Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä mausteita haluaisit joululahjaksi ja miten

Lähettäjä: Maustetyttö 
Päivämäärä:   20.9.24 19:35:08

Mitä mausteita ja miten pakattuna? Ajattelin koota muutaman setin sekä pikkumuistamiksiksi että ihan isommaksi lahjaksi.

Laitan ainakin pullollisen öljyä näihin isompiin, Äitini lahjaan pari puulastaa ja pannulapun, mutta itse mausteet puuttuvat. Äitini on aika perinteinen eikä käytä liian "erikoisia" mausteita.

Sitten siskoni ja hänen miehensä: ovat vähän hipsterihenkisiä ja saavat viiniä ja olutta ja ne mausteet, mutta mitkä?

Sitten on kaverini, suurperheen äiti joka kokkaa isoja määriä ei kovin erikoisia mutta ei ihan niin perinteisiä kuin äitini. Hän saa lisäksi tiettyä glögiä eli ihan pieni maustelajitelma lisäksi.

Sitten vielä tuttu pariskunta, heille myös pieni joulukortin kanssa sujautettava lajitelma. Kokkaavat paljon ja uudet maut käy. Kasvissyöjiä.

Varmaan viisainta antaa mausteet pusseissaan? En osta ihan mitään Meiran mausteita vaan tilaan netistä ja olen katsellut että näteissä pusseissa ovat.

Mitä sinä haluat ja mitä suosittelisit noille tutuilleni?

  Re: Mitä mausteita haluaisit joululahjaksi ja miten

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   20.9.24 19:49:16

Vaikea suositella mitään kun ei yhtään tiedä heidän mieltymyksistään. Mutta jos itse saisin lahjaksi mausteita, ilahtuisin jos saisin ceyennejauhetta, basilikaa, timjamia ja oreganoa. Valikoimaani kuuluu toki muitakin mausteita, mutta näitä kuluu eniten. Myös ne patalaput olisivat ervetulleita, samoin puulastat, niitä ei tunnu olevan ikinä liikaa.

Mutta näille jotka kokkaavat paljon ja ovat innokkaita kokeilemaan uusia makuja, heille voisi tilata "vähän kaikkea", eli mausteita jotka joko ovat tuttuja tai sitten ei. Voisi olla hauskaa saada jotain maustetta mistä ei ole koskaan kuullutkaan, ottaa sen verran siitä selvää että tietää suunnilleen mihin sitä käytetään (leivontaan, liha- vai kalaruokiin jne), ja sitten ruveta kokeilemaan.

Vähemmän innokkaille kokeille sitten enempi perusmausteita.

Näin itse järkeilisin, mutta se on vain minun mielipiteeni.

  Re: Mitä mausteita haluaisit joululahjaksi ja miten

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.9.24 19:58:07

Sinä itse tunnet äitisi, muilla on vaikea sanoa mistä tykkää. Anoppini käyttää paljon rosmariinia, oreganoa ja valkopippuria, oma äitini taas mustapippuria, paprikaa ja currya. Kummallekaan ei menisi tuliset tai eksoottiset mausteet, mutta inkivääriä anoppini käyttää, tosin vain raakana juomiin.

  Re: Mitä mausteita haluaisit joululahjaksi ja miten

Lähettäjä: Itelle kelpais 
Päivämäärä:   20.9.24 20:06:00

Parasta olisi jos saisin Maldon- suolaa, ison purkin paprikajauhetta ja currya. Niitä käytän eniten.
Lisäksi tietenkin jauhettu valkopippuri ja mustapippuria kokonaisena.
Yrteistä basilika,oregano, timjami sekä meirami käytetyin.
Kardemummaa ei ole koskaan liikaa, vaniljasokerikin aina loppu ja hyvälle kuminalle en sano ei.
Hyvin perinteisesti mennään eli en neuvo noille kikkailijoille ja hifistelijöille yhtään mitään.

  Re: Mitä mausteita haluaisit joululahjaksi ja miten

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   20.9.24 20:10:21

Tekisin ehkä jotain "teema-paketteja". Kokeilijoille vaikka intia, Afrikka, Thai tai joku muu eksoottisempi, perinteisemmille joku perusyrtit, parempi suola jne. Kunnon maustemyllyt tai mortteli voisi olla kiva lisä paketissa, mutta menee ehkä liian kalliiksi?

  Re: Mitä mausteita haluaisit joululahjaksi ja miten

Lähettäjä: Maustetyttö 
Päivämäärä:   20.9.24 20:23:03

Suolaa en ajatellutkaan!!

  Re: Mitä mausteita haluaisit joululahjaksi ja miten

Lähettäjä: Maustetyttö 
Päivämäärä:   20.9.24 20:23:22

Sitä ainakin äidille ja siskolle

  Re: Mitä mausteita haluaisit joululahjaksi ja miten

Lähettäjä: Me 
Päivämäärä:   20.9.24 20:28:38

Kannatan jotain teemapakettia ja vaikka jokin mielenkiintoinen resepti kylkeen, jossa hyödynnetään niitä kaikkia.

  Re: Mitä mausteita haluaisit joululahjaksi ja miten

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.9.24 21:06:35

Jos joku jotain perus curryä antaisi lahjaksi niin menisi kyllä roskiin. Madras curry tulisempana sen sijaan on käytössä, ei sellaista pölyä kun ruokakaupan curryt ovat.

  Re: Mitä mausteita haluaisit joululahjaksi ja miten

Lähettäjä: voiMua 
Päivämäärä:   20.9.24 21:40:22

sahrami, tähtianis, vaniljatanko, sitruunaruoko, tryffeliöljy, hyvää balsamikoa, jeeraa, wasabia Näitä hipstereille

  Re: Mitä mausteita haluaisit joululahjaksi ja miten

Lähettäjä: Kö 
Päivämäärä:   20.9.24 21:45:50

Itse sain pannulaput, paisyinlastan muun ohella joululahjaksi tuolla ne ovat kaapissa käyttämättömänä edelleen
Lastoja ja pannulappuja kun on muutenkin

  Re: Mitä mausteita haluaisit joululahjaksi ja miten

Lähettäjä: Maustetyttö 
Päivämäärä:   20.9.24 21:58:16

No, äitini sanoi että on niin huonoja lastoja joten ajattelin että lapsenlapsen kolvilla koristelemat lastat ja itsetehdyt pannulaput olisivat mummolle kiva juttu.

  Re: Mitä mausteita haluaisit joululahjaksi ja miten

Lähettäjä: 69 
Päivämäärä:   20.9.24 22:13:08

Jotain mausteita mitä ei tavallisesta ruokakaupasta saa. Muuten on vähän sama kun saisi paskapaperia lahjaksi.

  Re: Mitä mausteita haluaisit joululahjaksi ja miten

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.9.24 22:20:39

Laittaisin äidille vaikka glögimausteita ja haudutusohjeet. Eipähän mene hukkaan jos ei ruoanlaitossa käytä erikoisempia mausteita. Lapsenlapsen koristelemat lastat on ihana idea!

  Re: Mitä mausteita haluaisit joululahjaksi ja miten

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.9.24 22:22:52

Itse haluaisin korkeintaan jotain hienompaa suolaa tai jotain hienoa maustamatonta oliiviöljyä. Sellaisia, mitä ei raaski itse ostaa. Ja erilaisia tuoreita tai kuivattuja chilejä, tai jotain erikoisempia chilikastikkeita, niitäkin meillä kuluu paljon. Muutoin aika lailla kaikki mausteet, joita käyttäisin, löytyvä jo valmiiksi kaapista.

  Re: Mitä mausteita haluaisit joululahjaksi ja miten

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   20.9.24 22:55:58

Yleensä ihmisillä on jo kaapissa ne mausteet mitä tarvitsevat. Ostaisin Santa Marian myllyssä olevia sekoituksia: Chicken&Steak, Pasta Rosso, Lime Pepper, Chili Explosion jne. Ne ovat kivan näköisiä ja sopivat sekä perinteisemmällä että kokeilevammalle kokille.

  Re: Mitä mausteita haluaisit joululahjaksi ja miten

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   21.9.24 13:24:44

Katso vaikka herkkumurena.fi

  Re: Mitä mausteita haluaisit joululahjaksi ja miten

Lähettäjä: Metso 
Päivämäärä:   21.9.24 20:47:32

Haluaisin seesamiöljyä paahdetuista siemenistä. Tosin nykyinen pullo ei riitä jouluun asti joten haluaisin uuden jo synttärilahjaksi marraskuussa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.