Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Nolostunut 
Päivämäärä:   16.9.24 14:42:39

Mokasin tänään asiantuntijatehtävissäni töissä ja mokani tulee maksamaan työnantajayritykselle jo muutenkin vaikeassa markkinatilanteessa yli kymppitonnin. Saan aiheestakin varmasti varoituksen (ansaitusti), ehkä enemmänkin sanktioita. Parhaassa tapauksessa maksan mokan omasta palkasta. Hävettää, nolottaa, koen mittaamatonta epäonnistumisen tunnetta.

Koska vertaistuki paras tuki niin minkä mokan sinä olet tehnyt? Miten pääsit siitä eteenpäin?

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.9.24 14:43:32

Paistoin ja laitoin myyntiin ylikohonneet lihapiirakat. Ne olivat kuulemma aivan hirveitä.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.9.24 14:46:43

Vastasin rehellisesti kehityskeskustelussa, enkä sitä mitä olisi haluttu mun vastaavan

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Jos 
Päivämäärä:   16.9.24 14:47:32

Olen tehnyt parikin isoa mokaa, työni tosin on sellainen, että ne eivät välttämättä tule ilmi. Mutta jos tulevat, niin voisin joutua vaikka oikeuteen. Raastavaa.. olisikin kyse vain rahasta.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: apu 
Päivämäärä:   16.9.24 14:49:08

Näihin pikku töissä mokaamisiin auttaa kummasti se, kun ajattelee muutaman minuutin Evergreeniä. :)

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   16.9.24 15:13:29

Mälläsin työauton ihan puhtaasti omaa törppöyttäni. Vieläpä tyhjässä parkkihallissa... Korjaaminen oli kymppitonnin luokkaa, eikä firman autoissa ollut kaskoa. :P

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Puolivanhus 
Päivämäärä:   16.9.24 15:35:24

Aikoinaan kesätöissä eräällä elintarvikevarastolla onnistuin pudottamaan lattialle trukkilavallisen teollisuushilloa, siis satoja tai tuhansia litroja. Pomon kanssa lapioitiin sitä sitten pihalle toinenkin tovi. Pomo vaan totesi että on kohta linnuilla juhlat.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: rou 
Päivämäärä:   16.9.24 15:58:35

Aika harvassa on sellaiset tilanteet, joissa työntekijä joutuisi suoraan korvaamaan vahingot työantajalle.

Omia isoja mokia on tullut työuran varrella. Olen esim. päättänyt ostaa useampien kymppitonnien palveluita, joille sitten ei todellisuudessa ole ollut käyttöä tai joille olisi ollut paljon parempi vaihtoehto..Olen ollut mukana palkkaamassa ihmisiä, joita ei olisi pitänyt palkata - kustannukset on välillä laskettu sadoissa tuhansissa. Sellaista se joskus on, onneksi on tullut myös tehty niitä fiksuja juttuja niin, että yhteen laskettuna ollaan vielä positiivisen puolella.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 18:07:09

Liian tunnistettava tarina niin en voi tarkemmin avata, mutta moka oli sitä tasoa, että jos olisi ollut tosi kyseessä niin ihmishenki olisi vaarantunut.

Asia oli itselleni aika traumaattinen vaikka sitä ei mitenkään käsitelty eikä tyyliin edes huomattu. Mutta vaihdoin alaa. Mieluummin mun mokasta menetetään rahaa kuin ihmisiä kuolee.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Nolostunut 
Päivämäärä:   16.9.24 18:44:04

Trukkilavallinen teollisuushilloa ja Evergreen jäivät eritoten mieleen. Yhtään muiden mokia kuitenkaan väheksymättä.

Ja onhan se näin, että kun laittaa asioita perspektiiviin niin kymppitonni on yksi hailee kun verrataan vaikka potilasvahinkoon jonka seurauksena ihminen kuolisi. En voi edes tietenkään sellaista kuvitella. Tai ylipäätään kuoleman aiheuttaminen muutoin, vaikka jonkun päälle suojatiellä ajaminen.

Onhan nämä silti näitä, että millainen puhuttelu sieltä huomenna onkaan tulossa.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   16.9.24 19:00:12

Tsemppiä aloittaja, kaikki mokaa joskus.
Itse olin joskus eläinkaupassa työharjoittelijana ja minun piti laittaa (ruoka)sirkoille ruokaa. Boxi lipesi käsistäni ja tippui lattialle ja kaikki sirkat karkasivat. Kaupan omistaja haki turhautuneena imurin ja itse metsästin niitä käsin. Ne kuulemma lisääntyvätkin helposti. No eihän niitä kaikkia mitenkään saanut kiinni. Loppu harjoittelun ajan kuului aina välillä sirkkojen sirinää milloin mistäkin.
Voithan kuunnella Pauli Hanhiniemen muutkin mokaa biisiä. Se lohduttaa.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Fab 
Päivämäärä:   16.9.24 19:03:32

No et todellakaan joudu omasta pussista maksamaan. Toki kymppi on rahaa mut ihan tosi vähän loppujen lopuksi yritysmaailmassa.

Käytte tapauksen läpi ja mietitte mitä prosessissa pitää parantaa ettei vastaavaa käy jatkossa.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 19:07:45

En muistanut ottaa maitoletkua pois tankista pesun ajaksi ja pesuvedet meni tankkiin. Siinä meni parituhatta litraa maitoa viemäriin.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   16.9.24 19:14:07

Luulin ison pakkasboksin olevan tyhjä puheiden perusteella ja selvisi myöhemmin, että olikin ollut täynnä myyntiin meneviä pakasteita. Koska olin esimies niin vastuu oli minun eli viime kädessä minun pitää varmistaa ettei kuormaa ole bokseissa ja ne tyhjiä. Opin kantapään kautta ettei pidä luottaa puheisiin vaan boksi pitää itse tarkistaa.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   16.9.24 19:21:52

Lypsin vahingossa antibioottikuurilla olevan lehmän tankkiin ja 3000 litraa maitoa meni viemäriin.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.9.24 19:23:36

Terveydenhuoltoalalla ja mokani aiheutti vakavan loukkaantumisen. Kärsin pahoista mielenterveysongelmista vuosia tuon jälkeen vaikken aikoihin tajunnutkaan että tuo trauma oli triggerinä. Samalla alalla silti edelleen.

Toivoisin että näistä puhuttaisiin enemmänkin.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: kalina 
Päivämäärä:   16.9.24 19:31:30

Kirjastossa asiakas lainasi kirjan, jota en paniikissa(joka ei liittynyt asiakkaaseen) näyttänyt lukijalle eli se kirja meni asiakkaalle kotiin ilman lainaustapahtumaa.

Ilman asiakkaan rehellisyyttä kirja olisi kadonnut minun takiani

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.9.24 19:38:29

-Peruuttanut kuorma-auton päin aitaa niin, että aita hajosi.
-Rikkonut vahingossa lasiliukuoven, mikä hajosi tuhansiksi pirstaleiksi lattialle.
-Pudottanut työpaikan älypuhelimen vessanpönttöön, jossa se hajosi.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Vainaja puhelimeen 
Päivämäärä:   16.9.24 19:46:59

Työpaikkani osti alihankintana tiettyä palvelua yhden miehen yritykseltä. Sanotaan, että yrittäjän nimi oli Matti. Matti oli jo lähemmäs 70v. mutta yritys toimi vielä pienessä mittakaavassa. Matti kävi usein meidän työpaikalla, jutteli mukavia ja mm. tiedettiin hänen omistavan metsää ja tekevän metsätöitä itse.

Sitten tuli tieto, että Matti on kuollut. Oli saanut metsätöissä sydänkohtauksen eikä apu ollut ehtinyt ajoissa perille.

Oli mennyt yli vuosi Matin kuolemasta, kun yksi asiakas tuli ostamaan palvelua ja sanoi, että oli vuosia aiemmin saanut hyvää palvelua Matin yritykseltä ja voisikohan samaa alihankkijaa käyttää taas. En tiedä mikä oikosulku minulle tuli, mutta lupasin selvittää asian. Otin puhelimen ja soitin Matin numeroon. Siellä vastasi Matin vaimo. Se oli ihan tavallista, oli saattanut lähteä lenkille tai asioille ja unohtaa puhelimen kotiin, jolloin vaimo siihen vastasi. Esittelin itseni ja kysyin, onko Matti kaukana, olisi työasiaa. Vasta kun vaimo sanoi, että Matti on kuollut yli vuosi sitten, tajusin mitä olin tekemässä ja kenelle soittamassa.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Bullo 
Päivämäärä:   16.9.24 19:56:15

"Loppu harjoittelun ajan kuului aina välillä sirkkojen sirinää milloin mistäkin"

Tää on jotenkin niin sympaattinen, että nauratti :D

Unohdin laittaa yhden tapaamisen muiden kalenteriin. Vieraat tulivat ja tajusin siinä samalla, etten ole kutsunut ketään tapaamiseen eikä ketään ollut siksi saatavilla. Hävettää edelleen ihan järjettömästi, kun jouduin kertomaan vieraille, mikä moka oli käynyt. Hävettää vieläkin. Olin juuri aloittanut uudessa tehtävässä, mutta ei se sitä hävetystä juuri helpota.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Piikki 
Päivämäärä:   16.9.24 20:31:11

Luotin liikaa toisen sanaan, vaaransin oman työturvallisuuteni, vahinko kävi ja olin melkein kolme kuukautta sairaslomalla.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Jos 
Päivämäärä:   16.9.24 20:50:36

Heinäsirkkamoka nauratti. Piinaava sirinä muistuttamassa mokasta koko loppuharjoittelun ajan.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Pills 
Päivämäärä:   16.9.24 21:39:31

Annoin työurani alussa toisen vanhuksen lääkkeet vahingossa väärälle asukkaalle.
Virhe pääsi tapahtumaan kun vanhempi hoitaja antoi mulle purkin käteen ja sanoi, että ”Anna nuo Maijalle” ja viittasi kädellään pöytäryhmää kohti jossa istui useampi asukas. Annoin lääkkeet ”Maijalle”, mulla oli vaan mennyt sekaisin kuka vanhuksista olikaan ”Maija” ja tajusin virheeni vasta tuntien päästä lääkkeiden annosta.
Onneksi lääkkeissä ei ollut mitään hengenvaarallista eikä suurempaa vahinkoa sattunut. Mutta tästä on nyt aikaa 15 vuotta ja oma huolimattomuus vaivaa mua edelleen. Sittemmin en tiedä tehneeni vastaavia alkeellisia virheitä joissa ihmishenki tai terveys olisi vaarantunut.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.9.24 21:48:37

Kiinnostaa kyllä, että millä alalla tavallinen? työntekijä pelkää joutuvansa maksamaan mokia omasta pussista? Jos ei tahallista ole, niin ei pitäisi kyllä millään olla mahdollista joutua, ellei ole jotenkin osakkaana firmassa tai vastaavaa.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 21:52:45

Maksoin yhteensä noin 100 000 euroa laskuja tuplana. Luojan kiitos kaikki maksut olivat kotimaisia ja saajat palauttivat tuplamaksut. Jos olisi ollut jotain Kiinan maksuja niin olisivat varmaan jääneet sille tielle...

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 21:56:18

Törmäsin autolla, niin että koko peili irtosi. Työnantajaa nauratti.
Palautin asiakkaalle muutaman satasen liikaa eikä hän koskaan palauttanut niitä.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Hoitsu 
Päivämäärä:   16.9.24 22:03:27

Pistin potilaalle vahingossa pitkävaikutteisen insuliinin sijaan lyhytvaikutteista insuliinia ~20ky. Normaalisti sitä laitettu 2-6ky kerralla. Huomasin kun olin pistänyt, että prkle väärä kynä! No, terästin kiisselit ja kaikki sokerilla ja seurasin tilannetta, ei onneksi käynyt mitään. Eikä onneksi ollut mikään 80ky annos tai olisi pitänyt ehkä laittaa glukoositippaan...

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   16.9.24 22:09:04

Meni hyvät kaakaot näppikselle tuosta sirkkojen sirityksestä! Kiitos, Bree Vanderkamp, päivän piristyksestä!

Minä unohdin kerran tarkistaa että lastitilan ovi oli kunnolla kiinni. Se pääsikin aukeamaan, ja tuloksena oli muutaman kuution verran rautamalmia eräänalaisessa eteistilassa. Kesti jokusen tovin lapioida se kaikki pois... Selkä huusi hoosiannaa ja työkaverit olivat mielissään... Palaute oli kyllä asaittuakin, koska kyseessä oli silkka huolimattomuus.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Gia 
Päivämäärä:   16.9.24 22:33:24

Jos yhtään lohduttaa niin mulla kävi moka, että laskutin asiakasta melkein vuoden ajan liian vähän siitä mitä sopimuksessa oli sovittu. Menetys firmalle pari tonnia kuussa. Ja meni firman piikkiin tietty. :D

Junnuna kesätöissä ravintolassa kuljetin viinikuormaa varastoon, ja onnistuin kaatamaan kärryn. Siinä meni kalliita viinejä hävikkiin älyttömästi ja hävetti pitkään. Se ravintola on olemassa vieläkin enkä oo tuon jälkeen vieläkään kehdannnut käydä siellä asiakkaana edes.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   16.9.24 22:33:28

Haukuin kännissä vapaa-ajalla itseäni ylemmän kollegan hänen sukulaiselleen. Jutut meni sitten tietysti tämän kollegan korviin ja siitä esimiehelle. Puhuttelu, uskottavuus töissä meni ja työtehtävät muuttuivat vähemmän kivoiksi. Hävetti, olisikin ollut vain rahaa.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: aijai 
Päivämäärä:   16.9.24 22:43:29

Jokainen mokaa joskus. Jos ei koskaan mokaa niin ei myöskään tee mitään, kokeile uutta tai keksi mitään mullistavaa. Minunkin työuraan mahtuu kaikenlaista. Osa mokista on tullut maksamaan työnantajalle jotain tai olen saanut huudot/puhuttelun/varoituksen mokan takia. Kaikkia mokia ei ole koskaan huomattu enkä todellakaan niitä itse tuo esille paitsi jos asialla on oiekasti tulevaisuudessa merkitystä. Jos jotain olen oppinut niin parempi olla myöntämättä liian auliisti omia mokia jollei joku suoraan kysy. Ihmishenkiä en sentään ole koskaan vaarantanut.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.9.24 22:53:30

En estänyt alkoholistiasiakasta ostamasta isoa määrää viinaa :(

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: bbbbb 
Päivämäärä:   16.9.24 23:05:37

Näytin asiakkaalle asian x enkä hoksannut, ettei hänen "natsansa" riittäneet siihen (sekoitin toiseen henkilöön). En ollut ko. asiakkaiden kanssa tuon jälkeen tekemisissä ja vaikka arvaan, että juuri tämän takia niin ihmettelen, ettei kukaan missään vaiheessa ottanut edes puolella sanalla tätä esille. Siis edes minulle vaikka olisi ollut aiheellista (ja nimenomaan huomauttaa siitä minua).

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Tod 
Päivämäärä:   16.9.24 23:38:04

Unohdin peittää tykin pressulla, siihen satoi vettä joka jäätyi ja runko meni rikki. Se lähti naulatehtaalle sitte.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Miranda 
Päivämäärä:   16.9.24 23:39:27

Rikoin kaksi työautoa yhdellä kertaa peruuttamalla parkkiksella toisen toista päin...Kun ei siinä kohtaa koskaan ennenkään ole autoa seissyt... Onneksi ei tullut hirveän isoa laskua, mutta ihan älyttömän noloa oli kyllä.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Kkk 
Päivämäärä:   16.9.24 23:46:23

Tein laskutusta ja en tiennyt, että excelistä ei saanut kopioida tekstiä laskutusohjelman tekstikenttiin. Olisi pitänyt käsin naputella. Lähti varmaan jotain 100 laskua ja kaikki jäivät jollain tavalla jumiin. Jumi piti korjata ja korjaus maksoi useamman tonnin, en ole varma mutta taisi maksaa enemmän kuin mitä laskuttamalla olisi tuloja tullut.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Nolostunut 
Päivämäärä:   17.9.24 09:44:11

Aloittaja tässä. Kiitän kaikkia myötäelämisestä ja kokemisten jakamisesta. Tässä noin tunnin yön aikana nukkuneena on hieman rapsakka päivä menossa, mutta hengissä ollaan. Asia on sillä tavalla saanut hieman perspektiiviä teidänkin avulla, että tässä oli kyse ”vain rahasta” joka ei minun pussistani nyt suoraan pois ole mutta yrityksen omistajien pussista kyllä. Taatusti en toistamiseen tee samaa virhettä.

Heinäsirkka-case jää ikuisesti mieleeni. Kiitos, kun jaoit tämän. Melkoinen tilanne! :)

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.24 09:56:04

Onko sellaista eläinkauppa olemassakaan, missä ei sirkat välillä sirittäisi hyllyjen välissä :D

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: pukka 
Päivämäärä:   17.9.24 14:46:00

Entisssä työpaikassa joku maksoi yhtenä kuukautena palkat kahteen kertaan kaikille työntekijöille, ja kyseessä oli useamman tuhannen hengen firma.

Siinä on varmaan hetki pitänyt hengitellä, kun on tajunnut, mitä tapahtui. Työntekijät saivat sitten kaikki sähköpostia, että ylimäääräiset palkat piti maksaa firmalle takaisin johonkin tiettyyn päivämäärään mennessä. Mutta on siinä ollut selvittelemistä, kun varmistelet että kaikki on maksaneet takaisin sen minkä kuuluu ja jahtaat puuttuvia maksua. + Talousjohtaja tuskin tykkäsi siitä, kun kassasta hävisi muutama ylimääräinen miltsi....

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.24 14:56:18

"Haukuin kännissä vapaa-ajalla itseäni ylemmän kollegan hänen sukulaiselleen."

Mun tiimiläinen on haukkunut miehen tämän vaimolle. Ei tiennyt, että he ovat pariskunta ja meni miehen tekemisistä, tai lähinnä tekemättömyydestä avautumaan. Itselläni ei ole tapana haukkua kollegoita, mutta sain hyvän muistutuksen, että ei tosiaankaan kannata. Meilläkin on paljon "piilo" pariskuntia, paljon kaveriporukoita, opiskelukavereita, sisaruksia, vanhempia ja heidän lapsensa töissä jne. ihmisiä, jotka ovat hyvin läheisiä työajankin ulkopuolella. Ikinä ei tiedä, mikä yhteys kenelläkin on, niin parempi olla hiljaa.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.9.24 15:10:08

En ole kovin suuria mokia tehnyt, lähinnä paristi kastunut juoma tarjottimella asiakkaan päälle. Näidtä on jäänyt mieleen uran alkopuolella tapahtumut tapaus, jossa olin ojentelemassa asiakkaille limsoja, kun heidän syöttötuolissa istuva vauvansa huitaisi tarjotinta ja kaikki juomat kaatuivat prikalle. Tuo lapsi oli sitten aivan täysin litimärkä siitä limsasta, oikein valui light colaa. Jähmetyin sekunniksi täydellisen kauhistuneena ja sen jälkeen aloitin vuolaat anteeksipyynnöt, lupasin maksaa pesulalaskun jnejne ja olin tosi järkyttynyt. Edelleen muistan tämän perheen reaktion: "Ei se mitään, eihän se ollut sinun syytä! Me ollaan lapsiperhe ja vauvalle on aina vaihtovaatteet mukana!" Jättivät vielä 20 e tippiä lähtiessään. Muistelen lämmöllä tätä 20 v sitten tapahtunutta kohtausta.

Rahallista tappiota olen aiheuttanut myös uran alkopuolella hampurilaisravintolassa, jossa uskoin vähemmistöryhmään kuuluvia lapsia ja annoin heille tuotteita, jotka "äiti tulee maksamaan ihan juuri, kun parkkeeraa vielä autoa".

Ja tämä yksi ei ole oma moka, vaan asiakkaan, mutta kauhistuin tilanteessa kamalasti. Asiakas söi tyytyväisenä lounasta ja kyseli jälkikäteen, että onko ruoissa valkosipulia. Totesin kaikissa kastikepohjissa olevan. "No ilmankos alkoi kurkku turvota umpeen, olen pahasti allerginen!" Onneksi hänellä oli adrenaliinia mukana, näin jo silmissäni sen, kuinka hän kuupahtaa käsiin.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Tossu 
Päivämäärä:   17.9.24 15:22:06

Suhde työkaverin.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.24 15:41:48

Ällö, jätetäänkö Suomessa useinkin tippiä?

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   17.9.24 16:46:22

Jätin tekemättä leasingsopimukset kun uusittiin kopiokoneet, firman piti siis maksaa ne kaikki kerralla, ehkä joku 200000€ tms. Puolustuksekseni voin sanoa, että oli hyvin epäselvää kenen se olisi pitänyt muistaa, mutta olin varmaan eniten syyllinen kuitenkin. Onneksi meillä virheiden tekeminen sallitaan, mutta en olisi halunnut olla sen tyypin kengissä joka joutui selittämään virheen meidän tiimistä ylöspäin. Kerron tätä juttua tosin aina kaikille uusille jotka tuskailevat jotain tekemäänsä virhettä, et hei, rahaa se vaan on ja tästäkin selvittiin.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   17.9.24 16:49:43

Mä olen myös illanvietossa haukkunut yhden kollegan muutamalle muulle kollegalle. Ja nyt tuo haukuttu suhtautuu minuun aika nuivasti. Eli hänelle on kerrottu sanomisistani. Ei tosiaan pitäisi ikinä avautua ihmisille, joista ei ole satavarma, että pitävät ihana tietonaan eivätkä ole esim. ko henkilön sukulaisia tai ystäviä. Kerran myös haukuin pomon ja sitten muistin, että hänhän meni äsken naapurihuoneessa käymään. Nykyään yritän hillitä itseni vaikka kuinka suututtaisi. Parempi vaan töissä yrittää olla neutraali ja tulla edes jotenkin toimeen muiden kanssa.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.24 17:13:26

Yksi rakenteilla ollut rakenne hajosi ja uusi maksoi 150 000 e. Tämä ei toki ihan 100 % mun moka ollut, mutta jos olisin sen ymmärtänyt tarkistaa niin asia olisi voitu huomata ajoissa.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.9.24 22:30:14

-, riippuu pitkälti siitä, millaisessa ravintolassa työskentelee. Rossoissa tms ei juurikaan, paremmissa ravintoloissa voi saada hyvinkin.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   17.9.24 23:51:59

Olen kertonut tämän moneen kertaan, mutta olkoon: Annoin maitoallergiselle lapselle maitoa sisältävää kastiketta. Hän ehti maistaa sitä haarukankärjellisen, mutta tarvitsi silti EpiPenin ja joutui lähtemään loppupäiväksi kotiin lepäämään. Hulluinta on se, että olen itsekin maitoallerginen.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   18.9.24 00:12:34

Ei mitään järisyttävän pahoja mokia ole tullut, mutta paljon kaikkea pientä.

Pahin taitaa olla se kun riekkuva varsa pääsi raviradalla irti, oli hieman arvokkaampi varsa. Luojan kiitos selvittiin säikähdyksellä.

Kallein on ollut se kun sain siivoushommissa kauppaan hälytyksen aikaiseksi... kahdesti. Myymäläsiivous työt loppui hyvin lyhyeen kokeiluun, enkä ole sen koommin hälytysjärjestelmien kanssa ollut tekemisissä.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.24 01:01:47

"Ällö, jätetäänkö Suomessa useinkin tippiä?"

Kyllä tätä yritetään tälläkin hetkellä aktiivisesti tuoda Suomeen. Juuri kävin eräässä isommassa kaupungissa syömässä, ja maksupääte kysyi, että miten olisi tippiä päälle.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.24 01:02:30

"Virhe pääsi tapahtumaan kun vanhempi hoitaja antoi mulle purkin käteen ja sanoi, että ”Anna nuo Maijalle"

Tää on niin perus! Lääkehoito alkaa aina mennä mönkään kun useampi ihminen osallistuu saman potilaan lääkkeiden käsittelyyn.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   18.9.24 01:30:31

. Ei tippaus mikään uusi juttu ole tai "koeteta tuoda Suomeen". Ihan samoin tippiä on annettu vaikkapa jo 40 v takaperin.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.9.24 04:57:55

Ällö, no toi ei kuitenkaan vastaan kysymykseen.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   18.9.24 05:07:18

-, vastasin kysymykseesi ihan riittävästi. Rossossa ei saa, parempitasoisessa ravintolassa saa. Ja ei, summat ei ole senttejä. Jos kiinnostaa, niin siitä vaan itse töihin katsomaan, mitä saa tai mitä ei. Ja joo, ihan päivittäin saa ruokaravintolassa tippiä joskus enemmän, joskus vähemmän. Ne toki jaetaan kollegoiden kesken, mikä tasoittaa summia. Kuten sanottu, erittäin paikkasidonnaista.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.24 05:24:41

Itse asiassa tuo paikka missä kortinlukija kysyi tippiä, oli ketjuravintola, ja syömiset oli 2 hengeltä juomineen n. 70 euroa. Eli siihen Rossoon verrannollinen kaiketi? Ollaan tälle syksylle käyty myös kahdessa muussa "paremmassa" ravintolassa syömässä, ja niissä ei ole tippiä kyselty. Itse en periaatteesta tippiä Suomessa maksa, työntekijän palkan kun kuuluu olla riittävä korvaus työstä. Ulkomailla sitten ei välttämättä olekaan niin hyvä tilanne kuin täällä, joten siellä tippaan jos se on maan yleinen tapa.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   18.9.24 05:33:13

Karkuutin hevosen valtatielle. Luojan kiitos mitään ei sattunut, eniten pelkäsin henkilövahinkoja.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   18.9.24 05:38:15

. , yksittäinen asiakaspalvelija ei välttämättä voi käyttöjärjestelmälle mitään. Ihan perusjuttu nuo tippikyselyt on Ruotsissakin yms ja on täysin olla maksamatta tippiä, ei siitä kukaan mieltään pahoita. Jos palvelu on mielestäsi onnistunutta, voit halutessasi maksaa. Jos palvelu on onnistunutta ja et maksa, niin sekin on ok. :) Turha ottaa stressiä.

Itse en anna tippiä ostaessani lasin viiniä/tuopin baarissa, ruokaravintolassa jätän, jos ruoka ja palvelu toimii hyvin maasta riippumatta. Määrät ovat ravintolaruoan hintaan suhteutettuja siinä n. 5-15 %. Pokelle jätin aikoinaan tippiä, kun isomnalla kertatippauksella pääsi kavereiden kanssa jonon ohi. Vuosiin en ole yökerhoissa jättänyt, kun en käy. Takseille jätin myös, taksiuudistuksen jälkeen loppui niiden käyttäminen.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   18.9.24 05:38:55

Siis on täysi ok olla antamatta tippiä, jäi sana ok välistä.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Sattuujatapahtuu 
Päivämäärä:   18.9.24 08:57:49

Paras ja lohdullisin ketju aikoihin!

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.24 20:11:28

Ällö - eihän tuo ensimmäinenkään nyt varsinaisesti sinun mokasi ollut?

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   18.9.24 20:18:24

. , toisaalta ei ollut, mutta jäätävä syyllisyys tuli silti. Olisi pitänyt tarkemmin huomioida lapsen vikkelät kädet, niin yätä ei olisi tapahtunut.

Muut mokat ovat olleet pienempiä - olen myynyt alkoholia ihmiselle, joka on skarpannut hyvin tiskille tullessaan ja myöhemmin sitten kaduttanut. Nykyään olen sen verran ennakkoluuloinen, että jututan kaikkia pidempään, jos yhtään epäilyttää.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   19.9.24 11:22:57

Ihan alkuaikoina harjoittelijana olin todella hermostunut jos jouduin puhumaan puhelimessa asiakkaan kanssa. Jokusen asiakkaan menetimme, kun en saanut mitään järkevää suustani ja saatoin todeta, että en tiedä kun mulla ei ole sitä tiedostoa/ohjelmaa nyt tässä auki, josta tuo tieto löytyy :D Hienosti hoidettu...

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Suikaloija 
Päivämäärä:   19.9.24 11:56:56

Hoitotyötä tehdessä onnistuin jotenkin vessa-/ suihkureissulla suikaloimaan asiakkaan ihosta 5cm x 20cm ihoriekaleen. Vanhustyötä tekevät varmasti tietävät että joidenkin vanhusten ohut, ryppyinen iho menee rikki ihan äärimmäisen pienistäkin asioista. Tuntui ihan hirveältä. Olin ehkä kääntyessäni osunut jalkaan tai otin jalasta vaistomaisesti kiinni ollessani kyykyssä kun asiakas horjahti tms., en muista tarkkaan.

Mulla ei ollut hoitoalan koulutusta sillä tein työtä väliaikaisesti opiskelujen ohessa, mutta onneksi tajusin rullata ihon takaisin paikalleen ja osasin laittaa haavan päälle sidokset niin, että sairaanhoitajan mennessä paikalle seuraavana päivänä, haava oli lähtenyt parantumaan jo tosi hyvin ja ruvet tuli vain reunoille, eikä sidoksetkaan olleet tarranneet haavaan kiinni. Asiakaskin oli oikein ymmärtäväinen eikä moksiskaan koko hommasta, taputteli vaan rauhoittavasti olkapäälle. Joku toinen olisi voinut saada hepulin.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.24 15:09:11

Sirkkojen siritys naurattaa täälläkin :D Itse nuorena eläinkaupassa harjoittelussa karkuutin pari hamsteria mutta ne eivät sentään jääneet nurkkiin lisääntymään.

Pahin tai ainakin hintavin moka on ollut firman auton parkkeeraaminen seinään. Siinä meni remonttiin vähän muutakin kuin peltiä.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Yrittäjä 
Päivämäärä:   19.9.24 15:25:11

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 18.9.24 05:24:41

Itse asiassa tuo paikka missä kortinlukija kysyi tippiä, oli ketjuravintola, ja syömiset oli 2 hengeltä juomineen n. 70 euroa. Eli siihen Rossoon verrannollinen kaiketi? Ollaan tälle syksylle käyty myös kahdessa muussa "paremmassa" ravintolassa syömässä, ja niissä ei ole tippiä kyselty. Itse en periaatteesta tippiä Suomessa maksa, työntekijän palkan kun kuuluu olla riittävä korvaus työstä. Ulkomailla sitten ei välttämättä olekaan niin hyvä tilanne kuin täällä, joten siellä tippaan jos se on maan yleinen tapa.

--
Täysin sama. En Suomessa ajattelekaan maksavani tippiä koska palkkarakenne ihmisillä on täällä sellainen että sitä ei tarvitse. Tietysti rahaa saa antaa vaikka vastaantulijoille jos siitä tulee hyvä fiilis :D

Mä olen kans käynyt kesällä jossain...ihan perusperus ketjupaikka tyyliin Rosso ja siellä kone antoi mahdollisuuden antaa tippiä. Ok. siis joku leike + ranut + valmiskastike-bearnaise, suht hidasta palvelua (todella hoono soomi) ja aivan perussuoritus. En todellakaan antanut. Mutta siis jokainen tavallaan.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   20.9.24 12:08:07

Ihan uran alussa tein sopimusta, johon laitoin yksikköhinnan kokonaishinnan tilalle. Moka huomattiin vasta kun työ meni laskutukseen. Maksoi firmalle noin 5t.

Isomman mokan tein noin vuosi sitten. Työhöni kuuluu arvioida määriä ja laatuja sopimuksiin. Välillä määrät ovat todella isoja ja sopimuksia syntyy ykköstonneista satoihin tonneihin. Tähän sopimukselle olin määritellyt sekä määrän että laadun täysin päin prinkkalaa ja sadan tonnin sopimus tippuikin pariin kymppiin. Asiakas saama puolella ja pankki soppaan osallisena. Oli melkoinen selvittely kun firman sekä asiakkaan tappiot kymppitonneja. Esimies totesi vain että pitää ottaa opiksi ja sen olen kyllä tehnyt. Ja asiakaskin edelleen meillä vaikka sanoi kyllä siirtyvänsä kilpailijalle :D

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.9.24 12:55:40

Vuotanut vahingossa tietokannan kenen tahansa saataville. Onni onnettomuudessa, ettei kyseisessä kantaversiossa ollut mukana kenenkään henkilötietoja, mutta tuossa olisi silti ollut ainekset isoon vahinkoon koko järjestelmän kannalta.

Tästä jo vuosia aikaa, mutta silti kirkkaana mielessä se tilanne ja tunne kun huomasin virheeni..

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.9.24 13:32:56

Jos olet sellaisessa paikassa töissä, jolla ei ole vastuuvakuutusta mokien varalle, niin vaihda nopeasti paikkaa.
Toki jotkut tietyt vastuut ovat henkilökohtaisia, mutta ne pitää olla kyllä työntekijällä tiedossa. Tietysti mm. rikosoikeudellinen vastuu, mutta muutamia muitakin eri aloilla
Itse olen mokannut monesti ja joskus vähän isostikin. Kukapa niitä kaikkia pitkän päälle enää edes muistaa.

Mokasin tänään asiantuntijatehtävissäni töissä ja mokani tulee maksamaan työnantajayritykselle jo muutenkin vaikeassa markkinatilanteessa yli kymppitonnin. Saan aiheestakin varmasti varoituksen (ansaitusti), ehkä enemmänkin sanktioita. Parhaassa tapauksessa maksan mokan omasta palkasta. Hävettää, nolottaa, koen mittaamatonta epäonnistumisen tunnetta.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Piikle 
Päivämäärä:   20.9.24 14:01:46

40 vuotta sitten annettiin juomarahaa :D siitä moni mies teki ison numeron.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   20.9.24 14:09:14

Piikle, juomaraha ja tippi ovat synonyymejä. Mikään uusi asia kyseessä ei ole, kuten joku tuolla väitti. Taitaa muuten juomaraha olla mainittuna 1940-luvulla julkaistussa tarjoiluoppaassanikin. Omat tiedot aiheesta liittyy jo eläköityneiden kollegoiden tietoon.

  Re: Mikä on pahin tekemäsi moka töissä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.9.24 14:19:14

Mä oon lypsänyt ihan hyvät maidot viemäriin, unohdin laittaa tankin kiinni pesun jälkeen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.