Lähettäjä: migge
Päivämäärä: 23.9.24 09:13:00
Itse uuvuin opiskeluaikana, kun halusin yhtaikaa pitää hevosta, opiskella yliopistossa täyspäiväisesti ja olla töissä melkein täysillä tunneilla, jotta sain sen hevosen maneesitallilla pidettyä, valmentauduttua ja kisattua... Kolme vuotta jaksoin ja sitten romahdin, kun sain kandin palautettua kolmosvuoden keväällä.
Opinnoista pidin yhden lukuvuoden (9kk) taukoa kokonaan ja kaksi kesää perättäin olin vain osa-aikatöissä enkä tehnyt kesäopintoja eli "saikkua" tuli n. vuosi ja 3kk. Hevoshommia oli pakko keventää ja hevonen siirtyi halvemmalle maneesittomalle tallille. Vähensin myös työntekoa, mutta en voinut ihan jättäytyä saikulle ja työttömäksi, kun oli se hevonen elätettävänä. Tein lähinnä viikonloppuja (koska lisät), mikä mahdollisti sen, että 4-5 päivää viikosta sain levättyä. Minulla tämä riitti toipumiseen.
Pakko oli tehdä myös pysyvämpiä muutoksia taukovuoden jälkeen, koska muuten olisin uupunut heti uudelleen.
Uupumuksesta on jo 10 vuotta. En tiedä johtuuko aikaisemmasta uupumuksesta vai olenko vain tälläinen persoona, mutta tarvitsen selvästi paljon aikaa palautumiseen ja esim. työviikon päälle vaikka viikonlopun kestävä kisareissu olisi liikaa. Viikonloput on pakko käyttää ihan oikeasti siihen palautumiseen, mukaviin asioihin eikä aikatauluttaa viikonloppuja täyteen. Lomalla jaksaa sitten paremmin. Olen haaveillut 80%-työajasta, koska nyt täysillä tunneilla elämä on vain töitä ja niistä palautumista. Töissä myös herkästi "jumiudun", jos kuormitun liikaa. Koen kuitenkin toipuneeni uupumuksesta ja olen ihan hyvä työntekijä alallani.
Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että uupumus on otettava vakavasti. Ei kannata myöskään vain "hoitaa uupumusta pois" ja jatkaa sitten samaan malliin edelleen, vaan oikeasti miettiä sitä elämäänsä niin, että uupumusta ei enää tulisi.
|