Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 16:41:16

Olen kertonut tästä tapauksesta täällä ennekin eli osa ehkä muistaa. Tapauksessani iranilainen mies, jonka kanssa oltiin juuri erottu, tuli Iranista asti kotiovelleni yllättäen. Kuvittelin typeränä, että kaikki eroon johtaneet ongelmat olivat poistuneet ja luulin, että mies tuli sen vuoksi. Olin hyvin hämmentynyt ja yritin kysyä, että miten hän voi olla siinä ja miksi ja mitä jne. Hän halusi suoraan sänkyyn. En halunnut seksiä, mutta en myöskään kieltäytynyt tai laittanut vastaan. Luulin että mies tuli hyvissä aikeissa luokseni ja koin velvollisuukseni antaa hänen tehdä, mitä halusi tehdä, koska oli tullut pitkän matkan luokseni. Totta kai nyt ymmärrän, että ei minun olisi ollut mikään pakko. En ollut lainkaan kostunut, mutta mies ei välittänyt vaan työnsi kuivana. Se sattui. Itkin kesken seksin, mutta en silti pyytänyt lopettamaan, ajattelin, että hän tuli pitkän matkan tänne ja tämä on pieni hinta siitä. Hän ei lopettanut itkuni takia. (Jälkeenpäin syytti, että itkin koska tunsin syyllisyyttä siitä, että olin muka pettänyt häntä (mitä en todellakaan koskaan tehnyt tai tekisi kenellekään)) Mutta minä toivoin vain, että se loppuisi pian. Vuodin verta, alapäähän oli tullut hiertymiä. Seksin jälkeen mies sanoi, että tuli Suomeen vain eroamaan minusta. Siinä verta vuotavana ja alapää hellänä tunsin oloni raiskatuksi. Käytinkin juuri näitä sanoja, kun puhuin hänen kaverinsa kanssa puhelimessa samana päivänä. Hän sanoi, että en voi sanoa noin. Sanoin, että tiedän, että se ei ollut raiskaus, mutta tunnen silti oloni raiskatuksi. Tunsin ja yhä tunnen oloni törkeästi hyväksikäytetyksi ja manipuloiduksi. Olin tyhmä miellyttäjä silloin, mutta jos olisin tiennyt kuvion etukäteen, niin olisin todellakin tapellut vastaan ja huutanut ja kieltänyt.

Nyt 1,5 vuotta tapauksen jälkeen tämä on jäänyt vaivaamaan. En ole miehen kanssa harrastanut seksiä yli vuoteen, yhden kerran tuon tapauksen jälkeen ja se tuntui vaikealta. Nyt emme ole olleet yhdessä enää pitkään aikaan. Ajatus seksistä tuntuu kamalalta ja tällä hetkellä tuntuu, että en enää koskaan tule harrastamaan seksiä kenenkään kanssa. Mieleeni alkoi tulla muitakin tilanteita miehen kanssa. Hän halusi aina anaaliseksiä, enkä siihen suostunut koskaan. Hän kuitenkin muutamaan kertaan väkisin tunki sormeaan suuaukolle, vaikka kielsin useaan kertaan ja kiemurtelin. Samoin nuoli, vaikka jo ihan "tappelin" vastaan. Näistä jäi paha fiilis, minkä kerroin miehelle.

Miehen kanssa olemme välillä viestitelleet. Ja nyt sanoin hänelle, että minä olen sitä mieltä, että hän raiskasi minut. Hän tietenkin kielsi. Hän sanoi, että se kerta kun tuli tänne yllättäen, ei voinut olla raiskaus, koska en kieltäytynyt. Ja se kun hän väkisin tunki sormeaan ja nuoli oli kuulemma vain osoitus kuinka paljon hän rakastaa ja hän halusi minun kokeilevan jotain uutta.

En tietenkään ajattele, että tämä mitä hän teki, olisi jotain sellaista, että menisin poliisille jne. Mutta nyt hän on kertonut yhteisille tutuille, jotka pitävät minua valehtelijana ja pahana, koska "syytän" häntä aiheetta raiskauksesta. Samaten hänen äitinsä syytti minua, että olen "unstable" ja valehtelija, koska hän on kasvattanut pojalleen vahvat arvot jne. Toki olen nyt blokannut näitä tuttuja ja tämän miehen äidin pois elämästäni, mutta olen alkanut miettimään, että onko minun ajatukseni vääriä? Enkö olisi saanut kertoa hänelle, että minun mielestäni nuo tilanteet olivat raiskauksia?

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 16:51:16

Oletko lukenut raiskauksen määritelmän? Miesten ei voida olettaa kykenevän lukemaan ajatuksia, eikä nainen voi jälkikäteen katua tekoa ja päättää, ettei ollutkaan suostuvainen seksiin.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 16:57:30

Juuri siitähän nämä ajatukset alkoivat tullakin, kun luin raiskauksesta. En Suomen rikoslaista, kuten sanoin pyrkimykseni ei ole mennä poliisille. Joka paikassa lukee, että manipulointi seksiin saattaa olla raiskaus. Ja että vaikka seksi aloitettaisiin yhteisymmärryksessä, niin jos on sanottu, että jotain ei halua (minä en halua anaaliseksiä missään muodossa), niin sen sivuuttaminen ja tekeminen, vaikka toinen sanoo, että ei ja lopeta, on raiskaus. Mutta koska olen epävarma, niin siksihän täällä reflektoinkin omaa toimintaani ja sitä, että oliko väärin sanoa niin.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 16:59:41

Ja varmaan pahimmalta tuntuu se, että tutut ja miehen äiti sivuuttavat sen, mitä mies teki. Että se on ihan ok toimia niin, mutta jos kehtaankin sanoa, että minusta se oli raiskaus, niin minä olen paha ja mies on viaton syytetty uhri.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: Muffe 
Päivämäärä:   22.9.24 17:00:06

Nykylainsäädännössä raiskaus on sekin, että nainen (sanon nyt nainen, voi tietysti olla muukin) ei varsinaisesti kiellä muttei ilmaise halukkuuttaan. Tämähän tuli voimaan vuoden 2023 alussa.

Kuka tahansa pitää moraalisesti vääränä ja ainakin raiskausta lähestyvänä tekona tuota mitä kerrot. Mutta toisaalta sinä et ole miestä kieltänyt, et vaatinut lopettamaan ja olet harrastanut seksiä hänen kanssaan sen jälkeenkin. Ilmeisesti et suostunut siksi että sinulla oli aihetta pelätä turvallisuutesi puolesta vaan siksi että et vain kehdannut kieltäytyä, ettei mies pety? Miksi ihmeessä halusit seksiä myöhemminkin, jos mielestäsi tulit raiskatuksi? Ja jos oikeasti et pysty sanomaan kivusta ja kuivuudesta siksi että "No se matkusti niin pitkän matkan niin emmä kehtaa", niin minusta sinun on itsekin otettava nyt jotain vastuuta siitä, mitä annat vapaaehtoisesti itsellesi tehdä. Yksikään hyvä mies ei halua seksiä tuolla tavalla kuin tuo mies, mutta sinun on kasvatettava ennen aikuisten parisuhteiden kokeilua riittävä selkäranka, että uskallat sanoa ei, kun kerran et tuntenut itseäsi uhatuksi. Ihan kaikkea kuitenkaan ei voi toisenkaan niskaan laittaa, vaan sinun on opittava ilmaisemaan tahtosi eikä vain itkua tihrustettava, kun sattuu. Se on tärkeää omalle hyvinvoinnillesi. Ensin jonkinlainen itsetunto ja kyky sanoa ei, sitten vasta parisuhde.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: Muffe 
Päivämäärä:   22.9.24 17:07:30

Tuota myöhempää suostumista seksiin muuten rikosoikeudessakin arvioidaan niin, että ei ole uskottavaa, että nainen on raiskattu, jos hän vapaaehtoisesti myöhemminkin harrastaa seksiä saman miehen kanssa (olettaen, että puhutaan aikuisista ja edelleen että nainen ei suostu siksi että muuten pelkää henkensä tai terveytensä puolesta).

Ja neuvoisin käsittelemään asian vaikka terapiassa tai hyvän ystävän kanssa ja jättämään sen ajan kanssa sitten taaksesi. Olet silloin ollut epäkypsä parisuhteisiin ja seksiin ja se on saanut sinut ongelmiin. Sinua ei ole varsinaisesti raiskattu, mutta olet antanut vapaaehtoisesti tehdä itsellesi asioita, joita nyt kadut, ja tietenkin se tuntuu pahalta. Hyväksy se ja päätä, että sinun ei tarvitse olla menneisyytesi vanki. Voit kasvaa ja oppia kasvattamaan itsetunnon, sinun ei tarvitse loppuelämääsi olla tahdoton miellyttäjä. Samalla kannattaa tarkastella kriittisesti sitä millaisiin luonteisiin miehissä ihastut.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 17:10:52

Olet Muffe täysin oikeassa. Tuolloin olin hyvin rikkinäinen ihminen, mies valehteli minulle jatkuvasti ja syytteli minua kaikesta, sanoi niin usein, että en ole minkään arvoinen ja aloin lopulta uskoa häntä. En nukkunut, en syönyt ja olin täysin kyvytön huolehtimaan omasta hyvinvoinnistani. Tämä toinen seksikerta tuon jälkeen tapahtui parin kuukauden päästä tuosta, enkä ollut juuri sen paremmassa kuosissa silloin, mutta mies oli hetkellisesti kunnostautunut ja saanut minut uskomaan, että kaikki vielä kääntyy hyväksi. Hän on erittäin taitava manipuloimaan ihmisiä. Kuten sanoin, se ei tuntunut hyvältä ja sen jälkeen en enää seksiä hänen kanssaan harrastanut, vaikka hän siihen useasti minua yritti syyllistämällä painostaakin (i have blueballs and you dont want to have sex with me, it shows that you have never loved me and you lied to me that you love me ja niin edelleen). Mutta siinä kohtaa olin jo alkanut heräämään miehen käytökseen ja siihen, että ei se tainnutkaan olla se unelmieni mies, kuten luulin. Pystyin jo sanomaan ei. Mutta yli tästä kaikesta en ole todellakaan ole vieläkään.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   22.9.24 17:11:49

Eikö sinulla ole mitään käsitystä millainen arvo naisella on iranissa? Naisen saa tappaa, kun se on käytöksellään pilannut miehen tai perheen maineen.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 17:12:14

- En halunnut seksiä, mutta en myöskään kieltäytynyt tai laittanut vastaan.
- koin velvollisuukseni antaa hänen tehdä, mitä halusi tehdä,
- Se sattui. Itkin kesken seksin, mutta en silti pyytänyt lopettamaan

Lain mukaan raiskaukseen syyllistyy silloin, jos toinen osapuoli ei ole antanut suostumustaan sukupuoliyhteyteen. Jos et halua mutta annat tehdä koska koet sen velvollisuudeksi sinä olet antanut suostumuksen. Eli lain mukaan kyseessä ei ole raiskaus.

-Hän halusi aina anaaliseksiä, enkä siihen suostunut koskaan. Hän kuitenkin muutamaan kertaan väkisin tunki sormeaan suuaukolle, vaikka kielsin useaan kertaan ja kiemurtelin. Samoin nuoli, vaikka jo ihan "tappelin" vastaan.

Uuden lain mukaan tämä on raiskaus mutta laki tuli voimaan viime vuoden alussa ja sitä sovelletaan asioihin jotka ovat tapahtuneet lain voimaan tulon jälkeen.

Vanhankin lain mukaan lainsäädäntö määritteli raiskauksen väkivallan tai sen uhan kautta. Eli jos olet kieltänyt, kiemurrellut ja "tapellut vastaan" tuossa raiskauksen määritelmä täyttyy. Nuo lainausmerkit "tapellut vastaan" eivät kerro kuinka tosissasi olet tapellut vastaan. Onko ollut väkivaltaa tai sen uhkaa ja olisitko päässyt tilanteesta pois halutessasi?

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 17:14:31

"Eikö sinulla ole mitään käsitystä millainen arvo naisella on iranissa? Naisen saa tappaa, kun se on käytöksellään pilannut miehen tai perheen maineen"

Piti oppia kantapään kautta. Mies on valtavan karismaattinen ja kaikki hänen ystävänsä pitävät häntä maailman ihanimpana ihmisenä. Minun ystäväni sanoivat hänet tavatessaan, että minun pitäisi olla varovainen, koska hän vaikuttaa narsistilta, mutta minä sanoin, että he ovat väärässä ja mies on elämäni rakkaus jne. No jaa, olin selvästi väärässä.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 17:20:59

Aloittaja mene terapiaan ja käsittele nämä asiat turvallisessa tilassa ammatti ihmisen kanssa. En tiedä miksi koet että tarvitset otsikon mukaisen määritelmän tapahtuneelle, mutta olet selvästi tapauksesta traumatisoitunut ja sinun pitää se käsitellä. Tälläiseltä keskustelupalstalta et saa tarvitsemaasi apua. Tsemppiä.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 17:22:14

"Nuo lainausmerkit "tapellut vastaan" eivät kerro kuinka tosissasi olet tapellut vastaan. Onko ollut väkivaltaa tai sen uhkaa ja olisitko päässyt tilanteesta pois halutessasi?"

Oli väkivaltaa. Olin antanut luvan kevyeen läpsimiseen, mutta ei enempään. Hän löi niin kovaa ja useaan kertaan, että siitä jäi jälki. Minun oli pakko lopettaa kiemurtelu, koska jatkoi lyömistä. Ei kuunnellut, vaikka sanoin, että ei ja lopeta, en halua, että nuolee/sormettaa anaalia. Totta kai nyt kertoessa tuntuu ihan hullulta, että en tajunnut lähteä. Mutta kun mies oli muka niin ihana ja täydellinen muuten ja usein halusi tehdä minulle orgasminkin seksissä jne. Siis olin aivan todella typerä ja olin täysin epämukavuusalueella. Muutenkin kuin seksissä. Mutta se kostautui, että menin täydellisesti rikki ja halusin vain kuolla. Selvisin siitä yli terapian avulla, mutta siellä en edes tajunnut käsitellä näitä seksiin liittyviä asioita, koska nämä ovat nousseet nyt vasta pintaan. En tiedä miksi nyt ja miksi ei aiemmin. En ymmärrä omaa psyykettäni, mutta käsittelin samalla tavalla koulukiusaamistani vasta vuosien päästä tapahtuneesta.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 17:24:59

"Aloittaja mene terapiaan ja käsittele nämä asiat turvallisessa tilassa ammatti ihmisen kanssa. En tiedä miksi koet että tarvitset otsikon mukaisen määritelmän tapahtuneelle, mutta olet selvästi tapauksesta traumatisoitunut ja sinun pitää se käsitellä. Tälläiseltä keskustelupalstalta et saa tarvitsemaasi apua. Tsemppiä."

Kiitos, olet varmasti oikeassa. Ei sillä varmaan tosiaan ole väliä, mikä määritelmä tällä on. Olisi varmasti pitänyt jättää sanomatta se hänelle.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 17:33:07

Oli noiden tapahtumien määritelmä mikä tahansa, niin sinua on kohdeltu kammottavan huonosti ja tuo mies kuulostaa ihan hirviöltä. Kysymys kuuluu, mikä sinussa on ollut niin rikki, että olet antanut miehen kohdella itseäsi tuolla tavalla? Mikä on tuonut sen arvottomuuden tunteen ja ajatuksen, että sinun on suostuttava vaikka satuttamaan itseäsi, ettei toiselle vaan tule yhtään paha mieli? Terapiassa olisi vielä paljon tekemistä ja jos vaan suinkin mahdollista, niin tarvitsisit osaavan terapeutin apua. Tämä foorumi on täynnä pahoinvoivia ihmisiä ja paskoja neuvoja, joten parempaa apua saisit sieltä terapiasta. Kuulostaa silti, että olit rikkonainen jo ennen tuota suhdetta ja näiden tapahtumien johdosta olet vielä entistä enemmän rikkonainen. Tsemppiä, toivon sinulle kaikkea hyvää.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 17:35:15

"Oli väkivaltaa. Olin antanut luvan kevyeen läpsimiseen, mutta ei enempään. Hän löi niin kovaa ja useaan kertaan, että siitä jäi jälki. Minun oli pakko lopettaa kiemurtelu, koska jatkoi lyömistä. Ei kuunnellut, vaikka sanoin, että ei ja lopeta."

Olisitko päässyt tilanteesta pois halutessasi? Tämä on se oleellinen kyse jos puhutaan raiskauksesta. Pakotettiinko sinut jäämään väkivallan tai sen uhan avulla vai suostuitko rajumpaan seksiin kun mitä olisit halunnut vaikka olisit päässyt tilanteesta pois?

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: Muffe 
Päivämäärä:   22.9.24 17:37:40

On mahdollista, että sinua harmittaa silloinen kyvyttömyytesi pitää puoliasi niin paljon, että haluat minkä tahansa muun selityksen tapahtuneelle kuin sen että "olin vain niin saakelin tyhmä lapanen" ja olet kehitellyt päässäsi, että ehkäpä se oli raiskaus. Puolesi pitämisellä en tarkoita pelkästään tuota seksikertaa vaan ylipäätään koko parisuhdettasi. Kuten sanoit, jäit suhteeseen, vaikka mies oli kauhea.

Meillä kaikilla on tilanteita, joista jälkikäteen toivomme, että olisimme sanoneet tai tehneet toisin ja "ei ois pitänyt X" ja "ois pitäny Y". Sinulla niitä nyt vain on näin suuressa mittakaavassa, että koko parisuhteesi ja seksielämäsi on jälkikäteen ajateltuna sitä "ei ois pitäny" -osastoa. Mutta se, että olet vapaaehtoisesti harrastanut seksiä siksi ettei pitkän matkan matkustanut mies pety ja vielä sen jälkeenkin halunnut hänen kanssaan yhden seksikerran monen viikon päästä ja traumatisoitunut, on kieltämättä kurjaa mutta ei se tee asiasta raiskausta.

Nuo selvät kiellot jonkin toisen seksikerran yhteydessä kyllä osoittavat, että olet ilmaissut haluttomuutesi ja mies on silti jatkanut, ja siinä taas tietysti mennään laittomuuksien puolelle. Mutta aika heikoilla jäillä olisit, jos yrittäisit saada häntä poliisilaitoksella vastuuseen siitä, että seksiä sai harrastaa ja läpsiä mutta mies läpsi mielestäsi liian kovaa (mutta ei selvästi kuitenkaan niin kovaa, että se olisi saanut sinua haluttomaksi harrastaa seksiä jatkossakin). Poliisi toteaisi siinä tapauksessa, että pitäisi osata dumpata mies, joka ylittää rajasi seksissä, eikä sitten jatkuvasti tarjota hänelle sulojasi uudestaan ja uudestaan.

Sinulla tuntuu tosiaan olevan tarve saada nyt jokin nimi tälle tapahtumalle. Miksi väkisin haluat itsellesi "raiskatun leiman"? Kuvitteletko, että se saa olosi paremmaksi? Miksi haluat olla uhri? Varaa uudestaan aika terapiaan, käsittele nämä asiat ja päätä, että et enää toimi itseäsi vahingoittavalla tavalla niin kuin nuorempana. Tämä on minusta terveempi tapa jatkaa kohti tulevaisuutta kuin se, että väkisin haet sitä raiskatun leimaa sen sijaan että itse myöntäisit olleesi ihan lapanen. Se raiskatun leima saattaa saada sinut kaivautumaan vain syvemmälle uhrin poteroon ja jäämään kieriskelemään sinne.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 17:42:27

"Oli väkivaltaa. Olin antanut luvan kevyeen läpsimiseen, mutta ei enempään. Hän löi niin kovaa ja useaan kertaan, että siitä jäi jälki. Minun oli pakko lopettaa kiemurtelu, koska jatkoi lyömistä. Ei kuunnellut, vaikka sanoin, että ei ja lopeta."

Tässä kyllä kuvaillaan jo selvää raiskausta.

"Mutta aika heikoilla jäillä olisit, jos yrittäisit saada häntä poliisilaitoksella vastuuseen siitä, että seksiä sai harrastaa ja läpsiä mutta mies läpsi mielestäsi liian kovaa (mutta ei selvästi kuitenkaan niin kovaa, että se olisi saanut sinua haluttomaksi harrastaa seksiä jatkossakin). Poliisi toteaisi siinä tapauksessa, että pitäisi osata dumpata mies, joka ylittää rajasi seksissä, eikä sitten jatkuvasti tarjota hänelle sulojasi uudestaan ja uudestaan."

Aloittaja jo sanoi, ettei aio mennä asiasta poliisille, joten mikä pointti tämänkin kirjoittamisessa nyt oli? Muutenkin aikamoista paskaa, jonka olisi voinut jättää kirjoittamattakin.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: Muffe 
Päivämäärä:   22.9.24 17:52:58

"Muutenkin aikamoista paskaa, jonka olisi voinut jättää kirjoittamattakin."

No siinäpä vuoden taidonnäyte hyvästä argumentaatiosta.

Kyllä minä tiedän, että kirjoitukseni ärsyttää monia. Aloittajahan on rikkinäinen nainen, joka on joutunut kokemaan kurjia asioita huonon miehen kanssa, ja se on minustakin ikävää. Mutta moni tuntuu ajattelevan, että suurinta rakkautta on uskotella aloittajalle, että hän on 100 % uhri eikä hänellä ole voinut olla minkäänlaista vaikutusta tapahtumiin, hänen ei tarvitse jatkossakaan avata suutaan, hänen ei tarvitse jatkossakaan dumpata huonoja miehiä, vaan hän voi vain seilata tapahtumien uhrina ja antaa kaiken tapahtua ja sitten saada teetä ja sympatiaa. Minä en usko, että aloittajalle on PITKÄSSÄ JUOKSUSSA hyväksi, että hänelle uskotellaan, ettei hänen tarvitse muuttaa mitään omassa käytöksessään. Aloittajalle voi olla kyllä kova koulu kohdata se tosiasia, että hän olisi voinut ja hänen olisi pitänyt dumpata tuo kammottava mies ja varsinkin olla harrastamatta hänen kanssaan seksiä enää jatkossa, kun noita rajojen rikkomisia on tullut. On ikävää joutua huomaamaan, että voi kuinka typerä olenkaan ollut. Mutta minä ihan aidosti uskon, että se on se tie, jota pitkin aloittaja voi kasvaa näiden tapahtumien yli, vahvistua ihmisenä ja ottaa kiinni elämänsä ruorista. Sitten hän ei ole jatkossa enää se tyyppi, joka vain seilaa merellä ilman purjetta ja itkeskelee, kun ei mene haluamaansa suuntaan. Sinä voit piste uskoa ihan mitä haluat, mutta minäkin naisena haluan tässä aloittajan parasta. Minun näkemykseni vain eroaa sinun näkemyksestäsi, mikä aloittajalle on hyväksi ja mikä ei.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 17:55:37

"Oli väkivaltaa. Olin antanut luvan kevyeen läpsimiseen, mutta ei enempään. Hän löi niin kovaa ja useaan kertaan, että siitä jäi jälki. Minun oli pakko lopettaa kiemurtelu, koska jatkoi lyömistä. Ei kuunnellut, vaikka sanoin, että ei ja lopeta."

"Tässä kyllä kuvaillaan jo selvää raiskausta."

Ei jos tilanteesta olisi halutessaan päässyt pois. Pitikö mies väkisin sängyssä, uhkasiko pahoinpidellä jos lähtee pois vai päättikö nainen jäädä sänkyyn?

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 18:02:00

Selkeä raiskaus. . voisi lukea pakoreaktioista ja siitä, että tuollaisissa tilanteissa ei vaan voi tehdä loogisia päätöksiä vaan aivot valitsevat sen mikä pitää sinut todennäköisimmin hengissä. Turha syyllistää uhria siitä että no olisi sieltä voinut juosta karkuun, kun oikeasti siinä tilanteessa sitä päätöstä ei pystynyt tekemään.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 18:07:25

Jos menee kerta toisensa jälkeen miehen kanssa kanssa sänkyyn vaikka näin on tapahtunut useasti aiemmin pakoreaktio, jähmettyminen tms. ei ole kovin hyvä selitys.

Silloin suostuu siihen että mies tekee jotain mitä ei halua ja silloin kyseessä ei ole raiskaus.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 18:08:13

"Ei jos tilanteesta olisi halutessaan päässyt pois. Pitikö mies väkisin sängyssä, uhkasiko pahoinpidellä jos lähtee pois vai päättikö nainen jäädä sänkyyn?"

Yritin päästä pois hänen otteestaan, kunnes hän alkoi lyömään niin kovaa, että se sattui niin paljon, että minun oli pakko lopettaa. Sanoin, että ei ja lopeta. En olisi päässyt tilanteesta, enkä päässyt muuta kuin alistumalla siihen, että hän nuoli. Mutta rehellisesti sanoen hänen "puolustukseen", hän ei ymmärtänyt, miten paljon lyöminen sattui ja miten pahalta ja nöyryyttävältä se tuntui, mitä hän teki. Kerroin sen hänelle, kun pääsin tilanteesta, mutta minusta hän ei koskaan ymmärtänyt sitä. Ehkä se sattuu tässä kaikista eniten. Viimeisin keskustelu aiheesta: https://aijaa.com/jPk0ba Minusta tuossakin näkee, että hän ei ihan oikeasti ymmärrä ja se ällöttää minua ihan todella.

En oikeastaan tiedä, miksi siitä tuli tärkeää määrittää nämä raskaukseksi. En edes halua saada raiskatun leimaa. Rehellisesti sanoen tunsin oloni raiskatuksi, riippumatta oliko se sitä vai ei. Mutta sehän on vain tunne, eikä sen tarvitse olla todellisuus.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 18:17:00

"Kyllä minä tiedän, että kirjoitukseni ärsyttää monia. Aloittajahan on rikkinäinen nainen, joka on joutunut kokemaan kurjia asioita huonon miehen kanssa, ja se on minustakin ikävää. Mutta moni tuntuu ajattelevan, että suurinta rakkautta on uskotella aloittajalle, että hän on 100 % uhri eikä hänellä ole voinut olla minkäänlaista vaikutusta tapahtumiin, hänen ei tarvitse jatkossakaan avata suutaan, hänen ei tarvitse jatkossakaan dumpata huonoja miehiä, vaan hän voi vain seilata tapahtumien uhrina ja antaa kaiken tapahtua ja sitten saada teetä ja sympatiaa. Minä en usko, että aloittajalle on PITKÄSSÄ JUOKSUSSA hyväksi, että hänelle uskotellaan, ettei hänen tarvitse muuttaa mitään omassa käytöksessään. Aloittajalle voi olla kyllä kova koulu kohdata se tosiasia, että hän olisi voinut ja hänen olisi pitänyt dumpata tuo kammottava mies ja varsinkin olla harrastamatta hänen kanssaan seksiä enää jatkossa, kun noita rajojen rikkomisia on tullut. On ikävää joutua huomaamaan, että voi kuinka typerä olenkaan ollut. Mutta minä ihan aidosti uskon, että se on se tie, jota pitkin aloittaja voi kasvaa näiden tapahtumien yli, vahvistua ihmisenä ja ottaa kiinni elämänsä ruorista. Sitten hän ei ole jatkossa enää se tyyppi, joka vain seilaa merellä ilman purjetta ja itkeskelee, kun ei mene haluamaansa suuntaan. Sinä voit piste uskoa ihan mitä haluat, mutta minäkin naisena haluan tässä aloittajan parasta. Minun näkemykseni vain eroaa sinun näkemyksestäsi, mikä aloittajalle on hyväksi ja mikä ei."

Aikamoinen turaus tajunnanvirtaa. Näytä minulle se kommentti (tai mielellään useampikin), jossa sanotaan, että aloittajan ei tarvitse työstää niitä syitä jotka ajoivat häntä hyväksymään tällaisen käytöksen, ei tarvitse muuttaa mitään omassa käytöksessään eikä varsinkaan jatkossa dumpata huonoja miehiä, niin tässä voisi olla jotain järkeäkin. Minä en sellaista taatusti ole kirjoittanut, ja tässä kuvailtu kuviteltu näkemykseni tai "monien" näkemys aloittajan parhaasta on silkkaa vilkkaan mielikuvituksen tuotetta.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 18:23:25

Jos mies tekee toistuvasti asioita joita nainen ei halua ja silti nainen kerta toisensa jälkeen menee vapaaehtoisesti miehen kanssa sänkyyn aika vaikea sitä sanoa raiskaukseksi ainakaan vanhan lain mukaan.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 18:25:06

Muffe on täysin oikeassa siinä, että on vaikea hyväksyä ja antaa itselle anteeksi sitä, että oli niin hemmetin tyhmä. Ehkä typerintä tässä on se, että ennen tämän miehen tapaamista pidin itseäni fiksuna, jolle ei voisi ikinä käydä näin. Että totta kai osaa lähteä suhteesta, jos käy jotain tällaista. Mutta kun mikään ei ole mustavalkoista. Mies oli niin ihana ja täydellinen. Paitsi sitten se juttu ja sitten se toinenkin. Kunnes sitten niitä paitsi että juttuja alkoi tulla niin paljon, että alkoi tajuta itsekin. Onko tämä ajatus raiskauksesta sitten tapa herätellä itseään? Rehellisesti sanoen en tiedä. Toisaalta myös se, mikä varmaan provosoi tähän, oli se että mies jatkuvasti sanoi, että ei hän ole voinut tehdä mitään pahaa suhteessamme, koska ei esimerkiksi hakannut minua tai raiskannut.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 18:28:11

"Jos mies tekee toistuvasti asioita joita nainen ei halua ja silti nainen kerta toisensa jälkeen menee vapaaehtoisesti miehen kanssa sänkyyn aika vaikea sitä sanoa raiskaukseksi ainakaan vanhan lain mukaan"

Ihan jatkuvasti ei voida puhua, koska noiden tapausten jälkeen oli aina taukoja ja yritettiin uudestaan, kun mies oli taas "muuttunut takaisin siksi täydelliseksi mieheksi", hetkellisesti vain toki.. Mutta olen samaa mieltä, että olisi naurettavaa mennä poliisille. Terapeutille enemmin reflektoimaan omaa toimintaansa.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 18:29:39

"Ei jos tilanteesta olisi halutessaan päässyt pois."

Aloittaja kuvailee tilanteen, jossa hän pyytää miestä lopettamaan, mutta mies vaan lyö niin lujaa ettei aloittaja uskalla liikkua, ja siltikin tässä on jotain kyseenalaistamista? Ok.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 19:19:09

Olen tässä asiassa samaa mieltä Muffen kanssa. Sinua on kohdeltu huonosti, mutta ei raiskattu. Kannattaa tosiaan pyrkiä sinne terapiaan tai muulla tavoin yrittää löytää omat, terveet rajat ja vahvistaa niitä.

Jos olet altis kokemaan velvollisuudeksesi jäädä / mennä toistuvasti tilanteisiin, joissa voit huonosti, niin elämässä tulee aivan varmasti riittämään manipuloijia ja hyväksikäyttäjiä. Ja puhun ihan kokemuksesta. Olen nuorempana vetänyt magneetin lailla puoleeni ihmisiä, jotka ovat vähintäänkin henkisesti potkineet minua päähän. Sen sijaan, että olisin suojellut itseäni, olen itkenyt, yrittänyt puhua ja toivonut, että ihmiset muuttuisivat. Nyt kun olen psyykkisesti terveempi ja tunnen rajani, sellaisesta ei ole enää pelkoa. Jos joku erehtyy astumaan rajojeni yli, osaan torpata tilanteen tehokkaasti ja jatkaa eteenpäin.

On epämiellyttävää muistella kuinka suojaton ja avuton olen ollut. Ja vaikka ajattelen, että jokainen vastaavassa tilanteessa oleva ansaitsee ja tarvitsee myötätuntoa ja tukea, niin olet turvassa vasta, kun opit oikeasti kunnioittamaan itseäsi ja ottamaan vastuun siitä, miten annat itseäsi kohdella.

  Re: Raiskaus vai manipulointi vai hyväksikäyttö?

Lähettäjä: Hhh 
Päivämäärä:   22.9.24 21:56:29

Aivan klassista narsistisen ihmisen toimintaa. Usko pois aloittaja, mies tiesi tasan tarkkaan satuttavansa sua. Hän ei vain välittänyt ja yritti syyllistää sinua siitä. Hän teki kaiken ihan tarkoituksella. Älä edes mielessäsi yritä puolustella häntä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.