Lähettäjä: neru
Päivämäärä: 20.9.24 09:30:20
Kaikki ihmiset varmaan käyvät vastaavia ajatuksia läpi jossain vaiheessa elämää. Olen itsekin ateisti, enkä sinänsä pelkää kuolemaa, koska kuoleman jälkeen ei ole mitään. Energia toki säilyy joo, mutta tietoisuuteni ei säily. Pelkään toki mahdollista tuskaa, mahdollisesti pitkällistä sairautta ja lähestyvän lopun odotusta ennen kuolemaa.
"Mietin jatkuvasti mitä haluaisin tehdä vielä. Mitä haluaisin opetella, kehen haluaisin tutustua. Millaista elämää haluan elää. Ideoita olisi enemmän kun aikaa. Aina kun saan jotain valmiiksi mietin mitä seuraavaksi."
Tähän ainakin omalla kohdallani tepsii pari asiaa:
1. Juuri tuo pysähtyminen ja eläminen "tässä ja nyt". Tottakai kaikilla meillä on haaveita ja suunnitelmia ja asioita, joita haluaisimme vielä tehdä. Sehän on vaan hienoa. Ehkä se on tämä nykyajan fomo, kun ihmiset kuvittelevat, että kaikki mahdolliset asiat tiibetissä vaeltamisesta leijasurffaukseen ja seitsemän kielen sekä pasuunansoiton opetteluun pitäisi henkilökohtaisesti kokea.
Elämä ei kuitenkaan ole lopulta jonkun to-do -listan läpikäymistä vaan sitä, että pyrkii nauttimaan tekemisestään ja elää sitä hetkeä, kun pääsee toteuttamaan jotain kivaa. Kukaan meistä ei ehdi tehdä kaikkea. Me, jotka olemme kiinnostuneet vähän kaikesta, emme voi myöskään tehdä kaikkea kiinnostavaa samaan aikaan. Pitää vaan priorisoida ja päättää, mikä on tärkeää juuri nyt ja keskittyä siihen. Se ei auta mitään, että jatkuvasti miettii, mistä jää paitsi. Eikä "sitten kun" -ajattelu. Jos jotain oikeasti haluaa, niin kannattaa pyrkiä sitä kohti tässä ja nyt, eikä jättää asioita eläkkeellä tehtäväksi.
2. Kiitollisuus. En itse usko mihinkään ylempään olentoon, mutta olen silti opetellut olemaan kiitollinen. Tiedostan, miten etuoikeutetussa asemassa olen monellakin tapaa ja miten paljon mahdollisuuksia minulla elämässäni on ja miten paljon sellaista, mitä haluan, olen jo saanut. On vielä sata juttua, jotka haluaisin kokea, mutta jos kuolisin huomenna, niin olisin silti saanut kokea niin paljon upeita asioita, että en koe voivani vaatia mitään enempää. Sen sijaan, että murehtisin mitä kaikkea mahdollisesti en ehdi tekemään, olen kiitollinen siitä, mitä olen jo saanut ja mitä juuri nyt on meneillään.
Itselläni ei ole mitään tarvetta jättä maailmaan jotain ihmeellistä jälkeä tai "elää edelleen" muiden ihmisten muistoissa tai geeneissä. Toivon, että jättämäni jälki on mahdollisimman pieni ja että en tuhoa tätä maailmaa ja sen eliöstöä elämälläni liikaa. Sitten kun kuolen, toivon hajoavan takaisin maaperään ja ravitsevani kasveja ja muuta luontoa. Ihmiskunnan säilymisellä ei minulle ole juuri merkitystä.
|