Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sivutulojen lähteitä? Muut kuin hoitoalan keikat

Lähettäjä: Mietin 
Päivämäärä:   22.9.24 16:49:41

Mitä sivutulojen lähteitä teillä on? Minulla ei ole hoitoalan koulutusta eikä aikaa hankkia sellaista, joten hoitoalan keikkatyövinkit ei ole hyödyllisiä minulle. Vaan jotain, mitä "jokainen" voisi tehdä. Kyselyjen täyttäminen ei käy leiville millään.

Työskentelen taloushallinnossa, mutta haluaisin sivutöiksi tehdä jotain ihan muuta. Ideoita?

Työskentelyajat iltaisin ja viikonloppuisin.

  Re: Sivutulojen lähteitä? Muut kuin hoitoalan keikat

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.9.24 16:51:42

Siivoamista ehdottaisin. Ilta- tai viikonloppukohteita on vähemmän, mutta kyllä niihinkin tekijöitä tarvitaan. Se olisi ainakin hyvää vastapainoa toimistotyölle.

  Re: Sivutulojen lähteitä? Muut kuin hoitoalan keikat

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.9.24 16:56:29

Henkilökohtainen avustaja ei tarvitse koulutusta ja töitä on tarjolla paljon. Käsityöt ja niiden myynti, muiden itsetehtyjen tuotteiden myynti, sienten ja marjojen myynti, lemmikkien hoito. Osaatko tehdä sosiaalista median markkinointia, esim ylläpitää firman instagramia tai facea? Sen kauttakin voit saada lisätuloja. Virtuaaliassistentin hommat... Onko sinulla jotain erikoisosaamista, jota voisit käyttää hyväksesi?

  Re: Sivutulojen lähteitä? Muut kuin hoitoalan keikat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 16:57:29

Henkilökohtaisen avustajan työt. Itse tein joskus sellaiselle asiakkaalle, jolle homma oli puhtaasti virkistystoimintaa: sain tehdä milloin halusin ja minkä verran halusin. Ei edellytä koulutusta.

  Re: Sivutulojen lähteitä? Muut kuin hoitoalan keikat

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.9.24 17:02:36

Kaupan kassalle menisin itse vaikka vuokrafirman kautta. Olin itse opintojen ohessa eezyllä ja sinne pääsi lähes kuka vaan. Toinen matalan kynnyksen homma voisi olla siivous, vaikka rappujen tai toimistojen.

Omalta alalta voi miettiä vaikka jonkinsortin koulutuksia, luentoja, verkkokursseja... Onko jotain harrastusta jonka olisit valmis uhraamaan sivutulojen lähteeksi. esim käsityöt? "Uhraamaan" siksi, että kaikki ilo harrastuksesta häviää saman tien kun sitä rupeaa tekemään työkseen.

Sijoittaminen myös, jos on pesämuna, aikaa ja silmää.

  Re: Sivutulojen lähteitä? Muut kuin hoitoalan keikat

Lähettäjä: Mietin 
Päivämäärä:   22.9.24 17:09:40

Kiitoksia.

Käsitöissä olen aivan käsi, ja hirvittävän hidas.. Olen tällaista kyllä jotain miettinyt, mutta en usko että saisin tehtyä mitään laadukkaasti saati riittävässä tahdissa.

Harrastus lähinnä hevoset, ja sitä työtä olen tehnyt niin paljon, että tiedän ettei kroppa kestä sitä. Käsissä lisäksi hermovammat ja yöunet saa unohtaa, kun tallitöitä tekee enemmän.

Sijoitan toki jo jotakin säästöjä, ja tosiaan lisää sijoitettavaa (lähinnä mm. korkotilit, koska rahoille on tarvetta lähivuosina isompaan projektiin) olisi kova tarve hankkia. Kaikki kulut nousseet niin hirveästi. Ja kun kaiken mahdollisen maksan yksin.

Kaiken maailman paikkoihin olen laittanut avoimia hakemuksia, mutta realistisia paikkoja ei ole tullut tarjolle.

Pitää noita avustajan hommia vähän silmäillä, siinä olisi varmaan ainakin mielekästä työtä.

  Re: Sivutulojen lähteitä? Muut kuin hoitoalan keikat

Lähettäjä: klassinen 
Päivämäärä:   22.9.24 17:18:49

OF

  Re: Sivutulojen lähteitä? Muut kuin hoitoalan keikat

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.9.24 17:29:03

Mietin, luin ajatuksissani, että sijoitat mm krokotiileihin ja piti hetki miettiä, että nyt on erikoinen sijoituskohde. :D

Kaupan kassatöihin on paljon halukkaita, eikä niihin pääsy ole lainkaan itsestäänselvyys. Tuo henkilökohtaisen avustajan homma voi tosiaan olla oikein kiva työ, jos kemiat yms natsaa - toki on myös ikäviä kokemuksia. Pari kaveria on noita hommia tehnyt ja toinen oli vuosikausia samalla avustettavalla, josta tuli oikeastaan vähän kuin pikkuveli kaverilleni. Ovat tekemisissä yhä, vaikka kaveri muutti pois Suomesta jo useita vuosia sitten.

Ja nuo nettikurssit ovat tosiaan hyvä idea! Voi laajentaa ammattitaitoa omalla alalla tai hankkia lisäosaamista muilta aloilta, jotka voi sitten nivoa yhteen ja päätyä hyvin erilaisiin tehtäviin. Olen itse opiskellut näin paljon erilaisia opintoja eri aihepiireistä läheltä liippavilta aloilta ja kaikesta on ollut hyötyä.

  Re: Sivutulojen lähteitä? Muut kuin hoitoalan keikat

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.9.24 17:50:50

Lisään vielä treamer-sovelluksen. Senkin kautta voi saada keikkoja, jotka eivät vaadi ertyisosaamista, esim voileipien täyttämistä, ostosten keräilyä, tavaroiden pakkausta jne.

  Re: Sivutulojen lähteitä? Muut kuin hoitoalan keikat

Lähettäjä: Verkkokauppa 
Päivämäärä:   22.9.24 19:05:00

Somessa pyörii koko ajan mainoksia näistä ilmaisista 5-10 kerran verkkokursseista, joissa opetetaan vanhempainvapaalla olevat äidit hankkimaan lisätuloja verkkokauppaa pyörittämällä. En tiedä, miksi näen noita mainoksia, minulla ei ole lapsia ja lapsentekoikäkin alkaa olla ohi. Suomalaisia kursseja ja ihan todelliset yrittäjät omalla naamallaan niitä markkinoivat, joten ei pitäisi olla huijausta. Ja kurssi tosiaan ilmainen. En sitten tiedä, mitä maksuja tulee, jos päättää alkaa verkkokauppaa pyörittämään.

  Re: Sivutulojen lähteitä? Muut kuin hoitoalan keikat

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   22.9.24 19:10:47

Pyramidihuijaukseen pääsee ilmaiseksi mukaan, mutta jatko ei ole ilmaista. Moniko antaa ilmaiseksi toisille rahaa?

  Re: Sivutulojen lähteitä? Muut kuin hoitoalan keikat

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   22.9.24 19:27:32

Onkohan vielä pulaa tarjoilijoista? Ennen koronaa aibakin sai keikkafirmojen kautta keikkaa ilman kokemustakin.

  Re: Sivutulojen lähteitä? Muut kuin hoitoalan keikat

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.9.24 19:37:51

Mieie, osaavista kyllä. Vasta-alkajia ei oikein kukaan pysty opastamaan riittävästi, kun henkilökunnasta on muutenkin vajausta. Monessa paikassa on menty siihen, että oma porukka tekee mieluummin kuin otetaan opastettava siihen syrjään. Hyville extroille maksetaa ja niistä pidetään kiinni.

  Re: Sivutulojen lähteitä? Muut kuin hoitoalan keikat

Lähettäjä: Pikaruokalat 
Päivämäärä:   22.9.24 20:02:48

Pikaruokaloissa (Hese, Subway, Mäkkäri) on ravintolan puolella infolappuja ”etsitään osa-aikaisia työntekijöitä ilta- ja viikonlopputöihin, sopii opiskelijalle, kysy lisää henkilökunnalta”.

Palkka ei varmaan päätä huimaa, mutta näin asiakkaan näkökulmasta ei mitään ravintola-alan koulutusta tarvita. Ainakin itse osaan täyttää patongin, grillata ja maustaa hampurilaisen, pyyhkiä pöydät ja lattiat sekä vaihtaa roskapussit ihan kotona opituin opein. Kassakonetta en ole koskaan käyttänyt, mutta eiköhän senkin opi, kun joku näyttää mallia.

  Re: Sivutulojen lähteitä? Muut kuin hoitoalan keikat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 20:07:15

”Palkka ei varmaan päätä huimaa, mutta näin asiakkaan näkökulmasta ei mitään ravintola-alan koulutusta tarvita.”

Ei tarvitse ravintola-alan koulutusta, mutta palkka on tosiaan surkea. Varmaan edelleen MARA-tessissä on harjoitteluaika, joka kestää 6kk ja palkka on 8,16e/h. Sitten se nousee jopa kymppiin tunnilta! Ehkä joitain senttejä lisää palkkoihin on tullut, ajantasaiset palkat löytyy tessistä.

t. Ex-mäkkäriläinen, lopetin v. 2019

  Re: Sivutulojen lähteitä? Muut kuin hoitoalan keikat

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.9.24 20:49:15

., niinhän se vähän menee, että jos pohjaa tai osaamista ei ole, niin palkkakin on usein matala. Koulutuksen ja kokemuksen mukaisesti palkkaa voi sitten pyytää enemmänkin. Ekassa kesätyössäni sain palkkaa 6,8 e tunnilta. Jo seuraavassa työpaikassani palkkaus oli korkeampi, samoin seuraavassa jne. Jostain on aloitettava. Ja tosiaan pikaruokaloissa riittää se, ettet ole täysi ameeba, osaat tervehtiä, olet peruskohtelias ja ripeä. Englanti on myös monissa paikoissa hyvä hallita - aika monet pikaruokapaikat pyörii pitkälti ulkomaalaisella työvoimalla.

  Re: Sivutulojen lähteitä? Muut kuin hoitoalan keikat

Lähettäjä: Muuttaja 
Päivämäärä:   22.9.24 21:37:36

Googlaa tukihenkilötoiminta lapsille ja nuorille.
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymällä keskipalkkio n. 74e + polttoainekulujen korvaus, toki tästä pitää tukihenkilön maksaa ajanviete. Esim. Uimahallikäynti.
Kymenlaakson alueella 82e + polttoainekulujen korvaus.

Itse olen tehnyt tätä sivutyönä nyt yli neljä vuotta. Yhtenä vuotena oli 4 nuorta, jolloin kuntayhtymä maksoi palkkiota lähes 13 000euroa. Toki tästä vähennetään ne yhteiset tekemiset, mutta osa aktiviteeteista ilmaisiakin.

  Re: Sivutulojen lähteitä? Muut kuin hoitoalan keikat

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   22.9.24 21:54:58

Henk.koht avustajan työssä on hyvä muistaa että pitää myös omista oikeuksistaan työntekijänä kiinni. Alalla on haasteena se että valvontaa ei juuri ole, ja liikutaan usein vähän "harmaalla alueella". Siksi onkin hyvä kirjallisesti sopia mitä tehtäviä työnkuvaan kuuluu. Jos kohdalle osuu kiva työnantaja/ asiakas, voi homma olla mielekästä ja mukavaa mutta huonommalla tsäkälle kohdalle voi osua henkilö, joka ei ole itse tehnyt päivääkään töitä eikä oikein ymmärrä miten työntekijä kokee asiat - ja tavallaanhan se on aika epäreilua odottaakaan sitä vammaiselta henkilöltä. Eli työsuojelulakia rikotaan alalla kyllä ihan räikeästi, esimerkkeinä itselle jätetty palkkoja maksamatta, teetetty työtä, joka ei avustajalle kuulu, kielletty pitämästä ruokataukoja, teetetty ylityötä jolle ei ole myönnetty avustustunteja joten niiltä ei ole maksettu ylityökorvausta tai esim. yölisiä jos tunnit on teetetty yöllä vaan on edellytetty että tunnit merkataan tehdyksi aamulla, ja näiden lisäksi puhuttu todella rumasti ja evätty lain edellyttämä työterveyshuolto. Eli parhaimmillaan on joo kivaa, helppoa työtä, jossa voi kokea itsensä merkitukselliseksi ja olla avuksi toiselle ihmiselle, mutta saa olla varovainen myös ettei omia oikeuksia poljeta ihan täysin.

  Re: Sivutulojen lähteitä? Muut kuin hoitoalan keikat

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   23.9.24 00:09:25

Mistäpäin aloittaja olet?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.