Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten hoitaisit koiran ihotulehduksen?

Lähettäjä: riksu 
Päivämäärä:   21.9.24 18:31:03

Koiralla ollut kipsi jalassa ja kipsin pois oton jälkeen näytti ihan hyvältä. Kuitenkin ilmeisesti kipsin yläreuna on ärsyttänyt ihoa ja kun koira on alkanut sitä nuolemaan, on alkanut punoittaa ja on kipeä. Tämän takia ei nyt tarvitse eläinlääkäriin lähtee, mutta miten sinä hoitaisit tätä?

Ajattelin ajaa karvat pois, vesipesu ja Abilar. Sukka löyhästi päälle ja ihoteipillä kiinni (ei tietenkään nirhauman kohdalta). Koiralla ei voi pitää kauluri, joten nuoleminen estettävä muuten.

  Re: Miten hoitaisit koiran ihotulehduksen?

Lähettäjä: Rewe 
Päivämäärä:   21.9.24 18:47:54

Tärkeintä on, ettei koira koske tulehtuneeseen kohtaan. Keinot koiran mukaan.
Jos erittää, huuhtelen pitkiä aikoja juoksevan veden alla, mutta tässä tapauksessa niin ei kai ole.
Jokin puhdistus-haavanhoitotuote käyttöön.

  Re: Miten hoitaisit koiran ihotulehduksen?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.9.24 20:35:53

Miks ei voi pitää kauluria? Ei edes sellaista puhallettavaa?

  Re: Miten hoitaisit koiran ihotulehduksen?

Lähettäjä: Liila 
Päivämäärä:   21.9.24 20:50:21

"kipsin yläreuna on ärsyttänyt ihoa ja kun koira on alkanut sitä nuolemaan, on alkanut punoittaa ja on kipeä. Tämän takia ei nyt tarvitse eläinlääkäriin lähtee"

Ei toki vielä tarvitsekaan, mutta ymmärrät varmaan että jos ei mene napakalla kotihoidolla jouhevasti paremmaksi niin kylläpä täytyykin? Suun bakteerit suoraan rikkinäiseen ihoon, niin ei ole hyvä juttu

  Re: Miten hoitaisit koiran ihotulehduksen?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.9.24 20:55:02

Ajelisin karvat ja kunnon vesipesu tai laimennettua betadinea.
Toi abilar voisi olla hyvä.
Voi mennä sillä mopeasti ohikin :)
Toki pitäisi estää ettei nuole.
Mutta sinä itse koirasi parhaiten tunnet mikä keino on paras.

  Re: Miten hoitaisit koiran ihotulehduksen?

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   21.9.24 21:01:42

Mä olen ihotulehdukset, tosin ovat olleet märkiviä ihotulehduksia (hotspot) pessyt petadinella ja kuivannut painelemalla paperilla ylimääräinen kosteus pois. En ole ajellut karvoja tai peittänyt aluetta mitenkään, tärkeää on että hotspotin kohdalta iho pääsee hengittämään ja pysyy kuivana.

  Re: Miten hoitaisit koiran ihotulehduksen?

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   21.9.24 21:05:44

Mä olen näihin käyttänyt pikiöljyn ja rasvan sekoitusta.

5% pikiöljyä vaikka Helosaniin niin rasva ei herotu. Hoitaa ihoa ja haisee koiran nenään niin pahalta ettei koske.

Hevosille käytän polttiaisia karkottamaan ja pureminen hoitoon 10% pikiöljyä rypsiöljyyn, lähinnä nisiin ja mahan alle. Auttaa kutinaan.

Se pikku puteli on kallis, mutta kun siitä tulee litrakaupalla näin lantrattuna tavaraa… mulla kestää 4 vuotta 2dl.

  Re: Miten hoitaisit koiran ihotulehduksen?

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   21.9.24 21:10:14

Kipsin pois oton jälkeen iho näytti hyvältä? Jos kipsin reuna olisi ärsyttänyt ihoa, niin se olisi näkynyt. Onko se murtuma tms. miksi jalka oli kipsattu ihan oikeasti parantunut?

Ihotulehduksen hoitoon: karvat pois, pidät puhtaana ja kuivana.

  Re: Miten hoitaisit koiran ihotulehduksen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.24 21:10:45

Iho saa parhaiten ilmaa ja tuuletusta kun ajaa karvat pois ympäriinsä siten että 3 cm on tervettä ihoa ympärillä. Itse tein bepanthen + bacibact voideseoksen jota laitoin pari kertaa päivässä (silloin bacibact pulveria ei saanut mistään). Parani sillä hyvin. Käytin myös lääkärissä mutta sieltä saadulla litkulla ei tehnyt mitään, en muista nimeä. Pesin bedatinella ekan pesun jälkeen vain tarvittaessa. Tärkeää on nyt suojata ettei koira pääse nuolemaan eikä raapimaan aluetta, kauluri käyttöön jos näyttää siltä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.