Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jalat jatkuvasti kipeät, mistä apu?

Lähettäjä: Moro 
Päivämäärä:   18.9.24 14:27:44

Miehellä on nykyään jalat hullun kipeät melkein aina. Jalkapohjiin sattuu, päkiöitä särkee ja varpaat puutuu. Hänellä on noin 20 paria erilaisia kenkiä, mitkään ei auta. Ei ylipainoa, ei käytä turvakenkiä, liikkuu jonkin verran, perusterve 42v. Ei tupakoi.

Minkähän alan asiantuntijan kanssa tätä lähtisi ratkomaan? TK-lääkäri ei tee mitään kun ei ole kovaa turvotusta eikä muita hälyttäviä oireita. Fyssari? Ortopedi?

  Re: Jalat jatkuvasti kipeät, mistä apu?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   18.9.24 14:36:49

Jalkaterapeutti ja mittojen mukaan tehdyt pohjalliset?

  Re: Jalat jatkuvasti kipeät, mistä apu?

Lähettäjä: Emppu 
Päivämäärä:   18.9.24 14:44:24

Ettei olis vaan jumissa jalat? Mulla on ollu jalkapohjien särkyä vuosia, sit suuntasin hierojalle ja auko alaselästä alaspäin lihaksia, eikä ole enää ollut särkyä.

  Re: Jalat jatkuvasti kipeät, mistä apu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.24 15:43:21

Onko mikään muu paikka kipeä?

Mä ramppasin vaikka missä tutkimuksissa pääkivun ja reisikivun takia. Syy oli lopulta sängyn huono patja. Ja selkä siis ei missään vaiheessa ollut kipeä.

  Re: Jalat jatkuvasti kipeät, mistä apu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.24 15:52:04

Itse tosin 60, mut jumppaan jalkapohjia joka ilta, on auttanut kremppoihin. Paljasjalkakengät ainoat jotka kelpaa.

  Re: Jalat jatkuvasti kipeät, mistä apu?

Lähettäjä: Miranda 
Päivämäärä:   18.9.24 15:53:45

Mulla särki ja puutui jalat, juurikin päkiät pahimmin. Luulin liikarasitukseksi, mutta lääkäriin mentyäni kun ei meinannut enää päästä kävelemään, löytyi borrelioosi ja sen aiheuttama niveltulehdus. Sen takia myös puutumisoireita. Tuli sairaalareissu, mutta paranin ihan hyvin.

  Re: Jalat jatkuvasti kipeät, mistä apu?

Lähettäjä: Voileipä 
Päivämäärä:   19.9.24 03:40:15

Jalkaterapeutilla kävisin. Hän antaa arvion jalkojen kunnosta ja ehdottaa toimenpiteet. Kai hän antaa tarpeen mukaan arvion erikoiskengistä tai pohjallisista. Ainakin jumppaohjeita saa ja niitä voi itsekin googlata. Varvasjumppaa, päkiä ja muut surkastuneet jalkapohjan pikkulihakset treeniin. Jotkut holvikaaret madaltuu ja päkiä lässähtää mm. iän mukana. Lattialle levitettyä pientä pyyhettä kasataan jalka kerrallaan, tennispallon siirtelyä jalan alla mm. Pienet korot voivat olla hyödyksi kengissä. Jopa nilkkojen pyörittely voi auttaa. Luultavasti fyssarilta saa saman palvelun.
Tai itse alkaisin jumpata ja jollei auta, varaisin ajan esim. jalkaterapeutille tai fysiatrille. Ehkä fysiatrille sittenkin mieluummin.

Itseä auttoi porealtaan poreet suunnattuna jalkapohjiin ja vesi. Myös jalka(pohja)hieronta, joka perustui johonkin itämaiseen juttuun (vyöhyketerapia tyylinen se taisi olla) oli älyttömän hyvä, mutta luulen, että suurin osa noista palveluntarjoajista ei tarjoa apua tuohon vaivaan. Pitäisi käydä uusintakäsittelyssä, mutta se paikka on eri kaupungissa. Yksi kerta ei riittänyt minulle, koska muutaman päivän päästä kipeytyi uudestaan, kun olen paljon jaloillani.

Ostin erilaisia geelipohjallisia ja kantapääpehmusteita omaan vaivaani. En ole selättänyt ongelmaa. Luulen, että minulle kehittyi se plantaarifaskiitti ja se ottaa useamman kuukauden parantua. Tulehduskipulääkkeitä syön. Ei ole vielä

  Re: Jalat jatkuvasti kipeät, mistä apu?

Lähettäjä: Voileipä 
Päivämäärä:   19.9.24 03:57:13

Lyhyesti nyt: lukekaa plantaarifaskiitin oireet ja hoito, kun kuulostaa siltä eli samalta mikä mulla.

  Re: Jalat jatkuvasti kipeät, mistä apu?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   19.9.24 07:12:45

Mulla oli plantaarifaskiitti pari vuotta toisessa jalassa. Ei ollut päkiä kipeänä, eikä varpaat puutuneet, vain kantapää oli kipeä.

  Re: Jalat jatkuvasti kipeät, mistä apu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 07:15:16

Puutuminen kielii siitä että joku hermo on pinteessä. Jos katsoo tarkemmin jalkojen hermokarttaa, saattaa keksiä mikä hermo on kyseessä ja voi lähteä täsmäjumppaamaan

  Re: Jalat jatkuvasti kipeät, mistä apu?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   19.9.24 14:44:36

Kantsii myös katsoa, että kengät ovat oikeasti sopivat, eivätkä väännä varpaita suppuun. Ota pohjallinen pois kengästä ja astu sen päälle. Varpaat ja päkiät eivät saisi ylittää reunoja.

Suosittelen semmosta piikkipalloa, jota pyöritetään jalan alla lattiaa vasten. Siltikin perimmäinen vika voi löytyä esim. Alaselästä tai jopa niskasta.. Jalkavaivat ovat vänkiä. Mut vahvin veikkaukseni olisi Mortonin neurooma.

  Re: Jalat jatkuvasti kipeät, mistä apu?

Lähettäjä: Pikeasti 
Päivämäärä:   19.9.24 14:48:43

Halvin ja helpoin vaihtoehto, passita miehesi hierojalle.

  Re: Jalat jatkuvasti kipeät, mistä apu?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   20.9.24 00:04:52

Voi olla jalan virheasento. Fyssari osaa neuvoa myös vahvistavat liikkeet. Oma jalkakipuni on vähentynyt kävelemällä.

  Re: Jalat jatkuvasti kipeät, mistä apu?

Lähettäjä: Liisi 
Päivämäärä:   20.9.24 00:58:55

Työterveydestä sain itse lähetteen fysioterapiaan. Siellä todettiin, ettei johdu jalkojen virheasennosta. Kävin kolme kertaa ja sain ohjeet kengistä, sukista ja pohjallisista. Sekä jumppailuista. Kävelin ohjeiden mukaan vain tietyillä juoksukengillä, jotka ostin. Samoin sukat. Käyn myös säännöllisesti jalkahoitajalla, joka on suuri apu ollut kipeisiin varpaisiin. Joudun töissä kävelemään, seisomaan ja jalat turpoaa 12h päivissä aika inhottavasti. Lisäksi otan magnesiumia.

  Re: Jalat jatkuvasti kipeät, mistä apu?

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   20.9.24 15:44:11

Kiropraktikko. Lantion asento vaikuttaa suuresti jalkateriin ja miten paino jakautuu. Hieronta ei auta kuin hieman oireisiin. Kengät pitää tietysti olla hyvät ja jalkojen lihaksia aktivoida, eli paljasjaloin kävely paras jos jalat kestää.

  Re: Jalat jatkuvasti kipeät, mistä apu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.9.24 15:59:01

Mangneusmin puute tuolla ällä monella alkaa ainakin minulla oli tosi kipeät kävellä levossa ei mitään oireita. Onneksi tutulla oli sama ja neuvoi ohje purkissa 1-2 mutta otan joka päivä 4kpl. eikä mitään oireita!

  Re: Jalat jatkuvasti kipeät, mistä apu?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   20.9.24 17:33:23

Magnesiumia kuurina nyt aluksi, sitten lääkäriin ja diabetes kokeeseen.
Diabetes monella oireilee juurikin jalkakipuina tai sitten sydänviat, kun vaikuttaa verenkierron kautta.

  Re: Jalat jatkuvasti kipeät, mistä apu?

Lähettäjä: Ekaksi 
Päivämäärä:   21.9.24 00:18:52

Kannattaa tarkistuttaa veren sokeritasot, oireet osuus myös hyvin piilevän diabeteksen alkaviin oireisiin ja ja hermotuksen vaurioihin jaloissa.
Töki tylpällä neulalla jalkapohjaan tunteeko kipuna vai pelkkänä kosketuksena.
Kannattaa ottaa asia hoitoon ennen kuin jopo lerpahtaa.
Mitä ne arvioivat että Suomessa on 20000 piilevästi korkeaa verensokeria ja diabetestä sairastavaa.

  Re: Jalat jatkuvasti kipeät, mistä apu?

Lähettäjä: Ekaksi 
Päivämäärä:   21.9.24 01:06:56

Korjaus: 200.000 piilevästi korkeaa verensokeria sairastavaa!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.