Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi yhden lapsen vanhempien(/äitien)

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   21.9.24 23:04:01

...pitäisi elää kuten useamman lapsen perheessä? Minä halusin ja onneksi sain yhden lapsen. Hän ei saanut pienenä karkkia ja limsaa, vaikka kahden lapsen perheessä vanhemmat sitä eivät voikaan kontrolloida. Minä opetin lapseni uimaan, ratsastamaan, luistelemaan, lukemaan ja laskettelemaan vaikka monilapsisessa perheessä sellaiseen ei ole aikaa eikä rahaa. Me käymme lomilla ja keilaamassa ja elokuvissa ja syömässä. Lapsella on oma huone. Lapsi osaa jakaa karkeistaan ja rahoistaan ilman tappelua ja pitää puolensa ja käyttäytyä. Voimme koko perhe lähteä turnausmatkalle.

Teillä muilla on varmasti tosi paljon ihania juttuja just teidän perheessä. Antakaa meidän kuitenkin elää meidän elämää, me emme halua enempää lapsia.

Re: Miksi yhden lapsen vanhempien(/äitien)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.24 23:08:40

Miksi monilapsiset perheet mielestäsi eivät voi opettaa lapsiaan uimaan, ratsastamaan, lukemaan ja mitä kaikkea nyt luettelit ulkomasnmatkoineen? Nyt en ymmärrä

Päivämäärä:   21.9.24 23:10:16

No niinhän nuo minulle marmattavat. En tiedä, mikseivät voi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.9.24 23:10:48

No Meillä on kolme lasta, ja kaikille on opetettu aloittajan luettelemat asiat, ja paljon enemmänkin.
Ja toki myös matkustelemme, harrastamme, käymme leffassa, teatterissa, huvipuistoissa, reissaamme ympäri maailmaa...
Ja meidän lapset on myös kasvatettu hyvin, ja hyvätapaisiksi.
Ja jokaisella todellakin on oma huone.

Mitä sä aloittaja haet aloituksella?

Päivämäärä:   21.9.24 23:13:07

Haettiinko tällä nyt lähinnä sitä miten erinomainen äiti olet? En tajua.

Päivämäärä:   21.9.24 23:13:55

Lapsellani on myös isä. Eli kaksi erinomaista vanhempaa ;)

Päivämäärä:   21.9.24 23:15:02

Haluatko siis kehuja, palkinnon ja taputuksia selkään?

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   21.9.24 23:17:11

"Haettiinko tällä nyt lähinnä sitä miten erinomainen äiti olet? En tajua."

Sellaisen kuvanhan tästä aloituksesta saa. Meidän pitäisi varmaankin porukalla nyt kehua aloittajaa kuorossa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.9.24 23:19:24

Aloitus kuulostaa hieman nuppivikaiselta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.9.24 23:43:41

Eiköhän tässä haettu sitä, että yhden lapsen vanhemmille aina sanotaan, että odotapa vaan kun niitä lapsia on useampi. Ei kuulemma sitten enää onnistu nuo aloittajan mainitsemat asiat. Ilmeisesti se ei kuitenkaan ole mahdotonta, kuten edellä kirjoittavat todistavat.

Päivämäärä:   21.9.24 23:50:45

Ihan kuin elämässä ei kuulisi muitakin kommentteja, jotka kannattaa päästää toisesta korvasta sisään ja samantien toisesta ulos.

Kyllähän vastaavasti sekin on t-o-d-e-l-l-a rasittavaa kun joku selkeästi yhden helpon lapsen vanhempi tulee neuvomaan ja pätemään sulle kun yrität saada pakan pysymään kasassa useamman lapsen kanssa kun ei vaan kädet riitä samalla tavalla siinä hetkessä kuin yhden kanssa riittäisi. Puhumattakaan siitä kuinka täydellisiä vanhempia lapsettomat teoriassa ainakin välillä on.

Mun mielestä kannattaisi nyt vaan keskittyä nauttimaan niistä omista lapsistaan ja elämästään eikä kyräillä niin kauheasti ympäriinsä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.9.24 23:52:40

"Eiköhän tässä haettu sitä, että yhden lapsen vanhemmille aina sanotaan, että odotapa vaan kun niitä lapsia on useampi."

Mä en myöskään ymmärrä miksi tästä loukkaantua. Todennäköisesti ko lause sanotaan, koska monilapsisen perheen vanhempi kokee huonommuutta ja huonoa omatuntoa siitä ettei ole rahaa ja aikaa niin paljon jokaiseen lapseen. Kyse on vähän kuin ennalta puolustuksesta. "En minä voi tehdä samoja asioita kuin sinä! Ota huomioon että minulla on useampi lapsi, älä arvioi minua samoin kriteerein!"

Niinpä minusta monesti voisi vain vastata, että ymmärtää että monilapsisessa perheessä on vähän eri meno.

Lähettäjä: Tämä 
Päivämäärä:   22.9.24 06:30:32

Lähettäjä*
Päivämäärä21.9.24 23:50:45

Ihan kuin elämässä ei kuulisi muitakin kommentteja, jotka kannattaa päästää toisesta korvasta sisään ja samantien toisesta ulos.

Lähettäjä: Yhyy 
Päivämäärä:   22.9.24 06:48:49

Juu en minäkään ymmärrä aloitusta. Jokaisen oma asia montako lasta haluaa/tekee. Meillä 2 ja saavat harrastaa kyllä mitä haluavat. Mielestäni paljon parempi kuin 1 koska en jaksa leikkiä niin paljon kuin sisarus. Yhden lapsen kanssa olisi haastavampaa.

Lähettäjä: Pöllö 
Päivämäärä:   22.9.24 06:54:32

"Kyllähän vastaavasti sekin on t-o-d-e-l-l-a rasittavaa kun joku selkeästi yhden helpon lapsen vanhempi tulee neuvomaan ja pätemään sulle kun yrität saada pakan pysymään kasassa useamman lapsen kanssa kun ei vaan kädet riitä samalla tavalla siinä hetkessä kuin yhden kanssa riittäisi. Puhumattakaan siitä kuinka täydellisiä vanhempia lapsettomat teoriassa ainakin välillä on.

Mun mielestä kannattaisi nyt vaan keskittyä nauttimaan niistä omista lapsistaan ja elämästään eikä kyräillä niin kauheasti ympäriinsä."

Aivan samalla tavalla ärsyttää, jos joku useamman lapsen äiti tulee neuvomaan ja pätemään, kun ei tiedä lapsestani yhtään mitään. Tai ylipäätään on elänyt yhden lapsen vaihetta ehkä vuoden tai kaksi. Enköhän minä ole hieman kokeneempi, kiitosta vaan. Nauttikoon niistä omista lapsistaan ja antakoon mun olla rauhassa.

Päivämäärä:   22.9.24 06:59:05

Aloittaja kuulostaa narsistilta. Muita pitää polkea maahan, samalla itse yrittää loistaa kaikkein parhaimpana, ja saada erinomaisuudestaan ja täydellisyydestään kehuja. Sitä ei toisen lapsen tekeminen muuttaisi mihinkään, toivottavasti lapsesi ei kovin joudu kärsimään narsismiudestasi, ja toivottavasti et kasvata hänestä kaltaistasi.

Päivämäärä:   22.9.24 07:52:38

Aloittaja, älä ota kaikkea niin henkilökohtaisesti. Elämä on joo erilaista jos lapsia on yksi tai jos lapsia on useampia. Mielestäni molemmissa on myös hyviä ja huonoja puolia.

Väittäisin kuitenkin, että enemmän noihin tekemisiin vaikuttaa eniten se, kuinka pitkää päivää vanhemmat joutuvat työskentelemään. Yleensä enemmän kun on enemmän lapsia ruokittavana.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   22.9.24 08:06:33

Olipa itseriittoinen aloitus. Monilapsisessa perheessä tulee muita iloja joita ainokaisella ei ole. Lapsesi varmaan salaa toivonut kuitenkin sisaruksia. Niin ainakin oma mieheni joka on ainoa lapsi.
yksi, kaksi, kolme ... lasta- ei niistä mikään ole paras vaan kaikki yhtä hyviä.

Päivämäärä:   22.9.24 08:22:28

Tässä varmaan tarkoitettiin sitä, että joku useiden lapsien vanhempi sanoo, että ei heillä ole aikaa tai rahaa viedä kaikkia ratsastukseen ja voivotellaan sitä ja ehkä sanotaan, että kohta ei ole teilläkään

Onhan se totta, että jos lapsia on enemmän, kaikki maksullinene tekeminen maksaa paljon enemmän. Jos ihminen on hyvätuloinen , se ei vaikuta, mutta on paljon perheitä, jotka eivät ole ja lapsia on paljon. Varaa siinä nyt sitten Nizzan lennot vaikka kuudelle henkilölle.

Ja onhan nuo olleet lehdissäkin, kuinka joku lintsi tulee kalliiksi monilapsisillle perheelle. Itse ihmettelen vain onko niiden kaikkien lasten päästävä aina samaan. Jos yksi haluaa ratsastaa, kaikkien viidenkin on päästävä. Jos yksi haluaa lintsille kaikki muutkin otettava mukaa .

Kyllä ainoan lapsen elämä on ihan yhtä hyvää kuin sisarullisten. Ihmettelen aina, miten sisarulliset eivät osaa tehdä mitään yksinään ja aina mennään käsikynkkää sisarusten kanssa. Otetaan jopa teffeille mukaan. Ei sekään ihan normaalia ole. Ainoa lapsi oppii olemaan yksin eikä vaadi aina muiden seuraa.
Ja kyllä se ainoa lapsikin voi haudata vanhempansa. Ei siihen katrasta tarvita.

Lähettäjä: Kl 
Päivämäärä:   22.9.24 08:27:34

Jokaisen oma valinta jos ei halua kuin yhden lapsen. Niiltä tuntemaltani ihmisisiltäjotka ovat ainoita lapsija olen usein kuullut miten toivovat että olis sisarus. Ystävillä ja tuttavilla on perheitä ja silloin korostuu etenkin juhlapyhinä yksinäisyys.

Päivämäärä:   22.9.24 08:29:21

"Ihmettelen aina, miten sisarulliset eivät osaa tehdä mitään yksinään ja aina mennään käsikynkkää sisarusten kanssa. Otetaan jopa teffeille mukaan."

Minkälaiseen otantaan kuuluu tämä väite? Ihan näin sisaruksellisena, ja kaikki asutaan ympäri Suomea.

Päivämäärä:   22.9.24 08:37:44

No itse tapailin aikoinaan miestä, joka teki kaiken sisaruksen kanssa. Otti hänet matkoille minun sijaan, juhli sisaruksen kanssa syntymäpäiväänsä minun sijaan, en siis saanut kutsua vaikka olimme jo tunteneet vuoden. Aina puhuttiin kaikesta tekemisestä sisarus sitä, sisarus tätä. Ja kyllä yllättävän moni matkustaa sisaruksen kanssa tai muuta. Varmaan siksi että.on tuttuja. Mutta itse olen matkustanut ystävien kanssa ja miehen ,eikä siihen ole sisarusta tarvittu.

Päivämäärä:   22.9.24 08:39:00

Hauska lapsettomana katsoa, kun ämmät tappelee ja haukkuu toisiaan mitä värikkäämmin sanakääntein :-D

Hyvä hyvä, antaa palaa äitylit!

Lähettäjä: Pick me! 
Päivämäärä:   22.9.24 08:42:22

Go ämmä go!

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   22.9.24 08:42:31

Ainoan lapsen elämä todellakin voi olla hyvää, eikä niitä sisaruksia ääneen tai salaisesti välttämättä edes toivota. Omassa kaveripiirissäni oli pari kolmilapsista perhettä ja se sisarusten välinen väkivalta ja kiusaaminen oli ihan hirveää. En ikinaailmassa olisi halunnut pienempiä sisaruksia. Minulla on vain yksi lapsi, ja jossain vaiheessa hän haaveili isoveljestä. Kaverillaan oli muutaman vuoden vanhempi isoveli. Kyseinen haave oli vain liian vaikea toteutettavaksi.

Leikin kotona mielelläni yksin, hätistin aina vanhempani pois, että sain leikkiä rauhassa. Samoin teki tyttäreni. Kavereitten kanssa tietty leikit sujui porukalla. Ei meitä ole tarvinnut viihdyttää, keksiä tekemistä tai hankkia sitä
sisarusta leikkikaveriksi. Kuulostaapa muuten ikävältä kohtalolta tulla vain hankituksi sisaruksensa kaveriksi.

Näin vanhemmiten eräässä useampilapsisessa perheessä on sattunut korvaani perheen äidin toteamus "kun ei näitä voi koko ajan vahtia", kun oli kadonnut otsalampusta pieni musta metallinen osa ja joku sellainen oli nähty 2-vuotiaan (!) käsissä eikä sitä ollut otettu häneltä pois. Tai "näillä nyt taas on täitä kun ne aina nuhjatessa leviää". Brrrr.

Päivämäärä:   22.9.24 08:43:28

Eli väite perustuu yhteen ihmiseen :D yksi ihminen = kaikki. Pettämätön logiikka.

Ja aika normaalia on puhua perheestään ja perheenjäsenistään kun niiden kanssa on elänyt ja kasvanut. Sinulla kun ei ole sisaruksia, niin et voi heistä puhua. He joilla on sisaruksia, heillä on myös koettuja asioita heidän kanssaan. Jännä juttu.

Päivämäärä:   22.9.24 08:44:48

Vai että pick me :-D
Itse teette itsestänne idiootteja haukkumalla toisianne typeristä asioista. Mutta hyökkäys on paras puolustus varmaan, ainakin ainoa näköjään teidän valikoimassa.

Lähettäjä: Pick me! 
Päivämäärä:   22.9.24 08:46:43

Sylki vaan roiskuu kun pääset naisia haukkumaan ;)

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   22.9.24 08:47:40

Lähettäjä.

Päivämäärä22.9.24 08:39:00

Hauska lapsettomana katsoa, kun ämmät tappelee ja haukkuu toisiaan mitä värikkäämmin sanakääntein :-D

Hyvä hyvä, antaa palaa äitylit!

^ Ja myös lapsettomat ämmät liittyvät samaan riehaan, haukkumaan äitejä miten pahiten pystyvät, edes tajuamatta ettei oma toiminta poikkea millään tavalla siitä mitä riemuissaan arvostelevat!

Hyvä hyvä, antaa palaa raivovelulit!

:)))

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.9.24 08:51:47

Kysyin joskus yhden lapsen äitinä, miksi sille pikkusisarukselle pitää ostaa samanlaiset reppu ja penaali kuin isoveljelle, kun isoveli lähtee kouluun. Se oli isoveljen tärkeä päivä. Samoin kyselin, miksei isoveli voi mennä kaverin luokse ilman että pikkuveli tungetaan mukaan.

Ymmärtäisin jos minulla olisi kaksi lasta. Ei sitä valitusta kestä kukaan jne jne jne. Nyt kahden lapsen äitinä en uskalla enää kysellä noin tyhmiä, vaikka edelleen kiinnostaisi.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   22.9.24 09:01:11

Meillä on kolme lasta, ja kyllä vain heidän karkin ja limsan syöntiä säännöstellään. Isommat saavat joskus karkkia, pienin ei.

Esikoinen on saanut tiettyjä juttuja siksi että aloitti koulun ja toiselle on sanottu, että saat sitten samat, kun aloitat koulun. Joutuuhan sitä nyt aina yhtä ja toista kitinää kuuntelemaan, mutta pettymykset kuuluvat elämään.

Päivämäärä:   22.9.24 09:01:56

Myrkyllisiä äityleitä, höpönet ei petä koskaan :-D vitsi mitä hormonipommeja.

Lähettäjä: Mamili 
Päivämäärä:   22.9.24 09:04:23

Olet kyllä erinomainen äiti! Nyt kannattaa nostaa nokka pystyyn ylpeydestä. Ei kun taisit tehdä sen jo.

Päivämäärä:   22.9.24 09:07:42

Minäkin olen kuullut tuota, ettei sitten kun lapsia on useampi, voi enää estää karkin mättämistä. Se on esitetty alentuvasti naureskellen. Missä nämä naureskelijat nyt ovat?

Lähettäjä: Äippä 
Päivämäärä:   22.9.24 09:23:07

Mä olen äiti joka ei edes yritä estää karkin mättämistä, koska mielestäni myös herkut kuuluu elämään enkä haluaisi niihin mitään erityistä tunnelatausta vaan joskus on jotain hyväskää ja joskus ei.

"Minäkin olen kuullut tuota, ettei sitten kun lapsia on useampi, voi enää estää karkin mättämistä. Se on esitetty alentuvasti naureskellen. Missä nämä naureskelijat nyt ovat."

Mä veikkaan että tälläisiä vastauksia saa helpommin jos ensin itse tuomitsee muiden tavan toimia? Pitääkö katsoa siis ensin peiliin jos paljon tulee ilkeitä kommentteja? Onko ensin itse arvosteltu muita?

Siinä mielessä on helpompi pitää yksi lapsi 4 vuotiaaksi karkittomana kuin 4, että jos tekee lapset vaikka 3 vuoden ikäerolla, niin se vanhin lapsi on oikeasti jo lähemmäs 12 kun talouteen voi karkkeja tuoda. Ei maailma oikein toimi sisarusten välillä niin, että joku saa ja joku ei. Siihen vuoden ikään asti vauva ei ymmärrä, että muut herkuttelee, mutta aika nopeasti se ymmärrys lisääntyy.

Mutta jokainen tavallaan. Mielestäni ei kannata kauheasti arvostella muita tietämättä heidän elämästään mitään. Täälläkin sen ihan aloitti aloittaja. Joten ei ihme jos tulee ilkeitä kommentteja tosielämässäkin.

Lähettäjä: Äippä 
Päivämäärä:   22.9.24 09:26:58

"Aivan samalla tavalla ärsyttää, jos joku useamman lapsen äiti tulee neuvomaan ja pätemään, kun ei tiedä lapsestani yhtään mitään. Tai ylipäätään on elänyt yhden lapsen vaihetta ehkä vuoden tai kaksi. Enköhän minä ole hieman kokeneempi, kiitosta vaan. Nauttikoon niistä omista lapsistaan ja antakoon mun olla rauhassa."

On varmaan, mutta harvoin useamman lapsen vamhemmat enää sillä samalla ehdottomuudella kuvittelevat tietävänsä kaikesta kaiken kuin yhtä tähteä koutsaavat.

Päivämäärä:   22.9.24 09:36:07

Minä rajoitan herkkuja, koska vanhempi lapsista ja minä itse olemme sellaisia sokerihiiriä. Kyllä niitä silti syödään ja ihan ilman tunnelatauksia. Joskus vaan tekee normaalia kovemmin mieli.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   22.9.24 09:37:32

"Itse teette itsestänne idiootteja haukkumalla toisianne typeristä asioista."

Tyypillinen vela. Minä se olen muita parempi ja tulen ensimmäisenä ketjuun oikeasti haukkumaan ja nimittelemään muita :D Ratkiriemukasta ettet itse edes tajunnut sitä :D

Lähettäjä: 1 
Päivämäärä:   22.9.24 11:28:49

Yhden lapsen äiti tietää ja tuntee sen oman lapsensa. Useamman äiti sitten ei ilmeisesti tunne omiaan. Toisten lapsiin ei tarvitse puuttua ellei kyse ole vaaratilanteesta.

Päivämäärä:   22.9.24 11:38:13

Äitylit vihaa toisiaan ja tietty veloja. Yritin yhdistää teitä yhdeksi rintamaksi yhteistä velavihollista vastaan, mutta ei onnistu. Raivo muita äitejä kohtaan käy liian kuumana.
Onnea valitsemallanne tiellä.

Päivämäärä:   22.9.24 11:40:08

Ja velat vihaa selkeästi yhtälailla muita naisia.

Miehet nauraa ja taputtelee karvaisia mahojaan tyytyväisenä kun naiset eivät ymmärrä pitää toistensa puolta vaan nauttivat siitä kun saavat alentaa toisiaan tai toisia alennetaan miesten toimesta.

Hävetkää.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   22.9.24 13:33:08

Mulla on neljä lasta ja matkustellaan ihan kuin silloinkin kun oli vain yksi. Karkkipäivä on kerran viikossa, viikolla on kyllä kahviaikaan pullaa tarjolla ja lapsetkin saa. Karkkipäivänä saavat valita pienet herkut, joskus se on karkkia mutta pienin valitsee aika usein kuivattuja aprikooseja koska rakastaa niitä aivan yli kaiken

Päivämäärä:   22.9.24 13:55:07

Kolme lasta meillä on näille opetettu hiihto, luistelu, ratsastus, uinti. Toki arki on erilaista kuin jos lapsia olisi vain yksi. Eiköhän nämä asiat ole enemmän vanhemmista kuin lapsien määrästä riippuvainen. Toki jos lapsia 10 tai yli voi nuo pienempien opettamiset olla niiden heiniä. Ja mitä matkusteluun tulee säästämme rahamme muuhun kuin ulkomaan matkoihin. Joka kesä ja talvi teemme kuitenkin päivän tai kahden reissut. Läksyt katsotaan tarvittaessa yhdessä muuten koulussa oppivat lukemaan.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   22.9.24 13:57:40

"Äitylit vihaa toisiaan ja tietty veloja. Yritin yhdistää teitä yhdeksi rintamaksi yhteistä velavihollista vastaan, mutta ei onnistu. Raivo muita äitejä kohtaan käy liian kuumana."

Eihän täällä vihaa ja raivoa muut kuin sinä.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   22.9.24 20:56:20

Muu ei ärsytä kun se kun kysytään milloin tulee lisää. Meillä yksi ja näillä näkymin näin pysyykin. Itse olen add, se periytynyt nähtävästi lapselle myös joten meillä ollut hankaluuksia. Toimintaterapiaa, lasten psykiatriaa, psykologin arviota, neurologia.. Ei vielä diagnoosia kun vielä puoli vuotta siihen 6v ikään. Tämän hetken diagnoosi monimuotoinen kehityshäiriö. En koea jaksavani tätä useamman kanssa. Periytyvyys riski korkea.

Päivämäärä:   22.9.24 21:01:59

Kommentoijat jotka eivät ymmärrä lukemaansa, älkää kommentoiko. Aloittajan viesti kristallinkirkas, sinun järjenjuoksu sameahko. Sorry

Päivämäärä:   22.9.24 21:28:37

Onkohan tällä aloittajan sivupersoonalla vielä jotain näpyteltävää :D ilmeisesti harmittaa kun ei saanut kehuja?

Päivämäärä:   23.9.24 15:28:21

Mulle tulee jostain syystä jatkuvalla syötöllä noita "yhden äiti vs. kaiken kokenut pyhä äiteys"- videoita, joissa pilkataan yhden lapsen äitejä. Piti ihan tämä topic etsiä kun juuri taas törmäsin tuollaiseen. Nainen esittää ensin yhden äitiä, kun lapsi on leikannut itseltään hiuskiehkuran. Hän hyperventiloi, huutaa puolisolleen useita kertoja että tämän tulee soittaa heti hiussalonkiin ja sanoittaa lapselleen että se on vain hiusta ja me emme leiki saksilla. Sitten hän on kaiken kokenut äiti ja nauraa röhöttää sille lapsen kampaukselle, kun hän on saksinut sen kiehkuran päästään.

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   23.9.24 15:45:07

Piti ihan googletella, mitä yhden lapsen äideistä puhutaan netissä :D. Yhden lapsen äiti ei voi edes ymmärtää miksi vauvaperheen pitää pakata niin hiivatisti roinaa mukaan matkalle :D. Just joo.

Lähettäjä: Sanni 
Päivämäärä:   23.9.24 17:30:26

Minulla on yksi lapsi ja sain/ saan jatkuvasti kuulla kuinka helppoa minulla on kun ei ole enempää lapsia. Onneksi utelut siitä koska sisaruksia tulee ovat jo loppuneet. Olisin halunnut enemmän lapsia joten nuo iäkkäpien sukulaisten ja työkavereiden jatkuvat utelut olivat selalisia joihin en vain tottunut eivätkä ne loppumeet vaikka selitin suoraan etten voi saada enempää lapsia. Tällä hetkellä olen onneliine ettei lapsia tullut enempää. Lapsi tarvitsee kouluun aika paljon tukea eikä minun aikani ja jaksamiseni rehellisesti sanottuna riittäisi useamman lapsen kanssa samaan. Eikä meidän palkoilla olisi rahaa samala tavalla harrastaa ja matkustella nykytilanteessa jos lapsia olisi useampi. Lapsi nyt ei saanut sisaruksia, mutta pystyn olemaan enemmän läsnä hänen elämässään. Enkä tiedä ovatko sisarukset edes aina tärkeä asia elämässä. Joillekin on, minullaon kolmesisarusta joista yhden kanssa olen hyvin harvakseltaan tekemisissä. Kahta muuta en ole edes nöhnyt moneen vuoteen vaikka asuvat samassa kaupungissa kanssani. Emme ole riidoissa, mutta ei meillä oikein olemitään yhteistä emmekä keksi juteltavaa jos näemme, se on sellaista kiusallista hiljaisuutta. Omasta lapsuudestani muistan sen, että oli pärjättävä aina omillaan eikä minulla ole muistikuvia olenko edes ikinä tehnyt vanhempieni kanssa mitään esim pelaillut laitapelejä, ulkoillut, ei minulle ole luettu iltasatuja ymv.

Päivämäärä:   23.9.24 17:59:09

Lapseni paras kaveri on suurperheen esikoinen, mutta hänellä on seuraavaan lapseen useamman vuoden ikäero. Kyllä hän osaa uida, ratsastaa, lasketella ja paljon muuta. Sitten on useampi kaveri isommista perheistä, jotka eivät osaa mitään näistä, ei edes luistella. Eli paljon riippuu vanhemmista.

Harvaa lasta oikeasti voi pyytää mihinkään aktiviteetteihin mukaan, koska eivät osaa mitään. Eivät ajaa millään, eivät nikkaroida, eivät urheilla ja käytöstavatkin on vähän hakusessa. Osalla pitäisi se pikkusisarus ottaa myös mukaan vahdittavaksi.

Ja kyllä, olen kuullut etten mistään tiedä mitään ja kyllä nämä toiset ovat olleet esikoisensa kanssa hukassa mutta sitten oppineet suorittamaan rentoa äitiyttä. Aha. Ei kiinnosta kenenkään lapset eikä äitiydet, en ole sen sortin ihminen ollenkaan. Autan kyllä jos apua tarvitaan, tänäänkin soitin lapsen kaverin äidille, tarvitaanko kyytiä kerhoon. Tuo äiti oli kiitollinen, kun ei tarvinnut lähteä koko lauman kanssa kuskaamaan yhtä lasta kerhoon. Mutta varmaan puhuu selän takana, miten en osaa autoakaan ajaa.

Päivämäärä:   23.9.24 18:07:57

Niin ja tää lapsen paras kaveri kyllä matkustelee perheensä kanssa ihan paljonkin. Toinen samankokoisen perheen äiti taas valittaa kun ei rahat tahdo riittää ja toissa vuonna kävivät Lintsillä ja oli kamalaa ja raskasta ja "et sinä voi tietääkään miten raskasta tällä kokoonpanolla on matkustaa" en voikaan, enkä haluakaan. Heillä on niin huonosti kasvatetut lapset ja ruutu nokan alla heti kun laite pysyy käsissä.

Ja olen aika monen lapsen täti ja osalla noista on hieman ongelmiakin, mutta yksikään ei käyttäydy kuin sika. Eri tavat toimivat eri lapsille, mutta kyllähän ne tavat on löydyttävä.

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   23.9.24 18:53:28

Joku sanoi, että siitä sisaruksesta on seuraa. Miksi se esikoinen sitten viedään päiväsäilöön ja pikkuisen kanssa ollaan kuitenkin kotona?

Päivämäärä:   24.9.24 09:09:09

Eikö olekin ikävää, kun ladotaan tällaista kommenttia teistä, joilla on useampi lapsi?

.: olet väärässä, kirjoitan vain tällä nimimerkillä tähän keskusteluun.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   24.9.24 09:33:44

"Joku sanoi, että siitä sisaruksesta on seuraa. Miksi se esikoinen sitten viedään päiväsäilöön ja pikkuisen kanssa ollaan kuitenkin kotona?"

Valitettavasti päättävä taho on saanut aikaan "laadukasta varhaiskasvatusta" ihannoivan kulttuurin, jonka mukaan kaikilla lapsilla tulee olla "oikeus" päiväsäilöön. Ja niitä pieniähän roudataan sinne aivan turhaan koska ylemmältä taholta annetaan ymmärtää että näin vaan pitää tehdä ja kotihoitoa dissataan.
Ei mitään järkeä.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.9.24 12:09:40

Ketä enää nykyään kiinnostaa lapsiongelmat..? NIIN kuultuu, vaihtakaa levyä.

Lähettäjä: Taikis 
Päivämäärä:   25.9.24 13:25:35

/: ei tuo ole minkään ylemmän tahon päätös. Mahdollisuus on annettu, mutta miksi ne lapset tosiaan laitetaan sinne päiväkotiin niin pienenä, jos pakottavaa tarvetta ei ole?

Lähettäjä: Jepp 
Päivämäärä:   25.9.24 13:42:44

Ap, anna laumat räksyttää.... Mitä väliä? Korvasta sisään ja toisesta ulos...

Lähettäjä: Yööök 
Päivämäärä:   28.9.24 07:44:08

No nyt minulle tulee noita videoita, mutta nehän kertovat vain tekijänsä elämästä. Hän on ollut todella, todella typerä saadessaan ensimmäisen lapsensa. Ja on vieläkin.

Päivämäärä:   29.9.24 11:30:27

Enpä olisi uskonut, mutta jouduin itse uhriksi eilen. En yleensä lähde näihin lapsi– ja äitikeskusteluihin, koska ne eivät jaksa kiinnostaa. Nyt kuitenkin lähdin, ja sanoin että on niin kiva, kun oma lapsi sentään syö. Muutamaa ruokaa ei suostu syömään ja jos vaihtoehdot ovat uusi maku vs. hamppari, niin hamppari vie voiton. Itse en lapsena syönyt enkä itsekään tiedä miksi. Saatoin ottaa vaikka vain puolikkaan lihapullan ja yhden kurkkusiivun.

Tämä sai aikaan sitten hymähtelyä ja "odotapa vaan" ja eipä meillä anneta vaihtoehtoja kun on kaksi lasta.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   29.9.24 11:43:08

"/: ei tuo ole minkään ylemmän tahon päätös. Mahdollisuus on annettu, mutta miksi ne lapset tosiaan laitetaan sinne päiväkotiin niin pienenä, jos pakottavaa tarvetta ei ole?"

Kyllä tämä yhteiskunta on jo käännetty siihen mielialaan että lapsen pitää "päästä" kotoa varhaiskasvatukseen. Ja tämä on tehty juuri sitä varhaiskasvatusta markkinoimalla. Miten paljon hyvää siitä lapselle koituukaan. Näin sitä ihmisten ajattelua ohjaillaan.
Toinenkin suunta olisi voitu valita kun olisi kehuttu kotihoidon paremmuutta ja ohjattu kotihoidon tukemiseen resursseja mutta näinhän ei ole tapahtunut. Päinvastoin yritetään ajaa jopa täysin maksutonta varhaiskasvatusta.

Päivämäärä:   29.9.24 11:45:25

"eipä meillä anneta vaihtoehtoja kun on kaksi lasta"

Mitä erikoista tässä on? Lapset syö mitä pöydässä on (perusruokaa) eikä tule vaihtoehtoja herkkuhampurilaisiin.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   29.9.24 11:48:48

Taisi monesti olla niin, että ne lapset, joille varhaiskasvatus olisi ollut hyvästä, eivät sinne syystä tai toisesta päätyneet.

Vähän sama kuin se, että vanhempainilloista yleensä puuttuvat juuri ne vanhemmat, joiden siellä olisi syytä olla.

Päivämäärä:   29.9.24 11:50:28

Niin, jos vaihtoehto on. Esimerkiksi ravintolassa tai Yrjö–enon luona. Silloin ainoa lapsi saattaa ottaa sen tutun ja hyväksi havaitun vaihtoehdon, eikä uutta makua, jota hänelle suositellaan. Ikävää tietysti, jos teidän perheessänne on aina vain perusruokaa, mutta jos muu ei maistu niin olkaa tyytyväisiä että syövät!

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   29.9.24 11:51:52

.: teilläkö se perusruoka on aina uusi maku vai mitä ihmettä selität?

Päivämäärä:   29.9.24 12:46:41

Miten ne lapset koskaan oppii uusiin makuihin jos äiti tekee aina pyynnöstä ranut ja hampparin?

Lähettäjä: LOL 
Päivämäärä:   29.9.24 12:51:33

Ihihihi kun naurattaa

Päivämäärä:   29.9.24 12:55:57

Aivan samalla tavalla kuin teilläkin. Meillä ei sentään ravintoloissa ja kyläpaikoissa tarvitse olla sitä "perusruokaa" tarjolla. Ja meillä isä ja lapsikin laittavat ruokaa, ei aina äiti.

Päivämäärä:   29.9.24 18:03:27

Tuossapa sen kokemattomuuden juuri näkee. Ei isoa perhettä voi voedä ravintoloihin tai enojen pitopöytiin.

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   1.10.24 14:25:04

Temperantti vaikuttaa, mutta itse uskon, että kasvatus ja olosuhteet vaikuttavat myös paljon. Turha kahden lapsen äitien on polkea jalkaa yhden äideille, jos omat molemmat lapset käyttäytyvät kuin siat pellossa.

Lähettäjä: Aaargh 
Päivämäärä:   11.10.24 09:45:40

Tällä viikolla kuultua: "hyvähän se on laittaa yksi lapsi leirille. Et tiedäkään miten paha mieli meillä tulisi kun yksi pääsisi" "koulukuvat maksaa meille kolme kertaa enemmän kuin teille" ja klassinen, usein kuultu: "kohta käsken Aarghin sanomaan." (Kun lapset eivät tottele ja äiti ei uskalla sanoa kovemmin).

Päivämäärä:   21.10.24 18:26:41

Itse suututin yhden äidin, joka valitti kun ostin lapselleni ulkoilupuvun. Hän on kyllä kolmen lapsen äitinä ymmärtänyt, millaisia vaatteita kannattaa ostaa. Sanoin, että onneksi itse olen ymmärtänyt tällaisen perusasian jo silloin lapsettomana.

Huvittavinta on, että tuo kyseinen äiti on ihan mielellään ottanut meiltä liian pieniä vaatteita lapsilleen. Eipä ota enää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.10.24 19:48:12

” Ei isoa perhettä voi voedä ravintoloihin”

Miksi ei?

Päivämäärä:   21.10.24 19:50:47

Ihan uskomatonta paskaa koko topic täynnä.

Ihmeellistä itsestäänselvyyksistä tappelemista.

Kasvattakaa nyt äidit @!#$ itsetunto ja lopettakaa se muiden äitien närppiminen, se ei teistä parempaa äitiä tee

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   21.10.24 20:03:11

Itselläni on yksi lapsi. Entinen ystäväni jaksoi koko ajan huomautella miten helppoa minulla on yhden kanssa, ja kuinka itsekäs lapsestani tulee kasvaessaan yksinään, ja kuinka mukavuudenhaluinen olen kun en tee enempää lapsia. Ei liene tarpeellista selittää miksi on entinen ystävä.

Päivämäärä:   21.10.24 20:51:56

Kun useamman lapsen perheessä ottaa sen yhden erikseen ja lähtee viettämään laatuaikaa, on se lapsi kuin herran enkeli ja kaikki sujuu ja on niin helppoa ja hauskaa kun hetki on spessua yhdessäoloa sekä vanhemmalle ja lapselle. Kaivattua one-one-one -aikaa.

Yhden lapsen perheissä se lapsi on tottunut saamaan molemmilta vanhemmilta aina ja joka päivä 100%. Ei se ole samanlainen herranterttu kuin kuin ne sisarukselliset lapset niinä spessupäivinä. Eikä tietenkään tarvitsekaan olla. Se on sille lapselle normipäivä.

Lähettäjä: Nääs nääs 
Päivämäärä:   21.10.24 21:39:04

No sehän on sitten helppoa jos se lapsi käyttäytyy kuin herran enkeli. Lisää sitten vaan niitä kahdenkeskisiä hetkiä, joissa annetaan se 100% sille lapselle.

Lähettäjä: Niinpä 
Päivämäärä:   21.10.24 21:44:28

Tosiaan, yhden lapsen perheessä se lapsi saa aina ja joka sen 100% päivä ja aina nimenomaan kahdelta vanhemmalta. Sittenhän se lapsi ei voi ainakaan koskaan olla yksinäinen eikä tarvitse sitä pikkusisarusta kiviriipaksi... ei, kun.. päättäkäähän jo.

Päivämäärä:   21.10.24 21:48:02

Jaahas, mun nyt ei ollut mitenkään tarkoitus loukata ketään mielensäpahoittajaa vaan selittää, miksi useamman lapsen vamhemmat ajattelee/luulee, että elämä olisi helppoa yhden lapsen kanssa. Kun ne omat lapset yksinään on tosiaan helppoja, kun tilanne on niille harvinainen ja erilainen, tällöin ei usein tule niitä huonoja hetkiä, riitoja ja erimielisyyksiä, joita kaikkien lasten kanssa tulee.

Ainoat lapset eivät voi olla koko ajan herran enkeleitä vaan kiukkupäiviä tulee oikeutetusti heillekin pitkin elämää.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   21.10.24 21:54:19

Olipa asia mikä tahansa, niin aina on joku typerys sanomassa ”helppoahan sinulla on”. Mutta jokainen vähänkin fiksumpi ymmärtää, ettei kenenkään elämä sen helpompaa ole. Jokaisella on omat ongelmansa.

Päivämäärä:   21.10.24 22:03:07

F:

Tämä

Lähettäjä: Jouhtena 
Päivämäärä:   21.10.24 22:07:16

..: sulla on ihan hyvä pointti nyt kun selvensit. Ja totta hitossa meillä yhden lapsen vanhemmilla on silloin pikkulapsiaikana helpompaa kuin monen pikkulapsen vanhemmilla. Puetaan yksi rääkyvä lapsi, kannetaan yksi kaukalo, ostetaan vaatteet vain yhdelle, herätään yhden itkuun joskus. Varsinkin jos siis puhutaan ihan tavallisista lapsista.

Sitä en käsitä, miksi tätä yhden lapsen vanhemmuutta niin kritisoidaan, että tosiaan me emme ymmärrä, että toisessa perheessä maksetaan lentoliput seitsemälle kun me maksamme kolmelle. Kai minä sen nyt tajuan? Ja ymmärrän että on sairauksia, hoidetaan omien vanhempien asioita, voi olla vaikka mitä huolia. Työkaverini ja naapurini tekee sivutyötä ja heillä on pientä viljelyä, minä teen vain yhtä työtä ja minulla on pieni mansikkamaa, ymmärrän että työkaveri on kiireinen minuun verrattuna. Serkkuni asuu kaupan yläkerrassa, ymmärrän oikein hyvin, miksi ei hae kuukauden ostoksia kerrallaan vaan voi poiketa siellä vaikka päivittäin.

Kyllä me yhden lapsen äidit ihan oikeasti ymmärrämme asioita myös oman perheemme ulkopuolelta.

Päivämäärä:   21.10.24 22:43:46

En minä ainakaan sanallakaan ole kritisoinut yhden lapsen vanhemmuutta. Samalla logiikalla voisi väittää, että kaikki yhden lapsen vanhemmat haukkuu suurperheitä paskoiksi, jos ei ole varaa viedä seitsemaa mukulaa 3 kertaa vuodessa ulkomaille.

Eiköhän ne ole muutamat mätäpaiseet, jotka hommaa lähinnä pyörittää. Kannattaa myös muistaa, että ilkeä puhe ja kirjoittelu ruokkii itseään. Jos kirjoittelee itse ilkeästi eteenpäin kun itselle on sanottu/kirjoitettu ikävästi ei kosta kokemaansa tai ole oikeutettu vaan itse levittää samaa ikävää puhetta eteenpäin.

Hajota ja hallitse. Naiset on iät ja ajat osattu kääntää toisiaan vastaan, ettei heillä olisi aikaa vaatia samoja oikeuksia kuin miehillä.

Lähettäjä: Yäääk 
Päivämäärä:   23.10.24 13:08:10

En seuraile mitään äitiys- enkä lapsitilejä, ja nyt minullekin on ruvennut sitten tulemaan noita videoita, joissa esimerkiksi juuri äsken äiti sanoi "first baby" ja nukella leikkivä iso lapsi repi kauhuissaan ranskanperunat nuken suusta ja sitten risti helpottuneena kätensä. Sitten äiti sanoi "second baby" ja sen lapsen piti tunkea niitä ranuja sen nuken suuhun oikein ahtamalla. Mikä järki näissä on? Joo, kyseinen äiti on saanut kaksi lasta eikä ole osannut hoitaa kumpaakaan. Kolmannen kanssa ehkä osaisi sitten toimia?

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   23.10.24 14:28:02

Mulla on 2 lasta pienellä ikä erolla ja koen että olen pääsyt helpolla juuri siksi kun lapsia on 2. Aina leikkineet yhdessä.

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   23.10.24 15:00:44

Nuo videot ovat kamalia, ällöttäviä ja surullisia. Toivottavasti ovat oikeasti vain huonoja vitsejä. Joku jakoi koko maailmalle videon, jossa kunnon tyttö esikoinen söi niin sievästi lusikalla ja kuopus nuoli omaa puuroaan lattialta. Kyllä, joskus lapset nuolevat puuroa lattialta, jopa se ainoa lapsi tai esikoinen voi tehdä niin, mutta se ei ole hilarious eikä näytä, kuinka paljon rennommin toisen lapsen kohdalla otetaan.

Terveisin tiukkapipoinen kahden lapsen äiti.

Lähettäjä: Höpö höpö 
Päivämäärä:   23.10.24 20:04:36

Onhan se totta, että yhden äideille hieman naureskellaan. Yhden äiti nukuttaa vauvansa kun se on sopivan väsynyt, toinen lapsi saattaa nukahtaa leikkimatolle. Yhden äiti täyttää vauvakirjaa ja käy mammakerhoissa. Kahden äidillä ei ole aikaa. Yhden äiti tekee soseet itse jne.

Oma äitini täytti jokaiselle vauvakirjat, teki soseet ym, itse en yhden äitinä näin toimi. Luonnekysymys, sillä meillä käy myös siivooja :D mies taisi tehdä joskus sosetta kun oli vauvan kanssa ja vauva nukkui, kun meillä oli helppo vauva. Muussa tapauksessa ei olisi varmasti tehnyt.

Saimme vauvan samaan aikaan kun moni tuttu sai esikoisensa enkä uskaltanut tunnustaa, kuinka en tee asioita ollenkaan kuin nämä toiset äidit. Sitten kun nämä toiset saivat lisää lapsia ja rupesivat naureskelemaan näille mammakerhoiluilleen ja vauvakirjoilleen niin uskalsin tunnustaa, että en koskaan ollut kiinnostunut enkä edes harkinnut mitään sellaisia.

Lähettäjä: Höpö höpö 
Päivämäärä:   23.10.24 20:18:46

Ja kyllä minäkin annan lapsen valita ravintolassa oman annoksensa, ja eilen se oli juuri burgeri. Aivan sama. Tosin jos mennään noutopöytään, niin silloin syödään siitä eikä listalta tilata, mutta noin normaalisti saa valita vaikka sen "herkkuhampurilaisen".

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.