Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako matkalaskun aikana käydä kaverilla kylässä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.9.24 15:24:50

vaikeaa saada tätä järkevästi otsikkoon, mutta siis minulle on tulossa koulutus 200km päässä olevaan kaupunkiin. Menen sinne päiväksi omalla autolla, en yövy. Ajoista teen työnantajalleni matkalaskun.

Saanko mielestänne ajaa kaupunkiin jo edellisenä iltana ja olla kaverilla yötä? eli saanko työnantajan piikkiin yhdistää tähän myös omaa aikaa? Muutenhan menisin kaverille ihan omilla bensarahoillani, mutta saisin sen yhdistettyä nyt tähän.

  Re: Saako matkalaskun aikana käydä kaverilla kylässä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.9.24 15:26:01

Osalla saa ja osalla ei, eli kysy suoraan työnantajalta niin ei tule sanomista.

  Re: Saako matkalaskun aikana käydä kaverilla kylässä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 15:28:46

Tottakai saat koska se ei maksa pennin latia sen enempää kuin jos et kävisi kaverin luona eikä aiheuttaa heille minkään valtakunnan haittaa tai harmia. Viimeistään sitten saat kun pyydät siihen muodollisesti työnantajalta lupaa, jotta voit merkata matkalaskun päivämäärät niinkuin ne ovat. Työnantajalle, joka tähän ei lupaa antaisi, en itse työskentelisi enää minuuttiakaan.

  Re: Saako matkalaskun aikana käydä kaverilla kylässä

Lähettäjä: nimetön 
Päivämäärä:   16.9.24 15:29:38

Eihän sillä ole mitään väliä menetkö jo edellisenä iltana kunhan et laita matkalaskuun aloitus- ja lopetusaikaa niin, että normaali päiväraha ylittyy. Mä olen tehnyt näin usein, laitan vaan aloitusajaksi aamulla sen kellonajan kun olisin lähtenyt kotoa jos olisin mennyt aamulla suoraan koulutukseen.

  Re: Saako matkalaskun aikana käydä kaverilla kylässä

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   16.9.24 15:30:50

Riippu työnantajasta. Joku saattaa antaa jopa "kukkarahan", jos majoittuu juuri jonkun sukulaisen luona. Toki se vaatii, että on selkeä majoitustarve, jota sinulla ei ole (koska yhden päivän reissu).

Myös se voi vaikuttaa, onko ajomatka työaikaa vai ei.

Toki ylimääräiset kilometrit maksat sitten itse, eli suorinta reittiä laskutat työnantajalta, vaikka olisit jotain kiepauksia tehnytkin.

  Re: Saako matkalaskun aikana käydä kaverilla kylässä

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   16.9.24 15:31:35

Eihän se työnantajan piikkiin mene, kun teet sen matkalaskun sen mukaan, että olet ajanut suoraan koulutuspaikkaan ja takaisin. Ei se työnantaja tiedä milloin olet sen matkan todellisuudessa ajanut, eikä varmaan edes kiinnosta tietää.Jos siis km-korvauksesta vain kyse. Sitten jos myös päivärahaa maksetaan, ei sitä tietenkään sen vapaa-ajan osalta lasketa.

  Re: Saako matkalaskun aikana käydä kaverilla kylässä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.9.24 15:37:55

joo kyse on vain km-korvauksesta ja sen katson joka tapauksessa Google Mapsista ja merkkaan lyhyimmän mukaan. Majoitustarvetta ei tuolla reissulla olisi muutenkaan, tai siis varmaan saisin ottaa majoituksenkin koska koulutus alkaa jo 08, mutta en tarvitse sitä joten en majoitu (paitsi nyt siis kaverilla niin päästään näkemään samalla).

Päivärahan saan koska koulutuspäivä kestää 9 tuntia ja ajot päälle, jolloin 10 tuntia ylittyy vaikka majoittuisinkin siellä.

  Re: Saako matkalaskun aikana käydä kaverilla kylässä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.9.24 15:39:16

ja siis tosiaan tajusin, että eihän se työnantajalle kuulu miten menen tuonne ja mistä lähden, vaikka menisin liftaamalla tai saisin pummittua joltain kyydin, teen silti kilometreistä matkalaskun (koska paikan päälle on melko mahdotonta päästä julkisilla).

  Re: Saako matkalaskun aikana käydä kaverilla kylässä

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.9.24 15:49:49

Kun koulutus kerran alkaa jo 8 minä kyllä laskuttaisin työnantajalta yömatkarahankin. Tuossahan ta säästää kun menet kaverille etkä ota hotellia. Toki ihmiset on erilaisia, mutta tuskin työnantajakaan on sinua niin kohtaan kiva että kannattaa jättää sinulle kuuluvat korvaukset ottamatta :D

  Re: Saako matkalaskun aikana käydä kaverilla kylässä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.9.24 16:11:41

"Kun koulutus kerran alkaa jo 8 minä kyllä laskuttaisin työnantajalta yömatkarahankin."

Kas kun kaikkialla se ei mene niin, että sitä toimitaan vaan omien mielipiteiden mukaan. Esim. Valtiolla ei tulisi kuuloonkaan, että sitä vaan laskutettaisiin yömatkarahakin ja kirjataan, että yövyin kaverilla.

  Re: Saako matkalaskun aikana käydä kaverilla kylässä

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   16.9.24 16:15:44

Itse todennäköisesti tekisin niin että ajaisin vaan kaverin luokse edellisenä iltana enkä koskaan hiiskuisi siitä kenellekään sanaakaan, ja tekisin matkalaskun aivan normaalisti seuraavalle päivälle ikäänkuin olisin ajanut suoraan kotoa ja takaisin kotiin. Nimittäin ainoa vääryys mitä tässä voi tehdä on puhtaasti muodollinen sellainen, mitään moraalisesti väärää et ainakaan voi tässä saada aikaan.

  Re: Saako matkalaskun aikana käydä kaverilla kylässä

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   16.9.24 17:04:38

Mäkin tekisin niin, että kirjaisin matkan kuin lähtisin kotoa aamulla ja menisin oikeasti illalla. Eli ei ajoja työnantajan piikkiin.

Aika useinkin tulee suoraan töistä suhattua jonnekin muualle kuin kotiin, mutta kilometrit laitan sinne kotiin. Työnantajan piikkiin ei mene yhtään ylimääräistä siis.

  Re: Saako matkalaskun aikana käydä kaverilla kylässä

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   16.9.24 19:38:33

Riippuu ihan työnantajan linjauksesta ja siitä, mitä esihenkilön kanssa on ennakkoon sovittu. Riippuu siitä, onko työnantaja yksityinen vai valtion virasto ja mikä virasto on kyseessä.

Joillakin toimijoilla on sääntö, että matkakuluja ei korvata, jos yhdistetään vapaa-aikaa tai lomaa työ/virkamatkaan ja päivärahaoikeus alkaa siitä kun työtehtävien hoitaminen alkaa.

Kuten joku aiemmin sanoi, saattaisit olla oikeutettu yömatkarahaan, kun yövyt tuttavan luona, vaikka olisit voinut olla työnantajan piikkiin hotellissa (pitkä matka ja aikaisin alkava tilaisuus). Päivärahaoikeuskin pitäisi alkaa jo siitä, kun sinun on lähdettävä edellisenä päivänä matkalle.

Toki voit jättää matkalaskussa kertomatta, että olet ollut paikassa jo yötä, mutta oletko valmis valehtelemaan? Esim. virkamiehenä sitä ei katsota hyvällä, jos satut jäämään valheesta kiinni.

Kannattaa samalla varmistaa esihenkilöltä, mikä on käytäntö km-korvauksen kanssa. Matkaa ei välttämättä makseta km-korvauksena, jos esim. julkinen tai työpaikan auto olisi ollut käytettävissä. Kannattaa varmistaa, ettei tule yllätyksenä.

Suosittelen keskustelemaan esihenkilön tai HR:n kanssa firman linjauksesta ja toimimaan sitten sen perusteella.

  Re: Saako matkalaskun aikana käydä kaverilla kylässä

Lähettäjä: cc 
Päivämäärä:   17.9.24 07:00:12

Saa. Päivärahaa et tietenkään saa koko ajalta. Eihän sinun tarvitse edes kertoa , että menet jo edellisenä päivänä. Tämä on se tavallinen käytäntö, kokemusta n. 40 vuotta matkalaskumatkoja.

  Re: Saako matkalaskun aikana käydä kaverilla kylässä

Lähettäjä: Poli 
Päivämäärä:   17.9.24 08:42:05

Lennän Oulu- Helsinki - Oulu työnantajan piikkiin päivän ajaksi neljä kertaa vuodessa. Työpäivä on päivän mittainen, mutta nytkin seuraava matka kestää kuusi päivää, koska vietän siellä omaa lomaa. Ei meillä työnantaja välitä. Lentolipuissa näkyy tietysti päivämäärät. Tällä kertaa jopa mainitsin esihenkilölle, että lentoliput olivat näin halvemmat, kuin saman päivän meno - paluu

  Re: Saako matkalaskun aikana käydä kaverilla kylässä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.9.24 08:54:31

” Tällä kertaa jopa mainitsin esihenkilölle, että lentoliput olivat näin halvemmat, kuin saman päivän meno - paluu”

Meillä taas siitäkin huolimatta, että lennot voisivat olka halvemmat kotiin tullaan heti. Mulla oli Saksassa konferenssireissu to-pe. Kysyin, voinko ottaa paluulennon sunnuntaille, tietenkin olisin itse maksanut viikonlopun majoituksen. Ei käynyt, työmatkaa ja lomaa ei saa yhdistää. Kotiin olisi pitänyt tulla pe iltana, heti seuraavalla mahdollisella lennolla. Onneksi ohjelmaan oli merkattu viralliset päätösbileet niin sai olla sentään lauantaihin asti.

  Re: Saako matkalaskun aikana käydä kaverilla kylässä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.24 09:22:05

Kuten sanottu, pakkoko sitä on kertoa. Useimmissa firmoissa on ihan ok, ketään ei kiinnosta kuhan ei tuu lisäkuluja. Ja just oli juttuaettä YLEn matkustussääntö sallii lomallekin jäämisen kunhan siitä ei tuu lisäkuluja. Kilometrit on litä ne on, ja onhan työntekijä virkeämpi jos kaverilla nukkuu. Täytyy olla nihilistinen työnantaja jos tollasesta rutisis. Mä silti ehkä tarkistaisin matkustussäännön jos et osaa olla hiljaa. Kela maksaa kilometrit kuntoutukseen kotoa ja kotiin. Mä menin kerran mökille viikkoa ennen ja ajoin sieltä. En tiedä olisko ne ees hyväksyneet matkalaskua muualta kuin kotoa.

  Re: Saako matkalaskun aikana käydä kaverilla kylässä

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   17.9.24 09:40:22

Käytännössä tuossa ei työnantajan näkökulmasta ole mitään eroa, eikä hän ikinä saa tietää milloin olet oikeasti ajomatkan tehnyt, joten voit ihan hyvin vaan olla hiljaa ja tehdä matkalaskun sen mukaan että olisit ajanut paikalle samana aamuna, etenkin jos olet ainoa joka teiltä on ko. koulutukseen menossa. Mikäli menijöitä on useita, voi tuosta tulla joku ongelma kun et pystykään menemään samalla kyydillä muiden kanssa. Meillä esim. on sellainen sääntö, että lähtökohtaisesti matkat tehdään julkisilla, ja jos menee omalla autolla siksi että julkisia ei voi käyttää, pitää matka merkata ennakkoon näkyville (mihin on menossa ja millä aikataululla) jotta muut voivat halutessaan hypätä kyytiin.

Jos haluaa mennä ihan pykälien mukaan, kannattaa tarkistaa oman työpaikan matkustussääntö. Jossain on ihan ok yhdistää työmatka ja henkilökohtainen meno kunhan työnantajalle ei tule lisäkustannuksia, jossain se taas on kielletty ja voi tulla ongelmia jos jää kiinni.

  Re: Saako matkalaskun aikana käydä kaverilla kylässä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.9.24 09:49:50

Mietin mitä tapahtuu, jos edellisenä iltana koulutuspaikkakunnalle ajaessa ajaisi kolarin ja loukkaantuisi? Jos matkustaisi matkasuunnitelman mukaisesti kyseessä olisi työtapaturma, nyt ei. Työnantajan vakuutus saattaisi korvata esimerkiksi kuntoutuksen, jota julkinen puoli ei tarjoaisi.

  Re: Saako matkalaskun aikana käydä kaverilla kylässä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.24 10:17:36

Meillä saa yhdistää loman ja työmatkan. Jopa ulkomaan reissulle olen mennyt pe illalla kun työt alkaa ma aamulla. Ja olen ottanut reissusta paluulennon eri kaupunkiin missä työpaikka. Nämä tietenkin sallittu vain silloin, kun lentojen hinta ei ylitä sitä mitä ne maksaisi normaalisti vain työaikataulun mukaan. Päivärahat tietenkin vain sen työajan mukaan.

  Re: Saako matkalaskun aikana käydä kaverilla kylässä

Lähettäjä: aijai 
Päivämäärä:   17.9.24 10:26:21

Kannattaa selvittää mikä on työnantajan kannalta käytäntö vastaavissa tapauksissa. Päiväraha ja majoitus on asia mitkä tulee sopia, voi olla että saat muutaman euron korvausta tutun luona yöpymisestä vaikka pakkohan sitä ei ole maksaa. Ongelma tullee lähinnä siinä tapauksessa että joudut onnettomuuteen ennen työnantajan käsitystä matka-aikataulusta. Eli ajat edellisenä päivänä kolarin tai taitat nilkkasi edellisenä päivänä baarikierroksella. Tällöin työnantajan vakuutus ei ole voimassa koska olet omalla reissulla omalla ajalla. tänne alkaa hiipiä vähän jenkkiläinen mentaliteetti että joku toinen on aina vastuussa omista valinnoista. Sen takia kuulemani mukaan työnantajat alkaa olla toisinaan vähän nihkeitä antamaan lupaa matkustaa omalla agendalla työmatkaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.