Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: kohtaan? 
Päivämäärä:   16.9.24 15:33:55

Te, joilla on kaksisuuntainen tai jollakulla läheisellä on, kuuluuko sen johonkin vaiheeseen riidanhaluisuus (tarkoituksellinen loukkaava tai ärsyttävä käytös, jotta saisi riidan aikaiseksi ja tämä ilman syytä), todella ilkeästi ja törkeästi puhuminen (henkilökohtaisuuksiin menemistä, loukkaamista asioilla joita ei voi unohtaa) ja ärsyyntyminen siitä kun toista ei saa riitelemään, siis suuttuminen siitäkin jos toinen ei kommentoi mitään riidanhaastamiseen? Tekee niin tai näin, se on "väärin" ja riidan aihe. Olen ollut käsityksessä, että kaksisuuntaisella menee välillä ns. lujaa ja välillä masentaa, mutta kuuluuko siihen tuollainen ilkeys vai onko se vain henkilön luonne?

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   16.9.24 15:38:24

Ei kuulu. Maniavaiheessa voi olla ylivireys myös ärtyneisyyttä, mutta ei silti ole mikään pakko toisia loukata.

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   16.9.24 16:44:26

Mun ex oli epävakaa ja se teki tuota tahallista riidan haastamista ja tahallista loukkaamista.

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   16.9.24 17:04:28

Kaksisuuntaisen kanssa voi olla erilaisia persoonallisuuksia (juurikin vaikka epävakaa) eli vaikka ei automaattisesti kaksisuuntaiseen kuuluisi niin ethän sinä välttämättä koko diagnooskirjoa tiedä... Ja kaikki muille paskat teot laitetaan vain kaksariuden piikkiin kuitenkin ja sehän pitäisi sitten tietenkin vain ymmärtää, koska toinen on sairas ja nyt jäi lääke ottamatta tai mitä milloinkin. Ja kaikki tuntemani kaksarit osanneet olla ihan mulkkuja läheisilleen, on nähty kaikkea väkivaltaisesta todella pahaan manipuloijaan ja alistajaan eli en nyt sanoisi heitä "tosi miellyttäviksi persooniksi" ketä välillä vain masentaa ja välillä vähän vauhtia vaan niin hankalia ja läheisille raskaita tyyppejä ovat, että koskaan sellainen ei lähipiiriini enää luikertele eikä kuulu.

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   16.9.24 17:06:58

Kyllä kuuluu. Ihan itse sen jouduin kokemaan. Eihän maniassa ole mitään rajaa miten voi käyttäytyä ja ihmisiä kohdella. Pakkohoitoon joutuu 2 kertaa aivan harhaisen.

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 17:11:31

Maniassa ihminen voi olla psykoosissa tai lähellä psykoosia ja silloin se voi käyttäytyä miten vaan ilman mitään todellisuudentajua. Varsinkin jos maniassa olevalle yrittää puhua järkeä tai hillitä käyttäytymistä, niin saa ärtymykset päälle kun ei ymmärrä näitä neronleimauksia tai villityksiä.

Mutta siltikään se ei ole ihmisen vika, vaan sairaus saa sen käyttäytymisen aikaan.

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: Sivusta 
Päivämäärä:   16.9.24 17:15:38

"Eihän maniassa ole mitään rajaa miten voi käyttäytyä ja ihmisiä kohdella."

Onko tuo mania aina jotakin mahdotonta kohkausta, jolloin ostellaan luottokortit tappiin, otetaan loparit töistä ja käydään vieraissa? Vai voiko se olla esim. vain innostumista asioista, joista henkilö ei ole aiemmin ollut lainkaan kiinnostunut (kuten esim. liikuntaharrastus liikuntaa harrastamattomalla, jolloin hommataan varusteet, jäsenyydet sun muut heti ja vouhotetaan aiheesta koko ajan), mutta jonkun ajan kuluttua ei kiinnosta koko asia?

Tuttavapiirissä juuri tuollainen "tuulella käyvä", joka on välillä todellä ärtyisä ja riitaisa ja samaan aikaan yleensä on jokin ihme vimma meneillään jonkun asian suhteen, pitäisi saada tai vaihtaa milloin harrastus, milloin auto, milloin asunto, milloin puoliso.

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.9.24 17:20:29

"Mutta siltikään se ei ole ihmisen vika, vaan sairaus saa sen käyttäytymisen aikaan."

On btw mielenkiintoista, että omille kavereille ja työpaikalla työkavereille ja asiakkaille pystytään kyllä käyttäytymään, mutta kummasti "ei voi mitään" kun ollaan kotona puolison tai perheen seurassa. Ihan en aina usko sitä, ettei sille vaan voi mitään, koska sellaisella käytöksellä mitä lähipiiri saa osakseen, joutuisi töistä pois.

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 17:29:14

No googlaa mikä on psykoosi ja mieti voiko ihminen itse vaikuttaa silloin omaan käytöksensä.

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   16.9.24 17:30:05

Onko kaksisuuntaiset niitä, joille olet ensin maailman paras, viisain ja kaunein ihminen ja tunnin päästä maailman p skin ja rumin ääliö? Ja jotka ei pyydä anteeksi tai pahoittele sanomiaan asioita vaan kuittaavat ne "mitä sä aina noita vanhoja jauhat"?

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 17:32:11

Ei, o. Tai varmasti on yksilöitä heissäkin jotka kokevat splittingia.

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.9.24 17:32:16

"No googlaa mikä on psykoosi ja mieti voiko ihminen itse vaikuttaa silloin omaan käytöksensä."

Ilmeisesti tarkoitat ettei voi. Miksi sitten töissä voi? Miksi vain kotona ei voi? Vai onko silloin kyseessä jokin muu ongelma kuin kaksisuuntainen?

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: Mutta 
Päivämäärä:   16.9.24 17:42:57

Eikö tuo ole ihan hallittavissa oleva asia? Koskaan siitä ei käsittääkseni eroon pääse, mutta onhan niitä vaikka kuinka paljon ihmisiä, jotka viettävät normaalia elämää opiskeluineen, työntekoineen, parisuhteineen, lapsineen, perheineen, kavereineen kun ovat lääkityksellä. Että liekö ongelma enemmänkin siinä, että kyseinen hankala bipo ei ota lääkkeitään.

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   16.9.24 18:14:22

Maniaa voi olla monen tasosta ja pahin on se kun todellusuudentaju katoaa ja ihminen on harhainen. Sen kyllä erottaa kenellä se on. Maaninen ei nuku vaan käy kierroksilla koko ajan. Alkoholia voi juoda vaikka kuinka eikä sammu. Ei syö mitään. Lievempään maniaan kuuluu nämä yllättävä rahan käytön muutos, selvät persoonallusuuden muutokset. Yks tuttu varas matkan Eurooppaan ja jätti vuokran maksamatta yms.

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   17.9.24 00:32:01

Ilkeys ei kuulu suoranaisesti kaksisuuntaieen, mutta maniassa ihminen on usein ärtyneempi ja lyhytjänteisempi. Toisille voi maniassa tulla tunne että on niin suuri ja mahtava ettei muiden puheet paina missään, silloin saattaa päästää suustaan mitä sattuu. Omassa tuttavapiirissä on ollut tällainen tapaus.

Maniasta lievempi versio on hypomania joka ei välttämättä oireile muuten kuin normaalia kovempana energisyytenä. Ehkä unen tarve vähenee ja alkoholia saattaa mennä enemmän.

Kaksisuuntaisessa oleellista on se että mania ja masennus kaudet selvästi menee pidemmissä sykleissä. Jaksot kestää viikoista kuukausiin, kyse ei siis suurella todennäköisyydellä ole kaksisuuntaisesta jo mielialat ym vaihtelee viikoittain.

Kaksisuuntainen on todella hankala hoitaa, yleensä siihen tarvitaan lukuisia lääkekokeiluita ja useita lääkkeitä yhtäaikaa, sekä terapiaa ja muuta elämänhallintaa. Voi mennä vuosia ennen kuin oikea lääkekombo löytyy, eikä sekään välttämättä tee muuta kuin lievennä oireita.

Minun kaksisuuntaista hoidettiin diagnoosin saamisen jälkeen kuusi vuotta ennen kuin löytyi lääkkeet mitkä toimi ja lopulta kaksisuuntainen oli remissiossa kaksi vuotta. Mutta nyt taas viimeisen vuoden on oireet nostanut päätään vaikka lääkitys on ollut sama, stressin määrä on töiden lisääntymisen myötä vaan lisääntynyt.
Diagnoosin saaminen oli sitten ihan oma lukunsa. Useaan otteeseen hoidettiin toistuvia masennuksia, yllättäen huonolla menestyksellä. Aina kun hypomania iski niin hoitosuhde katkaistiin kun ei enää masennustestissä tule pisteitä. Sitten ihan vahingossa olin lääkärillä muista asioista niin hän kiinnitti huomiota käytökseen ja passitti jatkotutkimuksiin kaksisuuntaisen epäilynä.

Oma hypomania on hyvin maltillinen. En nuku, en syö, juon alkoholia, ostelen asioita joita olen himoinnut pitkään mutta nuukana en raaski ostaa... joskus ostan jotain ilman harkintaa isoin extempore hankinta on ollut 4000€ hevonen. Luottotietoja en ole koskaan sössinyt eli rahan käyttö on aina ollut riittävän hallinnassa. Irtosuhteet on ollut ihan teinistä asti hypomanian riesa, ne onneksi on oikean lääkityksen myötä jäänyt. Hulluja päähänpistoja on tullut tehtyä, osa isompia ja osa pienempiä, harmittomampia on ollut uuden kielen opiskelu, mutta ääripäässä lähdin äkkilähdöllä ulkomaille asumaan kaverin luokse (kaveri myöskin bipo ja lähti kuukautta aikaisemmin koiran kanssa reissuun), kaksi vuotta tuli enemmän tai vähemmän vietettyä aikaa siellä... ja sekoiltua.

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   17.9.24 00:43:58

Kannattaa tarkistaa mitä se kaksisuuntainen häiriö oikeasti tarkoittaa, eikä tehdä päätelmiä yhden tuntemansa henkilön perusteella..

Ei kuulu. Mania ja masennus näyttäytyvät eri ihmisillä hyvin eri tavoin, totta kai jollain voi ilkeyskin liittyä tiettyyn vaiheeseen, mutta ei se mikään kaksisuuntainen oire ole.

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   17.9.24 10:20:22

Kyllä mun puoliso oli tosi ilkeä mulle maniassa ja pakkohoitoon joutu 2 kertaa aivan harhaisena. Toka kerralla poliisit varmisti että se sinne lukkojen taakse myös menee. Aseet lähti myös. Mania muuttaa ihmisen ilkeäksi ja röyhkeäksi.

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: Tipu 
Päivämäärä:   17.9.24 12:18:33

Tiku82 mun miehellä saman kuuloinen tilanne. Hänellä vaan ei pysyvää lääkitystä ja homma menee laidasta laitaan. Ei onneksi ihan överiksi, mutta saattaa esim varata koko perheelle ihanan loman vaikka ei ole hakuakaan miten se maksetaan.
Mua tilanne stressaa kun tuntuu etten uskalla luottaa hänen harkintakykyyn vaan pitää ite olla koko ajan skarppina.

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: Tipu 
Päivämäärä:   17.9.24 12:19:24

Ja mun mies on tosi ilkeä välillä, sanoo asioita joita ei yhtään tarkoita ja katuu jälkeenpäin. Niitä on vaikea unohtaa.

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   17.9.24 13:13:47

Tuohon ilkeiden asioiden sanomiseen yleisestikin, joita "ei tarkoita", olen sitä mieltä että jos sanotut asiat valitaan niin että ne kohdetta loukkaavat, niin kyllä ne on sanottu tarkoittaen. Sanoja myös ajattelee mitä sanoo, koska sanoo. Sanotut asiathan liittyvät aina kohteeseen; tämän ulkonäköön, luonteeseen, persoonaan, käytökseen jne ja aina mahdollisimman loukkaavasti. Vihaisena sanottu on enemmän totta, koska silloin tulee sanottua se mitä oikeasti ajattelee.

Ei tuollaisia tietenkään koskaan unohda, aina ne välissä on. Jos kyseessä on parisuhde, varsinkin ulkonäköön kohdistuvat loukkaukset vaikuttavat suhteessa mm. luottamukseen ja läheisyyteen. Ja "en mä tarkoittanut" - toinen voi aiheellisesti pohtia, tarkoittaako mitään muutakaan mitä sanoo, onko ne hyvät asiat ja kehutkaan totta?

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   17.9.24 13:41:42

Mun kaverilla on kaksisuuntainen. Kun ei ottanut lääkitystään, väitti mm. että olen mieheni kanssa vain rahan takia ja oli muutenkin ilkeä ja suuttui joka sanasta. Yliajatteli kaikki mun sanomiset ja veti ne jotenkin ihan omiin sfääreihin, että sai vittuiltua mulle.

Tää tyyppi on vieläkin mun kaveri, koska "ymmärrän" koska on sairas. Ei ole koskaan pyytänyt anteeksi sanomisiaan. Olen kyllä miettinyt että milloin mun ymmärrys loppuu...

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.24 14:08:05

Ei kaksisuuntainen oikeuta ilkeilyyn, kyllä on ihan ihmisestä kiinni haluaako hoitaa sairauttaan. Toki diagnoosin piikkiin on helppo laittaa kaikki perseily ja varmasti sitä väsyy itsekin eikä enää välitä mistään. Jos läheisillä on vaikeaa, kuvitelkaa miten vaikeaa on sairaalla itsellään itsensä kanssa.

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: jeps 
Päivämäärä:   17.9.24 14:09:26

"Mutta siltikään se ei ole ihmisen vika, vaan sairaus saa sen käyttäytymisen aikaan."

On btw mielenkiintoista, että omille kavereille ja työpaikalla työkavereille ja asiakkaille pystytään kyllä käyttäytymään, mutta kummasti "ei voi mitään" kun ollaan kotona puolison tai perheen seurassa. Ihan en aina usko sitä, ettei sille vaan voi mitään, koska sellaisella käytöksellä mitä lähipiiri saa osakseen, joutuisi töistä pois."

Tämä.. Onkin mielenkiintoinen sellainen sairaus missä noinkin tarkasti pystytään sitä käytöstään säätelemään. Ei mene läpi selittelyt kun fakta todellakin on että jos työmaalla oltaisiin yhtä per-seitä mitä kotiväelle niin varoitusta ja jopa kenkää tulee.

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: Sivusta 
Päivämäärä:   17.9.24 14:10:04

Kannattaa kokeilla näille "en tarkoittanut"-sanojille sitä, että sanoo itsekin loukkaavia asioita; arvostelee kroppaa, naamaa, luonnetta, työtä, saavutuksia, siis tyyliin ootpa plösö, luuletko olevasi hyvännäköinen, ei ihme että exäsi halusi erota kun oot niin hankala luonne, kaikenlaista sitä ihminen työkseen tekee, kyllä tuon ikäisellä pitäisi olla jo sitä tätä ja tuota hankittuna. Ja kun se pahoittaa mielensä tai suuttuu, sanoo vaan että en mä tarkoittanut, muuten vain tällaisia just suhun sopivia nasevia huomioita tässä mainitsin.

Kyllä ne sitäpaitsi tarkoittaa. Jos sanoisivat asioita ilman että ajattelevat mitä sanovat ja tarkoittavat, ne eivät olisi henkilökohtaisia ja toisaalta niitä sanottaisiin myös työkavereille, mutta kummallista kyllä ei sanota. Että siitä voi päätellä.

On myös niin, että omalla käytöksellään jokainen osoittaa muille, miten häntä saa kohdella. Jos sallii loukkaavan puheen ja käytöksen, se on se miten sinulle saa puhua ja kohdella. Tarkoittaa toinen tai ei, ei tarvitse jäädä kuuntelemaan ja palata takaisin kuuntelemaan, on sanojan "syy" käytökseensä mikä tahansa.

  Re: Kuuluuko kaksisuuntaiseen ilkeys lähimpiä

Lähettäjä: Ee 
Päivämäärä:   17.9.24 14:29:14

Noin yleisellä tasolla, perus on se että toiseen pitää voida luottaa. Sen sanomisiin, sovittuihin asioihin. Jos joku sanoo tai tekee asioita, joita ei tarkoita, menee turhan vaikeaksi kanssakäyminen kun eihän se silloin ole luotettava. Tänään se haluaa mennä naimisiin, mutta huomenna ei enää tunnukaan siltä. Viikon päästä se haluaa muuttaa yhteen ja ostaa asunnon yhdessä, mutta kun löytyy sopiva ei sitä tarkoitettukaan silloin puhuttaessa. Riidan aikana se haluaa erota ja kun toinen ei enää pidä yhteyttä ja vastaa, sanoja ottaa itseensä koska eihän hän tarkoittanut.

Tuo pätee siis kaikkiin ihmisiin. Jos ei voi koskaan tietää, tarkoittaako se sanomaansa vai ei, ei voi luottaa. Ei ole poikkeuksia tai selityksiä siinä asiassa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.