Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koiranpentu yksin kotona

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 21:23:52

Minkä ikäisenä olette jättäneet koiranpentua yksin kotiin työpäivän ajaksi?

  Re: Koiranpentu yksin kotona

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.24 22:37:56

5 kk iässä

  Re: Koiranpentu yksin kotona

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   17.9.24 22:48:08

9-viikkoisena.

  Re: Koiranpentu yksin kotona

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.24 22:49:58

26-vuotiaana

  Re: Koiranpentu yksin kotona

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.9.24 06:35:00

Pari ekaa viikkoa joku oli sen kanssa koko ajan, minkä jälkeen alettiin asteittain jättää yksin ensin pieneksi hetkeksi. Kuukauden jälkeen se oli tunnin-pari päivässä yksin, ja aikaa pidennettiin kolmeen tuntiin 4 kk ikään mennessä.

Nyt pentu on 7 kk ja joutuu olemaan maksimissaan 5,5 tuntia yksin, sen jälkeen joku perheenjäsen tulee kotiin. Useimpina päivinä se on 4,5 tuntia.

Pientä pentua en raaskisi jättää yksin pitkäksi aikaa, ellei perheessä ole toista koiraa. Itse järjestin eläkkeellä olevista isovanhemmista hoitajia kotiin työpäivän ajaksi ja olin itse muutaman päivän palkattomalla.

  Re: Koiranpentu yksin kotona

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   18.9.24 06:58:55

Yksinoloharjoittelu kannattaa aloittaa heti ekasta päivästä, esim ihan vaan sillä, että käyt vessassa ovi kiinni. Hirvein karhunpalvelus koiralle on se, että ensin sen kanssa on joku koko ajan viikkotolkulla, esim kesälomalla, ja tästä on muodostunut sille jo normaali olotila.

Mä oon kotona viikon, ja joka päivä treenataan yksinolemista aikaa vähitellen pidentäen. Seuraavan viikon teen lyhyttä päivää ja etäilen osan viikosta. Seuraavalla viikolla aikaa taas vähän pidennetään. Jos ongelmia ei ole (eikä tähän asti ole ikinä ollut), niin tämän jälkeen normaali työaika ja rutiinit.

  Re: Koiranpentu yksin kotona

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.9.24 07:01:35

Juu, mekin treenattiin yksinoloa pikku hiljaa heti tokasta päivästä lähtien. (Lisäys edelliseen viestiini.) Siitä huolimatta joku oli pennun kanssa koko ajan ekat kaksi viikkoa, vaikka poistuikin hetkeksi oven ulkopuolelle.

  Re: Koiranpentu yksin kotona

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.9.24 09:09:48

Mekin treenattiin yksinoloa heti alusta asti, mutta kokonaisen työpäivän ajan pentu oli yksin vasta 5kk iässä. Sitä ennen lyhyempiä aikoja. Sitä työpäiväähän tässä kysyttiin

  Re: Koiranpentu yksin kotona

Lähettäjä: Emppu 
Päivämäärä:   18.9.24 17:25:31

Tuo vanhempi taisi olla n. 3kk ikäinen, kun jäi työpäiviksi yksin. Nuorempi oli 8 viikkoa, mutta vanhempi olikin sillä sitten kaverina. Portilla tosin erotettuna piti olla, kun painoeroa oli 20kg, mutta nulikka oppi avaamaan portin ja kun nätisti olivat, niin saivat sitten olla keskenään.

  Re: Koiranpentu yksin kotona

Lähettäjä: Sup 
Päivämäärä:   18.9.24 18:52:00

Ensimmäiset pari päivää ainakin hyvä viettää pennun kanssa ilman yksin jäämistä. Pennulle valtavan iso elämän muutos joutua eroon äidistä, sisaruksista ja omasta kodista joten tarvitsee aikaa totutella uuteen. Itse parin ekan viikon aikana menin vain oven taakse vaihtamaan vaatteet tai kävin viemässä roskat. Kolmannella viikolla ruvettiin sitte päivittäin harjoittelemaan kokoajan aikaa pidentäen. Kun alotin työt oli pentu 2h yksin ja sitten etätöitä tekevä äitini meni paikalle loppupäiväksi. Tätäkin aikaa pikku hiljaa pidennettiin. Kaikilla ei toki tälläistä mahdollisuutta ole ja silloin yksinolo harjoitukset aloitettava aiemmin mutta niinkuin alussa sanoin niin pari päivää hyvä antaa aikaa tutustua uuteen ympäristöön

  Re: Koiranpentu yksin kotona

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.24 18:58:11

Perjantaina pentu taloon ja maanantaina alkaa arki. 0 kpl eriahdistuskoiraa.

  Re: Koiranpentu yksin kotona

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.9.24 19:28:09

Sama kuin .neljässä päivässä opeteltu yksin olo ja sitten töihin. Ei eroahdistusta.

  Re: Koiranpentu yksin kotona

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.9.24 19:55:02

Ensimmäiset yksinoloharjoitukset eivät ainakaan minulla tarkoita sitä, että pentu jätettäisiin oikeasti yksin, vaan että se on hetken esimerkiksi portin takana tai pentuaitauksessa ja itse istuu ensin vieressä ja myöhemmillä kerroilla menee hiukan kauemmas, sen jälkeen puuhailee samassa huoneessa, sitten poistuu hetkeksi toiseen huoneeseen jne. Tämä voidaan aloittaa jo seuraavana päivänä pennun saapumisesta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.