Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: Essi 
Päivämäärä:   17.9.24 20:57:53

Haaveissa olisi joskus tulevaisuudessa hankkia vesikoira.
Olen näiden kolmen vaihtoehdon välillä pyöritellyt, mutta en millään osaa valita mikä eniten miellyttäisi, lagotto, espanjanvesikoira vaiko portugalinvesikoira.

Koira tulisi kahden aikuisen talouteen, molemmilla paljon kokemista eri rotuisista koirista, mulla ollut koira 11 vuotiaasta asti aina, mies nyt 2å vuotta asunut kanssani ja joutunut väkisinkin pelaamaan koiriemme kanssa hyvin paljon..
Mulla on ollut mm. pinsereitä, nahka, podengo ja rotikka.

Tulevalta (vesiloiralta) toivoisimme kivaa ja reipasta, mutkatonta luonnetta, arkuus ja agressiivisuus on se mitä en hae. Sen kanssa lenkkeiltäisiin erittäin paljon ja se pääsisi mukanani tallille ja muutenkin mahdollisuuksien mukaan tykätään pitää koiraa paljon
mukana joka paikassa, ei yksin kotona kököttämässä kotona.

Millaiset ovat suurimmat erot noilla roduilla vai onko ne erot nemmänkin yksilötasolla, kuten olen ollut huomaavinani?

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 21:12:54

Yksilöllisiä, meillä ollut muutama lagotto 20 vuoden aikana, pääosin mukavia harrastus kavereita, joukkoon mahtuu arka, riistaviettinen, agressiivinen . Nämä kaikki eri kasvattajilta ja pääosin eri sukua. Neljä oikein mukavaa yksilöä.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   17.9.24 21:39:19

Meillä perro, joka on mitä mainioin perhekoira ja kotona eläminen on helppoa. Aivan eri koira kodin ulkopuolella ja on arkuutta ja epävarmuutta vieraita ihmisiä ja koiria kohtaan. Lenkkikaverina tosi kiva, kunhan saa kulkea rauhassa.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   17.9.24 21:39:49

Minulla on kaksi lagottoa, jotka ovat luonteeltaan aika erilaisia, vaikkakin ovat sukua keskenään.

Vanhemman kanssa ollaan aikaisemmin treenattu rallya ja agia sekä kokeiltu mm. Vepeä ja koirahiihtoa. Vanhempi on rakastaa haistelua yli kaiken. Sen kanssa harrastetaan nykyään pääosin nosea.

Nuorempi on vielä kovin nuori, mutta vauhtia on 100x enemmän kuin vanhemmassa. Tänä yksilö on ahne ja palkkautuu tosi hyvin nameilla ja lelulla. Vaatii ihan eri tavalla aktivointia vs. vanhempi.

Luonteeltaan molemmat ovat reippaita ja avoimia, voi pitää irti ja tulevat miltei kaikkien koirien kanssa toimeen. Vanhempi on myös mh-testattu. Meille on sattunut hyvät yksilöt, näiden kanssa on kiva harrastaa ja arki on helppoa. Matkustetaan aika paljon ja koirat sopeutuvat muitta mutkitta uusiin ympäristöihin. En tiedä muista vesikoirista, mutta lagotot vetää luonnostaan aika paljon. Sen opettaminen vaatii pitkää hermoa ja sinnikkyyttä :D

Jos lagottoa nyt lähtisin ostamaan, syynäisin koiranetin terveystulokset (pevisa + sydän,selkä) ja en ottaisi pentua yhdistelmästä, jonka vanhempia ei ole luonnekuvattu/luonnetestattu.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.9.24 22:21:11

Todennäköisesti mutkattomia ja ongelmattomin on portugeesi.

Eniten työkoira ja työmyyrä ehdottomasti espanjalainen.

Lagotto, no, ehkä arka, voi olla kivakin, mulle vähän kysymysmerkki.

Mulla on kolme espanjalaista. Ei edes uskoisi saman rotuisiksi. Yksi kaikkien kaveri, niin koirien kuin ihmisten, sylikoira, kaikki käy. Yksi arka, haukkuherkkä, vierastaa ihmisiä ja koiria. Yksi siltä väliltä, ihmiset haukkuu ensin, mutta ok, kun saa rauhassa tutustua.

Kaikki älykkäitä, oppivat helposti, haluavat miellyttää omistajaa. Lenkkikavereina kivoja.

Espanjalaisen kanssa voi olla myös vähän arpapeliä, mitä saa. Kannattaa kysyä, millaiset vanhemmat, mitä tekevät, miten käyttäytyvät. Eikä sekään aina takaa mitään. Älä osta kasvattajalta, joka tehtailee vain nöyttelytuloksia. Osta kasvattajalta, jolta menee koiria lapsiperheisiin ja pärjäävät perheissä. Pätee kaikkiin vesikoiriin.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: Alli 
Päivämäärä:   18.9.24 00:58:48

Koko eroahan näillä on aikalailla jos vertaa ääripäät lagotto narttu ja portugeesi uros.
Kannattaa miettiä onko sillä kuin paljon merkitystä.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: Elo 
Päivämäärä:   18.9.24 06:50:05

En uskaltaisi ottaa näistä mitään. Niin paljon arkuutta etenkin perroissa ja lagotoissa. Elämä aran koiran kanssa on hirveää, etenkin jos meinaa liikkua kodin ulkopuolellakin. Perroissa on kyllä moottoria ihan kivasti harrastuksiin, mutta useissa näyttäytyy todella kovana kiihtymisenä.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: Trimmi 
Päivämäärä:   18.9.24 07:56:19

Jos noissa ulkonäkö viehättää niin villakoira on hyvin samannäköinen trimmauksesta riippuen.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: Mulle 
Päivämäärä:   18.9.24 08:42:10

Mun kahden perron ja yhden lagoton kokemuksella sanoisin, että täysin yksilöstä kiinni mitä sattuu saamaan. :D Mutta kun sulla luonne selvästi aika ykkösprioriteetti niin yrittäisin löytää mahdollisimman hyväpäisistä vanhemmista pennun. Moottoria riittää ihan varmasti sun tarpeisiin kaikissa, eli välttämättä ei tarvitse valita sitä kaikista suurimmalla moottorilla varustettua yhdistelmää. Mulla luonteen ja terveyden puolesta molemmissa roduissa sattunut mielettömän hyvät yksilöt, perroista toinen sitten perinteisempi varautunut mutta hyvin pärjää arjessa, se ei ole kaikkien kaveri ja jännittää uusia asioita mutta toisaalta ei myöskään yhtään aggressiivinen. Tallilla toimii hyvin ja hyvä harrastuskoira puutteistaan huolimatta. Erityisesti lagottoa valitessa tein todella huolellista tutkimustyötä luonteen, terveyden ja työmoottorin näkökulmasta, ja sain kyllä itselleni just täydelisen koiran. :) Tallilla toimii kaikki koirat hienosti vapaana mutta lagotolla selkeästi eniten viettiä lähteä hajujen perään. Ja mihin päädytkin niin sosiaalistamisen tärkeyttä ei voi korostaa liikaa. Ja vielä yksityiskohtana, että lagoton turkki pohjavilloineen on tuplat siitä mitä perrolla, eli sekin on hyvä pitää mielessä valintaa tehdessä, erityisesti jos toiveissa on pitää tallilla mukana ja kulkea luonnossa. Itselle tämä on konkretisoitunut tuon lagoton lammasturkin kanssa. :D Toisaalta, se viihtyy ulkona pitkiäkin aikoja turkkinsa ansiosta, mutta trimmaaminen on kyllä aina melkoista keritsemistä, ja sille tulee helposti kuuma harrastuksissa, vaikka turkki ei olisi edes vielä pitkä. Trimmaan molempia rotuja koneella ja pidän suht lyhyessä karvassa aina. Jos pidemmästä frisyyristä tykkää niin lagottoa voi myös saksia haluamaansa mittaan, perroa trimmataan aina koneella.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: Geesi 
Päivämäärä:   18.9.24 08:53:43

Mulla on monen vuoden kokemus portugeeseistä ja paljon myös olen perrojen kanssa tekemisissä, vaikka omaa ei ole.

Perrot on ihan mahtavia koiria sitten kun ne on selväpäisiä. Monipuolisia harrastuskoiria ja toimivat kun ihmisen mieli. Huonolla tuurilla sitten saa pelkoagressiivisen räksyttäjän, joka pelkää omaa varjoakin ja näykkii vieraita. Mutta jos on valmis tekemään sen työn että etsii oikeasti kivoista ja avoimista vanhemmista pennun niin suosittelen! Toki rotuna perro on myös harrastuskoira isolla moottorilla ja vaatii paljon puuhaa ettei laita sisustusta uusiksi.

Portugeesit on tasaisempia luonteeltaan ja lähinnä huonolla tuurilla ja ostamalla sian säkissä saa aran yksilön. Pääsääntöisesti ovat melko hilpeitä hessuhopoja. Toki omiin ihmisiin enemmän kallellaan, mutta hyväksyvät vieraat nopeasti ystävikseen. Ei mitään sohvankoristeita, mutta eivät mene sekaisin jos joskus on rauhallisempia päiviä. Turkissa on vähän hommaa jos pitkänä haluaa pitää, mutta lyhyeksi ajeltuna helppo ja kätevä.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   18.9.24 09:20:10

"En uskaltaisi ottaa näistä mitään. Niin paljon arkuutta etenkin perroissa ja lagotoissa."

No tämä ! Ihan oikeasti tämä.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: perro 
Päivämäärä:   18.9.24 10:06:07

Reilu vuosi takana perron kanssa. Jos listaa plussia ja miinuksia:

+ todella uskollinen ja kiltti omille perheenjäsenille. Saa vääntää ja kääntää ja sietää lapsenkin hienosti
+ Ihanan iloinen ja reipas, mahtava lenkkikaveri
+ Viisas ja nopea oppimaan. Luonnetta on, mutta ei lähde kyseenalaistamaan käskyjä
+ Osaa myös rauhoittua
+ Käytin paljon aikaa sosiaalistamiseen ja erilaisten asioiden ja äänten totutteluun. Ei säiky ääniä tai asioita, kesällä tehtiin parin viikon reissu ulkomaille ja oli mitä mahtavin matkakaveri. Oli kuin kala vedessä isoissakin kaupungeissa hälinän keskellä

-/+ kovasta sosiaalistamisesta huolimatta ei innostu vieraista. Ei ole agressiivinen, mutta yksinkertaisesti vieraat ei kiinnosta. Käy tutustumassa ja antaa koskea, mutta siinä se. Jos vieras tunkee väkisin liian lähelle, väistää pois
- aika haukkuherkkä kaveri (versus edelliset aussie ja tolleri)
- ruoka-aineallergioita

Yhteenvetona sanoisin, että ei missään nimessä kokemattoman koira. Antaa paljon, mutta vaatii hurjasti myös aikaa ja aktivointia. Pentuvaiheen sosiaalistamiseen ja opettamiseen sai todella paneutua.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: epel 
Päivämäärä:   18.9.24 10:55:57

Näistä portugeesi, ehdottomasti.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: Ihmettelen 
Päivämäärä:   18.9.24 11:21:54

Olen myös tässä vähän pähkäillyt vesikoiran hankintaa.
Ihmetyttää kun perroa mainostetaan joka paikassa, ettei irtoa karvaa lainkaan, mutta portugalin vesikoirasta on monen kasvattajan sivuilla maininta, errä niillä on ihan normaali karvanvaihto 2 krt vuodessa ja sillon pitää vaan harjata usein, muuten on karvatuppoja lattioilla.
Onko näiden turkeissa tosiaan noin iso ero, että perrot ei karvaa ollenkaan ja portugalilaisista irtoaa karvaa?

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: Geesi 
Päivämäärä:   18.9.24 12:59:25

Kummallakaan rodulla ei ole pohjavillaa, joten niillä ei myöskään ole tavallista karvanlähtöaikaa. Turkkia tippuu vähän kuten ihmisillä hiuksia. Mulla ei oikeastaan ikinä ole karvoja vaatteissa, sohvassa tms. Mutta kyllä niitä vähän karvoja harjatessa lähtee ja imuroidessa sohvan alta jne. Mulla siis portugeesejä.

Perroilla samankaltainen turkki, mutta sitä ei rotutyypillisesti harjata auki, vaan annetaan nyörittyä. Tämä toki vaikuttaa siihen ettei ne karvat juuri tippuile kun ovat rastoilla.

Pohjavillattomina molemmat rodut toki vaativat jotain takkia niskaan etenkin viimalla ja kovalla sateella syksyllä/talvella.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   18.9.24 15:05:51

Onko näiden kolmen turkkien hoidossa paljonkin eroja?

Ilmeisesti portugalilaisen turkkia saa (ja pitää?) harjata jos sen on leikannut lyhyeksi, kun taas perron turkkia ei saa harjalla koskeakaan vaan aina sormin?
Mites lagotto?

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: Quqa 
Päivämäärä:   18.9.24 15:14:10

Lagotot on näistä kolmesta selkeästi pitkäikäisimpiä.
Paljon näkee 16-18 vuotiaita hienossa kunnossa olevia lagottoja.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.24 15:14:25

"Tulevalta (vesiloiralta) toivoisimme kivaa ja reipasta, mutkatonta luonnetta, arkuus ja agressiivisuus on se mitä en hae"

Sitten ainakin lagotto ja perro pois laskuista. Jos kihara turkki viehättää, keskari ja isovillis voisi olla hyvät vaihtoehdot.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: Geesi 
Päivämäärä:   18.9.24 17:54:37

Pitkässä turkissa oleva portugeesi vaatii kyllä viikottaisen harjauksen ja 1,5-2 viikon välein pesun ja föönauksen. Puhdas turkki menee vähemmän takkuun. Pitkästä turkista pitää myös mielellään nyppiä roskat pois, ne kerää nopeasti takkua ympärilleen. Ennen pesua turkki harjataan perusteellisesti, avataan kaikki takut ja sitten pesu. Föönaus ei ole pakollista, mutta itse koen että föönattu turkki pysyy parempana (=puhtaana) pidempään. Pesuväli on tosi koirakohtaista. Sitten taas jos ajaa turkin alas, niin ei ole turkinhoitoa. Meidän rodussa tämä on ihan ok ja jopa suositeltavaa jos turkki kuluu huonoon kuntoon. Itse tykkään etenkin kesäksi ajaa turkit alas että on kivempi metsissä ja järvissä rymytä.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   18.9.24 17:55:49

Portugeesien luonne on paras, mutta ulkonäkö ei mua miellytä, tylsat värit ja kamala se suora karvaversio.
Siksi aikoinaan jäi valittaviksi perro ja lagotto.
Paadyin lagottoon, enkä ole katunut.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.24 18:00:50

Ota barbet.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.9.24 18:36:32

En ole Suomessa ikinä nähnyt kunnolla nyörittynyttä perron turkkia. Ei se oikein meidän kuraolosuhteissa toimi.

Perroja ei silti harjata. En mä kyllä sorminkaan mitään erottele, no ehkä jonkin takun joskus, ennemmin kyllä leikkaan pois. Meillä pidetään perrot aika lyhyessä turkissa, ajetaan lyhyeksi noin 3 kk välein. Helpompi niin. Talvellakin on kuitenkin kurakeleillä pakko pestä jalkoja ja mahaa ainakin jatkuvasti.

Ei, meillä ei tipu tai irtoa karvaa yhtään. Yhdestä nyt jo kuolleesta perrosta irtosi pientä hahtuvaa, sellaista kevyttä pumpulia.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: 00 
Päivämäärä:   18.9.24 21:06:19

Perro Salsaver-kennelistä :) Huikean avoimia ja reippaita koiria.

Ei lähde perroista karvan karvaa, ainakaan meillä eikä kenelläkään tutuilla.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.9.24 21:18:23

"Paljon näkee 16-18 vuotiaita hienossa kunnossa olevia lagottoja."

Mä en kyllä usko, että yksikään yli 15-16-vuotias koira voi olla hienossa kunnossa...

Mä oon tavannut vaan pari portugeesiä, mutta molemmat jäi positiivisesti mieleen. Tasapainoisia, koulutettavia koiria. En tiedä, millainen on rodun yleistilanne, mutta sellaista voisin itselleni jonain päivänä harkita.

Lagotoissa ja perroissa on paljon hajontaa ja paljon myös arkuutta.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: Allu 
Päivämäärä:   18.9.24 21:45:32

Luonteen puolesta vesikoirista ottaisin portugeesin tai barbetin.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: Jenni 
Päivämäärä:   18.9.24 21:46:50

Meillä ollut suvussa (vanhemmillani, minulla ja nuorin yksilö miehen siskolla) 15v portugeeseja, kolmea sukupolvea. Ehdottomasti ääni tälle rodulle!

Perroista ei kovin hyviä kokemuksia, nimenomaan arkuutta ja aggressiivisuutta olen kohdannut. Lagotoista ei kokemusta.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: Essi 
Päivämäärä:   18.9.24 22:43:29

Barbet on kyllä myös mielenkiintoinen uusi tuttavuus.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.24 23:11:44

Meillä oli lagotto, eli 12v ihan sata lasissa, ei olisi erottanut pennusta päivää ennen kuolemaa..luonnollinen poismeno nukkuessa, avattavaksi ei laitettu.
Kiltti ja mukava koira.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   19.9.24 00:13:21

Barbeteilla on sitten aika isoja terveysongelmia ja suppea geenipoli. Nämä seikat kannattaa ottaa huomioon ja ihan tosissaan jos rotua harkitsee.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 07:01:18

Jep. Tutulla kolmas barbetti menossa. Silläkin epilepsia. Kaksi edellistä mennyt alta 5-v monttuun. Kilttejä koiria kyllä.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 08:22:06

” Sitten ainakin lagotto ja perro pois laskuista. Jos kihara turkki viehättää, keskari ja isovillis voisi olla hyvät vaihtoehdot.”

Keskareilla ja isovilliksillä on yhtä lailla arkuutta ja aggressiivisuutta. Enemmän vaikuttaa yksilö. Veikkaan, että löydät hyvän koiran mistä vaan noista vesikoirista, kun panostat oikean yhdistelmän etsimiseen. Itse varmaan kyselisin kaikista kolmesta rodusta kasvattajilta ja etsisin enemmän yksilö kuin rotua, jos ei koko tai turkki saa kallistumaan enemmän jonkun tietyn rodun puoleen. Määrällisesti perroja on eniten, mikä näkyy ehkä hyvässä ja pahassa. On mistä valita, mutta on myös laaduttomia.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: Essi 
Päivämäärä:   19.9.24 15:03:59

Ok, unohdan sitten barbetin suosiolla.

Palloilen nyt lähinnä lagoton ja pwd:n välillä, toisena päivänä tuntuu lagotto paremmalle vaihtoehdolle, toisena portugeesi.
En perroakaan ole taysin hylannyt jos oikeasti hyvä kasvattaja ja yhdistelma löytyisi.
Lagotto viehattaa silmää eniten ja koko olisi just passeli. Portugalilaisella ehkä taas ulkonäkö ja koko tökkii eniten..

Vaikeaa kun on liikaa samankaltaisia vaihtoehtoja!! :/

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 15:07:18

Millainen koira olisi irlanninvesispanieli? Onko täällä kenelläkään tietoa?

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   23.9.24 14:15:19

Meillä on lagotto.
Kiva kaveri, Turkki vaan aika työläs ja kantaa hitosti likaa ja roskaa sisään.

  Re: Vesikoirat (lagotto, perro vai portugeesi)?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   23.9.24 14:19:59

"Keskareilla ja isovilliksillä on yhtä lailla arkuutta ja aggressiivisuutta."

No ei prosentuaalisesti sinne päinkään kuin vesikoirissa.. Mistä tahansa rodusta löytyy myös arkoja ja aggreja ja vähän täytyy olla itsekin valmis panostamaan pentuaikaan, mutta mikään "tyyppivika" ei arkuus villakoirissa ole kuten perroissa on.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.