Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: 135 
Päivämäärä:   17.9.24 11:02:29

Kaikkialla jankutetaan, että suomalaiset syövät liikaa proteiinia, mutta kun itse olen nyt määriä laskeskellut vaa'an kanssa jo useamman viikon, niin en minä ainakaan saa. Useimpina päivinä vain kolmanneksen vaaditusta.

Ja olen sekasyöjä.

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   17.9.24 11:04:29

Jankutetaanko tätä kaikkialla? Eikö yleensä sanota nimenomaan, että porukka syö liikaa hiilaria ja liian vähän proteiinia? =O

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   17.9.24 11:05:55

voin hyvin kuvitella että huomaamattaan saa, toki laihduttajat helposti ajavat proteiinit taas liian minimiin mutta laihdutukset nyt yleensä kestää sen 1-3kk max ja sitten repsahdetaan taas mättämään entiseen malliin kaikkea, myös sitä proteiinia.

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   17.9.24 11:08:54

En saa, vaikka tavoittelen vain grammaa per painokilo. Paikkaan vajetta proteiinijuomilla. Olen pääsääntöisesti kasvissyöjä. Syön kolme kertaa päivässä, ja yksi aterioista on lämmin ruoka. Ruokarajoitteet tekevät sopivien proteiininlähteiden löytämisestä melko haastavaa.

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   17.9.24 11:10:00

Saan, mutta syönkin paljon proteiinipitoisia tuotteita ja lasken makrot lähes päivittäin. Treenaan salilla 4x viikkoon niin vähän täytyy katsoa, että saa kaikkea tarpeeksi.

Minusta proteiinia on helppo saada riittävästi, jos ylipäätään huolehtii, että saa tarpeeksi energiaa ja ruokavalio on tasapainoinen. Toki jos syö pelkkää pastaa ja pullaa, on esim. vegaani tai laihduttaa tosi pienillä kaloreilla, niin sitten ei välttämättä saa proteiinia tarpeeksi.

Paljon parjataan proteiinirahkoja, -juomia ja -vanukkaita, mutta niistä saa mielestäni helposti tarvittavat protskut eikä tarvitse mättää hirveitä määriä lihaa.

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: prode 
Päivämäärä:   17.9.24 11:26:45

laskin ruokaäpillä niin joo helposti menee yli:

aamupalaleivissä juustoo ja levitettä niistä vähän protskuu toki enempi rasvaa.

janojuomana maitoa pari kuppia

Töissä atrian jauhelihapitsa

töiden jälkeen kananrintaa ja riisiä

Iltapaks turkkilaista juguu ja marjoi.

29% ravinnosta proteiinia kun pitäs olla 10-20%. Eli yli meen. Tohon jos nappais viel välipalaksi proteiinivanukkaan tai smoothien niin paukkuis.

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: jms 
Päivämäärä:   17.9.24 12:11:28

Pikemminkin liikaa.

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   17.9.24 12:15:16

Painan 90kg ja tarkotus pudottaa painoa niin mun pitää syödä proteiinia 135 - 180g päivässä. Pakko käyttää proteiini lisiä että saan edes sen 135g syötyä.

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 12:15:24

#typpikuorma

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: Coconut 
Päivämäärä:   17.9.24 12:31:42

Minulla herkästi jää vajaaksi. En syö lihaa tai maitotuotteita enkä lämmintä ruokaa tai leipää. Mutta taas esim hedelmiä eri muodoissa ja jugurtin kaltaista valmisteita menee paljon. Salaattiinkin yritän heitellä jotain vegeproteinia ja esim alpron proteiinivanukkaista tykkään kyllä. Mutta herkästi jää protskut alakanttiin. Smoothieenkin olisi varmaan helppo sekoittaa jotain. Pitäisi kyllä vähän skarpata ja muutenkin yrittää taas alkaa muistaa syödä enemmän.

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   17.9.24 12:31:50

Mikä vatun typpikuorma? Treenaava ihminen tarvitsee aika paljon proteiinia, myös laihduttava, mikäli haluaa ettei lihasmassa katoa.

Ja kyllä suomalaisten ylipainon ja terveysongelmien syynä on joku ihan muu, kuin proteiini. :)

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 12:42:12

Saan suunnilleen. En joka päivä, mutta keskiarvollisesti. Olen kasvissyöjä.

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: Uu 
Päivämäärä:   17.9.24 12:46:22

Terveellä aikuisella riittää suositusten mukainen saanti, mutta keski-ikäiselle naiselle ja aktiivitreenaajalle esim 2g/kg vaatii jo panostusta. Raejuustoa, kanaa, kreikkalaista jogurttia ja proteiinijuomia menee minulla paljon.

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 12:48:57

En tiedä. Sekasyöjä.

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: Väärä teesi 
Päivämäärä:   17.9.24 14:06:28

Olen laskenut että saan tarpeeksi.
Noita iltalehtien jankutuksia ja virallisen tahon eläinrasvavastaisuuksia ei kannata noteerata.
Tämä maa on täysi DDR ravitsemuksen suhteen. Yksi ainoa teesi josta pidetään kiinni eli täysjyvä-ja kuitujankkaus tuon eläinrasvan demonisoinnin ohella on saanut ihmiset täysin sekaisin. No pilleri auttaa joka vaivaan jos tulee metobolinen oireyhtymä tai sepelvaltimotukos tms.eipä hätää

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: Kuka 
Päivämäärä:   17.9.24 22:32:55

S oisko toi määrä pikemminkin rasvaa eikä proteiinia? Ainakin mitä ketoiluun tulee.

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 22:44:28

"S oisko toi määrä pikemminkin rasvaa eikä proteiinia? Ainakin mitä ketoiluun tulee."

Mitäh? :D Ei todellakaan. Googleta proteiinin saantisuositus ja rasvan saantisuositus, niin selviää aika nopeasti.

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 23:28:49

Mikä vatun typpikuorma?

Proteiinia syödään nykyään enemmän ja sen myötä jätevesiin ja vesistöihin päätyy ylen määrin typpeä.

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: Dgg 
Päivämäärä:   18.9.24 00:24:37

Olen samaa mieltä aloittajan kanssa, että suurin osa ihmisistä ei saa riittävää määrää proteiinia, vaan enemmänkin liikaa hiilaria kun pastaa ja perunaa ja leipää syödään joka välissä.

Mulla tavoitteena saada 100 g (1,5 x paino) proteiinia päivässä ja kyllä sen eteen täytyy laskea Fatsecretillä ruuat. Joku 70 g täyttyy melko helposti 1600 kalorin ruokavaliolla, mutta saa muokata vähän jos meinaa saada 100 g. Ja olen siis lyhyt ja pudotan painoa, siksi 1600 kcal tällä hetkellä kun se tuntuu sopivalta. Paino putoaa 500 g viikossa keskimäärin.

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: Dgg 
Päivämäärä:   18.9.24 12:17:20

Up

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   18.9.24 13:53:02

Rasvaa mun pitäs syödä 90g enkä ymmärrä mistä niin paljon rasvaa ruokavalioon saisin. Proteiinit saan 120 - 150g helposti mutta rasvaa en ja näin Keski ikäsenä naisena sitä 3asvaa pitäs syödä paljon ettei keho ala sitä rasvaa keräämään niin ku nyt on käyny. Kalireira 1300 päivässä syön yleensä ja painon pitäs pudota.

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.9.24 18:21:57

"Proteiinia syödään nykyään enemmän ja sen myötä jätevesiin ja vesistöihin päätyy ylen määrin typpeä."

Joo tiedän kyllä mikä on typpikuorma, mutta kyseenalaistan sen, että ihmiset söisivät keskimäärin liikaa proteiinia. Totta kai joskus sata vuotta sitten proteiinia on syöty vähemmän, kun maitotuotteita ei ole ollut läheskään niin paljon kuin nykyään ja liha on ollut vain harvinainen herkku. Varmasti typpikuormakin oli silloin pienempi! Mutta oliko ihmiset silloin terveempiä tämän vähäisemmän proteiininsaannin vuoksi tai voiko tästä päätellä, että proteiinin saantia pitäisi nyt jotenin kollektiivisesti vähentää? Ei. Ympäristöä voi miettiä, mutta se ei ole ainut näkökulma.

Jokainen voi katsoa proteiinin saantisuositukset ja laskea, paljonko proteiinia tulee päivässä. Kun syö suositusten mukaan, niin ei mielestäni tarvitse tuntea kovin suuria tunnontuskia mistään typpikuormasta.

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.9.24 18:25:28

Ja lisään nyt vielä, että suurimmat typpipäästöjen aiheuttajat ovat maa- ja metsätalous. Ehkä pitäisi katsoa ensin sinne.

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   18.9.24 18:51:24

"Mulla tavoitteena saada 100 g (1,5 x paino) proteiinia päivässä ja kyllä sen eteen täytyy laskea Fatsecretillä ruuat. Joku 70 g täyttyy melko helposti 1600 kalorin ruokavaliolla, mutta saa muokata vähän jos meinaa saada 100 g."

Minä saan ihan erittäin helposti 1400-1500 kalorin ruokavaliolla 140g proteiinia päivässä..

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: Dgg 
Päivämäärä:   18.9.24 20:10:53

"Minä saan ihan erittäin helposti 1400-1500 kalorin ruokavaliolla 140g proteiinia päivässä.."

Ööö ok? Kiitos tiedosta :D

  Re: Saatko tarpeeksi proteiinia?

Lähettäjä: Eih 
Päivämäärä:   18.9.24 20:36:24

En oikein meinaa saada, kun proteiinipitoiset tuotteet eivät tahdo maistua.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.