Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   17.9.24 10:01:07

Mitäs mieltä olette tällaisesta: otan vuokrahevosestani kuvan, lähetän sen hevosen omistajalle, ja muutama minuutti myöhemmin hän on lisännyt sen omaan someensa minulta mitään kysymättä? Ovatko hänen hevosestaan otetut kuvat hänen omaisuuttaan? Voiko hän laittaa toisen ottaman kuvan omaan someensa kysymättä edes lupaa?

Tuntuu vaikealta alkaa valittamaan asiasta, eihän tämä mikään vakava juttu ole. Olisi kuitenkin ollut asiallista a) kysyä minulta, saako käyttää kuvaa paikassa X ja b) kertoa kuvatekstissä, kuka kuvan on ottanut. Eikö?

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.24 10:06:07

"Ovatko hänen hevosestaan otetut kuvat hänen omaisuuttaan? Voiko hän laittaa toisen ottaman kuvan omaan someensa kysymättä edes lupaa?"

Suomen tekijänoikeuslain mukaan ei ole ja ei voi.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.24 10:06:56

Ei saisi käyttää, mutta vanhemmat ihmiset/liian nuoret ei tiedä tätä. Se sukupolvi, joka oli virtuaalitallien aikaan on taas hyvinkin tietoisia kuvien oikeuksista. :D

Mutta hei, ota edes kunniana että kuvasi oli niin hieno, että halusi käyttää sitä.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.9.24 10:07:19

Olisi toki ollut kohteliasta mainita kuvaaja,
MUTTA oletko ammattikuvaaja, tai edes tosissaan harrastuskuvaaka, joka kuvaa järkkärilla.
Ei jokaisesta kännykkäräpsystä, oli miten hyvä kuva vaan, mitään kuvaajia ilmoitella. Varsinkaan omasta elukasta otettuja kuvia, omassa instassa.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.24 10:07:20

En jaksais tollasella asialla vaivata päätä.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: xxc 
Päivämäärä:   17.9.24 10:07:39

Hevosen omistaja ei olisi saanut sinun ottamaa kuvaa julkaista ilman lupaa.

Toisaalta, minä itse en jaksaisi edes miettiä asiaa. Mitä väliä, jos omistaja julkaisee jonkun sinun räpsäisemän kuvan netissä. Miksi siinä alla pitäisi olla sinun nimi?
Eri asia tietenkin, jos oikeasti olet valokuvauksen ammattilainen tai sitä tosissaan harrastat ja yrität tehdä nimeä valokuvaajana, tällöin totta kai sitä kaipaa sen nimensä sinne kuvan alle. Ja tietysti asia on toinen, jos omistaja tekee bisnestä sometilillään.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.24 10:08:01

Miksi siis lähetit ylipäänsä kuvan eteenpäin jos sen käyttö on noin iso juttu?

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   17.9.24 10:11:43

Laita viestiä, että kiva että julkaisit ottamani kuvan. Olisi kiva, jos mainitsisit kuvaajan näin: Kuvaaja ©Kuvaajan nimi

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   17.9.24 10:13:50

Kuten sanoin aloituksessa, ei ole mikään kovin vakava juttu minulle, kunhan ihmettelen. Itselle ei tulisi nimittäin mieleenkään tehdä näin. En ole ammattikuvaaja enkä kaipaa mainetta ;) Ja miksi lähetin kuvan eteenpäin? Koska se oli hauska, hyvin onnistunut kuva jonka halusin näyttää omistajalle.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.24 10:24:50

"Lähettäjä-

Päivämäärä17.9.24 10:08:01

Miksi siis lähetit ylipäänsä kuvan eteenpäin jos sen käyttö on noin iso juttu?"

Tämä. Ei tulisi mieleenkään tuttujen ja kaverien kesken alkaa miettimään jotain tekijänoikeuksia ihan normaaleissa kuvissa.

Tiesitkö että tekijänoikeuslain mukaan et saa myöskään julkaista kuvaa, jonka olet pyytänyt jonkun toisen ottamaan kamerallasi? Eli jos pysäytät kadulla ihmisen ja pyydät häntä ottamaan kuvan sinusta ja kumppanistasi, et saa julkaista kuvaa ilman lupaa vaan kuvan oikeudet omistaa tämä ohikulkija.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   17.9.24 10:31:33

No mä taas arvostan kavereita, tuttuja ja ystäviä ja juuri siksi kysyn aina luvan kuvien julkaisuun. Perus kohteliaisuus ja kunnioitusta.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   17.9.24 10:31:43

Meitä on kolmen ihmisen porukka joilla WA ryhmä. Sinne laitetaan usein kuvia/videoita toistemme hevosista ja ihan surutta julkaisemme niitä omalla fb sivuillamme. Esim. Otan kuvan omasta ja kaverin hevosesta kun tarhaavat samassa tarhassa ja tekevät jotain hassua tms. Laitan kuvan wa ryhmään ja hevosen omistajakaveri voi sitten julkaista sen fasessa. Samoin jos tämä samainen hevonen treenaa tuon kolmannen kaverin kanssa, niin voin ottaa videoita ja laittaa wa ja taas hevosen omistaja voi laittaa fb jos haluaa. Samoin jos musta ja mun hevosesta joku ottaa kuvia/videoita, niin voin laittaa fb. Samoin tämän kolmannen kaverin kohdalla että voi laittaa fb mun ottamia kuvia/videoita jos oon sopivasti ollut tallilla kun on mennyt liikuttamaan hevosta ja oon innostunut kuvaamaan menoa joutessani. En pidä pahana, vaan ennemminkin olen tyytyväinen jos mun surkealla puhelimen kameralla otetut kuvat/videot kelpaa toisille julkaistavaksi. :D

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   17.9.24 10:50:14

Kirjoitin tämän, koska halusin kuulla muiden mielipiteitä asiasta. Jännä, että mitään ei voi kirjoittaa ilman että porukka luulee että sulla on joku hirveä kriisi päällä asiasta ja olet viemässä juttua ihan just oikeuteen :D

Nämä pyritään aina myös kääntämään aloittajan syyksi "siis miksi sä olet itse tehnyt niin ja näin" -litanioilla. Varmaan pitäisi pysyä kotona ja olla tekemättä mitään, niin ei sitten joutuisi ihmettelemään mitään muidenkaan tekemisiä.
Nämä huomiot perustuvat siis ht-nettiin yleisesti ottaen, eivät vain tähän topikkiin.

Näköjään mielipiteet jakautuvat tässä asiassa, kiitos vastauksista!

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.24 10:58:24

Tekijänoikeudet ovat niin kömpelöt seurata että mielestäni kohtelisisuussäännöt ovat vähän erit. Esim. kohteliasta on kysyä julkaisusta jos kaveri tai kaverin omaisuutta, kotia tms. on kuvassa. Vaikka olisit sen itse ottanut. Myös jos kuva on erityisen taiteellinen tai on mahdollista, että kaveri itse käyttää kuvaa johonkin tai julkaisee sen.

Jos kuva on perusräpsy (vaikka onnistunutkin) ja jos siinä olet sinä tai omaisuutesi tai talosi, on mielestäni ok käyttää kuvaa ja julkaista se.

Sosiaalisesti on epäkohteliaampaa julkaista kuvia muista (tai muiden hevosista, kodeista jne.) Kuin julkaista muiden kuvia, joissa olevat asiat ovat omia.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: Ty 
Päivämäärä:   17.9.24 11:40:43

Laitoin tutulle kuvan hänen omaisuudestaan. Hän ei edes kiittänyt kuvasta. Julkaisi sen itse ilman tietoja ottajasta.

Tuossa meni jo 3 asiaa pieleen. Moukkamaista. Paljonko menee aikaa vastata: Kiitos. Saanko julkaista?

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   17.9.24 11:51:58

Minä olin muutama vuosi sitten hiihtolomalla sukulaisteni kanssa. Otin hienon kuvan tuntureista, ja olin ihmeissäni kun tätini ja serkkuni olisivat halunneet julkaista sen omissa someissaan. Lähetä toi mulle niin laitan sen mun instaan! Siis mitä?

Itselleni olisi vieras ajatus julkaista muiden ottamia kuvia omalla nimelläni. Tai että julkaisisin jonkun toisen ottaman kuvan vaikkapa maisemasta ja kirjoittaisin alle että tämän kuvan otti Maija Metsälä. Miksi minä sen julkaisisin Maijan sijaan?
Aloituksen tilanne tietysti hieman eri, mutta tuossakin olisin kysynyt että saanko laittaa kuvan omaan Instaani. Vaikka siinä olisi oma hevoseni, kuvahan on toisen ottama.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 12:04:57

Olisi ollut kohteliasta pyytää lupa. Ja ihan jo siksikin, kun tuo kuitenkin on rikollista toimintaa josta voi ihan oikeasti teoriassa saada tuomionkin.

Minun vuokrahevoseni omistaja julkaisee usein ottamiani kuvia ja se on ihan täysin ok kun siitä on aikoinaan sovittu, että ihan vapaasti saa käyttää ottamiani kuvia miten lystää. En ole ammattikuvaaja, mutta kokenut harrastaja.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   17.9.24 12:06:32

Tämä on ihan yksiselitteistä. Toisen kuvaa tai videota ei saa julkaista ilman lupaa.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   17.9.24 12:10:48

Tässä on muuten vielä sellainenkin juttu, että mitä jos olisin itse halunnut julkaista tuon ottamani kuvan, ja toinen olisi ehtinyt julkaista sen ennen minua? Outo tilanne olisi tuokin, että samaa kuvaa löytyisi monen ihmisen julkaisemana.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: Jane 
Päivämäärä:   17.9.24 12:18:44

Mäkin olen lähettänyt omistajille kuvaa/videoo hiiteistä ja ajolenkeiltä. Kohta se on laittanut faceen jakoon omanaan. No, jos hän siitä iloa saa niin olkoon.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 12:50:24

Joo, tekijänoikeudet ei ole mikään mielipidejuttu, ja aloittajan vuokrahevosen omistaja rikkoi tekijänsuojalakia. Se on fakta.

Mielipidekysymys on sitten se, miten siihen pitäisi tai kannattaisi reagoida. Kuten moni on täällä sanonut, ei tulisi mieleenkään julkaista toisen ottamaa kuvaa kysymättä ensin kohteliaasti lupaa. Aloittajan tapauksessa olisin hiljaa mutta painaisin mieleeni, etten enää lähetä kuvia tuolle ihmiselle.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   17.9.24 12:54:11

"Tiesitkö että tekijänoikeuslain mukaan et saa myöskään julkaista kuvaa, jonka olet pyytänyt jonkun toisen ottamaan kamerallasi? Eli jos pysäytät kadulla ihmisen ja pyydät häntä ottamaan kuvan sinusta ja kumppanistasi, et saa julkaista kuvaa ilman lupaa vaan kuvan oikeudet omistaa tämä ohikulkija."

Tämäkin on itsestäänselvyys. Jokusen kerran olen jonkun pyytänyt ottamaan kuvan ja ennen sitä kysynyt, onko ok, että käytän sitten kuvaa kuin omaani. Kukaan ei ole kieltäytynyt, mutta jos olisi, niin olisin etsinyt toisen kuvaajan. Sama tietenkin kavereiden kesken.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   17.9.24 13:20:48

Olin kerran erään yhdistyksen valokuvauskisan tuomaristossa ja kisaan tuli itse ottamani kuva kasvatistani. Nauratti vain mutta ei kuva myöskään kisassa pärjännyt- tietenkään kun ei ollut kisaajan ottama.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   17.9.24 13:28:04

"Aloittajan tapauksessa olisin hiljaa mutta painaisin mieleeni, etten enää lähetä kuvia tuolle ihmiselle."
Näin taidan tehdä itse.

Eikö ole muuten jännä ilmiö, että toisaalta aina paasataan että pitää pitää omat puolensa ja sanoa, jos joku asia häiritsee. Kuitenkin jos joku edes harkitsee sanovansa jostain asiasta joka ei miellytä itseä, vastaukset ovat että älä nyt jaksa nillittää tuollaisesta ja varmasti teit itse jotain väärin tilanteessa.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 14:10:24

Kuva on sinun omaisuutta, olisi pitänyt kysyä lupa. Mutta jos lähdet käräjille asiasta, tuskin edes pääset sinne asti. Eli ajattele niin että kiva kun hän tykkäsi kuvasta, tuskin ajatteli että sua haittaa. Mulle on itsestään selvyys kysyä lupa ja mainita kuvaaja.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 14:34:23

Useammin tulee tappalu siitä että vuokrailija kuvaa hevosta ja julkaisee tekstillä "minun sydänmussukka pusi pusi nyt alkaa olla koulutus edennyt ihan hirmimahdoton höpsykkä" ja täydennyksenä vielä muutama kuva tallista,, varustepostaus koko varustehuoneen sisällöstä varkaille tiedoksi ja tallin omistajan autot, lapset, talot ja kissat siellä vtun somessa myös.

Ai kun kehtaisi kieltää vuokraajien käynnit kokonaan :D

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   17.9.24 14:35:47

.: Repesin sun tekstille, voi ei!

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: Melissa 
Päivämäärä:   17.9.24 15:00:06

Entäs jos pyydän vaikkapa kisojen palkintohenjaossa jotain ottamaan kuvan minusta minun puhelimella? Onko kuva silloin minun vai pitääkö mainita kuvaaja. Aina en edes tiedä kuvaajan nimeä, kun on vain joku siitä lähistöltä. Ja kuvaajallekin lienee selvää, että todennäköisesti olen tuota kuvaa julkaisemassa jossain. Joskus on kuvaaja kommentoinut tyyliin, että kiva kun kuvaamani kuvat onnistui. Olen ajatellut sen olevan ehkä pieni vihjaus, että hei et maininnut minua. Olen sellaiseen sitten kiittänyt kuvaajaa.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   17.9.24 15:04:15

”Entäs jos pyydän vaikkapa kisojen palkintohenjaossa jotain ottamaan kuvan minusta minun puhelimella? Onko kuva silloin minun vai pitääkö mainita kuvaaja. Aina en edes tiedä kuvaajan nimeä, kun on vain joku siitä lähistöltä.”

Silloin tulee ilmaista ennen kuvan ottamista ja varmistaa, että on ok, että käyttää kuvaa kuin omaansa. Jos kykenee kysymään kuvausapua, kykenee jatkamaan puhetta tuon verran lisää.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   17.9.24 15:06:11

Itse saan usein kuvia vuokraajilta yms kävijöiltä. Olen aina kysynyt luvan jos jonkun haluan laittaa esim instaan.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 15:08:27

Saattaahan se ärsyttää mutta ota opiksesi ja leimaa kuvasi ennen lähettämistä omalla tunnisteella.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.9.24 16:39:20

Oliko aloittajalla lupa kuvata kyseistä hevosta?

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.24 16:56:06

Muistaako kaikki oikeasti minkä kuvan kukakin on ottanut? Siis oikeasti?

Joo, luvan voi kysyä, jos jo kuvaushetkellä on tiedossa, että tämän julkaisen. Mutta mitäpä kun kuvia kertyy puhelimen galleriaan sieltä täältä, osan merkitset suosikeiksi sydämellä. Ehkä teet niistä itsellesi kuvakirjan myöhemmin tai käytät jossain muussa. Sitten kahden vuoden päästä päätät tehdä someen julkaisun. Hevosesi on vaikkapa kuollut ja selaat suosikkikuviasi ja mietit mikä olisi paras julkaisun yhteyteen.

Eli joku raja nillitykseenkin ja vähän sellaista omaa vastuuta ja maalaisjärkeä. Jos et halua että luovut kuvan tekijänoikeuksista, älä ota toisen kameralla kuvaa. Helppoa. Sitä kuvaa ei ole pakko ottaa. On naurettavaa ensin ottaa kuva ja sitten alkaa itkeä jostain tekijänoikeuksista.

Jos et halua, että joku julkaisee kuvaa jossa hänen oma hevosensa, lapsensa tai hän itse on, sano se. Ja mieti myös mikä idea on edes jakaa kuva hänelle, jos hänen pitää sen jälkeen loppuikänsä muistella miten saa mitäkin kuvaa hevosestaan käyttää.

Aloittajan tapauksessa kaveri oli lievästi törppö, ei muuta. Hän ei ollut unohtanut kuvaajaa. Mutta mikset sano hänelle että "hei, haluisitko mainita että mä olen ottanut kuvan" tai "voisitko poistaa kuvan". Asiat hoituu puhumalla ja todennäköisesti tämäkään kaveri ei tarkoittanut mitään pahaa. Moni ei ehkä mainitse kuvaajaa ihan siksi, jos ei tiedä haluaako toinen tulla mainituksi.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   18.9.24 08:40:33

"otan vuokrahevosestani kuvan, lähetän sen hevosen omistajalle, ja muutama minuutti myöhemmin hän on lisännyt sen omaan someensa minulta mitään kysymättä"

En nyt ymmärrä miksi lähetit kuvan, jos sitä ei saa käyttää. Sehän on kuitenkin sen henkilön hevonen jolle kuvan lähetit? Kohteliasta toki olisi mainita kuvaajan nimi, mutta jos omia kuviaan jossain julkaisee tai jonnekin lähettää, on hyvä mainita toiveensa kuvan jatkokäytön osalta.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.9.24 08:49:34

Joskus mun kaveri jakoi mun ottamia kuvia niin, että rajasi pois mun tägin ja jätti mut myös mainitsematta. Se tuntui kieltämättä todella oudolta, mutta en maininnut mitään. Jos toistuisi niin sanoisin asiasta. Kuvat ei kuitenkaan ollut loistavia, vaikkakin hyviä.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: may 
Päivämäärä:   18.9.24 09:01:54

Kyllä kuvaaja olisi pitänyt mainita ja lupa kuvan julkaisuun kysyä.

Minulle kävi kerran niin että kirjoitin omaan instastooriini lyhyen tarinan ja meni puoli vuotta kun sama tarina vähän muuteltuna tuli vastaan threadsissa. En ehkä koskaan saa tietää, onko tarinani kopioitu vai onko joku vain keksinyt samankaltaisen tarinan, mitä pidän kyllä ihan mahdollisena myös. Eikä se kopioiminenkaan nyt niin paljon haittaisi, otin sen riskin tarinan julkaistessani, mutta ihmettelen vain, mikä saa toimimaan sillä tavalla.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: ----.---- 
Päivämäärä:   18.9.24 09:09:33

Meillä on ollut tapana aina joskus pitää kuvaustalkoot. Eli puunataan hevoset ja otetaan muotokuvia. Etenkin ennen joulua jos on nätisti lunta otetaan jouluisia kuvia. Ei näissä kukaan mainitse kuka kuvan on ottanut, vaikka lain mukaan ehkä pitäisi.

Toisaalta jos tästä mentäisiin oikeuteen niin se, että otat kuvan kaverin kännykällä etkä kertaakaan mainitse siitä, että sinut pitää mainita kuvaajana voitaisiin tulkita niin, että luovutit kuvan oikeudet kännykän omistajalle.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   18.9.24 09:55:27

arvostan kavereita, tuttuja ja ystäviä ja juuri siksi kysyn aina luvan kuvien julkaisuun. Perus kohteliaisuus ja kunnioitusta.
Eikä tuo ole mielipidejuttu, vaan laki!

Itsekin ihmetellyt, kun jopa oikeustieteiden porukka julkaisee kuviani noin vain. Olen alkanut käyttää vesileimaa ja ihan nimeni laitan kuvaan valmiiksi.
Tosiaan, voisit kommentoida vaikkapa " Kiitos, että julkaisit kuvani. Mitä te muut pidätte siitä? "

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: Lappu 
Päivämäärä:   18.9.24 09:57:54

"Lähettäjä: ?
Päivämäärä: 18.9.24 08:40:33

"otan vuokrahevosestani kuvan, lähetän sen hevosen omistajalle, ja muutama minuutti myöhemmin hän on lisännyt sen omaan someensa minulta mitään kysymättä"

En nyt ymmärrä miksi lähetit kuvan, jos sitä ei saa käyttää. Sehän on kuitenkin sen henkilön hevonen jolle kuvan lähetit? Kohteliasta toki olisi mainita kuvaajan nimi, mutta jos omia kuviaan jossain julkaisee tai jonnekin lähettää, on hyvä mainita toiveensa kuvan jatkokäytön osalta."

En ole aloittaja, mutta lähetän usein kuvia ihan vain kuvan vastaanottajan katsottavaksi. Ihan vastaavalla ajatuksella kuin tilanteessa, jossa hän olisi fyysisesti vieressäni, näyttäisin oman kännykkäni ruudulta kuvan hänelle: "Katso, eikö olekin hauska kuva?"

Ei kaikkea itselle lähetettyä tarvitse jakaa eteenpäin.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: Xoxo 
Päivämäärä:   18.9.24 10:07:27

"Ei jokaisesta kännykkä tästä, oli miten hyvä kuva vaan, mitään kuvaajia ilmoitella."

Kyllä muuten ihan yksiselitteisesti kysytään, ellei ole erikseen henkilön kanssa sovittu että toistensa ottamia kuvia saa julkaista puolin ja toisin. Tekijänoikeudet ei katso millä välineellä olet ottanut kuvan, ja jos kuvaaja toivoo että hänen nimensä mainitaan, se myös mainitaan ja piste.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: Lappu 
Päivämäärä:   18.9.24 10:08:56

Lisään vielä, että pitäisi olla päivänselvää, että kuvan julkaisemiseen kysytään kuvan ottajan lupa. Aina. Ei niin päin, että kuvaaja aina erikseen ilmoittaa, saako kuvaa jakaa eteenpäin vai ei.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: = 
Päivämäärä:   18.9.24 10:18:51

No jos sanon tallikaverille, että haluaisin saada yhteiskuvan itsestäni ja hevosesta, viitsisitkö ottaa ja ojennan kännykkäni kuvausvalmiina niin oletan kuvaajan tietävän, että kuva menee julkaisuun. Eikä vaan, että ihailen sitä aina välillä itse. Tässä vaiheessa hänen kuuluu kyllä sanoa, että kuva kuuluu sitten minulle eikä sitä saa julkaista... ja sanoa myös jos haluaa nimensä siihen. Mikä olisi aika erikoista koska kalusto on minun, minä olen valinnut kuvauspaikan, mahdollisesti säätänyt asetuksia ennakkoon ja jälkikäsittelen vielä kuvan.

Eri asia jos hän nappaa hevosestani hauskan kuvan ja lähettää minulle. Silloin tietenkin kysyn luvan julkaisuun ja mainitsen hänet kuvaajana.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   18.9.24 10:19:13

"En ole aloittaja, mutta lähetän usein kuvia ihan vain kuvan vastaanottajan katsottavaksi. Ihan vastaavalla ajatuksella kuin tilanteessa, jossa hän olisi fyysisesti vieressäni, näyttäisin oman kännykkäni ruudulta kuvan hänelle: "Katso, eikö olekin hauska kuva?""

Minä olen aloittaja, ja juuri näin minäkin ajattelen. Lähetän kuvia muille katsottaviksi, en siksi että julkaisevat ne itse somessaan kuin olisivat itse ottaneet kuvat.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   18.9.24 10:51:13

Minä otan myös työkseni kuvia. Niistä olen tietenkin tarkka, että kuvaajan nimi mainitaan ja saan kuvan käytöstä sovitun korvauksen. Myyn myös kuviani kansainvälisesti.

Jostain kännykkäkuvista taas ajattelen, että aivan se ja sama! Tallilaisten kesken olemme ottaneet tosin käyttöön käytännön, jossa somessa julkaistaviin kuviin laitetaan kameraemoji ja kuvan ottajan nimi -ihan kiva ja huomaavainen tapa.

Muutenkin ajattelen, että miksi otan kännykällä kuvia -no tuomaan hyvää mieltä ja iloa, ehkä muisto jostain kivasta hetkestä. Tähän yhteyteen ei mielestäni käy tekijänoikeuksista nillittäminen. Jos asia on itselle tärkeä, mainitse, että toivot että kuvaajan nimi näkyy kuvassa :)

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   18.9.24 11:11:26

Ei saisi käyttää ilman lupaa ja mainintaa kuvaajasta.

Ihmiset kuitenkin ajattelee asioista tosi eri tavalla. Meillä esim. on kaveri- ja harrastusporukassa tapana, että jos jotain kuvia tai videoita jaetaan whatsappin kautta, niin niitä saa käyttää omissa someissaan. Meillä tosin kyllä on tapana myös mainita kuvaaja jos noita käytetään. Saattaa olla, että vuokrahevosen omistajalla on tällainen samanlainen ajatus tai on tottunut sellaiseen, vaikka kohteliasta olisikin kysyä ellei asiasta ole aikaisemmin ollut puhetta.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   18.9.24 11:20:09

Siis mitä ihmettä mä juuri luin?

Ymmärrän, jos sinulla itsellasi on jotain tavoitteita kuvalle. Haluat tehdä kuvaamisella rahaa, haluat mainetta tai haluat pitää valokuvanäyttelyn.

Mutta jos kyse ei ole mistään näistä, niin mitä väliä? Ihan oikeasti. Oletko jotenkin autistinen, kun joku sääntö tai laki menee näin tunteisiin? Pahastutko kovasti myös siitä kun ihmiset ajavat ilman kypärää tai ylittävät tyhjän tien punaisilla valoilla? Mutta se, että kuvan julkaisu halutaan kieltää ihan muuten vain on jo pikkumaista.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   19.9.24 11:55:03

.....: "Siis mitä ihmettä mä juuri luin?" - Tämä lauseesi sopii erittäin hyvin omaan viestiisi. Opettele lukemaan ja lue koko topikki ennen kuin nimittelet ketään autistiksi ja ihmettelet, miten voi mennä näin tunteisiin. Olen sanonut topikin aikana useamman kerran, että ei ole mikään minun maailmaani kaatava juttu, kunhan ihmettelen ja halusin muilta kommentteja asiaan liittyen.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   19.9.24 12:03:09

"Oletko jotenkin autistinen, kun joku sääntö tai laki menee näin tunteisiin?"

Hienoa, laadukasta kommunikointia käyttää neuroepätyypillisyyttä solvaamistarkoituksessa. Jokseenkin kaksinaismoralistista myös viitata autistien "jäykkään" oikean ja väärän käsitykseen, ja käyttäytyä/ kirjoittaa itse niin, ettei kykene huomioimaan muiden tunteita tai artikuloimaan asiallisesti.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.24 12:24:04

Tuosta että pyytää jotain ulkopuolista ottamaan itsestään kuvan: eiköhän nykyaikana ole melko selvää että kyseinen kuva menee hyvin todennäköisesti jonnekin someeen jakoon, joten luulis sen henkilön tämän tajuavan jolle kameraa tyrkytetään ja osaavan sanoa jos ei halua ottamaansa kuvaa yleiseen jakoon/kieltäytyä ottamasta kuvaa.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   19.9.24 12:24:04

Valokuvan täytyy olla teos, että siitä voi mitään vaatia.
Eli sinun täytyy olla ammatiltaan valokuvaaja, taiteilija tms. Eli Teoston jäsen.
Teoksellisenkin valokuvan saa julkaista, kunhan ei hae sillä taloudellista tuloa.

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: Vcx 
Päivämäärä:   19.9.24 13:22:26

Ehkä hän luuli, että annoit luvan kuvan julkaisemiseen kun lähetit kuvan etkä samalla maininnut, ettei kuvaa saa julkaista missään?

Jos hänellä on yleensä tapana itsekin lähetellä toisille vain niitä kuvia jotka saa halutessaan antaa ja levittää muille, eikä tajunnut, että sinun kanssasi asia ei päde?

Toki tuolloin kannattaa kuvaajan nimi mainita. Mutta kaikki eivät halua nimeään/nimimerkkiään julkaistavan. Toki tuokin pitää kysyä.

Itse törmään jatkuvasti siihen, että minusta otetaan kuvia ja laitetaan ne someen arsinkaan julkiselle tilille minulta kysymättä. En halua itsestäni kuvia someen enkä varsinkaan kysymättä. En tee tätä ilkeyttäni vaan ihan siksi, että minulla on ollut pari stalkkeria joiden vuoksi olen joutunut varomaan ja laittamaan kaikki tietoni salaisiksi jo ajat sitten. Silti minulle suututaan, kun ei kuulemma ole.laitettu mitään kuvia nettiin eikä varsinkaan kysymättä, vaikka kommentoin julkaistun kuvan alle eikä lupaa ole kysytty...

  Re: Toisen ottaman kuvan käyttö

Lähettäjä: Ggg 
Päivämäärä:   19.9.24 13:32:01

Pisteen kommentista tuli mieleen kaikki nämä, jotka pyytävät talliesittelyä ja varuste-esittelyä. Aika hullu pitää olla, jos näitä laittaa esille, varsinkaan julkiseen levitykseen. Ja usein ihmisillä on hevonen yksityistallissa tai pienessä kotitallissa, joten niistä ei tietenkään tehdä mitään julkista esittelyä ilman tallinpitäjän lupaa. Ja omasta tallistaan ei myöskään kannata tehdä, ellei sitten markkinoi vapaita tallipaikkoja, mutta tuolloinkin tarkemman esittelyn saavat vain omalla nimellään yhteyttä ottaneet ja paikasta kiinnostuneet, eikä niissäkään esitellä omia varusteita!!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.