Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 18:45:30

Yli 60-v. läheisellä äkillinen ja voimakas huimaus/pyörrytyskohtaus, johon liittyi toisen korvan lukkoon meneminen. Kaksi kohtausta lyhyen ajan sisään, taju ei kuitenkaan lähtenyt. Nyt huonoa oloa ja lievää huimausta.

Päivystykseen on soitettu, sieltä odotellaan nyt takaisinsoittoa ja toimintaohjeita. Nyt rupesi vaan pelottamaan, ei kai nämä oireet voi olla merkki jostain mikä vaatisi kiireellistä hoitoa? Olisiko pitänyt soittaa 112 kun päivystyksestä ei vastattu?

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: Hulda 
Päivämäärä:   22.9.24 18:47:57

Pyydä puhumaan. Jos puheessa outoa, heti 112. Kysele raajojen tuntemusten muutoksia, jos puutumisia tmv, 112

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 18:51:15

Hän puhuu normaalisti ja vaikuttaa olevan muuten ihan "järjissään", mitä nyt vähän säikähtänyt. Jos puhe olisi sammaltanut, olisin heti soittanut 112. Pitääpä noista raajoista kysyä, kiitos vinkistä.

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   22.9.24 18:53:22

Onko ollut rinnan tuntumassa tai kyljissä kiristyksen, painnen tai kivun tunnetta? Jos on, heti soitto häkeen, voi olla sydänperäistä.

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 18:53:28

Käsien puristusvoima kannattaa tarkistaa, mutta siihen vaatii vastapariksi ihmisen. Et vissiin ole läheisen luona?

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 19:00:51

En ole läheisen luona vaan eri paikkakunnalla, puhuimme puhelimessa. Toinen sukulainen saatiin kyllä nyt hälytettyä paikalle siltä varalta että läheisen vointi huononee.

Päivystyksestäkin nyt soitettiin ja sanottiin, että toistaiseksi voi seurata kotona, ellei tule uusia oireita kuten oksentelua tms... Eli nyt ratkesi tämä otsikon ongelma :)

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: Hulda 
Päivämäärä:   22.9.24 19:05:35

Ehdottomasti puhetta seuratkaa yhä. Oireet voivat lisääntyä yllättäen. Samoin puristusvoimaa voi hlö testata itsekin. Erilaisia liikkumistestejä. Hieno kun huolehditte. Tuo on pelottava sille kenellä on

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 19:06:21

Kyllä minä lähtisin noilla oireilla heti päivystykseen, sanoivat siellä puhelimessa mitä tahansa.

Sanoivat äidillenikin joskus kun isästäni soitti, että kattellaan aamulla. Luojan kiitos äiti oli sinnikäs ja soitti sitten lanssin. Ei olisi aamulla enää ollut isää jos olisi päivystyksen ohjeita noudatettu.

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 19:21:35

Kiitos vinkeistä kaikille, tarkkailemme nyt noita kaikkia oireita. Siellä on onneksi nyt sukulainen paikalla seuraamassa tilannetta ja henkisenä tukena. Itsekin olen vähän sitä mieltä, että jos niitä pyörrytyskohtauksia tai mitä tahansa uusia oireita tulee lisää, niin hippulat vinkuen päivystykseen, huolivat sinne eli eivät. Nyt läheinen sanoi että on oksettava olo, mutta voi kuulemma johtua säikähdyksestäkin.

Voisiko jokin niskaperäinen aiheuttaa tällaistä? Läheisellä on pitkä historia selkä- ja niskavaivoja. Tiedustelin häneltä nimittäin noita raajojen tuntemuksia ja hän sanoi, ettei nyt ole mitään muuta erikoista kuin että niskassa on jokin kohta, joka tuntuu sellaiselta kipeän jumiselta ja "kylmältä" (siis ettei veri kierrä).

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   22.9.24 19:27:42

Tunnustele pulssia, onko normaali tasainen syke? Flimmeri aiheuttaa huimausta ja se on helppo todeta epätasaisesta korkeasta sykkeestä.

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   22.9.24 19:27:48

Asentohuimaus?

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 19:30:13

Verenpaineet kannattaa toki mitata kans.

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 19:42:09

Läheisellä on paniikkihäiriötaipumusta ja verenpaineet on hänellä aina mittaustilanteessa normaalitilanteessakin tapissa (sanoo itse että hänellä on jonkinlainen mittarikammo), joten valitettavasti pulssista ja verenpaineesta on vaikea päätellä mitään, kun hänellä varmasti nyt sydän hakkaa tavallista kovempaa jo ihan tilanteenkin vuoksi... Voinhan kuitenkin käskeä yrittää mittaamaan.

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 19:53:14

Ja huimauskohtauksia nyt tiedän että voi tulla vaikka mistä syystä, mukaan lukien ne niskavaivat, mutta tuo samanaikainen voimakas korvan lukkoon meneminen kyllä mietityttää että ei kai se voi olla merkki jostain vakavammasta. Päivystyksessä olivat ilmeisesti höpisseet jostain korvan ilmanvaihdosta, joka voisi aiheuttaa väliaikaisen pyörrytyksen, mutta sitä en ollut itse kuulemassa.

Viimeisimmän tiedon mukaan näitä pyörrytyskohtauksia ei ole onneksi tullut nyt lisää ja pahoinvointikin tuntuu kuin olisi ehkä hieman helpottamassa.

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: 5 
Päivämäärä:   22.9.24 20:57:07

Menierin taudissa on huimauskohtauksia joihin liittyy korvan ja kuulon häiriöt ja saattaa myös olla pahoinvointia.

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.9.24 21:04:26

Minulla on ollut erittäin raju asentohuimauskohtaus varsin samanlaisilla oireilla.

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: titi-U 
Päivämäärä:   22.9.24 21:05:10

Menieren tauti aiheuttaa, isälläni todettu kyseinen tauti, itselläni epäilyksiä, että olisko. Pahimmillaan kohtaus voi näyttää, kun olisi humalassa. Isällekin kun lanssia soitettiin vielä kun ei taudista ollut tietoa niin salaa puhalluttivat - toki ymmärrän miksi niin, mutta että salaakin vielä pitää läheisiltä..

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 22:36:59

Kiitos taas vastauksista. Minä olen nyt menossa läheisen luokse toiselta paikkakunnalta ja yritän saada hänet päivystykseen.

Uusia huimauskohtauksia ei ole enää tullut, mutta hän on joutunut oksentamaan kaksi kertaa. Tästä ei tosin tiedetä onko paniikkihäiriöperäistä vai ei. Hänellä paniikkihäiriö on aiemminkin oireillut pahoinvointina. Siihen on lääkkeet, mutta eihän ne vaikuta, jos ne oksennetaan ulos.

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: 5 
Päivämäärä:   22.9.24 22:39:58

Tsemppiä! Toivottavasti saatte apua. <3

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 22:41:08

Te jotka tiedätte tuosta Menierestä: voiko pahoinvointi tulla vasta kohtauksen jälkeen ja kestää useamman tunnin?

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: kisuli 
Päivämäärä:   22.9.24 22:47:53

Menieren taudissa pahoinvointi on yleensä vain sen kohtaushetken, alle tunnin, itsellä ja sukulaisilla ainakin, toki voi olla erilainen eri ihmisillä. Psyykkinen sairaus on sellainen hyvinkin, paniikkihäiriö ja ahdistus, joista nuo oireet voi jo johtua, etenkin oksentaminen ja rintatuntemukset. Niskajumit helposti aiheuttaa huimausta ja korvasärkyä.

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 23:02:54

Joo, kiitos. Juurikin tuo, että periaatteessahan niskajumit oivat varmaan voineet aiheuttaa nuo huimauskohtaukset korvaoireineen ja huimauskohtaukseen liittyvä säikähdys taas laukaista paniikkihäiriön, mikä aiheuttaa pahoinvointia ja oksentamista, mutta kun ei voi varmasti tietää, veikkailla vaan. Jäytää vaan tämä epätietoisuus. Toivoisin kyllä että kyse olisi jostain noin "harmittomasta". Olen nyt itsekin vähän pimennossa, katsotaan kun pääsen paikan päälle ilmeneekö mitään uutta ja saanko hänet järjestettyä sinne päivystykseen.

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 23:05:46

Jos paniikkikohtauslääkitys on bentsot niin niiden voi antaa sulaa kielen alla, osa imeytyy siitä. Toki en tiedä antaisinko bentsoja tuossa tilassa olevalle ihmiselle, parempi yrittää rauhoitella muuten eikä kuormittaa keskushermostoa sen enempää.

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 23:10:07

Soitto 116117

Vai sinnekö just soititte? Ne ottaa hetun, tutkii hoidon tarvetta ja jututtaa, antaa ohjeet, pitääkö soittaa 112 vai riittääkö seuranta

Soittakaa sinne

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: Miekkosnainen 
Päivämäärä:   22.9.24 23:18:37

Öhh siis minkä v...n takia et kysynyt päivystysnumerosta???? Kuinka v:n avuttomia ihmiset ovat nykyään oikeasti! X""DDD Asia ratkesi jo, mutta itse aloitit tämän ketjun vaikka olisit voinut vain kysyä ammattilaisilta suoraan, voi luoja...
Äkillinen pyörrytys ei tarkoita kuolemaa. Minuakin pyörryttää jos nousen ylös liian nopeasti, niska on jumissa, niska on juuri hierottu auki, en ole syönyt, en ole nukkunut tarpeeksi, en ole ottanut paniikkihäiriölääkettä ja aikaa on kulunut liian monta tuntia. Myös vaikku voi aiheuttaa pyörrytystä. Tosin minulla on tosi puhtaat korvat aina.

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.9.24 23:22:54

Aina pitää soittaa 116117, kun miettii päivystykseen lähdön tarvetta

Ja sit jos on eloton, tajuton, kramppi, onnettomuus, vaikea hengitys tai joku muu vaarallinen just siinä hetkessä - silloin voi soittaa suoraan 112, soittamatta muualle eka

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   22.9.24 23:26:14

Pahoinvointi voi johtua ihan siitä huimauksestakin, kun tasapainoelin menee sekaisin. Itselläni on muutaman kerran elämän varrella tullut tilanteita että on jostain syystä tullut huimausta joka on jatkunut useamman tunnin, ja se on aiheuttanut pahoinvointia ihan oksentamiseen asti. Vähän kuin olisi merisairaana.

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 00:08:26

Kuten kerroin aloituksessa, päivystysnumeroon soitettiin tietenkin heti ensimmäiseksi. Sieltä ei vastattu, vaan tuli takaisinsoittoilmoitus, ja soittoa odotellessa aloitin tämän keskustelun. Kyllä minä tiedän mikä on päivystysnumero ja että sinne pitää soittaa, mutta kun ei sinne saanut yhteyttä.

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 08:20:43

Miten omaisesi voi nyt? Päädyittekö kuitenkin päivystykseen? Tsemppiä sekä sinulle että omaiselle.

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.9.24 08:28:42

Huimaus/pyörrytys voi johtua pahimmassa tapauksessa sydämestä tai neurologisesta ongelmasta. Jos oire on lievää tai ollut aikaisemminkin, on päivystysapu oikea numero sekä mahdollisesti päivystykseen hakeutuminen. Jos kyseessä on hätätilanne eli oikeasti tuntuu että nyt ei ole kaikki kunnossa niin häkeen saa aina soittaa. Ensihoito käy arvioimassa tarvitseeko heidän hoitoa/kuljetusta vai olisiko mahdollista mennä vaikka taksilla päivystykseen.

  Re: Kannattaako soittaa 112?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.9.24 08:50:33

Itse olen ainakin oksentanut asentohuimauskohtauksen aikana, koska todella voimakkaasta huimauksesta johtuen tulee huono olo. Yleensä huimaus helpottaa jossain tietyssä asennossa (esim. toisella kyljellä maaten), mutta alkaa heti uudelleen, jos asentoa vaihtaa. Ja minulla siihen on liittynyt juurikin tuollainen pään läpi menevä humaus, jossa korvakin tuntuu menevän lukkoon.

Toivottavasti saatte apua.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.