Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kummiudesta..

Lähettäjä: Kummitäti 
Päivämäärä:   16.9.24 05:29:27

Miten toimisitte?

Minulla on 9-vuotias kummilapsi jonka äidin kanssa on välit hiipuneet monestakin syystä johtuen. Olen muistanut lasta syntymäpäivänä ja jouluna. Takaisin äiti lähettää viestin kiitos, joskus ei sitäkään. Ei nähdä kummilapsen kanssa. Koen, että hän on vielä sen verran nuori, että suhteen ylläpitäminen vaatisi myös vanhemmalta aktiivisuutta. Itse taas olen ollut suhteessa vanhempaan aktiivinen, mutta en enää jaksa olla se ainoa, jonka vuoksi välit viilenneet.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Kummitäti 
Päivämäärä:   16.9.24 05:31:09

Niin ja siis kysymyksestä miten toimisitte, yrittäisittekö muodostaa jotain ihmissuhdetta toisella paikkakunnalla asuvaan lapseen? Kuinka pitkään lähettäisitte lahjan?

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Rewe 
Päivämäärä:   16.9.24 06:24:39

Käyn tuonikäisten kummilasteni kanssa reissuilla ja vierailen syntymäpäivinä. Joululahjat vien myös. Muuten viestitellään silloin tällöin. Välimatkaa on.

Onko tapauksessasi äiti kieltänyt kyläilyt puolin ja toisin? Vai etkö ole itsekään kiinnostunut näkemään lasta?

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.9.24 06:31:32

Minä lopetin yhteydenpidon ja lahjojen ostelun. Ei olla oltu moneen vuoteen enää tekemisissä enkä ole vuosiin nähnyt lasta enkä hänen vanhempiaan.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Aikansa elähtänyt 
Päivämäärä:   16.9.24 08:16:42

Tuollaista se on kun ristiäisiin se kummi on pakko haalia ja on sinä hetkenä tarpeellinen.
Sen jälkeen on lahjakone lapselle.
Käytännössä kukaan ei kärsisi jos kummius loppuisi koska ne lahjatkin on yks riesa hankkia. Täällä ei muuta kysellä kuin mitä taas ostaisi sille kummilapselle jolla on jo kaikkea.
Jos aloittaja oikeasti välittää kummilapsesta niin lähetä niitä lahjojasi. Kyllä lapsi niistä sut muistaa mutta siinä se suhde sitten onkin. Saat ainakin hyvän omantunnon kun olet toiminut lahjakoneena.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Kummitäti 
Päivämäärä:   16.9.24 08:40:57

Aikansa elähtänyt - ei he oo järjetäneet ristiäisiä. 

Mulla on useampi kummilapsi ja osan heistä kanssa todella tiivis ja hyvä suhde, samoin meidän lasten kummeilla.

- no tätä pohdin itsekin. Voisin pitää lapsen kanssa yhteyttä, mutta äidillä ei ole mitään oma-aloitteisuutta sen suhteen. Mä en taas vaan enää jaksa.

Rewe - tää just mulla ehkä kaihertaakin, koska muiden kummilasteni kanssa kyllä oon tekemisissä, osan kanssa tiiviimmin ja osan kanssa vähemmän, mutta yhteys silti on. Erona se, että myös heidän vanhempiinsa on yhteys joka on molemminpuolinen. Hehän eivät järjestä mitään syntymäpäiväjuhlia, joissa voisi edes vierailla. Lapsella on puhelin, mutta mulla ei ole hänen numeroa. Lapsen vikahan tämä tilanne ei ole millään lailla, mutta kieltämättä kun välit hänen äitinsä kanssa on hiipuneet, on omatkin intressit myös lapsen suhteen vähentyneet. En kuitenkaan haluaisi hyljätä lasta ihan täysin, siksi oon kuitenkin muistanut syntymäpäivänä ja jouluna (lähetän kortin ja lahjan). Nyt ei olla kohta kahteen vuoteen nähty. Oon auttanut äitiä tosi isosti hänen hankalassa elämäntilanteessaan, myös taloudellisesti, ja oon ollut tukena. Nyt vaan oma jaksaminen on loppu, koska äidin tuhoisat käyttäytymismallit eivät lopu, vaan hän painii kerta toisensa jälkeen samoissa ongelmissa eikä halua muuttua. Tein siis ratkaisun, että minä (joka olin kannatellut meidän ”ystävyyttä”) lopetan oman aktiivisuuden ja kas, sieltä ei ole enää kuulunut mitään. Hankala tilanne ja kyllä tämä on vähentänyt halua tavata lasta.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.9.24 08:45:36

Millaista aktiivisuutta toivot vanhemmilta?

Aika hankala tapaamisiakaan on vamhempien vaan järjestää, paitsi toki kahvittelukutsut kylään, sehän tuntuisi siltä että tuupataan lasta väkisin hoitoon jos ilman vanhempia yritetään tuupata lasta kummille.

Sellaiset tarjoukset täytyy tulla kummilta.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Aikansa elähtänyt 
Päivämäärä:   16.9.24 08:49:57

Olet siis joku kummi vaikka ei ole ollut ristiäisiäkään
Sitä paremmalla syyllä voit lopettaa pelleilyn

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   16.9.24 08:52:38

Kummius on kyllä ihan höpö höpö juttu. Yleensä vielä sen verran sairasta, että äidit valitsevat kummiksi sen, jonka kanssa lapsen olisivat oikeasti halunneet (tästä omassa kaveripiirissä lukuisia esimerkkejä).

Oman kummilapsen isä on aina leukaillut, kuinka kummitäti voi ostaa sitä ja tätä, viedä sinne ja tänne reissuun. Anteeksi nyt vaan, mutta mikä velvollisuus kenelläkään on kustantaa hänen lapsensa poneja, reissuja jne? Ei mikään. Kaikista ällöttävintä tässä taloudellisessa painostamisessa on se, että tämä isukki on todella hyväpalkkanen diplomi-insinööri ja itse olen ollut tuohon aikaan huonopalkkainen aspa.

Kun lapsi oli pieni, sitä dumpattiin minulle paljon hoitoon. Oli myös tosi tavallista, että jos oli luvattu tulla hakemaan klo 8 illalla, tultiinkin vasta klo 22 jälkeen. Oma arkeni oli sellaista, että oli todella vaikea järjestää koko päivän kestäviä lapsenvahtikeikkoja.

Joten koko kummihomma hiipui omalta osaltani omaan mahdottomuuteensa. Eikä ole ollut ikävä näitä velvollisuuksia.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: hmmm 
Päivämäärä:   16.9.24 08:53:56

Mä varmaan vaan lopettaisin lahjojenkin lähettelyn.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Kummitäti 
Päivämäärä:   16.9.24 09:03:54

” Millaista aktiivisuutta toivot vanhemmilta?

Aika hankala tapaamisiakaan on vamhempien vaan järjestää, paitsi toki kahvittelukutsut kylään, sehän tuntuisi siltä että tuupataan lasta väkisin hoitoon jos ilman vanhempia yritetään tuupata lasta kummille.

Sellaiset tarjoukset täytyy tulla kummilta.”

Tässä tapauksessa äidiltä, isä ei ole kuvioissa juurikaan mukana.

Ihan just niitä kahvittelukutsuja, mutta jos ei äitikään ole enää yhteydessä, niin hankalapa niitä on vastaanottaa.

Ehkä minä vielä hetken lähetän lahjoja, mutta jos ei mitään sieltä suunnasta kuulu (edes kiitosta) niin kai minä vaan annan olla.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   16.9.24 09:09:53

Kirjoita seuraavaan korttiin lapselle puhelinnumerosi ! Tai kirjoita lahjan sisään kirje, joku kiva ja kepeä ja noin, mutta toivo siinä yhteyden pitämistä ja laita numero/wa jotain ! Jos ottaa yhteyttä siihen niin haluaisi jonkinlaiset oikeat välit ja jos ei niin... Tietysti voisit yrittää sitä numeroa onkia ja ottaa henk koht yhteyksiä, siellä koneissa nämä nykylapset kuitenkin ovat.
Mikään pakko ei ole, ei varsinkaan lahjoja lähetellä "tyhjyyteen", kummin hommahan olisi huolehtia että lapsi saa kristillisen kasvatuksen eikä lahjat...

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.9.24 09:10:10

Voisitko kokeilla sanoa ihan selkokielellä että nyt kun lapsi on isompi, olisi susta mukavaa ja luontevaa olla enemmänkin haluttaessa lapsen elämässä?

Pari kertaa itse kysellä koska nähtäisiin ja ellei edelleen mitään tapahdu niin sitten jättää sille yksi-kaksi lahjaa vuodessa tasolle.

Toki jos sua ei kutsuta synttäreille, niin sitten ei tietenkään tarvitse lahjoakaan.

Se lapsiakin kun on tosi kiireistä ja päivät vaan menee yhdellä hulinalla, niin tapaamisten sopiminen voi helposti vaan jäädä. Lapsella varmaan jo useampi harrastus ja loppuina iltoina haluaisi nähdä kavereitaan ja läksytkin pitää hoitaa. Toki kumminkin kanssa varmasti aikaa löytyy kun sen vaan ottaa, mutta helposti se elämä tuntuu vaan menevän hujahduksessa kun on niitä lapsia.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.9.24 10:12:39

Minusta tuli siskon lapsen kummi. Kävin kylässä, vein lahjoja. Sitten alkoi marmatus, kun en hoida lasta. Jopa muut sukulaiset soittelivat ja haukkuivat kun en hoida. Pahimmillaan olisi pitänyt hoitaa ainoana vapaapäivänäni viiteen viikkoon, kun sisko oli sairaslomalla ja halusi shoppailemaan.

Joskus suostuin hoitamaan että vanhemmat pääsivät syömään. Minulla oli herätys varttia vaille viisi, joten sovittiin että pääsen kotiin niin että olen klo 23 kotona kun koirat piti vielä hoitaa. Tuo oli sellainen aika, että nuorena jaksoi yhden yön noilla yöunilla.

Noh, eivät sitten halunneet tulla niin aikaisin kotiin, koska halusivat käydä vielä hih yksillä tai kaksilla. Olin kotona yhden jälkeen, melkein puoli kahdelta. Siitä koirat ulos jne niin eipä uni enää tullut. On se kumma, kun ei kummitäti hoida.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   16.9.24 10:27:21

Koko kummitus on aivan vanhanaikasta. Kannattaa valita kummiksi oma veli tai sisko, muiden kans yhteydenpito hiipuu ajan kuluessa kuitenkin.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: oyuto 
Päivämäärä:   16.9.24 11:29:56

"Koko kummitus on aivan vanhanaikasta. Kannattaa valita kummiksi oma veli tai sisko, muiden kans yhteydenpito hiipuu ajan kuluessa kuitenkin."

Luuletko, että se sisko tai veli on läheisen verisukulaisuuden takia joku suojaava tekijä? :D Voi kuule, ei se ole. Luitko yhtään tätä ketjua?

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Kummitäti 
Päivämäärä:   16.9.24 11:36:46

Tuplapisteellä ja Hmm tosi hyviä pointteja! Taidankin tehdä joululahjan suhteen just näin, että laitan omat yhteystiedot ja kyselen kuulumisia.

Sen verran tiedän, ettei lapsi harrasta mitään, joten kotonaan on arkena. Toki mun arki-illat on pitkälti kiinni ja koska välimatkaa on 150km niin tapaaminen pitäisi sijoittua viikonloppuun. Joululomalla voisikin olla tähän hyvin aikaa, joten tapaamisen ehdottaminen joululomalle olisi luontevaa.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Kummitäti 
Päivämäärä:   16.9.24 11:37:45

Ja mun veljillä ei ole lapsia ja mun veljet ei ole meidän lasten kummeja, muuten on kummiudet menneet ihanasti, tämä on nyt poikkeus!

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.9.24 11:40:51

Meidät pyydettiin kummeiksi miehen kanssa tyyliin just sen takia et lapsi (ja sisarukset) saisivat mahd. paljon lahjoja, meitä kummeja oli yhdellä lapsella yht. 4. Välit vanhempiin viileni syystä x, ei olla sen jälkeen osteltu yhtään mitään. Vanhemmilla ollut mahdollisuus pitää yhteyttä, mutta kun ei niin eipä kiinnosta olla vaan lompakko heille, lahjatoiveetkin oli aina suht tyyriitä.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   16.9.24 11:56:41

Näihin tyyriisiin lahjatoiveisiin on törmätty ! Ihan hullua, että alle 10-vuotiaillakin on lahjalistat syntymäpäiville ja jouluille, mitkä alkavat tyylillä "i pad" ja ihan tosissaan, ei mitään lasten ponihaihattelua vaan tarkasti vanhempien kanssa harkittuja listoja mistä vanhemmat itse ovat poistaneet jonkin halvan kivan jutun ja loppu annetaan kummeille (mitä lapsella nykyään kuuluu olla kamalan monta että ne lahjat tulevat) ja mummeille. Ihan oikeasti mistä joku eläkeläinen maksaa satojen eurojen lahjoja 2 kertaa vuodessa ? Tai tavan lapsiperhekään kummilapselleen.
En näe kummeja myöskään minään lapsenlikkoina tai ainakaan omat tai kavereiden kummit sitä ikinä olleet vaan turvallisia aikuisia kenen luona perheen kanssa käytiin ja olivat muutenkin "olemassa" (moni meistä jatkoi myös "vastavuoroisesti" joulu- tai syntymäpäivämuistamisia kun vain tultiin sellaiseen ikään että oli mahdollista ja luontevaa)

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Rewe 
Päivämäärä:   16.9.24 17:15:51

Oletko siis ihan suoraan sanonut, että haluaisit vaikka viedä lapsen elokuviin, mikä päivä sopisi? Tai synttärien lähestyessä kysynyt, milloin sopisi tulla moikkaamaan synttärisankaria? Pyytänyt lapsen puhelinnumeron?

Toki jollet halua lapsen kanssa olla tekemisissä, älä ole. Se on ihan ok, mutta omakin päätöksesi, ei vain kaverin syytä.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Kummitäti 
Päivämäärä:   16.9.24 22:57:48

Rewe, ei toki ole kaverin vika jos päätän olla pitämättä yhteyttä. Sitä tässä pohdinkin, että lähetänkö lahjoja ja yritänkö pitää jollain tavalla ihmissuhdetta yllä vai en. Huomattavasti hankalampaa tämä on, kun lapsen äitiä ei enää yhteydenpito minun kanssani kiinnosta.

Olen joskus käyttänyt lasta esim. Teatterissa lasten näytelmässä ja pitsalla, mutta tästä on jo aikaa ja oltiin äidin kanssa silloin läheisesti tekemisissä.

Seuraavaan korttiin (joulukortti?!) voisin laittaa konkreettisesti vaikka tarjouksen elokuvista tmv ja ajattelisin, että lapsi voi myös itse ottaa yhteyttä.

Nyt olen havahtunut siihen, että lähetän lahjat, äiti vastaa joskus että kiitos, joskus ei kuulu mitään. Siksi pohdin tilannetta, että jatkanko lahjojen lähettämistä, Yritänkö vielä muodostaa jotain lapsen kanssa vai annanko olla.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Rewe 
Päivämäärä:   17.9.24 04:06:40

Eli et ole edes yrittänyt olla lapsen kanssa tekemisissä.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Kummitäti 
Päivämäärä:   17.9.24 11:35:02

Rewe, olen käyttänyt lasta pirtsakka, leikkipuistossa, teatterissa ym, eli en ole yrittänyt olla lapsen kanssa tekemisissä. Mielenkiintoinen tulkinta.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   17.9.24 12:02:09

Tulee sellainen kuva tuosta kummiudesta, että vuosia sitten on yhteyttä ja yhteisiä menoja ollut, kun välit olleet äitiin läheiset. Viime vuodet välit jostain syystä viilenneet ja lapseen ei ole oltu yhteydessä muuta kuin lahjojen muodossa.

Lapsi on jo 9-vuotias. Soita sille lapselle suoraan vaikka kerran kuussa. Juttele niitä näitä. Luo suhdetta uudelleen. Et siihen hänen äitiään tarvitse. Kummina olo on vastuuta, sinun vastuulla on yhteydenpito, ei lapsella tai hänen äidillä.

Millainen kummi haluat olla? Läheinen vai tuntematon? Lämmin vai näkymätön lahja-automaatti? Päätä millainen haluat olla ja ala toimimaan sen mukaisesti.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Kummitäti 
Päivämäärä:   17.9.24 14:26:27

Ella - ei kuitenkaan vuosia sitten. Äidin knssa välien hiipuminen on toki tapahtunut pikkuhiljaa, mutta on silti kohtuullisen tuore asia. Olen tämän vuoden ajan aktiivisesti paininut asian kanssa ja kesän aikana päätin, etten enää itse ole se aloitteellinen, joska tämä on ollut pidempään täysin minun varassa oleva ihmissuhde. Jouluna tulee kaksi vuotta siitä kun olen viimeksi tavannut kummilapseni, sen jälkeen ollaan vielä oltu vähän enemmän äidin kanssa tekemisissä.

Mutta kuten sanottu, ehkä itse vielä yritän tämän asian kanssa toimia, mutta jos sieltä suunnasta (kummilapselta tai äidiltä) ei tule aktiivisuutta tämän kummisuhteen eteen, niin en aio murehtia asiaa sen enempää. Lapsella on syyskuussa syntymäpäivä ja kirjoitin lapselle kortin ja lähetin lahjan. Ei kuulunut mitään. Laitoin äidille viestin jossa kysyin tuliko perille, niin vastasi että joo. Toimintatapoja on toki erilaisia, mutta itse olen opettanut omat lapset ja minut on opetettu siihen, että lahjan saaja kiittää lahjasta ja jos on esim. Kirje tai kortti mukana, niin vastaa siihen. Ihmiset toki toimii eri tavoin.

Välien viileneminen tai minun jaksamisen loppuminen kulminoitui vuosi sitten tapahtuneeseen asiaan kesällä. Äidillä oli vaaralliseksi luokiteltava koira jonka kanssa oli jo ollut useita ikäviä tilanteita kun koira oli toklannut lapsia. Aiemmista tapahtumista olimme jutelleet äidin kanssa ja puhuttiin siitä, että koira on vaarallinen. Vuosi sitten äiti sitten päästi taas tapahtumaan tilanteen, jossa koira puri yhtä perheen lapsista kasvoihin niin, että joutuivat käymään sairaalassa. Sen jälkeen äiti tietysti laittoi paniikissa viestiä ja soitteli, että miten hänen kannattaa toimia, ja kuvioissa hankaluuksia aiheuttava isä tietenkin villiintyi tästä ihan täysin. Isä on aiheuttanut ihan hirveästi hankaluuksia ja minä aikoinaan äidin lapsineen kuskasin turvakotiin isältä ja asetin siinä itsenikin vaaraan. Tää oli jotenkin sellainen viimeinen niitti, kun taas toimitaan ihan järjenvastaisesti ja saatetaan lapset vaaraan ja annetaan isälle taas uusi lyömäase. Oon kuormittunut näistä itse ihan älyttömästi, kun mietin sitten ihan liikaa ja valvon yöt.

Aloin silloin itse harventamalla yhteydenpitoa tosi radikaalisti ja kas, siinä vaiheessa huomasin, että eihän äitikään pidä enää juuri yhteyttä. Kieltäydyin myös lainaamassa enää rahaa (en saa omiani koskaan takaisin ja oon varmaan pari tonnia hänelle antanut/lainannut). Näiden ja monien muiden syiden takia, olen halunnut pestä itseni tästä hommasta pois ja pidän äidin kanssa suhteen yllä lähinnä sosiaalisessa mediassa, en enää jaksa.

Tiedän, että kummilapsi on näihin täysin syytön, mutta myönnän, että ei mitään valtavaa intressiä ole olla hänenkään yhteydessä ja nähdä ihan hirveästi vaivaa, varsinkaan jos sieltä ei kuulu mitään takaisin.

Toki voin ja ehkä teenkin niin, yrittää olla kummilapsen suhteen vielä itse aktiivisempi, mutta jos se ei siitä lähde, niin sitten annan olla.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Rewe 
Päivämäärä:   17.9.24 14:32:52

Et ole kahteen vuoteen nähnyt lasta. Et vastannut kysymyksiini, oletko sopinut aikoja tapaamisille tai pyytänyt numeroa, eli oletan että et. Silloin kyllä tulkitsen, ettet ole yrittänyt olla lapsen kanssa tekemisissä.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   17.9.24 14:47:48

Se kummilapsesi asuu tuon kaiken kakan keskellä ja sinä hylkäisit hänet, kun sinä et jaksa. Sinä voisit olla hänelle se turvallinen aikuinen. Miksi muuten ryhdyit kummiksi, jos asia ei sen ihmeemmin kiinnosta? 9-vuotiaalta on turha vielä odotella mitään oma-aloitteisuutta yhteydenpidon suhteen. Sinulla se vastuu on.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Kummitäti 
Päivämäärä:   17.9.24 14:50:58

Rewe - no voit vapaasti olla sitä mieltä.

Olen esimerkiksi viimeisimmässä kirjeessä syyskuussa kysellyt kuulumisia ym, laitoin äidin puhelimeen viestin kun koulut alkoi, kyselin miten on mennyt ja toivotin hyvää koulun aloitusta. Näihin ei tule vastauksia. Voin toki vielä konkreettisesti ehdottaa jotain päivää, mutta mulla on nyt sellainen tilanne, etten pysty päivässä ajamaan 300km tapaamaan lasta ja äiti ei voi häntä tuoda tänne. Joululomalla ehkä voisi onnistua, että menen sinne, jos se heille sopii.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Kummitäti 
Päivämäärä:   17.9.24 15:00:19

No, nyt laitoin äidille viestin, jossa kysyin lasta mun kanssa tapahtumaan x. Katsotaan mitä vastaa.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: xxc 
Päivämäärä:   17.9.24 15:00:53

"Lapsi on jo 9-vuotias. Soita sille lapselle suoraan vaikka kerran kuussa. Juttele niitä näitä. Luo suhdetta uudelleen. Et siihen hänen äitiään tarvitse. Kummina olo on vastuuta, sinun vastuulla on yhteydenpito, ei lapsella tai hänen äidillä."

Minusta kummiudesa vastuu on kyllä ihan yhtä paljon lasten vanhemmilla kuin kummilla itselläänkin. Kun lapsi on vielä pieni (siis esim. ala-asteikäinen tai nuorempi), on aika vaikea pitää suhdetta oikeasti yllä vaan soittelemalla. Lapsen silmissä kyse on lähes tuntemattomasta aikuisesta, sellaisen kanssa juttelu on lapselle todennäköisesti vain tylsää tai outoa. Kyllä tuon ikäiset vaatii sitä, että oikeasti tavataan säännöllisesti ja vietetään aikaa yhdessä.

Mutta koska ton ikäinen ei voi vielä itse omia menojaan suunnitella, kyllä se vaatii että aikuiset keskenään sopivat, koska kummi lasta tapaa ja mitä he tekevät. Jos vanhemmat eivät ole tässä asiassa aktiivisia ja innokkaita, en syyttäisi kummia siitä, että suhde vähitellen hiipuu.

Jos lapsi olisi vanhempi, voisi kummi paremmin ylläpitää suhdetta kaksistaan lapsen kanssa. Yläasteikäinen jo osaa paremmin kertoa omista menoistaan ja sen ikäisen kanssa voi jo suunnitella asioita ilmankin vanhempia. Tosin kyllähän vielä yläasteikäisenkin menoista pitää sopiva myös vanhempien kanssa eikä voi välttämättä luottaa siihen, että lapsi menoista kertoo.

Minusta on myös aika rankkaa sanoa, että aloittaja hylkäsi lapsen. Jos aloitatja ei ole lasta pariin vuoteen edes nähnyt ja sitä ennenkin ilmeisesti vain satunnaisesti, hän on ollut lapselle kuin kuka tahansa sukulainen tai vanhempien ystävä. Tyyppi joka välillä käy kylässä ja tuo lahjoja, mutta ei mitenkään läheinen. Lapsi siis tuskin on mitenkään kokenut hylätyksi tulemista, jos suhde on vähitellen vaan hiipunut.

Jotkut toki ottaa kummiuden tosisaan ja tekee siitä isonkin numeron, mutta ainakin minun piireissä kummius on enemmän sellainen kunniatitteli, joka annetaan läheiselle ihmiselle lapsen syntyessä ilman sen suurempia odotuksia. Usein kummiksi valitaan henkilö, joka nyt muutenkin käy lapsen synttäreillä ja saattaa jopa auttaa hoitamisessa, eli joko sukulainen tai läheinen ystävä. Jos joku ottaa kummiuden niin tosisaan, että alkaa oikeasti omatoimisesti ylläpitää suhdetta lapseen, hyvä niin. Mutta aika harvassa nämä tapaukset on. Usein saattaa käydä niinkin, että suhde kummiin hiipuu ja sen sijaan tärkeämmäksi aikuiseksi nousee joku toinen henkilö, joka lapsen elämään kuuluu.

--

Aloittajalle sanoisin, että tee ihan miten itse haluat. Jos haluat tutustua tähän lapseen paremmin, pyydä vanhemmilta hänen puhelinnumero ja ala soittelemaan lapsen kanssa ja tietenkin käy tapaamassa lasta. Vie hänet vaikka johonkin tapahtumaan tms. Jos et jaksa ylläpitää suhdetta tai vanhemmat eivät sitä edesauta, anna olla.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Kummitäti 
Päivämäärä:   17.9.24 15:05:54

Ella - no minäpä en niille kotioloille mitään mahda. Lastensuojelu on käynyt siellä useita kertoja, esimerkiksi tuon koiraepisodin takia. Rajansa se on minullakin. Mulla on oma perhe, olen ihan varmasti heidän eteen tehnyt enemmän kuin moni muu ikinä tekee kenenkään toisen eteen. Ihan pakko on pitää omasta mielenterveydestä kiinni. Siinä vaiheessa kun omat yöunet menee näitä asioita murehtiessa, niin on pakko laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Mun perhe ja lapset tarvii myös mua.

Tiedän että lapsi on pieni eikä tietenkään yhteydenpitoa voi sälyttää hänelle. Siksipä tämä on hankaloitunut, kun äitinsä on täysin passivoitunut.

Kuten juuri kerroin, laitoin äidille viestin, katsotaan mitä vastaa.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Kummitäti 
Päivämäärä:   17.9.24 15:08:20

xxc - kiitos näistä ja että selvästi ymmärrät myös mun pointin.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Kummitäti 
Päivämäärä:   17.9.24 15:10:52

Ja Ella, vielä tähän ” ei ihmeemmin kiinnosta ” kohtaan, ihan mielenkiinnosta, oletatko että kummin tehtävä on olla päivittäin yhteydessä lapseen vai mitä? Olen aika paljon tehnyt myös lapsen kanssa asioita, mutta ei nyt olla koskaan vietetty niin tiiviisti sikaa yhdessä. Kuulostaa siltä, kuin kummin velvollisuus olisi olla jatkuvasti lapsen elämässä mukana tai on huono kummi.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   17.9.24 15:14:15

Mulla kävi aikoinaan niin, että serkkuni pyysi mua kummiksi lapselleen ja olin itse silloin 19-vuotias. Noh, kävin kummilapsen luona aina silloin tällöin vierailulla, ostin joululahjaa ja synttäreilläkin kävin mutta sitten lähdin opiskelijavaihtoon ulkomaille vuodeksi ja yhteydenpito jäi melko heikoille kantimille. Palasin ja jatkoin opiskeluja ja yritin joululomalla käydä mutta yht' äkkiä se ei enää sopinutkaan. Parina jouluna yritin mutta kun kolmannen kerran sovittu vierailu peruttiin serkkuni toimesta niin totesin, että antaa olla.

Todella harmi lapsen kannalta mutta jos vanhemmille ei ikinä käy, että sinne mennään kylään niin eipä siinä mitään asialle mahda.

Nyt olen kummi mieheni sisarusten lapsille ja ollaan paljon tekemisissä. Asia tosiaankin on niin, että kummiudessa on myös kummilapsen vanhemmilla iso merkitys. Ilman heitä ei oikein sitä yhteyttä voi rakentaa.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   17.9.24 15:15:17

Olen ilmeisen vähemmistöä, jolle kummius merkitsee sitä alkuperäistä tarkoitustaan eikä tätä nykypäivän titteliä kaverille ilman syvempää merkitystä.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Kummitäti 
Päivämäärä:   17.9.24 15:28:59

Ella, niin minullekin merkitsee muiden kummilasten kohdalla.

Tämän kyseisen kummilapsen kohdalla ei voi merkitä, koska lasta ei ole kastettu eivätkä he kuulu kirkkoon. Tässä tapauksessa on vaan pyydetty silloista läheistä kaveria kummiksi.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: xxc 
Päivämäärä:   17.9.24 15:31:53

"Olen ilmeisen vähemmistöä, jolle kummius merkitsee sitä alkuperäistä tarkoitustaan eikä tätä nykypäivän titteliä kaverille ilman syvempää merkitystä."

Niin siis alkuperäinen merkitys on tarjota lapselle kristillistä kasvatusta. Kyllä, olet vähemmistöä.

Sanat ja merkitykset muuttuu. Suomessa on enää hyvin vähän kristittyjä, jotka oikeasti noudattavat uskontoa, suurin osa on tapakristittyjä, joilla uskonto ei elämässä näy sen enempää ja monella ekat kirkkokäynnit tulee vasta, kun käy riparin. Yhä useampi on myös ateisti. Miksi siis kaipaisi lapselleenkaan erityistä kristillistä kasvattajaa?

Mutta yhtä hyvin voisi ihmetellä vaikka joulua. Kuinka monelle se vielä merkitsee sitä, mitä se on merkinnyt kristinuskossa? Entä kuinka moni miettii joulua pakanallisten perinteiden kautta? Kyllä se joulukin on suurimmalle osalle vaan kiva perhejuhla ilman sen suurempia uskonnollisia (yhtään minkään uskonnon mukaisia) perinteitä.

Mutta vaikka kokisit kummin olevan edelleen se kristillinen kasvattaja, eipä se kummi voi tätäkään tehtävää hoitaa, jos vanhemmat eivät sitä mahdollista. Aika vaikea kummin on esimerkiksi käydä tapaamassa pientä lasta, jos vanhemmat eivät kylään päästä tai kutsu.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Kummitäti 
Päivämäärä:   18.9.24 11:12:42

Laitoin päivämäärän ja klo ajan äidille milloin voisin tehdä lapsen kanssa jotain. Vastasi, että onnistuu jos pääsee kuljettamaan. Tää tapaaminen olisi ensi viikon viikonloppuna.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: Kummitäti 
Päivämäärä:   22.9.24 16:17:51

Päivitystä vielä tähän caseen. Kysyin äidiltä, voisiko lapsi tulla junalla jos hän ei pääse kuljettamaan. Vastasi, että katsotaan. Ei ole sitten kuulunut mitään. Jos ei tähän lähde mukaan ja mahdolliset seuraavatkin ehdotukset kariutuvat, niin hankalaa on muodostaa suhdetta.

  Re: Kummiudesta..

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   22.9.24 22:00:54

Minä lopetin yhteydenpidon ja lahjojen ostelun. Ei olla oltu moneen vuoteen enää tekemisissä enkä ole vuosiin nähnyt lasta enkä hänen vanhempiaan.

- Minulla sama

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.