Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: keskiosan kohdalla 
Päivämäärä:   17.9.24 18:29:59

Siis tätä näkee melkein joka toisella pyöräilijällä, oli sitten lapsi / aikuinen tai kuka tahansa harrastelija. Miksi ihmeessä jotkut pitää sitä poljinta jalkapohjan keskiosan kohdalla?? Eihän siitä saa mitään vauhtia :D

Päkiän kohdallehan se kuuluu laittaa, niin kuin jalustinkin?

  Re: Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.24 18:31:47

Satula liian matalalla.

  Re: Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   17.9.24 18:44:59

En juurikaan kiinnitä huomiota polkimen kohtaan, ei ole väliä saada maksimaalista vauhtia. Joskus mäessä liukkailla kengillä voi olla tukevampi kohta keskempänä jalkapöytää, niin ei tarvitse pelätä jalan lipeävän polkimelta.

  Re: Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 18:47:02

Koska siten polkimelle saa eniten voimaa ja turvallisemmin kuin päkiällä.

  Re: Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: keskiosan kohdalla 
Päivämäärä:   17.9.24 18:52:15

Saa eniten voimaa? Millä ihmeen logiikalla? :D Juuri päinvastoin...

  Re: Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: >>> 
Päivämäärä:   17.9.24 18:58:56

Jalka laitetaan polkimelle siihen kohtaan, mitä halutaan treenata.. päkiällä polkemalla etureidet saa treeniä, kantapäällä takareidet. Puoliväli treenaa kevyesti molempia. Vain kengillä, jotka kiinnittyy polkimeen saa maksimaalisen treenin koko jalalle ja näin siis kaiken voiman mitä jaloista lähtee polkiessa.

  Re: Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.24 20:23:55

Minä ainakin vaihtelen sitä paikkaa. Välillä päkiällä ja välillä keskellä. Joskus laitan jopa kantapäälle :D

  Re: Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: Ruttu 
Päivämäärä:   17.9.24 20:42:52

Jos näkisit minun tyylini pyöräillä, niin siinä vasta olisikin ihmetyksen aihetta :D Olen aikoinani vammautunut onnettomuudessa siten, että se näkyy vähän liikkumisessani. Sanotaan vaikka että ei ihan ole alaraajoissani palaset kohdallaan ja esim pyöräillessä oikea jalkani on polkimessa siitä syystä aivan viturallaan ja ihan eri tavalla kuin vasen. Mutta vaikka tyylini ei ole ns puhdas, niin siitä huolimatta pyörä liikkuu ja nautin siitä :)

  Re: Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 20:45:48

"
Saa eniten voimaa? Millä ihmeen logiikalla? :D Juuri päinvastoin..."

Koska päkiälle ei voi varata koko painoa ilman vaaraa lentää turvalleen!

  Re: Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.9.24 21:06:27

"Koska päkiälle ei voi varata koko painoa ilman vaaraa lentää turvalleen!"

Että mitä? Normaalilla tasapainolla varustettu ihminen voi kyllä seistä päkiöillä ilman, että on naamallaan.

  Re: Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   17.9.24 21:35:37

Miten ihmeessä polkupyörällä lentäisi turvalleen, jos paino on päkiöillä?? Tuolla logiikalla ratsastajatkin lentäisivät turvalleen.
Minä ajan seistenkin poljin päkiällä. En osaa pitää muuten kun ratsastuksesta jäänyt tapa.
Ja tietenkin voi myös seistä maassa päkiöillään ja vaikka juosta kaatumatta.

  Re: Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 21:59:50

Oletko aina pyöräillyt väärin, asiantuntija paljastaa!! Katso hermoja raastava kuva! Missä juuri sinä olet erinomaisempi kuin kaikki muut? Ap kertoo!

  Re: Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: Julia 
Päivämäärä:   17.9.24 22:32:04

Mä en ainakaan kaikilla kengillä tunne, missä kohdassa poljin on, joten pidän jalkaani ihan randomisti eri kohdissa

  Re: Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.9.24 22:46:52

Kannattaa kokeilla vaikka hypätä mahdollisimman korkealle ilmaan tai pitkälle eteen ja miettiä mikä kohta jalkapohjasta ponnistaa. Ei suinkaan ole keskellä jalkapohjaa kohta, joka tuottaa eniten voimaa. Sunnuntaipyöräilyssä ihan sama miten jalkojaan pitää, mutta kuvittelisin, että jos haluaa mahdollisimman lujaa ja/tai pitkälle ajaa, niin kannattaa käyttää enemmän päkiää. Pyöräilykengätkin tulevat enemmän päkiän puolelta kiinni poikimeen.

  Re: Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 22:54:21

Olen aina ajatellut, että poljinta keskellä jalkapohjaa pitävät ovat jotenkin kömpelöjä ja heikkokuntoisia. Tämä keskustelu vahvistaa tuota näkemystä.

  Re: Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   17.9.24 23:49:58

"Jalka laitetaan polkimelle siihen kohtaan, mitä halutaan treenata.."

Treenata? Suurimmalle osalle pyörä lienee kuitenkin kulkuväline paikasta toiseen ilman mitään treenitarkoitusta, vaikka ajattelisikin, että saa siinä samalla liikuntaakin.

  Re: Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.24 00:32:36

Siksi, ettei minulla kiinnosta pätkän vertaa trikoopellejen mielipiteet asiasta.

  Re: Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: Koko 
Päivämäärä:   18.9.24 01:32:16

Koska polkimet, ihan sellaiset normaalit, pyörän mukana tulevat, ovat niin isot, ettei pelkkää päkiää siihen saa. Poljin on paljon leveämpi kuin esim. jalustin. Jos sen polkimen keskikohdan laittaa päkiän alle (samaan kohtaan kuin jalustin), niin jalan keskikohta on polkimen päällä.

Tämä siis kengännumerolla 36. Ehkä jollain 46:n jalalla päkiä on niin iso, että se mahtuu polkimeen.

  Re: Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   18.9.24 10:06:34

Päkiällä polkija täällä hei. Tai joskus jopa varpailla. Sama ratsastuksessa. Jep, pohjelihas on aikalailla venynyt.

  Re: Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: keskiosan kohdalla 
Päivämäärä:   18.9.24 11:19:15

''Koska polkimet, ihan sellaiset normaalit, pyörän mukana tulevat, ovat niin isot, ettei pelkkää päkiää siihen saa. Poljin on paljon leveämpi kuin esim. jalustin. Jos sen polkimen keskikohdan laittaa päkiän alle (samaan kohtaan kuin jalustin), niin jalan keskikohta on polkimen päällä.

Tämä siis kengännumerolla 36. Ehkä jollain 46:n jalalla päkiä on niin iso, että se mahtuu polkimeen.''

- En tajua millaisia polkimia teillä oikein on, kun kyllä mun 38-jalat menee ihan normaalisti lenkkareissa polkimelle päkiän kohdalta? Tajusikohan tämän kirjoittaja, että mikä kohta päkiä on?

  Re: Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   18.9.24 11:34:13

"- En tajua millaisia polkimia teillä oikein on, kun kyllä mun 38-jalat menee ihan normaalisti lenkkareissa polkimelle päkiän kohdalta? Tajusikohan tämän kirjoittaja, että mikä kohta päkiä on?"

Maastopyörissä voi olla melko iso (leveä) poljin. On tukevampi ajaa epätasaisessa maastossa seisten.

  Re: Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: ,.,. 
Päivämäärä:   18.9.24 21:34:03

Koska lapsille opetetaan niin siinä uskossa, että jalka pysyy siinä paremmin, eikä lipsu pois. Jää tavaksi. Olen kuunnellut kun muutamaa lasta neuvotaan ajossa, että poljin keskelle jalkaa.

  Re: Pyöräily, miks jotkut pitävät poljinta jalan

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.9.24 21:49:23

En ole kiinnittänyt muiden pyöräilijöiden jalan asentoon huomiota, mutta polkeminen muuten kuin päkiä polkimella kuulostaa kyllä todella hankalalta. :D

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.