Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi asut Suomessa?

Lähettäjä: Rinkeli 
Päivämäärä:   21.9.24 20:23:19

Jos nyt jätetään yhtälöstä pois syyt että on töissä/opiskelemassa niin mikä pitää täällä Suomessa? Katselen tätä hyvinvointivaltion romahtamista hiljalleen ja mietin että miksi täällä oikeastaan elää….eläminen on jäätävän kallista ja töiden verotus vie loputkin mehut pankkitilin saldosta. Hevosharrastus on eliitin hommaa. Työllä ei tosiaan rikastu mutta ilmeisesti köyhtyy. Itse olen toki kouluni käynyt Suomessa, ja työpaikka löytyy mutta oikeastaan mikään ei pidä täällä Suomessa (nyt vasta tähänkin heräsin).

Re: Miksi asut Suomessa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.24 20:24:36

Koska täällä on tilaa hevosille ja ihanat syksy ja talvi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.9.24 20:40:11

Suomessa on vielä kohtalaisen turvallista. Etelä-Ruotsi olisi ihana asuinpaikka, mutta melko rauhatonta. Lisäksi Ruotsissa yhteiskunnalliset erot ovat nousseet liikaa.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   21.9.24 20:45:03

Kyllä Suomi tuntuu edelleen aika lintukodolta jos on yhtään elämänsä aikana matkustellut. Ihmisten rehellisyys.

Lähettäjä: TJ 
Päivämäärä:   21.9.24 20:51:19

Pidän talvesta ja pimeydestä. Kesät ovat usein liian kuumia, joten jos muuttaisin jonnekin, paikka olisi toddnnäköisesti Islanti. Se vaan on todella kallis paikka asua.

Asun pienessä kaupungissa, täällä on rauhallista ja turvallista. Suurin ihmisen aiheuttama uhka on pikkujouluaikaan tapahtuvat pahoinpitelyt (nyrkeillä tai puukoilla), mutta jos ei käy baareissa, on turvassa pahoinpitelyiltä. Susia ja villisikoja täällä liikkuu myös paljon. Niitä pelkään, mutta en niin paljon, että muuttaisin pois. Välttelen vain tiettyjä alueita, en kulje niissä kävellen.

Käyn töissä, meillä on hyvä työterveyshuolto ja lisäksi minulla on (aina ollut) yksityinen sairauskuluvakuutus. En ole koskaan käynyt esimerkiksi teekoossa. Hyvinvointialueiden tulo ei ole näkyvästi vaikuttanut elämääni mitenkään.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   21.9.24 20:52:14

Turvallisuus, luonto, ystävät ja perhe, vuodenajat ja asiat on yleisesti kuitenkin mun mielestä hyvin. Terveydenhuolto nyt sakkaa, mutta ei mua ees verot haitannut, vaikka niitä tuli aika reippaasti maksettua välissä. Olen saanut arvokkaan koulutuksen ja nyt saan vielä lisää. Myös leikkaukset mitä mulle on tehty on olleet käytännössä ilmaisia. Mielummin näin, kuin vakuutussysteemi, missä yksityinen vakuutusyhtiö käärii rahat.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   21.9.24 20:52:39

Suomessa on ainakin maalla turvallista.
Inhoan kyllä kylmää ja talvea. Pimeys ei haittaa.
Ehkä eläkkeellä muutan jonnekin lämpimään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.9.24 20:59:14

Turvallisuus on iso syy. Toinen on perhe, mutta kunhan vanhempi polvi vaihtaa hiippakuntaa, niin sitten voisi myydä hevoset ja omaisuuden ja lähteä muualle.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   21.9.24 21:01:05

Koska minulla olisi ulkomailla yksinäistä, vaikka yksin sinänsä paljon viihdynkin. Täällä asuvat läheiseni, ystävät ja tuttavat. Olen huono solmimaan uusia ihmissuhteita ja aika introvertti.

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   21.9.24 21:16:37

Jos joku keksii jonkun paikan misssä asua työttömänä, rahattomana ,asunnottomana niin muutan sinne.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   21.9.24 21:25:36

Turvallisuus, ympäristön hyvä tilanne ja väljää on. Tilaa riittää ja ei maksa oma tila miljoonia. Vakaata toimintaa, ja löytyy lisää koulutusta johon voin mennä koska koulutus on ilmaista ja tutkintoon tehdään näytöt. Pidän tämän maan tavoista, arvostan naapureitani, viihdyn kylässäni. Muu maa mustikka, kokemusta on neljästä eri maasta.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   21.9.24 21:57:03

Hassua miten moni ihminen vaikuttaa olevan siinä kuvitelmassa että maailmalla olisi oikeasti jonkinlaista ylitarjontaa paremmista paikoista asua kuin tämä Suomi. Jos siis katsotaan yhteiskuntaa kokonaisuutena, ei jotain sellaisia asioita jotka ovat kullekin yksilölle henkilökohtaisesti hyödyttäviä, miljonäärihän voi asua melkein missä vaan lystää.

Lähettäjä: ai 
Päivämäärä:   21.9.24 22:01:41

Koska olen täällä syntyntynyt, ja tämä on minulle paras paikka asua. As simple as that.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   21.9.24 22:14:02

"Koska minulla olisi ulkomailla yksinäistä, vaikka yksin sinänsä paljon viihdynkin. Täällä asuvat läheiseni, ystävät ja tuttavat. Olen huono solmimaan uusia ihmissuhteita ja aika introvertti."

Sama täällä. Ja yksi asia on sitten myös kielitaito. Osaan hyvin englantia ja muutaman sanan saksaa, mutta jos haluaisin lähteä vaikka Portugaliin, niin eipä siellä välttämättä osatakaan englantia, saksasta puhumattakaan. Olisi valtava työ opetella paikallista kieltä niin että illä tulisi toimeen ja voisi jutella ihmisten kanssa niin että olisi mahdollista solmia ystävyyksiä. Englannissa taas sataa jatkuvasti joten sinnekään en halua.

Australia voisi olla kiva, mutta siellä on myrkyllisiä hämähäkkejä ja käärmeitä ja ties mitä. Ei kiitos sitäkään.

Eli en tiedä minne lähtisin. Jos tietäisin, olisin jo lähtenyt.

Päivämäärä:   21.9.24 22:17:50

Täällä on loppujen lopuksi ihmisellä ihan hyvä asua ja elää. En näe syytä, miksi pitäisi muualle muuttaa. Ei se elämä toisaalla sen auvoisempaa ole. Eikä ole myrkkyhämähäkkejä ja sun muita pieniä elävältä ottavia kammotuksia riesana mitä sisätiloihin tunkisi.

Lähettäjä: Pösö 
Päivämäärä:   21.9.24 22:19:01

Lasten takia kun lapset omillaan poistun tästä omaväki mustikka muuväki mansikka kulttuurista..vähemmän pimeää enemmän lämpöä.

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   21.9.24 22:19:45

Itse en itseasiassa asu Suomessa. Senpä takia minua kovasti kiinnostaisi mitä maata alottaja itse ajattelee, että olisi mukavampi asua?

Itse en ole sellaista vielä löytänyt. Jos saisin omalta alalta Suomesta töitä ja mieskin saisi niin tulisin raketilla takaisin Suomeen.

Suomessa voi luottaa viranomaisiin, asuminen ja liikkuminen on turvallista, ruokaa on monipuolisesti, vettä voi juoda mistä tahansa hanasta, kesällä ei ole kuolettavan kuuma, talvi ei ole yhtä synkkä kuin esim Saksa/Tanska akselilla missä on oikeasti pimeää ilman lunta, sataa kovaa koko ajan ja tuulee.
Päiväkodissa on turvallista, opetus koulussa hyvää, oppilaalle maksuton ruokailu…

Voisin jatkaa listaa loputtomiin. Olen asunut euroopassa ja sen ulkopuolella. Ainut miinus Suomessa on se, että suomalaiset kitisevät turhasta. Länsimaalaisen ahdinko on hurja, kun on tottunut liian hyvään.
Missään muussa maassa en ole nähnyt yhtä vähän esim. Kodittomia ja nistejä hilluvan kaduilla, kun Suomessa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.9.24 22:27:54

Suomessa olen minä syntynyt... ja arvostan tätä maata ja suurinta osaa sen kansasta. Täällä on hyvä olla suomalaisena. Osaan asua muissakin maissa maassa maan tavalla mutta niin vaan sielu kaipasi takaisin.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   21.9.24 22:27:59

Mä asuin 2 v Saksassa ja tykkäsin kovasti. Perheen takia tulin takaisin ja kaduin sitä monta vuotta. Pohjois-Saksan talvi oli kyllä mulle ok, parempi kuin Suomen talvi. Eläkkeellä haluaisin kuitenkin jonnekin missä on lämmintä lähes koko vuoden.

Lähettäjä: Mummotamma 
Päivämäärä:   21.9.24 22:29:41

Asun maalla, täällä on rauhallista ja turvallista elellä. Hevosillekkin on hyvin tilaa.
Tykkään kaikista Suomen vuodenajoista, varsinkin nämä pimenevät illat ovat mahtavia!
Puhdas luonto, puhdas vesi järvessä, ruokaa löytyy suoraan metsästä, mitäpä sitä ihminen muuta kaipaa!

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   21.9.24 22:31:09

"Australia voisi olla kiva, mutta siellä on myrkyllisiä hämähäkkejä ja käärmeitä ja ties mitä. Ei kiitos sitäkään."

Suomessakin asustaa yksi myrkyllinen hämähäkkilaji ruskohämähäkki, mutta siellä Portugalissa on myös myrkyllisiä käärmeitä, hämähäkkejä ja skorpionija.

Päivämäärä:   21.9.24 22:31:15

Mummotamma: sama, tämä on niin luksusta.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   21.9.24 22:31:46

En tiedä, mikä muualla olisi tällaisella tavallisella keskituloisella ihmisellä niin paljon paremmin, että pitäisi jättää kaikki nykyiset kontaktit ja muuttaa muualle. Suomi on hyvä paikka elää.

Lähettäjä: Kl 
Päivämäärä:   21.9.24 22:32:04

Perhe asuu täällä. Kotikieli suomi
Taloudellisesti olis Ruotsissa parempi asua.

Lähettäjä: Byää 
Päivämäärä:   21.9.24 22:32:59

Koska ulkomailla ei voi haukkua maan kansalaisia junteiksi.

Päivämäärä:   21.9.24 22:46:17

No missä sitten asiat olisi paremmin? Konkreettisesti miten?

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   21.9.24 22:47:21

No siellä Ulkomailla!

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   21.9.24 22:49:33

"No siellä Ulkomailla!"

Reps.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   21.9.24 23:20:49

En asukaan. Norja on aikuiselle ihan yhtä hyvä tai huono paikka (koulutus on Suomessa edelleen paljon laadukkaampaa varhaiskasvatuksesta yliopistoon, joten lapsia en kasvattaisi täällä).

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.9.24 01:33:10

Koska olen syntynyt täällä eikä ole vielä tullut muutettua pois. Suunnitelmissa olisi, että kunhan saan opiskelut loppuun niin alan hakemaan töitä jostain missä on lämpimämpi ilmasto. En vain kestä näitä talvia. Ainoa mikä pidättelee täällä on äiti. Kaikki kaveritkin asuvat kaukana ja pidetään yhteyttä lähinnä puhelimitse, nähdään tosi harvoin. Ei ole mitään lemmikkejä tai harrastuksiakaan jotka pidättelisi, äiti vain.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   22.9.24 02:03:47

Missä se parempi paikka sitten olisi?

Päivämäärä:   22.9.24 02:44:34

Ei löytynyt syitä jäädä, joten lähdin. Ihmiset on kaikkialla samanlaisia. Muualla vaan voi ympäröidä itsensä lämmöllä, elinilolla ja empatialla mitä suomesta ei löydy. Nykyinen kauhukabinetti vetää hiljaiseksi, kuinka ihmiset voivat seurata tuollaista hiljaa sivusta..?

Lähettäjä: Vkj 
Päivämäärä:   22.9.24 03:31:46

No en asu, mutta jos olisin raskaana niin muuttaisin äkkiä takaisin Suomeen. Valituksesta huolimatta yksi maailman parhaista maista asua.

P.S. hevoset on eliitin harrastus ihan joka puolella.

Lähettäjä: N62 
Päivämäärä:   22.9.24 04:58:38

Luonto, puhtaus, turvallisuus, naisten asema, oma rauha. Omat hevoset omassa tallissa, vakaa yhteiskunta, terveydenhoito hoitanut minua ensiluokkaisesti; missä muualla saat tekonivelet ja selkäleikkaukset käytännössä ilmaiseksi? Ja suurin syy: olen asunut muuallakin ja nähnyt.

Lähettäjä: olizco 
Päivämäärä:   22.9.24 06:18:28

Koska muualla asuminen ei ole itseisarvo. Jossain sitä kuitenkin on asuttava. Suomessa tiedän, miten yhteiskunta toimii.

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   22.9.24 07:26:17

Eilen just mietin että lähdenkö eläkeläisenä täältä pois koska täällä on niin kallista.

Olen asunut etelä-Euroopassa vuosia joten olisi helppo lähteä takaisin. Mutta syy miksi täällä haluan asua on Suomen luonto, hiljaisuus ja puhtaus. Luonto on minun kirkkoni, pätee täysin

Lähettäjä: o2 
Päivämäärä:   22.9.24 08:16:35

Ilmasto. Palan auringossa herkästi, helteessä tulee tukala olo ja hikoilen ihan hirveän herkästi jo siedettävissäkin lämpötiloissa, helteessä oleminen on sen osalta kamalaa. Tykkään vihmovan syyssynkkyyden antamasta tunnelmasta, kun voi hyvällä tekosyyllä käpertyä viltin mutkaan juomaan jotain lämmintä ja kovat pakkaset kuuraisine puineen on huikean kauniita.

Kielitaito. Englannilla pärjäisin, mutta olisi se raskaampaa kuin äidinkielellä. Siinä kohtaa kun jossain asuu, pitää ihan oikeasti ymmärtää myös paikallisia lääkäreitä, kiinteistökauppakoukeroita, lainsäädäntöä...

Läheiset. Inhoan jo nyt sitä miten paljon matkustamista läheisten näkeminen vaatii, kun ne asuu eri puolilla Suomea. Ulkomaille muuttaminen vain pidentäisi toistuvia matkoja ja harventaisi näkemisiä.

Suurin syy haluta muuttaa ulkomaille olisi parempi vahojen kivitalojen saatavuus kauniissa maisemissa. Mutta näitä on laajemmalti tarjolla lähinnä alueilla, joissa on ihan liian kuumaa, kieli on joku ihan muu kuin englanti ja lähimmälle lentokentällekin on tuntien matka, eikä siellä ole nettiyhteyksiä työskentelyyn. Jos siis joku osaa hoksauttaa minulle alueen, missä on viileä ilmasto, englannin kielinen väestö, lyhyet lennot Helsinkiin ja italialaisia huviloita tai ranskalaisia linnoja vastaavaa rakennuskantaa edulliseen hintaan myynnissä, niin saattaisin hyvinkin muuttaa.

Lähettäjä: Riepunen 
Päivämäärä:   22.9.24 08:24:14

Varmaankin kaikkein suurin syy on suomen kieli.
Toinen on jokaisenoikeudet.

En ole mikään maailmanmatkaaja, mutta sen verran matkustellut, että tiedän, että muuallakin voi olla hienoja asioita, mm. siistimpi ympäristö eli vähemmän roskaa, jota Suomessa on käsittämättömän paljon. Totta kai on roskaisempiakin paikkoja. Tämä vain yhtenä pienenä esimerkkinä.

Minusta olisi stressaavaa opetella ulkomailla sellaiset perusasiat kuin paikallinen byrokratia ja asioiden hoitaminen: asuminen ja kaikki siihen liittyvä, vuokrat, puhelimet, nettiyhteydet, terveydenhuolto ym., miten kaikki toimii ja sujuu. Kielitaitoni ei ole kovin hyvä: englannilla pärjään turistina, mutta en joudu käyttämään arjessani muita kieliä kuin suomea. Kielen oppiminen tuntuu isolta kynnykseltä, varsinkin jonkin ihan uppo-oudon kielen.

Jos voisin muuttaa pienen suomalaisyhteisön mukana niin, että saisin apua kaikessa arkeen liittyvässä, asioiden järjestelyssä ym., niin minua kyllä kiehtoisi muuttaa esimerkiksi Etelä-Saksaan. Saksaa osaan muutaman koulussa opitun vuoden verran, kieltä pitäisi siis aktiivisesti opiskella. Jos muuttaisin maahan X, haluaisin oppia sen maan kielen ja tulla toimeen paikaillisella kielellä.

Suomi ei sinänsä ole mikään itseisarvo minulle, vaikka olen supisuomalainen ja omalla tavallani kyllä rakastan tätä maata. Näen silti, että muuallakin maailmassa on paljon hyvää, eikä erilainen tarkoita huonommuutta tai paremmuutta.

Lähettäjä: ioioi 
Päivämäärä:   22.9.24 09:28:17

"Jos siis joku osaa hoksauttaa minulle alueen, missä on viileä ilmasto, englannin kielinen väestö, lyhyet lennot Helsinkiin ja italialaisia huviloita tai ranskalaisia linnoja vastaavaa rakennuskantaa edulliseen hintaan myynnissä, niin saattaisin hyvinkin muuttaa."

^
tämä olisi minunkin toiveeni! Plus, että siellä ei ole hirveää ihmisruuhkaa.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   22.9.24 10:22:34

”missä muualla saat tekonivelet ja selkäleikkaukset käytännössä ilmaiseksi?”

Esimerkiksi täällä Norjassa. Enkä nyt näe, että täällä olisi myöskään merkittävästi likaisempaa, turvattomampaa, naisten asema huonompi tms. kuin Suomessa.

Lähettäjä: Valo 
Päivämäärä:   22.9.24 10:34:21

Muuttaisin Uuteen-Seelantiin, mikäli saisin sinne työviisumin. Se on kuitenkin mahdotonta. Olen asunut Briteissä, en ikinä muuttaisi takaisin sinne. Suomessa ahdistaa pitkä, pimeä, kylmä, liukas talvi.

Päivämäärä:   22.9.24 10:51:44

En ole saanut aikaiseksi muuttaa muuallekaan.

Päivämäärä:   22.9.24 10:58:46

Koska en ole löytänyt parempaakaan maata, vaikka maailmaa on tullut nähtyä ja kierrettyä. Muut Pohjoismaat ovat muuten aika samalla viivalla tai joissain asioissa jopa aavistuksen parempia, mutta lopulta kieliasiat kuitenkin keikauttavat kokonaisuuden Suomen hyväksi. Rakastan suomen kieltä, se on äidinkieleni ja tunnekieleni. Vieraiden kielten oppiminen ei todellakaan ole minulle ongelma, mutta haluan silti käyttää pääkielenäni suomea. Se tunne, kun on ollut pitkän aikaa ulkomailla ja kotimaahan palatessa saa taas puhua kaikkialla suomea, on aivan mahtava.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   22.9.24 11:01:51

Ööh..no siksi koska olen suomalainen

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   22.9.24 11:12:13

Koska ei ole ollut uskallusta tehdä sitä päätöstä lähteä. Mielessä ollut muutaman vuoden...
Varsinaisesti paremmin ei ole kuin viereisissä pohjoismaissa ja niissä ahdistaa tai ärsyttää oikeastaan vaan tuo kieli, ruotsini on kankea ja norski ei taitu ollenkaan.

Jos lähteminen jää eläkkeelle asti niin sitten en tiedä voisiko mennä ns huonompaankin eli johonkin eteläisempään Eurooppaan ihan vain leudomman ilmaston vuoksi (ja olisi kesät Suomessa ettei tule liian kuuma vanhalle mammalle).

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   22.9.24 11:13:59

Vähän särähti tuo että suomessa roskaisempaa kuin muualla. Onko näin?

Lähettäjä: jee 
Päivämäärä:   22.9.24 12:43:28

Asun ja en asu.
Virallinen osoitteeni on poste restante.
Oikeasti asun Thaimaassa, suomessa olen kesät kesämökilläni.
Siksi osoite suomessa että maksavat eläkkeen.
Lokakuu-huhtikuu ei ole Suomessa kovin hääviä olla.

Lähettäjä: HP 
Päivämäärä:   22.9.24 13:14:23

Olen syntynyt tänne. Perheeni ja ystäväni ovat täällä. En halua muuttaa vieraaseen maahan.

Suomessa on asiat ihan hyvin kunhan lakkaa draamailemasta.

Lähettäjä: matkustelija 
Päivämäärä:   22.9.24 13:37:17

"Vähän särähti tuo että suomessa roskaisempaa kuin muualla. Onko näin?"

Ei ole. Joissakin maissa saattaa joillakin paremmilla alueilla olla vähemmän roskaista kuin Suomessa keskimäärin, mutta vastaavasti taas huonommat alueet sielläkin ovat roskaisempia kuin paremmat alueet Suomessa. Ja nämä kaikki maat ovat viereisiä pohjoismaita. Sitten kun menee mihin tahansa muualle eurooppaan niin roskan määrä lisääntyy heti selvästi, esimerkiksi Puola ja Britit ovat ihan ketunpesiä tässä asiassa. Suomen pelastus on oikeastaan jälleen kerran se että täällä on niin mitättömän vähän ihmisiä, sellaisissakin maissa joissa roskaaminen yritetään oikeasti pitää kurissa kuten Saksassa ja Hollannissa niin porukkaa on yksinkertaisesti niin paljon että sitä roskaakin tulee sit sen mukaisesti, ja osa siitä päätyy aina luontoon. Ja sitä kaukaisemmista deekumaista ei viitsi edes mainita.

Lähettäjä: Wee 
Päivämäärä:   22.9.24 15:56:40

Asuisin Kanadassa jos sinne saisi työviisumin. Olen siellä 1,5 v asunut ja rakastan sitä maata.

Päivämäärä:   22.9.24 19:01:05

Olen vaan sellainen ihminen että en pidä muutoksesta. Tällä hetkellä muutama ystävä ja hevoset pitää täällä. Olen haaveillut että muuttaisin vähän lämpösempään maahan, en oikeastaan pidä talvesta. Siihen on vaan tottunut, mutta kylmyys ja pimeys masentaa... Lisäksi mietityttää kuinka pärjää englannilla. Olen kyllä kateellinen niille joilla se on äidinkieli, englannilla pärjää aika monessa maassa. Ehkä joskus saan itteäni niskasta kiinni ja lähden edes uuteen kaupunkiin.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   23.9.24 08:01:13

Kasvatan suomenhevosia ja se on vähän vaikeaa muualla kuin Suomessa.
Lisäksi tykkään sienestää/marjastaa jokaisenoikeuksilla.

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   24.9.24 13:04:33

Tämä topic osoittaa hyvin monien kaksinaismoralismin. Monethan sanovat maahanmuuttajista, että "itsepä tulivat, nyt pitää sopeutua" (esim. jos maahanmuuttaja ei saa töitä tai kokee rasismia). Kuitenkin aika harva on valmis itse lähtemään muualle, mistä pitäisi voida tehdä päätelmä, että suurin osa Suomeen tulevistakaan maahanmuuttajista ei ole lähtenyt kotimaastaan vapaaehtoisesti.

Lähettäjä: Anonyymi 
Päivämäärä:   24.9.24 13:15:11

"Kuitenkin aika harva on valmis itse lähtemään muualle, mistä pitäisi voida tehdä päätelmä, että suurin osa Suomeen tulevistakaan maahanmuuttajista ei ole lähtenyt kotimaastaan vapaaehtoisesti."

Suomessa asiat on oikeasti niin hyvin, ettei ihmiset täältä halua lähteä. En tiedä suurimman osan maahanmuuttajan taustoja ja syitä kotimaansa jättämiselle, mutta minun tuntemat maahanmuuttajat ovat tulleet esim. paremman palkan, paremman terveydenhuollon ja paremman koulutuksen takia.

Harvassa maassa on asiat paremmin kuin Suomessa ja vielä harvempi Suomalainen viitsii lähteä opiskelemaan näiden maiden kieltä ihan vain sen takia, että siellä asiat ovat aavistuksen verran paremmin kuin Suomessa.

Päivämäärä:   24.9.24 13:17:25

Sopeutua pitää, tuli vapaaehtoisesti tai ei. Ei täällä ruveta islamisteiksi ja sun muiksi. Kun mummoni lähti Lapista evakkoon ruotsiin lapsena, niin opetteli siellä kielen. Ei hän sinne vapaaehtoisesti mennyt, ei hän vaatinut että ruotsin on muututtava.

Lähettäjä: Fi 
Päivämäärä:   24.9.24 13:18:37

Varmaan siksi kun synnyin tänne ja opin tästä pitämään. Olen asunut muualla mutta Suomessa viihdyn paremmin. Oma kieli, omat tavat, sukulaiset jne

Päivämäärä:   24.9.24 13:21:59

"Suomessa asiat on oikeasti niin hyvin, ettei ihmiset täältä halua lähteä. En tiedä suurimman osan maahanmuuttajan taustoja ja syitä kotimaansa jättämiselle, mutta minun tuntemat maahanmuuttajat ovat tulleet esim. paremman palkan, paremman terveydenhuollon ja paremman koulutuksen takia."

Totta, kukapa ei haluaisi parempaa elintasoa ja vaikkapa parempaa koulutusta lapsilleen (esim. Saharan eteläpuolisessa Afrikassa peruskoulut ovat niin huonoja, että 50 prosenttia koko peruskoulun käyvistä ei opi siinä noin kymmenen vuoden aikana edes mekaanista lukutaitoa). Sitten kun lisää tähän vielä joukon raskaampia syitä, kuten sota, poliittiset ja uskonnolliset vainot ja kuivuus/nälänhätä, niin puhutaan jo sellaisesta asioista, mistä suurin osa suomalaisista ei tiedä mitään. Silti ollaan valmiita syyllistämään lähtijöitä.

Päivämäärä:   24.9.24 13:34:46

Asun Saksassa, olen asunut jo 6v. Kuitenkin unelmoin paluumuutosta. Ymmärrän kyllä ongelman että hinnat nousee roisiksi ja palkat ei. Saksassa on nostettu kaikkia, palkkaa ja hintoja.

Suomessa ikävöin luontoa, rauhaa ja Suomen kulttuuria. Saksassa luontoa ei enää juurikaan ole. Metsät kun niitä on, ovat kyllä kauniita mutta niissä tulee aina vastaan porukkaa eli rauhaa ei ole sielläkään. Maa on ns. liian täynnä ihmisiä eikä suurimalla osalla ole varaa ostaa omakotitaloa, koska niiden hinnat ovat ihan järkyttävät Suomeen verrattuna, koska tilaa ei ole kaikille rakennuttaa taloja, mutta kysyntää on senkin edestä. Saksa on aikalailla Suomen kokoinen mutta kun Suomen väestö on 5,5miljoonaa, Saksassa se onkin 84miljoonaa, eli ymmärrätte varmaan hahmottamisen paljonko tilaa ihmisillä täällä on. Maaseutu on kyllä kaunista ja sitä riittää, täytyyhän ne 84miljoonaa ihmistä jotenkin ruokkia.

Ikävöin Suomen luontoa, se tuli jo mainittua. Mutta kulttuuri myös. Joulut, junannukset on kaikki mitä kaipaan. Suomalaiset herkut ja joulupöytä, pinkki taivas talvi-iltana, selvät vuodenajat, mökkiaamut. Myös Suomen byrokratia on sellainen, ettei sitä tullut edes ajatteleeksi koskaan Suomessa, kun samaan aikaan saksalaiset ja ulkomaalaiset vihaa Saksan monimutkaista byrokratiaa ja lakeja omistaa vakuutuksia ihan turhiinkin juttuihin. Saksa on upea maa mutta huvittaa, miten kaikki täällä ihmettelevät ja unelmoivat elämästä, kuten Suomessa. Missä luonto on lähellä, on oikeasti omaa rauhaa ja voi mennä metsissä ja järvissä ilman että kymmenet ihmiset tulee vastaan haukkuvine koirineen ja itkevine vauvoineen. Oikea luonto ei ole enää yksistäänselvyys monessa maassa.

Minun paluumuuttoon vaikuttaa juurikin se, että haluan omakotitalon mutten halua/pysty maksamaan 600 000e ihan perustalosta kuten Saksassa on tilanne. Haluan myös elää rauhassa maalla, kasvattaa lampaita ja hevosia, sienestää ja marjastaa metsässä, moikata rauhallista järveä aamu 6 kun linnut laulaa. Ja tietty Suomen byrokratian helppous poistaa Saksan vanhan ja vaikean byrokratia-päänsäryn.

Päivämäärä:   24.9.24 13:37:19

"Kun mummoni lähti Lapista evakkoon ruotsiin lapsena, niin opetteli siellä kielen. Ei hän sinne vapaaehtoisesti mennyt, ei hän vaatinut että ruotsin on muututtava."

En tiedä yhtään maahanmuuttajaa, joka haluaisi suomen muuttuvan eikä haluaisi itse oppia sitä. Ja näin 10+ vuotta maahanmuuttajien opettajana toimineena olen tavannut aivan valtavan määrän maahanmuuttajia.

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   24.9.24 13:42:39

"Kasvatan suomenhevosia ja se on vähän vaikeaa muualla kuin Suomessa."

Kasvatetaan niitä esim. Ranskassa, ei näytä yhtään niin vaikealta...

Itse muutan Espanjaan ainakin talviksi, kunhan saan opintoni nippuun Suomessa.

Päivämäärä:   24.9.24 13:47:30

Italiassakin on yksi suokki kasvattaja.

Päivämäärä:   24.9.24 13:50:33

Kyllä, suokeilla jopa kilpaillaan siellä etelässä. Kuitenkin, jos niitä kasvattaa, niin käytännössä markkinat ovat täällä. Milään ei estä luomasta markkinoita muuallekaan mutta ne eivät ole valmiina.

Päivämäärä:   24.9.24 13:53:13

No eihän niitä markkinoita täälläkään ole mitä tuota hevoskasvatus-palstaa lukee.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   24.9.24 13:59:06

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 24.9.24 13:34:46

Asun Saksassa, olen asunut jo 6v. Kuitenkin unelmoin paluumuutosta. Ymmärrän kyllä ongelman että hinnat nousee roisiksi ja palkat ei. Saksassa on nostettu kaikkia, palkkaa ja hintoja."

Mulla on ihan sama tilanne, olen palaamassa kuuden vuoden jälkeen Saksasta takaisin. Samastun moniin asioihin joista kirjoitit, esimerkiksi tuo että luonto on vähissä ja ihmisia liikaa joka paikassa. Täällähän on omakotitalotkin vieri vieressä.

Ainakin vanhemmissa taloissa on aivan onnettomat eristykset, sisällä on tyyliin sama lämpötila kuin ulkona ja kaikki kuuluu mitä naapurit puhuvat ja tekevät. Hometta ja vesivahinkoa on ollut kaikissa taloissa joissa olen asunut. Viemärit jatkuvasti tukossa eikä niistä saa edes itse poistettua hiuksia eikä muuta.

Autoilu lisääntyy koko ajan > pienemmätkin kaupungit ovat nykyään todella meluisia jatkuvan autoletkan takia.

Junaliikenne täysi vitsi, saa olla onnellinen jos yksi matka kymmenestä onnistuu aikataulujen mukaisesti.

Täällä sataa koko vuoden ympäri > kaipaan Suomen selkeitä vuodenaikoja.

Äärioikeisto nousee > en voi ymmärtää tämän maan historiaa ajatellen.

On tullut aika palata. En enää jaksa tätä jatkuvaa meteliä. Suomessa saa olla rauhassa!!!

Toki Suomikaan ei ole mikään täydellinen maa, ja varmasti on myös moni asia muuttunut sitten viime asumisten. Siellä on esimerkiksi hemmetin kallista syödä luomua. Asumisesta nyt puhumattakaan. Tai ratsastuksesta, se on täällä hyvin halpaa!

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   24.9.24 14:01:18

Mielenkiintoista lukea näitä Saksa-kommentteja, kun itse haaveilen, että pääsisin ainakin joksikin aikaa asumaan Saksaan.

Päivämäärä:   24.9.24 14:01:59

"Ulkomaillahan" ei voi elää missään muualla, kuin meluisassa ja turvattomassa kaupungissa. Näissä ulkomaissa ei ole maaseutua lainkaan.

Päivämäärä:   24.9.24 14:25:19

Pari vuotta joudun vielä säästämään rahaa, mutta sitten otan ja lähden. Olen siis tällä hetkellä olosuhteiden pakosta täällä..

Päivämäärä:   24.9.24 14:31:15

Saksa on ollut ennen kiva maa asua, mutta moni asia on mennyt huonompaan suuntaan viime vuosina.

Päivämäärä:   27.9.24 13:07:45

Jatkan vielä vähän Saksan huonoja puolia, niin tiedätte jos olette tänne muuttamassa :P Tämä maa on teknisesti oikea takapajula, vaikka ei uskoisi. Suomessa ollaan niin paljon edempänä ettei ole tosikaan. Varsinkaan ennen koronaa monessa ravintolassa/pikkukaupassa ei pystynyt maksamaan kortilla. Käteistä käytetään hirveän paljon, mutta sen nostaminen on vaikeaa, koska joka pankilla on omat automaatit ja jos nostat muualta, maksat siitä. Suomalaiselta kortiltani pystyn kuitenkin nostamaan rahaa ilmaiseksi.

Tilisiirrot tulevat vuorokauden päästä siirron tekemisestä. Jos palkkani laitetaan maksuun kello neljältä, se on tililläni seuraavana päivänä kello neljä. Jos siirrän itselleni rahaa suomalaiselta tililtä, se näkyy melkein saman tien. Naurettavaahan tämä on.

Repeän nykyään aina, kun joku puhuu saksalaisesta täsmällisyydestä ja pikkutarkkuudesta. Täällä on nykyään tosi vaikeaa saada mitään hoidettua. Työssä ja yksityisasioissa korjailen jatkuvasti näiden niin tarkkojen saksalaisten mokia ;)

Ainoa asia, mitä tulee ikävä on erittäin halvat ratsastushinnat! Kauhistuttaa jo valmiiksi Suomen tuntihinnat.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   27.9.24 13:20:22

Terveydenhuolto on ihan ok. Ei mitään ongelmia päästä hoitoon. Ihana luonto, meri, hyvä palkka, ystävät, mökki ja rakas hevonen. Elän parasta aikaa nyt

Lähettäjä: Armanjakki 
Päivämäärä:   27.9.24 13:32:41

.: voi ulkomaillakin ostaa tai vuokrata asunnon mistä vain. Suurin osa vain joutuu silti muuttamaan kaupunkeihin, koska ne työt ovat niissä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.