Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.24 09:56:39

Nyt saa vinkata parhaat vinkkinsä ja/ tai somet. Moni some keskittyy vain ongelmiin tai kertomaan oireista, mutta ne vinkit tai mahdolliset ratkaisut puuttuvat.

Monet vinkit taas ovat liian ympäripyöreitä ja kuin normaaleille ihmisille suunnattuja: mene ajoissa nukkumaan, laita hälytys, syö terveellisesti... Tiedän kyllä kaiken tämän, mutta MITEN teen sen.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: Saapas 
Päivämäärä:   19.9.24 09:59:12

Itsekurilla?

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 10:01:43

Laita se some pois.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.9.24 10:02:41

Minulle oli oivallus ettei "meditoinnin" tarvitse olla lootusasennossa mielen tyhjentämistä tai johonkin hengitykseen keskittymistä. Olen alkanut "meditoida" eli ottaa taukoja.

Se on tyhjä hetki, jolloin en tee varsinaisesti mitään, mutta saan liikkua, venytellä, olla asennossa missä tuntuu hyvältä tai heilua. En kontrolloi ajatuksiani tai yritä ajatella mitään tai olla ajattelematta mitään. Jos alan ajatella vaikka jotain tilannetta tai keskustelua, se on ok. Olen vain, vapaasti.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   19.9.24 10:07:27

Iso taulu,, lukujörjestys, jossa on viikon ohjelma. Irrotettavat palat tekemisille. Jos siirrät jotain, on mietittävä mihin kohtaa jutun sijoittaa, koska se on hoidettava.
-Pakolliset rutiinit joka päivä aamuin illoin kirkkaalla värillä. Mieti syitä ja seurauksia. Jos aamupala, niin pitää olla myös vasta palikka kauppareissu ja taas ostoslistan teko.
-Menot sijoitetaan niiden väliin. Tarkka mietintä, kauanko kestää. Jaksatko muuta.

Elämä tässä yhteiskunnassa vaatii aika kösityksen hahmottamista.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.24 10:07:27

"Lähettäjä.

Päivämäärä19.9.24 10:01:43

Laita se some pois."

Laita itse.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 10:12:44

Minulla tuli vastaan somessa "body doubling" käsite. Eli se, miten toisen ihmisen seura helpottaa asioiden hoitamista ja tätä voi myös tietoisesti hyödyntää kaikessa ja esim. oma kumppani voi olla se ja pitää seuraa kun esim. tiskaat.

Tiedostamatta olin käyttänyt aiemminkin ko. menetelmää mm. study with me videoiden avulla. Laitan siis videon taustalle, jotta saan opiskeltua. Toinen on toki mennä jonkun kanssa opiskelemaan. Myös esim. ajoissa nukkumaan meno onnistuu kun kumppani menee ajoissa nukkumaan jne. Tästä voi myös kommunikoida esim. kumppanin kanssa.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 10:18:08

”Lähettäjä.

Päivämäärä19.9.24 10:01:43

Laita se some pois."

Laita itse.”

Minulla ei ole adhd-oireita eikä mitään ongelmia arkeni sujuvuuden kanssa. Jos olisi, laittaisin minäkin somen kiinni.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 10:59:15

"Minulla ei ole adhd-oireita eikä mitään ongelmia arkeni sujuvuuden kanssa. Jos olisi, laittaisin minäkin somen kiinni."

Some ei ole se ongelma vaan adhd (joka on olemassa ilmankin somea). Some voi joillekin olla ongelma, joillekin se voi olla apukeino.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 11:23:51

Kaikien ihmisten hyvinvointi riippuu nukkumisesta, syömisestä, liikkumisesta ja rutiinien ylläpitämisestä.

Poista elämästäsi kaikki ylimääräinen stimulaatio ja keskity johdonmukaisesti neljään yllä olevaan. Opettele niin kuin lapsi, ei kukaan voi tehdä noita asioita puolestasi.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.24 11:48:54

^
Huomaa ettei sinulla ole adhd:tä. Nämä tällaisen "neuvot" ovat suorastaan myötähäpeää herättäviä.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: gmdm 
Päivämäärä:   19.9.24 15:47:51

Laadi lista rutiineista jotka on pakko tehdä ja jotka helpottavat arkeasi. Listaa ne ensin vaikka satunnaisessa järjestyksessä ja sitten laita ne kronologiseen järjestykseen.

Voit tehdä erikseen listat joka päivä, kerran viikossa, jne. tehtäville asioille.

Tee asiat järjestyksessä.

Poistu mukavuusalueelta ja pakota itsesi aloittamaan tylsätkin asiat. Kun pääsee alkuun, on helppo jatkaa.

Mieti, mitkä asiat hankaloittavat arkea ja miksi et saa tehtyä.

Jos se on tuo, ettet saa aloitettua, niin silloin pakotat itsesi aloittamaan. Jos et saa imuroitua koko asuntoa, imuroi edes pelkkä eteinen tai pelkät matot. Jos imuri on vaikea ottaa kaapista ja laittaa kaappiin, älä säilytä imuria kaapissa. Jos et saa tiskattua koko karseaa tiskivuorta, niin tiskaa edes pelkät ruokailuvälineet tai pelkät lautaset. Kun alkuun pääsee niin helppo tiskata vähän enemmän.

Jos ongelmana on se, että kaikki on hukassa ja levällään, niin pakota itsesi laittamaan joka huoneesta vähän tavaroita omille paikoilleen. Jos tavaroilla ei ole omia paikkoja, niin kehitä niille sellainen. Tee tästä rutiini, eli joka päivä kierrät kämpän ympäri ja laitat tavaroita paikoilleen.

Laita illalla aamua varten vaatteet, laukku ja eväät valmiiksi. Älä avaa youtubea, jos sinulla on tapana jumahtaa katsomaan videoita youtubesta.

Karsi turhat tavarat pois niin siivoaminen on helpompaa ja siivottavaa vähemmän. Aloita jostain, oli se sitten vessan kaappi tai eteisen hattuhylly. Hylly, loota, pussukka yms. kerrallaan vähän eteenpäin.

Jos jumitat etkä pääse sohvalta ylös, niin pakota itsesi liikkeeseen. Tämä ihan tutkitusti auttaa jumitukseen ja lamaantumiseen, eli liiku. Sätki, potki, puristele käsiä nyrkkiin ja kipristä varpaita, huuda, heiluta päätä, venyttele, läpsi itseäsi tai vaikka sohvaa tai käsiä yhteen. Herätä kroppa liikkeellä.

Jos et saa tehtyä jotain tylsää asiaa, niin silloin kuuntele hyvää musaa tai kuuntele äänikirjaa podia vain silloin, kun teet sitä tylsää asiaa.Esim. kotityöt tai lenkkeily. Muuten et saa kuunnella musaa tai muuta.

Tylsisty. Laita virikkeet pois. Makaa lattialla ilman virikkeitä. Kun kyllästyt ja alat kurkottaa puhelimeen, niin jaksat taas jatkaa sitä mikä jäi kesken.

Älä piiloudu diagnoosin taakse vaan tee asioita siitä huolimatta. Pakota itsesi.

Ja jos olet ajatellut, että teet asiat tässä järjestyksessä mutta et saa tehtyä ensimmäistä asiaa millään, niin vaihda järjestystä. Esim. Ensin tiskaan ja imuroin ja vaihdan lakanat, sitten käyn suihkussa ja sitten menen kauppaan. Jos et saa aloitettua siivousta, mene suoraan suihkuun. Jos et saa mentyä suihkuun, niin lähde kauppaan käymättä suihkussa.

Nouse ylös ja aloita. Tee edes ne pakolliset ja rutiininomaiset asiat.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 15:52:11

Ootko kurkannut mielenterveystalon sivut?

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.9.24 15:57:17

Hoito ohje kuuluu: unirytmi kuntoon, ruokarytmi kuntoon ja somen käyttö rajoitetuksi. Näistä lähdetään liikkeelle. Jos et aikuisena ihmisenä tähän pysty, niin ei voi auttaa. Älä mene sen adhd: n taakse piiloon, älä syytä adhd:ta siitä että et tee asioita kuten pitäisi. Joillekin jotkut asiat on vaikeita, joillekin jotkut toiset. Nyt sulla on kasvun paikka.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 16:30:39

Miten esim unirytmi laitetaan kuntoon? Siis väkisin ja tahtomalla ja yrittämällä ja pakottamalla?

En tunne unentarvetta, en ole ikinä, no aikuisiällä, nukahtanut spontaanisti vaan nukkuminen on aina hirveän yrittämisen ja tuntikausien työ ja siltikään en nuku kuin 1- 4 tuntia yössä, usein valvon suosiolla yhden yön, mutta siltikään uni ei tule paremmin seuraavana yönä.

Fyysinen väsyttäminen ei auta kun ongelmana on levoton mieli ja lukuisat ajatusketjut ja 15 yhdentekevää tv- kanavaa pyörii päässä taukoamatta. Lisäksi havannoin kaiken mitä kehossa ja ympäristössä tapahtuu: ulkopuoliset äänet, liikennemelu, muista asunnoista kuuluvat kolahdukset ja puheensorina, ilmastoinnin hurina,
Sen miten joku pyjamanvyötärönauha painaa, miten lakana on rytyssä, liian kuuma, liian kylmä, joku hius kiristää nutturalla, hengitys vinkuu, päässä jyskyttää, sydän hakkaa, korvat soi, suu kuivuu, on jano, niskaa vihloo ja lonkka jonottaa, selkää kutittaa, hyttysenpisto kirvelee, siis tää lista on loputon. En tiedä miten kaikista noista äänistä ja tuntemuksista ollaan välittämättä.

Sain adhd- diagnoosin 47- vuotiaana, mulla on lääkkeet jotka auttavan selviämään päivistä, mutta yöt on ihan eri juttu. Pystyn valvomaan vuorokausitolkulla, olen kerran valvonut 4 vuorokautta putkeen ja siitä seurasi osastoreissu kun näin ja kuulin kaikkee olematonta ja olin vaan kauhuissani kaikesta. Siellä osastollakaan mua ei heti saatu nukkumaan, vaan tarvittiin järkyttävä määrä norsunkaatolääkkeitä et vihdoin taju lähti. Tästä on aikaa parikymmentä vuotta, kauan ennen adhd- diagnoosia ja lääkkeitä.

Ja syöminen, hohhoijaa. Mulla ei oo myöskään normaalia näläntunnetta, tai en lähinnä tajua/ tunnista sitä. Usein illalla 7 aikaan tajuan etten ole syönyt mitään koko päivänä ja pitää väkisin syödä.

Toisaalta kiskon ajoittain suklaata ja makeaa sellaisia määriä että tämän takia en enää laihdu vaikka normaali syöminen on olematonta.

Olen yli 50 v, joten suuren osan elämästäni olen ollut ilman somea ja nämä samat ongelmat ovat seuranneet minua 70- luvulta lähtien. En roiku netissä huvikseni, pelkästään puhelimen tuijottelu aiheuttaa migreeniä ja päänsärkyä joten hoidan vaan pakolliset asiat.

Eli kertokaapa miten laitetaan unirytmi kuntoon? Miten saadaan ylivirittynyt hermosto ja mieli hiljaiseksi? Kun liikunta ja fyysinen rasittaminen ulkoilmassa eivät saa ylikierroksia pois niin mikä saa?

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   19.9.24 16:41:37

Vähän tuntuu olevan muutakin yliviritystä kuin adhd, vieläpä sellainen minkä kanssa on kuitenkin elämästä selvitty puoli vuosisataa..
Ei niitä tehdäkään hetkessä tai nappia painamalla, ei sitä hermoston ylivirittyneisyyttä hallita hetkessä eikä sitä mieltä saada rauhoittumaan tai pysymään edes auttavasti asiassa kerrallaan ilman pitkäjänteistä tekemistä.. Kaikki alkaisi siitä rauhoittamisesta, ihan sen kuuluisan meditoinnin ja vastaavien harjoitteiden kautta. Jos hoitokontaktia ei ole (terapia tms.) niin vaikka suoratoistopalveluiden lyhyistä harjoituksista voi aloittaa ! Jos adhd lääkitys todella toimii eikä todella ole muuta ongelmaa niin ei ne kanavat illalla yhtäkkiä levähdä päälle oltuaan koko päivän pois.. Lääkärin kanssa käytävä asia tämäkin: onko lääkitys oikea, otetaanko sitä oikeaan aikaan, onko vahvalla melatoniinilla tai unilääkkeillä katkaistava se päivä klo x, onko mentävä unikouluun vai mitä.

Nukkumisongelmiin auttaa kokonaisvaltainen rauhoittaminen, mutta tietysti on noin vakava-asteisena lääkärin kanssa hoidettava asia myös.
Ruokarytmiin (ja makean ahmimisiin, painoon ja kehon energiamääriin käyttää siihen pään vouhkaamiseen) auttaa ateriasuunnittelu: siinä on aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Omilla määrillä ja omia juttuja, mutta verensokeri tasaisena ja energiaa kropalle ja mielelle tasaisesti. Hälytys siis soimaan kun on suunnitelman mukaan aika syödä ja sitten syödään !

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: gmdm 
Päivämäärä:   19.9.24 16:43:58

Jahas... Minä näköjään lähetin viestin vahingossa vaikka asiat oli epäloogisessa järjestyksessä ja osittain kesken. En kuitenkaan löytänyt ketjua etusivulta joten painoin edellistä ja jatkoin kirjoittamista ja sitten tämä viesti ei suostunut enää lähtemään. Tässä nyt kaikki ihan kokonaan uusiksi, en jaksa setviä että mitkä asiat äsken mainitsin ja minkä järjestystä muutin ja mitä kirjoitin uusiksi/tarkemmin.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Poistu mukavuusalueelta ja pakota itsesi aloittamaan tylsätkin asiat. Kun pääsee alkuun, on helppo jatkaa.

Älä piiloudu diagnoosin taakse vaan tee asioita siitä huolimatta. Pakota itsesi. Älä vingu että emmävoi kun mullon aadeehoodee. Kun mietit että MITEN, niin vastaus on "ihan sama, kunhan teet JOTENKIN". Tee edes huonosti, jos et tee hyvin. Pese hampaat hutaisten, jos et jaksa kuurata kunnolla. Lankaa hampaat vaikka keskellä päivää, jos et jaksa langata niitä aamulla. Katso salkkareita pyykkiä viikatessa, jumpatessa tai kokatessa, jos et muuten jaksa keskittyä kotitöihin ja jumpata. Tai sitten laita ne salkkarit pois, jos et kykene tekemään mitään muuta kuin jumittamaan kesäuusintojen äärellä.

Ja jos et jaksa viikata pyykkiä, niin älä viikkaa, vaan hanki jokaiselle vaatelaadulle oma kori ja tunge vaatteet niihin eri koreihin. Ja jotain etsiessäsi et sitten vain kippaa koria lattialle ja jätä siihen vaan laitat vaatteet takaisin koriin ja korin kaappiin, et jätä lattialle. Karsi turhat vaatteet pois, niin ne eivät vie tilaa niiltä, joita oikeasti käytät ja tarvitset.

Laadi lista rutiineista jotka on pakko tehdä ja jotka helpottavat arkeasi. Listaa ne ensin vaikka satunnaisessa järjestyksessä ja sitten laita ne kronologiseen järjestykseen. Ja sitten noudatat tätä listaa.

Voit tehdä erikseen listat joka päivä, kerran viikossa, jne. tehtäville asioille.

Tee asiat järjestyksessä. Opit vähitellen nuo rutiinit jolloin ne automatisoituvat etkä enää joudu miettimään mitä nyt.

Mieti, mitkä asiat hankaloittavat arkea ja miksi et saa tehtyä.

Jos se on tuo, ettet saa aloitettua, niin silloin pakotat itsesi aloittamaan. Jos et saa imuroitua koko asuntoa, imuroi edes pelkkä eteinen tai pelkät matot. Jos imuri on vaikea ottaa kaapista ja laittaa kaappiin, älä säilytä imuria kaapissa. Jos et saa tiskattua koko karseaa tiskivuorta, niin tiskaa edes pelkät ruokailuvälineet tai pelkät lautaset. Kun alkuun pääsee niin helppo tiskata tai imuroida vähän enemmän.

Jos itsenäinen opiskelu ei kiinnosta, niin päätä opiskella tunti. Sen tunnin ajan olet materiaalien äärellä vaikka kattoa tai artikkelia tuijottaen, mutta muuta et tee. Et selaa somea tai jumppaa. Googleta vaikka aiheeseen liittyvää materiaalia ja selaa niitä, silmäile kirjaa joka pitää lukea, jne. Tee edes jotain opiskeluun liittyvää tuo tunti. Toki voit vain tuijottaa kattoa, mutta aika hitaasti se aika silloin kuluu.

Motivaatio ei ole lähtötilanne, se on lopputulos. Kun alat tehdä jotain asiaa, niin et välttämättä tee sitä siksi, että olet motivoitunut. Motivaatio herää yleensä vasta tehdessä. Tämän kun tajuat, niin pakotat itsesi aloittamaan, jolloin jatkaminen on helpompaa.

Jos ongelmana on se, että kaikki on hukassa ja levällään, niin pakota itsesi laittamaan joka huoneesta vähän tavaroita omille paikoilleen. Jos tavaroilla ei ole omia paikkoja, niin kehitä niille sellainen. Tee tästä rutiini, eli joka päivä kierrät kämpän ympäri ja laitat tavaroita paikoilleen.

Laita illalla aamua varten vaatteet, laukku ja eväät valmiiksi. Älä avaa youtubea, jos sinulla on tapana jumahtaa katsomaan videoita youtubesta.

Karsi turhat tavarat pois niin siivoaminen on helpompaa ja siivottavaa vähemmän. Aloita jostain, oli se sitten vessan kaappi tai eteisen hattuhylly. Hylly, loota, pussukka yms. kerrallaan vähän eteenpäin.

Jos jumitat etkä pääse sohvalta ylös, niin pakota itsesi liikkeeseen. Tämä ihan tutkitusti auttaa jumitukseen ja lamaantumiseen, eli liiku. Sätki, potki, puristele käsiä nyrkkiin ja kipristä varpaita, huuda, heiluta päätä, venyttele, läpsi itseäsi tai vaikka sohvaa tai hakkaa käsiä yhteen. Herätä kroppa liikkeellä.

Jos et saa tehtyä jotain tylsää asiaa, niin silloin kuuntele hyvää musaa tai kuuntele äänikirjaa podia vain silloin, kun teet sitä tylsää asiaa. Esim. kotityöt tai lenkkeily. Muuten et saa kuunnella musaa tai muuta.

Tylsisty. Laita virikkeet pois. Makaa lattialla ilman virikkeitä. Kun kyllästyt ja alat kurkottaa puhelimeen, niin jaksat taas jatkaa sitä mikä jäi kesken.

Asiat on opeteltava ja välillä on tehtävä tylsiäkin asioita. Jos tavarat on aina hukassa nii kirjoita ylös että mikä tavara on hukassa ja missä sen kuuluu olla ja sitten käy koko lista läpi niin että jokainen tavara on laitettu sinne mihin se kuuluu. Ettei tarvitse aamulla paniikissa heittää koko alusvaatelaatikon sisältöä ympäri kämppää avaimia etsiessä ja siinä samalla katosi puhelin ja sitä etsiessä heität koko jääkaapin sisällön ympäri asuntoa ja sitten onkin toinen kenkä hukassa ja sitä etsiessä heität kaikki keittön astiat ympäri asuntoa ja sitten et taaskaan löydä niitä avaimia.

Jos olet aamulla paniikissa räjäyttänyt koko asunnon toista hanskaa etsiessä, niin kotiin palatessa ensimmäisenä laitat kaiken räjäyttämäsi paikoilleen. Et jätä niitä levälleen. Ja jatkossa pidät jo illalla huolen, että pipo, hanskat, avaimet ja niin edelleen on omilla paikoillaan järjstyksessä, ettei niitä tarvitse aamulla etsiä.

Ja jos olet ajatellut, että teet asiat tässä järjestyksessä mutta et saa tehtyä ensimmäistä asiaa millään, niin vaihda järjestystä. Esim. Ensin tiskaan ja imuroin ja vaihdan lakanat, sitten käyn suihkussa ja sitten menen kauppaan. Jos et saa aloitettua siivousta, mene suoraan suihkuun. Jos et saa mentyä suihkuun, niin lähde kauppaan käymättä suihkussa ja tekemättä kotitöitä.

Nouse ylös ja aloita. Tee edes ne pakolliset ja rutiininomaiset asiat. Hidasta ja lakkaa syyttämästä ADHD:tasi.

Sain ADHD-diagnoosin 33-vuotiaana. Ainoa tapa, miten olin selvinnyt elämässä siihen asti oli nimenomaan se, että lapsena oli opetettu rutiinit ja omilleni muutettuani järjestin itselleni sellaiset rutiinit, ettei elämä ollut yhtä kaaosta ja tavarat pysyi tallessa.

Kun aloin hukkua tavaraan joita kiinnostuksissani olin hamstrannut, oli pakko käydä kaikki läpi ja jättää vain ne jotka halusin tai tarvitsin. Loput myyntiin tai lahjoitin pois. Tavaroille omat paikat ja kämppä järjestykseen. Kunnolliset siivousvälineet ja riittävästi siivousrättejä ja imuri kaapista pois olkkarin nurkkaan. Viherkasveista ylimääräiset pois ja jätin vain, ne, jotka minulla kukoistavat ja joista oikeasti pidän. Läppäri ja puhelin pois jos niiden ääreen jumahti. Lattialle lösöttämään jos tuntuu, ettei saa mitään aikaan. Hyvä musa luureihin kun vaihdan lakanoita. En plärää puhelinta sängyssä maatessa.

Nyt on gradu kesken. Ei kiinnosta enkä saa aikaan. Olen listannut asioita joita voisin tehdä tai pitää tehdä, jotta gradu etenee. Ja palkitsen itseni, kun gradu on valmis. Puhelimeni vetää viimeisiään, mutta saan ostaa uuden vasta kun gradu on palautettu. Minulla on uudehko, hyvä läppäri gradun tekemiseen ja vanha, hidas läppäri, jossa win10 eikä siihen saa asennettua win11. Win 10 päivitykset loppuu ensi vuonna ja uutta läppäriä en saa käyttää muuhun kuin opiskeluun. On siis pakko saada gradu valmiiksi ensi vuonna, koska sitten ei ole enää hömppäläppäriä. Samoin uusi puhelin on hankittava, mutta en sitä tee ennen kuin gradu on valmis. Joka kerta kun vanha läppäri tai puhelin jumittaa, tulee mieleen, että pakko saada gradu etenemään.

Minua ei siis opiskelu kiinnosta, mutta joka arkipäivä on tehtävä edes vähän. Edes avattava joku materiaali tai googletettava tietoa tai katsottava joku aiheeseen liittyvä youtubevideo, seminaaritallenne, luettava muiden opinnäytetöitä, opinnäyteopasta, jne. Jos jonain arkipäivänä ei vain onnistu, niin se tarkoittaa, että viikonloppuna sitten on tehtävä. Jos viikonloppuna innostaa, niin on lupa tehdä arkipäivänä jotain muuta.

Toisille taas passaa se, että aivan joka päivä on opiskeltava edes vähän, eli ei yhtään vapaapäivää ennen kuin opinnot on valmiit. Vaikka se tunti päivässä.

Jos kahvi tai karkinsyönti auttaa keskittymään, niin juo kahvia tai syö karkkia. Jos karkki väsyttää liikaa, niin älä syö karkkia ollenkaan tai syö vasta illalla, kun kaikki muu pakollinen on tehty.

Muiden on vaikea kertoa, mikä passaa juuri sinulle. Sinun on itse mietittävä, mikä mättää ja miten saisit oman arkesi toimimaan. Onko se vähän ja usein eli joka päivä vähän vai kerralla paljon eli kerran viikossa kaikki silloinkin, kun ei yhtään huvita eikä ole mitään mielenkiintoa mutta pakko olisi saada tehtyä.

Vaikka aina sanotaan, ettei adhd-ihmisellä listat toimi, niin voi ne toimiakin. Minulla ainakin toimii, kun joudun miettimään mitä ja miksi. Eli listaa itse mikä mättää ja mitkä asiat tekevät arjestasi vaikeaa ja keksi niihin itsellesi toimivat ratkaisut.

Minä en saa siivottua. Toki laitan tavaroita paikoilleen ja ehkä vähän jotain sieltä täältä. Ei vain onnistu sen paremmin. Mutta sentään vähän ja huonosti. Mutta jos joku kaveri ilmoittaa tulevansa kylään, niin silloin kyllä saan siivottua! Joskus kutsun kaverin kylään tai joskus ajattelen, että jos joku nyt tulisi kylään niin kuinka paljon hävettäisi ja sitten on pakko siivota. Minulla siis on tavaroille omat paikat joten saan kaiken nopeasti paikoilleen ja siivousvälineet on hyvät ja keittiössä on tiskikone, joten sinänsä ongelmaa ei pitäisi olla. Joskus kun puhelin piippaa, niin ajattelen, että kaveri laittoi viestin tulevansa kohta kylään ja teen vartin pikasiivouksen kämppään ja vasta sitten katson, mitä puhelin piippasi. Se voi olla vaikka joku Lidl-sovelluksen ilmoitus, että apissa on uusia tarjouksia. Mutta tuo ajatus, että "en kehtaisi päästää kotiini ketään" auttaa saamaan kotitöihin vauhtia :D

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.24 16:50:31

Musta on todella ikävää, että jopa tällaiseen keskusteluun neurotyypilliset tulevat viemään tilan, tuomitsemaan ja viisastelemaan. Voitteko pysyä poissa, kun teillä ei ole minkään sortin ymmärrystä asiasta. Joskus on vain parempi olla hiljaa. Nää "pakota itsesi tekemään, äläkä piiloudu diagnoosin taakse" on samaa luokkaa kuin sanoa masentuneelle "ajattele positiivisesti ja ota itseäsi niskasta kiinni" tai skitsofreniasta kärsivälle että "muista vain mikä on totta" tai syömishäiriöiselle "pakotat itsesi vain syömään" tai ylipainoiselle "syö vain vähemmän kuin kulutat" tai unettomuudesta kärsivälle "laita ruudut pois ja tee jotain rauhallista illalla, tuuleta hyvin".

Mä aina ihmettelen mikä saa ihmisen ajattelemaan, että nämä on jotain viisauksia, jota ihminen itse ei ole vielä kokeillut? Että nyt kun joku muu sanoi sen, niin nyt onnistuu. Ihan tosissaan? Todennäköisesti se adhd ihminen on koko ikänsä yrittänyt ja ponnistellut ja skarpannut. Hänen koko elämänsä on pakottamista, uupumista ja itseinhoa. Mahdollisesti vielä niin ettei ole tietänyt vuosikymmeniin adhd:stä. Sitten joku "viisas" tulee neuvomaan että "pakota itsesi vain tarttumaan hommiin". Mitä kuvittelet, että se elämä on tähän mennessä ollut?

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: gmdm 
Päivämäärä:   19.9.24 17:01:35

Pisteen kertomat uniongelmat on sellaisia, ettei sitä tajua, jos ei itse ole kokenut. Turha siihen on ehdottaa mitään tavallisia vinkkejä, kuten "oletko kokeillut melatoniinia?" tai "mene illalla ajoissa nukkumaan".

Minulla on myös ollut koko ikäni vakavia ongelmia unettomuuden kanssa. Joskus pikkulapsena minulla oli vähän aikaa käytössä joku lääkityskin, mutta se lopetettiin aika lyhyen käytön jälkeen ollessani neljävuotias. NELJÄVUOTIAS. Eli ongelmia oli ollut aina ja niitä yritetty lääkitä jo nelivuotiaana :(

Näin nelikymppisenä olen todella turhautunut kaikkiin neuvoihin.

Kaikki on kokeiltu, uskokaa pois. On saatu lääkäriltä monta samanlaista unihygieniavihkoa ja kuunneltu hihittelevää lääkäriä, joka tokaisee "Pistä vain pää tyynyyn, kyllä se uni tulee".

On käyty läpi HUSin uniterapia. On oltu saikulla, eletty täysin oman kropan rytmin mukaan tai täysin orjallisesti jonkun muun rytmin mukaan. Mikään ei auta uniongelmiin.

ADHD-lääke ei vaikuta nukkumiseen. Rauhoittava lääke ei auta, mutta aamulla on todella vetämätön olo joka jatkuu pitkälle päivään myös pienellä annoksella. Kokeiltu diapamia ja opamoxia. Melatoniini ei auta, edes pitkävaikutteisena. Monia masennuslääkkeitä, allergialääkkeitä ja kipulääkkeitä kokeiltu. Ei apua ja aivan karseat sivuvaikutukset. Tyyny ja peitto ja sänky ja lakanat on hyvät ja hyvin. Ei satu, en palele tai tukehdu, iho ei kutia. Ei ärsytä, en sätki ja potki. En kuorsaa. Unipolygrafiassa ei mitään muuta kuin priimaa.

On koko ikä mietitty, että mikä minua vaivaa. Diagnooseina uni-valverytmin häiriö ja ei-elimellinen unettomuus. On siis ihan lääkäreiden kirjaamat diagnoosit.

Miksi en vain nukahda, vaikka olen niin väsynyt, etten jaksa pysyä hereillä. Miksi sitten toisinaan nukkuisin varmaankin vuorokauden putkeen, ellei olisi kello herättämässä.

Miksi en voi tälle mitään ja miksi mitään ei löydy ja mikään auta.

En voi oikein muuta sanoa kuin että koettakaa kestää te, joilla tämä ongelma on hankalana. Ja jos itsellänne ei ole ongelmia unettomuuden kanssa, niin älkää tulko neuvomaan. Ja jos tokaisette myötätuntoisena, että "Tiedän tunteen! Minäkin saatan joskus pyöriä sängyssä puoli tuntia ennen kuin nukahdan!" niin pitäkää ennemmin suunne kiinni.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: Waswas 
Päivämäärä:   19.9.24 17:12:07

gmdm, mitkä ovat adhd oireesi, jotka haittaavat arkeasi? Tekstisi kuulostaa siltä, että sinulla ei ole arkea haittaavia oireita vaan sinulla toimii se, että päätät vain tehdä asiat.

"Hälytys siis soimaan kun on suunnitelman mukaan aika syödä ja sitten syödään !"

Tajuatko, että sitä ennen sulla pitää olla jotain syötävää, joka on pitänyt ostaa kaupasta ja sen pitää olla vielä syömäkelpoista. Ja sun pitää myös olla kotona. Miten syöt esim. luontopolulla, kun kävelylenkki venähtikin ja olet 7km päässä kotoa, kotona tyhjä jääkaappi ja voimat loppu? Tai kun hälytys soi juuri silloin kun sulla on hyvä flow ja tiedät, että jos sen rikot et saa sitä enää takaisin vaan loppupäivänä et saa työtä edistymään lainkaan. Vaikka pakottaisit itsesi jatkamaan syömisen jälkeen et saa mitään tähdellistä tehtyä, ajatukset harhailevat, jalat ovat levottomat.... Tai olet jo siivonnut koko talon lattiasta kattoon ja voimavarasi ovat täysin nollissa etkä jaksa enää kuin tuijottaa kattoon.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: gmdm 
Päivämäärä:   19.9.24 17:15:22

-
Jos minulle valitat, niin huomasit varmasti jälkimmäisestä kommentistani, että minulla on ADHD. En vain ollut sitä tuohon keskeneräiseen kommenttiin ehtinyt kirjoittaa, kun vahingossa lähetin viestin.

Tuo ohje "Pakota itsesi tekemään, älä piiloudu diagnoosin taakse" on siis sellaisen ihmisen itselleen hyväksi toteama, jolla on itsellään ADHD ja joka on tällä hetkellä 40-vuotias. En siis ole neurotyypillinen ja tule neuvomaan asiassa, josta minulla ei ole mitään kokemusta.

Kuten sanoin, niin sinun on itse mietittävä mikä sinulle toimii ja mikä ei toimi.

Kysyit, että millä ADHD-ihminen voisi saada arkensa toimimaan ja sinulle on kerrottu, miten moni muu ADHD-ihminen on saanut arkeensa jotain rotia.

Kun et kerro tarkemmin, mikä mättää ja mitkä asiat siinä mättävät, niin sinua on vaikea neuvoa oikealla tavalla.

Neuvoin sinua kirjaamaan ylös nämä asiat ihan itsellesi. Mutta näköjään sinun kannattaa kirjoittaa ne asiat meille luettavaksi, kun kaipaat neuvoa nimenomaan omaan arkeesi, etkä apua niiltä, jotka ovat oman ADHD-arkensa saaneet toimimaan.

Turhaan sinä kiukuttelet siitä, että saat toimimattomia neuvoja, kun et itse viitsi edes kertoa, mitä neuvoja kaipaat. Sait neuvoksi, että pakota itsesi tekemään, mutta se ei kelpaa, koska koko ikäsi on ollut pakottamista. Mutta et silti kertonut, mikä siinä pakottamisessa mättää. Kuitenkin se on ihan fakta, että vaikeinta on aloittaminen ja kun saa aloitettua, niin saa myös tehtyä. Mutta ei kelpaa sinulle.

Voisiko helpottaa, jos pakolliset asiat tekisi toisessa järjestyksessä? Eri aikaan päivässä? Teettäisi jollain muulla?

Esim. jos suihkuun meno aamuisin on karseaa, etkä pääse sängystä ylös koska joudut heti suihkuun, niin voisitko käydä suihkussa jo illalla, tai vasta aamiaisen jälkeen? Tai onko suihkussa pakko käydä joka päivä, riittäisikö joka toinen päivä?

Tai sitten joku muu ongelma. Ei sinua voi auttaa eikä sinulle mikään kelpaa, kun emme tiedä mikä mättää eikä sinulle saa kertoa, mikä meitä muita auttaa.

En tiedä kannattaako enää toistaa, mutta mieti itse, mikä mättää, mitkä ovat haasteita ja vaikeita asioita, ja keksi itse itsellesi toimivat ratkaisut. Jos haluat apua meiltä muilta, niin sinun pitää kertoa meille, mikä mättää ja miksi se on niin vaikeaa, jotta voisimme sinua auttaa.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: gmdm 
Päivämäärä:   19.9.24 17:45:11

Waswas

Tuo "Hälytys siis soimaan kun on suunnitelman mukaan aika syödä ja sitten syödään !" ei ollut minun kirjoittamani ohje. Sen kirjoitti nimimerkki Hmmm..... Miksi siis valitat siitä minulle? Ei tuo hänen ohjeensa minullekaan toimi. Minullakin on ongelmana syöminen/ateriarytmi. Joko en muista/ehdi syödä kun on muuta kiinnostavaa tekemistä, tai ei ole nälkä joten ei ole tarvetta syödä, tai sitten on koko ajan nälkä ja syön lähes tauotta. En todellakaan syö kellon mukaan enkä säännöllisesti enkä todellakaan laita mitään kelloa soimaan, että nyt on ruoka-aika :D

Kyllä minä tajuan, miksi tuo Hmmm...:n ohje ei toimi, mutta älä minulle valita! :D Luontopolulle osaan kyllä ottaa eväät. Ja otan yleensä riittävästi. Toisaalta siedän nälkää todella hyvin jos on mielekästä tekemistä, eli siellä luontopolulla minulla ei edes tule välttämättä kovin nälkä, vaikka olisin luontopolulla 30 km päässä kotoa ja retkeilyreitti on sen 12 tai 7 km pitkä. Olen selvinnyt kaverin kanssa päiväretkeillessä ja viikonloppuvaelluksella yllättävän vähällä ruokamäärällä, kun ei ollutkaan kovin nälkä.

Olen ylivilkas pään sisällä. Koskaan pää ei ole tyhjä ja rauhassa. Ulkoisesti voin olla hyvinkin rauhallinen, tai sitten en. Koskaan en ole peruskoulussa, lukiossa tai yliopistossa jaksanut keskittyä, ellei aihe kiinnosta kovasti. En vain "kuullut" mitään, kun pää rullasi ihan omiaan. Kaikki meni ihan ohi. Jos taas kiinnostun jostain, imen tietoa kuin sieni ja muistan kaikki sivuseikatkin. Ikinä en läksyjä tehnyt ja pakolliset asiat tein vaikka keskellä yötä juuri ennen deadlinea. Peruskoulussa ja lukiossa olin keskiverto, koska kaikki oli suoraan kirjasta, yliopistossa mennyt sitten huonommin, koska kaikkea ei annettu valmiina ja moni asia on oman aktiivisuuden varassa, enkä minä saanut itsekseni mitään aikaan. Muiden seurassa puhun päälle, keskeytän, en kuuntele. On todella epäkohteliasta, mutta olen opetellut olemaan siivommin. Tai sitten olen hiljaa, kun en osaa kuunnella, joten kaikki menee ohi kun pääni rullaa taas omiaan. Ja hävettää, kun kysyn jotain enkä kuuntele vastausta ja joudun kysymään uudelleen. Välttelen asioita, joten siihen auttaa vain tuo pakottaminen. Unohtelen asioita, kaikki jää kesken, häslään ja höösään. Todella rasittavaa, kun laitan vesilasin johonkin ja sekunnin päästä unohdan sen ja tönäisen tai potkaisen sen nurin. Tavat tippuu käsistä ja jää mihin sattuu enkä löydä niitä. Tähän on auttanut se, että kaikilla on oma paikka josta etsiin ensin ja sitten kärsivällisestii etsin muualta ja koetan olla tulematta hulluksi. Suuntavaisto on huono. Häslään ympäriinsä kuin duracell, tai sitten "koomaan". En saa tehtyä vaikka haluaisin. Tai en voi lopettaa, koska olen nyt niin kiinni jossain asiassa. Kaikki mielenkiinto on nyt siinä ja mitään muuta ei elämään mahdu. Olen todella impulsiivinen tai sitten täysin tööt. Lähteminen kestää ikuiduuden, siksi alankin valmistella lähtöä todella etuajassa, etten myöhästy. Olen usein seurannut nopeita lähtijöitä enkä ymmärrä, miten he pystyvät siihen. Minulla pitää olla rutiinit ja tarkistelujen tarkistelut, kun toiset vain ottavat kamansa ja painuvat ovesta pihalle. Itsetunto on huono, koska en ole samanlainen kuin neurotyypilliset. Minulla on alemmuuskompleksi ja huijarisyndrooma. Häpeän sitä, miten huono olen muihin verrattuna. Olen aina tykännyt fyysisistä töistä, koska se paikkaa ADHD:n tuomaa liikkumisen tarvetta kun ei voi olla paikallaan. Mutta koska minulla se hyperaktiivisuus on pään sisällä, niin liikkuessakin pää surraa tuhatta ja sataa. En osaa keskittyä hetkeen ja nauttia hetkessä, kun päässä rullaa 164 muuta asiaa. Lista on pitkä, mutta tuossa nyt osa, kun kysyit.

Lapsuudessani kotona oli tietyt säännöt, rajat ja rutiinit. Se auttoi pysymään järjissään ja saamaan asioita tehtyä, kun ne nyt vain oli pakko tehdä. Vanhemmat pakottivat, huvitti tai ei. Viisihenkisessä perheessä nyt jokaisen vain on tehtävä osansa ja otettava muut huomioon.

Kun testattiin ADHD, mietittiin samalla myös autismia, mutta sitä minulla ei kai ole, kun papereissa ei ole siitä mitään mainintaa, edes piirteistä. Autismin suhteen olen kai "normaali"...

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.24 17:58:14

gdmd, "pakota itsesi tekemään" on luokattoman huono neuvo ja samaa sarjaa tuon "laita pää tyynyyn ja nuku". Kai ymmärrät ettei adhd oireet poistu pakottamalla? Kai ymmärrät ettei adhd johdu siitä ettei pakota itseään? Tekstistä saa vähän sen kuvan, että ajattelet oireiden häviävän kun vain pakottaa itseään tarpeeksi. Eivät ne häviä eikä rutiinit automatisoidu samalla tavalla kuin neurotyypillisillä. Arki jossa joutuu jatkuvasti pakottamaan itseään on myös äärimmäisen kuluttavaa, kenelle vain. Näistä huonoista neuvoista myös ärsyyntyy, koska ne ovat niin vähätteleviä. Luulisi sinun ymmärtävän, jos olet kokenut tuolaista vähättelyä unettomuuteesi.

Monia hyviä neuvojakin on tullut. Hyvät neuvot ovat luovia, boxin ulkopuolelta. Tapoja tehdä asiat uudella tavalla tai miettiä asiaan joku uusi kulma. Ymmärtää ja tiedostaa motivoivia elementtejä ja hyödyntää niitä. Silloin ei tarvitse pakottaa. Hyvät neuvot ovat myös yksityiskohtaisia/ arkisia. Hyvistä neuvoista käy ilmi että kertojalla on adhd eikä sitä tarvitse erikseen edes sanoa, koska ongelma itsessään ja vinkki ovat niin samaistuttavia eivätkä sekoitu neurotyypillisille soveltuviin vinkkeihin.

Olisi hyvä, että niitä vinkkejä jaettaisiin. Vaikkei ne auttaisi juuri minua tai juuri sinua, niin jotain toista voikin auttaa, joka kommentteja lukee. Koska hyvät ja luovat ideat ja oivallukset ovat sellaisia, että niitä ei ihan kaikki välttämättä keksikään tai tule ajatelleeksi. Siksi ne ovat arvokkaita ja niitä on hyvä keräillä.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: Omppu 
Päivämäärä:   19.9.24 18:06:38

Lähettäjä-
Päivämäärä19.9.24 17:58:14

gdmd, "pakota itsesi tekemään" on luokattoman huono neuvo ja samaa sarjaa tuon "laita pää tyynyyn ja nuku". Kai ymmärrät ettei adhd oireet poistu pakottamalla? Kai ymmärrät ettei adhd johdu siitä ettei pakota itseään? Tekstistä saa vähän sen kuvan, että ajattelet oireiden häviävän kun vain pakottaa itseään tarpeeksi. Eivät ne häviä eikä rutiinit automatisoidu samalla tavalla kuin neurotyypillisillä.

Tämä!

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 18:07:55

Puolisolla on adhd. Joskus hän vain istuu lamaantuneena, jopa useita tunteja. Kuulemma auttaa kun sanon että nyt tarttis varmaan tehdä jotain, ikään kuin saa jostain kiinni, vielä parempi kun lähetän vaikka viemään roskat. Ei toki ehkä auta aloittajaa jos asuu yksin, mutta puolisolle tästä on apua, ei siinä hänen itsensä pakottaminen auta mitään, lamaantuu vain lisää. Sanotaan adhd paralyysiksi, ihan oikea juttu on.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   19.9.24 18:16:48

Tavaroille paikat, joihin ne on helppo laittaa. Neurotyypilliselle vaatteen hengariin laittaminen ei ole ongelma. Itselleni on. Joten seinälle naulakot ulkovaatteille.

Selkeät rutiinit, niin hyvin kuin voi.

Rauhoita elämää: mulla on töiden lisäksi tavoite että samana päivänä vain 1-2 asiaa niiden lisäksi. Esim. työt ja hevosten liikutus. Viikonlopulle sitten siivousta tai kaverien näkemistä. Helpottaa, kun elämä ei ole liian tiukkaa minuuttiaikataulua.

Paljon listoja ja ennakkovalmistelua.

Mulle oli tosi vaikeaa aloittaa asioita, mutta hetken kun olin lääkityksellä ja sain kiinni mille tuntuu kun saa aikaan, aloin onnistua myös ilman lääkitystä ja nyt en lääkkeitä koe tarvitsevani. Ne auttais ehkä joo, mutta samalla tuntuu että turruttaa aistit.

Työpiste mahdollisuuksien mukaan rauhalliseen paikkaan, ettei näe muiden liikkumista. Itse myös vaihdoin IT-alan istumatyön liikkuvampaan. Palkka lasku, mutta burnout saikut jäi historiaan. IT-alalla koin olevani epäonnistuja, mutta nyt saan kiitoksia ja kehuja asiakkailta.

Mieti siis mitä elämältä haluat? Uskalla etsiä oma juttusi!

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 18:22:57

”pakota itsesi tekemään" on luokattoman huono neuvo ja samaa sarjaa tuon "laita pää tyynyyn ja nuku". Kai ymmärrät ettei adhd oireet poistu pakottamalla?”

Eihän täällä kukaan ole pakottanut ketään lopettamaan adhd:ta, vaan pakottamaan tekemään asioita adhd:sta huolimatta! ”Emmä pysty koska adhd” asenne on vain syy olla tekemättä mitään.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   19.9.24 18:32:48

"Eivät ne häviä eikä rutiinit automatisoidu samalla tavalla kuin neurotyypillisillä."

Tämä! Yritän pitää rutiinit minimissään, sillä jokainen rutiini on kuin etikkashotti. Se ei helpota missään vaiheessa. Joskus voin toki hyperfocusoitua johonkin "rutiiniin" mutta se ei kestä kauaa eikä ole pysyvää.

Minulla on myös auttanut sen ajatuksen työstäminen, että mitään ei ole pakko, ei ole kiire, ei ole stressi. Tuo tavallaan mantrani ja pysähdyn miettimään mitä _haluan_ tehdä. Stressi, pakon tunne ja tunne miljoonasta hoitamattomasta asiasta ajaa vain paralyysiin. Vapaana ja painostamatta oma haluni toimii oikein ja valitsee iha hyviä asioita. Joskus tämä on todella vaikeaa kun hommat oikeasti kaatuu päälle. Tuntuu kuin pitäisin lyhistyvän talon seiniä ylhäällä, jotteivat ne hautaa sitä pientä toimintakykyäni alleen.

Tärkeää on myös iloita pienistäkin saavutuksista. Adhd aivoni koko ajan kertovat mitä pitäisi tehdä, mikä on kesken. Siinä on haaste, että pysähtyy ja iloitsee vaikka siitä että kasteli huonekasvit.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: gmdm 
Päivämäärä:   19.9.24 18:41:00

Ymmärrän kyllä, ettei ADHD:n oireet poistu pakottamalla. Mutta tuo "pakota itsesi tekemään" ohje onkin aloittamisen vaikeuteen. Ehkä olisi pitänyt kirjoittaa "pakota itsesi edes aloittamaan", mutten ajatellut, että sennujen lukutaito olisi noin huono. Junnulassa sen ymmärtäisi, mutta sennut :O

Tosin, mikäli tässä ketjussa lukevat kommentteja ja niihin vastaavat vain täysin keskittymiskyvyttömät, joilla luetunymmärtäminen on ameeban tasolla, niin... Mutta jos olisitte lukeneet vähän enemmän kuin vain yhden lauseen, niin olisitte ymmärtäneet asiayhteydestä sen moneen kertaan kerrotun merkityksenkin... Ehkä nimimerkin - eli aloittajan ongelma onkin se, ettei viitsi lukea lausetta, kappaletta tai kommenttia loppuun, vaan hyökkää vastaamaan siihen välittömästi niin, että olennaisin asia jää ymmärtämättä?

Miten sinua siis voisi auttaa, ja millaisia ohjeita ja neuvoja täältä kaipaat, kun et kerro mitään olennaista etkä edes lue ja varsinkaan ymmärrä sinulle kirjoitettuja asioita ja suutut muille ADHD-ihmisille toimivista vinkeistä?

Et edelleenkään kerro, millaisia neuvoja ja mihin asiaan liittyen oikein haluat ja tarvitset? Haukut kyllä niitä, jotka ovat kertoneet sinulle neuvoja ja ohjeita, jotka muilla ADHD-ihmisillä on toimineet, muttet sanallakaan kerro, mikä sinulle sitten toimii? Mihin siis tarvitset apua ja mitkä keinot on olleet toimimattomia?

Anna ihan konkreettisia esimerkkejä asioista, jotka eivät toimi ja miksi ne ei toimi niin kerromme, mikä siihen auttaa tai voisi auttaa.

Selkeästi pakottaminen ei sinulle toimi. Sinun pitäisi vain antaa olla sinun saada tehdä mitä haluat milloin haluat tai jättää kaikki tekemättä jos ei vaan huvita. Käyttäydyt kuin taapero ja kiukuttelet, kun et olekaan enää pikkulapsi vaan sinun kuuluisi toimia kuten aikuinen. Laitat vastaan, kun jotain pitäisi tehdä.

Sinua ei saa pyytää kertomaan konkreettisia esimerkkejä ongelmista, joihin tarvitset apua.

Tuolla perusteella sinulla on ilmeisesti PDA, eli Pervasive Drive for Autonomy. Se on tyypillinen autismin kirjolla olevilla ja ADHD:n omaavilla. Eli hyvin todennäköinen myös sinulla ja selittäisi todella hyvin käytöksesi ja kommenttisi tässä ketjussa.

Oletko itse koskaan ajatellut, että ehkä ongelmasi ei olekaan (pelkästään) ADHD, vaan isoin ongelma onkin tuo PDA ja ehkä myös autismi? :) Autismi ja ADHD samalla henkilöllä on todella yleistä, ja nuo sopivat huonosti yhteen, joten aiheuttavat kyseiselle henkilölle melkoisen elämän sekamelskan.

Sen sijaan, että haukut sinua auttavat ihmiset, jotka kertovat mikä heidän ADHD:ssaan mättää ja miten ovat saaneet arkensa järjestymään, sinun kannattaisikin kysyä neuvoja, miten PDA:n kanssa tullaan toimeen? Kun et selkeästi kykene kertomaan mitään, minkä perusteella sinua voitaisiin ADHD-arjessasi auttaa, niin sekin on selkeä PDA:n oire.

Kirjoitat itse, että "Hyvät neuvot ovat luovia, boxin ulkopuolelta. Tapoja tehdä asiat uudella tavalla tai miettiä asiaan joku uusi kulma. Ymmärtää ja tiedostaa motivoivia elementtejä ja hyödyntää niitä". Ja vaikka minä nimenomaan neuvoin sinua tekemään asiat uudella tavalla, joka sinulla toimii ja miettimään itsellesi tapoja, joiden avulla saat arjestasi sujuvaa, hyökkäsit kimppuuni ja väitit minun olevan idiootti jolla ei ole mitään kokemusta ADHD:sta ja jonka vinkit ovat ihan paskoja. Sanot myös, että on hyvä kun vinkkejä jaetaan, koska niistä voi olla apua jollekin toiselle. Kuitenkin suutut vinkeistä, vaikka on ihan esimerkin kanssa kerrottu, miten ja miksi ne jollakin toimii. Mutta sinulle ne ei kelpaa, koska joku muu kertoi ne sinulle omin sanoin. Selkeä PDA:n oire tuokin!! :D

Huomaatko itse ollenkaan?
Hävettääkö edes?

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.24 18:48:50

gmdm, en haukkunut sinua vaan antamasi neuvon.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 18:55:15

Mulla auttaa listat jonkin verran. Mutta pitää olla erilliset listat: yksi iso lista ja päivittäinen lista. Isoon listaan kirjaan kaiken muistettavan ja tehtävän, esim. laskut ja niiden eräpäivät jne. Päivittäiseen listaan menee a) kiireelliset asiat, jotka on pakko hoitaa sinä päivänä (esim. maksa lasku X) ja b) asiat, jotka olisi hyvä ainakin aloittaa sinä päivänä (kumpikin oman alaotsikon alla). Nämä listat on todellakin sitten pidettävä erillään ja kun päivittäinen lista on valmis, en enää katso isoa listaa ollenkaan ja yritän itse asiassa unohtaa sen kokonaan. Muuten menen lukkoon ja tuntuu että se kaikki tehtävä vaan vyöryy yli yhtenä isona hallitsemattomana massana. Yleensä teen seuraavan päivän listan valmiiksi joskus edellisenä iltana, koska aamuisin olen pitkään ihan takussa ja tuollainen listojen tekeminen ja perkaaminen olisi silloin liian ärsyttävä tehtävä. Aamulla on sitten hyvä vaan katsoa listasta, mitä kaikkea sinä päivänä pitää tehdä. Itselläni kalenteri ei toimi ollenkaan (johtuu ehkä adhd:n liittyvistä ajanhahmotusvaikeuksista), mutta jostain syystä listat kyllä, kunhan niitä vaan saa aikaiseksi tehdä ja myöskin päivittää. :D

Päivän tehtävät aloitan siten, että valitsen ensimmäiseksi sillä hetkellä kaikkein helpoimmalta tuntuvan tehtävän (koska helpot ja vaikeat tehtävät voivat vaihdella ihan päivän mukaan), sitten toiseksi helpoimman jne. Yleensä tästä alkaa sitten rakentua riittävästi dopamiinia ja eräänlaista tekemisen flowta, kun saa asioita aikaiseksi ja voi yliviivata tehtäviä listalta, että se vaikeampienkin tehtävien tekeminen hiljalleen helpottuu. Joskus kuulee sanottavan, että pitäisi tehdä se kaikkein inhottavin juttu heti aamusta pois alta, mutta oman kokemukseni mukaan tämä on kyllä adhd-ihmiselle se paskin mahdollinen vinkki. Itse jos yritän aloittaa vaikeimmasta päästä niin en todennäköisesti saa aloitettua koskaan.

Ylipäätään tehtävien pilkkominen hyvin pieniin osiin. Mulle kaikki on vaikeaa ilman tiukkaa aikapainetta, jopa esim. pukeutuminen. Saan kyllä itseni kuntoon ennätysajassa, jos on oikeasti kiire, mutta jos ei ole mitään pakottavia aikarajoja, niin lorvailen yövaatteissa vielä iltapäivällä enkä ole vieläkään saanut lähdetyksi sinne kauppaan. Se kauppaan lähteminen vaan tuntuu ylivoimaisen vaikealta, jos ei vielä ole absoluuttinen pakko (lue: en ole vielä kuolemassa nälkään eikä kahvi tai maito ole loppu :D). Tälläisissä tilanteissa yleensä auttaa, että kävelytän itseni sen lähtemisprosessin läpi hyvin lempeästi. Keskustelen itseni kanssa tähän tyyliin: "No pystyisitkö edes laittaa sukat jalkaan? Laittaisit pelkät sukat, muuta ei tarvitse?" ja yleensä aina tulen siihen tulokseen, että no kyllä kai nyt sukat voin edes laittaa. Sitten kysyn itseltäni samaan tyyliin läpi kaikki vaatekappaleet ja toiminnot ja ta-daa, kohta olenkin pukeissa, kammannut hiukseni ja laittanut kengät jalkaan, joten sama se on lähteä kauppaan :D

Ja tuollainen lempeä lähestymistapa on itselläni paljon toimivampi kuin itsekuri, pakottaminen ja itsensä ruoskiminen. Uskokaa vaan kun sanon, että sitä on kyllä yritetty vuosikaudet ja aika tuhoisin seurauksin. Jossain näin hyvän vertauksen, että adhd on vähän kuin yrittäisi lähteä autolla liikkeelle oikein mutaisella tiellä. Jos yrittää lähteä liikkeelle hampaat irvessä ja kaasu pohjassa, niin todennäköisesti renkaat jäävät vaan sutimaan mutaan. Mutta kun lähtee varovasti ja pienellä kaasulla, on paremmat mahdollisuudet päästä eteenpäin. Sellaisia monet meistä adhd-ihmisistä olemme: jos kaasu on täysillä pohjassa, meillä jää renkaat vaan sutimaan. Kannattaa siis höllätä kaasujalkaa ja yrittää vähemmän hampaat irvessä.

Sitten vielä yksi toimiva keino on pelillistäminen. Tässä pitää olla sen verran itsetuntemusta, että tietää millainen pelillistäminen voisi toimia. Mutta adhd:ssa tuppaa kulkemaan kylkiäisenä luovuus ja kekseliäisyys, joten tätä ominaisuutta voi hyödyntää stimuloivien "pelien" keksimisessä itselle. :) Esim. itse tykkään asettaa itselleni aikapainehaasteita, koska aikapaine saa minut syttymään. Saatan esim. haastaa itseni, että ehdinkö tehdä jonkin asian X ennen kuin vedenkeitin on lakannut kiehumasta.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   19.9.24 19:01:51

Jossain oli hyvä näkökulma siitä, miten adhd ihmistä kuormittaa tehtävän jokainen työvaihe. Eli siinä missä neurotyypilliselle on yksi tehtävä, näyttäytyy tehtävä useana adhd:lle. Voi miettiä miten työvaiheita poistaa mahdollisimman paljon.

Tämän myötä tajunnut miten paljon on turhia neurotyypillisten keksimiä arvoja. Esimerkiksi, ettei puolipitoisia vaatteita saisi olla penkeillä ja lattioilla tai että kuivat vaatteet tulisi laittaa kaappiin. Asioita voi tarkastella kriittisesti. On aivan yhtä hyvä tapa elää ilman vaatekaappia kuin vaatekaapin kanssa. Tai tarvitseeko tiskikonetta täyttää ja tyhjentää?

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.24 19:10:53

"Mulla auttaa listat jonkin verran. Mutta pitää olla erilliset listat: yksi iso lista ja päivittäinen lista. Isoon listaan kirjaan kaiken muistettavan ja tehtävän, esim. laskut ja niiden eräpäivät jne. Päivittäiseen listaan menee a) kiireelliset asiat, jotka on pakko hoitaa sinä päivänä (esim. maksa lasku X) ja b) asiat, jotka olisi hyvä ainakin aloittaa sinä päivänä (kumpikin oman alaotsikon alla). "

Millaisia tehtäviä tai kuinka monta hommaa sulla yleensä on päivään? Haluatko antaa jonkun esimerkin. Mitä teet, jos listan työt (osa tai kokonaan) jää hoitamatta?

Onko isolista jatkuva vai esim. viikottainen?

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: gmdm 
Päivämäärä:   19.9.24 19:22:19

Ompulle sama kuin aloittajalle. Opettele lukemaan. En ole missään väittänyt, että ADHD:n oireet poistuu pakottamalla, vaan että iso ongelma ADHD-ihmisellä on aikaansaamattomuus, lamaantuminen, kuormittuneisuus, kiinnostuksen puute, keskittymiskyvyttömyys ja aloittamisen vaikeus. Ja nuo ongelmat, joista lähes kaikissa suurimpana vikana on se aloittamisen vaikeus (ei saa aikaan aloittaa, ei kiinnosta aloittaa, ei vain jaksa aloittaa, ei kannata aloitta kun jää kuitenkin kesken), poistuu sillä, että pakottaa itsensä edes aloittamaan. Alkuun pääsyn jälkeen kykenee yleensä vähän jatkamaan.

Ei sitä itsensä pakottamista edes kannata nähdä negatiivisena asiana ja itsensä rankaisemisena. Siihen voi asennoitua myös positiivisesti, että "saan aikaan edes aloittaa ja yrittää" tai "Teen edes vähän ja se on parempi kuin ei mitään." Kun on tehty edes vähän niin voi lopettaa ja saa olla tyytyväinen siihen, että teki edes vähän. Ja usein siitä tulee jopa hyvä olo, että pakotti itsensä johonkin, jolloin sai jotain aikaan tai valmiiksi.

Jos ongelmana esim. työpäivän jälkeen on täysi uupumus, niin silloin kannattaa tosiaan koomata hetken aikaa ilman virikkeitä, jolloin saa lepoa ja alkaa kaivata jotain tekemistä kun käsi hapuilee puhelinta tai kaukosäädintä. Silloin yleensä on voimia esim. purkaa ne kauppakassit tai tyhjentää tiskikone.

Aloittajakin kysyy, että miten. Vastasin, että jotenkin. Kunhan tekee edes huonosti. Edes aloittaa. Ei kelvannut. Eikä näytä kelpaavan muillekaan lukutaidottomille...

Monilla iso ongelma on perfektionismi. Jos ei ehdi, osaa tai jaksa tehdä täydellisesti, niin ei voi/kannata tehdä ollenkaan. Ja sitten jää kokonaan tekemättä. Tähänkin auttaa se, että opettelee, ettei ole pakko tehdä täydellisesti tai edes täysin loppuun asti.

Esim. ei saa siivottua, jos ei ehdi/jaksa siivota katosta lattiaan, joten ei siivoa ollenkaan ja sitten vain valittaa sotkusta. Jos opettelee ajattelemaan, että siivoaa edes osan eikä ole pakko siivota kaikkea, niin silloin saa aloitettuakin siivoamisen helpommin, kun siivoaminen ei ole aina tuntikausien suursiivous ja koko päivän urakka, vaan vie vain esim. vartin päivässä ja joskus sitten enemmän kerrallaan.

Kun miettii, että miten arjesta saisi toimivan, niin pitää ensin miettiä, miksi se ei toimi. Aloittaja ei suostu kertomaan, mikä hänen arjessaan ei toimi. Hän suuttuu siitä, kun pyydetään vastaamaan tuohon ja kertomaan, minkälaisiin arkisiin asioihin apua tarvitsee.

Ja kun miettii, että miten saa muutoksen aikaan, niin vastaus on "aloittamalla". Jos ongelmana on se, että koti on ihan kaaos ja kaikki tavarat väärissä paikoissa, niin se kaaos selätetään sillä, että aloittaa jostain.

Mutta kukaan muu ei voi sanoa, mistä juuri sinun pitää aloittaa. Sinun pitää itse keksiä joku kohta mistä aloitat. Onko se varasto, jossa vain säilöt tavaroita, vai keittiön taso, jota käytät monta kertaa päivässä.

Jos ongelma on se, että on aina myöhässä joka paikasta ja koko elämä yhtä kaaosta, niin pitää miettiä, mihin sitä aikaa kuluu, miksi sitä kuluu niin paljon ja mistä se kaaos aiheutuu. "Arki on yhtä kaaosta" ei välttämättä korjaannu vain yhden asian muuttamalla, se voi vaatia monen asian muuttamista. Mutta mikään ei muutu, jos mikään ei muutu. Ja aika usein se muutos ja päätös muutoksen tekemisestä on tehtävä itse. Tekemisessä voi joku muukin auttaa, mutta muiden avusta ei ole hyötyä, jos ei itse muuta mitään. Ja se muutos vaatii sen, että aloittaa muutoksen. Ja jos aloitus ei tapahdu itsestään, niin sitten siihen pitää itsensä pakottaa... Kun se motivaatio millä päästään alkua pidemmälle, tulee, kuten jo kerroin, yleensä vasta alun jälkeen. Tuokin on ihan tutkittu juttu ja siitä kirjoitettu jopa kirjoja, ei todellakaan ole oma mielipiteeni tai ahaa-elämykseni.

Minä itse haahuilen asiasta toiseen ja kaikki jää puolitiehen. Tai sitten kun jotain teen, niin teen sen ihan perin pohjin, vaikka piti tehdä vain pikkujuttu. Näissä tilanteissa sitten pitää päättää, että mihin keskityn, että saan edes jonkin asian valmiiksi. Ja niille keskeneräisille asioille on tehtävä jotain, ettei kaikki jää levälleen. Nytkin on pyykkejä monessa paikassa, jotka pitää lajitella. Lakanat vaihtaa. Viedä tavaraa varastoon. Siivota keittiö. Pestä hiukset.

Noista pitää miettiä mitkä teen tänään, mitkä joskus myöhemmin, ja missä järjestyksessä. Pyykit on kerättävä ja lajiteltava ja lakanat vaihdettava tänään, koska pyykkivuoro on aamuyhdeksältä. Hiukset haluan pestä tänään, koska vaihdan lakanat. Keittiön haluan siivota tänään, että se on huomenna siisti. Tavarat on odotelleet eteisessä jo kaksi viikkoa, joten ne ärsyttävät, mutta eivät varsinaisesti haittaa.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 19:32:03

Mulla auttoi opparia tehdessä, että laitoin herätyskellon soimaan tyyliin vartin päästä ja se aika piti tehdä. Puhelin vielä kauemmas, että ei voi kytätä aikaa. Yleensä kyllä tein kauemmin, kun vaan pääsin alkuun, mutta helpotti tuo ajatus, että varttikin riittää. Söin kyllä myös hurjan määrän karkkia ja energiajuomaa, oli edes jotain tekemistä samalla kun luki/kirjoitti.

Noita hälytyksiä käytän joskus muutenkin, saatan laittaa kellon soimaan vaikka 10min ennen kun pitää lähteä. Sillon ei tarvii kokoajan kytätä ja kerkeän vielä ajoissa lähteä, vaikka olisin jumittanut johonkin. Ja listoja on kanssa paljon, lähinnä koska en muista mitään. Kirjoitan kaikki asiat mitä pitää tehdä viikkokohtaiseen listaan, ei tarvitse edes yrittää muistaa niitä ja saa ruksia listaa sitä mukaa kun saa tehtyä. Aloitan aina siitä mistä huvittaa, kaikki on kuitenkin tehtävä. Syömiset ja nukkumiset nyt on ihan päin persettä, töissä menee yllättävän hyvin kuitenkin.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: gmdm 
Päivämäärä:   19.9.24 19:48:17

"Sanotaan adhd paralyysiksi, ihan oikea juttu on."

Ja tuohon ADHD-paralyysiin auttaa liike. Ihan tutkittu juttu ja monen ADHD-henkilön hyväksi toteama. Kerroin jo aiemmin, että pitää pakottaa itsensä liikkumaan jotenkin. Vaikka siinä sohvalle lamaantuneena sätkii ja potkii ja venyttää ja kipristelee ja heiluu ja pyörii. Tuo auttaa katkaisemaan sen ADHD-paralyysin.

Enkä ole keksinyt tuota itse. Instagramissa on nimimerkillä @cherry.adhd tähän liittyen ihan videokin...

https://www.instagram.com/reel/C9vXDycowiX/

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: Didi 
Päivämäärä:   19.9.24 19:57:11

Mulla auttoi lääkkeet.

Naurattaa nuo laita some pois kommentit. Sillä kun saa todella helposti dopamiinia jota aivot huutaa.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: gmdm 
Päivämäärä:   19.9.24 20:16:35

ADHD-ihmisillä iso ongelma on kuormittuminen. Kuten sanottu, jokainen työvaihe kuormittaa. Ja rutiineilla on tarkoitus vähentää kuormittumista, koska kun asioista tulee rutiini, ei niiden tekemiseen tarvitse käyttää niin paljon aivokapasiteettia ja ne kuormittavat vähemmän.

Toki, jos ongelmana on asioiden tylsyys kun ne esim. töissä on pakko tehdä tietyn rutiinin mukaan, tiettyyn aikaan, tietyllä tavalla, jne, ja siihen kyllästyy, niin sehän on ihan eri asia kuin se, että vähentää arjen kuormittavuutta esim. kotona kun on tietyt rutiinit joiden mukaan toimii ja tavaroilla omat paikat.

Eli ei pidä sekoittaa eri asioita toisiinsa ja puhua niistä yhtenä ja samana asiana.

-
"gmdm, en haukkunut sinua vaan antamasi neuvon."
Miksi haukuit antamani neuvon?
Nimimerkki . ymmärsi hyvin mistä antamassani neuvossa oli kyse. Kai luit hänen kommenttinsa, jossa hän sanoi, että "Eihän täällä kukaan ole pakottanut ketään lopettamaan adhd:ta, vaan pakottamaan tekemään asioita adhd:sta huolimatta! ”Emmä pysty koska adhd” asenne on vain syy olla tekemättä mitään."

Puolipitoiset vaatteet pitää minun mielestäni säilyttää erillään puhtaista. En ymmärrä niitä, joiden mukaan ne kuuluu laittaa kaappiin puhtaiden sekaan. Puolipitoiset pitää nimenomaan laittaa niille tarkoitetulle hyllylle, koriin, tuolille tms. Eli ne ovat erillään pyykkiin menevistä ja puhtaista. Siitä näkee, kuinka paljon puolipitoisia on ja niitä voi käyttää eikä vain ottaa kaapista uusia. Ja kun se kori/tuoli alkaa täyttyä, niin määrälle on tehtävä jotain. Käytettävä vaatteita, että ne menevät pyykkiin tai laitettava ne vain pyykkiin, kun ei ne pesemättä muuta kuin pyöri siinä tuolilla...

Tätä kuitenkin ihmettelen: "Tai tarvitseeko tiskikonetta täyttää ja tyhjentää?"
Täytyyhän se tyhjentää, että sen sa täytettyä. Ei kai likaisia astioita puhtaiden sekaan laiteta? Tai vain jätetä loputtomiin lojumaan tiskipöydälle?

Toki voi tehdä niin, ettei niitä lado välissä kaappiin jos astiat on sellaisia, että niitä tarvitsee jatkuvasti ja kone tyhjenee muutamassa päivässä itsekseen. Mutta tuolloinkin ne likaiset kertyy pöydälle/altaaseen, joka taas kuormittaa monia, kun keittiöön kertyy sotkua.

Minä tyhjennän tiskikoneen, että voin laittaa likaiset aina suoraan koneeseen, ettei ne kerry tasoille ja altaaseen. En pidä tiskikoneen tyhjentämistä isona asiana. Mutta roskien vienti on asia, jota en tahdo saada aikaan. Tuotakin kuitenkin helpottaa se, että lajittelen jätteet aina suoraan ja roskia viedessä ei tarvitse alkaa kotona lajitella tai varsinkaan siellä roskakatoksella erotella että mihin lootaan tää kuuluu, kun on jo valmiina erillään kartongit, muovit, bioskat, jne. ja ne voi vain nakata oikeaan keräysastiaan.

Iso ongelma kotona on myös lamaantuminen. Saatan jossain muualla olla virtaa täynnä ja sitä mieltä, että tänään teen sitä ja tota. Mutta kun kotiin pääsen, meinaan kuolla. Tuohon auttaa se, etten lösähdä kotiin vaan teen saman tien. Jos olin aikonut mennä lenkille, niin jätän vain repun ja ehkä vaihdan kengät ja heti ulos ja lenkille. Jos olen kotimatkalla käynyt kaupassa, niin ostokset paikoilleen ja lenkkarit jalkaan ja ulos. Ei mitään "No mä äkkiä syön" tai "Mä vaan katon onko somessa mitään". Ei, vaan heti tekemään. Jos oli ajatuksena siivota, niin se siivoaminen tapahtuu heti kun kotiin tulen, ei vasta myöhemmin, koska muuten lösähdän johonkin ja sitten on vaikea päästä enää liikkeelle. Ja nyt kaikki hyppyraivarit: Voi vaatia vähän pakottamista lähteä sinne lenkille ja siivota heti kun tulee kotiin, mutta kun sen on tehnyt, niin on aika voittajafiilis ja saa ihan ansaitusti sitten koomata sohvalla :D

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 20:26:58

"Millaisia tehtäviä tai kuinka monta hommaa sulla yleensä on päivään? Haluatko antaa jonkun esimerkin. Mitä teet, jos listan työt (osa tai kokonaan) jää hoitamatta?

Onko isolista jatkuva vai esim. viikottainen?"

Mun tapani pitää noita listoja on aika kaoottinen ja tilannesidonnainen, joten tosi vaikea antaa mitään selkeitä esimerkkejä. Voin kuitenkin yrittää edes vähän avata tätä asiaa :)

Iso lista on jatkuva. Sinne heitän ihan kaikki muistettavat asiat iloiseen sekamelskaan. Siis ihan mitkä tahansa asiat, jotka tulevat koska tahansa mieleen, että tämä pitäisi muistaa tehdä. Esim. laskut eräpäivineen, syntymäpäivälahjan ostaminen X:lle, kirjaston kirjojen eräpäivät, multien vaihtaminen kukille, jonkin hakemuksen lähettäminen eräpäivineen jne. mitä nyt ikinä tuleekaan mieleen että pitäisi tehdä. Listaan sinne myös kotitöitä, varsinkin erikoisempia ei-jokapäiväisiä kotitöitä. Esim. jos huomaan että nyt alkaisi olla aika pestä vaikka ikkunat, uuni tai jääkaappi, niin listalle vaan. Sitten kun jokin asia on hoidettu, niin poistan sen isolta listalta. Muokkaaminen on helppoa, kun mulla on koneella nämä listat.

Päivittäisen listan tehtävämäärä riippuu esim. siitä, onko kyseessä työ- vai vapaapäivä ja paljonko sille päivälle on ehdottomasti pakollisia tehtäviä. Esim. jos jostain laskusta on eräpäivä sinä päivänä, se päätyy päivän pakolliseksi tekemiseksi. Tai jos puhtaat vaatteet ovat ihan kohta loppumassa, niin pyykkääminenkin menee sinne pakollisten listaan. Työpäiville en yleensä laita paljoa muuta tekemistä kuin pakolliset tehtävät. Toisaalta jos mitään pakollista ei ole, niin sitten yleensä valitsen listalle sellaisia juttuja, jotka olisi hyvä tehdä ihan lähiaikoina (eräpäivä esim. parin päivän sisään), että saan ne isolta listalta pois.

Tuo on hyvä kysymys, että mitä teen, jos en saa päivittäisen listan asioita tehtyä. Yleensä saan kuitenkin ne pakolliset tehtyä, koska ne on tosiaan aivan pakko tehdä, ja adhd-ihmiselle pakko on usein paras motivaattori. Esim. ne laskut on maksettava ja pyykit pestävä, tai lasku menee perintään ja täytyy käyttää likaisia vaatteita. Näiden tekemättä jättämisellä on siis seurauksia, jotka usein motivoivat hoitamaan ne pois. Jos taas niitä päivän "olisi hyvä tehdä tänään" -asioita ei saa tehtyä, se ei ole niin vaarallista, vaan ne siirtyvät seuraavalle päivälle kunnes niistä tulee ehdottoman pakollisia. Mä en yleensä jaksa enää ollenkaan ruoskia itseäni noiden ei-ehdottoman-pakollisten tekemättä jättämisestä. Joskus on parempia ja joskus on huonompia päiviä, ja sitten vastaavasti joskus hyvänä päivänä saatan tehdä kaikki päivittäisen listan asiat ja vielä ekstraakin päälle. Hyvänä päivänä, jos on kunnon flow päällä, niin kaivan jopa ison listan esiin ja valitsen sieltä ikään kuin "palkinnoksi" mitä tahansa sillä hetkellä kivoimmilta tuntuvia tehtäviä, jotka teen ikään kuin ylimääräisinä isolta listalta pois.

Esim. tänään oli työpäivä, joten pakollisten listalla ei ollut kuin yhteen henkilökohtaiseen sähköpostiin vastaaminen ja roskien vieminen. Nyt ei sattunut mitään eräpäiviä tälle päivälle. Nämä olen kummatkin ihme kyllä jo tehnyt, aloittaen roskien viemisestä, kun se tuntui helpommalta. Sitten ei-pakollisten tehtävien listalla on imurointi ja yhden paketin hakeminen pakettiautomaatista. Näistä en ole tehnyt vielä kumpaakaan, mutta yritän saada edes imuroitua ennen nukkumaanmenoa, kun näistä kahdesta se tuntuu tällä hetkellä helpommalta tehtävältä. Paketin hakeminen jäänee huomiselle, mutta sitten jää.

Ettei homma vaan menisi liian yksinkertaiseksi, niin mulla on työasioille vielä omat listat, mutta ne on jaoteltu vähän eri tavalla. Työasioille on kolme listaa jaoteltuna kiireellisyyden mukaan: päivän pakolliset asiat, asiat jotka on hoidettava lähitulevaisuudessa ja asiat jotka täytyy hoitaa joskus, mutta eivät ole vielä ajankohtaisia. Nämä teen siinä järjestyksessä, että ensin pois päivän pakolliset ja sitten siirryn muihin listoihin. Niistä sallin itseni valita tehtävät ihan rusinat pullasta -meiningillä eli mikä sattuu eniten huvittamaan. Jokaisen työpäivän aluksi katson, pitääkö jokin asia siirtää lähitulevaisuus-listalta päivän pakollisten asioiden listalle, ja muuten päivitän listoja fiiliksen mukaan. Mun on helpompi motivoitua työasioihin, koska olen niistä työnantajalle vastuussa, joten siksi tässä toimii vähän erilainen listanpito kuin vapaa-ajalla.

Tämä kuulostaa ulkopuoliselle varmaan hirveän kaoottiselta, mutta mulle tuo on ihan loogista. :D Kannustan jokaista kehittämään oman "systeemin", me adhd-tyypit ollaan yleensä hyviä kehittelemään luovia ratkaisuja. Kannattaa kokeilla erilaisia tapoja pitää listoja ja soveltaa niitä vapaasti.

Toivottavasti tämä edes vähän avasi tätä listanpitoasiaa eikä vain hämmentänyt lisää.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.24 21:07:23

"Esim. tänään oli työpäivä, joten pakollisten listalla ei ollut kuin yhteen henkilökohtaiseen sähköpostiin vastaaminen ja roskien vieminen. "

Ihanasti perspektiiviä. Huomaan, että itsellä on vaikeaa kohtuus ja pienet tavoitteet. Joko ängen listan täyteen tai en laita mitään. Toki silloinkin kun en laita mitään, voin saada jonkun pikkujutun tehtyä. Silti listaaminen tuo esiin onnistumiset ja varmasti kouluttavat itseä myös vähän isompia tehtäviä varten.

"Hyvänä päivänä, jos on kunnon flow päällä, niin kaivan jopa ison listan esiin ja valitsen sieltä ikään kuin "palkinnoksi" mitä tahansa sillä hetkellä kivoimmilta tuntuvia tehtäviä"

Tää on aivan paras! Ja tosi siisti tapa palkita itseään. Tää vois toimia itselläkin. Samoin kuin tää:
"Niistä sallin itseni valita tehtävät ihan rusinat pullasta -meiningillä eli mikä sattuu eniten huvittamaan."

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.24 21:19:13

Tässä on neuvoja yhtä ja toista, mä vinkaan ne asiat jotka itsellä, adhd -ihmisellä toimii.

-listat. Asiaa ei vedetä listalta pois ennenkuin se on tehty
-töissä listalle pistetän hyvin pienetkin asiat, joita en ehdi juuri sillä hetkellä tekemään. Sitten ei haittaa jos teen viittä asiaa yhtäaikaa, koska saan ne listoista tehtyä.
-Siivouspuhelut ja viiden asian siivoamiset. Mulla tapana soitella kavereille /vanhemille silloin kun aloitan siivaoamaan. Näin voin tehdä samalla ja siivota. Järjestelyähän mulle vie suurimman osan siivoamisesta, se imurin heiluttu on lyhyt aika. Sitten myös se että päätän "siivoan viisi asiaa". yksi asia voi olla tyyliin, että raivaan pelkän tiski-altaan. Tai raivaan yhden maton päältä pois ne lojuvat vaatteet. Näin tulee edes hieman siivottua.
-ARMO. Mitä sitten jos kämppä on sekaisin?
-Rutiinit, esimerkiksi että syön aina aamupalan, lounaan ja päivällisen. Lounas töissä/opinnoissa ja päivällinen kun tulen kotiin. Teen ruokaa isoja määriä pakastimeen annospakattuina, niin sitten voin lämmittää vain annoksen. Aamupalan olen opetellut syömään aikuisena ja kyllä, rutiinien luomiseen menee aikaa.
-lääkkeet, ja se että ajoitan ei-mielekästä tekemistä siihen kun lääkkeet vaikuttaa parhaiden. Esimerkiksi töissä ärsyttävimät toistohommat jne.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 21:46:29

"Ihanasti perspektiiviä. Huomaan, että itsellä on vaikeaa kohtuus ja pienet tavoitteet. Joko ängen listan täyteen tai en laita mitään. Toki silloinkin kun en laita mitään, voin saada jonkun pikkujutun tehtyä. Silti listaaminen tuo esiin onnistumiset ja varmasti kouluttavat itseä myös vähän isompia tehtäviä varten."

Joo, sehän se onkin hyvä tavoite, että saisi tehtyä joka päivä edes jotain. Itsekin olen joutunut opettelemaan sitä, että varsinkaan työpäivien päälle ei vaadi itseltään liikoja, kun on aika vahvaa taipumusta heitellä kaikessa tekemisessä ääripäästä toiseen (joko raadetaan ja raivosiivotaan kunnon maniatiloissa tai ei tehdä mitään). Listaaminen auttaa siihen aikaansaamattomuuden tunteeseen, kun huomaa tehneensä edes jotain. Nytkin olen ihan tyytyväinen, kun sain kaksi itselle tosi vastenmielistä mutta pakollista tehtävää tehtyä (sähköpostiin vastaamista varten piti jaksaa kaivella kaiken maailman vanhoja tietoja esiin, yök, ja roskien vieminen sisälsi kaaokseen ajautuneen roskiskaapin tyhjentämisen lajiteltavista jätteistä, kuten metallista ja lasista). Ja sain jopa imuroitua, jes! :D

"Tää on aivan paras! Ja tosi siisti tapa palkita itseään. Tää vois toimia itselläkin."

Kannustan lämpimästi kokeilemaan! Ainakin itse saan siitä saa aivan mielettömät dopamiiniryöpyt, jos pääsen jonain päivinä isolle listalle asti ja saan sieltä tehtyä "ylimääräisiä" tehtäviä :D Tulee aivan ekstra-ahkera olo! Tapahtui viimeksi tiistaina ja tuntui tosi hyvältä puolikuolleen maanantain jälkeen.

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: pallo 
Päivämäärä:   20.9.24 11:06:14

Itselleni rutiinit ja listat ovat myrkkyä siinä mielessä, etten ikipäivänä saisi aikaiseksi tehdä jotain laajaa viikkotekemis-listaa kuin ehkä yhden kerran valmiiksi.

Olin tulossa kirjoittamaan samaa kuin muutkin, ja ihan ylivoimainen neuvo on pikkuhiljaa oman elämän järjestäminen niin helpoksi kuin vain voi. KAIKKI ylimääräinen tavara pois ja kaikille tavaroille oma paikka. Ja se paikka ei saa olla liian hankala kuten täällä on jo kerrottu, vaan esimerkiksi sellainen, että ulkovaatteet voi saman tien heittää naulakkoon eteisessä, ja pyykit tiettyyn helppoon paikkaan. Sitten siitä järjestelystä voi tehdä itselleen vaikka pelin -aina kun nousen ylös, vien jotain paikalleen.

Itselläni ADHD-oireet pahenevat kotona jossa on vuosikymmenten sotkut ja tavarat ja tuntuu että elämä on yhtä järjestelyä, ja sitten ei saa tehtyä mitään. Helpotus tulee mökillä jossa ei ole yhtään mitään ylimääräistä ja esimerkiksi väärässä paikassa olevan astian "huomaa" paremmin ja sen haluaa viedä paikalleen, koska jonkinlainen OCD on kuitenkin pakottaa. Mökillä on helpompi myös alkaa siivota, kun jotenkin se siivous on käsiteltävän kokoinen urakka ja tietää että se on helppoa kun ei tarvitse tarttua johonkin esineeseen ja miettiä että mihinköhän tämänkin laitan, ja sitten alkaa miettiä siihen esineeseen liittyviä asioita, sitten mieli menee jonnekin muualle, ja lopulta 45min myöhemmin havahdut kun istut huoneen nurkassa leikkimässä jollain lapsen leluilla jotka löysit paikasta X kun yritit miettiä alkuperäiselle esineelle paikkaa. Ja huom, itse se lapsi on jo 15 vuotias. Ja kaikki lähti vaan siitä, että piti siivota, tartuit ensimmäiseen esineeseen, ja hups.

En ole itse pystynyt vuosiin nukkumaan ilman äänikirjaa. Tällä hetkellä kuuntelen kaikki äänikirjat kaksinkertaisella nopeudella, mutta se on aluksi liikaa - joten aloittakaa suosiolla 1,5-kertaisella. Nopeuteen tottuu tosi helposti. Ongelma normaalinopeudessa on nimittäin se, että se on aivan liian hidastemposta ja tylsää, jolloin aivoissa alkaa kiertää se miljoona ajatusta ja kirjasta ei ole mitään hyötyä. Mutta sopivan tylsä, silti mielenkiintoinen kirja kaksinkertaisella nopeudella saa aivoni hiljenemään. En pysty kuuntelemaan dekkareita tai jännituskirjallisuutta (liian jänniä kohtia), ja ikisuosikkejani ovat avaruusfysiikan tietokirjat. :D

  Re: Mistä vinkkejä adhd-arkeen

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   20.9.24 13:34:23

Minusta gmdm on ihan fiksu ja hyviä neuvoja, joista moni voi oppia. Mitkä neuvot olivat sinulle aloittaja hyviä? Lähdetään rakentamaan apua. Nyt vain tyrmäsit kaiken.

Netti on pullollaan adhd juttuja, joissa he kertovat millaisia ovat, mutta lukaan ei kerro miten neurotyypillisen pitää kohdata heidät. Jos eibitse pysty auttamAn niin vaike se muidenkaan on.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.