Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Valitusta vapaana olevasta koirastani

Lähettäjä: Kraps 
Päivämäärä:   20.9.24 13:14:26

Asun kunnan omistamassa rivitalossa vuokralla.
Nyt olen kuullut, että eräs asukas valittaa siitä että pidän koiraani vapaana.
Se on kyllä totta, äskenkin olin ulkona ja koirani oli mukana vapaana.
Kävelin ulko-oveltani pari metriä eteenpäin käydäkseni varastossa ja tosiaan koira oli mukanani saman matkan.
En tiennyt, että joku näkee niin suurta vaivaa tästä. Koira ei siis ole vapaana oman asuntoni pihakivetyksen ulkopuolella.
Samaan aikaan tämän valittajan kissa on kakalla lasten leikkipaikalla.

Re: Valitusta vapaana olevasta koirastani

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   20.9.24 13:15:56

Mulla on kans useasti pikkukoirat mukana vapaana kun käyn kesäisin laittamassa pyykkiä narulle tai käyn varastolla, joskus roskiakin viemässä. Ei ole onneksi kukaan valittanut ja kakkapussit aina mukana, jos sattuu iskee hätä koirille.

Lähettäjä: Pilkku 
Päivämäärä:   20.9.24 13:22:10

Moni pelkää koiria, varmaan tämä valittajakin.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   20.9.24 13:30:01

No miksi pidät taajamassa vapaana? Omalla pihalla voi toki, mutta kaupungissa en kyllä pitäisi noin kuin sinä. Ja toki kissan vapaana olo on myös yhtä väärin.

Ja juu, koirani ovat vapaana omalla maallani, kaupungissa eivät tietenkään (paitsi jäällä, jossa näen jatkuvasti, missä liikkuu muita ja voi mennä kauempaa). Nolla valitusta olen saanut näin toimimalla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.9.24 13:30:28

Ja sinun elämänlaatusi laskisi merkittävästi jos et pitäisi koiraa vapaana taloyhtiön piha-alueella.
Muiden tekemiset ei oikeuta mitään, jos joku muu ajaa ylinopeutta niin saanko minä sytyttää metsäpalon?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.9.24 13:32:27

Ymmärrän valittajaa. Itse myös koiranomistaja ja en kyllä tykkäsi jos jonku irti oleva rakki tulisi omia koiriani härnää. Kun nämä ei aina ole välttämättä kilttejä vieraille koirille. Kuka sitten korvaa kun se sinun irti oleva koira vaikka kuolee kun kiinni oleva koira tappaa?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   20.9.24 13:36:04

"Mun koira ja toisten rakit. Kuka korvaa nih!"

Päivämäärä:   20.9.24 13:37:18

Pidä se koiras kiinni. Ykskin vapaana oleva koira jos tulee omieni lähelle, niin lupaan potkasta sitä varmuuden vuoksi päähän. Ja niinhän ei käy jos omistaja on vastuullinen, eikö?? Mä en jää kokeilemaan aikooko joku purra mun kääpiökoirat hengiltä.

Lähettäjä: Piikle 
Päivämäärä:   20.9.24 13:40:05

-: oletpa kova gimma :D onneksi asun maalla ja nappaan tai houkuttelen naapurin karanneet kouran kiinni n. kerran vuodessa. Ei tulisi mieleenkään potkia kenenkään (edes kaltaisesi kovan giltsin) kääpiökoiraa päähän, kun vanha rouva on kaatunut vaan ensin koira kiinni, sitten katsomaan naapuria.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   20.9.24 13:41:25

”Ykskin vapaana oleva koira jos tulee omieni lähelle.”

Huhhuh. Onko sinulla muutenkin tapana olla väkivaltainen viattomia kohtaan? Suosittelen avun hakemista.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.9.24 13:43:09

Valita isännöitsijälle siitä kissasta.

Lähettäjä: xxc 
Päivämäärä:   20.9.24 13:45:27

Ymmärtäisin naapurin harmistuksen, jos koira juoksisi vapaana pitkin pihoja. Mutta tässä tapauksessa siis kyse on siitä, että koira on ollut vapaana aloittajan oman asunnon pihalla, muutama metri ulko-ovesta.

Jättäisin omaan arvoonsa tuollaiset valitukset.

Päivämäärä:   20.9.24 13:49:45

"Huhhuh. Onko sinulla muutenkin tapana olla väkivaltainen viattomia kohtaan? Suosittelen avun hakemista."

Onko sulla luetun ymmärtämisessä ongelmia? Ikinä en ole joutunut yhtäkään koiraa potkaisemaan, aina olen saanut karjumalla pois, mutta jos sellainen tilanne tulisi, niin taatusti puolustaisin omiani. Luulisi joka ikisen tekevän niin, mutta jos sinä nyhverö mieluummin katsot vierestä, niin siinähän katsot.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   20.9.24 13:50:47

Se vapaana oleva koira ehtii muutamassa sekunnissa aika pitkälle, siksi ne vapaana olevat koirat ärsyttää

Päivämäärä:   20.9.24 13:54:36

Xxc, missään ei lukenut, että oli vapaana aloittajan omalla pihalla. Se varasto kun voi olla ihan taloyhtiön yhteisellä piha-alueellakin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.9.24 13:58:25

”Ymmärtäisin naapurin harmistuksen, jos koira juoksisi vapaana pitkin pihoja. Mutta tässä tapauksessa siis kyse on siitä, että koira on ollut vapaana aloittajan oman asunnon pihalla, muutama metri ulko-ovesta. ”

Mutta se toinen osapuoli ei tiedä, että vapaana oleva koira pysyy oman ihmisensä lähellä. Ja pysyy tasan tarkkaan niin kauan kun pysyy.

Itse en ainakaan ex-remmirähjän kanssa lenkkeillessä innostu irtiolevista koirista, jos niitä ei selkeästi oteta kiinni kohtaamistilannetta varten. Tiedän, että mikäli se toinen koira ei olekaan hallinnassa myös vapaana ja se haluaakin pyrkiä koirani iholle, niin minä olen taas se, joka tekee todella suuren työn, jotta voin puhua ex-remmirähjästä.

Lähettäjä: Piikle 
Päivämäärä:   20.9.24 13:58:59

Kovalla gimmalla mieli muuttuu :D

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   20.9.24 14:00:20

Minkäs rotuinen se sun puudeli on aloittaja?

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   20.9.24 14:06:53

Ällö:
Aloittaja kirjoitti
” Kävelin ulko-oveltani pari metriä eteenpäin käydäkseni varastossa ja tosiaan koira oli mukanani saman matkan.
[…]Koira ei siis ole vapaana oman asuntoni pihakivetyksen ulkopuolella.”

Ja joo, eihän se naapuri tiedä jos aloittajan koira onkin täysin hallitsematon petoeläin joka hyökkää ohikulkijoiden kimppuun. Mutta jos koira on oikeasti ollut vapaana pari metriä ulko-ovelta eikä ole näyttänyt merkkejä vaarallisuudesta, niin on aika moista hysteriaa tehdä tuosta valitus.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   20.9.24 14:07:47

Ällö: Aloittaja kirjoitti: ”Koira ei siis ole vapaana oman asuntoni pihakivetyksen ulkopuolella.”

Miten tämän voi ymmärtää niin, että varasto on yhteisellä piha-alueella? Älyttömän heikolla lukutaidolla varmaan (tai v-mäisellä luonteella).

Päivämäärä:   20.9.24 14:18:56

"Koira ei siis ole vapaana oman asuntoni pihakivetyksen ulkopuolella."

Minä ainakin tulkitsen tämän omaksi pihaksi.

Päivämäärä:   20.9.24 14:19:31

o, siten, että se pihakiveys voi olla esimerkiksi talon etupuolella ja varsinainen aidattu piha takana.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   20.9.24 14:34:39

Haittaisiko se ihan hirveästi jos sen koiran pitäisi kiinni. Nyt on kuitenkin koirien kiinnipitoaika, ja taajamassa muita ihmisiä voi irti oleva koira pelottaa.

Päivämäärä:   20.9.24 14:40:54

Ei nyt ole koirien kiinnipitoaika.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   20.9.24 15:31:07

Taajamassa on aina koirien kiinnipitoaika.

Ehkäpä valittajalla on kokemusta siitä, että joku pitää koiraansa irti eikä se häiritse/reagoi ympäristöön, kunnes se sitten yhden kerran ei olekaan välinpitämätön vaan säntää ohikulkijaan kiinni.

Päivämäärä:   20.9.24 16:09:26

” Miten tämän voi ymmärtää niin, että varasto on yhteisellä piha-alueella? Älyttömän heikolla lukutaidolla varmaan (tai v-mäisellä luonteella).”

Esimerkiksi meidän rivarissa varastorakennukset ovat erillisiä koppeja etupihan puolella. Ensin tulee tuollainen laatoitus pari metriä talon seinästä ja sitten varasto koppi. Sitten on kulkuväylä, vastapäisen rivarin varastokoppi, heidän laatoitus ja sen jälkeen vastapäinen rivari. Eli jos aloittajan tekstiä peilaan tähän omaan ympäristööni niin kyllä, varastot on yleisellä alueella.

Päivämäärä:   20.9.24 16:44:28

. , juuri näin. Mutta hyvä taas tulla mollaamaan lukutaidottomuudesta. Minä mietin aloituksen juuri kertomasi perusteella - jos koira olisi ollut omalla pihalla irti, niin tuskin aloittaja olisi erikseen maininnut pihakiveystä, vaan olisi sanonut, että "omalla pihalla".

Päivämäärä:   20.9.24 17:39:40

Taajama-alueilla koiraa saa pitää vapaana vain suljetuilla pihoilla joten ei sillä ole merkitystä onko "oma piha" eikä sillä onko koira pihakivetyksen ulkopuolella, kuinka monta metriä koira kävelee tai onko kyseessä etu- vai takapiha. Vain sillä on merkitystä onko kyseessä suljettu alue.

"Taajama-alueilla koiraa saa pitää vapaana suljetuilla pihoilla, koirien harjoittelupaikoilla sekä koirille osoitetuilla aidatuilla jaloittelualueilla. Niissä koiran tulee olla haltijansa valvonnassa ja hallinnassa, jottei se aiheuta vaaraa tai vahinkoa ihmisille, omaisuudelle tai muille eläimille. Koiranomistajan tai haltijan vastuulla on myös pitää huolta siitä, ettei koira ei pääse karkaamaan suljetulta alueelta." (Järjestyslain koirakuria koskeva pykälä 14)

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   20.9.24 18:00:45

Valitettavasti poliisit ei ainakaan reagoi mitenkään vaikka omalla pihallaan oleva koira ottaisi hatkat (avoimesta portista) ja juoksisi yleiselle tielle pureksimaan asiallisesti kytkettynä olevaa koiraa. Kokemusta on, useammasta kerrasta. Oma koira puolusti itseään, joten hyökkäävä koira ei saanut jälkiä aikaiseksi.

Aloittajana kuitenkin miettisin, että pysyykö se koira sillä omalla pihalla ihan varmasti? Jos se näkee toisen koiran, niin ottaako ritolat ja on muutamassa sekunnissa siellä toisen luona? Siitä nimittäin tulee sitten taas iso itku, jos sille omalle sesselle käykin pahasti karatessaan sen vieraan koiran luokse. Ei tästä nyt kovin kauaa ole, kun vastaavasta kirjoiteltiin lehdissä. Siltä koiralta lähti henki, eikä syy ollut kenenkään muun kuin vastuuttoman omistajan, jolla ei ollut koira hallinnassa.

Päivämäärä:   20.9.24 18:09:47

Järjestyslaissa ei ole säädetty koirien kanssa vastaavaa velvoitetta pitää kissaa kytkettynä taajama-alueella. Kissan pitäminen kytkemättömänä on siten sallittua.

Kissan omistajan tai haltijan on pidettävä huolta siitä, ettei kissa pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole nimenomaisesti erikseen sallittua. Tällaisella paikalla kytkemättömänä oleva kissa voisi aiheuttaa terveydellistä tai muuta vaaraa taikka pelkoa.

Eli koira ei saa olla vapaana taajama-alueella mutta kissa saa olla. Omistaja vastaa kuitenkin kissansa aiheuttamista vahingoista ja edellä mainitun kissan pitämiseen liittyvän velvollisuuden laiminlyönnistä rangaistaan rikesakolla.

Eli aloittajan tapauksessa sekä aloittaja että valittaja rikkovat järjestyslakia koska kissa "on kakalla lasten leikkipaikalla".

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   20.9.24 18:46:36

Myös minun koirat on saaneet taajamassa juuri tällaisia koiria kimppuun pitkälle toistakymmentä kertaa, pikkupuudelista (oli muuten tosi vihainen) hirvikoiriin. Yhtä ainoaa koiraa ei tule pitää irti taajamassa ja 99.99% näistä ei ole loppupelissä minkäänlaisessa hallinnassa vaikka omistaja mitä tahansa väittää. Jostain kumman syystä myös tulevat saman tien päälle, ei puhettakaan mistään "tutustumisesta" tms hölynpölystä.

Raivostuttaa jokainen itsekäs piittaamaton koiransa irti öäästävä omistaja, jolle ei muiden koirien terveys ja elämä ole minkään arvoinen.

Lähettäjä: Niin? 
Päivämäärä:   20.9.24 18:54:22

Siellä asunnossako tai vuokrasopimuksen liitteenä ei ole järjestyssääntöjä? Jos niissä sanotaan, että elikot pidetään kiinni niin silloin ne pidetään kiinni. Ihan samalla tavalla lukee omistusrivareidenkin järjestyssäännöissä vaikka osakkeenomistajina asutaan: pidettävä kytkettyinä ja eivät pääse häiritsemään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.9.24 22:45:42

"Järjestyslaissa ei ole säädetty koirien kanssa vastaavaa velvoitetta pitää kissaa kytkettynä taajama-alueella. Kissan pitäminen kytkemättömänä on siten sallittua."

Sitten ihmiset saa varmaan päästää myös kesyrotat, kanat, minipossut, undulaatit, vuohet ja muutkin eläimet vapaaksi koska ei ole laissa kielletty.

Päivämäärä:   20.9.24 22:49:51

Koirien piä olla kiinni taajamassa.

Lähettäjä: Sand 
Päivämäärä:   20.9.24 22:54:08

Kuljen omilla pelloilla isot koirat irti.
Minulle on valittanut useampi naapuri, että ei uskalla tulla koiriensa tai lastensa kanssa tai itsekseen ulkoilemaan pelloillemme, kun koiramme ovat siellä irti. Eräskin oli muuttanut naapuriin juuri pletojemme takia.

Olen yrittänyt kertoa, että kokeilkaapa minua..
Laitoin vähän (paljon, monta kerrosta protectoria portitta) sähköpaimenta edellisen avautumisen jälkeen, että "koiramme pysyisivät varmasti pelloillamme" sekä tietysti "hevosten laitumeksi" ym.
Sen jälkeen kukaan ei ole suoraan vinkinut.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   20.9.24 23:02:35

Rivareissa asuvat eivät omista muuta kuin asunto-osakkeet. Siellä ei ole oikeasti omia pihoja tms. Vuokralla olevat maksavat vain vuokraa asumisesta. Omaa maata ei todellakaan ole.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   20.9.24 23:02:49

Ihmisiä ärsyttää irtipitäminen pellolla ja sähköaidat pellolla.

Minulle on raivottu myös omassa metsässä irtipitämisestä.

Lähettäjä: hvitserk 
Päivämäärä:   21.9.24 03:29:52

Miksi sen koiran täytyi saada tulla mukaan siihen kivetykselle, miksei se voinut jäädä sisälle? Jos siis vain kävit varastolla? Vai jäitkö kenties palloilemaan koiran kanssa siihen, jolloin naapureille on tullut turvaton olo?

Ei ole mitään järkeä, enkä ymmärrä, mitä iloakaan, pitää koiraa irti taajama-alueella. Suorastaan vahingon kerjäämistä, vastatuuleen kusemista.

Lähettäjä: -milla 
Päivämäärä:   21.9.24 07:16:37

On se kumma millaista koiravihaa Suomessa on. Muualla Euroopassa koirat saa olla vapaana kaupungissa, ja ne tottelevat omistajaansa. Täällä ei saisi kulkea paria metriä omalla pihalla, että koira on irti.

Lähettäjä: hmmm 
Päivämäärä:   21.9.24 07:16:50

Provo tämä viesti on, koska vastaavaa on ollut täällä monta kertaa. Provoksi tämän tunnistaa siitä, että pienten koirien omistajat eivät uskalla pitää koiraansa irti mainitussa tilanteessa, koska pelkäävät, että irti olevalle koiralle tapahtuu jotakin. Pieni koira kannettaisiin varastoon sylissä. Varastoon koiran vieminen edes ajatuksena on toinen osoitus omistajan piittaamattomuudesta, mikäli tarina olisi totta. Kerrostaloasukkaissa voi olla koiralle allergisia.

Joka tapauksessa laki on sama kaikille, ei ole eroa, onko koira iso vai pieni.

Päivämäärä:   21.9.24 10:47:56

Edes omassa metsässä ei saa pitää kiinnipitoaikaan koiria irti. Omalla pellolla ne eivät saa aiheuttaa vaaraa muulle. Suomessa vaan on tällaiset säännöt.

Kissa ei sinänsä vaaranna ketään, maalla jopa suojelee omaisuutta hävittäessään jyrsijöitä. Jossain taajamassa tai tien lähellä kissan irtipito kyllä on väärin vaikkei laitonta, ihan jo kissan turvallisuuden takia.

Irtokoirat on iso ongelma ja esimerkiksi minä olen erittäin peloissani kun näen irtokoiria, omien koirieni kimppuun on käyty monta kertaa, muita lemmikkejä vahingoitettu ja tapettu minun pihassa kun irtokoira on karannut/päästetty irti minun maille.
Suutun siis takuulla jokaiselle irti pitävälle ihan koska olen oppinut kantapään kautta pelkämään. Minulla ei myöskän ole mitään velvoitetta enää asettaa itseäni tai eläimiä/lapsia vaaraan vakn että joku kuspo saa pitää elukkaansa irti.

Ostaa tontin ja aitaa sen nikn jo vaan saa pitää irti. Jos ei ole varaa, pitää hihnassa ja jos ei ole varaa hihnaan niin antaa koirankin sitten pois.

Päivämäärä:   21.9.24 11:13:24

"Kissa ei sinänsä vaaranna ketään, maalla jopa suojelee omaisuutta hävittäessään jyrsijöitä. Jossain taajamassa tai tien lähellä kissan irtipito kyllä on väärin vaikkei laitonta, ihan jo kissan turvallisuuden takia."

Vaarantaahan se kissakin, ei ehkä suoraan ketään tapa mutta välillisesti voi niin tehdäkin. Asuin pitkään kaupunkialueella jossa oli paljon vapaana ulkoilevia kissoja, ja kyllä sitä tuli nähtyä tilanteita joissa autoilija meinasi ajaa pois tieltä väistäessään kissaa (juu, ei kuuluisi niin pientä väistää, mutta joskus se vain on automaattinen reaktio kääntää rattia kun näkee että jotain tulee tielle) ja kerran peräänajonkin kun autoilija teki äkkijarrutuksen kissan takia. Hitaat nopeudet onneksi tuolla, niin ei mitään pahemmin sattunut kenellekään. Mutta voivat autoilijat noita äkkinäisiä liikkeitä kissojen takia harrastaa myös maantiellä jos kissa sinne eksyy.

Ja sitten on niitä pipipäisiäkin kissoja. Harvinaisia, mutta kuitenkin. Kaveri pelkää irtokissoja koska hänen lapsuudenkotinsa lähellä asui aikanaan kissa joka oikeasti hyökki ihmisten päälle. Koirien päälle hyökkivistä kissoista kuulee aina välillä niistäkin. Harvinaista, mutta mahdollista. Eikä sekään kovin mukavaa ole kun joku koiriin tottunut kissa tulee tekemään tuttavuutta kesken lenkin omien kissoihin tottumattomien koirien kanssa. Nää nyt pysyy hanskassa, mutta mitäs jos jollain onkin koira joka kiskaisee taluttajansa kumoon kissan tunkiessa viereen?

Lisäksi kissan eritteet ovat tautiriski. Ja kissat tykkäävät tehdä tarpeitaan mm. lasten hiekkalaatikoille. Siellä sitten lapsukaiset syövät niitä pissaisia ja kakkaisia hiekkakakkujaan ja mm. raskaana olevat viettävät myös paljon aikaa hiekkalaatikoilla.

Kissoista on hyötyä, mutta kyllä niistä voi olla paljon haittaakin. Lisäksi haittoihin voi sitten laittaa mm. emolintujen syömiset, jolloin isokin pesueellinen poikasia voi kokea nälkäkuoleman sen irtokissan takia yms. Itsekin joutunut lopettamaan linnunpoikasen, jota naapurin kissa aikansa rääkkäsi (näin oletan, kun kissa viihtyi pusikossa aika pitkään ja samasta paikasta löytyi sitten kituva poikanen kun kissan poistuttua sinne menin katsomaan) ja jätti sitten elävänä kaatosateeseen kitumaan kuoliaaksi. Aika paljon kärsimystä yksikin kissa onnistuu luonnossa aiheuttamaan.

Ymmärrän ja hyväksyn työkissat maatiloilla joissa hiiri- ja rottaongelma on todellinen. Mutta lemmikkikissojen vapaanapitoa en hyväksy, koska siitä on kuitenkin paljon haittaa niin ihmisille kuin luonnossa asuville eläimillekin.

Mitä koiriin tulee, niin en niidenkään vapaanapitoa taajamassa hyväksy. Valtaosa irti olevista koirista kun ei ole hallinnassa, eikä vastaantulija/ohikulkija ikinä voi tietää onko juuri sinun koirasi hallinnassa vai ei. Kyllä noita irtokoiria on omien luo juossut ihan liian monta kertaa, joskus olleet irti lenkillä ja joskus irti pihassa. Ihan yhtä inhottavaa ja myös vaarallista se on joka ikinen kerta. Mun koirat on pääsääntöisesti sosiaalisia, mutta ne on kuitenkin koiria eikä niille ole luonnollista olla jokaisen kaveri. Ja sanovat taatusti takaisin jos vieras koira alkaa jotain ärhentelemään.

Taajaman ulkopuolellakin fiksu koiranomistaja kytkee koiransa jos havaitsee muita ihmisiä. Ihan kohteliaisuussyistä silloinkin, vaikka se oma koira olisikin hallinnassa. Kun se vastaantulija ei voi sitä tietää.

Päivämäärä:   21.9.24 11:21:58

"Rivareissa asuvat eivät omista muuta kuin asunto-osakkeet. Siellä ei ole oikeasti omia pihoja tms. Vuokralla olevat maksavat vain vuokraa asumisesta. Omaa maata ei todellakaan ole."

Taajamassa ei ole merkitystä onko maa omaa vai ei. Vaikka olisi omakotitalo omalla tontilla koiraa ei saa pitää vapaana jos piha ei ole aidattu.

Jos asuu vuokralla koira saa olla vapaana aidatulla pihalla.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   21.9.24 11:42:17

Kuulostaa siltä että asut Salossa pienessä maalaiskylässä. Jos näin, niin onnea, teillä on ihan todella hankala naapuri, joka puuttuu jatkossakin sitten ihan kaikkeen ja hänellä on myös aivan omat sääntönsä taloyhtiössä, mm. ominut osan varastoista vain itselleen. Myös "remontoi" muiden omaisuutta kysymättä ja pilaa ne.

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   21.9.24 11:44:29

"Kissa ei sinänsä vaaranna ketään, maalla jopa suojelee omaisuutta hävittäessään jyrsijöitä. Jossain taajamassa tai tien lähellä kissan irtipito kyllä on väärin vaikkei laitonta, ihan jo kissan turvallisuuden takia."

No itse asiassa kyllä se kisaa vaarantaa. Jos joku nyt tänä päivänä vielä uskaltaa nukuttaa lastaan vaunuissa ulkona, niin kissa on aina riskitekijä. Lämpimät vaunut voivat houkutella kissan sisään nukkumaan ja siinä voi käydä vauvalle hounosti. Ja kuten jo yllä mainitut bakteerit lasten leikkipaikoilla, kun kissat käyvät sinne kuseksimassa ja paskomassa.

Moni pitää myös pikkueläimiä nauttimassa kesän antimista, toki omilla pihoillaan häkeissä (esim. marsut ja kanit). Näille kissat ovat todellinen uhka, sillä kissa on taidokas murtautumaan häkkeihin, ja vaikka ei sisään pääsisikään, niin pikkueläimet voivat saada vaikka sydärin ulkopuolella kyttäilevästä ja hyökkivästä kissasta.

Päivämäärä:   21.9.24 13:06:59

koira hihnaan, ei ole niin vaikeaa.

Lähettäjä: Niin? 
Päivämäärä:   21.9.24 13:15:08

"Rivareissa asuvat eivät omista muuta kuin asunto-osakkeet. Siellä ei ole oikeasti omia pihoja tms. Vuokralla olevat maksavat vain vuokraa asumisesta. Omaa maata ei todellakaan ole."

Tämä. Ei tuo rivarin piha ole "oma piha", ei siihen istuteta pensasaitaa ilman että kysytään taloyhtiöltä eikä kylppäriä remontoida ilmoittamatta taloyhtiölle, vaikka kuinka "omistaa" asunnon. Kun ei taloyhtiössä omista muuta kuin asunnon hallintaan oikeuttavat osakkeet. Jos haluaa oikeasti oman pihan, on ostettava kiinteistömuotoinen omakotitalo (niitäkin kun on as.oy-muotoisia, jolloin omistetaan taas vain osakkeet, ei taloa ja pihaa).

Päivämäärä:   21.9.24 13:29:41

Niin? ei asia ole aivan noin yksinkertainen.

Rivitalon piha voi olla osakkaan tai taloyhtiön juridisessa hallinnassa. Yhtiön yhtiöjärjestys kertoo kumpi tapa on voimassa siinä yhtiössä jossa asuu. Mikäli piha-alueesta ei ole siellä mainintaa, piha on yhtiön hallinnassa. Jos taas piha-alueen kerrotaan nimenomaisesti kuuluvan osakkaalle tai olevan osa asuntoa, piha on osakashallinnassa.

Jos piha on osakkaan hallinnassa, hänellä on siellä melko laaja muutostyö- ja puuhasteluoikeus. Rajana oikeudelle on mahdollinen vaikutus yhtiön julkisivuun tai naapureihin.

Jos osakkailla on vain käyttöoikeus huoneistokohtaiselle piha-alueelle. Silloin sitä tulisi hoitaa ja käyttää kuin omaa pihaa, mutta sen toimenpiteet ovat hyvin rajoitetut. Pihalle ei saa istuttaa pensaita, kukkia tai puita ilman yhtiön lupaa, eikä myöskään kaataa pihalla kasvavia puita.

Etu- ja takapiha voivat olla myös yhtiöjärjestyksessä jaettu niin että etupiha on yhtiön ja takapiha osakkaan hallinnassa.

Päivämäärä:   21.9.24 14:01:20

Niin? ja vaikka olisi omakotitalo omalla tontilla taajama-alueella ei voi tehdä pihalle mitä haluaa.

Esimerkiksi Lappeenrannan asemakaava-alueella:

Jos lauta-aita tehdään kadun varteen, niin se voi enintään olla 150 senttimetriä korkea. Lauta-aitaa varten on tehtävä toimenpideilmoitus rakennusvalvontaan. Jos tehdään pensasaita, se ei vaadi ilmoitusta.

Puun kaatamista varten tarvitsee puunkaatoluvan kaupungilta. Kaupunki päättää tarvitseeko kaadetun puun tilalle istuttaa uusi puu.

Julkisivun maalaaminen tai värin vaihtaminen vaatii toimenpideilmoituksen rakennusvalvontaan. Talon huoltomaalaus samalla värillä ei vaadi ilmoitusta.
Uusilla asuinalueilla asemakaavassa on yleensä määrätty värit, joita alueella tulee käyttää.

Lähettäjä: Hmmmmm 
Päivämäärä:   21.9.24 14:07:13

Suomessa tapahtuu kaikkein eniten koirahyökkäyksiä kaikista länsimaista. Omistajien välinpitämätön asenne ykkössyy.

Lähettäjä: Vv 
Päivämäärä:   23.9.24 06:25:26

Luulen, että aloittajan koira on merkkaillut siinä samalla. Pihalla kun ei saa pissata ja hyvä niin. Siksi valitetaan

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   23.9.24 08:58:28

Koiria on nykyään liikaa ja suurinosa ihan tarpeettomia.

Lähettäjä: pykälä 
Päivämäärä:   23.9.24 09:16:42

"Taajamassa on aina koirien kiinnipitoaika."
Ja taajaman ulkopuolella toisen omistamalla alueella on ainainen kiinnipitoaika, ellei ole erillistä lupaa pitää kytkemättä.

Lähettäjä: pykälä 
Päivämäärä:   23.9.24 09:24:29

Järjestyslaki 27.6.2003/612

jälkiviite: 14 §
Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä.

14 §
Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)

Eli vaikka otsikointi 14 § koskee koirakuria, on alaviitteessä mainittu että samat säännöt koskee myös kissaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.