Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   16.9.24 22:26:20

Minulla on 8 vuotias lapsi, joka on luonteltaan herkkä. Kotona on varsin temperamenttinen, muualla leppoisa ja pidetty. Päiväkodissa ja koulussa niin aikusten kuin muidenkin lasten suosikki. Mutta.

Hän on jo jonkin aikaa puhunut, että ei halua mennä metsään kävelylle, koska tuntuu, että joku seuraa häntä siellä. Tätä on jatkunut oikeastaan vuoden ajan, välillä ei sano asiasta mitään ja välillä useinkin. Ollaan puhuttu vain, että joskus mielikuvitus tekee tepposet. Tänään sitten lapsi alkoi itkemään vessassa ja halusi äidin sinne. Kertoi, että ei uskalla katsoa taakseen kun pelkää, että joku seisoo hänen takanaan. Katsottiin sitten yhdessä ettei seiso, mutta sitten sanoi vielä, että "mutta entäs jos se menee pois aina kun hän katsoo?". Lapsi oli siis ihan itkuinen ja sanoi sitten vielä että aina tuntuu että joku seuraisi. Olivat kuulemma aiemmin tänään kaverin kanssa löytäneet verisen luun metsästä ja sen jälkeen on ollut kamala olo. Lapsi siis pelkää melkein hysteerisesti kaikkea pääkalloihin ja luurankoihin liittyvään (tähänkään ei osaa sanoa mitään syytä).

Mitä sanoo ht-netin väki? Alanko varailla psyk. aikaa vai voiko tämä mennä vielä normaalin voimakkaan mielikuvituksen piikkiin? Lapsi on myös vähän aistiyliherkkä, säikkyy kovia ääniä ja ei suutuntuman vuoksi pysty syömään joitain ruokia.

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: vilja 
Päivämäärä:   16.9.24 22:38:20

mulla oli kanssa tommosta just 8-9 vuotiaana, myös unia ja muuta. meni kyllä ohi iän myötä. liityy jotenkin esimurrosikään?

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: Auts 
Päivämäärä:   16.9.24 22:47:03

Meillä lapsi luuli tuon ikäisenä, että meidän pihapuut liikkuu, siis kävelee, eikä mennyt pitkään aikaan yksin ulos. Meni tuo vaihe itsekseen ohi.

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: 31v 
Päivämäärä:   16.9.24 22:55:53

Mulla oli kans tommosta joskus nuorempana. En pystynyt nukkumaan kun tuntui että joku katsoo, ja pään piti olla seinää vasten jotta pystyin "skannaamaan huoneen". Peilit piti peittää. Nyt on epäilys autosmin kirjosta, jota selvitellään. Tuli noista aistiyliherkkyyksistä yms. mieleen että osuis nekin, vaikka tommonen "paranoidinen" käytös ei sinällään ehkä ole tyypillistä autismiin/ nepsyyn liittyvää mutta ehkä ylivirittynyt hermosto jossain herkässä ikäkaudessa on sitten alttiimpi tälläiselle?

Sinänsä lapsilla on varmasti erilaisia herkkyyskausia, joina voi esiintyä vaikka lievää skitsofrenista, nepsyyn viittavaa, masentuneisuutta tai pakko-oireista käytöstä tai mielenmaisemaa, mutta tyypillisesti ne menee ohi. Linjaisin itse ettei metsään tarvitse mennä ilman aikuista eikä muutenkaan tehdä ahdistavia asioita, ennen kuin siihen on valmis. Jos ei pysty nukkumaan ilman valoja niin valo on ihan ok jne. Mutta jos jatkuu aistiyliherkkyydet, lapsen kokemus siitä että on "erilainen kuin muut", on erityisherkkä tai kokee käyvänsä "eri aallonpituudella", ottaisin itse aika matalalla kynnyksellä yhteyttä kouluterveydenhuoltoon tai muuhun tahoon, jos tuolla ei noteerata. Itse näin aikuisiällä voin sanoa että elämä olisi ollut aika paljon helpompaa, jos olisi ollut sanat omalle kokemukselle ja jonkinlainen konkreettinen termi, jolla olisin voinut kertoa lähipiirille miltä asiat tuntuu ja miksi. On aika rankkaa kokea olevansa vuosikymmeniä "vääränlainen", liian herkkä, liian syväluotaava, liian analyyttinen, liian epäsosiaalinen, liian "korkealentoinen", liian sitä ja liian tätä. Yhteiskuntaan on tietysti tärkeää sopeutua mutta nepsyt sopeutuu joukkoon paljon paremmin silloin kun on tilaa olla sellainen kuin on, eikä tarvi esittää jotain muuta. Maskaaminen uuvuttaa paitsi ihmisen itsensä, voi tulla myös yhteiskunnalle kalliiksi. Joku ihan pienikin tukitoimi voi olla niin merkityksellinen, että se määrittää kolo loppuelämän suunnan.

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   16.9.24 23:00:23

Ei ole liian pieni huoli varailla aikaa vaikka perheneuvolasta. Mielummin tämmöisten pelkojen kanssa liian aikaisin hoitoon kuin liian myöhään. Voi olla ohimenevä vaihe, mutta ei asiasta ammattilaisen kanssa juttelemisesta haittaa ole.

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 23:04:17

Täällä kun lapsi täytti 8, alkoi tulla kaikenlaisia neurooseja. Ihan melkein mistä vain.

Sen tyylistä että en kai vain leikkipuistossa vahingossa koskenut koiran kakkaan, mitä jos sitä oli siellä enkä huomannut? Tai metsässä kuljin ohi kärpässienen, mitä jos vahingossa koskin sitä ja sitten huulia ja kärpässientä meni suuhun? Tämä siis vaikka ei todellakaan mennyt lähelle sientä tai koirankakkaa. Alkoi myös pestä käsiä jatkuvasti kun mitä jos olikin koskenut vahingossa johonkin likaan?

Juttelin asiasta ja kuulemma lapsella stressi oireilee helposti noin, kuulemma myös juuri 8-9 vuoden ikä on ikä jossa lapsille helposti tulee rituaalimaisia/pakko-oireistyyppistä käytöstä. Tärkeintä kuulemma on ettei lähde mukaan lapsen kuvitelmiin mutta ei myöskään moiti lasta. Lapselle pitää sanoa että tuo ei ole mahdollista, noin ei käynyt, tiedät sen kyllä. Oireisiin ei saa mennä mukaan. Laitettiin rajat käsienpesulle. Ja tämä on auttanutkin tosi paljon!

Teidän pitää todeta lapselle että ei, täällä ei ole ketään muuta kuin meidän perhe. Ei, takanasi ei ole ketään. Me aikuiset tiedetään kyllä, meihin voi luottaa. Metsässä voi puhua että ne jotka meitä katsovat ovat muurahaiset, linnut, oravat ja ne varmaan pelkäävät meitä mutta meidän ei ole syytä pelätä niitä.

Mitä tulee luupelkoon, asiasta voi ainakin yrittää tehdä neutraali. Ihmisen sisällä on luita, lapsen itsensäkin. Voitte kuvitella kuinka hassua olisi jos ihmisellä ei olisi sellaista tukea sisällään, oltaisiin hassuja löllökasoja.

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.9.24 23:10:27

Sun tehtävä on kertoa lapselle, että hänen pelot ovat kuviteltuja. Älä siis lähde asioihin mukaan tai tarkastamaan asioita, se kertoo lapselle ettet sinäkään ole varma onko mörköjä vai ei.

Kerro, että hänen pelot ovat turhaa kuvittelua, mutta nuo pelot ovat myös täysin normaaleja. Voit myös harkinnan mukaan kertoa, että on sairaus, joka saa pelkäämään olemattomia ja siihen on apua olemassa. Ja on siksi tärkeää, että lapsi kertoo sinulle jatkuuko pelot vai menevätkö ne ohi. Voitte myös miettiä mikä pelottavissa tilanteissa auttaisi (muu kuin varmistelu, varautuminen ja vilkuilu). Auttaisiko esim. musiikin kuuntelu?

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: hvitserk 
Päivämäärä:   17.9.24 05:47:08

No kannattaako sille lapselle nyt mistään sairauksista alkaa mainitsemaan, ei pian uskalla enää kertoa tuntemuksistaan.

Mutta ihan hyvin voisi pitää yövaloa päällä, eikä sinne metsään mikään pakko ole mennä vai onko. Vaan siitä olen samaa mieltä kuin tuolla joku, että ei lähdetä tarkistelemaan lapsen kanssa, onko joku katselemassa jossakin. Vaan yksinkertaisesti todetaan faktana, ettei ole ja sillä sipuli. Näin annetaan varmuutta asialle.

Eihän vaan ole päässyt telkusta tmv näkeen liian jänniä ohjelmia tai pelejä? Tulee äkkiseltään mieleen ennenkuin lähdetään tekemään erinäisiä diagnooseja... Nykyään kun niitä on saatavilla hieman turhan helposti.

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.9.24 06:21:33

Itsellä oli ihan samaa tuon ikäisenä, en uskaltanut käydä yksin suihkussa vaan äiti tuli istumaan pukuhuoneeseen mukaan. Pelotti välillä aivan saatanasti, että joku on jossain, vaikkei ketään missään ollut. Kummilapsilla (x2) ollut vastaavanlaista myös samassa iässä, ilmennyt heillä samantyyppisesti kuin tuossa edellä kuvattiin noita kärpässieni-/koirankakkajuttuja.

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.24 06:29:02

On ihan normaalia tuossa iässä. Itse pelkäsin samanikäisenä hysteerisesti sitä, että meille tulee murtovarkaita. Muistan, kun kerran tämä asia ahdisti niin paljon, että oli pakko lähteä naapuriin kaverille, vaikka vanhemmat olivat kotona. Ihan normaali minusta tuli, ei ole ollut muita pelkotiloja, eikä tuo vaihe jäänyt päälle.

Älä lähde mukaan lapsen kuvitelmiin. Ole jämäkkä aikuinen ja kerro, ettei siellä mitään ole. Katsoa voitte yhdessä, mutta sinun tehtäväsi on kertoa, että tämä johtuu lapsen mielikuvituksesta.

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   17.9.24 08:05:26

Lapsi voi käydä juttelemassa ahdistuksesta esim. Koulun kuraattorille tai psykologille. Itse olisin näihin yhdeydessä.

Jokin lasta ahdistaa ja Sinuna miettisin katsooko lapsi liian jännittäviä sarjoja, pelaako pelejä jotka ei ole hänen ikäisilleen tarkoitettu yms. Itse olin lapsena hyvin samanlainen. Minulla oli erittäin voimakas mielikuvitus eikä sitä helpottanut yhtään ahdistus jota tunsin. Minulla ahdistusta aiheutti vanhempien ero eli näin toista vanhempaa vain joka toinen viikonloppu ja sen lisäksi esim. Näin aikuisena ajateltuna mitkään salkkarit yms. Eivät todellakaan olleet tarkoitettu sen ikäiselle vaan sarja on näin aikuisen näkökulmasta hyvin ahdistava ja jatkuvaa surkuttelua ja voivottelua mikä ei todellakaan vaikuttanut positiivisesti oman mielentilaan.

Olen siis ollut herkästi ahdistuva lapsi ja toinen lapsistani on hyvin samanlainen. Me saimme hänelle apua jo eskarissa kun kävi juttelemassa ahdistuksesta kuraattorille ja siellä käsittelivät mikä lasta ahdistaa, mitenkä sitä käsitellään yms. Suosittelen

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 08:17:38

Kouluikäinen luulee että puut kävelee :D

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   17.9.24 08:22:10

. //Mitä hauskaa tuossa nyt on. Minä näin lapsena unen rajamailla kuinka nuken silmät räpsyvät, kuulin kuinka joku ensiksi kävelee hitaasti rappuasia ja askeleet kiihtyivät lopulta juoksuksi ja heilautti oven kahvaa. Näin myös kuinka värikkäitä puukkoja satoi makuuhuoneessa tai kuinka kirjoitustuoli lähestyi minua. Tässä nyt pientä otantaa siitä mitä lapsena kuulin ja näin eikä siinä ole kaikki.

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 08:37:35

Jotain on pahasti vialla jos näkee näkyjä. Kouluikäisellä pitää olla jo järkeä päässä. Nykyään lasten pitää saada olla lapsia, ne työnnetään täyteen sokeria ja lisäaineita, peliä ja stimulanttia eteen aamusta iltaan ja sitten päässä viiraa. Seuraavaksi vingutaan kirjaindiagnoosia ja kysellään äitylipalstoilla. Mä vähän epäilen että sota-aikaan töissä tilan töissä auttamaan joutuneet lapset ei haihatelleet tuollaista.

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   17.9.24 08:40:44

Lapsi on kyllä ollut stressaantunut viime aikoina kun kaverien kanssa on ollut vääntöä ja selvittelyä. Meillä on tosi tiukat ruutuajat- ja rajoitukset sen suhteen mitä katsotaan, mutta en toki varmaksi voi sanoa jos kaverien kanssa ovat katsoneet jotain sopimatonta. Mutta nyt kun luin kommenttejanne ja juttelin parin kaverin kanssa, niin ilmeisesti tämä on tosiaan aika yleistä.

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 08:46:07

"Kävelevä" puu:

https://tinyurl.com/y2j72ppu

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   17.9.24 09:04:09

. //Sanoo lapseton joka ei ole yhtään perehtynyt aiheeseen. Näkyjen näkeminen nukahtamisen ja hereillä olon rajamailla on täysin normaalia eikä viittaa mihinkään sairauteen. Joten jos sinulla ei ihan oikeasti ole asiasta mitään tietämystä ja kokemusta vaan tarkoituksena on tulla lapsettomana öyhöttömään lapsista ja lapsiperheistä niin on syytä vaihtaa topikkia.

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   17.9.24 09:07:23

Ninni//Suosittelen koulun kuraattorin tai psykologin vastaanottoa. Siellä lapsi saa käsitellä esim. Noita kaverisuhteita ja ahdistusta. Meillä lapsi kävi yhteensä 5 kertaa ja oli selkeästi avuksi. Vaikka meillä ollut aina hyvä puheyhteys lapseen niin siitä huolimatta lapsi koki asiat henkilökohtaisiksi ja hänellä oli helpompi käsitellä asioita kuraattorin kanssa kuin meidän vanhempien. Yhteydenottoa ei kannatta pelätä ja sen olevan joku leima joka tulee lapselle.

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: Auts 
Päivämäärä:   17.9.24 09:17:14

Hmmm: Nyt lapseni jo iso ja voin tuon oikeasti kävelevän puun sille näyttää =D

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   17.9.24 09:31:44

Itsellä oli aikuisena tuo tunne, että joku seuraa
Mies selitti monta kertaa ettei diellä metsässä kukaan viitsi olla odottamassa jos satut kävelylle

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.24 09:41:35

"Kouluikäisellä pitää olla jo järkeä päässä. Nykyään lasten pitää saada olla lapsia" Niin mitenkään oli?

Todella ruma teksti muuten.

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.24 09:42:17

Mun lapsella oli vähän vastaavia. Ensimmäinen kausi oli ihan pienenä, joku 3-5 v hänellä oli kaksi pelkoa: pöpöt ja se, että tekee jotain väärin. Kyseessä todella herkkä ja empaattinen tyttö. Pöpöpelko tuli päiväkodista, siellä oli yhteen väliin ties mitä loisia liikkeellä ja tosi usein kiersi mahataudit, niin käsienpesu, hygieniapuhe yms meni siellä vähän yli. Siihen auttoi kun selitin, että pöpöt on ihan tarpeellisia, niille pitääkin altistua, niin saa hyvän vastustuskyvyn. Ja että suurin osa pöpöistä ja liasta ei ole edes haitallista. Sattumalta keksin esimerkkinä sanoa, että voi vaikka pyöriä mudassa, eikä siitä ole mitään haittaa. Lapsi jotenkin innostui tuosta mudassa kierimisen ajatuksesta ja oikein mehusteltiin mielikuvilla ja naurettiin kippurassa. Sen jälkeen pöpöstressi hellitti huomattavasti ja loppui aikanaan kokonaan

Tuo väärin tekemisen tai jopa väärin ajattelun pelko tuli minusta siitä, että hänellä tosi aikaisin heräsi omatunto. Normaalisti ei tule niin pienellä vielä ja hänen aivot ei varmaan olleet valmiit käsittelemään sitä. Hän tunsi siis hirveän huonoa omatuntoa ihan mitättömistä asioista, kuten että oli ajatellut, että jonkun paita ei ole hieno. Nämä sitten aina keskusteltiin läpi ja pikkuhiljaa hän oppi suhteuttamaan asioita ja yliaktiivinen omatunto rauhoittui.

En muista minkä ikäisenä, ehkä jotain 4-5 vuotiaana alkoi puhua, että näkee näkyjä. Näki siis yleensä jonkun pelottavan hahmon. Se saattoi seistä jossain nurkassa tai leijua katossa. Ja se ei siis mennyt pois, vaikka minä olin huoneessa ja katsottiin sinne yhdessä, lapsi sanoi, että näkee sen siinä. Tätä jatkui useampi vuosi, mutta ei mitenkään päivittäin vaan aina silloin tällöin. Lapsi ei kuitenkaan erityisesti pelännyt noita hahmoja, vaan aika toteavasti kertoi niistä. Minä sitten selitin, että ne ei ole todellisia, että hänen vilkas mielikuvitus luo ne. Nyt ei ole enää moneen vuoteen puhunut hahmoista, on 11v. Pitäisikin kysyä muistaako asian ja mitä ajattelee siitä nyt.

En vienyt lasta mihinkään keskustelemaan noista asioista, koska koin, että osasin itse keskustella ne auki tarpeeksi hyvin, edistymistä tapahtui, eikä pelot olleet jatkuvia. Pelkäsin, että viemällä jonnekin asiantuntijan kanssa keskustelemaan, asioista tulee liian iso numero ja herkkä tyttö saattaa seuraavaksi alkaa stressata, että hänessä itsessään on jotain vikaa. Nyt 11 vuotiaan hän on edelleen herkkä, mutta myös reipas ja rohkea, eikä ole tietoakaan mistään pelkotiloista. Eli meillä toimi tämän minun tapa, jutella asiat läpi isompaa numeroa tekemättä ja ilman kauhistelua. Mutta en tietenkään sano, etteikö joku toinen hyötyisi keskusteluavusta. Tsemppiä aloittajalla.

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   17.9.24 12:57:14

Kiitos kokemuksesi jakamisesta kolmipiste.
Kyllä mekin varmasti koitetaan tässä keskustella ensin keskenämme juurikin siksi, ettei asiasta tule liian suurta mörköä.

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.9.24 13:05:57

Olen 36 enkä uskalla yöllä vessassa köydessäni katsoa edelleenkään peiliin, jo sieltä tuijottaa vastaan joku örkkimörkki

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: Saa 
Päivämäärä:   17.9.24 13:13:12

Kannattaa olla tarkkana mitä pelaa ja mitä katselee ym. Netit, videot ja pelit ihan pullollaan kaikkea mikä ei lapselle hyvä, ku ei ylipäätää "mistääkotosi"!

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 13:15:22

Minäkin saan tuon peilikammon helposti jos katson kauhuleffoja, vaikka leffassa ei edes olisi peilikohtausta :D

Ihmisaivoissa nyt vaan on se ominaisuus, että tiedostetaan että oman näkökentän ulkopuolella voi olla joku toinen. Joskus se tiedostaminen iskee päälle ilman syytä. Vähän sama kuin se, että näkee laudan oksansilmissä kasvot tai koiran tai jotain. Kuviontunnistusta. Ei ihme, että lasta pelottaa kun tällainen tunne tulee. Aikuinen osaa jo sanoa itselleen, että ei hätää, eipäs nyt ylireagoida.

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: Key West 
Päivämäärä:   17.9.24 14:37:31

Tuo on yleistä ja kuuluu kehitysvaiheeseen.

  Re: Lapsen käytös pohdituttaa

Lähettäjä: Lotta 
Päivämäärä:   17.9.24 14:56:48

Kuulin itse lapsena ääniä hiljaisissa paikoissa ja ne äänet oli voimakkaita. Tiedostin silti että ne eivät tule mistään vaan kuulen ne ilman äänenlähdettä. Tämä ilmiö on jo selitetty nykyään ja on ihan tavallinen harha ilman mitään häiriöön viittaavaa. Lapsilla on voimakas mielikuvitus. Usein aikuisillakin. Tue ja ymmärrä, anna aina puhua ja ole läsnä. Se menee ohi.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.