Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.9.24 10:04:56

Jos töissä mummeli ja nuori mies vitsailevat olevansa nyt salarakkaita, kun oikein sydänkeksejä vaihtelevat, niin osa porukasta ottaa tosissaan.

Tai jos kehuu että sulhanen näyttää niin komealta, niin aletaan puhumaan miten kehuja on ihastunut tähän sulhaseen.

Miksi?

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 10:11:15

No onhan toi nyt vähän omituista vitsailua

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.9.24 10:20:07

Näillä huumoria ymmärtämättömillä on niin vähän sosiaalisia kontakteja, että he ymmärtävät vain sen, mitä netistä katsovat. Ja siitäkin vain puolet.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   16.9.24 10:25:54

esim nepsyt eivät välttämättä pysty kaikkia huumorin sävyjä tulkitsemaan.
Työkaveri on asberger ja juuri kyseiset esimerkit olisi tilanteita joita hän ei tajua.
Minä hänelle usein avaaan jälkikäteen esim palaverissa heitettyä huumoria joka ei aukea hänelle.

Meitä ihmisiä on erilaisia.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: Jokunen 
Päivämäärä:   16.9.24 10:38:24

No mä en välttämättä pitäisi sopivana, riippuen yksityiskohdista. Mutta mä en pidä hauskana montaakaan yleisesti hassuna pidettyä asiaa, esimerkiksi grumpy cat ja röhisevät koirat on mun silmissä eläinrääkkäystä eikä huumoria. Samoin useat 'hauskat kotivideot' perustuu vahingoniloon ja yhdelle nauramiseeen eikä yhdessä nauramiseeen.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.9.24 10:53:10

Jokunen, niin mikä aloittajan esimerkkivitseissä "ei ole sopivaa"?

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: Jokunen 
Päivämäärä:   16.9.24 10:59:34

Riipuu siitä mikä on ihmisten asema toisiinsa nähden. Jos ovat tasavertaiset aikuiset niin suhtautuisin neutraalisti tai korkeintaan miettisin että tarviiko töissä heittää tuon tyylin läppää. Jos ovat asiakas ja työntekijä niin pitäisin tosi arveluttavana.

Mutta muhun ei kyllä mikään puumaläppä iske muutenkaan eikä oikein mikään stereotypioita toistava huumori. Ei vaan ole mun juttu.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   16.9.24 11:23:01

Joko näillä ihmisillä on asperger tms. tai sitten ovat vain kyllästyneet kaikenlaisiin "hauskoihin" kaksimielisyyksiin. Aloituksen esimerkit eivät olleet toki pahoja, mutta on aika yleistä ihan työpaikoillakin heittää kaksimielistä juttua ja haukkua kaikki jotka eivät naureskele mukana tympeiksi tosikoiksi.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: may 
Päivämäärä:   16.9.24 11:33:21

Tuo salarakasläppä on hauska parilla ekalla käyttökerralla mutta sen jälkeen ei enää toimi.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.9.24 11:38:57

Pointtihan tässä nyt ei ollut se, onko läppä hauskaa, vaan se, että joku ottaa läpät tosissaan.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: Noo 
Päivämäärä:   16.9.24 13:05:01

Minä olen kassatyöntekijä, ja se tää sit varmaan on ilmanen höhöhöhö- läppä on menettänyt makunsa ajat sitten. Sen kuullessani heittäydyn täysin kuuroksi.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 13:09:28

Silti Nookin varmaan ymmärtää, että kyseessä on vitsi tai sen yritys, vaikka se ei naurattaisikaan?

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: Vaiva 
Päivämäärä:   16.9.24 13:23:16

. //En ole ikinä ymmärtänyt noita "Tämä on kai varmaan sitten ilmainen", "Voiko sen pistää verotukseen" yms. Vitsejä. Toinen yrittää tehdä työtään ja joku tulee siihen sitten virnistelemään muka hauskoilla vitseillä jotka saa vaan enemmänkin vaivaantumaan.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 13:26:37

No en minäkään niiden "hauskuutta" ymmärrä. Mutta en myöskään luule, että se aasiakas kuvittelisi oikeasti saavansa jotain ilmaiseksi. Ei sen vitsin tarvi naurattaa tai olla millään tavalla hauska, että sen kuitenkin tajuaisi paskaksi vitsiksi.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   16.9.24 13:28:40

Jos jossain hoitolaitoksessa toi pelastaa mummun päivän ja nuori mies on tyytyväinennkunnon saanut tehdä päivän hyvän teon, niin johan täällä "ankeuttajat" itkee. Kaikilla muillakin pitäisi aina olla tylsää ja hymyily pitäis kieltää, koska he itse ovat elämäänsä kyllästyneitä.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   16.9.24 13:33:39

Mietin välillä samaa. Mitään tekemistä sillä ei ole sen kanssa että naurattaako vitsi vai ei vaan tosiaan se että ei osata arvioida onko joku tosissaan vai ei.

Tilannetajun puute on ilmeisesti yksi vaikuttava tekijä, koska tiedän ihmisiä, joilla on kuitenkin ihan hyvä huumorintaju, mutta he eivät silti kykene erottamaan onko jokin puhe läppää, höpötystä vai tosissaan tarkoitettua. Konteksti ja se mitä omassa päässä just sillä hetkellä kulkee, vaikuttaa myös mutta on eri asia meneekö jokin vitsi ohi tai tulkitseeko toisinaan väärin (mitä tapahtuu kaikille) vai ottaako aina kaiken faktana. Ei ole myöskään automaattisesti mikään nepsy-liitännäinen.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: Vaiva 
Päivämäärä:   16.9.24 13:33:58

. //Jotkut ihan oikeasti toteaa tuonkin siihen äänen sävyyn, että sen tuotteen pitäisi sitten varmaan ihan oikeasti olla heille ilmainen, kun tuotteessa ei ole hintaa ja tämä tietenkin on sen tyhmä ja typerän myyjän syytä. Siinä vaiheessa jos toinen esittää asian räyhäämällä, alentavalla äänellä yms. Niin en pidä sitä enää edes minään paskana vitsinä vaan yrityksenä nöyryyttää ja alentaa työntekijää.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: Ääg 
Päivämäärä:   16.9.24 13:39:30

Olen tänään juossut jo tuhat kilometriä kolmeen kertaan edestakaisin kun unohdin puolet kauppaostoksista, auto hajosi tuhannen päreiksi, oli hammaslääkäri ja miljoona muuta hoidettavaa asiaa. Kiva vapaapäivä...

"Eihän kukaan ehdi tuhatta kilometriä päivässä juoksemaan. Ai se auto meni silpuksi! Miten ehdit laskemaan ne palaset? Miten tuollainen päivä voi olla mukava?"

Vitsi ei aina tarkoita sitä, että sille pitäisi nauraa selkäkeikkonaurua mutta kyllä jokainen normaali ihminen tajuaa, jos kyse on vitsistä.

Kehuin entisen kaverini uutta kotia. Yhdestä huoneesta totesin, että oikein minua varten laitettu lempiväriseni tapetit ja sänkykin on valmiina! Muutan siihen ja laitan vielä poreammeen niin kyllä kelpaa. Tämä ex-kaverini oli loukkaantunut, että heille ollaan noin vain muuttamassa ja eihän poreammetta voi laittaa vinttikamariin. Niinpä niin. Olisi edes kysynyt niin olisin kertonut, etten jätä omaa kotiani ja perhettäni ja muuta jonkun toisen lapsiperheen yhteen huoneeseen...

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: Ääg 
Päivämäärä:   16.9.24 13:41:55

Enkä aio varastaa kenenkään koiraa, vaikka sanoisin että "tui tui koilanpentu, saat lähteä meille mun koilaksi "

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: Vaiva 
Päivämäärä:   16.9.24 13:55:35

Ääg//Ei nuo ole vitsejä vaan vertauskuvia.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   16.9.24 13:59:17

"Viekas kuin kettu" on kyllä lähempänä vertauskuvaa.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: tosikot rules 
Päivämäärä:   16.9.24 14:08:33

No just tämä on niin peestä kun ihmiset ( useimmat ) ottaa kaiken tosissaan. Eikä varmasti voi kaikki olla jotain aspergereitä ( sori en muista termiä oikein ) mutta just tollasta mitä Ääg kirjoitti. Ystäväpiirini onkin kutistunut tosi pieneksi koska kelpuutan siihen vain tyypit jotka tajuaa huumoria.
peeäs nimimerkki sisältää sarkasmia

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: tosikot 
Päivämäärä:   16.9.24 14:26:32

Yleensä olen huomannut että tähän auttaa ihan hirveästi se, kun et seuraavana päivänä heitä täysin tosissaan ja vakavalla naamalla (ja suutu kun sinua ei oteta tosissaan vaan nauretaan) jotain aivan samankaltaista kuin mitä edellisenä päivänä heitit täysin läpällä ja sitten nauroit kun sait ihmiset hetken aikaa uskomaan sen. Kokeilkaapa joskus.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   16.9.24 14:45:19

"Kehuin entisen kaverini uutta kotia. Yhdestä huoneesta totesin, että oikein minua varten laitettu lempiväriseni tapetit ja sänkykin on valmiina! Muutan siihen ja laitan vielä poreammeen niin kyllä kelpaa. Tämä ex-kaverini oli loukkaantunut, että heille ollaan noin vain muuttamassa ja eihän poreammetta voi laittaa vinttikamariin. "

MITÄ. Ei kai kukaan aikuinen voi ottaa tällaista tosissaan.. eihän..??
Tuo läppä on sellainen jolla voisi kiusoitella vaikka pikkulasta että voi kun sulla on ihana huone, minä muutan tänne asumaan, ja pikkulapsi siinä jalkaa polkee, että et voi muuttaa kun tämä on MINUN huoneeni! Mutta enpä ole kuullut koskaan, että aikuinen sen tosissaan ottaisi, ilmeisesti jäänyt se pikkulapsiaika kokematta, jossa opitaan, että kaikki mitä puhutaan, ei välttämättä ole totta. Aikuisen pitäisi ottaa tuo positiivisena kehuna.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 14:50:34

"Yleensä olen huomannut että tähän auttaa ihan hirveästi se, kun et seuraavana päivänä heitä täysin tosissaan ja vakavalla naamalla (ja suutu kun sinua ei oteta tosissaan vaan nauretaan) jotain aivan samankaltaista kuin mitä edellisenä päivänä heitit täysin läpällä ja sitten nauroit kun sait ihmiset hetken aikaa uskomaan sen. Kokeilkaapa joskus."

Siis mitä? Kun et seuraavana päivänä mitä?

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   16.9.24 14:52:33

On todella typerää ja loukkaavaa laukoa töissä jotain vitsejä. Tehkää töitä.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.9.24 15:07:15

On myös ihmisiä, jotka "vitsailevat" vaikka ovat tarkoituksella ilkeitä.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: tosikot 
Päivämäärä:   16.9.24 15:20:27

"Siis mitä? Kun et seuraavana päivänä mitä?"

OK. Odota kun haen rautalankakeräni.

Yhtenä päivänä kerrot jonkin asian. Ihmiset ovat ihan "ei oo totta!" Eikä olekaan. Sinä naurat, sehän oli vain läppä, menitte halpaan! Ihmiset tuohtuvat, koska heille tulee hieman huijattu olo.

Seuraavana päivänä kerrot jonkin hyvin samankaltaisen asian. Ei ihan tismalleen samaa tietenkään, mutta pääpiirteittäin hyvin samanlaisen. Ihmiset nauravat, eihän tuo voi olla tosissaan! Sinä kuitenkin tuohdut ja vedät herneen nokkaan, koska tällä kertaa olitkin täysin tosissasi.

Jos kuitenkaan ET toimi yllä kuvaillulla tavalla, niin ihmisille on huomattavasti helpompaa tajuta mikä on vitsailua ja mikä ei.

Selkiskö?

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.9.24 15:37:06

Tosikot: no tuo nyt ei toimi ollenkaan sellaisten ihmisten kanssa, jotka ei nimenomaan tajua ja ottavat kaiken kirjaimellisesti. Ihmettelevät vaan, että onpa sulla oudot jutut

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   16.9.24 16:07:39

"Pointtihan tässä nyt ei ollut se, onko läppä hauskaa, vaan se, että joku ottaa läpät tosissaan."

Totta, pointti meni multa vähän ohi. Jos oikeasti ottaa esimerkiksi aloituksen jutut tosissaan, silloin kyllä sanoisin että henkilöllä on jonkinlainen neuropoikkeavuus. Yhdellä tutulla on asperger, hän uskoo kaiken mitä kuulee.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   16.9.24 16:09:56

"Toinen yrittää tehdä työtään ja joku tulee siihen sitten virnistelemään muka hauskoilla vitseillä jotka saa vaan enemmänkin vaivaantumaan."

Vanhoilla ja kuluneilla vitseillä.
Sehän ei haittaisi, jos joku sanoisi jotain uutta ja viihdyttävää, mutta kun hoetaan noita samoja jotka moni muistaa jo omasta lapsuudestaan 70-luvulta, niin ei ne oikeasti enää jaksa naurattaa.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   16.9.24 18:18:20

Liittyykö vitsailu jotenkin pääsiäiseen?

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 18:37:23

Ilkeät perusnegatiiviset ihmiset eivät halua kuullakaan mistään vitsailuista, hassua sellaselle olis selittää että tää on pelkkää vitsiä. Ei ne halua että muut pitävät hauskaa. Siitä sitä vasta soppa syntyykin ja saadaan syntymään kun toiset vitsailevat sinänsä vakavilla asioilla niinkuin vaikka tuo yks Purra.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: Aihe 
Päivämäärä:   16.9.24 20:07:30

Jos vitsailun aihe on vieras, niin helposti sen ottaa tosissaan.

Esimerkki: Olin aamulla hakenut hevoselle 100 kg (5 x 20 kg säkkejä) rehua. 3 säkkiä täysrehua, 1 säkki kivennäistä ja 1 säkki mashia. Työkaverin auto oli huollossa ja iltapäivällä hän kysyi, voisinko heittää hänet huoltamolle, kun kotimatkani menee siitä läheltä. Lupasin heittää, mutta varoitin, että autossani saattaa haista hevosen ruoka.

Työkaveri katseli rehusäkkejä takapenkillä ja kysyi, kuinka pitkäksi aikaa ne riittävät. Heitin vitsinä, että siinä on hevosen lauantaiherkut. Työkaveri ei tiedä hevosista mitään ja hän uskoi, että hevonen voi herkkupäivänä syödä 5 säkkiä ruokaa.

Toki kerroin sitten, että täysrehusäkki kestää vajaa 2 viikkoa, mash pari kuukautta ja kivennäinen lähes puoli vuotta.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 08:10:54

Vitsailu on usein valehtelua. Joskus on vaikea tietää valehteleeko joku vai ei. Valehteleeko, koska haluaa hauskuttaa. Vai valehteleeko, koska ei haluaa kertoa totuutta.

”Olemme salarakkaat”

- voisi olla totta
- voisi olla vitsi
- voisi olla valhe

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.9.24 10:03:30

Lähettäjä. 

Päivämäärä17.9.24 08:10:54

Vitsailu on usein valehtelua. Joskus on vaikea tietää valehteleeko joku vai ei. Valehteleeko, koska haluaa hauskuttaa. Vai valehteleeko, koska ei haluaa kertoa totuutta.

”Olemme salarakkaat”

- voisi olla totta
- voisi olla vitsi
- voisi olla valhe

No nyt on analyysi. LOL

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: Noo 
Päivämäärä:   17.9.24 14:40:55

"Silti Nookin varmaan ymmärtää, että kyseessä on vitsi tai sen yritys, vaikka se ei naurattaisikaan?"

Ymmärrän sen, että tuollaisten hokija on törppö.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: Mayza 
Päivämäärä:   17.9.24 15:42:03

^ Aina ennemmin huonon vitsin laukoja kuin toisten lyttääjä..

Huumori on tänä päivänä vakava asia.
Mulla kyllä vähän harmittaa kun tykkään roisista läpästä eikä sitä tänä päivänä kukaan tietenkään uskalla viljellä :/

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: Vaiva 
Päivämäärä:   17.9.24 17:20:09

Mayza//Mutta kun se "vitsi" voi olla myös toisen lyttäämistä ja alentamista ja silloin enää en sanoisi sitä vitsitsi vaan tietoiseksi lyttäämiseksi vitsin varjolla. Jos asiakas karjuu minulle miksi tässä ei ole hintaa ja inttää, että saa varmana sen sitten ilmaiseksi niin minä en koe sitä enää vitsiksi, vaikka asiakas kuinka tietäisi ettei tule sitä ilmaiseksi saamaan vaan koen sen töykeänä käytöksenä minua työntekijää kohtaan ja niin ei kuulu käyttäytyä, jos vähänkään kunnioittaa toista. Ei mene enää minulla huonon vitsin tai huumorin.

Minua ei roisi huumori haittaa. Sille on aikansa, tilanteensa ja paikkansa, mutta huonoa ja lyttäävää käytöstä vitsin varjolla en siedä.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: Tyhmä vai ei 
Päivämäärä:   19.9.24 23:32:59

Tänään tuli vastaan tilanne, josta en tiedä, oliko se vitsailua vai ei.

Tapaan erään henkilön, jota en tunne kovinkaan hyvin, parin kolmen kuukauden välein. Tapasimme tänään ja seuraavan kerran tapaamme marraskuussa. Tänään tuli puhetta paikasta X ja kuinka mukava siellä olisi käydä.

Kun tapaaminen oli lopussa, toivottelimme hyvät syksyt ja todettiin, että nähdään seuraavan kerran marraskuussa. Silloin tämä henkilö sanoi, että marraskuussa voisimme tavata paikassa X. Vastasin, että X:ssä käynti pitää jättää ensi kesään ja lämpimään säähän. Marraskuun kylmyydessä sinne ei ole kiva mennä. Tämä henkilö totesi siihen ”ei sitä tiedä, nyt on ollut niin lämmin syksy, että marraskuussa voi olla vielä lähempänä +20°”.

En tiedä vitsailiko hän. Asutaan Keski-Suomessa ja paikka X on myös täällä. Normaalisti ottaisin vitsinä, jos joku sanoo syyskuussa, että marraskuussa täällä on +20° lämmintä. Tämä henkilö kuitenkin tuntui olevan tosissaan ja todella pitävän mahdollisena, että marraskuussa on +20° Keski-Suomessa.

  Re: Miksi ihmiset eivät tajua, mikä on vitsailua?

Lähettäjä: niih 
Päivämäärä:   19.9.24 23:50:53

Juu tämä on tosiaan yksi ongelma. Osa ihmisistä on oikeasti niin tyhmiä, ettei heistä oikein ota pelkästään jutun typeryyden perusteella selvää että ovatko tosissaan vai eivät. Tajua siinä sitten, että mikä on sitä vitsailua ja mikä ei.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.