Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ähky porkkanoista?

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   18.9.24 11:37:35

Minulla on vuokrahevonen. Olin maanantaina tallilla, hevosenomistaja oli sanonut että siellä on vielä porkkanoita hevoselle, hän toi ne aamulla. Jäljellä oli 3 isoa porkkanaa, ja annoin ne kaikki hevoselle ratsastuksen jälkeen sen suuria ajattelematta.

Eilen omistajalta tuli viesti, että hevosella on ähky. Tietysti ajattelin heti, että eikä, onko se nyt sen porkkana-annoksen takia?! Minähän en siis tiedä, paljonko hevonen oli saanut porkkanaa jo aiemmin päivällä... voiko olla, että on ollut liikaa?

Tiedän kyllä, että ähky on sairaus, josta on vaikea tietää mistä se loppuviimeksi aiheutui, mutta panikoin nyt että minä olen aiheuttanut hevoselle tuollaisen kiputilan. Toki jos omistaja on syöttänyt hevoselle jo aiemmin päivällä useampia porkkanoita, olisi ollut aiheellista sanoa minulle vaikka, että yhden voi vielä antaa. Onko toisaalta edes iso ero, antaako 1, 2 vai 3 porkkanaa? En ole hirveästi perehtynyt hevosten ruokintaan, enkä yleensä syöttele hevoselle yhtään mitään. Siksi tämä paniikki. Apua!

  Re: Ähky porkkanoista?

Lähettäjä: 007 
Päivämäärä:   18.9.24 11:51:06

No Ei kyllä porkkanat aiheuta Ähkyä , okei huoletta.

  Re: Ähky porkkanoista?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.9.24 11:51:48

Porkkanat on melkein 90% vettä. Ei varmasti ole kiinni siitä saako 1 vai 3 porkkanaa lisää

  Re: Ähky porkkanoista?

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   18.9.24 11:57:21

Huh, kiitos!

  Re: Ähky porkkanoista?

Lähettäjä: henna 
Päivämäärä:   18.9.24 12:03:31

Hevoselle täytyy syöttää kilon päivässä porkkanoita. Siitä se saa koko päivän a-vit annoksen.

  Re: Ähky porkkanoista?

Lähettäjä: Eroja on 
Päivämäärä:   18.9.24 12:46:37

No minä tiedän pari hevosta joiden mahat eivät kestäneet porkkanaa lainkaan.

  Re: Ähky porkkanoista?

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   18.9.24 12:55:30

Mulle on ilmeisesti jäänyt edelliseltä tallilta joku paniikki päälle siitä, että teen jonkin kauhean virheen. Siellä nimittäin omistaja kyttäsi kaikkea ja esimerkiksi noiden porkkanoiden syöttämisestä olisi sanonut joko että ei voi olla totta, annoitko sä ne kaikki sille, nyt se varmasti sairastuu TAI miksi et antanut kaikkia porkkanoita, nyt ne ehti homehtua ja piti heittää pois! Mikään ei kelvannut eikä ollut oikein, siksi musta on tullut todella varovainen ja epäilen itsekin tekemisiäni vaikkei olekaan tapana säätää eikä sählätä.

Onneksi uusi paikka on rennompi. Kuulin juuri, että hevosella on tänään ollut kaikki ok :)

  Re: Ähky porkkanoista?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.9.24 12:57:54

Kyllä niitä porkkanoita pitää antaa jäisinä vähintään 10 litran ämpärillinen ennen kuin siitä ähkyn saa.

Syksyllä kaksi todennäköisinta syytä ähkylle:

-hevonen syönyt tarhassa maata/hiekkaa kun hamunnut viimeisiä vihreitä aidan alta

-liikaa loimia päällä ja talvikarva täydessä terässä ja ulkona +20 lämmintä.

  Re: Ähky porkkanoista?

Lähettäjä: keltuainen 
Päivämäärä:   18.9.24 13:10:14

10 porkkanaa päivässä on ok. Omenoita pitää kuitenkin syöttää varoen niiden happamuuden takia. Toisaalta, ope joskus mainitsi että jos hevonen syö innolla jotain kirpeää, on vatsassa jokin vikana!

  Re: Ähky porkkanoista?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   18.9.24 13:12:59

Ei porkkanoista saa ähkyä. Meillä oli joku joskus saanut yöllä karsinan oven auki ja vedellyt porkkanoita - tosin verkkosäkistö ei niin helppo ahmia mutta oli niitä syöty. Ei tullut mitään oireita. Olihan se tottunut niitä saamaan sentään.

  Re: Ähky porkkanoista?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   18.9.24 13:14:01

Mulla oli hevonen, joka sai ähkyn leivästä. Ihan yksi pala riitti.

  Re: Ähky porkkanoista?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   18.9.24 16:27:58

o Niin tai sitten kyse on ollut sattumasta! =D Mikään hevonen ei saa ähkyä yhdestä leipäpalasesta ellei se palanen ole ämpärin kokoinen!

  Re: Ähky porkkanoista?

LähettäjäNN 
Päivämäärä:   18.9.24 17:25:03

Mää olen viettänyt kaksi jouluaattoa taluttaen ähkyistä ponia, kun molempina annoin sille yhden omenan ja yhden porkkanan. Ekalla kerralla pidin sattumana, tokan jälkeen ei ole saanut mitään herkkuja. Veikkaan toki syyksi omenaa (on muutenkin herkkämahainen), mutta parempi katsoa kuin katua.

  Re: Ähky porkkanoista?

Lähettäjä: Salla 
Päivämäärä:   18.9.24 23:20:24

Meidän ruuna joutui Hyvinkäälle ähkyleikkaukseen, oli saanut kaksi pientä porkkanaa, joissa oli vöhön hometta. Lopun alku.

  Re: Ähky porkkanoista?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.9.24 23:51:55

Syksy on ähkyjen kulta aikaa ja siihen ei porkkanat liity:)

  Re: Ähky porkkanoista?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   19.9.24 01:56:42

Ähky on yleisnimitys hevosen vatsavaivoille. Kun hevonen saa vatsavaivoja, hevonen alkaa piehraroimaan. Hevosessa on suunnitteluvirhe, suolisto on liian pitkä ja se ei ole missään kiinni = kiertyy helposti esim.jos tuskaisena kipuilee. Lisäksi ohut ja paksusuolen liitoskohta on yleensä tukoksille alytein kohta.

Myös vahva sokeri laitumilla näin syksyisin on ähkyjä lisäävä tekijä. Kaasun kertyminen vatsaan ja kivuista johtuva piehtarointi voi pahentaa tilannetta aiheuttamalla suolisolmuja.

Kahdella kolmella porkkanalla ei ähkyä saa aikaiseksi. Joten eiköhän johdu muusta.

  Re: Ähky porkkanoista?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   19.9.24 01:57:41

Puhelimella kirjoitettu. Pahoittelen epäselvää tekstiä.

  Re: Ähky porkkanoista?

Lähettäjä: 2h 
Päivämäärä:   19.9.24 06:42:46

Ennen piehtarointia hevonen on levoton, saattaa hiota, potkia tai purra kylkiä ja/tai nostaa kuumetta. nimim ähkyn nähneenä.

  Re: Ähky porkkanoista?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   19.9.24 09:38:58

Syksy on ähkyaikaa kun ilmat viilenee ja hevoset alkaa juoda huonommin. Parists porkkanasta ei ähkyä tule. Tai aloittajan tapauksessa vastuu on kyllä hevosen onistajalla, kun käski syöttää.

Ihanaa kuitenkin, että mietit hevosta ja huolehdit siitä! Olisin sun kaltaisesta liikuttajasta onnellinen :)

  Re: Ähky porkkanoista?

Lähettäjä: ippe 
Päivämäärä:   19.9.24 09:42:58

veden puute. joiko hevonen rasituksen jälkeen riittävästi ja onko vesi vapaana tarjolla?

  Re: Ähky porkkanoista?

Lähettäjä: Tietoa 
Päivämäärä:   19.9.24 09:49:25

O / älä puhu höpöjä ei pidä paikkaansa. Jos olet tuota mieltä et ymmärrä hevosista mitään.

  Re: Ähky porkkanoista?

Lähettäjä: slurps 
Päivämäärä:   19.9.24 09:51:22

Kokeile melassivettä(kasta kauha, sellainen jota löytää kaupan leivontatarvikkeissa, ja anna sen liuota kymmenessä litrassa, tavallinen sankko, vettä). Tai loraus omenamehua veden joukkoon?

  Re: Ähky porkkanoista?

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   19.9.24 10:18:54

Kiitos vastauksista! Hevonen voi hyvin :) Oli kuulemma alkanut oirehtia tiistaina omistajan ratsastuksen jälkeen, ja kyseessä oli kouristusähky.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.