Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   16.9.24 15:21:37

Kertokaahan matkakokemuksia! Mikä on erikoisin maa, jossa olet vieraillut, miten päädyit kyseiseen kohteeseen ja suosittelisitko muille?

Kerro jotain muutakin kohteesta, esin ravintolatärppi tms.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: Pinkviini 
Päivämäärä:   16.9.24 15:24:37

Kyllä se taitaa Japani olla. Siellä oli vaikka mitä erikoista. Mutta myös ihana kylpylä ja muuta. Päädyin sinne tutun luokse kyläilemään.

En silti kuitenkaan suosittele matkaamaan Japaniin.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 15:25:29

Liechtenstein. Vähän niinkuin Tikkurila-Hiekkaharju-Korso julistautuisivat yhtäkkiä itsenäiksi ja perustaisivat yhdessä veroparatiisin.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.9.24 15:28:35

Ehkä Burma, en nyt tiedä onko sinänsä niin erikoinen, mutta maa aukesi turismille kunnolla vasta joskus 2011-2012. Oli pitkään aika muusta maailmasta erillään ja sotilasjuntan hallitsema. No, nyt siellä on sisällissota, eli menemistä ei ole. Mieleen jäi erityisesti ihmiset, en ole missään muussa maassa tavannut noin ihania ja avoimia ihmisiä. Ruokakin oli kyllä todella hyvää.

Suosittelen sitten, kun poliittinen tilanne on selkeämpi.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   16.9.24 15:33:50

Heh, en ole käynyt missään erikoisessa maassa. Jos nyt pakko on jotakin sanoa, niin Unkari. Olihan se Balaton järveksi ihan hieno ja se oli erikoista, miten huonosti siellä osattiin englantia (ei siis historiaan peilaten erikoista, mutta jotenkin ajattelisi, että turistialueilla olisi hyødyllistä opetella englantia). Itse puhun kyllä välttävää unkaria ja kohtuullista saksaa, mutta seurasin yleistä menoa.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: inic 
Päivämäärä:   16.9.24 15:35:46

Olen käynyt päälle 40 maassa, mutta en osaa sanoa niistä yhtäkään kovin erikoiseksi. Ehkä venäjä jollain tavalla on erikoisin, iso maa, poliittinen tilanne on mitä on, paljon köyhyyttä ja suurta rikkautta, vanhaa kulttuuria, ja valtava maa jonka rajojen sisään mahtuu vaikka mitä.

Ajatus oli vielä joskus tehdä sinne oikein kunnon pitkä reissu, mutta en tiedä onnistuuko moinen enää elinaikanani, enkä tietenkään suosittelisi sinne matkustamista tällä hetkellä kenellekään.

Toinen tosi erikoinen on USA. Olen asunutkin siellä ja täytyy sanoa, että melkein yhtä erikoinen paikka kuin venäjä, jollei jopa erikoisempi. Kansalaiset päällisin puolin ystävällisiä, mutta ehkä astetta sekavampia kuin venäläiset.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.9.24 15:37:33

USA, ihan ehdottomasti. Niin sekopäistä väkeä ei tapaa missään muualla.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   16.9.24 15:52:18

Peru ja Kambodza taitaa olla ne vähän erikoisemmat.

Ensimmäisessä suosittelen ehdottomasti perhemajoitusta. Amazonilla. Kambodzassa on syytä ymmärtää valuuttakurssit hyvin (käytössä kolme eri valuuttaa), muutoin joutuu huijatuksi.

Burman (nyk Myanmar) kävijältä kysyisin kokemuksia tarkemmin, mitä pidit paikasta? Nythän sinne ei voi matkustaa... Kaveri on tuolta kotoisin ja olen kuullut paljon hyvää paikasta.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   16.9.24 16:00:33

Nepali, kaunista ja likaista yhtä aikaa. Julkiset paikat (esim. Lentokenttä ) aika karuja länsimaalaiselle.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 16:02:48

Ruotsi. Oli todella outoa kun kaikki puhuivat mulle ruotsia ja olivat tolkuttoman ystävällisiä.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   16.9.24 16:08:50

En suosittele Unkaria matkakohteeksi kenellekään. Maan ihmisoikeudet ja esimerkiksi sananvapaus on niin kurjat tällä hetkellä, että sitä ei pidä mitenkään tukea.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   16.9.24 16:28:15

Jordania. En ole paljoakaan matkustellut joten niistä kohteista tuo on erikoisin.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.9.24 16:39:35

"Burman (nyk Myanmar) kävijältä kysyisin kokemuksia tarkemmin, mitä pidit paikasta? Nythän sinne ei voi matkustaa... Kaveri on tuolta kotoisin ja olen kuullut paljon hyvää paikasta."

Kiitos kysymästä, pidin kyllä! Kävin tosin vain yhdessä kaupungissa, Yangonissa (ent. Rangoon), eli valitettavasti monta muuta hienoa paikkaa jäi näkemättä. Noista nimistä sen verran, että sotilasjunttahan kai nimesi sekä maan että monet sen kaupungit uudelleen. Jos siis tapaa burmalaisen, kannattaa hänelle puhua Burmasta ja kaupungeistakin käyttää noita vanhoja nimityksiä. Monet nimittäin vastustavat sotilasjunttaa (eikä ihme).

Onhan tuo huomattavasti esim. Thaimaata kehittymättömämpi maa. Mutta ruoka tosiaan hyvää ja ihmiset olivat todella ihania. Ei mitään pakkomyymistä missään, ihmiset olivat vain aidosti kiinnostuneita siitä, kuka olet ja mistä tulet. Käy järkeen, kun tuolla ei niin paljon turisteja ole koskaan käynyt.

Shwedagon-pagoda oli jotain aivan upeaa, en ole missään nähnyt vastaavaa vaikka toki muuallakin Aasiassa on hienoja temppeleitä. Kannattaa googlata tuo.

Tuolta jäi pari facebook-kaveriakin. Yksi taisi jäädä tuonne asumaan, toinen muutti ulkomaille kun poliittinen tilanne äityi pahaksi. Onkin ammatiltaan toimittaja, ja sotilasjunttahan ei hyväksy sellaisia uutisia, jossa kritisoidaan maan hallintoa. Toivottavasti kansan tahto tuolla vielä joskus voittaa.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: piiipunrassi 
Päivämäärä:   16.9.24 17:07:25

"Kambodzassa on syytä ymmärtää valuuttakurssit hyvin (käytössä kolme eri valuuttaa), muutoin joutuu huijatuksi ".

Jaa. Itse olen asunut täällä Kambodzassa nyt 10 vuotta, ja kiinnostaa tietää mikä se kolmas valuutta on rielin ja us-dollarin ohella ?
En ole kyllä nähnyt enkä kuullut.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.9.24 17:14:04

piipunrassi, ainakin Vietnamin rajalla kai kelpaa dongit ja Thaimaan rajalla bahtit, en tiedä viittasiko siihen.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: = 
Päivämäärä:   16.9.24 17:14:31

Bosnia-Hertzegovina, myös Serbiassa ja Kroatiassa kävin samalla reissulla.

Hinnat jos sopii etukäteen, niin paikanpäällä se on tupla tai tripla sovittuun nähden. Onneksi olin paikallisten kanssa liikenteessä, yksin ollessa olisin takuulla saanut kunnon riidan aikaan :D sodan runtelemia valtioita, Bosniassa pommitettuja taloja uusien rakennusten rinnalla, kontrasti on todella suuri.

Ehkä joku turistipaikka olisi ihan ok ja kiva, mutta kun pääsi näkemään, millaista elämä siellä oikeasti on, niin ei valitettavasti houkuta menemään enää uudestaan.

Toki Kroatiassa on tietääkseni paljon hyviä reissukohteita, mutta Bosniaan en kyllä lomalle lähtisi. Halpaa siellä toki oli.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   16.9.24 17:16:18

Malawi.

Muuten olen käynyt vain Euroopassa, joten..

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: piiipunrassi 
Päivämäärä:   16.9.24 17:18:35

Raja-asemat voi olla oma lukunsa, mutta täällä Kambodzassa käytössä on Kambodzan riel ja us-dollari. Molempia saa useista pankkiautomaateista.
Mun elanto tulee Suomesta paikalliseen pankkiin us-dollareina, mutta nostan automaatista pääsääntöisesti rielejä.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.9.24 17:26:44

"Toki Kroatiassa on tietääkseni paljon hyviä reissukohteita, mutta Bosniaan en kyllä lomalle lähtisi. Halpaa siellä toki oli."

Oma kokemus on aika päinvastainen. Rakastin Bosniaa, ei ollut mitään ongelmia missään. Sarajevo oli todella erilainen kuin mikään kaupunki, missä olen aiemmin vieraillut. Montenegro oli myös aivan ihana paikka.

Mutta Kroatia? Hinnat nykyään ihan pilvissä ja pitää todella tietää mihin menee, jos haluaa esim. hyvää ruokaa. Useammassa paikassa oli nimittäin ihan ala-arvoista safkaa ja kun jälkeenpäin fiksuna katsoi google mapsin arvosteluita, niin ei olisi pitänyt mennä näihin ollenkaan. Liikaa turisteja myös, ainakin kesäisin. Ne saaret on hienoja ja niissä tuli käytyä aikoinaan, mutta ainakin Split oli vähän pettymys muutama vuosi sitten.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   16.9.24 18:01:13

Erikoisin on ollut Intia. Kontrastit ovat niin valtavia. On upporikasta ja rutiköyhää. Hetkittäin ollaan hyvin hengelliä, ja seuraavalla sekunnilla ahneita p^skiaisia. Lehmät ruokitaan ennen kerjäläisiä. Järjestetyt avioliitot ovat yhä normi, tosin nykyään saa tavata kerran ennen suurta päätöstä. Auto-onnettomuuden uhreilta ryöstetään ekaksi korut.

Siihen verrattuna Myanmar ja Kambotza ovat mukavan tavallisia, ja Venäjän äärimmäisyydet pikkukakkostasoa.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: ai 
Päivämäärä:   16.9.24 18:12:04

En oikein tiedä, miten määritellään erikoinen. Ehkä sellaisia, missä kaikki eivät ole käyneet ovat omalla listallani Nepal, Brunei, Huippuvuoret, Andorra, miksei Kiinakin. Ensi kesän jälkeen lisätään Ruanda, Uganda ja Grönlanti.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 18:14:05

En ole hirveästi missään käynyt joten täytyy sanoa Thaimaa.

Ja lähinnä sen täysin avoimen seksiturismin vuoksi(en tiedä onko vielä näin, tästä on aikaa). Naisena sain olla rauhassa, mutta puolisoa oltiin jatkuvasti houkuttelemassa baariin.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   16.9.24 18:29:30

Bahtit tosiaan käy myös joissain paikoissa.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: zamsadella 
Päivämäärä:   16.9.24 19:17:03

Pinkviini: miksi et suosittele Japania matkakohteena?

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 19:21:50

En ole käynyt missään erikoisemmassa.
Tosin olen käynyt joissain tosi random pikkukaupungeissa ympäri eurooppaa, koska kaverit asuneet/opiskelleet tms ja olen käynyt heidän luona kylässä.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.9.24 19:28:33

En tiedä onko erikoinen, mutta Sambia. Siellä oli paikallisten pikkukylissä tosi roskaista ja köyhää, mutta myös todella upeita joenvarsihotelleita.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   16.9.24 21:28:01

Ei kovin erikoinen mutta kävin Romaniassa 17v sitten interreilillä. Luonto ja vuoristo olivat upeita. Pienet paikalliset junat kulkivat maaseudulla, jossa peltotyöt ja liikkuminen hoituivat usein hevosilla. Alkeellisuus ja köyhyys maaseudulla. 3h ratsastusretki vuoristoon missä lehmälaumoja ohjasivat paimenet ja kotkat liitivät taivaalla. Pääkaupungin päärautatieaseman infossa ei puhuttu sanaakaan englantia.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   16.9.24 21:43:21

Turkki, Dubai

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   16.9.24 22:11:07

Romania on upea! Keskiaikaisia kaupunkeja, mahtava luonto, karmiva lähihistoria ja Draculan legenda.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: HK 
Päivämäärä:   16.9.24 22:12:27

Kiina. Olin siellä sen kuukauden, minkä turistiviisumilla pystyi olemaan. Sekä pohjoisessa että etelässä.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: Krups 
Päivämäärä:   16.9.24 22:14:02

Pohjois-Korea, on kyllä aivan v.tun pa.ska mesta.
Kaks hännystelijää koko ajan perseen takana kyyläämässä.
Ihmiset aivan saa.tanan rumia.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 22:33:47

Erilaisia kuin Suomi? Thaimaa Romania Brasilia.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: Niomi 
Päivämäärä:   16.9.24 22:49:42

Qatar. Kävin lähinnä koska halusin pilkkoa pitkää lentomatkaa Suomeen toisesta kohteesta ja sijainti oli niin kätevä. Paikalliset muslimimiehet oli kohteliaita, ulkomaalaiset taksikuskit meinasi innostua liian tuttavallisiksi. Kukaan ei kävellyt päiväsaikaan mihinkään, kun ulkona oli joku +40. Upea aavikko, mutta Dohassa ei ollut niin paljoa nähtävää, vaikka esim. museo oli mielenkiintoinen.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: lnvknssv 
Päivämäärä:   16.9.24 23:01:18

Mun serkku on käynyt sadassa maassa, siis vaikka missä, mutta kyllä eläkeläisten bussiretki menetettyyn karjalaan oli "kaikkein eksoottisin kokemus". 36 yli 70v ja nää kaksi alta kolmekymppistä kaveria.
Eläkeläismiehet oli alkaneet dokaamaan heti kun rajan yli oli päästy ja sitä olikin sitten jatkunut kolme päivää. Pojat oli joutuneet nostelemaan kaatuneita hautakiviä vahamma metsittyneellä hautuumaalla, auttamaan kännisiä ysikymppisiä saunassa ettei ne kaadu kiukaalle, "hotellit" oli olleet ihan järkyttäviä, paskaisia murjuja, ja ruoka "Olen syönyt vaikka mitä maailmalla, mutta Karjalassa tarjottu ruoka ei mennyt alas. Niin kertakaikkisen hirveetä!"
Ja tätä rataa... mutta kyllä, oli kaikkein eksoottisin matkakokemus ever.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   16.9.24 23:08:36

Erikoisia on kaikki omalla tavallaan
Jos pakko valita niin.....en tiedä
Arabiemiraatit -kaikkea löytyy ja rahalla saa vielä lisää
Neuvostoliitto -ihan oma ajattelunsa, kuten myös venäjä, kaunista ja kamalaa
Malediivit -se vedeanalainem maailma on upea
Liechtenstein -miksi edes on oma valtio...komeat ilotulitukset kyllä.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: Dgu 
Päivämäärä:   16.9.24 23:18:01

Oman on tällä hetkellä erikoisin. Yllätti positiivisesti.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: Jaaha 
Päivämäärä:   16.9.24 23:34:31

No jaa erikoisin kohde ehkä Pohjois-Makedonia. Tai siis kuka sinne keksii lähteä edes :D lemppari ollut Kalifornia Yhdysvalloista. Okei Gambia ja Senegal kanssa ehkä vähän outoja kohteita. Venäjällä olen reissannut niin paljon niin en pidä erikoisena, mutta onhan se oma maailmansa. Enää tuskin tulee sinne asiaa.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: Aura 
Päivämäärä:   17.9.24 00:12:47

Mun erikoisin matkakohde on ollut ehkä Valko-Venäjä. Poliisit kulkee kaduilla rynnäkkökiväärit kädessä, mummot myy kukkia tien laidalla päivät pitkät ja kaikkialla Minskissä on niin siistiä, että se alkaa jo ahdistaa, vaikka luulisi, että asia olisi toisin päin.

Ihmisoikeudet on sillä tolalla, että ihmiset jakautui joko niihin, jotka eivät asiasta halunneet puhua ja niihin, jotka tulivat kysymättäkin kertomaan asuvansa diktataattorin johtamassa maassa ja sanomaan, että meidän pitää levittää sanaa tästä. Venäjänkielinen kaverini yritti sanoa, että valitettavasti ulkopuolella ollaan tästä hyvin tietoisia.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 00:18:11

Valko-Venäjä. Ei nyt kovin erikoinen, mutta tuskin suomalaisten suosikki kohde.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: piiipunrassi 
Päivämäärä:   17.9.24 01:36:39

"Bahtit tosiaan käy myös joissain paikoissa"

Bahtit ei käy todellakaan missään, ainakaan täällä Kambodzassa.
Tai käy ne rahanvaihtopisteessä, kuten ruotsin kruunut ja muut valuutat.
Pakkoko Ällö sun on kirjoitella asioista mistä et tiedä mitään ?
Rieli ja us-dollari käy joka paikassa, rieli on noista paljon parempi käytössä.
Dollarit pitää olla 100% virheettömiä, ei saa olla yhtään kulunut. Rielit käy oli setelin kunto mikä hyvänsä

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.9.24 01:51:52

Vänkää rauhassa, jotkut paikat ottaa vastaan ja juuri tuolla rajan tuntumassa. Me käytettiin joo dollareita ja rielejä ja hyvin paljon koetettiin huijata näiden kanssa. Tosin aina annettiin takaisin oikea summa, kun mainitsi asiasta.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.9.24 01:57:20

"Cambodian Currency
US dollars are as commonly used as the Cambodian Riel and even Thai Baht is acceptable in many places. Most hotels and many restaurants and shops set their prices in dollars. Small transactions are usually done in Riel."

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.9.24 01:58:27

Luulisi siellä asuvan tämän tietävän, kun turistillakin asia on tiedossa.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: piiipunrassi 
Päivämäärä:   17.9.24 03:19:21

Niin, mutta kun thai Bath ei käy täällä maksuvälineenä yhdessäkään kojussa, kaupoissa, supermarketeissa, hieronta paikoissa, ravintoloissa, pubeissa, takseissa yms. Kerro kun tiedät että missä thai Bath käy ?
Kerro !

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   17.9.24 06:21:47

Paljon tullut matkusteltua. Erikoisimmat ehkä Japani ja Kenia? Suosittelen molempiin matkaamista (Keniassa kannattaa joku paikallinen opas olla mukana, ainakin Nairobissa ja safarille ehdottomasti!). Watamu oli vähän pettymys kun siellä ei ollut jatkuvasti paikallista mukana, tuli jopa yksi vähän uhkaava tilannekin.

Japanissa kaikkea erikoista, koko ajan saa yllättyä kaikesta. Se on mun lempimaa ehdottomasti.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: Nih 
Päivämäärä:   17.9.24 06:45:35

Burkina Faso, kaunis ja eksoottinen maa. Huomasi myös selkeän eron kaupungin ja puskakylien välissä. Aikoinaan täti oli siellä jossain puskassa lähetystyöntekijänä kääntämässä paikallisen heimon kieltä ja luomassa paikallisten kanssa kirjoitusasua. Sain kunnian kuvittaa yhden heidän lastenkirjaa.

Menisin uudestaankin ja serkku on puoliksi burkinafasolainen, mutta nykyään siellä ei ole enää turvallista sisäsodan yms takia.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   17.9.24 07:05:54

Jenkkilässä on tullut matkusteltua ja asuttua, ja kyllähän siellä on outoa populaa =P. Olen nähnyt eläinten pelastajat ja Walmartin tyypit mutta ei se vielä ole kuitenkaan erikoisin maa.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   17.9.24 07:47:49

Olen käynyt elämäni aikana kerran Kyproksella ja Rhodoksella sekä muutaman kerran Ruotsissa.
Siinä on minun matkailut. Ikää on 50.
Ulkomaan matkailuun ja erityisesti lomamatkailuun pitäisi saada samanlainen suhtautuminen kuin turkistarhaukseen niin ilmasto kiittäisi.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   17.9.24 09:25:22

"Ulkomaan matkailuun ja erityisesti lomamatkailuun pitäisi saada samanlainen suhtautuminen kuin turkistarhaukseen niin ilmasto kiittäisi."

Tulihan tänne yksi.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   17.9.24 09:35:27

Mulla kans Oman. Yllätti kans positiivisesti. Olin työreissulla, mutta vähän kerkesi katsella ympärilleen.
Sinänsä tuntui oudolle, että muslimeja töissä paljon, mutta kuitenkin ihan naisia mm. esihenkilöinä. Selkeästi pesäeroa naapurivaltioihin siis.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: Priska 
Päivämäärä:   17.9.24 09:51:24

Qatar jo mainittiinkin. Turistin näkökulmasta ihan ok paikka, mutta ihmis- ja eläinten oikeudet on surkealla tasolla, paitsi jos on qatarilainen mies. Ja heitähän on maan väestöstä ehkä 10%. Muuten en olisi Qatariin edes matkustanut, mutta lähisukulaiseni asuu siellä.

Beninin -matka oli aikoinaan huikea kokemus, länsiafrikkalainen rento elämänmeno oli ihanaa. Ikimuistoisinta oli osallistuminen voudou -seremoniaan, joka oli mulle hieman pelottavakin kokemus, kun ihmiset oli niin uskonnollisessa hurmoksessa ja käyttäytyivät siksi oudosti. Muistan myös ylittäneeni itseni, kun uskalsin uida uima-altaassa, vaikka siellä uiskenteli samaan aikaan liskoja (joita vähän pelkään).

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.9.24 10:18:26

Kosovo, asuin siellä vuoden.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: rumpu 
Päivämäärä:   17.9.24 10:22:04

Panama. Kummallinen banaanivaltio.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   17.9.24 11:44:51

"Ulkomaan matkailuun ja erityisesti lomamatkailuun pitäisi saada samanlainen suhtautuminen kuin turkistarhaukseen niin ilmasto kiittäisi."

Tässä on ajatusta, vaikka en ole niin ehdoton. Itse olen vain lopettanut lentämisen.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   17.9.24 12:46:06

Neuvostoliitto 70-luvulla. Kävin päiväristeilyllä Viipurissa, jonne pääsi Lappeenrannasta Saimaan kanavaa pitkin tuolloin ensimmäistä kertaa ilman viisumia. Aikamoinen kulttuurishokki. Suomi oli silloin jo huomattavasti kehittyneempi maa. Jäänyt mieleen esim. ompelukonekauppa, jossa myytiin poljettavia Singereitä. Turistit eivät päässeet muualle kuin berjoshkaan, jossa myytiin suklaata, votkaa ja matkamuistoja. Pikkupojat kerjäsivät purkkaa.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: inic 
Päivämäärä:   17.9.24 14:26:34

Mielipideasioita. Omasta mielestäni USA on aika paljon erikoisempi kuin Kenia, vaikka toki Keniassa olen ollut vain turistina pari viikkoa.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   17.9.24 14:33:24

Kuuba. Kommunismi ja eri valuutat ja ihmisten köyhyys jätti jäljen. En ollut pakettimatkalla niin aukes kyllä aika eri näkymät kuin Havannan restauroidusta amerikkalaiskortteerista tai resortista käsin.

En mene enää ikinä moiseen.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.24 14:36:02

Pohjois-Korea ja Mongolia. Varsinkin Mongolian reissulle ei ollut odotuksia, piti olla vain muutama päivä Ulan Batorissa, mutta oltiinkin sitten useampi päivä kiertelemässä maata. Haluaisin vielä palata ja käydä Gobin autiomaan reunoilla, tuolla reissulla sinne ei ehditty.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   17.9.24 16:42:13

Papua New Guinea.
En kyllä suosittele kenellekkään, enkä totisesti naiselle.

Seurustelin miekkosen kanssa, joka rakasti matkustelua erilaisiin paikkoihin. Jotenkin päädyttiin tuonne. Tottakai oli hienoa nähdä niin tyystin erilainen maa, mutta kyllä oloni oli todella turvaton.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   17.9.24 18:08:30

Papua-Uudessa-Guineassa (mikä ihmeen New Guinea suomenkielisessä tekstissä?!) jopa asuu suomalaisia.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   17.9.24 18:37:21

Itsellä ei mitään kovin erikoisia kohteita ole, mutta jos nyt joku mitä ei vielä ole mainittu, niin Euroopassa Slovakia. Ei välttämättä se kysyttiin matkakohde suomalaisturistille, mutta suosittelen. Meidän reissu oli Prahasta Košicen ja siitä Unkarin puolelle. Paikkana nimenomaan Košice oli ihana. Kaunis, ystävällistä väkeä ja hyvää ruokaa. Lähtisin uudestaan!

Lapsuudesta muistan Viron ahdistavana paikkana. Oli semmoinen ikuinen marraskuu siellä, vuodenajasta riippumatta. Oli vielä neuvostovallan alla ja oli tosi tarkkaa mitä sai tehdä ja sanoa. Lapselle pelottava paikka.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   17.9.24 18:43:23

"Sitten kasvoit aikuiseksi ja aloit äänestää vihervasemmistoa – ja Suomi muuttui samanlaiseksi."

Ainakaan mua tämä ei koske, en ole ikinä äänestänyt vihreitä tai vasemmistoa. XD

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: Jan 
Päivämäärä:   17.9.24 21:13:26

Viro. Ruokakaupan kassa sano monotonisesti tere ja alkoi piippaamaan tavaraa. Naama oli niin väärinpäin että teki mieli pyytää anteeksi että tulimme häiritsemään rouvaa.

  Re: Erikoisin maa, jossa olet käynyt?

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   17.9.24 21:16:32

”Viro. Ruokakaupan kassa sano monotonisesti tere ja alkoi piippaamaan tavaraa. Naama oli niin väärinpäin että teki mieli pyytää anteeksi että tulimme häiritsemään rouvaa.”

Hyvä jos sanoi edes ”tere”. :D Viime kesänä Virossa minä tervehdin kassaa, kiitin kuitista ja sanoin vielä näkemiin, mutta kassa ei sanonut sanaakaan. Minä kaiken lisäksi puhun viroa, siitä ei ollut kiinni.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.