Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Käsittämättömiä mielleyhtymiä

Lähettäjä: limsa purjevene 
Päivämäärä:   17.9.24 15:40:57

Teinpä tuossa juustovoileivän, ja otin särpimeksi Saskia Plus Ananas-Passion hiilihapollista juomaa elikkäs limsaa. Kun siemaisin juomaa, tuli heti mieleeni serkkujeni purjevene, jolla seilasimme sisävesillä kun olin lapsi.

Aivan käsittämätön mielleyhtymä, en edes ole koko serkkujani muistanut yli 20 vuoteen olevan olemassakaan (ei siis pidetä yhteyttä, ei ole erityistä syytä siihen).

Mitä käsittämättömiä mielleyhtymiä teillä on, vähän sellaisia deja vu -ilmiön kaltaisia "ajatusvälähdyksiä"?

Re: Käsittämättömiä mielleyhtymiä

Lähettäjä: Huoltomies 
Päivämäärä:   18.9.24 00:11:10

Tämä oli joskus ennen koronaa: minun piti mennä töiden jälkeen kauppaan, olin kirjoittanut kauppalistan, mutta se unohtui aamulla keittiön pöydälle. Töissä kirjoitin uuden listan. Muistin, että listalla piti olla 7 asiaa, mutta muistin niistä vain 6. Muistin, että se puuttuva asia oli jotain tarpeellista, joka oli loppu ja jota oli pakko saada lisää. Se oli kuitenkin jotain, jota tarvitsee ostaa lisää vain harvoin esim. talouspaperi tai hammastahna. En millään muistanut, mikä se 7. ostettava asia oli.

Työpaikan huoltoyhtiön pomo tuli yllättäen käymään, lukemaan jotain mittaria tms. Hänellä oli paita, jossa ohuita sinisiä ja valkoisia raitoja. Siitä paidasta muistin, että 7. ostettava asia oli Chifonet tiskirätit. Tuosta on siis aikaa joku 7-8 vuotta. Vaihdoin toiseen työpaikkaan ennen koronaa enkä ole tuota huoltoyhtiön pomoa sen jälkeen nähnyt.

Tänä kesänä nykyisessä työpaikassa oli ilmanvaihdon kanssa ongelmia, sitä ei meinattu saada korjattua. Yhtenä päivänä niiden tavallisten korjausmiesten mukana tuli entisen työpaikan huoltoyhtiön pomo. Hänellä oli eri paita, mutta mieleen tuli heti, että tuon tyypin ansiosta muistin aikoinan ostaa tiskirättejä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.24 02:07:35

Mikään ei herätä muistoja kuin tuoksu tai maku. Jokin tuossa limsan maussa tai tuoksussa tai korkin sihahduksessa vei sinne purjeveneelle. Alitajunta säilöö ihme juttuja.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.9.24 05:41:58

Vähän ohi aiheen, mutta tuoksumuisti on kyllä jännä ilmiö.

Ostin taannoin huulikiillon, jonka tuoksusta tuli heti sen avattuani vahvat takaumat tuubipurkkaan - siihen vaaleanpunaiseen, joka oli hitti 80-luvulla. Tiedän, että vastaavaa myydään nykyisinkin, mutta itse en ollut sitä maistellut tai haistellut ainakaan 25 vuoteen. Assosiaatio oli kuitenkin aivan välitön.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.9.24 08:02:26

Eilen kaupassa joku oli laittanut hajuvettä. Muistin päiväkodin pianon ja johtajan, joka aina sitä soitti.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   18.9.24 10:14:47

Tuoksumuistot on kyllä jänniä. Sen takia nykyään oon ottanut tavaksi ostaa reissuilta aina uuden tuoksun, muistuttaa jälkeenpäin sitten ihanasti niistä reissuista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.