Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: Hullu 
Päivämäärä:   21.9.24 12:04:08

...tömältä, ettei meille tarjota mahdollisuutta eutanasiaan. Ymmärrän hyvin sen, etteivät ihmiset tahdo maksaa kulujamme, mutta en sitä, ettei meille tarjota mahdollisuutta armolliseen kuolemaan.

Mikä järki tässä on?

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: HP 
Päivämäärä:   21.9.24 12:07:01

Vieläkin kuvitellaan että mt-ongelmat johtuvat vain laiskuudesta. Lähdet vaan ulos hommiin niin kyllä se elämä hymyilee!

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   21.9.24 12:07:39

Hullu ei ole tarpeeksi järjissään päättämään asiasta. Sehän voi olla tauti joka puhuu, eikä hullu itse.

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   21.9.24 12:08:04

Liikunta ja terveellinen ruokavalio ja ongelmat hoidettu, näin aika moni uskoo.

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.24 12:12:15

"Hullu ei ole tarpeeksi järjissään päättämään asiasta. Sehän voi olla tauti joka puhuu, eikä hullu itse."

No miten ratkaiset ongelman, ettei "hullu" saisi päättää omasta kuolemastaan, mutta "hullua" ei myöskään pitäisi joidenkin mielestä elättää? Jätetäänkö kadulle kuolemaan hitaasti nälkään? Sehän se vasta eettistä onkin.

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.24 12:18:50

Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämättömältä että ihmiset ei näe mitä eutanasia on saanut aikaan esim Kanadassa tai eivät vaan välitä kun ajatellaan vain omaa etua.

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.24 12:34:09

Kyllä saisi tarjota eutanasian pitkäaikaissairaille, kuoleman sairaille sekä mt ongelmaisille. Mt ongelmaisille vaikka ikäraja 29 ja vähintään 8 vuoden hoitojakso ja psykiatrian erikoislääkärin ennuste ettei tämä henkilö kuntoudu enää. Millekään 20v ihmisille ei tuollaista voi tarjota kun nuoret ihmiset on kaikesta vielä aivan pihalla ja asiat muuttuu monta kertaa.

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: mt 
Päivämäärä:   21.9.24 12:38:09

matkustavatko jotkut lopullista hoitoa varten ulkomaille esim Sveitsiin tai Hollantiin? Jos ei Suomessa mahdollisuutta ole?

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.9.24 12:40:40

Alle 20 v pitäisi saada vain parantumattoman kipuja aiheuttavan sairauden yhteydessä. Yli 20 v mun mielestä pitäisi olla mahdollista kaikille.

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   21.9.24 12:48:01

Itse olen yrittänyt ottaa selvää mahdollisuudesta matkustaa Sveitsiin "itsemurhaklinikalle". Olen kärsinyt mt-ongelmista koko ikäni ja olen niin väsynyt tähän elämään. Haluan pois täältä ja haluan että kuolen sitten varmasti enkä jää enempää kitumaan tänne. Myöskin haluaisin kuolla ns. arvokkaasti. Elämäni ei tästä enää paremmaksi muutu. Jokainen päivä on kärsimystä. Valitettavasti vain tuo muualta eutanasian hakeminen tulisi niin kalliiksi ettei minulla ole sellaiseen varaa. Ei minulla ole mitään mahdollisuutta saada mistään niin paljon rahaa edes lainaksi. Todellakin toivon että eutanasia sallitaan vielä minun elinaikanani.

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: mt 
Päivämäärä:   21.9.24 12:51:23

"Ei minulla ole mitään mahdollisuutta saada mistään niin paljon rahaa edes lainaksi. "

Lainaaminen olisikin näppärä idea, takaisinmaksusta ei tarvitse kantaa huolta paitse ehkä lainaajan puolesta...

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   21.9.24 13:02:05

"Lainaaminen olisikin näppärä idea, takaisinmaksusta ei tarvitse kantaa huolta paitse ehkä lainaajan puolesta..."

Siinäpä se. En toki lainaisi rahaa keneltäkään yksityishenkilöltä, mutta jos olisi mahdollista saada lainaa joiltain pikavippi firmoilta ja pankilta, niin mikä jottei. Ei paljoa jäisi omatuntoa kaivelemaan.

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.24 13:05:11

"Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämättömältä että ihmiset ei näe mitä eutanasia on saanut aikaan esim Kanadassa tai eivät vaan välitä kun ajatellaan vain omaa etua."

Kanadan mallikin on hyvä olemassa, sen perusteella tiedetään miten hommaa ei kannata täällä hoitaa. Parempiakin eutanasiakäytäntöjä maailmalta löytyy joten miksi ottaisimme mallia siitä paskimmasta?

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.9.24 13:59:27

Koska se ongelma on siellä korvien välissä ja se korvien väli pitää hoitaa kuntoon. Moni itsemurhaa yrittänyt on katunut päätöstään tekohetkellä ja ollut lopulta kiitollinen selviytymisestään.

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: mutta 
Päivämäärä:   21.9.24 14:03:17

"No miten ratkaiset ongelman, ettei "hullu" saisi päättää omasta kuolemastaan, mutta "hullua" ei myöskään pitäisi joidenkin mielestä elättää?"

Ei tässä ole mitään varsinaista ongelmaa. Joidenkin mielestä hulluja ei pitäisi elättää, joidenkin mielestä seksi kuuluu vain avioliittoon, joidenkin mielestä kaikki juutalaiset pitäisi tappaa kaasu-uunissa. Mielipiteitä ja erilaisia hörhöjä kyllä yhteiskunnassa riittää, ei niistä pidä hermostua tai nokkiinsa ottaa, muuten ei pysty elämään lainkaan.

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.24 14:12:40

Kannatan itsekin eutanasiaa. Jokaisella pitäisi olla ehdoton oikeus päättää päivänsä. On sairasta että ihmiset ajaa viattomia rekkakuskeja päin kun muuta helpolta tuntuvaa keinoa ei ole. Kyllä ihminen itse tietää milloin on aika lähteä.

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: mt 
Päivämäärä:   21.9.24 14:16:59

"Kannatan itsekin eutanasiaa. Jokaisella pitäisi olla ehdoton oikeus päättää päivänsä"

Ja nyt sitä oikeutta ei tässä maassa ole.

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: Gh 
Päivämäärä:   21.9.24 14:20:30

Eutanasia ei ole sama kun itsemurha. Sitä ei saa napista painamalla vain omasta päätöksestä.

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: hyh 
Päivämäärä:   21.9.24 14:22:26

"On sairasta että ihmiset ajaa viattomia rekkakuskeja päin kun muuta helpolta tuntuvaa keinoa ei ole."

Tämä on ihan höpönlöpöä. Tehokkaita keinoja tehdä itsemurha sotkematta ketään viatonta kuten rekkakuskia tai veturin/metron kuljettajaa siihen löytyy pilvin pimein. Tämä on ihan puhtaasti näiden ihmisten oma päätös, ja ilmeisesti jonkinlainen statement siitä miten he haluavat lähteä ja kostaa yhteiskunnalle tai muille ihmisille tai mitä näiden vatipäiden päissä liikkuukin. Pahimmat haluavat aika selkeästi viedä jonkun/joitakin mukanaan, kuten perhesurmaajatkin. Ja halveksin heitä hyvin, hyvin syvästi siitä.

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: MurjottavaMyrtti 
Päivämäärä:   21.9.24 14:23:02

Oi kyllä mielelläni ottaisin eutanasian, jos se olisi mahdollista. Lähtisi siten edes siististi ja nätisti, ilman riskiä epäonnistumisesta tai esim sotkusta, vahingossa tahtomattaan sen tilanteen näkemään tai tavalla tai toisella kokemaan joutuvista sivullisista tms. Lähtisin mielelläni sillä keinolla ennen kuin tulen kulueräksi tai laiskaksi ilkkumisen kohteeksi. Pääsisi nätisti pois ilman rasitteen leimoja otsassa.
Käyn töissä, olen korkeasti koulutettu, urheilen, käyn kavereiden kanssa ulkona, olen ulospäin ihan normaali ja hymyilen ja nauran jne. Mutta sisällä pelkkää mustaa, masennusta, syömishäiriötäja puhdasta synkkää pimeää. Tuo kaikki muu tapahtuu kuin autopilotilla käyvällä robotilla, mutta ihan kohta sen bensa vaan lakkaa ja naps….Todellisuudessa olen hiuskarvaakin ohuemman langan varassa elämässä kiinni.

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   21.9.24 14:28:51

"Tehokkaita keinoja tehdä itsemurha sotkematta ketään viatonta kuten rekkakuskia tai veturin/metron kuljettajaa siihen löytyy pilvin pimein."

Kyllä varmasti, mutta kysymys onkin siitä, kykeneekö ihminen toteuttamaan ne. On henkisesti paljon helpompaa ajaa autolla 150 rekan nokkaan kuin viritellä köysiä tai viillellä ranteita.

Itsemurhaan liittyy korkea henkinen kynnys. Se vaatii päättäväisyyttä. Kun kynnys on jo valmiiksi korkea, tekotavaksi valitaan se itselle helpoin. Jos tarjolla olisi eutanasia, usein valittaisiin se.

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   21.9.24 14:37:05

"Koska se ongelma on siellä korvien välissä ja se korvien väli pitää hoitaa kuntoon. Moni itsemurhaa yrittänyt on katunut päätöstään tekohetkellä ja ollut lopulta kiitollinen selviytymisestään."

Ja mitäs sitten kun kaikki hoitomuodot ja kaikenmaailman lääkitykset on kokeiltu ja niistä ei ole mistään ollut mitään hyötyä? Kuten minun tapauksessani. Avun saaminen on vaikeaa ja hidasta muutenkin. Ja sitten kun mikään ei toimi, lopulta jätetään vain oman onnensa nojaan pärjäilemään kuten parhaaksi näkee. Sitä ennen venkslataan lääkkeiden kanssa suuntaan ja toiseen, potilas kärsii sivuoireet milloin mistäkin lääkkeestä mutta mitään hyötyä näistä kemikaaleista ei ole. Olen yrittänyt päättää päiväni muutaman kerran siinä onnistumatta ja joka kerta on vain vtuttanut että olen yhä täällä ja nyt on tullut myös fyysisiä vaivoja. Mitä sinun mielestäsi minun tapauksessani pitäisi enää tehdä kun kaikki mahdollinen on jo kokeiltu ilman tulosta? Riepoteltu lääkäriltä toiselle, siinä välillä on joutunut odottamaan aivan liian kauan seuraavaa kierrosta, kärsitty lääkkeiden sivuvaikutuksista jne. ja lopulta todettu että ei tästä mitään tule, isketty lääkkeitä kouraan ja lähetetty kotiin pärjäämään. Välillä käydään vähän lepäilemässä ja taas mennään. Olen kuitenkin jo keski-iässä ja mitään muuta en ole kuin taakka yhteiskunnalle ja kohdellaan kuin alinta paskaa. Miksen saisi itse päättää omasta kuolemastani kun korvien väliä ei saada kuntoon? Ei minua jäisi kukaan edes kaipaamaan kun ei elämässäni ole ketään. Ei ole perhettä eikä ystäviä. Olen pelkkä taakka ja menoerä mutta minut halutaan väkisin pitää hengissä. Miksi?

Olen koko ikäni kärsinyt ja rämpinyt tässä suossa. Suunta mennyt vain pahempaan mitä enemmän ikää tulee. En ole elämässäni koskaan pärjännyt enkä saanut mitään aikaan. Parhaani olen yrittänyt ja epäonnistunut. Nyt en enää jaksa ja olen luovuttanut jo ajat sitten. Nyt haluan vain pois täältä.

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.24 14:52:45

"Mielipiteitä ja erilaisia hörhöjä kyllä yhteiskunnassa riittää, ei niistä pidä hermostua tai nokkiinsa ottaa, muuten ei pysty elämään lainkaan."

Niin, näin on erittäin helppo sanoa, jos on mieleltään terve ja toimintakykyinen. Veikkaan, että sinunkin olisi aika vaikea olla hermostumatta, jos puolet veronmaksajista pitäisi sinua yhteiskunnan syöpänä ja olisit mieleltäsi jo valmiiksi sairas. Täälläkin oli juuri keskustelu, jossa pahasti sosiaalisten tilanteiden pelkoista aloittajaa suorastaan yllytettiin itsemurhaan, koska hän ei kyennyt hankkimaan itselleen apua.

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   21.9.24 16:04:09

MurjottavaMyrtti, kaikki myötätuntoni sulle. Tiedän niin hyvin mistä puhut, elin itse juuri tuollaista elämää yli 10 vuotta. Mutta. Nyt olen onnellinen, rakastan mun elämää. Olen vapaa oman mieleni vankilasta (josta luulin, ettei olisi muuta poispääsyä kuin kuolema). Elämä voi muuttua paremmaksi, ihan toisenlaiseksi. Älä luovuta vielä <3

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: Riepu 
Päivämäärä:   21.9.24 16:05:29

Kyllä itse ainakin tiedän jo, kuinka järjestän lähtöni, jos tai kun tarve tulee. Siistiä, kohtuuhintaista, kivutonta ja helppoa. En tule aiheuttamaan muille sen kummempaa vaivaa tai tuskaa kuin luonnollisenkaan kuoleman kohdatessa.

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   21.9.24 16:36:19

Kerro meille muillekin, miten se tapahtuu.

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   21.9.24 17:29:01

Ihan eri asia antaa eutanasia syöpä tms sairaille kuin mt ihmisille. Mt potilaille kuolemanhalu on oire eli sairaus taustalla pitää hoitaa. On mt sairauksia joissa hoito ei ehkä palauta täysin kuntoon, mutta kuolemanhalu kuitenkin väistyy. Nyt mennään aika pitkälle moraalikysymyksiin, eli jos esim nuori ihminen sanoo haluavansa kuolla , pistetään pois? Tämä on juuri se ongelmakysymys eutanasiassa, voidaanhan kaikki ahdistuneet ja masentuneet pistää riviin ja alkaa ampumaan?

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   21.9.24 18:17:52

"Tämä on juuri se ongelmakysymys eutanasiassa, voidaanhan kaikki ahdistuneet ja masentuneet pistää riviin ja alkaa ampumaan?"

No mikä ettei? Sillähän meistä "loisista", "laiskoista paskoista" pääsee kätevästi eroon eikä tarvitse enää "elättää".

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.9.24 18:22:52

"Ihan eri asia antaa eutanasia syöpä tms sairaille kuin mt ihmisille. Mt potilaille kuolemanhalu on oire eli sairaus taustalla pitää hoitaa."

Ei sitä voi hoitaa eikä esimerkiksi Kela tunnusta ongelmia edes sairauksiksi. Minä elän 40 prosenttia leikatulla toimeentulotuella, käyn terapiassa ja ahkerasti lääkärissä.

Eihän tässä ole mitään järkeä. Tulen toimeen juuri ja juuri, mikä ahdistaa valtavasti ja vie kaiken toimintakyvyn, mutta samaan aikaan Kela tukee terapiaani, josta ei ole mitään hyötyä, koska huoli ja ahdistus rahasta on niin suuri.

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.9.24 19:10:15

Älä huoli, ei se kela kohta tue sitä terapiaakaan.

  Re: Mielenterveysongelmaisena tuntuu käsittämät...

Lähettäjä: OiO 
Päivämäärä:   21.9.24 19:22:18

Voi "kuolla" jo ollessaan vielä hengissä. Se tapahtuu niin että meditaatiossa alkaa viettää yhä enemmän aikaa tuonpuoleisessa, siellä on todellakin olemassa oikea maailma joka avautuu vähän kerrallaan. Sieluperhe. Rakkaustunne. Tämä on ikivanha henkinen harjoite.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.