Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  outo ihottuma nilkassa

Lähettäjä: Kumma 
Päivämäärä:   17.9.24 18:30:22

On ollut jo vuosia, ei siis ole uusi juttu. En ole käynyt siitä lääkärissä kun ei ole haittaa ollut enkä ole muistanut mainita jos olen muista syistä käynyt. Mutta silti sitä välillä ihmettelee mikä se on.

On siis nilkassa pienellä alueella, nilkkaluun kohdalla ulkosivulla. Noin sormenpään kokoinen läntti, joskus isompi, joskus pienempi, eli koko vähän vaihtelee. Ei ole levinnyt eikä minulla ole samanlaista missään muualla kehossani.

Pinta tuntuu rohtuneelta, samaan tapaan kuin vaikka kantapäät kun iho kuivuu ja alkaa ensin kesiä ja sitten halkeilla. Tämä ihottuma ei ole koskaan halkeillut, mutta sellainen hyvin karkea se on. Ei ole merkitystä rasvaako sitä vai ei, ei ole merkitystä millaisia kenkiä käyttää, eli ei siitä päätellen johdu myöskään hankauksesta.

Ihottuman kohdalta iho on kova ja paksu samaan tapaan kuin kovettumissa mitä ihmisille joskus tulee jalkapohjiin, mutta irtoilee reunoiltaan samaan tapaan kuin rupi joka parantuessaan alkaa irtoilla ensin reunoilta ja sitten aina keskemmältä kunnes lopulta on kokonaan irronnut. Tämä ihottuma tosin ei irtoa kokonaan samalla tyylillä, vaan ainoastaan reunoilla on pientä irtoilua. Joskus reunaa rapsuttaessa kovettuneesta ihosta saa kiinni, ja silloin sen saa toisinaan vedettyä irti kuin minkäkin rakkolaastarin. Se irtoaa kuin tiukasti tarttunut tarra tai teippi, eikä siitä koskaan seuraa verenvuotoa eikä se satu. Kun kovettuneen ihon on vetänyt irti, alla on kevyesti punottava, sileä, tasainen iho, samanlainen mikä jää näkyviin kun rakko on parantunut ja kuivettunut iho irtoaa ja alta tulee esiin uusi iho. Vielä ohut ja punottava, mutta silti tarpeeksi kestävä ettei kosketus satu eikä päästä mitään eritettä.

Ja mitä tuntoon tulee, iho on kovettuman kohdalta myös lähes täysin tunnoton. Siinäkin tapauksessa, että olisin esim. hiekkapaperilla hionut kovettuneen ihon pois, voin huoletta nipistää ihoa täydellä voimalla ja tunnen hädin tuskin kosketuksen. Siitä voisi varmaankin vaikka leikata saksilla palan pois eikä se sattuisi.

Onko jollain ollut samanlaista, ja jos on niin mitä se oli/on? Tuntuu tyhmältä lähteä lääkäriin tuosta, juuri siksi kun siitä ei ole haittaa ollut eikä se tosiaan ole levinnyt. Koko vaihtelee sormenpään kokoisesta suunnilleen euron kolikon kokoiseen, mutta siinä kaikki.

Tietääkö joku? Netistä en ole löytänyt mitään tutulta kuulostavaa.

  Re: outo ihottuma nilkassa

Lähettäjä: Pohdintaa 
Päivämäärä:   17.9.24 19:32:50

Millä olet rasvannut? Esim. Psoriasis ihottuma poistaa itseltäni vain hydrokortisoni kuuri. Ei auta mikään muu rasva. Jos en rasvaa ihottumaa niin pysyy vaikka iänsyyden punoittava ja välillä hilseilevä läntti.

Tosin sinun kohdalla kerta ihoalue tunnoton niin kuulostaa siltä, että kohdassa ihosolukkoa kasvaa normaalia enemmän ja iho paksuuntunut.

  Re: outo ihottuma nilkassa

Lähettäjä: Pohdintaa 
Päivämäärä:   17.9.24 19:38:36

Ekseemassa eli atooppisessa ihottumassa ihon paksuuntumista kutsutaan jäkälöitykmiseksi eli voi olla ihan vaan atooppista ihottumaa. Sinuna kokeilisin hydrokortison kuuria eli aamulla ja illa puhtaalle iholle kerros rasvaa 10 - 14 päivän ajan. Jos tuolla ei ole mitään vaikutusta kävisin näyttämässä ihotautilääkärille.

  Re: outo ihottuma nilkassa

Lähettäjä: Kumma 
Päivämäärä:   17.9.24 21:07:26

Ihan kosteusvoiteita olen käyttänyt, ne auttavat vähän, muttei ratkaisevasti. Parhaiten on toiminut O' Keeffe's working hands voide. Kortisonia voisi kokeilla... Ihan siis tavallista hydrokortisoniako? Sitä löytyy kaapista, vai pitäisikö olla jotain muuta? Minulla tuo kovettumakohta ei punota millään lailla. Vasta jos kiskon sen irti kuin tarran, se alla oleva ohut iho punottaa. Muutoin on ihan tavallisen ihon värinen.

Jos olisi psoriasista tai atopiaa, eikö se olisi jo levinnyt? Tuo nilkan läntti on ollut tuossa jo vuosia, en edes tiedä kuinka kauan. Minulla on kyllä atooppinen iho, kuulemma, mutta tosiaan tuota omituista ihottumaa on vain tuolla pienellä alueella. Iho todellakin paksuuntuu niin kuin sellaisissa jalkapohjan kovettumissa, mutta pinta on karhea. Ja todellakin tunnoton vaikka kovettuneen, paksun ihon hioisi poiskin. Siltikään en tunne siinä kipua. Edes paarmat eivät pysty puremaan siitä kohtaa läpi. Niin että jotain hyvää kai sitten siinäkin.

  Re: outo ihottuma nilkassa

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   18.9.24 08:05:20

Minulla on polvessa samanlainen. Ollut jo vuosia, mutta joskus välissä ollut poiskin hetkiä. Atooppiseksi ihottumaksi arvelin. Minulla se tulee tuohon ilmeisesti alitajuisesta stressistä. :'D Se on ainoa nimittävä tekijä ihottuman ajoittaiselle häviämiselle.

Ei kun, hei. Yksi ero löytyy. Minulla tuo läntti kausittain ärtyy kutisemaan julmetusti. Atopiaan sopii toki sekin.

  Re: outo ihottuma nilkassa

Lähettäjä: Pohdintaa 
Päivämäärä:   18.9.24 08:17:30

Ihan tavallista hydrokortisonia aamuin illoin puhtaalle iholle 10 - 14 päivän ajan. Jos siis paranee tuossa 10 päivässä niin ei tarvitse kuuria jatkaa, jos ei niin sinne 14 päivään asti kokeilisin kuuria. Jos lähtee tuolla pois niin kyse mitä todennäköisimmin atopiasta tai sitten tosiaan voi olla tuota psoriasistakin. Jos ei lähde pois niin näyttäisi lääkärille ja tosiaan kertoisin tuosta rasvakuurista.

Omalla pojalla atopiaa ja nilkat oireilee herkästi. Itsellä atopiaa ja psoriasis ja psori teki niskaan läntin joka oli siinä vuosia kunnes tajusin hoitaa sitä hydrokortisonilla. Samanlainen läntti tuli sitten joskus kylkeen ja oli siinä varmaan vuoden kunnes tajusin, että sitä voisi varmaan hoitaa rasvaa alla ja lähti sitten hydrokortisoni kuurilla pois eli minulla nuo läntti on niin kauan aikaa iholla kunnes ne hoidan pois. Muuten eivät siis pahemmin oireile kuten kutise vaan saavat välillä vähän hilseillä yms.

  Re: outo ihottuma nilkassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.24 08:39:41

Liota sitä haaleassa vedessä, jos lähtee sitten pesemällä ja tulee päivässä parissa takaisin, on solunestettä joka tihkuu ihon läpi. Sydänvaivoja

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.