Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: tldf 
Päivämäärä:   21.9.24 12:29:31

Viime aikoina on tullut useaan kerraan somessa vastaan keskusteluja hajusteiden käyttöön liittyen. Useimmiten niin, että hajusteita käyttävät sanovat asiallisesti, että hajusteita voisi käyttää maltillisemmin ja jopa miettiä, että onko voimakkaita hajusteita pakko käyttää ollenkaan esim. työpaikalla.

Noihin keskusteluihin tulee sitten aina hajusteita käyttävät aukomaan päätään, esim. "Voisko nää yliherkät vaan painua vttuun" tai "Ei herkät voi vain sanella toisille että mitä he saavat tehdä tai miten olla". Jossain keskustelussa joku tuli kertomaan, ettei missään muualla olla näin yliherkkiä hajusteille kuin Suomessa ja ulkomailla ei missään ole kylttejä "Ei hajusteita, tulethan hielle haisevana".

Ihmetyttää nuo kommentit. Se, että "ei uita itseään hajusteissa" ei todellakaan ole sama asia kuin "haisethan hieltä ja pskalta".

Ja usein ne hajusteissa uivat vielä korostavat sitä, etteivät itse siedä ollenkaan, jos muut haisevat pahalta eli esim. tupakalta tai hieltä. Heidän mielestään kenelläkään ei ole etuoikeutta kieltää muita uimasta hajusteissa, mutta heillä on oikeus kieltää ihmisiä haisemasta pahalta...

Hajusteita voi käyttää vähemmän tai sitten käyttää miedompia hajusteita. Yleensä nuo hajusteherkkien avautumiset koskee nimenomaan niitä, joiden paikallaolon haistaa kuuden metrin tai viiden minuutin jälkeenkin, kun hajustetta on niin reilusti että se tuoksuu kauas tai jää leijumaan esim. käytävään minuuteiksi.

Työskentelin aiemmin sairaalassa ja siellä oli ymmärrettävästi hajustekielto. Silti muutama työntekijä käytti runsaasti hajuvettä/partavettä ja kun käveli käytävää pitkin, niin haistoi selvästi, kun tällainen työntekijä oli samalla käytävällä aiemmin kävellyt.

Asun kerrostalossa ja vuokrafirmalla on ihan yleisesti toive, että pyykkituvalla ei käytettäisi hajustettuja pesu- ja huuhteluaineita. Niitä ei ole kielletty, on vain toivottu, että otettaisiin huomioon ne, jotka eivät halua tai voi käyttää hajustettuja pyykinpesuaineita, mutta haluavat silti käyttää pyykkitupaa. Pyykkituvan käytöstä ei makseta käytön mukaan vaan se kuuluu vuokraan. Joillakin on oma pesukone, mutta käyttävät pyykkituvan kuivausrumpua ja sieltähän ne hajusteet tarttuu myös.

Eilen kun olin pesemässä mattoa, pyykille tuli joku tupakalta haiseva nainen, joka kertoi, että laittaa aina rummun huuhteluohjelman ensin, koska ei pidä muiden pyykkääjien käyttämistä hajusteista. Silti hän itse lotrasi todella vahvoja pesu- ja huuhteluaineita ja kun käväisin kotona hakemassa seuraavan maton pestäväksi ja hänen pyykkinsä olivat koneessa, meinasin pyörtyä pyykkituvan ovella sen kukkaistuoksuarsenaalin vuoksi. Ja minä siis en ole hajusteherkkä, mutta silti haju oli todella tymäkkä. Vaikea keksiä, että mitkä muiden käyttämät hajustetut aineet olisivat hänen mielestään karseampia, kun hän itse käytti niin voimakkaan hajuisia aineita.

Tunnen myös hajsuteherkkiä jotka eivät voimakkaita hajusteita siedä ja alkavat esim. aivastella holtittomasti kun joku voimakkaasti hajustettu kävelee ohi. Hekään eivät siis ole kieltämässä keneltäkään mietojen hajusteiden käyttöä eivätkä esim. minun lähelläni oireile.

Mutta silti, kun joku nätisti pyytää, ettei hajusteissa uitaisi, niin heitä vastaan hyökätään, että "jos ette kestä voimakkaiden hajusteiden yliannostelua niin painukaa vttuun" tai "Enpä ole missään nähnyt kylttejä, että tänne saa tulla vain hieltä haisevana".

Eikö ihmiset todellakaan ymmärrä, että on olemassa myös noiden välimuoto, kuten A) peseytyminen = ei lemua hieltä ja pskalta kolmen metrin päähän tai B) maltillinen mietojen hajusteiden käyttö?

Toistan vielä, etten itse ole hajusteyliherkkä. Käytän miedon hajuista shampoota, suihkugeeliä ja antiperspiranttia eikä minulle ole kukaan hajusteherkkä niistä valittanut. Ihmettelen vain noiden hajusteissa uivien asennetta. Onko heillä vikaa ymmärryksessä, vai missä?

Vähän sama kuin jollekin kaapinovia paiskovalle sanoisi, että "Älä paisko niitä ovia voimalla kiinni vaan laita ne kiinni niin, ettei kuulu naapuriin asti" niin hän suuttuu, että "Kaapinovet pitää kai ottaa kokonaan irti ettei ne enää pauku" tai "Tässä talossa ei siis saa laittaa kaapinovia kiinni, ne pitääkin sinun mielestäsi jättää auki". Huoh... Tuokin esimerkki oli ihan oikeasta elämästä! Kun muut osaavat laittaa kaapinovet kiinni paiskomatta, eivätkä hekään tee sitä mitenkään "hiipien ja varovasti" vaan ihan normaalisti, niin se yksi ovien paiskoja vetää raivarin, kun paiskomattomuus tarkottaa automaattisesti "kaapinovia ei saa laittaa kiinni ollenkaan"...

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.24 12:34:37

On ok kieltää hajuvesien käyttö työpaikoilla mutta se menee jo liian pitkälle jos joku alkaa vaatia, että dödön, shampoon ym hygieniatuotteiden pitäisi olla hajusteettomia.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: tldf 
Päivämäärä:   21.9.24 12:35:23

Onneksi noihin keskusteluihin osallistuu myös järkeviä ihmisiä vastaamaan noille "en ole koskaan nähnyt Suomessa kylttiä" -ihmisille, että "Usein pyydetään tuoksuttomuutta, mutta koskaan ei kielletä hygieniasta huolehtimista" tai "Peseytyminen ja dödö toimii hienhajuun paremmin kuin hajuvesi".

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.9.24 12:36:39

Mielestäni hajusteiden käyttö/käyttämättömyys on jokaisen oma asia.

En käytä hajuvesiä tms, shampooni (olaplex) on hyvin neutraali, vaatteissa käytän huuhteluainetta, mutta en uita niitä siinä.

En koe, että henkilökohtaiset valintani kuuluisivat vähimmässäkään määrin muille tai että joku muu voisi sanella, mitä aineita kukakin käyttää.

Ja kun joku kuitenkin alkaa vängätä kohta, niin sanottakoon, että olen astmaatikko ja jokainen käyttäköön mitä aineita lystää.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.9.24 12:38:28

"On ok kieltää hajuvesien käyttö työpaikoilla mutta se menee jo liian pitkälle jos joku alkaa vaatia, että dödön, shampoon ym hygieniatuotteiden pitäisi olla hajusteettomia."

Tämä. Jokainen valitsee itselleen soveltuvat tuotteet, se ei ole työpaikalle kuuluva asia.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: teea 
Päivämäärä:   21.9.24 12:41:25

Täysi hajusteettomuus ei edelleenkään ole sama kuin hajusteissa uiminen. Eka kommentoija ei tunnu tätä ymmärtävän. Hyvin lähti tämäkin ketju kun paikalle säntää ensimmäisenä kommentoimaan joku joka ei edes lukenut aloitusta :D Kas kun et kirjoittanut "EKA!".

Olen ihmetellyt samaa kuin aloittaja eli miten ihmeessä hajusteissa uivat eivät ymmärrä että mikä on ongelma ja mistä heille valitetaan. Tunnen itse erään vanhemman naisen jolla hajuaisti jonkun sairauden myötä huonontunut ja hän uittaa itseään hajusteissa ihan siksi kun ei haista pienempää määrää. Kuitenkaan hän ei siedä sitä että muut käyttävät hajusteita eikä hän kykene käyttämään hajustettuja pesuaineita vaan kaiken pitää olla hajusteetonta koska muuten saa oireita. Ui itse hajusteissa muttei huomaa sitä ja valittaa siitä jos muut käyttävät hajusteita :D

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   21.9.24 12:42:36

Ällö//Olen eri mieltä. Mielestäni työpaikoilla pitää ottaa muut huomioon eikä voimakkaita hajusteita tule käyttää. Vapaa-ajalla jokainen saa tehdä mitä lystää, mutta töissä pitää muut ottaa huomioon. Itsellä tietyt hajusteet laukaisevat voimakkaan päänsäryn ja osa sitten saa puristuksen tunteen kurkussa. Sitten jos työskentelee esim. Lasten kanssa niin sitä erityisemmin pitää lapset ottaa huomioon eli kaikki lapset ei kestä mitään voimakkaita hajusteita jne.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.9.24 12:48:51

Ei, siinä vaiheessa, kun työpaikka alkaisi määritellä, mitä shampoota käytän, olisi työpaikka entinen. Teen töitä, joissa ollaan ihmisten välittömässä läheisyydessä, mutta siihen en lähde, että pitäisi vaihtaa hiuksilleni sopiva tuote toiseen huonompaan. Nämä asiat eivät kuulu pätkän vertaa työpaikalleni.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: tldf 
Päivämäärä:   21.9.24 12:49:02

Pointti oli siis se, että yleensä noissa keskusteluissa ei vaadita tai edes pyydetä täyttä hajusteettomuutta, vaan pyydetään ainoastaan, etteivät ihmiset uittaisi itseään voimakkaissa hajusteissa. Ja silti tuo ymmärretään aina niin, ettei saisi käyttää yhtään mitään hajusteita tai että pitää lopettaa voimakkaiden hajusteiden käytön lisäksi hygieniasta huolehtiminen.

Enkä ymmärrä, miten tuollainen lukutaidottomuus/ymmärtämättömyys on mahdollista.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.9.24 12:52:38

Tldf, kun nimenomaan esim facessa näkee näitä, jotka kokevat oikeudekseen määrittää, millaisia tuotteita muut käyttävät. Viimeksi näin keskustelun, jossa joku sanoi, että julkisissa kulkuneuvoissa kulkevat eivät saisi käyttää kuin hajusteettomia tuotteita. Ja tämä oli siis häneltä vaade, ei edes pyyntö.

Aika paljon paskaa sai niskaan.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: hissa 
Päivämäärä:   21.9.24 13:10:45

Miten ihmeessä tähänkin ketjuun tulee vänkäämään mietoja hajusteita maltillisesti käyttävät?

Aloittaja oli kyllä ihan oikeassa :D

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: 5 
Päivämäärä:   21.9.24 13:37:50

Jotkut ihmiset ajattelevat kovin mustavalkoisesti, heiltä puuttuu nyanssien taju. Lapsilla ja nuorilla se ei ole vielä kovin kehittynyt, siksi asiat ovat joko tai.

Itseä lievästi hajusteherkkänä ihmetyttää yleensäkin koko hajustekulttuuri. Mihin kaikissa hygienia- ja kosmetiikkatuotteissa tarvitaan hajustetta? Pahimmillaan hajustekerroksia ihmisellä on valtava määrä. Vaatteiden pesuaine ja huuhteluaine, shampoo, hoitoaine, hiuskiinne, kosteusvoide, deodorantti, hajuvesi... Huh! Aivan hyvin voisi kaikki muu olla täysin hajusteettomia ja jos haluaa jollekin tuoksua, voi laittaa hiukan jotain hajuvettä tms.

Toinen outo juttu on se, että tavarataloissa kuten Sokos, Stockmann yms. kemikaaliosasto on aina alakerrassa heti ulko-ovista ensimäisenä. Hajusteherkät eivät pääse sisään koko tavarataloon jos eivät halua hajualtistusta alkajaisiksi. Nykyään kaikkialla pyritään esteettömyyteen, olisi tämäkin asia hyvä huomioida siinä.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   21.9.24 13:56:31

Omalla kohdallani on mennyt vähän luotto näihin "allergikkoihin" ja hajusteyliherkkiin. Kuinka monesti allerginen ei ole saanut mitään oireita, vaikka vierailee koirataloudessa, mutta kun koira tulee esiin, alkaa välittömät "reaktiot". Mulla oli hajusteherkkä työkaveri. Valitti, että hiuksiini jätettävä hoitoaine aiheuttaa hänelle pahoinvointia ja migreenin. Aloin tarkistamaan työvuorolistasta aina, kun olimme samassa vuorossa, en käyttänyt sitä tuotetta lainkaan. Silti hän tuli suurieleisesti nuuhkimaan hiuksiani, että taas sä olet ruiskuttanut sitä ainetta itseesi, että hän tunnistaa sen hajun jo kaukaa. Meni vähän hiljaiseksi, kun kerroin, etten ole käyttänyt sitä ollenkaan.

Eli näitä turhanvalittajia on niin paljon, että ihmiset ei jaksa enää ottaa tosissaan.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.9.24 15:16:14

Jos työpaikka maksaa hajustettomat aineet niin sitten alan niitä käyttämään!

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: Painutaan jonnekin 
Päivämäärä:   21.9.24 15:28:28

Sitten kun tuntee jonkun joka saa migreenin hajusteista niin ehkä ymmärtää kuinka halvaannuttavaa se on.
Mieheni reagoi mahallaan ja saa siis mahansa täysin sekaisin joistain hajusteista. Eipä ole kovin hauskaa istua vessassa ja ripuloida tuollaisen takia.
Minäkin voin pahoin ja melkein olen hengittämättä kun oikein paljon hajustetta iskee nenään.
Erilaisia kokemuksia riittää mutta yliherkkien pitäis siis vaan painua hittoon jotta muut saa haista.
Ymmärrän täysin ongelman. Itsekkyys se on.
Muita ei oteta huomioon. Kohtelias käytös on pahasti hakusessa.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   21.9.24 16:05:36

Joku viisas ihminen joskus sanoi, että hajusteet tulee löytää; niitä ei tule tunkea ihmisten silmille (tai nenille).

Tarkoittaa siis sitä, että hyvältä tuoksuvat ihmiset ovat sellaisia, joista lähtee vieno tuulahdus hajustetta, kun heitä halaa tai heidän läheltään kävelee. Liika hajusteiden määrä taas haisee oikeasti pahalta, enkä tule koskaan ymmärtämään, miksi joku haluaisi ehdoin tahdoin lemuta hirveältä. Mutta kai se niin vain on, että oma nenä tottuu pahaan hajuun, eikä ihminen tajua enää haisevansa kamalalta (oli kyseessä sitten pinttynyt hiki, tupakka tai hajusteet).

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   21.9.24 16:40:34

Hajusteettomien tuotteiden ongelma on se, että suurin osa niistä haisee todella tunkkaiselle. Itse en halua haistaa ihollani esimerkiksi LV:n tai Erisanin lemua, vaan valitsen mieluummin jonkun miedosti hajustetun tuotteen. Sama pyykinpesuaineissa, hajusteettomilla pesty pyykki ei tuoksu vaan haisee tunkkaiselle, eikä siinä edes etikat tms. auta.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: Hajustan 
Päivämäärä:   21.9.24 16:46:09

Käytän vain luonnollisia hajusteita kuten tupakka, hiki virtsa ja paska. En käytä keinotekoisia kemiallisia hajusteita. Joskus on työkappeet hajustuneet liikaakin, joutuu ihan käyttämään esipesua koneessa ettei vaatteet haise kuivuessaan liiaksi.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: sh 
Päivämäärä:   21.9.24 17:30:05

@
Hajusteettomien aineiden kanssa noin onkin, jos käyttää vain nestemäistä pesuainetta pitkään eikä koskaan käytä riittävää lämpötilaa tai huuhdo pyykkejä kunnolla. Jostain luin joskus, että hajusteettomista pesuaineista puuttuu joku ainesosa jonka vuoksi ne huuhtoutuvat huonommin kuin hajustetut, joten niitä ei pitäisi vesipiheissä nykykoneissa edes käyttää. Moni myös yliannostelee pesuaineita jolloin se ei tietenkään pyykkejä puhdista kun ei se aine huuhtoudu.

Kannattaa siis edes joskus (tai mielellään aina) pestä jauhemaisella aineella ja käyttää edes välillä korkeampaa lämpötilaa ja joka kerta myös esipesua ja lisähuuhtelua, jos pesukone on nykyajan vesipihiä mallia.

Äitini käyttää vain nestemäistä hajusteetonta pyykinpesuainetta, mutta hänen pyykkinsä eivät koskaan haise hajusteettomalta aineelta, koska pyykkää kaikki vaatteensa 60 asteessa ja lakanat ja pyyhkeet usein 90 asteessa. Hyödyntää myös esipesuohjelmaa ja lisähuuhtelua.

Siskoni taas on "ekologinen", tunkee koneen ihan täyteen pyykkiä, ei laita esipesua tai lisähuuhtelua ja käyttää matalia pesulämpötiloja. Hänen pyykkinsä haisevat ihan hajusteettomalta pesuaineelta, mutta eivät hänen pyykkinsä kyllä ole edes puhtaita...

Monilla on vaikea löytää sopivaa pesuainetta, kun hajustetut aineet haisevat liian voimakkaasti ja hajusteettomilla ei osata pestä. Siksi moni laittaakin muuten hajusteetonta ainetta, mutta lisäksi teelusikallisen jotain hajustettua. Siitä tulee kivasti vieno tuoksu, mutta pyykit eivät haise hajusteelta viiden metrin päähän.

Itse en ole käyttänyt nestemäisiä muuta kuin villapyykille enää vuosiin. Käytän hajusteetonta jauhetta + pesusoodaa, eikä minun pyykkini kyllä haise hajusteettomalta pesuaineelta enää kuten nestemäistä ainetta käyttäessäni. Minä kyllä laitan sen esipesun ja lisähuuhtelunkin ja lakanat ja pyyhkeet menee aina 90 asteeseen ja puuvillavaatteet 60, elastaaniset 30 asteeseen.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: Ellen 
Päivämäärä:   21.9.24 17:50:02

Samoilla linjoilla, sopiva hajustemäärä kiva lisä, toki suihkunraikkaanakin kelpaa enkä hevosenhajuakaan katso oudosti, kun siihen kasvanut. Liiallinen hajusteenkäyttö astmaatikkona lähinnä haittaa bussimatkoilla, mutta onneksi olleet aina jossain kauempana nämä henkilöt. Hyvä että joissakin paikoissa, kuten sairaaloissa on tuo etiketti ettei pidä käyttää, itsekin käytän hyvin mietoja tuoksuja, jotka hyväksi havainnut omassa hajusteherkässä perhepiirissä.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   21.9.24 18:19:11

Meidän työpaikalla on sääntö, että työntekijöiden täytyy käyttää deodoranttia ja peseytyä, pitää ulkonäöstä huolta. Tämä siksi, koska kamalaa viettää 12h pienissä tiloissa hieltä haisevan miehen kanssa.. Asiakkailla ei ole kieltoa hajusteita, mutta kamalin on kissan kusi, yleensä kusi ja se ettei miehet käytä dödöä. Tai joku kamala pieru. Otan mielummin ne hajusteet ja kukkaiset pesuaineet kun edellä mainitut.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   21.9.24 18:32:10

Jauhemaiset pyykinpesuaineet sisältää usein zeoliittiä, ja se tuhoaa pyykinpesukoneen ajan myötä…

Mutta joo, mua huvittaa nää keskustelut. Menkääs Espanjaan, siellä hajusteita käytetään oikeasti PALJON.

Mä pyrin huomioimaan kanssaihmiset, etenkin kun meen avokonttoriin 1-2 krt viikossa. En käytä pyykinhuuhteluainetta (ihan turha kemikaali), ja käytän hajuvettä 1 viikon kierrolla. Kun vaihtaa hajuvesipullon johonkin muuhun esim joka sunnuntai, niin itsekin huomaa hajuvetensä tuoksun & vahvuuden.

Myös hyvä hygienia on kohteliaisuutta toisia kohtaan.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: krww 
Päivämäärä:   21.9.24 18:48:59

Minulla on astmaatikkokavereita, jotka itsekin käyttävät tiettyjä mietoja hajusteita. Eivät kuitenkaan siedä mitä tahansa hajusteita. Eivätkä voi mennä esim. sokoksen tai stokkan hajusteosaston lähellekään. Eivät myöskään voi käyttää hajustettuja pyykinpesuaineita, koska ne ottavat henkeen. Hajustetut kosmetiikat (meikit ja ihorasvat ym.) ovat nounou eikä minunkaan ihoni niitä kestä vaan punoittaa ja ärtyy ja silmät vuotaa, vaikken ole astmaatikko, atoopikko tai hajusteherkkä.

Eli kun puhutaan aiheesta "älkää yliannostelko (voimakkaita) hajusteita" niin silloin ei todellakaan vaadita täyttä hajusteettomuutta eikä varsinkaan käsketä ketään lopettamaan peseytymistä ja haisemaan hieltä.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: sh 
Päivämäärä:   21.9.24 18:53:04

Nykyisin lähes kaikki jauhemaiset pesuaineet ovat zeoliitittomia ja fosfaatittomia.

Puhe oli nimenomaan hajustetuista vs. hajusteettomista, joten ei ole kyse fosfaatista, kun puhuin ainesosasta jonka puuttumisen vuoksi hajusteettomat huuhtoutuvat huonommin. En nyt muista mikä se ainesosa oli, mutta ei ollut zeoliitti tai fosfaatti. Joku, jonka hajusteet peittävät, joten hajusteettomissa sitä ei voi käyttää ja siksi hajustetut haisevatkin niin voimakkaasti hajusteelta, eivät vain vienosti.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.24 18:54:12

Tuo on kiinni taas siitä, miten asian esittää.

Joskus erehdyin sanomaan ääneen, että olisipa hyasintteja myynnissä jo syyskuussa. Jos eräs sivustaseuraaja olisi vaikka sanonut, että ne allergisoivat monia ihmisiä kaupoissa, niin olisimme voineet keskustella vaikka siitä, miten voisivat olla kaapissa tai vaikka jossain erillisessä tilassa. Mutta kun hän rupesi huutamaan(!) olevansa allerginen sille lemulle ja kuinka hän kärsii jo koko joulun siitä niin sen jälkeen olen jättänyt kukat paikalleen, karvat imuroimatta ja sytyttänyt tuoksukynttilän sen kaksi kertaa vuodessa kun hän meille tunkee.

Ai niin ja tarvitsee ensi viikolla ilmaisen autokyydin niin ostin jo wunderbaumin ja aion laittaa sen autoon.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: nxs 
Päivämäärä:   21.9.24 18:55:39

Joskus pitkän matkan bussissa jollain matkustajalla oli iso haiseva koira bussissa mukana. Ennemmin olisin ollut sen ajan jonkun hajustetussa omossa uineen vieressä kuin sen raadolta haisevan koiran vieressä. Hän piti koiraansa käytävällä melkein minun kohdallani, ei siis edes suoraan minun kohdallani.

Ja sitten on näitä, jotka uivat hajusteissa, tupakoivat, eivät pese hampaitaan ja mässyttävät koko ajan jotain hedelmäpurkkaa ja hengittävät suun kautta ympärilleen läähättäen. Ai että se koktail on riemastuttavan oksettava...

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   21.9.24 19:03:06

Ällö sinä kirjoitit ihan ensiksi näin

"Mielestäni hajusteiden käyttö/käyttämättömyys on jokaisen oma asia.

En käytä hajuvesiä tms, shampooni (olaplex) on hyvin neutraali, vaatteissa käytän huuhteluainetta, mutta en uita niitä siinä.

En koe, että henkilökohtaiset valintani kuuluisivat vähimmässäkään määrin muille tai että joku muu voisi sanella, mitä aineita kukakin käyttää.

Ja kun joku kuitenkin alkaa vängätä kohta, niin sanottakoon, että olen astmaatikko ja jokainen käyttäköön mitä aineita lystää."

Johon minä totesin että olen eri mieltä ja voimakkaat hajusteet ei kuulu työpaikalle. Sinähän et eritellyt hajusteet voimakkuutta vaan sinun mielestä on jokaisen oma asia mitä käyttää. Minun mielestä ei ole. Voimakkaat hajusteet ei kuulu töihin vaan vapaa-ajalle. Tietääkseni esim. Toisen kainalossa oleva hajusettu roll on dödö ei ole voimakas hajuste kuten ei joku suihkusaippua vaan nyt puhun näistä jotka käyttää hajuvesiä, partavettä, vaatteet lemuaa omolle yms. Ihmisistä. Sinä et näitä eritellyt vaan vedit kaikki samaan pinkkaan.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.24 19:54:21

En ole hajusteherkkä, mutta kyllä silti edellisessä kämpässä asuessa meinasi välillä taju lähteä naapurin takia :D Hän kun liikkui rapussa, haisi siellä sen jälkeen pitkään ja voimakkaasti hajuvedet joihin hän aina hukutti itsensä. Henkeä pidätellen piti harppoa rappuset että pääsi kotoa ulos.

Ei siinä kohdassa varmaan normaali määrä hajusteita enää tuoksu millekään, kun on totuttanut nenänsä siihen että ollaan jatkuvassa voimakkaassa hajuvesikylvyssä. Ehkä hänkin tekisi toisin jos tietäisi miten kamalalta löyhkää muiden nenään.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   21.9.24 20:08:28

"Joskus pitkän matkan bussissa jollain matkustajalla oli iso haiseva koira bussissa mukana. Ennemmin olisin ollut sen ajan jonkun hajustetussa omossa uineen vieressä kuin sen raadolta haisevan koiran vieressä. Hän piti koiraansa käytävällä melkein minun kohdallani, ei siis edes suoraan minun kohdallani."

Ai että. Kun oikeasti kyse ei ole siitä, että joku ei vaan tykkää niistä voimakkaista hajusteista, vaan ihan oikeasti ne aiheuttavat osalle ihmisistä voimakkaitakin oireita.

Mä sairastan esimerkiksi migreeniä, olen myöskin altistunut homeille, joka on tuonut mulle myöskin hajusteyliherkkyyttä sitä kautta. Se jumalaton hajustepilvi voi saada mulle aikaan migreenin, mikä sitten tarkoittaa sitä, että saatan olla koko loppuillan täysin poissa pelistä, makaan pimeässä huoneessa ja käyn välillä oksentamassa. Jos pääsen pienemmillä oireilla, niin silloin saatan saada vain vaikkapa hengenahdistusta. Kyse ei ole siitä, että mä en TYKKÄISI hajusteista. Ei, mä mielelläni käyttäisin itsekin tuoksuja, en vaan voi enää nykyään. Ja ei, mä en vaadi keneltäkään täyttä hajusteettomuutta. Mutta hajusteiden määrällä on kuitenkin rajansa, siinä hajusteessa ei tarvitse uida.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: nxs 
Päivämäärä:   21.9.24 21:05:36

******
Mitä ihmettä? En minä sanonut, etten tykännyt sen koiran hajusta. Miksi alat minulle valittaa "Voi että kun et vaan tykkää"? Minä ihan oikeasti meinasin oksentaa kun se koira haisi niin kamalalta.

En ole mielestäni hajusteherkkä, mutta saan kyllä voimakkaista hajusteista oireita, kuten silmät kuivuu/vuotaa, päähän ja varsinkin nenään sattuu, lisäksi saan migreenin vähän siitä ja tuosta.

Mutta silti olisin ennemmin haistellut tuon matkan ajan jotain hajustettua omoa kuin raadon hajuista koiraa. En ole hajusteiden vuoksi koskaan meinannut oksentaa, mutta tuon koiran vuoksi jouduin oikeasti keskittymään hengittämiseen, kun tuli huono olo ja oksetti. En uskaltanut juoda edes vettä vesipullosta kun pelkäsin, että se tulee ylös.

Kyse ei siis ole siitä, etten tykännyt sen koiran hajusta vaan siitä, että oikeasti voin pahoin sen hajun vuoksi.

Olen myös pahasti allerginen esim. tuoreille mansikoille. Joskus en voi edes olla samassa huoneessa/autossa, jos joku syö mansikoita. Eikä kyse ole siitä, etten tykkää mansikoiden hajusta vaan en oikeasti saa henkeä.

Jos joku alkaisi minulle veetuilla "Voi että kun joku ei vaan tykkää mansikoista", niin varmasti kuristaisin häntä ja kysyisin, että "No tykkäätkö sinä, kun et saakaan henkeä?".

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   21.9.24 21:58:53

” Ällö//Olen eri mieltä. Mielestäni työpaikoilla pitää ottaa muut huomioon eikä voimakkaita hajusteita tule käyttää. Vapaa-ajalla jokainen saa tehdä mitä lystää, mutta töissä pitää muut ottaa huomioon. Itsellä tietyt hajusteet laukaisevat voimakkaan päänsäryn ja osa sitten saa puristuksen tunteen kurkussa. ”

Niin tämä! Itselle tulee paha olo, päänsärky ja alkaa oksettaa, jos hajusteissa uiva on samassa huoneessa. Ei mua haittaa pesuaineet yleisesti, kunhan ei ole esim. huuhteluaineella läträtty määrättömästi. Silloinkin riittäisi, että käyttää sitä vähemmän. Normaalit ihmiset tän tajuaa, mutta nää hajusteiden läträäjät ei.

Toisaalta en ihmettele läträystä, jos läträäjien hygienia on niin huono, että haisee p*skalle ilman hajuvesiä. Suosittelen suihkussa käymistä.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.9.24 22:01:10

Eli kun olen eri mieltä, olen "läträäjä" ja uin hajusteissa? Kannattaa opetella lukemaan. En ole ikinä edes omistanut yhtään hajuvettä. Silti sanoisin, että toisten shampoon/ deodorantin/ pyykkiaineen puuttuminen on asiatonta.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.9.24 22:17:08

Ja aivan samalla tavalla sitrusallergikko ei voi määritellä, ettei muilla voi olla appelsiinia eväänä töissä tms. Jokaisen ruoka ja käyttämänsä shampoo ovat henkilökohtaisia valintoja.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   21.9.24 22:35:15

“ Silti sanoisin, että toisten shampoon/ deodorantin/ pyykkiaineen puuttuminen on asiatonta.”

Missä on käsketty puuttua pesuaineisiin? Ei missään! Niin kauan kyn huomioi muut ja käyttää hajusteita maltillisesti. Töissä varsinkin. Kommentoin diis siihen, että sinusta hajusteiden käyttö on jokaisen oma asia. No ei minusta täysin ole. Toiset pitäisi ainakin töissä huomioida. Kotonaan jokainen saa vaikka kylpeä hajusteissa, kuhan töissä tuoksut pysyy maltillisina.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   22.9.24 08:52:35

Ällö//En ole väittänyt sinun läträävän hajuvesillä, mutta et tunnu ymmärtävän joidenkin niillä läträävän. Siksi mielestäni ei voi sanoa, että hajusteiden käyttö on jokaisen oma-asia, sillä ne jotka niillä hajusteilla läträä vaikuttavat ympärillä oleviin ihmisiin. Kaikki eivät toimi kuten sinä joten et voi oman käytöksesi perusteella tehdä mitään yleistyksiä olettaen kaikkien toimivan järkevästi.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: Huomioi ajoissa 
Päivämäärä:   22.9.24 09:07:03

Käyttäjän tulee ajatella muita ihmisiä
Ei pitäisi tulla sellaista tilannetta että migreeniherkän pitää sanoa jossain tilaisuudessa että vaihtaisiko hajuvesilotraaja istumapaikkaa kauemmaksi.
Ei pitäisi olettaa että hajusteherkkä aina väistää ja antaa tilaa sekä kärsii vaan
Onhan se ikävää jos huomautteluun asti pitää mennä. Sitten loukkaantuvat taas kaikki jos ei osata käyttäytyä. Täälläkin huomaa että ei osata.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   22.9.24 09:15:43

"Ja aivan samalla tavalla sitrusallergikko ei voi määritellä, ettei muilla voi olla appelsiinia eväänä töissä tms. Jokaisen ruoka ja käyttämänsä shampoo ovat henkilökohtaisia valintoja."

Jos joku on sitrushedelmille niin voimakkaasti allerginen, että saa ilmateitse vaikeita oireita niin ihan varmasti työpaikalla voidaan kieltää sitrushedelmiä sisältävät eväät tai rajata tiloja niin, että työntekijän on turvallista siellä olla. Ihan sama koskee pähkinää, kalaa yms.

  Re: Hajusteiden käytöstä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 09:38:02

"Ja aivan samalla tavalla sitrusallergikko ei voi määritellä, ettei muilla voi olla appelsiinia eväänä töissä tms. Jokaisen ruoka ja käyttämänsä shampoo ovat henkilökohtaisia valintoja."

Oletko koskaan kuullut muiden huomioimisesta? Mun työkaverille tulee huono olo tiettyjen ruokien hajusta, ei siis ole edes allerginen niille tai mitään. Mutta tiedän asian, ja koska en halua aiheuttaa hänelle pahaa oloa en ota kyseisiä ruokia töihin evääksi. Syön niitä sitten kotona. Jos meillä olisi joku sitrusallergikko töissä, niin ihan ilman mitään erillistä kieltoa jättäisin sitrushedelmät kotiin ja söisin niitä siellä missä kukaan muu ei joudu kärsimään ruokavalinnastani.

Samoin aikanaan kun kuljin paljon julkisilla, en koskaan ottanut vaikka bussissa syötäväksi mitään haisevaa evästä tai mitään suht yleisesti allergiaoireita aiheuttavia ruoka-aineita.

Ja samalla tavalla sitä muiden huomioon ottamista toivoisi myös hajusteiden suhteen. Voi niitä käyttää, mutta ei niin paljon että se oma hajuvesi haisee kymmenien metrien päähän voimakkaasti tai vie tajun ihmisiltä jotka astuvat käytävään jossa hajusteissa uinut ihminen juuri on ollut. Mikään dödö, shampoo tmv. ei sellaista hajua aiheuta, joten ihan vapaasti voi jokainen muut huomioon ottavakin oman dödönsä ja pesuaineensa valita.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.