Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.9.24 06:19:20

Uusi työpaikka jossa teen pelkkiä öitä, 3kk takana ja nyt olen ensimmäistä kertaa jäämässä pois kun päiväkoti-ikäinen lapsi on kuumeessa. Ilmoitin esimiehelle. Hän tietää että mieheni tekee pelkkää aamuvuoroa, ja ilmoitti etten voi sen vuoksi olla pois, kun on toinen aikuinen työvuoroni aikana kotona.

Eli oikeasti? Olen valvonut suurimman osan viime yöstä. Nyt heräsin viideltä, mies lähtee tunnin päästä töihin ja tulee viiden maissa. Tavallisesti nukkuisin n. klo 14 saakka näin ensimmäisenä yönä, myöhempinä sitten klo 16 saakka. Mutta kipeän lapsen kanssa saisin nukkua n. 17-20, jos sattuisin unta saamaan heti kun mies tulee, ja niillä unilla sitten 11h työvuoroon?
Ja mieheni on kyllä ollut lapsen kanssa kotona, mutta pakko olisi välillä minullakin olla kun poissaoloja tulisi muuten mahdottomasti.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   17.9.24 06:21:47

Esimies on ihan oikeassa.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 06:31:32

Joo noinhan se menee eli jos lapsella on huoltaja kotona paikalla, ei toinen huoltaja voi olla töistä pois. Kurja tilanne toki mutta on myös muita syitä miksi ihmiset ova5 voineet nukkua huonosti/vähän eikä siihen ole mltään lepovapaata työnantajan puolelta tarjolla.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: Nimi 
Päivämäärä:   17.9.24 06:39:38

Esihenkilösi on oikeassa ja sairauslomahan el ole kipeän lapsen hoitamista varten, vaan hoitajan etsimistä varten.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   17.9.24 06:43:36

Noin se menee. Tosin palkattomalla on usein mahdollista olla jommankumman pois, eli laskekaa kumman kannattaa. Minä olen esim. tehnyt lyhyempää työpäivää ja mennyt myöhemmin töihin että mies saa nukkua yövuoron jälkeen edes muutaman tunnin. Tai sitten kysytte isovanhempia, mll:n kautta hoitoapua tai muuta lastenhoitajaa.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.9.24 06:45:58

Jaa no tämä työ loppuu sitten lyhyeen, tämmöinen ei nimittäin onnistu mitenkään päin.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: Muffe 
Päivämäärä:   17.9.24 06:50:34

Nyt olisi hyvä aika hoitaa ne lastenhoitajareservit kuntoon, olisi pitänyt jo aiemmin. Se saikku ei tosiaan ole lapsen hoitamista vaan hoidon järjestämistä varten. Kohtuutonta on vaatia, että työpaikan pitäisi jatkuvasti maksaa sinulle ja mahdollisesti sijaisellekin palkkaa siitä, että olet kotona sairaan lapsen kanssa samalla kun lapsen toinenkin vanhempi on kotona.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 06:53:44

"ja sairauslomahan el ole kipeän lapsen hoitamista varten, vaan hoitajan etsimistä varten."

Kyllä se ihan lakitekstissä on lapsen hoitamistakin varten.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 06:54:03

”Esihenkilösi on oikeassa ja sairauslomahan el ole kipeän lapsen hoitamista varten, vaan hoitajan etsimistä varten.”

Tilapäinen hoitovapaa on lapsen hoitamista _tai_ hoidon järjestämistä varten! Mutta tosiaan vain silloin, kun toinen vanhempi on töissä.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   17.9.24 07:26:54

Eikö se lapsi nuku ollenkaan missään vaiheessa?

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 07:40:47

Esimies on täysin oikeassa. Vapaa ei ole sitä varten että joku nukkuu huonosti.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.24 07:48:12

No pistät sen lapsen nukkumaan ja nukut itse myös. Ihmeellistä kitinää. Ei se lapsi kovin kipeä ole jos se ei nuku. Esimiehesi on täysin oikeassa.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   17.9.24 07:57:10

-//Lapsi nimenomaan on kipeä, jos ei yöllä ja päivällä nuku.

Muffe//Lapsella on kaksi vanhempaa joten sen luulisi riittävän. Aika monella omat vanhemmat eli lapsen isovanhemmat käy töissä ja muutenkin kohtuutonta vaatia jotain perheen ulkopuolista ihmistä hoitamaan sairasta lasta ja sairastua todennäköisesti itsekin tautiin. Vai olisitko itse valmis hoitamaan vapaa päivänä sairasta lasta, sairastut itsekin ja joudut sitten olemaan poissa töistä. Kuulostaako järkevältä?

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 08:01:57

"Se saikku ei tosiaan ole lapsen hoitamista vaan hoidon järjestämistä varten."

Miksi mouhota kun on väärässä?

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 08:04:42

Just aloittajan kaltaisten tapausten takia saikkulakeja pitäisi kiristää ja omavastuun pitäisi olla huomattavasti pidempi kuin päivän.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   17.9.24 08:13:01

. //Mielestäni on ihan eri asia yöllä heräillä lapsen vuoksi kuin ettei päivällä saa yhtään nukuttua ennen yövuoroa lapsen vuoksi. Yöllä kuitenkin lapsi yleensä edes vähän nukkuu. Nythän aloittaja on valvonut yön lapsen kanssa ja sen lisäksi pitäisi päiväkin valvoa lapsen kanssa, nukkua pienet päikkärit ja sitten selviytyä 11 tunnin yövuorosta ja todennäköisesti taas valvoa sairaan lapsen kanssa työvuoron jälkeen. Mielestäni tuollainen vaatimus on täysin kohtuuton eli että aloittaja joutuisi valvomaan monta vuorokautta tai selvitä hyvin pienillä päikkäreillä pitkistä yövuoroista. Tuossa ei ajatella kyllä yhtään työntekijän hyvin vointia ja sitä millaisia virheitä väsynyt työntekijä voi töissä tehdä. Jos aloittaja on esim. Hoitaja tai sairaanhoitaja niin mielestäni työnantajan kannattaa kaksi kertaa miettiä kannattaako tuollaista vaatia sen sijaan, että toisella vanhemmalla olisi nyt se pää vastuu sairaasta lapsesta ja saa energian käyttää nyt vaan sen lapsen hoitamiseen.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 08:14:33

Onneksi et ole mun firmassa töissä.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 08:15:53

"Just aloittajan kaltaisten tapausten takia saikkulakeja pitäisi kiristää ja omavastuun pitäisi olla huomattavasti pidempi kuin päivän."

Niin tämä!

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   17.9.24 08:18:45

. //En jos aloittaja olisikin lääkäri tai lentokapteeni. Haluaisitko sinä mennä lentokapteeni lennolle vastaavassa tilanteessa tai yöllä joutua vastaavan lääkärin hätäleikkaukseen. Sinun mielestä varmaan myös etätöitä tekevä pystyy siinä sivussa hoitamaan sairaan lapsen, kun se lapsi nyt vaan nukkuu kipeänä.

Joo huomaa kenellä tässä topikissa ei ole lapsia ja ketkä ovat tehneet jotain aivot narikkaan työtä toimistoaikoina, kun ei löydy yhtään ymmärrystä asian suhteen.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   17.9.24 08:20:20

Vastakysymys; missä työpaikassa saa jäädä kipeän lapsen kanssa molemmat vanhemmat kotiin? En ole itse sellaisesta kuullut.

Samoilla silmillä pitää joskus mennä kun lapset sairastaa ja tehdä läpsystä vaihto.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: Joooo 
Päivämäärä:   17.9.24 08:21:29

Esimies on oikeassa. Tuollaista se vaan on lasten vanhemmilla. Niin se meilläkin lasten isä yövuoron jälkeen jatkoi lasten hoitamista, kun minä menin aamulla töihin.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.9.24 08:22:26

Kipeän lapsen kanssa ei saa nukkua, ei päivällä eikä yöllä. Valitettavasti näin on. Jos menee väsymyksen vuoksi mahdottomaksi, niin haet itsellesi saikkua. Ei töitä nukkumattakaan voi tehdä eikä teekään, lapsettomat on aina hakemassa saikkua kun on ollut yksi yö jolloin ovat nukkuneet huonosti, vamhemmat sentään painaa töitä läpi vuoden huonoilla unilla ja vasta totaalisen nukkumattomuuden jälkeen jäävät saikulle.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   17.9.24 08:25:07

Kipeä päiväkoti-ikäinen varmaan nukkuu päikkärit tai kahtoo pari tuntia lastenohjelmia? Siinä torkut ja sitten unta tuo 17-20.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   17.9.24 08:26:12

Ennea//Eli sinusta etätöitä tekevän vanhemman täytyy pystyä hoitamaan lapsi töiden ohella, koska on kotona ja toinen vanhempi olisi samaan aikaan kotona, jos hoitaisi sairasta lasta.

Hae aloittaja itselle saikkua ja näköjään kannattaa jatkossa näin toimia niin voit hoitaa sairasta lasta rauhassa.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   17.9.24 08:28:18

Pitäisi olla itsestään selvää, ettei tilapäistä hoitovapaata saa tilanteessa, jossa toinen vanhempi on kotona ja kykenevä hoitamaan lasta. Palkatonta voi pyytää ja fiksu työnantaja sen myös myöntää.

Sitä ihmettelen miksei toinen vanhempi saa nukkua, mutta aloittaja ei? Miksi aloittaja on herännyt viideltä, kun toinen vanhemmista on ollut myös kotona?

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   17.9.24 08:29:40

"
Hae aloittaja itselle saikkua ja näköjään kannattaa jatkossa näin toimia niin voit hoitaa sairasta lasta rauhassa."

Ja sitten ihmetellään miksi työnantajat haluavat palkattomaksi ensimmäisen sairauslomapäivän...

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   17.9.24 08:30:14

Esihenkilösi on oikeassa.

Lisäksi miehesi ei olisi saanut omalta työpaikaltaan vapaata lapsen hoitamiseen, jos olisi kertonut sinunkin olevan kotona, kuten siis ilmeisesti olit. Tai sitten poissaolo on palkaton.

Sinä hoidat päivät, mies hoitaa yöt.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   17.9.24 08:32:14

On; täh, mistä moista luit? Siis nythän oli kysymys siitä että molemmat olisivat kotona. Se on harvassa tessissä mahdollista. Ei töissä ollessa hoitamisesta kukaan puhunut mitään, minä ainakaan. Sotkitko kommentoijat?

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: Joooo 
Päivämäärä:   17.9.24 08:34:58

”Sitä ihmettelen miksei toinen vanhempi saa nukkua, mutta aloittaja ei? Miksi aloittaja on herännyt viideltä, kun toinen vanhemmista on ollut myös kotona?”

Tätä minunkin piti kysyä.
Ja ei näiden keskustelujen jälkeen tarvi yhtään miettiä miksi ensimmäinen saikkupäivä halutaan palkattomaksi.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   17.9.24 08:43:24

Joo, todella ikävä homma, mutta näin se tosiaan on että yövuoron jälkeen ei pääse nukkumaan, vaikka lapsi sairastaisi. On tosi raskasta.

Ja joku huuteli siellä, ettei se lapsi kovin sairas ole, jos ei edes nuku. Anteeksi, mutta sulla ei varmaan ole lapsia! :D :D

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 08:43:44

Enpä ole kenenkään lapsettoman hakeneen saikkua,,kun ei saa nukuttua :D Kyllä siellä töissä jaksaa vähän vähemmilläkin unilla pari päivää.

Aloittaja ei todellakaan ole oikeutettu jäämään kotiin makaamaan, kun mies on kerran kotona, hän osannee myös hoitaa lasta. Ja kyllä se sairas lapsi yleensä pötköttelee katsomassa ohjelmia. Jos jaksaa juosta pitkin pihoja, ei ole kipeä.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   17.9.24 08:43:46

Kurja tilanne, mutta lapsella on kaksi vanhempas. Hanki hoitaja? En haluaa aloittajaa lytätä, mutta elämä nyt vaan on välillä raskaampaa.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   17.9.24 08:44:07

S//Sairaspoissaoloja setvineenä voin sanoa, että ne lusmuilijat löytyy kyllä ihan sieltä lapsettomista ihmisistä kuin lapsiperheistä näin kärjistäen.

Ennea//Mutta molemmat vanhemmat ovat kotona samaan aikaan. Kyllähän siinä etätyössä nyt pitää kyetä sairaslapsi sivussa hoitamaan, jos pienillä päikkäreillä pitää kyetä tekemään 11 h yövuoro ja sen jälkeen taas hoitamaan sairasta lasta.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 08:51:05

On, niin ne etäyöläisethän hoitaa niitä sairaita lapsia ja "tekee töitä" ja palkka juoksee tyhjästä. Kyllä nämä lapselliset lusmut on nähty. Sitä en ymmärrä miksi aloittajalla pitäisi olla 2 vanhempaa kotona hoitamassa kersaa. Opettaa sen lapsen nyt vaikka rauhoittumaan, niin saa äippyli nukkua. Ja sitten opettaa isän hoitamaan sitä kersaa myös.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   17.9.24 08:51:30

. //Mene itse tekemään yövuoroa vähän vähemmillä unilla ja tule sen jälkeen kertomaan onko kivaa. Itse voin ainakin sanoa, että jo ihan pelkkä se yövuoro vaikka kuinka olisi nukkunut aiheuttaa jo muutenkin pahoinvoinnin joten aloittajan tilanteessa varmasti sitten itsekin oksentelisin työvuoron jälkeen kotona. No voisipahan hakea saikkua sen oksentelun vuoksi. Huomaa taas ettei osa yhtään ymmärrä mistä puhuu. Juu ja on kokemusta koliikki vauvasta joka valvotti molempia vanhempia vuoden putkeen kun ei nukkunut yöllä eikä päivällä kuin lyhyitä pätkiä joten tiedän kyllä mitä unettomuus on. Siitä huolimatta mielestäni kenenkään ei pitäisi itsestä johtumattomista syistä joutua aloittajan tavalla kärsimään vaan hankintaan sitten sijainen joka on työkuntoinen tekemään työt.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   17.9.24 08:52:34

"S//Sairaspoissaoloja setvineenä voin sanoa, että ne lusmuilijat löytyy kyllä ihan sieltä lapsettomista ihmisistä kuin lapsiperheistä näin kärjistäen."

Ihan varmasti näitä löytyy molemmista ryhmistä, ei kai kukaan ole mitään muuta väittänytkään. Kun asenne on "hae sairauslomaa" aina kun joku työpaikalla ei miellytä, niin ei todellakaan tarvitse ihmetellä miksi työnantajat haluavat vähentää näistä aiheutuvia kustannuksia.

En yhtään vähättele aloittajan ongelmaa, on varmasti ihan *erseestä tehdä töitä ja hoitaa sairasta lasta huonoilla unilla, mutta ei se työnantajan ongelma ole. Kun hankkii lapsia, joutuu joskus tinkimään omasta hyvinvoinnistaan.

PS meillä on aina tehty etätyötä niiden kipeiden lasten kanssa.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.9.24 08:55:04

Eipä täällä juuri nukuttu, kun lapsi yön aikana yski jatkuvasti, kerran oksensi ja kerran pissasi sänkynsä. Olen hoitaja, joten täytyy toivoa että silmät pysyy auki, eikä lääkevirheitä satu. Mutta tämä on kestämätön tilanne, pitää näköjään jäädä ennemmin kortistoon lorvimaan ja odottamaan sopivaa työpaikkaa.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   17.9.24 08:55:07

. //Edelleen kun sitä lasta ei hoida kaksi vanhempaa vaan toinen nukkuu sillä välin kun toinen hoitaa eli ei ole mitään kahta vanhempaa hoitamassa lasta. Oletko kuullut yöunista? Aloittajan yöunet nyt sattuu vaan olemaan päivällä, koska aloittaja tekee yövuoron joten kuka hoitaa lasta, että aloittaja saa nukuttua yöunet ja on kykenevä töihin. Niin ei kukaan, koska mies on töissä joten koska aloittajalla ei ole mahdollisuutta nukkua niitä yöunia millään muotoa on kohtuutonta vaatia häntä tekemään 11 h yövuoro ja sen jälkeen samoilla silmillä taas hoitamaan sairasta lasta. Johan tuossa vaaratuu jo se lapsenkin hyvinvointi, kun vanhempi samoilla silmillä hoitaa lasta vuorokausia putkeen.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 08:55:33

"Just aloittajan kaltaisten tapausten takia saikkulakeja pitäisi kiristää ja omavastuun pitäisi olla huomattavasti pidempi kuin päivän."

Sairaan lapsen hoitamisesta ei lain mukaan tarvitse nytkään maksaa palkkaa. Taasko on kiva mouhota aivan eri asiasta?

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   17.9.24 08:56:59

S//Ja joskus on syytä laittaa se oman lapsen hyvinvointi töiden edelle joten sitte hankkii itselleen sairaslomaa jotta pystyy vastuullisesti ja turvallisesti lasta hoitamaan sen sijaan, että tekee töissä pitkiä yövuoroja ja samoilla silmillä hoitaa päivät lasta. Se on sitä vanhemmuutta ja asioiden tärkeysjärjestykseen laittamista eikä töiden kuulu mennä lapsen hyvinvoinnin edelle.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.24 09:09:25

Mulla ei ole ollut vastaavaa lastenhoito-ongelmaa, mutta ihan unettomuudesta kärsineenä, on tullut mm. valvottua 3 vrk putkeen ja tehtyä tehtyä 3 työpäivää. Sen jälkeen sain kyllä saikkua 1 päivän ja unilääkkeet. Ja ihan normaalia ollut nukkua aamuyöstä joku pari-kolme tuntia ja tätä jatkunut kuukausi kerrallaan. Lapsi valvotti vauvana niin pahasti, että mun unirytmi ja nukahtaminen meni ihan sekaisin moneksi vuodeksi. Että aloittajan pari päivää ei anteeksi vaan kuulosta mitenkään mahdottomalta. Jos et kestä niin ota palkatonta tai hae saikkua, jos oikeasti olet sen tarpeessa.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.9.24 09:09:34

Itse pistin lievästi kipeän 2 vuotiaan sänkyyn viereeni katsomaan ruutua ja itse torkuin. Yhdessä nukuttiin päikkärit.
Tein vallan yötä ja mies päivät töissä.
Kun mies tuli kotiin, hän otti lapsen hoitoonsa ja itse nukuin.

Normaalisti nukuin siitä kun mies lähti töihin ja lapsi päiväkotiin siihen asti, että piti lähteä hakemaan lasta hoidosta. Ja viikonlopuksi aina rytmin muutos.

Nyt useamman pienen lapsen kanssa tämä ei enää toimi, joten siirryin yövuorosta aamuvuoroihin. Jahka nuo kasvavat, niin pystyy taas tekemään öitä.

Eli aloittaja joko nyt miettii, että haetko päiväduuniin, vai kuinka usein se lapsi sairastaa? Viikon verran pystyy usein hiukan pelaamaan sillä, että unet ovat katkonaista.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.24 09:10:22

*kuukasiA kerrallaan

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   17.9.24 09:11:08

"
S//Ja joskus on syytä laittaa se oman lapsen hyvinvointi töiden edelle joten sitte hankkii itselleen sairaslomaa jotta pystyy vastuullisesti ja turvallisesti lasta hoitamaan sen sijaan, että tekee töissä pitkiä yövuoroja ja samoilla silmillä hoitaa päivät lasta. Se on sitä vanhemmuutta ja asioiden tärkeysjärjestykseen laittamista eikä töiden kuulu mennä lapsen hyvinvoinnin edelle."

Ehdottomasti kyllä ja sitä varten on olemassa palkaton vapaa. Kuten jo sanoin, fiksu työnantaja antaa sellaisessa tilanteessa palkattoman vapaan.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.24 09:15:13

"PS meillä on aina tehty etätyötä niiden kipeiden lasten kanssa." Ja kiitos tämän, niitä.etätöitä ei saa enää tehdä.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   17.9.24 09:35:37

Jos vuorotyön tekeminen ei On:lta onnistu, niin sitten kannattaa vaihtaa päivätyöhön.

Olen itsekin tehnyt vuorotyötä ja toimistotyöaikaa riippuen siitä, mikä mihinkin elämäntilanteeseen sopii. Olen kuitenkin sisäistänyt sen, ettei työnantaja ole mikään raha-automaatti, jolta voi nyhtää palkan vaikka ei mitään sen eteen tekisikään. On työntekijänä minun vastuullani järjestää elämäni niin, että olen työnantajan käytettävissä sovitusti, ja jos en tähän pysty, on vaihdettava työpaikkaa minulle sopivampaan. Ei se sen kummempaa ole.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   17.9.24 09:47:53

"
"PS meillä on aina tehty etätyötä niiden kipeiden lasten kanssa." Ja kiitos tämän, niitä.etätöitä ei saa enää tehdä."

Mitenhän se, että työnantajan toiveesta ja hyväksynnällä tehdään etätöitä tilapäisen hoitovapaan aikana ja näin vähennetään tuurauksen tarvetta, vaikuttaa siihen, ettei teillä saa tehdä etätyötä? XD

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: Ämmä 
Päivämäärä:   17.9.24 11:55:36

Sitten ollaan palkattomalla. Ihan turhaan valitatte täällä, ylipäätään on aikamoinen etuus että saa palkkaa sairaan lapsen hoitamisesta. Jos ei talous kestä parin päivän palkatonta poissaoloa niin ei olisi varmaan kannattanut lapsia koskaan hommata.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.9.24 12:08:38

"Jos ei talous kestä parin päivän palkatonta poissaoloa niin ei olisi varmaan kannattanut lapsia koskaan hommata."

No tuota :D
Tälle syksylle sairausarkipäiviä on kertynyt yhteensä 18. Miehen työt ja sen myötä päiväkoti alkoivat elokuun alussa, esikoisen koulu muistaakseeni viikko siitä. Ja lisäksi viikonloppuja, joita en ole laskenut, kun mies on ne aina vapaalla. Nämä on hoidettu joko miehen etäpäivillä, minun vapaapäivilläni (minulla on n. puolet päivistä vapaata), tai joskus miehen ottamina hoitovapaina. Mummo on hoitanut yhden päivän, mutta hänkin on vielä työelämässä, joten ei ole kovin hyvin käytettävissä. Että semmoiset parin päivän palkattomat poissaolot.

Btw, en tiedä miten kertoo työnantajan fiksuudesta se, kykeneekö pomo antamaan palkatonta. Vaikka sinun työsi on niin tarpeetonta, että siitä voi jäädä työntekijä noin vain pois, se ei tarkoita sitä että kaikki työt olisivat sellaisia. Palkatonta ei ole pakko myöntää, ja miksi työnantaja olisi tyhmä jos sellaisen jättäisi myöntämättä, jos sen seurauksena jäisi yksi vuoro ja monisairaat asukkaat kokonaan ilman hoitajaa?

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   17.9.24 12:23:54

Jos se työntekijä on joka tapauksessa pois (tilapäinen hoitovapaa sairaan lapsen hoitamiseen, hakee itselleen saikkua vaikka ei ole sairas) niin miten työntekijän tarve muuttuu siinä tilanteessa, että kyseiseen poissaoloon myönnetään palkaton vapaa? Muuttuu ainoastaan se kenen pussista se vapaan kustannus menee.

"
Btw, en tiedä miten kertoo työnantajan fiksuudesta se, kykeneekö pomo antamaan palkatonta. Vaikka sinun työsi on niin tarpeetonta, että siitä voi jäädä työntekijä noin vain pois, se ei tarkoita sitä että kaikki työt olisivat sellaisia. Palkatonta ei ole pakko myöntää, ja miksi työnantaja olisi tyhmä jos sellaisen jättäisi myöntämättä, jos sen seurauksena jäisi yksi vuoro ja monisairaat asukkaat kokonaan ilman hoitajaa?"

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.9.24 12:27:20

Aika harvalla taitaa olla pokkaa ensin pyytää palkatonta, ja sitten jäädä saikulle kun ei sellaista saa. Itselläni ei ainakaan olisi.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   17.9.24 12:31:29

On kuitenkin pokkaa ilmoittaa jäävänsä hoitamaan sairasta lasta ja kun sitä ei hyväksytä puolison ollessa kotona, haetaan sairauslomaa.

Vaikka sinulla ei ole pokkaa, niin aika monella kyllä on pokkaa hakea sairauslomaa, kun töistä ei irtoa se vapaa mitä on muuten pyytänyt.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.9.24 12:33:34

Miten se, että tekee kotona samalla töitä, kun hoitaa sairasta lasta on huono asia? Eikös siinä kaikki voita? Työntekijä pystyy hoitamaan lapsen ja työnantaja saa edes osittaisen työpanoksen siltä päivältä. Olisiko parempi, että työntekijä jäisi palkalliselle vapaalle hoitamaan lasta ja laittaisi puhelimen ja tietokoneen kiinni koko päiväksi? Minun työnantaja on ainakin todella iloinen, että hoidan edes kiireellisimmät hommat itse kipeänä ollessa tai sairasta lasta hoitaessa.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.9.24 12:38:38

Minä en ole jäämässä saikulle. Mutta irtisanoudun tästä työstä kylläkin asap. Minulla on rajoitteita joiden vuoksi en tavalliseen vuorotyöhön hoitoalalla kykene, ja veikkaan ettei tästä pikkukunnasta löydy minulle sopivaa työtä. Mutta parempi nähtävästi maata kotona. Saapa ainakin hoidettua ne lapset itse.

En koe, että potilasturvallisuus voisi toteutua kovin kaksisesti, kun hoitaja käytännössä valvoo pari vuorokautta putkeen lyhyillä unipätkillä (se minun päikkäreiden saaminenkaan ei ole kiveen hakattua). Lisäksi ajan tämän jälkeen kotiin puolen tunnin matkan, joten toivotaan että aamulla töihin huristelevat ovat hereillä.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.24 12:51:46

Ymmärrän aloittajaa, mutta ongelma on lasten vanhempien, ei työnantajan.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.24 12:53:34

"Jos menee väsymyksen vuoksi mahdottomaksi, niin haet itsellesi saikkua."

Tämä. Mielestäni on ihan kohtuullista, että ihminen saa unta vähintään 5-6h/ vrk. On merkityksetöntä onko sairas tai hoitaako sairasta lasta juuri silloin vai omien yöunien aikaan.

Olen ollut saikulla myös silloin, kun yöllä olin ollut niin kipeä, että olin valvonut koko yön. Seuraavan päivän nukuin vaikken enää silloin ollut kipeä. Poissaolo johtui kuitenkin sairaudesta.

Jos nukkuminen päivällä ei oikeasti onnistu, on ok olla pois. Lapset sairastavatkin eri tavoin. Joku itkee ja valittaa paljon, toinen nukkuu tyytyväisenä.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   17.9.24 13:01:39

Tähän on nyt turha vetää mitään hoitaja marttyyri korttia ettei saa nukkua. Itsekkin olen hoitaja, samoin mieheni joten tiedän kyllä alan. Mutta samat säännöt se on kaikilla. Ei ole kummankaan työnantajan vika että lapsi sairastaa ja että sinä teet vain yövuoroa omien rajoitteiden takia.

Olisiko mahdollista saada ketään muuta hoitajaa lapselle päiväksi? Vaikka muutamaksi tunniksi? Jos siis kyse jostain flunssasta ettei sen vakavampaa. Esim isovanhempi tai joku muu? Tai voihan se mies kysyä voiko lähteä vähän aiemmin töistä mutta tähän ei tarvitse työantajan suostua mutta osa voi. Me tehdään miehen kanssa kumpikin kaksi vuorotyötä niin välillä ollaan saatu lupa lyhentää päivää että saadaan vaihdettua kumpi on lapsen kanssa kotona. Ymmärrän toki että yövuoro on eri asia mutta fakta on sekin ettei miehen työnantaja voi aina kantaa vastuuta kun lapsi on kipeä.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.9.24 13:04:45

Sinänsä tästä asiasta on turha syyllistää työnantajaa. Laki määrittää, että vain yksi vanhempi voi olla hoitamassa sairasta lasta. Laki ei huomioi lepoaikoja. Toki voi pyytää palkatonta, mutta sitä ei ole pakko myöntää. Pienten lasten kanssa elämä on joskus aika moista taiteilua työn, oman levon ja lastenhoidon välillä. Onneksi sitä ei yleensä kestä kovin kauaa. Lapset kasvavat ja vuosi vuodelta pärjäävät enemmän ja enemmän omatoimisesti (silloin kun on pakko). Ihan eri tilanne yrittää ottaa päikkäreitä 2-vuotiaan kanssa kuin 6-vuotiaan kanssa.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: Liisi 
Päivämäärä:   17.9.24 13:25:57

Aloittaja nukkuu päikkäreitä silloin kun lapsikin nukkuu.

Teen itse epäsäännöllistä kolmivuoroa, ja jos menen vaikka 05 nukkumaan saatan herätä klo 08 kun lapset lähtevät kouluun. Meillä lapset oli tavallisessa päiväkodissa ja siihen aikaan mies oli lasten sairastaessa aina pois töistä, ellei minulla sattunut olemaan vapaapäivä tai ilta/yövuoro. Kerrankin muistan olleeni sairaalassa toisen lapsen kanssa ja lähdin sieltä töihin joskus aamuyöllä. Mies oli toisen lapsen kanssa yön kotona, vei päiväkotiin ja siitä sairaalaan toisen lapsen seuraksi. Nyt kun lapset on jo molemmat jo täyttäneet 10, niin tämä on aikamoista sumplimista kun sen ikäinen lapsi pitäisi jättää sairaana yksin kotiin työpäivän ajaksi. Isovanhemmat siinä kunnossa, että eivät pysty enää auttamaan.

Työskentelen alalla, jossa pystyy jäämään kyllä itse ilmoittamalla sairaslomalle tai jos tunnet itsesi hyvin väsyneeksi (jos et vaikka ole nukkunut yhtään ja töissä pitäisi olla klo 05) niin pystyt tekemään itsestäsi raportin, että olet niin väsynyt että työtehtävät ei onnistu välttämättä ilman onnettomuuksia. Silloin saat kuitenkin palkan ja saat levätä kotona. Samoin lepoajat on aina vähintään 12h vuorojen välissä. Muuten alkaa onnettomuuksia sattumaan.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   17.9.24 13:26:02

F//Olen toiminut esimiehenä joten tiedän kyllä ettei työnantaja ole mikään raha-automaatti. Tiedän myös sen, että jos työntekijöitä kohtelee huonosti ja vaatii taipumaan äärimmöisyyksiin niin pian töissä ei viihdy kukaan, tulee sairaspoissaoloja jolloin työntekijät joutuu venymään entisestään ja kierre on valmis. Joten tässäkin tapauksessa järkevämpää olisi vaan antaa vanhemman hoitaa lapsensa kotona ja hankkia sijainen tilalle. Näin ei kuormitu ketään eikä arvostus laske.

Mitä työvuoroihin tulee niin olen vaihtanut jo alaa, koska arvostus työntekijöitä kohtaan oli nollissa ja ajattelin perheen parasta eli vuorotyö ei kuulu lapsiperhe elämään, jos haluaa olla perhe-elämässä läsnä kunnolla.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 13:53:29

"Minä en ole jäämässä saikulle. Mutta irtisanoudun tästä työstä kylläkin asap. Minulla on rajoitteita joiden vuoksi en tavalliseen vuorotyöhön hoitoalalla kykene, ja veikkaan ettei tästä pikkukunnasta löydy minulle sopivaa työtä. Mutta parempi nähtävästi maata kotona. Saapa ainakin hoidettua ne lapset itse."

Minäminäminä. Koet ettet ole kykenevä työhön väsymyksen vuoksi, mutta silti ei kelpaa hakea saikkua?
Etkä osaa ilmeisesti ajatella työnantajan kannalta tätä asiaa ollenkaan.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: halotsu 
Päivämäärä:   17.9.24 14:03:57

Kuka menee vahtimaan yhtään kenenkään kipeitä lapsia??? Kysyn vaan. Itse ne kipeät on hoidettava. Ei meillä ainakaan kysytä isovanhempia silloin hätiin kun lapsi oksentaa tai on räkätaudissa. Eivät he itselleen näitä tauteja halua!!!

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 15:22:18

Jaa, aloittaja on kunnon töitä vieroksuva lusmu jolla on vain oikeuksia ja rahaa pitää saada tyhjästä mutta itse ei voi venyä yhtään eikä ole minkäänlaista epämukavuuddn sietokykyä. Ihan kukkua tuo nyt on ettei paria yötä jaksaisi vähemmillä unilla ja työkään nyt ei niin henkeä vaarantavaa ole mitä antaa ymmärtää :D varmaan töissä vielä jossain hoivakodissa missä öisin on aikaa katsoa telkkaria. Ja tuollaisten on taas pitänyt mennä lisääntymään vaikkei voi edes elättää itseään saati lapsia... @!#$ joo, me muut maksetaan sit teidän eläminen!

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   17.9.24 15:30:33

Meillä listassa aina 2 yötä, toiseen yöhön ei tarvitse tulla jos edellisen yön jälkeen on hoitanut sairasta lasta kotona.
Itse en ainakaan kykenisi töihin valvottuani lähes 1,5 vrk putkeen. Onneksi on näin hieno työnantaja.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   17.9.24 19:28:03

Meet töihin ja mies hoitaa lapsen. Tai hommaatte jostain jonkun muun hoitamaan. Noin se oikeasti menee, pois ei voi olla jos puoliso on kotona.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 20:44:04

Itsekin valvoin pe klo 7-su klo 23. Joo väsytti mutta ihan hyvin pystyin tekemään 2 12h yövuoroa.

  Re: Yövuoro, lapsi kipeänä

Lähettäjä: 40vee 
Päivämäärä:   17.9.24 20:49:13

Kokeile edes! Minä nukun iltavuoroviikoilla 5h yössä, teen 11-tuntista vuoroa. Välillä väsyttää mutta ei pahasti.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.