Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Etätyöt / teams

Lähettäjä: Vihreä pallura 
Päivämäärä:   16.9.24 12:23:36

Kytätäänkö teillä teamsin läsnäoloa? Esimiehen tai muiden avuliaiden aatujen toimesta?

Meillä esimiehelle tuntuu riittävän että työt hoituu ja tulosta tulee, mutta firman sisällä on muutama kollega, jotka kuittailee aivan varmasti jos teams liian kauan poistuneena ja he ovat laittaneet siellä viestiä. Muutenkin taitavat kytätä muiden läsnäoloa ja tekevät siitä omia päätelmiään.

Esimiehen esimieskin alkanut nykyään kyttäämään.

Mulla on kyllä töitä ihan riittävästi vaikka ei hiiri liikkuisikaan koko ajan. Lisäksi mulla on käytössä myös asiakkaan kone, joten luonnollisesti kun hoidan näitä asioita, en näy aktiivisena omalla koneella. Pitääkö laittaa joku pyörittämään hiirtä että teams pysyy vihreänä vai mitä hittoa!

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   16.9.24 12:26:13

Laita sinne joku viesti, että soita xxx jos kiireellistä asiaa, teen töitä toisella koneella.

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   16.9.24 12:27:34

En osaa sanoa, itse näyn kaiketi koko ajan teamsissa varattuna erilaisten kalenterivarausten ja merkintöjen vuoksi. Toimisiko tämä myös sinulla?

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   16.9.24 12:30:24

Eiks sulle tuu ilmotukset kännykkään?

Mulla on alakerrassa kone ja jos oon yläkerrassa ja joku kysyy teamsissa jotain niin voin vastata kännykällä.

Kyl myönnän että välillä käyn hiirtä liikuttamassa... Nykyisessä työssä on lepponen aikataulu. Entisessä työssä saikin sitten tehdä koko ajan hommia oikeasti...

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   16.9.24 12:31:38

Ei mulla ole aikaa kytätä muiden palluroita, eikä muilla oo aikaa kytätä mun palleroita. Eikä ne aina edes näytä oikein.

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: rumpu 
Päivämäärä:   16.9.24 12:33:32

Jep, pallurat ei näytä oikein, joskus pysyy keltaisella vaikka olisikin paikalla

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.9.24 12:35:53

Kysyisin onko idea olla "paikalla" vai tehdä töitä.

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   16.9.24 12:37:59

"
Jep, pallurat ei näytä oikein, joskus pysyy keltaisella vaikka olisikin paikalla"

Sama. Saatan olla koko päivän välillä keltaisella vaikka oikea pallura olisi vihreä. En tiedä mistä tää nää pallurat hakee, mulla ainakin on välillä ristiriitaiset tiedot kalenterissa ja puhelujärjestelmässä, niin en tiedä sekoileeko teams siksi. Jos joku noita kyttää, niin antaa kytätä.

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: Oldie 
Päivämäärä:   16.9.24 12:48:43

Jotkut hullut kuulemma kyttäävät, meillä onneksi ei kytätä. Kun osalla on tadaa - teams alertit jopa pois päältä, ettei työ koko ajan keskeytyisi ja ohje on, että jos on kiireellistä tai tärkeää, otetaan puhelin kouraan.

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: xxc 
Päivämäärä:   16.9.24 12:51:29

Itseä kyllä ärsyttää, jos työkaveri on jatkuvasti offline. Tietysti riippuu työn luonteesta, mutta meillä ainakin on paljon sellaisia asioita, mitä pitäisi vaan voida kysäistä kaverilta. Sama jos olisi toimistolla, voidaan kysäistä toisiltamme asioista.

Jos toinen on jatkuvasti offline eikä edes tule online tilaan siinä vaiheessa, kun lähettää viestin, totta kai se herättää ihmetystä, että missä se kaveri on. On myös tosi ärsyttävää, jos joutuu odottamaan kysymyksiinsä vastausta jopa tuntitolkulla. Tai sitten tulee sellainen olo, että ei voi tuolta kaverilta kysyä mitään, mutta se on hankalaa, jos tämä ihminen olisi just se, joka asian parhaiten tietäisi.

Minkälaista sun työ on? Onko teillä asioita, joita pitäisi voida hoitaa muiden kanssa? Vai onko työkavereiden kysymykset sellaisia, että ne voi huoletta jättää vaikka toiseen päivään, eikä kenenkään työt seiso sen takia.

Jos jatkuvasti saat viestejä etkä niitä huomaa tai työkaverit kokevat, ettei sinulle voi laittaa viestejä koska olet offline, pitäisi minusta keskustella siitä, oletko sinä oikea ihminen vastaamaan kysymyksiin & pitäisikö sinulla olla vaikka selkeämmin varattuna aikaa siihen, että olet asiakkaan koneella etkä vastaa teamsiin.

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: Vihreä pallura 
Päivämäärä:   16.9.24 12:58:05

xxc,

Eikö teille makseta puhelimia käyttöön?

Työt ei riipu toisista ellei tarvitse apua/neuvoa tms muuten ole kysyttävää. Näitä tulee hiukan päivittäin mulle.

Itse en ymmärrä miksi ei voi soittaa jos on asiaa.

Laitan pian hiiren kiinni tuulettimeen että on pallurat aina vihreällä ja menen itse päiväunille.

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.9.24 13:03:04

Minä laitan säännöllisesti Teamsin näyttämään tilaksi "poissa"
En myöskään ymmärrä sitä, että ensin pitää lähettää viesti "Moi" ja sitten vasta asia, kun voisi lähettää viestin "Moi, tämä on minun asiani".

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: xxc 
Päivämäärä:   16.9.24 13:04:05

Meillä on toki puhelimet, mutta käytännössä kaikki kommunikaatio hoidetaan Slackissa (vastaava kuin teams). Soittaminen on vain siinä vaiheessa, kun on oikeasti joku hätätilanne.
Ihan vain siksi, että onhan se normaalia, että ihmiset eivät aina voi vastata. On palaveria ja muuta. Mutta kukaan ei istu palaverissa ihan tauotta. Paitsi ehkä tietyt esimiehet ja heistä kaikki tietävätkin etteivät he aina ehdi vastailemaan. Mutta hekin ovat kyllä online ja vastaavat sitten kun ehtivät.
Jos joku on pois koneelta pidempään jostain syystä, hän yleensä kertoo tämän muille ja muut tietävät tavoitella sitten puhelimella, jos tarvetta on.

Jos sen sijaan joku on jatkuvasti offline ilman mitään syytä, se käytännössä tarkoittaa että hän on poissa ja silloin yleensä ei tule laitettua ko. henkilölle lainkaan viestiä. Ja jos näin käy jatkuvasti, se voi olla ärsyttävää, mikäli pitäisi henkilön kanssa kommunikoida.

Eli oletko siis kertonut muille, että sinua kuuluu tavoitella nimenomaan puhelimitse?

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: Vihreä pallura 
Päivämäärä:   16.9.24 13:08:39

Kertonut kaikille 150hlö meidän organisaatiossa, että teen välillä myös toisella koneella töitä, jolloin näytöt siinä kiinni, enkä näe omaa teamsia? No en ole.

Lähimmät ja oma tiimi tietää kyllä, mutta ilmeisesti unohtuu heiltäkin osalta. Noh, nämä samat kyttää myös sitä kuka tulostaa väritulosteita.

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   16.9.24 13:08:58

Xxc: Onko sulla ongelmia työn kanssa kun tarvitset jatkuvasti muiden apua?

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: xxc 
Päivämäärä:   16.9.24 13:16:52

No eihän kaikille tarvitsekaan kertoa, vaan niille, jotka yleensä sinuun yhteyttä ottavat. Ihmiset unohtavat asioita, joten joskus on hyvä myös muistuttaa.

Meillä ainakin firmassa on normaalia kertoa, mitkä on ne toivotut työtavat. Jotkut kertovat, että ovat vaikka päivällä vähän pidemmällä lounaalla, jotkut kertovat että aloittavat päivän myöhemmin, kerrotaan kun lähdetään työmatkalle tai jos on tapana tehdä töitä kuulokkeet päässä, kerrotaan että kuulokkeista huolimatta saa tulla pyytämään apua tai toisilla kuulokkeet on merkki siitä, että haluaa tehdä rauhassa. Nimenomaan siis lähitiimin kanssa jutellaan tällaisistakin asioita, jotta tiimityö sujuisi hyvin.

"Onko sulla ongelmia työn kanssa kun tarvitset jatkuvasti muiden apua?"
Ei sen enempää kuin muillakaan. Sehän on ihan työnkuvasta kiinni, minkä verran pitää olla yhteydessä muihin. Minun työhön kuuluu se, että yleensä muutaman kerran päivässä laitetaan jotain viestiä tiimikavereille erinäisiin asioihin liittyen. Joskus se on avunpyytämistä, joskun kerrotaan jokin huomio mikä muidenkin pitäisi tietää, joskus pitää yhdessä miettiä jokin asia.

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: xxc 
Päivämäärä:   16.9.24 13:19:05

Ja jos aloittaja ei ole oikea henkilö vastaamaan muiden avunpyyntöihin ja kysymyksiin, silloin kannattaa jutella siitäkin. Onko ihmiset ymmärtäneet väärin ja voisivat kysellä joltain toiselta? Tai olisiko jokin parempi tapa hoitaa tällaiset auttamiset?
Jos aloittaja on oikea henkilö auttamaan, silloin valitettavasti lähtisin siitä että aloittajan on myös oltava tavoitettavissa. Koska muutenhan muiden hommat seisoo, jos he ovat riippuvaisia aloittajan avusta.

Tästä kannattaisi ihan tiimin kanssa jutella, että mikä aloittajan rooli on ja miten tätä voisi kehittää, jotta homma toimisi paremmin.

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   16.9.24 14:20:07

En tiedä kyttääkö joku vai ei, onneksi ei ainakaan ole sanonut asiasta mitään. Nuo pallurat näyttää aina ihan mitä sattuu, saattaa olla keltaisella vaikka koko ajan tekisin koneella jotain, ja toisaalta joskus pysyy vihreällä vaikka olisin ollut 2h koskematta koneeseen.

En itse myös aina heti lue Teams-viestejä jos on joku muu asia kesken. En ole mikään päivystäjä jonka tehtävä on kytätä Teamsia jatkuvasti ja jättää kaikki muu kesken jos joku tavoittelee siellä, vaan se on yksi kommunikointikanava siinä missä puhelin ja sähköpostikin ja reagoin yhteydenottoihin sitten kun on hyvä hetki. Joskus vastaan heti, joskus isollakin viiveellä.

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 14:29:38

"muutama kollega, jotka kuittailee aivan varmasti jos teams liian kauan poistuneena ja he ovat laittaneet siellä viestiä."

Meilläkin kuittailtaisiin jos näin kävisi, koska vaatimus on merkata kalenteriin ajat, jolloin ei ole tavoitettavissa. Eli meillä aloittajan pitäisi laittaa kalenteriinsa varattu merkintä "Asiakaskoneella". Silloin kaikki olisi ok!

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: Papu 
Päivämäärä:   16.9.24 14:46:43

Ei meillä kellään kiinnosta, kunhan työt tulee hoidettua.

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   16.9.24 15:32:26

"Xxc: Onko sulla ongelmia työn kanssa kun tarvitset jatkuvasti muiden apua?"

MITÄ. IHMETTÄ.
Juuri laskin, olen ollut tämän päivän aikana Teamsilla yhdeksän eri ihmisen kanssa Teams-chatissa. Ja se on itse asiassa aika vähän. Tähän en laskenut oman tiimin yleistä random-jauhantaa jolle on oma keskustelunsa.

Nykypäivän tietotyö on todella paljon sellaista, että asioiden selvittelyyn ja edistämiseen tarvitaan myös muiden panosta. En pystyisi mitenkään tekemään kaikkea työtäni, jos olisin vaikkapa ainoa tässä firmassa, joka on töissä kuukauden ajan.

Olen it-alalla päällikkötason hommissa. Iso yritys kyseessä. Pikkufirmassa tietysti aivan eri homma.

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.9.24 15:32:35

Minä olen säännöllisesti poissa, do not disturb tai jotain muuta, että saan joskus töitäkin tehtyä. Yleensä luen kellosta viestit samantien ja reagoin, jos joku kysyy jotain kiireellistä. Jos ei, vastaan kunhan ehdin. Minulla on tiettyihin työtehtäviin erillinen kone (ei työpaikan verkossa kiinni), ja saatan toisinaan käyttää sitä koko päivän.

Olisi tosi raskasta, jos joku teamsin palluran väristä koittaisi päätellä mitään siitä, teenkö töitä vai en.

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.9.24 15:35:04

Mulla on taktisesti Teamsissa offline päällä niin saa olla rauhassa

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   16.9.24 16:01:40

"Nykypäivän tietotyö on todella paljon sellaista, että asioiden selvittelyyn ja edistämiseen tarvitaan myös muiden panosta."

Jep, niin on. Ja jos tarvitsen pikaisesti tietoa suunnittelijoilta, kysäisen sellaiselta joka työkalenterinsa mukaan on vapaana. Ja odotan silloin myös saavani vastauksen. Jos tuo suunnittelija olisikin oikeasti asiakastapaamisessa, jonka olisi vain jättänyt merkkaamatta kalenteriinsa, olisin jokseenkin ärsyyntynyt. Koska tuon tietäessäni olisin yrittänyt saada vastausta joltain toiselta.

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: Tyyne 
Päivämäärä:   16.9.24 16:04:14

Mullakin pysyvästi offline teamsissa. Kukaan ei ole asiasta kysynyt, mutta jos kysyy, niin perustelen sillä, että jos asiakkaat (joiden kanssa on kokouksia teamsissa) näkevät mun olevan online, niin alkavat pommittaa viestiä, vaikka yritän tehdä muuta työtä. Se on toki yksi syy ihan oikeastikin. Toinen syy on, että olen yksi firman tehokkaimmista työntekijöistä ja jos jonain päivänä haluan kuluttaa puoli tuntia sohvalla nenää kaivaen kesken työpäivän, niin se ei kuulu kenellekään, tai ainakaan yhdellekään kahvihuoneessa istujalle.

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   16.9.24 16:09:22

^ meillä asiakkaat tai yhteistyökumppanit eivät näe tilaamme teamsissa. Vain yrityksen omat työntekijät näkevät.

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: Tyyne 
Päivämäärä:   16.9.24 16:10:28

Jep: no meillä näkee, kun käytetään samoja järjestelmiä.

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: Vihreä pallura 
Päivämäärä:   16.9.24 16:13:50

Mua taas ihmetyttää miten nykyajan tietotyössä ne tietäjät saa mitään tehtyä kun tälläset pipipali-ihmiset soittelee niille koko ajan ja aina työt keskeytyy. Ja ovat vielä lievästi ärsyyntyneitä joa ei heti sillä sekunnilla tinttarallat saa kiinni. Suunnittele siinä sitten.

"Nykypäivän tietotyö on todella paljon sellaista, että asioiden selvittelyyn ja edistämiseen tarvitaan myös muiden panosta."

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: xxc 
Päivämäärä:   16.9.24 16:30:07

"Mua taas ihmetyttää miten nykyajan tietotyössä ne tietäjät saa mitään tehtyä kun tälläset pipipali-ihmiset soittelee niille koko ajan ja aina työt keskeytyy. Ja ovat vielä lievästi ärsyyntyneitä joa ei heti sillä sekunnilla tinttarallat saa kiinni. Suunnittele siinä sitten."

Niin, sellaista se monen nykypäivän työ on.

Mutta siksi onkin tärkeää sopia ne työskentely tavat. Eli esimerkiksi miettiä ja ohjeistaa oikeat henkilöt, keihin ottaa yhteyttä, jakaa sopivat vastuualueet. Näin yhteydenotot jakaantuu usealle eikä vaikka se yksi kokenut työntekijä joudu vastaamaan jokaiseen kysymykseen, jonka muutkin voisi hoitaa.
Joissain tapauksissa voi olla tarpeen, että tiettyihin henkilöihin ei oteta lainkaan itse yhteyttä, vaan yhteydenpito kulkee vain tiiminvetäjän tms. kautta. Jos henkilö vaikka tekee jotain kriittistä työtä, joka vaatii keskittymistä, häntä suojataan turhalta hälyltä erityisen paljon.

Voidaan myös sopia erilaisia tapoja yhteydenpitoon. Aloittaja esimerkiksi mainitsee, että soittaminen on hänelle ok, mutta suurin osa ei kaipaa puheluita, koska ne ainakin keskeyttävät työnteon. moni ei siksi uskallakaan soittaa ellei ole ihan tulipalo. Tästä kannattaisi myös porukalla sopia, että miten ihmisiin otetaan yhteyttä. Kenties teamsiin tms. voi myös merkata omaan profiilin tiedon, jos vaikka se soittaminen on ok.

Kannattaa sopia myös se, koska pitää olla tavoitettavissa. Esim. onko ok jos on vaikka 4 tuntia päivästä offline tilassa ihan vain siksi, että saa tehtyä omat hommansa rauhassa. Vai pitäisikö tämä jakso vaikka jakaa 2h + 2h, jotta välissä muut voivat ottaa yhteyttä.

Systeemeistä riippuen voi merkata itselleen esim. statuksen, joka kertoo "en ole tavoitettavissa klo 10-14" ja muut tietävät näin ottaa yhteyttä muuna aikana.

Jos oikeasti kokee että "pilipali-ihmiset soittelee kokoajan" ei vika ole näissä "pilipali-ihmisissä" vaan työn järjestelyssä. Silloin kesksutellaan tiimin ja esimiehen kanssa siitä, miten ne työt järjestetään niin, että ehtii hoitaa hommansa.

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   16.9.24 16:43:43

Hyvä että kytätään. On rehellisiä ryä tuöntekijöitä jotka eivät tiskaa, pede pyykiä, tee ruokaa, käy kaupassa työajalla. Röyhkeimmät käyvät jopa harrastamassa ja palkka juoksee

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: No mercy 
Päivämäärä:   16.9.24 17:00:55

Latasin netistä ohjelman, joka pitää palluran vihreänä. Hiukan jännitti, saako työkoneelle asennettua, mutta hyvin asentui.

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   16.9.24 17:25:11

Ei meillä kellään ole aikaa kytätä toisten palluroita! Herää kysymys miten missään työntekijöitä on niin paljon, että niille jää luppoaikaa kytätä toisiaan?

Välillä on pakko jättää viestit huomioitta, vaikka olisi temsissä vastailemassa toisiin viesteihin. Yhden kokouksen aikana saattaa tulla kymmenen ihan eri aiheista viestiä, joihin vastaaminen vaatii selvittämistä ja tarkistamista, ja jos itse vetää kokousta, ei niihin voi reagoida yhteenkään. Sitten voi olla se puolen tunnin väli, missä pitäisi reagoida kaikkeen, syödä lounas, valmistautua seuraavaan kokoukseen ja käydä vessassa. Ei mitään mahdollisuuksia ehtiä aina vastata kaikille, vaikka tietäisi töiden seisovan vastauksen puutteessa. Välillä taas on vaan pakko vaimentaa kaikki viestimet puhelinta myöten, että saa hetken hoitaa keskittymistä vaativia asioita.

"Mua taas ihmetyttää miten nykyajan tietotyössä ne tietäjät saa mitään tehtyä kun tälläset pipipali-ihmiset soittelee niille koko ajan ja aina työt keskeytyy. "

-Eihän ne saakkaan. Kaikki ns. oikea työ on pakko delegoida jollekin vähemmän vastuullisessa asemassa olevalle, koska työrauhaa ei ole, ellet tee töitä aamulla ennen yhdeksää ja iltapäivällä neljän jälkeen. Joka päivä ei vaan työajan puitteissa voi tehdä töitä 6.00-20.00 saadaksesi työpäivän aikana suunnilleen työpäivän verran keskittymisrauhaakin. Ja mitä enemmän delegoit, sitä enemmän niitä yhteydenottoja tulee.

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.9.24 17:31:41

xxc

On pakko olla hr tai markkinointipuolella. Niin turhaa litania kauheat pärjätä ilman mitään kongreettista

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   16.9.24 17:47:59

Oletan, että jokainen osaa laittaa omat Teams-asetuksensa sellaisiksi, että esimerkiksi kesken kokouksen tai keskittyneen työajan ei viestejä tai Teams-puheluita tule. Tietotyöhön ja etätyökulttuuriin kuuluu olennaisena osana oman kalenterin hallinta ja se, että tietää, millä tavalla pystyy olemaan myös tavoittamattomissa ja miten varata aikaa keskeytyksettömälle työajalle. Tässä ketjussa on tullut hyviä vinkkejä siihen. :D

Meillä ei yrityskulttuurissa kovin usein soitella puhelimella, joten yllätyspuhelut eivät ole ongelma. Minulle soittelevat lähinnä asiakkaat, tosi harvoin, ja niihin toki vastaan, mutta työyhteisössä yhteydenotot tulevat poikkeuksetta Teamsin kautta.

Minun ei onneksi tarvitse pikaista vastausta vaativia Teams-viestejä laittaa kuin enimmäkseen muille kaltaisilleni pilipali-ihmisille, joiden KOKO TYÖ on siis sama kuin minulla: pitää pyörät pyörimässä, selvitellä asioita ja tehdä sellaisia asioita, joita ilman isossa yrityksessä työt jossain vaiheessa keskeytyvät. Työni on myös suojella heitä jotka keskittymistä tarvitsevat (asiantuntijoita) vastaamalla kaikkien sidosryhmien vastaavien pilipali-ihmisten kyselyihin.

Jos haluat tehdä keskittymistä vaativaa asiantuntijatyötä jossa kukaan ei häiritse, tämmöinen rooli ei todellakaan ole sinulle. Itselleni ADHD:na se on kuitenkin lähestulkoon unelmien täyttymys.

  Re: Etätyöt / teams

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 19:02:44

Mulla on myös aina harmaa = offline pallura. En myöskään lue työporukan wa viestejä 24/7 tai kuittaa niitä luetuksi heti. Sähköposteihin vastaan saman päivän aikana ja teen työni kuten kuuluu. Kannattaa taktisesti opettaa muut ihmiset näihin työtapoihin alusta asti ja ottaa kaikki paikalla olot pois jos esimies tai organisaatio ei sitä edellytä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.