Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kotiruuan hinta, kustannuslaskelmaa

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   15.9.24 08:42:04

Huvikseni tein kustannuslaskelmaa tarvikkeiden osalta pullien leipomisessa.
Otin Kotilieden pullataikinan ohjeen ja laskin litran taikinan kustannukset. Litran taikinasta tulee 80 pullaa. En ottanut mukaan sähkön osuutta enkä työn arvoa.
Hinnat otin S-kaupan verkkokaupan hinnastosta. Käytin aitoa voita koska mikään ei sitä korvaa. Voi oli kaikista kallein osuus taikinassa, jos sitä vähentää tai käyttää jotain halvempaa niin lopputuloskin on halvempi.

Pullataikina 80 pikkupullalle
1litra maitoa 0,89
2kananmunaa 0,42
4dl sokeria 0,40
2rkl kardemummaa 0,45
1 tl suolaa 0,01
50g tuorehiivaa 0,25
1,8kg vehnäj 1,80
400g voita 2,95
+1 kananmuna voiteluun 0,21

Yhteensä 7,38€
0,09€/kpl
paljonko pikkupulla maksaa kaupassa? tai vastaava?

  Re: Kotiruuan hinta, kustannuslaskelmaa

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   15.9.24 08:47:38

Valmispullaan jos vertaa, niin onhan se sähkön hinta kotipullaankin lisättävä ennen vertailua. Korvapuusti taitaa prisman paistopisteellä olla noin 70c. Eli kyllä itse leipomalla säästää :)

  Re: Kotiruuan hinta, kustannuslaskelmaa

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.9.24 08:47:47

Eli myyt tuolla hintaa ne pullat vai?

  Re: Kotiruuan hinta, kustannuslaskelmaa

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   15.9.24 08:49:12

En tietenkään myy vaan syödään itse :)

Kuulisin mielellään lisää laskelmia kuinka voi säästää tekemällä itse.

  Re: Kotiruuan hinta, kustannuslaskelmaa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.9.24 08:49:48

Litran taikinasta 80 kpl? Nyt on todellakin PIENIÄ pullia.

  Re: Kotiruuan hinta, kustannuslaskelmaa

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   15.9.24 08:51:46

Ohje on tässä https://kotiliesi.fi/resepti/pullataikina/ ja yleisesti puolen litran taikinasta tulee 40kpl joten litran taikinasta siis 80kpl.

  Re: Kotiruuan hinta, kustannuslaskelmaa

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   15.9.24 08:53:25

Laskin ohjeesta, että yh´ksi pulla painaa 60g, yleisesti kaupanpullat painaa 50g.

  Re: Kotiruuan hinta, kustannuslaskelmaa

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   15.9.24 10:33:47

No pullaa tulee syötyä sitten vaan enemmän jos sitä tekee itse :) eli pakastamisen kulut varmaan pitää lisätä niin on vierasvara ja järkevämpi annoskoko huomioitu.

Laskekaapa vaikka valmisruuaalle, esim Kokkikartano pastalle kotiruokavastine. Noissa kaupan paketeissa annoskoko on kai kolmivuotiaalle toimistotyöntekijälle lisäkesalaatin ja leivän kanssa 

Jos tekee keittoa ison paidan perunasta, porkkanasta ja sipulista ja jauhelihasta tai vastaavasta niin siinä se säästö alkaa jo olla huipussaan. Tai kaalilaatikko. Vielä jos puolukat lisäkehilloon on poimittu itse.

Kotimaiset viljat ja kasvikset on myös terveellinen perusta ruokavaliolle.

Nyt vielä ehtii säilömään omenaa ainakin, voi hilloga, soseuttaa, mehustaa, kuivata ja pakastaa.

Itse ostan kotimaista luomua etenkin maidon ja munat, ei ole paljon hintaeroa.

Nuo pullat, hillot ja muut herkut itse tehden on paljon parempi kuin kaupan herätehoukutukset lisäaineineen.

  Re: Kotiruuan hinta, kustannuslaskelmaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.9.24 10:43:46

Usein todellakin tulee syötyä pullaa enemmän jos leipoo sen itse, on se vaan niin hyvää! Määrää voi tietenkin suhteuttaa oman perheen kulutukseen, tuo litran taikina taitaa olla aika ison perheen määrä? Itse teen aina 5dl taikinan ja siitä teen 48pullaa. Pakkaseen laitan 6kpl pusseihin ja riittää noin kahdeksi viikoksi 3hengelle.

  Re: Kotiruuan hinta, kustannuslaskelmaa

Lähettäjä: hj 
Päivämäärä:   15.9.24 12:50:52

Aika harvoin kaupasta saa oikeasti uunituoretta pullaa, sämpylää tai leipää. Paistopisteen tuotteet on yleensä pakasteista paistettua tai peräti pakasteesta otettuja.

  Re: Kotiruuan hinta, kustannuslaskelmaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.9.24 13:01:26

"Noissa kaupan paketeissa annoskoko on kai kolmivuotiaalle toimistotyöntekijälle lisäkesalaatin ja leivän kanssa."

Ja samaan aikaan ihmetellään miksi tämä kansa on niin lihavaa eikä paino putoa...

  Re: Kotiruuan hinta, kustannuslaskelmaa

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   15.9.24 14:40:41

v, laskelmissasi on jokin virhe. Ei voi kyseisestä taikinasta tulla 80kpl 60g painavia pullia!

  Re: Kotiruuan hinta, kustannuslaskelmaa

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   15.9.24 14:46:30

Kappas, niinpä onkin!
Kiva huomata että joku oikeasti lukee näitä juttuja.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.