Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsen kummiksi vain toinen avioparista?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   18.9.24 17:35:42

Haluan lapselleni max. neljä kummia. Lapsi saattaa olla hyvinkin ainoamme. Nyt mietin, että pyydänkö kummiksi siskoani ja parasta ystävääni ja jätän heidän puolisot pois kummeista? Todennäköisesti mies myös haluaa kummeiksi kaksi parasta kaveriaan.

Onko ihan ok ottaa tosiaan aviopuolisoista vaan toinen kummiksi? Ei kai siinä mitään pahaa voi olla? Kysynkö nyt ihan tyhmiä?

Re: Lapsen kummiksi vain toinen avioparista?

Lähettäjä: .m 
Päivämäärä:   18.9.24 17:37:41

On ihan ok nykyään. Parempi vaan, kun kaikki eroaa kuitenkin :D Neljää kummia en kyllä ymmärrä, kaksi on ihan riittävä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   18.9.24 17:41:03

Saattaa hyvin olla, että pyydetään vaan kaksikin kummia.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   18.9.24 17:42:54

On ok, miksei olisi? Minun kummini on äitini ystävä, miehensä taas ei ole, vaikka ovat naimisissa olleet koko ajan kun olen olemassa ollut, eli 40 v. Ei siis ole ollut tavatonta aiemminkaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.9.24 18:11:33

Kaksi kummia riittää.

Lähettäjä: Xxz 
Päivämäärä:   18.9.24 18:46:41

4 ”erillistä” kummia lapsella on aika paljon, jos toivoo, että kummit oikeasti muodostuu läheisiksi lapselle. Tuo vaatii jo vanhemmiltakin paljon että ollaan kutsumassa näitä kaikkia kummeja kylään ja jos kaikki haluavat pitää lapseen itse yhteyttä niin siinähän on jo aikamoinen poppoo. Ei se välttämättä huono ole, mutta itse miettisin että mieluummin vain pari kummia ja mahdollisesti lisäksi heidän puolisonsa ”lisänä” jos haluaa.

Toki asiaa voi ajatella niinkin että koska kummeista suurin os ei kuitenkaan pidä aktiivisesti yhteyttä, noin isosta porukasta ehkä joku muodostuu läheisemmäksi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.9.24 18:48:35

Meillä on kaikilla lapsilla 4 kummia, mutta se neljä tulee siitä, että kaikilla ne ovat 2 avioparia. Neljä erillistä yksikköä on taas aika paljon. Juhliin, synttäreille, rippijuhliin ym. tulevat kuitenkin puolisoineen, eli ovat kuitenkin osa porukkaa, vaikka eivät kummeja olisikaan. Ja sitten kun kaikilla neljällä perheellä on lapsia, sitä porukkaa onkin jo aika paljon. Ja aikatauluissa sumplimista. Ja myös kummilapsia on ”velvollisuuksia”, vierailla kummeillaan jne. Neljä eri porukkaa on aika paljon.

Lähettäjä: Riina 
Päivämäärä:   18.9.24 18:49:32

Ilman muuta puolisot pois. Mihinkään ei lapsi tarvitse neljää eri kummia. Kaiken lisäksi kun suurin osa eroaa, niin ei tee lapselle hyvää ne katoavat (viimeistään silloin ne katoaa, usein toki aiemmin kun äiti riitantuu sen bestiksensä kanssa jne jne. perintöriidat) ihmissuhteet. Kyllä vain, harva pitää esim. ex :n sukulaislapseen eli tähän lapseen, yhteyttä eron jälkeen. Surullista mutta totta. Ikään kuin lapsen vika olisi, että aletaan huonoihin suhteisiin tai moukkaroidaan suhteet rikki.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   18.9.24 18:57:14

Meillä on jokaisella lapsella kaksi kummia, ei puolisoita. Tämä ollut meidän suvussa tapana. Vasta nyt aikuisena olen törmännyt tähän, että monet pyytää kummiksi avioparin/pariskunnan.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   18.9.24 18:58:21

Ihan hyvä suunnitelma.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.24 19:05:02

Itsekin vähän miettisin ehdittekö tosiaan pitämään noin paljon yhteyttä neljään eri kummiin? Varsinkin kun kummihommat eivät hoidu ystävyyssuhteen sivussa, vaan olisi ihan hyvä nähdä niitä ystäviä edelleen myös muissa merkeissä. Lisäksi kummi tuntuu spesiaalimmalta kun niitä ei ole puolta tusinaa ja kummikin kokee tehtävänsä tärkeämmäksi.

Itse jättäisin siskon pois kummiudesta. Hän on jokatapauksessa lapsen täti ja varmasti jo sen puolesta lapsen elämässä mukana. Itsestä olisi jopa outoa, jos oma superläheinen sisko pyytäisi lapsensa kummiksi.

Päivämäärä:   18.9.24 19:30:54

Yhellä tutulla on 14 kummia. Mutta vanhemmat ei käykään ihan täysillä.

Päivämäärä:   18.9.24 19:38:25

On oikein ok ja paljon mukavampi noin sille kummin puolisollekin, kuin se vaihtoehto, että häntä pyydettäisiin vain ns velvollisuudesta kummiksi.

Olen yksin kummina kahdelle lapselle ja puolison kautta ns velvollisuuskummina yhdelle. Jälkikäteen on hieman kaduttanut, että edes suostuin tuohon jälkimmäiseen kummin tehtävään.

Lähettäjä: Kirkko 
Päivämäärä:   19.9.24 13:42:41

Neljä on aika paljon tukemaan lasta kristillisessä kasvatuksessa. Lapsen puolesta rukoileminen toki tonnistuu neljältäkin helposti.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   19.9.24 14:06:39

Onkohan tuo joku alueellinen juttu, koska ei ainakaan "meillä päin" ole tapana pyytää aviopareja kummeiksi, vaan kyllä jokaisella on ihan "omat" kummilapset. En tunne ketään, jolla olisi yhteisiä kummilapsia puolisonsa kanssa.

Lähettäjä: Ezy 
Päivämäärä:   19.9.24 14:13:09

Miksi tänä päivänä pidetään niin tärkeänä, että lapsella on kummi? Kun kuitenkaan sitä alkuperäistä ajatusta ei monellakaan asiassa ole. Semmonen vaan "pitää olla", mutta oletteko miettineet miksi?

Harva se päivä täältäkin saa lukea, kuinka toimitaan vain lahja-automaatteina tai kummisuhde väljähtyy sen myötä, kun ei enää olla juuri tekemisissä.

Ollaan niin uskontovastaisia, haukutaan uskovaisia ja Raamattua satukirjaksi, mutta silti halutaan kastaa lapsi, ottaa kummit, mennä naimisiin kirkossa jne.

Lähettäjä: xxc 
Päivämäärä:   19.9.24 14:20:40

Ezy: Ainakin meillä päin kummi on pikemminkin sellainen läheinen aikuinen lapselle. Ei siis kristillinen kasvattaja, vaan läheinen aikuinen joka on mukana lapsen elämässä.

Käytännössä tosin harvalla tämä toteutuu. Joko kummi ei itse jaksa roolia tai ei ole alunperinkään halunnut sitä, mutta ei kehdannut kieltäytyä tai sitten vanhemmat itse eivät jaksa ylläpitää suhdetta.

Mutta harvemmin se lapsi siitä kärsii, koska ei se kummi sille lapsellekaan mitään merkitse, jos kummista ei koskaan läheistä ole tullutkaan.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   19.9.24 14:53:32

Lapsilla on yhteensä 10 kummia (useampia lapsia siis). Osa pariskuntia, osa ei. Vuosien saatossa näistä kummeista noin puolet on eronneet. Lopulta siis aivan sama onko pariskuntia vai ei. Mieluummin ehkä jopa ei tällä otannalla.

Lähettäjä: emma 
Päivämäärä:   19.9.24 15:04:15

Minulla ja mielelläni on yksi yhteinen kummilapsi, joka on ystäväni tytär. Tämän tytön kanssa tulee vietettyä todella paljon aikaa juuri siksi, että olemme molemmat kummeja ja tämän vuoksi erittäin läheisiä lapselle. Käydään paikoissa, ostellaan lahjoja ym.

Lisäksi mieheni on siskonsa lapsen kummi, mutta eipä tuon lapsen kanssa tule nähtyä kun pakolliset synttärit ym., jonne itse en yleensä ole edes lähtenyt, koska en kummi ole. Eikä mieheni nyt yksin lapsen kanssa mitään tee tai hänelle lahjoja osta tms.

Itse ottaisin kummiksi avioparin ennemmin kun vaan toisen, omaan kokemukseen perustuen.

Päivämäärä:   19.9.24 15:05:40

Ei tarvitse puolisoita pyytää, varsinkin jos toinen on sinulle läheinen ja puoliso on.. noh läheisen puoliso :D

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   19.9.24 15:10:38

Isosta kummiarmeijasta tulee mieleen vain se, että halutaan lahja- ja raha-automaatteja, sekä se, että vanhempi tai molemmat ovat kykenemättömiä säilyttämään ihmissuhteita.

Yksi kummi kummankin puolelta riittää, tai kaksi toisen puolelta. Nykyään kun pariskunnat eroaa tuon tuosta ei ole oikein järkevää pyytää pariskuntia kummeiksikaan, ainakana jos toinen ei ole myös ystävä jo ajalta ennen parisuhdetta.

Kummitehtävistä ei kehdata kieltäytyä, ja siksi olisi ihan reilua jos kummiehdokkaista selvitettäisiin jo ennen kysymistä onko kummilapsia jo ennestään kuinka paljon, ja onko halukkuutta koko hommaan olemassakaan. Omassakin ikäluokassa 30-40 välillä lähes jokainen toivoo ettei yhtään kummipyyntöjä tulisi, kun ei tahdo aika, raha ja kiinnostus riittämään olemassaoleviinkaan.

Lähettäjä: xxc 
Päivämäärä:   19.9.24 16:59:30

"Lisäksi mieheni on siskonsa lapsen kummi, mutta eipä tuon lapsen kanssa tule nähtyä kun pakolliset synttärit ym., jonne itse en yleensä ole edes lähtenyt, koska en kummi ole. Eikä mieheni nyt yksin lapsen kanssa mitään tee tai hänelle lahjoja osta tms."

Minusta tämä ajatusmaailma on vähän hassu. En oikein ymmärrä, miksi pitäisi olla kummi, jotta voisi olal läheinen lapselle. Jos mies on lapsen kummi, kyllähän miehen puoliso voi samalla myös olla läheinen lapselle ja lähteä miehen mukaan synttäreille yms. Ei toki pakko ole, mutta miksi se kummius tekee sen, että silloin ollaan tosi paljon tekemisissä ja muuten ei haluta lähteä edes synttäreille?

Päivämäärä:   20.9.24 07:08:36

Olen kohta 40 ja kaikki kummini ovat minulle läheisiä. Olen edelleen heidän kanssa tekemisissä säännöllisesti. Ja he ovat läheisiä aikuisia omille lapsilleni. Omilla lapsillani on myös 4 tai 5 kummia. Enkä koe mitenkään vaikeaksi järjestää näkemisiä. Nähdään muutenkin ihmisiä.

Päivämäärä:   20.9.24 07:24:01

Me pyydetään varmaan miehen serkkua ja mun veljeä kummeiksi. Puolisot jätetään kutsumatta juurikin siitä syystä ettei koskaan tiedä, eroaako. Sen jälkeen olisi todella kiusallista, kun puolisot eivät muutoin kuuluisi perhepiiriin.

Kummijutut tuntuu itsestäni jotenkin vain muodollisilta asioilta, joka nyt vaan pitää olla koska aina on ollut. Minulle riittäisi ihan vaan nimiäiset, mutta mies haluaa pitää ristiäiset. Lapselle voi olla tärkeä aikuinen muutenkin, vaikka ei olisi kummi.

Lähettäjä: kummit 
Päivämäärä:   20.9.24 07:48:10

Menneinä vuosikymmeninä oli tapana pyytää suvusta tai ystäväpiiristä pariskunta tai jos yksittäisiä kummeja, niin sitten vielä naimattomia sukulaisia kummeiksi. Olisi ollut törkeää jättää sukulaisen puoliso pyytämättä. Nykyään, kun saattaa olla vaikka opiskelukaverin lapsen kummina, niin voi olla, ettei sitä puolisoa tunnekaan, niin on ok jättää ottamatta kummiksi. Kuitenkin, jos on läheinen jo vuosia vakiintunut pariskunta, niin tuntuu oudolta jättää puoliso pois kummikuvioista ja epäkohteliasta. Ennemmin pyytää sitten ihan muut kummit, jos pelkästään yksittäisiä haluaa ottaa.

Lähettäjä: -m 
Päivämäärä:   20.9.24 08:07:46

En ymmärrä miksi sisaruksia pitää ottaa kummiksi? Hehän ovat muutenkin läheisiä lapselle.

Päivämäärä:   20.9.24 08:09:38

Neljältä kummilta saa enemmän lahjoja ja rahaa ja lastenhoitoapua kuin kahdelta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.9.24 08:32:34

Meillä molemmilla lapsilla on kaksi kummia, eli yksi ystäväpariskunta kummallakin.

Me teimme sen linjavedon, että emme pyytäneet esim. sisaruksia kummeiksi, koska ajattelimme, että he ovat lasten elämässä mukana muutenkin.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   20.9.24 08:46:56

” Onkohan tuo joku alueellinen juttu, koska ei ainakaan "meillä päin" ole tapana pyytää aviopareja kummeiksi, vaan kyllä jokaisella on ihan "omat" kummilapset. En tunne ketään, jolla olisi yhteisiä kummilapsia puolisonsa kanssa.”

Tätä mietin kans.

Itse olen ortodoksi ja kummeiksi piti valita ortodokseja. Ei ollut hirveesti tarjolla lähipiirissä ja kummit jäi oikeasti etäisiksi. Osasta en kuullu 6 ikävuoden jälkeen lainkaan.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   20.9.24 09:41:39

"Kuitenkin, jos on läheinen jo vuosia vakiintunut pariskunta, niin tuntuu oudolta jättää puoliso pois kummikuvioista ja epäkohteliasta."

Ei se ole epäkohteliasta ja todennäköisesti tuo puoliso _toivoisi_ että hänet jätettäisiin pois kummikuvioista, mutta kun ei jätetä niin ei ilkeä kieltäytyäkään.

Eivät ihmiset nykypäivänä odota ja halua pääsevänsä kummiksi, vaan se on lähinnä palvelus jonka pitkin hampain suostuvat tekemään.

Päivämäärä:   20.9.24 10:08:59

"En ymmärrä miksi sisaruksia pitää ottaa kummiksi? Hehän ovat muutenkin läheisiä lapselle"

Omalla kohdalla voin sanoa että en keksi ketään muuta. Isän puolen suvun kanssa en ole ollut tekemässä vuoden 2003 jälkeen ja äidin puolen serkut ovat kertoneet etteivät enempää kummilapsia halua, tai sitten on päästään sen verran sekaisin jokunen etten halua niitä kummiksi. Kavereita ei ole, ei ole koskaan ollutkaan.

Kannattaa muistaa että ihmisillä on erilaisia tilanteita ihmissuhteissa. Kaikki eivät ole niinkuin sinä ja sinun ihmissuhteet.

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   20.9.24 10:49:06

Itse olen kiitollinen ettei puolisoni veljen pojan kummiksi pyydetty kuin hänet. Muuten se lahjoista huolehtiminen olisi minun vastuullani, nyt kun ne ovat pääsääntöisesti aina myöhässä, ongelma on hänen. itselläni on kaksi kummilasta, molemmat jo aikuisia.

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   20.9.24 10:50:21

"Neljältä kummilta saa enemmän lahjoja ja rahaa ja lastenhoitoapua kuin kahdelta." Juuri tuo tulee väkisin mieleen, jos kummeja pyydetään iso liuta.

Lähettäjä: LiK 
Päivämäärä:   20.9.24 11:01:06

Minua pyydettiin kaverini lapsen kummiksi lähes parisenkymmentä vuotta sitten, mutta ei aviomiestäni. Lapset vanhemmat ovat eronneet, minä ja puolison emme. Lapsella on yhteensä 8 kummia, mutta 1-2 heistä on ollut synttäreillä, rippijuhlissa tai muutenkaan lapsen elämässä mukana. Näin on siis myös lapsen yh-vanhempi kertonut.

Aloittajan tilanteeseen en osaa ottaa kantaa, kukkn tehkööt niinkuin parhaaksi näkee.

Päivämäärä:   20.9.24 12:21:39

Ihan tavallista.
Minä olen miehen siskon kolmannen lapsen kummi ja mies on siskonsa ensimmäisen lapsen.

Lähettäjä: Ihan sama 
Päivämäärä:   20.9.24 12:23:26

Tuo on kyllä se pienin ongelma
Suurempia on tulossa kuten täältä voi jatkuvasti lukea
Kummijärjestelmä on aikansa elänyt

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.