Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: Kulut 
Päivämäärä:   22.9.24 11:13:43

Kuinka jaatte kulut? Maksatteko ”vuokraa” puolisolle tms?

Ja erityisesti kiinnostaa jos asutte omiin tarpeisiisi nähden isossa talossa/tilalla, jolloin kulutkin siis luonnollisesti suuremmat.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   22.9.24 11:16:41

Asumiskulut puoliksi, lainan kulut pysyy omistajalla, samoin kaikki investoinnit (remontista vaikka juuri johonkin tilan pyörittämiseen kuuluvat kulut).

Kukaan ei kai ole niin pöljä enää, että lähtee vaimoksi eli piiaksi johonkin sukutila-juttuihin, ne on niin nähty ja ihan jo pelkästään hötölässä.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.9.24 11:25:00

Puoliso asuu minun omistamassani asunnossa. Juoksevat kulut puoliksi, laina on minun harteillani. Tosin kumppanillani on tällä hetkellä isommat tulot, joten hän osallistuu enemmän esimerkiksi ruokakustannuksiin. Ei lasketa näitä mitenkään pennilleen, mennään tilanteen mukaan ja puhalletaan yhteen hiileen, kummallakaan ei ole pyrkimystä hyötyä toisesta määräänsä enempää vaan järjestelyjen on tarkoitus hyödyttää kumpaakin.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.9.24 11:25:33

Asuin miehen maatilalla. En maksanut mitään asumisesta. Tein enemmän kotitöitä (koska mies "aina" töissä) ja kävin enemmän kaupassa, joten maksoin pääasiassa ruokamme ja päivittäistavaramme. Yhteiset reissut ajettiin pääosin mun autolla ja mun bensoilla. Itsellä oli oma vanha asuntoni sijoitusasuntona, joten kerrytin samalla omaa varallisuuttani koko ajan. Ei laskettu rahoja, vaan elettiin aidosti yhteistä taloutta.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.9.24 12:22:00

Jos asumisjärjestely ja asunnon omistajuus on omistajan päätös niin et maksa kuin juoksevista kuluista puolet. Jos taas et halua ostaa puolia asunnosta etkä halua asua muualla, maksat käyvän vuokrahinnan. Yleensä tilanne on ensin mainittu.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   22.9.24 12:29:38

Voisin kirjoittaa saman kuin ...
Edelleen asumme miehen omistamalla tilalla. Kaikki rahat ovat olleet aina yhteiset, vaikka eri tileillä. Siksi ei ole koskaan tarvinnut ajatella, kuka maksaa ja mitä maksaa.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 12:39:11

Mies maksoi itse oman lainansa (nyt jo hoidettu pois), remontit ja kaiken talon arvoa nostavan. Paitsi jos itse haluan taloon tai pihalle jotain, niin voin maksaa myös kokonaan itse. Puutarhan rakensin ihan omilla rahoilla koska se on minun harrastukseni, vaikka mies olisi varmasti osallistunut jos olisin kysynyt. Asumisen muut kulut sitten noin puoliksi, eli sähkö, vesi, jätehuolto ja mitä noita nyt on.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: mimi 
Päivämäärä:   22.9.24 12:40:59

Mies maksaa kaikki asumiseen liittyvät kulut, en maksa vuokraa. Muuten sitten ostokset tai ulkona käynnit maksellaan ihan kuinka sattuu, pääsääntöisesti meillä on yhteiset tulot ja menot.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   22.9.24 12:46:03

Maksan tietyn summan kuussa, josta mies maksaa sähkön ym. toistuvan menon. Mies maksaa lainat ja remontit. Ruokakulut puoliksi.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   22.9.24 12:47:57

Elän puolisoni rahoilla koska olen kotirouva.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 12:48:22

Maksan sähkön. Se on suurin kulu.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: ***.** 
Päivämäärä:   22.9.24 12:50:33

En maksaisi vuokraa, en ikinä muuttaisi parisuhteeseen, jossa maksetaan vuokraa toiselle.

Enkä asu silti siivellä niin kuin täällä jotkut tulee heti päätään rääpimään.

Kun tämä tilanne oli, niin maksettiin juoksevat kulut puoliksi. Asunnon omistaja maksoi itse lainansa ja korkonsa, vastike meni puoliksi.

Nykyään on yhteinen asunto, molemmat maksaa lainansa itse, taloustililtä maksetaan kulut, rahat menee sinne sen hetkisten tulojen suhteessa. Vanhempainvapaalla en maksanut sinne mitään, kun tienasin vähemmän, maksoin sinne 500 ja mies maksoi n.1000 e luokkaa, nyt kun tulot tasan niin molemmat laittaa n. 800e.

Ps. Minä olin asunnon omistaja.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: Tui Tui 
Päivämäärä:   22.9.24 13:07:09

Mies asuu omistamallani kiinteistöllä. Hän maksaa sähköt ja jätemaksut, minä maksan kiinteistöverot ja vakuutukset. Kun rempataan, minä maksan tarvikkeet ja mies tekee.

Kummallakin omat rahat ja omaisuudet, emme puutu toistemme rahan käyttöön mitenkään.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   22.9.24 13:15:33

Asun miehen omistamassa talossa. Miehellä on lapsi, joten talossa on yksi huone enemmän kuon periaatteessa minä tarvitsisin/hyödyn. Mutta talon koko on minun mielestä oikein hyvä.

En maksa vuokraa. Mies maksaa lainansa itse. Muuten asumiskulut jaetaan puoliksi, ml. kiinteistövero, vakuutukset, vesi- ja jätemaksut jne…
Meillä on yhteinen tili jonne maksamme saman summn joka kuukausi ja sieltä maksetaan nuo kulut.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: .:. 
Päivämäärä:   22.9.24 13:17:24

Miehen omistamassa talossa asutaan. Välillä teen ruokaostokset mutta siinäpä se.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   22.9.24 13:49:26

Maksan puolet tontin vuokrasta. Teen enemmän kotitöitä ja ehkä enemmän ruokaostoksia. Mies tekee isommat hankinnat kuten terassin laajennus ja rakentelua. Mies maksaa sähkön, veden, kotivakuutuksen, jätemaksun ym. Minä taas lasten vakuutukset ja auton. Minä vastaan talon sisustamiseen liittyvistä kuluista ja mies pihan. Mies tienaa reippaasti enemmän kuin minä.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 13:52:05

Miehen omistama rivitaloasunto. Maksan vastikkeen. Ja käyn aika paljon ruokakaupassa ja siivoan pitkälti tämän. Jään äitiyslomalle vuoden vaihteessa, katsotaan sitten miten jaetaan kuluja.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   22.9.24 13:55:58

Meillä omistussuhteet asunnosta 75/25, eli asun miehen enimmäkseen omistamassa asunnossa. Asunnon varsinaiset kulut, kuten remontit ja silloin kun vielä oli rahoitusvastiketta, maksetaan luonnollisesti osuuksien suhteessa: mies 75% ja minä 25%. Myös asuntolainan lyhennykset olisi tällainen omistusosuuksien mukaan jaettava kulu, jos sellaista olisi, eli jos et omista, et maksa.

Juoksevat kulut, kuten hoitovastike, sähköt, vedet, vakuutukset maksetaan tulojen suhteessa. Jos olisi asuntolainaa, sen korot kuuluisi tähän kategoriaan, sillä nehän on tavallaan "vuokraa" asumisen mahdollistavasta velkarahasta. Nykyisellään molempien töissä ollessa jako on 50/50, mutta jos toinen on ollut esim. opiskelijana, niin opintotuella elävän osuus on ollut tulojen mukaisesti hyvin paljon pienempi kuin keskituloisen palkansaajan osuus.

En ymmärrä miten ihmiset saa kulujen jaosta niin hirvenä vaikeaa, että täälläkin asiasta keskustellaan varmaan joka kuukausi. Mielestäni tuo on täysin itsestään selvää. Kumppani ei ole mikään vuokralainen, jolla on tarkoitus tienata. Toisen jo ennen suhdetta omistamasta asunnosta ei varainsiirtoveron takia ole mitään järkeä ostaa puolikasta omiin nimiin.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.9.24 15:40:36

Jos omistusasunnossa on niin järjettömät kulut, että puolen maksaminen tuntuu kohtuuttomalta jos itselleen kelpaisi pienempikin asunto, niin kannattaa ottaa puheeksi. Keskivertotalossa tai asunnossa ero vaikka kolmiosta neliöön ei ole kovin merkittävä juoksevissa kuluissa.

Sitten tosiaan maatilahommissa pitää erotella tilan kulut muista kuluista, ettei asumaan muuttanut puoliso tosiaan maksa puolia koko tilan sähkölaskusta jne.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   22.9.24 18:17:31

Maksellaan asumiskustannuksia kumpikin tilanteen mukaan, puolisolla isommat tulot joten maksaa enempi esim. sähkölaskuja kesäaikaan kun sähköä kuluukin vähempi, talvella puolitetaan. Mutta esim. polttopuut maksettiin puokkiin, ja minä maksan jotain pieniä pintaremontointeja välillä. Isommat rempat maksaa puoliso. Yhteisten eläinten kulut on pääosin mun harteilla, mutta mies maksaa mönkijän kulut jne. Mönkkäri pakollinen sillä tien auraus omalla vastuulla.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: koti 
Päivämäärä:   22.9.24 18:23:48

Mies omistaa talon. En maksa vuokraa. Mies vastaa lainasta ja pääosin rempoista.

Mä hoidan suurelta osin ruokakulut ja kokonaan koirien kulut. Välillä maksan jätemaksun ja jotain pieniä pintaremppahommia. Just maksoin esim. kaivoveden tutkimuksen. Tässä nyt jotain esimerkkejä.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: Saana 
Päivämäärä:   22.9.24 18:31:52

Asun Herran omistamassa omakotitalossa. En maksa asumisesta mitään, toisinaan käyn ruokakaupassa.
Hoidan käytännössä vain omat kuluni, auto, puhelin, vakuutus ym.
Ja kyllä, olen työelämässä.
Herra on halunnut tämän näin, joten en koe lokkeilevani. Olen tarjoutunut ottamaan kuluja itselleni, mutta hän ei halunnut.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 20:50:30

Puoliso omistaa asunnon. Maksaa kaikki sen kulut itse.

Molemmat maksaa omat menot itse.

Safkat vähän sen mukaan kuka käy kaupassa, mutta useimmiten puoliso maksaa kauppaostokset kun hänen kortti on k-ruoan äpissä.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: Tim 
Päivämäärä:   22.9.24 23:00:27

Asumme asunnossa, jonka mies omisti ennen kuin tapasimme. Itse olisin halunnut, että ostamme aivan toisenlaisen yhteisen kodin, mutta lopulta hän ei vaan halunnut luopua kodista, jossa oli asunut vasta pari vuotta. Itselleni asunnon tyyppi ja alue ei ole mieluinen, mutta tämä oli minun kompromissini.

En todellakaan maksa vuokraa. Maksamme tulojen suhteessa hoitovastikkeen ja sähköt. Asunnon omistaja maksaa vakuutukset: nehän ovat omistamisen, ei asumisen kuluja. Ruuat ostetaan taloustililtä, johon tallentaminen kuukausittain summan tulojen suhteessa.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   22.9.24 23:11:53

Maksan vastikkeen, sähkön siirtoineen ja ruoasta puolet. Mies maksaa lainan, netin ja vakuutukset. Rempat maksaa mies pl. Jos vain minä haluan jotain kuten halusin maalata yhden huoneen niin maksoin maalit. Yksi remontti meni kyllä s-bonusten rahastoista, joita yhdessä kerrytetään. Minun koira kusi kohdan lattiaa pilalle, joten vaihdettiin se ja hiotutettiin koko alakerran parketti samalla.

Meillä myös yhteiskäytössä oleva auto on miehen. Bensat menee taloustililtä ja rempat maksetaan yhdessä, mutta vakuutukset ja muut maksaa mies.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: Meillä toimii 
Päivämäärä:   23.9.24 07:06:17

Minä maksan ruokakaupan kulut, omat bensat, netin, puhelin laskun ja lasten vaatteet. Mies maksaa kaiken muun kuten kaikki vakuutukset, taloon liittyvät kulut, lasten harrastukset ja niihin liittyvät välineet, on ostanut talouteemme autot ja toinen minun käytössä.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 07:45:35

Totuus on että syytinkiläisenä olet toisen asunnossa.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 07:50:42

Maksoin eksälle 300e/kk asumisesta. Iso omakotitalo, puutarha, autotalli. Lämmitettiin puulla ja sähköllä. En tiedä mitkä oli omakotitalon todelliset kulut, talvella varmasti vähintään 300e/naama. Jos olisin asunut vuokrayksiössä niin olisin maksanut vähintään 500e/kk, joten diili oli mielestäni hyvä.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 08:07:27

Puoliso asuu minun omistamassa isossa kiinteistössä. Maksaa puolet asuntolainan koroista, vakuutuksista, netistä, lasten puhelinlaskuista sekä osan ruuasta.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   23.9.24 08:11:12

En maksa kuluja asunnosta. Mies tienaa reilusti enemmän ja maksaa myös ruokia paljon. Mies halusi tän rakentaa ja tiesi jo silloin, ettei mun (silloin aloitteleva yrittäjä) ole edes mahdollista saada lainaa eikä tulot ole vakaat. Mun omassa asunnossa on vuokralaiset ja saan pitää sen tulot.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 08:14:37

Kai te jotenkin sitten turvaatte omaa talouttanne? Säästömällä, sijoittamalla, hankkimalla muuta omaisuutta?

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: N3 
Päivämäärä:   23.9.24 08:16:30

Minun omistama rivitaloasunto.

Minä maksan lainan, koron ja kotivakuutuksen kokonaisuudessaan. Mies ei maksa vuokraa (tietenkään!). Jos remontoidaan, minä maksan kulut mutta työt tehdään yhdessä (jos jotain itse siis tehdään).

Asunnon juoksevat kulut (hoitovastike, sähkö jne.) sekä ruoat menevät yhteiseltä tililtä, jonne laitamme saman summan joka kuukausi. Minä hieman tienaan enemmän, mutta olemme sopineet että laitamme silti saman summan taloustilille, koska maksan asuntolainan koron yksin. Jos joskus saan lainan kokonaisuudessaan pois, katsotaan maksupolitiikkaa uudelleen.

Asunto on avioehdossa suljettu mahdollisen osituksen ulkopuolelle eli mies ei tule saamaan siitä penniäkään, jos eroamme.

  Re: Te, jotka asutte puolison omistamassa talossa

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.9.24 08:24:16

Mies tarjosi minulle joskus diiliä että maksaisin yksin yhtiövastikkeen ja ruoat. Hän voisi sitten rauhassa maksaa omaa asuntoa pois. Ei mennyt ihan niin kuin piti niin erohan siinä oli ainoa vaihtoehto.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.