Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: enkku 
Päivämäärä:   19.9.24 10:43:15

Kunhan kiinnostaa :)

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Haski 
Päivämäärä:   19.9.24 10:43:57

Todella hyvin.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.9.24 10:45:17

Hyvin.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.9.24 10:45:50

Yleisesti ottaen tosi hyvin. Ja ollaan todella vaatimattomia oman osaamisen kanssa. Joku etelä-Eurooppalainen osaa sanoa vain jees ja nou ja muutaman sanan siihen päälle ja väittää osaavansa englantia.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Justiina 
Päivämäärä:   19.9.24 10:55:10

Mä katsoin joskus Espanjan Love Islandia ja niistä espanjalaisista nuorista taisi yksi osata englantia. Joku ihan perus sanonta meni kaikilta ohi. En tiedä osasivatko edes jees ja nou. Yllätyin kyllä tuosta.

Mut Suomessa on kyllä hyvin taottu ainakin oman ikäisten päähän että meidän enkku on niin surkeaa että parempi olla käyttämättä. Toivottavasti nuorempia on koulussa opetettu kannustavammin. Ja ne kaikki suomalaisten kielitaitoa mollaavat topikit voisi täältä aina häröttää.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Nöpö 
Päivämäärä:   19.9.24 10:56:25

Väitin työnhakulomakkeessa osaavani erinomaisesti englantia. Jäi kalvamaan, että osaanko tosiaan. Olen opiskellut kouluissa n. 13 vuoden opiskeluajalla monituisia kursseja englantia, mutta sitä ei ole tarvinnut käyttää työelämässä. Tulikohan nyt liioiteltua...

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: LöLÖ 
Päivämäärä:   19.9.24 11:02:18

Suomalaisten englannissa on sellainen hyvä puoli, että sitä on erittäin helppo ymmärtää. Se voi kuulostaa natiivipuhujan korviin kankealta, mutta kaikki natiivipuhujat korostavat sitä, että suomalaisten tapa ääntää tekee ymmärtämisestä hyvin helppoa.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 11:02:46

Oltiin viikko Espanjassa (Teneriffalla) ja hyvin harvassa liikkeessä sai palvelua englanniksi. Espanjaa vaan tarjosivat, ei sanaakaan englantia.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Justiina 
Päivämäärä:   19.9.24 11:07:07

LöLÖ: aikoinaan yhdessä koulutuksessa kouluttaja kertoi että olisi joku tutkimus tehty että minkä maalaisten enkkua on helpoin ymmärtää ja siinä olisi tulos ollut että suomalaisten. Just kun meillä ei ole vahvaa aksenttia. Harmi kun en ole enää löytänyt tietoa tuosta tutkimuksesta.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   19.9.24 11:29:58

Kyllä me osaamme erittäin hyvin verrattuna todella moniin Euroopan maihin. Töissä on jatkuvasti ongelmia, kun yrittää hoitaa asioita englanniksi vaikkapa italialaisten ja varsinkin ranskalaisten kanssa. Myös esim. Saksassa lomaillessa on ollut ongelmia. Olen kuvitellut, että ainakin nuoret puhuisivat englantia melkein joka paikassa, no eivät todellakaan. Ranskahan on tunnettu siitä, että puhutaan pelkkää ranskaa, eikä Espanjassakaan ole hirveän helppoa ollut englannilla.

Olin joskus kansainvälisellä kielikurssilla, jolle osallistui ihmisiä esimerkiksi Venäjältä ja Japanista. Kumpienkaan saksan kielestä ei saanut mitään tolkkua, vaikka olivat parhaassa ryhmässä ja lähtömaiden mukaan kielitaito oli erittäin hyvä... ehkä se on tosiaan se suomalaisten neutraali ääntäminen joka helpottaa ymmärtämistä vieraita kieliä puhuttaessa?

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Taso? 
Päivämäärä:   19.9.24 11:38:06

Minkälaisesta tasosta puhutaan? Todella moni suomalainen osaa hyvin englantia, jos puhutaan turistienglannista. Pärjää ravintoloissa, hotelleissa, kaupoissa ja liikennevälineissä. Pystyy varaamaan matkan (matkat, hotellit, aktiviteetit yms), vaikka sivut ovat englanniksi.

Työskentelen yrityksessä, jolla on toimipisteitä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa ja Britanniassa. Jokaisen maan sisällä työskentelykieli on ko. maan kieli, mutta kerran viikossa on kaikkien maiden yhteinen infotilaisuus teamsissa. Siellä kerrotaan ajankohtaisista asioista. Kielenä on englanti. Työntekijöiden tarvitsee vain kuunnella, toki chattiin saa laittaa kysymyksiä (englanniksi) jos haluaa. Työkavereista n. 30-40v:t ymmärtävät kaiken. Alle kolmekymppiset ja viittäkymppiä lähestyvät ja sitä vanhemmat eivät ymmärrä. Esimerkiksi viime vuonna lokakuussa infottiin pikkujouluista. Infotilaisuuden jälkeen työpaikkani 30-40v:t alkoivat suunnitella pikkujouluja (suomeksi) juuri kuullun infon perusteella. Alle kolmekymppiset ja viittäkymppiä lähestyvät ja vanhemmat olivat ihan pihalla. Eivät olleet siis edes ymmärtäneet, että puhutaan pikkujouluista. Olisin olettanut, että aiheen (pikkujoulut) ymmärtävät kaikki, yksityiskohdat sitten saattavat mennä ohi.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Sun 
Päivämäärä:   19.9.24 12:16:13

Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 19.9.24 10:45:50

Yleisesti ottaen tosi hyvin. Ja ollaan todella vaatimattomia oman osaamisen kanssa.

Tämä. Tosi usein suomalaiset ovat todella arkoja käyttämään englantia, vaikka todellakin osaamista olisi. Se virheiden tekemisen pelko on surullista!

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.9.24 12:19:11

Minulla kielioppi tökkii, joten en juurikaan puhu englantia ja jos kirjoittaa pitää niin kääntäjän avulla. Ymmärrän kyllä jotain, mutta vain yksinkertaisia lauseita.
Koulussa en esimerkiksi nolaa itseäni luokan edessä avaamalla suutani vaan olen hiljaa.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.24 12:20:00

No mulla on englanti työkielenä ja olen siinä ihan paska :D Saan kaikki asiat helposti hoidettua, mutta jotenkin tulee fiilis etten vaan osaa

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: hyvin osataan 
Päivämäärä:   19.9.24 12:22:46

Olin Mallorcalla raveissa, eikä "icecreamilla" meinannut saada radan ravintolassa lapselle jäätelöä?

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Justiina 
Päivämäärä:   19.9.24 12:28:20

-: mulla sama. Töissä kansainvälisessä yrityksessä joten kaikki firman jutut enkuksi myös osa asiakkaiden asioista. Tiimissä työkielenä englanti koska tiimissä intialaisia. Yhden intialaisen kanssa olen ystävystynyt ja jutellaan välillä pitkiäkin puheluita työpäivän päätteeksi. Lisäksi vapaa-ajalla luen kirjoja enkuksi ja kuuntelen englannin kielisiä äänikirjoja. Lomareissulla asiat hoituu sujuvasti enkuksi.

Ja ei, en osaa englantia.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 12:34:59

Suomessa opetetaan englantia paljon enemmän kuin muissa maissa. Unkarilainen kaveri maksoi englannin opiskelusta, koska opetusta oli vähän ja se oli surkeaa. Turkkilaisen kaverin englannin kielen kurssi peruskoulussa oli yhteensä 6 opetuskertaa.

Saksassa yliopistolla parikymppiset pystyivät ymmärtämään englantia mutta eivät puhumaan. Alempi luokka ei ymmärrä englantia yhtään. Saksassa KAIKKI tv ohjelmat dupataan saksaksi kuten Suomessa piirretyt lapsille. Saksalaiset siis kuulevat Johnny Deppin puhuvan elokuvissa saksaa. He eivät siis kuule englantia paljoa musiikkia lukuunottamatta. Saksassa ollaan myös hyvin rasistisia jos et puhu saksaa isompien kaupunkien ulkopuolella.

Monissa maissa kuten Intia ja Venäjä vain rikkaat/varakkaat saavat kunnollista englannin opetusta.

Suomessa siis kaikilla on mahdollisuus oppia englantia. Jos sitä ei alle 40 vuotiaat osaa niin kyseessä on asenne vamma tai lukivaikeus tmv.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.9.24 12:49:56

Justiina, mä luulen että tuossa tietää mitä ei tiedä tai osaa ja hoksaa omat virheensä. Itse olen asunut ulkomailla yli kolme vuotta, joista 2,5 vuotta englannin kielisessä maassa, olen opiskellut yamk tutkinnon enkuksi, ja lomat, leffat ja kirjat menee tietty enkuksi. Mutta siltikin mietin, että kehtaanko sanoa, että osaan englantia erinomaisesti.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 12:50:18

Suomessa on ongelmana vaan se että ei tosiaan ymmärretä että kaikissa maissa ei kaikki opiskele englantia yhtään kuten suomessa ja jos ohjelmat vielä dubataan niin eivät edes kuule sitä ja sitten suomalaiset neropatit naureskelevat kun muissa maissa ei osata englantia. Kiinalaisetkin voisivat nauraa suomalaisille kun eivät osaa puhua kiinaa vaikka sitä sitä puhuvat miljardit ihmiset maailmassa.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Haski 
Päivämäärä:   19.9.24 12:52:51

.: suomalaiset saavat olla ylpeitä kielitaidostaan. Ihan tosiaan suomessa ymmärretään, että meillä on kuitenkin vielä aika hyvä koulujärjestelmä toisin monessa muussa maassa. Sitten on näitä neropatteja, jotka ovat aina haukkumassa suomalaisia ja "Kyllä hävettää olla suomalainen ja älytkää nyt kaikki hävetä".

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   19.9.24 13:01:19

"Saksassa KAIKKI tv ohjelmat dupataan saksaksi kuten Suomessa piirretyt lapsille. Saksalaiset siis kuulevat Johnny Deppin puhuvan elokuvissa saksaa. He eivät siis kuule englantia paljoa musiikkia lukuunottamatta."

Totta. Elokuviinkaan ei voi mennä jos ei ymmärrä puhuttua saksaa erittäin hyvin. Joissain harvoissa paikoissa näytetään leffoja alkuperäiskielellä. Monet dubbaukseen tottuneet eivät pysty katsomaan leffoja/sarjoja tekstityksellä, on liian vaivalloista kun eivät ole tottuneet.

Suomessa on todella hyvä juttu, kun on mahdollisuus kuulla muitakin kieliä kuin suomea!

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 13:12:22

Suomalaiset ovat hyviä englannissa ja ymmärtävät sitä todella hyvin, mutta anteeksi nyt vain, suurimman osan puhuttu englanti on aivan kamalaa. Noin 90% puhuu juuri sitä kamalaa rallienglantia. Syy tähän on yksinkertaisesti se, että englantia puhutaan liian vähän tai sitten sitä käytetään vain lomamatkoilla. Puheesta kyllä kuulee jokaisen kohdalla, että puhuuko henkilö englantia säännöllisesti vai vain silloin kun on pakko.

Etelä-Euroopassa kannattaa muistaa taas se, että vaikka englantia osataan verrattain hyvin, niin sitä ei vain haluta puhua. Jos turistina et saa palvelua englanniksi, niin syy on usein ihan vain se, että sinua ei haluta palvella englanniksi. Suomalaiset ovat ylpeitä omasta monipuolisesta osaamisestaan, monet muut taas sitten omasta kielestään ja kulttuuristaan.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: u 
Päivämäärä:   19.9.24 13:12:40

Ainakin eurooppalaisittain tosi hyvin. Oikeastaan vain norjalaiset ja tanskalaiset puhuvat englantia vieraana kielenæ paremmin kuin suomalaiset. Norjassakin opetetaan englantia væhemmæn; yksi tuttu alkoi opiskella englantia yliopistossa Norjassa, niin sanoi, ettæ eka vuosi oli samoja asioita kuin Suomessa lukiossa.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Haski 
Päivämäärä:   19.9.24 13:17:22

. : kyllä, suomalaisillakin on aksentti. Ja niin, suomalaiset eivät uskalla puhua englantia, koska jotkut suomalaiset ovat niin kovia lyttäämään jos ääntää tai sanoo väärin.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.9.24 13:20:02

" suurimman osan puhuttu englanti on aivan kamalaa. Noin 90% puhuu juuri sitä kamalaa rallienglantia."

Pääasia, että puhuu. Todella monella on aksentti. Ei kukaan naureskele ranskalaisen enkun aksentille tai saksalaisille, meillä kaikilla ei natiiveilla puhujilla on jonkinlainen aksentti. Aina on sanottu, että broken english on maailman eniten puhuttu kieli :) Se että ihminen on opetellut vieraan kielen ja puhuu sitä on todella hyvä suoritus, vaikka se puhe tulisikin vahvalla korostuksella.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Haski 
Päivämäärä:   19.9.24 13:20:55

...: juuri noin.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   19.9.24 13:27:54

Osaisivat varmaan ihan hyvin, jos vain puhuisivat. Sama taitaa olla ruotsin kanssa. Tosin allekirjoitan tuon, mitä joku aiemmista kommentoi, että parhaiten pärjäävät 30-50-vuotiaat, nuoremmat tai vanhemmat ovat ihan pihalla.

Itse ainakin olen työelämässä nähnyt kaikenlaisia paniikkireaktioita, kun pitäisi asiakkaalle saada sanottua tai kirjoitettua jotan englanniksi, saati ruotsiksi. Minulle on useita kertoja juoksutettu suurin piirtein itku kurkussa työkaverin puhelinta käteen, kun ei saa sanottua edes, että kollega soittaa sinulle kohta. Varsinkin nuoremman polven kohdalla tämä on yllättänyt, luulisi suoraan koulunpenkiltä tulleen videosukupolven hallitsevan englannin?

Koulujen kielenopetuksen ongelma taitaa olla se, että tankataan kielioppia sun muuta, mutta puhumista ei opeteta. Ei sillä ole mitään väliä, meneekö jonkun sanan suku tai sija väärin, kunhan puhuu. Aina voi kysyä uudelleen.

Itse olen saanut työpaikkoja sen ansiosta, että pärjään (ihan koulupohjalta) englanniksi ja ruotsiksi. Nykyinen työkieleni on ruotsi. Tätä olen yrittänyt omillekin muksuille tolkuttaa, että kielitaidosta on aina hyötyä. Koskaan ei voi tietää, mitä mahdollisuuksia se avaa.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Valo 
Päivämäärä:   19.9.24 13:29:23

Mun brittimies on aina hyvin yllättynyt, kun saa lähes joka paikassa Suomessa palvelua englanniksi. Eikä ikinä valita, että olisi huonosti puhuttu tai väärä aksentti, vaan sanoo aina, että suomalaiset puhuu tosi hyvää englantia. Niin kuin pääasiassa puhuukin. Tuollainen nillitys, että pitäisi puhua natiivitasolla, ennen kuin voi puhua on aivan ala-arvoista. Ymmärrän myös ulkomaisten ihmisten puhumaa suomea, vaikka se ei täydellistä olisikaan.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Justiina 
Päivämäärä:   19.9.24 13:36:31

"Suomalaiset ovat hyviä englannissa ja ymmärtävät sitä todella hyvin, mutta anteeksi nyt vain, suurimman osan puhuttu englanti on aivan kamalaa. Noin 90% puhuu juuri sitä kamalaa rallienglantia. "

Tässä on juuri syy miksi mä en mielelläni puhu englantia suomalaisten kuullen. Aina on näitä ketkä alkavat lyttäämään. Intialaisen ystävän kanssa ihanan vapauttavaa puhua kun tietää, ettei hän ajattele mun enkusta (= minusta) mitään negatiivista.

Itsekin kyllä sorrun negatiiviseen ajatteluun silloin kun esim yksi meidän tiimiläinen hokee minuuttikaupalla but, but, but, but ... kun hakee oikeaa sanaa/sanontaa. Tuo tulee siitä kun kävin töissä enkun tunneilla ja natiivisti enkkua puhunut opettaja kielsi but-sanan käytön ja siitä tehtiin hirveä numero. Näin jälkeen päin ihmettelen miksi tuotakin piti lähestyä niin että kielletään jonkin sanan käyttö, eikä niin että olisi kannustettu miettimään vaihtoehtoja ilmaista asia.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.9.24 13:37:39

Siis miksi yli 50v ei osasi englantia? Sitä on luettu ihan saman verran koulussa kuin nytkin ja ei silloin telkkariohjelmat olleet dubattu? Sen ymmärrä, että 50-luvulla ja aiemmin syntyneet ei osaa englantia, koska sitä ei koulussa opetettu tai opetettiin todella vähän. Esim. äitini on syntynyt -52 ja on lukenut yhden lukukauden englantia.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 15:17:12

Tulihan sieltä se puolustus, että kaikilla on aksentti ja plaa plaa plaa. Nillitystä ei ole se, että toteaa suomalaisten puhuvan huonoa englantia vaan 8
Ihan objektiivinen toteamus. Taitaa ottaa itsetunnon päälle. Minähän en sanonut, etteikö eri kansalaisilla aksenttia, tosin mielestäni suomalaisten rallienglanti ei ole edes aksentti vaan todella kankea tapa käyttää kieltä.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   19.9.24 15:23:00

Minulle myös yksi kollega tuo aina puhelinta kun pitäisi puhua englantia, ei vaan tuu mitään suusta vaikka kirjoittaa kohtalaisesti. Sitten pitää itse yrittää puhua jostain asiasta, josta ei ole itsellä mitään tietoja.

"Koulujen kielenopetuksen ongelma taitaa olla se, että tankataan kielioppia sun muuta, mutta puhumista ei opeteta. Ei sillä ole mitään väliä, meneekö jonkun sanan suku tai sija väärin, kunhan puhuu. Aina voi kysyä uudelleen."

Juurikin näin.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 15:28:25

Kaikilla muilla paitsi natiivisti englantia puhuvilla on aksentti. Jopa silloin jos olet syntynyt Texasissa niin sinulla on paikallinen aksentti. Missään muussa maassa omaa aksenttia ei hävetä kuten Suomessa. Menkää käymään ulkomailla niin voitte todeta, että todennäköisesti puhutte parempaa englantia kuin moni muu.

Rikkinäinen englanti on maailman puhutuin kieli ja joka ikinen joka yrittää edes kommunikoida sillä on jo voittaja. Suomalaisilla on joku ihme dissaus aina käynnissä omaa kansaa kohtaan ja sitten ei uskalleta edes yrittää.

Jos verrataan vaikka intialaiseen aksenttiin niin suomi aksentti on helpompi ymmärtää. Siitä omasta aksentista ei koskaan pääse täysin eroon mutta englantia puhumalla sitä voi hioa.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Haski 
Päivämäärä:   19.9.24 15:34:29

Klo 15.17 kirjoittanut .: puhut vain rohkeasti, kyllä se kielitaito ja ääntäminen paranevat. Ainoastaan muutamia vähän erilaisia suomalaisia hävettää toisten aksentti, natiivipuhujat ymmärtävät ja haluavat ymmärtää kyllä.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 15:35:00

"Taitaa ottaa itsetunnon päälle."

Sulla selkeästi ottaa. Toiset puhuu ja pärjää, toiset taas tekee itselleen ongelman siitä miten toiset puhuu :D

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   19.9.24 15:40:46

Tietääkseni suomalaiset osaavat englantia todella hyvin.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 15:42:29

Hyvinhän Suomessa osataan. Ja kyllä minulle on koulussa opetettu paljonkin puhumista, tuotakaan kritiikkiä en ymmärrä. Olen siis vm 77. Äitini, v. 43 syntynyt, sanoi että heillä tankattiin vain kielioppia.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   19.9.24 16:25:03

Ai ei saisi sanoa että suomalaiset osaavat hyvin englantia, koska suomalaiset ovat opetelleet ja kiinaakaan eivät osaa :D

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 17:03:21

Luin jokin aika sitten että suomessa on noin kolme miljoonaa jotka EI puhu englantia.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   19.9.24 17:06:55

En minkään puhu, kun ei tarvitse puhua, mutta osaan kyllä tarvittaessa puhua englantia.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Tos 
Päivämäärä:   19.9.24 17:15:26


"Saksassa KAIKKI tv ohjelmat dupataan saksaksi kuten Suomessa piirretyt lapsille. Saksalaiset siis kuulevat Johnny Deppin puhuvan elokuvissa saksaa. He eivät siis kuule englantia paljoa musiikkia lukuunottamatta."

Sama Italiassa. Myyn tuotteita messuilla Saksassa, Italiassa ja Alankomaissa. Kahdessa ensin mainitussa pieni osa kohtaamistani ihmisistä ymmärtää englantia. Alankomaissa lähes kaikki, jopa iäkkäämpi vÎestö puhuukin sujuvasti englantia. Suomessa palvelua saa hyvinkin englanniksikin, ja melkeen kuka tahansa hallitsee kieltä Sen verran, että sujuva keskustelu onnistuu. Oli yllatys, että edes nuoret saksassa ei puhu englantia.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.24 17:18:42

Suurin osa ns. turistitasoisesti, siis puhutulla ja luetulla tullaan toimeen normaaleissa vuorovaikutustilanteissa. Valtaosahan luulee osaavansa hyvin, mutta esim. työhaastattelussa jos vaihdetaan haastattelukieli englanniksi (ja varsinkin sujuvasti englantia puhuva haastattelija), taso ei ole "natiivi" vaikka niin on väitetty, vaan puhe on hidasta, takkuilevaa, väärinlausuttua, ööö ööö ja sanoja kierretään kun oikeaa sanaa ei osata. Tai jos pitää lukea teksti ja kertoa, mistä siinä oli kyse, puhumattakaan jos pitää kirjoittaa englanniksi jokin tekstinpätkä suomesta kääntäen. Hakemus voi olla oikein, mutta todellinen kielitaito tulee esille siinä, kun pitää alkaa keskustella tai kirjoittaa samantien.

Vähän sama ilmiö on tietotekniset taidot. Moni sanoo omaavansa erinomaiset tietotekniset taidot, mutta tosiasiassa se tarkoittaa netin, somen ja sähköpostin käyttöä. Tavallisten ohjelmien käyttö saati yhteiskäyttö onkin alkeellista.

Että suurin osa osaa, mutta harvempi osaa hyvin.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: suomalaiset 
Päivämäärä:   19.9.24 17:19:31

Ovat maailman parhaimpia rallienglannissa.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Oi kyllä! 
Päivämäärä:   19.9.24 17:22:45

Minä häkellyn jos kieli vaihtuu englanniksi enkä osaa kuin oman alani ammattisanaston. Siinäpähän irvailette, minä puhun kuitenkin ja sekös harmittaa ;)

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.9.24 21:28:31

Sillä rallienglannilla pärjää parhaiten turistinakin niissä maissa joissa ei puhuta englantia. Jos puhuu "liian hienosti" niin eivät ymmärrä kun sanavarasto jota käyttävät on pieni.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Valo 
Päivämäärä:   20.9.24 05:28:11

Täytyy sanoa, että vaikka englantia äidinkielenään puhuvat osaavat hyvin puhutun englannin, monet eivät osaa kirjoittaa sitä. Monilla on ongelmia esim.
Your/you"re
Their/there/they're
Know/now/no
It's/its
Monesti autan miestä oikeinkirjoituksessa, vaikka englanti on sen äidinkieli, ei mun.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   20.9.24 08:56:14

” Täytyy sanoa, että vaikka englantia äidinkielenään puhuvat osaavat hyvin puhutun englannin, monet eivät osaa kirjoittaa sitä. Monilla on ongelmia esim.
Your/you"re
Their/there/they're
Know/now/no
It's/its”

Tämä! Itellä oikein kirpaisee sielusta, kun joku natiivisti englantia puhuva ei näitä osaa!

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: yök 
Päivämäärä:   20.9.24 09:45:44

Idiootit, ei kaikki suomea puhuvatkaan osaa täydellisesti kirjoittaa omaa kieltään, harva edes kirjoittaa mitään kirjakieltä. Oikein sielusta kirpaisee tuollaiset "minä osaan korjata täydellisesti"-tyypit! Kirpaisee niin että meinaa oksennus tulla. Jos jotain vihaan niin juuri tuollaisia ihmisiä. Hyi @!#$!

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   20.9.24 09:52:31

"Itellä oikein kirpaisee sielusta, kun joku natiivisti englantia puhuva ei näitä osaa!"

Jos itse kirjoittaisin näin, en menisi arvostelemaan muiden kielitaitoa...

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.9.24 09:55:43

Englannin kielen aukikirjoittaminen ja etenkin sen oppiminen on ihan erilainen prosessi kuin meillä suomalaisilla, siksi he tekevät paljon virheitä ilman lukivaikeuttakin, toisin kuin suomalaiset keskimäärin.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Eipä omalla 
Päivämäärä:   20.9.24 09:57:44

Eli suomalainen ei saa olla ylpeä edes kirjoitustaidostaan :D

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.9.24 10:22:17

” Eli suomalainen ei saa olla ylpeä edes kirjoitustaidostaan :D”

Jos minuun viittasit, niin minun mielestäni kukin saa olla ylpeä ihan mistä huvittaa. Viittasin viestilläni siihen, että on hyvin erilaista oppia kirjoittamaan kieltä, joka kirjoitetaan lähes täsmälleen kuten sanotaan, vs. kieli jossa puhe ja kirjoitusasu poikkeavat toisistaan paljon. Ei siinä ole mitään ylpeiltävää tai hävettävää, eipä kukaan meistä äidinkieltään valitse.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: yök 
Päivämäärä:   20.9.24 10:34:57

Ylpeä osaamisestaan on eri asia kuin ylimielisenä kehuskelu. Vaan etpä taida ymmärtää, vika se sekin ja vaikeammin korjattavissa kuin kirjoitustaito.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Valo 
Päivämäärä:   20.9.24 10:37:17

Kuinka suomalaiset, jotka opiskelee englantia vieraana kielenä pystyy erottamaan esim your ja you're merkitykset tiisistasn, jos se on mahdotonta natiuveille? Eli osaako suomalaiset englantia paremmin kuin natiivit?

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Eipä omalla 
Päivämäärä:   20.9.24 10:41:36

Yök: oletpa ylimielinen etkä edes itse ymmärrä sitä :D. No, kun on lusikalla annettu...

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.9.24 11:05:02

” Kuinka suomalaiset, jotka opiskelee englantia vieraana kielenä pystyy erottamaan esim your ja you're merkitykset tiisistasn, jos se on mahdotonta natiuveille? Eli osaako suomalaiset englantia paremmin kuin natiivit?”

Koska suomalaiset oppivat puheen aukikirjoittamisen eri tavalla kuin montaa muuta kieltä äidinkielenään oppivat. Lopputulos on sama (kirjoittaminen), mutta tapa millä se iskostuu aivoihin, hiukan erilainen.

  Re: Miten hyvin suomalaiset osaavat englantia?

Lähettäjä: Valo 
Päivämäärä:   20.9.24 11:10:30

Eli niin tai näin, suomalaiset osaa erittäin hyvin englantia. Suomessa pärjää hyvin englannilla. Mitään täydellistä tasoa ei tarvitse tavoitella tai vaatia, se että pärjää on tarpeeksi.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.