Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 17:32:17

Olen alalla, jossa ammattikorkeakoulu on alin ammattinimike.
Itse olen sitä vanhapieru luokkaa ja haastattelen paljon työhön meille pyrkiviä. Toisella tavalla sanottuna lajittelen harjoittelijoita, heille sopivimmille osastoille.

Se mikä on viimeaikoina hämmentänyt paljon, on puhelimeen vastaamattomuus.
Haastattelukutsun teen yleensä puhelimitse ja 70% työpaikkaa hakevista ei vastaa 1-9 soitettuun puheluun, tekstiviestillä heidät tavoittaa - kun ilmoittaa soita numeroon klo x-y aikana jos olet kiinnostunut hakemastasi työpaikasta.

Monessa asiantuntijatyössä pitää pystyä alkeelliseen kommunikaatioon puhelimitse, myös ihan tuntemattomien numeroiden (=asiakkaiden) kanssa.
Ja puhutaan kuitenkin ikänumeroin 25-35v ikäluokassa olevista ihmisistä.

Mikä siinä puhelimessa kommunikoinnissa on nykyään niin haasteellista?

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 17:35:04

Ja todellakin, nykyään merkitään työhön pyrkijöiden hakukäsittelyissä, vastaako hakija millä tavoin äänipuheluihin.
Miten hakija vastaa äänipuheluihin, on ihan uusi kohta tulevissa harkkahauissa.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: gw 
Päivämäärä:   14.9.24 17:35:37

En voi pitää omaa puhelinta mukana työaikana, joten silloin en tietenkään vastaa. Vapaa-ajalla en kyllä yleensä vastaa outoihin numeroihin ellen tiedä odottaa puhelua jostain. Inhoan yli kaiken sitä kuinka nykypäivänä pitää olla jatkuvasti tavoitettavissa ja kaikenmaan huijarit soittelee jopa iltamyöhään. Siksi puhelimeni onkin pysyvästi äänettömällä.

Työpuhelimeen vastaamisen tai sillä soittamisen kanssa ei ole mitään ongelmia. Vapaa-ajalla haluan että minut jätetään rauhaan.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   14.9.24 17:36:59

Huomasin tämän muutoksen nuorissa n. 10 vuotta sitten. Todella ärsyttävää, kun olisi helpompi selvittää asia puhelimessa nopeasti, mutta näiden kanssa joutuu näpytteleen noita tekstareita...

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 17:38:19

"En voi pitää omaa puhelinta mukana työaikana, joten silloin en tietenkään vastaa."

Tuo kannattaa mainita työhakemuksessa, jos haet uutta työpaikkaa.
On järkevää kirjata hakemukseen mihin kellonaikaan sinut on mahdollista puhelimella tavoittaa.

Tämä taitaa olla tarpeellista lisätä hakukaavakkeen pakollisesti täytettäviin kenttiin, kiitos tästä huomioista.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   14.9.24 17:38:40

Itsekin työskentelen rekrytointien parissa ja samaa ihmettelen. Välillä on todella vaikea saada ihmisiä työhaastatteluihin, kun eivät vastaa puheluihin. Luulisi, että jos on hakenut työpaikkaa, odottaisi myös mahdollista haastattelukutsua.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   14.9.24 17:39:14

Vastaan vieraisiin numeroihin vain jos odotan puhelua. 99% puheluista on jotain hesarin kauppaajia enkä todellakaan vaivaudu näille tyrkyttäjille edes vastaamaan. Oikealla asialla olevat jättävät kyllä viestin ja soitan takaisin jos tarpeellista.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 17:41:18

Jep, rekrytoijana siirrän kaltaisesi, eivät vastaa puheluihin kasaan.
Saa olla melkoiset meriitit, jotta kasasta pääsee jatkoon.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: rumpu 
Päivämäärä:   14.9.24 17:41:49

Jos fonectan finder ei tunnista soittajaa, niin en jaksa vastata. Kumminkin joku huijauspuhelu tai lehtimyyjä.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 17:42:08

Miksi et rekryävänä ihmisenä osaa sopeutua muutoksiin? Jos nykypäivänä ei vastata puhelimeen, niin ala laittaa sähköpostia takaisin, että tässä numero ja soittoaika. Silloin et tuhlaa aikaa itse soittelemiseen, vaan ne jotka oikeasti sen paikan haluavat, soittavat itse.

Vanhapieru ehkä hankaa vastaan, mutta vain muutoskykyinen ihminen pärjää. Ei sille voi mitään, jos puhelimiin ei enää vastata samalla tavalla kuin ennen. Sitä paitsi itse koen sen todella ärsyttävänä, että hakijana kerron olevani työsuhteessa ja hakevani uutta työpaikkaa, mutta sitten työnkuvauksesta ei rekrytoija ymmärrä, etten ole työaikana tavoitettavissa.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: rumpu 
Päivämäärä:   14.9.24 17:43:40

Pisteeltä hyvä pointti.

En tosin haluaisi töihin paikkaan, jonka rekrytoijan asenne on aloittajan kaltainen (olettaen, että olet kys. paikassa itse töissä, etkä hoida ostopalveluna rekryä)

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 17:45:10

"Miksi et rekryävänä ihmisenä osaa sopeutua muutoksiin? Jos nykypäivänä ei vastata puhelimeen, niin ala laittaa sähköpostia takaisin, että tässä numero ja soittoaika."

Puhelimeen vastaaminen kuuluu niihin alkeellisiin työssä tarvittaviin taitoihin. Meille ei ole sopivin hakija, jos puhelimeen vastaaminen ja yhden tärkeän työvälineen käyttäminen on kohtuuttoman haasteellista.

Niin uskomatonta kuin se onkin, osa harjoittelijahakuun pyrkivistä kyllä kykenee vastaamaan äänipuheluihin.
Tämä otettiinkin juuri haasteiden huomaamisen jälkeen yhdeksi hakukriteeriksi.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Suklis 
Päivämäärä:   14.9.24 17:46:02

Töissä puhelimeen vastaaminen on ihan eri asia kuin vapaa-ajalla. Eli se, vastaako vapaa-ajalla tuntemattomiin numeroihin, ei kyllä kerro vielä mitään siitä, miten työajalla työpuhelut hoituvat.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 17:49:41

En hae töitä nyt ja jos hakisin, vastaisin puhelimeen. Lisäksi olen vanha pieru.

Mutta joo, puhelimeni on pysyvästi äänettömällä. Saan paljon näitä puhelinmyynti ja muita huijauspuheluita, en jaksa vastata niihin ja jankata, miksi en tälläkään kertaa osta putkistokuvausta tai uutta kattoa. Vastaa niille, jonka numero on tallennettu puhelimeeni tai sitten soitan takaisin.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 17:50:46

” Töissä puhelimeen vastaaminen on ihan eri asia kuin vapaa-ajalla. Eli se, vastaako vapaa-ajalla tuntemattomiin numeroihin, ei kyllä kerro vielä mitään siitä, miten työajalla työpuhelut hoituvat.”

Tämä. Minunkin työnkuvaani kuuluu puhelimella soittaminen ja siihen vastaaminen, eikä siinä ole mitään ongelmia. Oman puhelimen soidessa en välttämättä vastaa tuntemattomiin, jos en odota puhelua ja olen töissä.

Mä teen epäsäännöllistä kolmevuoroa ja saan kolmen viikon listat kerrallaan, joten en edes etukäteen voi antaa mitään soittoaikoja.

Aloittaja on siis hyvä ja sopeutuu muutttuvaan maailmaan ja laittaa sitä viestiä perään. Joko ennen soittamista tai sen jälkeen.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 17:50:55

"Töissä puhelimeen vastaaminen on ihan eri asia kuin vapaa-ajalla. Eli se, vastaako vapaa-ajalla tuntemattomiin numeroihin, ei kyllä kerro vielä mitään siitä, miten työajalla työpuhelut hoituvat."

Tästä on käytännössä myös erilaisia kokemuksia. Eikä ainoastaan itsellä ja siksi puhelimeen vastaaminen on osa hakuprosessia.
Kilpailijoilla on vastaavia uudistuksia jouduttu tekemään myös harkkahakuihin.

Tähän liittyy myös se, että hakemuksessa kerrotaan osaavansa suomenkieltä, ruotsinkieltä, englanninkieltä, saksankieltä jne.
Mutta puhelimessa ei osaamallaan kielellä pysty sanomaan yleisimpiä tervehdyksiä itsensä esittelyä tms.

Puheluun vastaaminen on yksi hyvä lisä työhaastattelun monissa vaiheissa.
Ihan kaikissa toimissa se ei toki ole oleellisin osatyötehtävää, jos hakijan muut kyvyt pystyvät korvaamaan tämän puutteen.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   14.9.24 17:53:59

Kuten jo ketjussa mainittu, nykyään puhelut tuntemattomista numeroista on pääosin häirikkösoittoja. Homma toimii vallan mainiosti niin, että soittaja laittaa perään tekstaria "hei, tavoittelin hakemaasi työpaikkaan y liittyen, soitatko kun ehdit".

Soitan sitten takaisin heti ku vain kerkeän. Jos yrittää vain soitella oletan, että siellä taas sinnikäs puhelinmyyjä asialla. Haen tällä hetkellä töitä ja ekan viikon jälkeen kyllästyin vastailemaan kaiken maailman sähkönmyyjille. Eli puhelin äänettömällä jatkossakin.
Enkä todellakaan haluaisi työpaikkaa firmasta missä rekrytoijan asenne on noin vanhanaikainen kuin aloittajalla. Kulttuuri ja puhelinetiketti muuttuu, ja moiset jäärät organisaatiossa kertoo surkeasta työpaikasta.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 17:54:58

"Töissä puhelimeen vastaaminen on ihan eri asia kuin vapaa-ajalla. Eli se, vastaako vapaa-ajalla tuntemattomiin numeroihin, ei kyllä kerro vielä mitään siitä, miten työajalla työpuhelut hoituvat."

Hakijoille kyllä ei soitella ns. virka-ajan ulkopuolella, ellei hakija erikseen ole hakemuksessa ilmoittanut poikkeavaa soittoaikaa.
Nykyisin meiltä myös hakijalle ilmoitetaan sähköpostitse hakemuksen vastaanottamisesta ja sähköpostissa ilmoitetaan numero, josta työhaastatteluun liittyvät puhelut soitetaan.

Joten tuo monen mainitsema, en vastaa tuntemattomiin numeroihin on todellisuudessa melko huone selite.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 17:55:20

"Puhelimeen vastaaminen kuuluu niihin alkeellisiin työssä tarvittaviin taitoihin. Meille ei ole sopivin hakija, jos puhelimeen vastaaminen ja yhden tärkeän työvälineen käyttäminen on kohtuuttoman haasteellista."

Vastaan työaikana jokaiseen työpuhelimeen tulevaan puheluun. Henkilökohtaiseen puhelimeen soitteleville tuntemattomille en välttämättä vastaa eikä puhelin aina edes ole mukana 24/7. Ihan eri asiat kyseessä. Työpuhelimen kantamisesta ja siihen vastaamisesta maksetaan palkkaa ja se kuuluu työtehtäviini, vapaa-ajallani sen sijaan en rupea päivystämään puhelinta.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   14.9.24 17:55:21

"Jep, rekrytoijana siirrän kaltaisesi, eivät vastaa puheluihin kasaan.
Saa olla melkoiset meriitit, jotta kasasta pääsee jatkoon."

Eipä tuollaiseen ehdottomuuteen riitä ymmärrys, kuten pistekin sanoi niin vanhat pierut ehkä hankaavat vastaan mutta mikä siinä on niin vaikeaa pistää se viesti? Jos siihenkään ei osaa reagoida niin sitten ei tietysti sovellu työhön jossa täytyy puhua puhelimessa.

Ei se työpaikkakaan taida kovin kaksinen olla jos noin suuri osa hakijoista osoittaa niin vähän kiinnostusta ettei vastaa yhdeksäänkään soittoyritykseen. Todennäköisesti tuollaisella spämmimisellä on joutunut jo sen hakijankin estolistalle.

Ja itsehän siis vastaan puheluihin jos sellaista odotan, mutta jos vaikka kahden vastaamattoman soittoyrityksen jälkeen ilman viestillä jätettyä takaisin soittopyyntöä olen jossain "ei vastaa" pinkassa niin hyvä niin.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 17:57:46

"Kuten jo ketjussa mainittu, nykyään puhelut tuntemattomista numeroista on pääosin häirikkösoittoja. Homma toimii vallan mainiosti niin, että soittaja laittaa perään tekstaria "hei, tavoittelin hakemaasi työpaikkaan y liittyen, soitatko kun ehdit"."

Luulette ettei näin tehdä?
Toki meillä tekstiviestiin liitetään ajankohta, jolloin voi soittaa. Näille henkilöille, jotka eivät vastaa. Ei kenelläkään ole aikaa päivystää tulevia puheluita kellon ympäri.

Liian haasteellisesti tavoitettava henkilö löytänee muualta töitä.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.9.24 17:59:33

En vastaa puhelinmyyjille-ne tunnistaa numerosta. Joskus kokeilen että olenhan oikeassa numeron suhteen ja todellakin jotain kaupataan. Ikkunaremppaa ja vaikka mitä...

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.9.24 17:59:34

Vuorotyöläisenä pidän puhelimen aina äänettömällä, töissä ei saa puhelinta räpeltää, eikä se siellä oikein kuulukaan, kotona on sisällä huono kenttä, tallilla puhelin on autossa, kuntosalilla pukukaapissa ja puutarhatöissä äänettömänä kuistilla. Vastaan, jos soittaja etukäteen sopii milloin soittaa, tai puhelin sattuu olemaan kädessä. Puhelimessa puhuminen ei ole ongelma, olen sitä tehnyt työksenikin joitakin vuosia.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.9.24 18:04:09

Koska aina ei voi päivystää sitä puhelinta 24/7 kuten sanoit.. Vai antaako hyvän kuvan jos vastaa vaikka kesken vessakäynnin?

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 18:05:47

"Eipä tuollaiseen ehdottomuuteen riitä ymmärrys, kuten pistekin sanoi niin vanhat pierut ehkä hankaavat vastaan mutta mikä siinä on niin vaikeaa pistää se viesti? Jos siihenkään ei osaa reagoida niin sitten ei tietysti sovellu työhön jossa täytyy puhua puhelimessa.
"

Onhan se toki noinkin.
Onneksemme puhelimeen vastaamaan kykeneviä on vielä riittänyt hyvin.
Tämä ehkä vinkiksi heille, jotka eivät koskaan pääse edes jatkohaastatteluihin.
Tuli mieleen kun työpaikkahakumme sosiaalisen median viestikenttiä näin iltapuhteina lueskelin. Aika moni valitteli, ettei päässyt jatkoon. Kymmenisen tapausta tarkastin sitten hakemuslomakkeista, eivät olleet vastanneet puhelimeen.

En siis ole ainut hakijoiden lajittelija, vaan isohkon konsernin yksi lajittelija monen yksikön yrityksessä.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   14.9.24 18:06:21

Sitä en ymmärrä miksi ihmiset kokevat että puhelinmyyjien kanssa tarvitsee jankata? Itse vastaan aina puhelimeen, kuuntelen kuka on ja lyön sanaakaan sanomatta luurin kiinni jos ei kiinnosta.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 18:07:12

"Koska aina ei voi päivystää sitä puhelinta 24/7 kuten sanoit.. Vai antaako hyvän kuvan jos vastaa vaikka kesken vessakäynnin?"

Meinaatteko jonkun yrityksen voivan yrittää soitella työtä hakeville 24/7 ????

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: hestia 
Päivämäärä:   14.9.24 18:08:53

En aina pääse töissä vastaamaan enkä vapaa-ajalla pidä välttämättä koko ajan puhelinta vieressä. Olen laittanut työhakemusten loppuun etten työajalla aina pääse vastaamaan, ja pyynnön että laitathan viestiä ja tai sähköpostia jos en vastaa. Ja lisäksi kellonajan töiden jälkeen jolloin olen parhaiten tavoitettavissa. Ei luulisi olevan iso vaiva näppäillä pari sanaa viestiin tyyliin "soittelin työhaastastelusta, soitathan takaisin kun sopii" Näin ovat tehneetkin he jotka ovat pyytäneet haastatteluihin

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Rvd 
Päivämäärä:   14.9.24 18:11:18

Ei sitä ennenkään vastattu, kun se puhelin oli seinässä kiinni. Paitsi jos satuit olemaan kotona silloin.

Minunkin puhelimeni on pysyvästi äänettömällä huijarien ja myyjien takia. Googletan kyllä numeron ja soitan takaisin, jos aihetta on. Tosin useimmat yritykset nykyään käyttävät palvelua, jolloin yrityksen nimi näkyy puhelinnumeron sijaan niin ei tarvitse arvailla mistä puhelu tulee.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 18:17:06

hestia, toi on ihan ymmärrettävä/hyvä/riittävä toiminta.

Lähinnä ihmetys koskeekin kymmenien puheluiden tavoittamattomuutta.

Muutamia virhevalintoja on harjoittelijoiden valinnoissa myös tullut tehtyä. Harjoittelija ei ole sitten pystynyt/ollut halukas soittamaan asiakkaille työpuhelimestaan. Laittanut ainoastaan meiliä/teams-viestejä ja yhteydenpito jäänyt muille työntekijöille, kun kaikki asiakkaat eivät käytä niin aktiivisesti muuta kuin puhelimia.

Luonnollisesti nämä harjoittelijat eivät jatka meillä ja osoittautuvat kalliiksi kokeiluksi, jollaisia ei haluta montaa kyllä lisääkään.

Asiakkaat ovat kuitenkin niitä, jotka maksavat alallamme sen palkan. Vielä ei alamme töissä pystytä siirtymään puhelinkeskusteluttomaan työskentelyyn. Jolloin tietynlaisen sosiaalisuuden testaaminen on välttämätöntä.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   14.9.24 18:20:18

Eikö niille myyjille ja huijareille voi lyödä luuria korvaan suoriltaan ja estää sitä numeroa heti? On se vaikeaa.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   14.9.24 18:22:39

Paljon suurempi homma jälkeenpäin googletella numeroita.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 18:24:03

"Ei sitä ennenkään vastattu, kun se puhelin oli seinässä kiinni. Paitsi jos satuit olemaan kotona silloin."

Silloin joskus työhakemuksissa oli puhelinnumero, johon sai soittaa työpaikasta tiettyyn kellonaikaan.
Hyvä hakija saatettiin palkata ekan puhelun perusteella.
Itsekin pääsin ekaan työpaikkaani sillä tavoin.
Moni ihminen oli lankapuhelinaikaan helpommin tavoitettavissa kuin nykyään.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 18:25:51

Ja tallentakaa se numero puhelimiinne, josta työhaastattelukutsut soitetaan. Meillä ainakin ne ilmoitetaan viestissä, joka lähtee hakemuksen tehneelle ilmoituksena hakemuksen vastaanottamisesta.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 18:30:55

Ilmeisesti kukaan ei ole kuullut markkinointikiellosta, ei soittele lehtimyyjät. Todellisuudessa taidatte haluta että puhelin soi ja siihen ei vastata kun lehtimyyjä.

Olen vanhan liiton eläkkeellä oleva henkilö ja mulle ei käytännössä tule yhtään turhaa puhelua, tarpeellisia soittoja kyllä tuntemattomista numeroista.

Jos ei pysty vastaamaan, mitä tapahtuu toisinaan niin aina voi soittaa takaisin. nykyään vaan joutuu jo sanomaan ettei ole suuttunut vaikka ei vastaa kun en ota puhelinta esim vessaan tai pihalle mukaan, mutta soitan aina takaisin.

Tseppiä aloittajalle, en minäkään ottaisi töihin mainittuja avuttomuuksia, joita palstalla tuntuu lukemani perusteella olevan paljon.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   14.9.24 18:32:38

Vai on tämä yleinenkin ongelma. Pidin yhtä nuorta naista vinksahtaneena kun selosti ettei vastaa tuntemattomaan numeroon. Häneltä asiakkaat tilaa ratsastustunteja. Perusteluna oli huijaus tai myyntipuhelut. Kerroin että jollei vastaa numeroihin meillä tunteja ei voi pitää. Samalla pidin lyhyen opetuksen miten noista asiattomista pääsee eroon.
Ilmeisesti jotenkin nyt hommasta selviytyy.
Miten nämä tulevaisuudessa selviää mistään jollei edes puhelimitse pysty sanomaan ei kiitos tai vain katkaisemaan puhelun?

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 18:47:02

En koskaan kuule puhelinta. Vapaa-ajalla olen usein istumassa autossa tai koirien kanssa treeneissä tai lenkillä, tai sitten kaupassa tmv. Puhelimessa on äänet täysillä mutta en vain silti koskaan sitä kuule jos joku soittaa vaikka en kuuro olekaan.

Töissä taas on niin paljon taustamelua etten yleensä sielläkään puhelinta kuule. Joten ei minua helposti soittamalla kiinni saa, vaikken mitenkään puhelinkammoinen olekaan.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 18:54:14

” Ilmeisesti kukaan ei ole kuullut markkinointikiellosta, ei soittele lehtimyyjät. Todellisuudessa taidatte haluta että puhelin soi ja siihen ei vastata kun lehtimyyjä.”

Markkinointikielto ei auta näihin huijauspuheluihin.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Tuulia 
Päivämäärä:   14.9.24 18:57:54

"Töissä puhelimeen vastaaminen on ihan eri asia kuin vapaa-ajalla. Eli se, vastaako vapaa-ajalla tuntemattomiin numeroihin, ei kyllä kerro vielä mitään siitä, miten työajalla työpuhelut hoituvat."
Tämä on myös minun kohdallani totta. Työssä käytän työnumeroa ja työpuhelinta. Omassa puhelimessa harvoin vastaan tuntemattomiin, koska ovat yleensä juurikin lehti/tai muita kauppiaita.
Mutta jos odotan työpaikalta soittoa tiettynä päivänä tietenkin vastaan. Mutta jos sitä puhelia pitäis odottaa 1pv-1kk. Niin en todennäköisesti vastaa.
Ihmisillä on myös muuta elämää ja nykyään tämä tulee esille muissakin asioissa.
Jos etsin töitä, itse soitan. Pelkkä hakemus taitaa useimmiten mennä mappi ööhön iän, liian koulutuksen ja sukupuolen vuoksi. Soitossa ainakin voin esittää asiani ja mielenkiintoni työtä kohtaan.
Tosin olen tainnut kaikki työpaikat saada perinteisesti hakemuksen perusteella, kutsun haastatteluun ja siitä sitten.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.9.24 18:58:51

Veikkaan, että Lola on itse aiheuttanut asenteellaan sen, ettei työnhakijat halua enää vastata hänen puheluihinsa.. Ettei vaan joutuisi samaan työpaikkaan sekopään kanssa

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Tuulia 
Päivämäärä:   14.9.24 18:59:20

Markkinointi kieltoa ei saa myöskään yritysliittymiin.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 18:59:36

Perusasiota voitte kysyä myös googlen tekoälyltä:

Sinä
Lähettänyt sinä:
Miten estän huijauspuhelut ja uskallan vastata mahdolliseen työhaastattelijalta tulevaan puheluun?
Copilot
Luodaan vastauksia sinulle…

Lähettänyt Copilot:
Huijauspuheluiden estäminen ja työhaastattelupuheluihin vastaaminen voivat tuntua haastavilta, mutta tässä on muutamia vinkkejä, jotka voivat auttaa:

Huijauspuheluiden estäminen
Estä tuntemattomat numerot: Useimmat älypuhelimet tarjoavat mahdollisuuden estää tuntemattomat tai epäilyttävät numerot. Tämä voi vähentää huijauspuheluiden määrää1.
Käytä estopalveluita: Monet operaattorit ja sovellukset tarjoavat palveluita, jotka tunnistavat ja estävät huijauspuhelut. Esimerkiksi Telian ja muiden operaattoreiden tarjoamat palvelut voivat olla hyödyllisiä2.
Ole varovainen henkilökohtaisten tietojen kanssa: Älä koskaan jaa henkilökohtaisia tietoja, kuten pankkitietoja tai henkilötunnusta, puhelimitse, ellei ole täysin varma soittajan aitoudesta3.
Raportoi huijauspuhelut: Jos saat huijauspuhelun, raportoi se operaattorillesi tai Kyberturvallisuuskeskukselle. Tämä auttaa estämään tulevia huijauksia3.
Työhaastattelupuheluihin vastaaminen
Valmistaudu etukäteen: Jos odotat työhaastattelupuhelua, varmista, että olet valmistautunut. Pidä CV ja hakemusasiakirjat lähellä, jotta voit nopeasti viitata niihin.
Tunnista soittaja: Jos saat puhelun tuntemattomasta numerosta, vastaa kohteliaasti ja kysy soittajan nimi ja yritys. Tämä auttaa varmistamaan, että kyseessä on odotettu työhaastattelupuhelu.
Luo rauhallinen ympäristö: Varmista, että olet rauhallisessa ja hiljaisessa ympäristössä, kun odotat tärkeää puhelua. Tämä auttaa sinua keskittymään ja vastaamaan itsevarmasti.
Harjoittele vastaamista: Voit harjoitella vastaamista ystävän tai perheenjäsenen kanssa. Tämä voi auttaa vähentämään jännitystä ja parantamaan itsevarmuutta.
Toivottavasti nämä vinkit auttavat sinua estämään huijauspuhelut ja vastaamaan luottavaisesti työhaastattelupuheluihin! Onko sinulla muita kysymyksiä tai huolenaiheita?

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 19:03:49

"Tuulia
Päivämäärä: 14.9.24 18:59:20

Markkinointi kieltoa ei saa myöskään yritysliittymiin.

"
Eikä poliisille, veroviranomaiselle, ulosottoyrityksille, perintätoimistoille jne.
Tämä puheluihin vastaamattomuus kertoo myös paljon sanattomasti puhelimeen vastaamattomasti.

Toki jollain voi olla vainooja lähipiirissä, rikollinen tausta/isoja velkoja, muita isoja ongelmia elämänhallinnassa ja nämä ovat myös ihan relevantteja syitä/vaihtoehtoja, miksi joku ei vastaa tuntemattomiin numeroihin.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.9.24 19:06:19

Antaakin todella hyvän kuvan hakijasta, jos hän vastailee puhelimeen sen hetkisessä työssään, jossa puhelimen käyttö on kiellettyä...

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 19:09:59

"Antaakin todella hyvän kuvan hakijasta, jos hän vastailee puhelimeen sen hetkisessä työssään, jossa puhelimen käyttö on kiellettyä..."

Ei kyllä kerro mistään elämänhallinnasta, jo tuollaista asiaa ei saa ilmaistua:
- työhakemuksessa
- puhelinvastaajassa
jne.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.9.24 19:14:37

Rekrytoijissa on harvinaisen vähän lukutaitoisia: vaikka miten selittää, että tekee kolmivuoroa, eikä voi vastata puhelimeen, soittavat soittamasta päästyäänkin osaamatta jättää edes viestiä.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 19:27:30

"Rekrytoijissa on harvinaisen vähän lukutaitoisia: vaikka miten selittää, että tekee kolmivuoroa, eikä voi vastata puhelimeen, soittavat soittamasta päästyäänkin osaamatta jättää edes viestiä."

Miten selität tämän "vaikka millä lailla", kun:
- et ole maininnut asiaa työhakemuksessa
- et vastaa puheluihin
- et laita hylkäämääsi numeroon esim. tekstiviestiä
- et tunnista puhelinnumeroa, joka on välitetty sinulle työhameuksesi vastaanottoilmoituksessa
- et ole ilmoittanut koska sinua mahdollisesti voi yrittää kiinni

On ne rekrytoijat vaan hemmetin kummallisia ihmisiä, kun näistä kaikista vaihtoedoista huolimatta jossain kohtaa lakkaavat soittelemasta ja siirtävät "ei tavoitettavissa kasaan" hakuprosessissa.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 19:28:45

” et laita hylkäämääsi numeroon esim. tekstiviestiä”

No ei todellakaan mihinkään tuntemattomiin numeroihin laitella tekstiviestejä.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 19:31:02

" .
Päivämäärä: 14.9.24 19:28:45

” et laita hylkäämääsi numeroon esim. tekstiviestiä”

No ei todellakaan mihinkään tuntemattomiin numeroihin laitella tekstiviestejä."

Tuntematon numero? Joka on ilmoitettu sinulle, kun haet jotain työpaikkaa ja hakemuksesi on vastaaotettu?
Tyyliin tavoittelemme sinua numerosta halutessamme mahdollisia lisätietoja työhaastatteluasi varten: +358 xx xxxx xx

????

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 19:34:27

Tekoäly osaa vastat ilman vettuilua:

Sinä
Lähettänyt sinä:
Miksi työnhakija ei vastaa saapuviin puheluihin?
Copilot
Luodaan vastauksia sinulle…

Lähettänyt Copilot:
Työnhakijan vastaamattomuuteen saapuviin puheluihin voi olla monia syitä. Tässä muutamia yleisimpiä:

1. Tuntemattomat numerot
Monet ihmiset ovat varovaisia vastaamaan tuntemattomiin numeroihin, koska he pelkäävät huijauspuheluita tai markkinointisoittoja1.

2. Aikatauluongelmat
Työnhakija saattaa olla kiireinen tai työssä, jolloin hän ei pysty vastaamaan puhelimeen heti. Tämä on erityisen todennäköistä, jos puhelu tulee odottamatta2.

3. Jännitys ja epävarmuus
Työnhakija voi tuntea jännitystä tai epävarmuutta puhelinhaastattelun suhteen, mikä voi johtaa siihen, että hän epäröi vastata puhelimeen3.

4. Tekniset ongelmat
Puhelin voi olla äänettömällä, akku loppunut tai signaali heikko, mikä estää vastaamisen2.

5. Unohtaminen tai huolimattomuus
Joskus työnhakija voi yksinkertaisesti unohtaa tarkistaa puhelimensa tai huomata vasta myöhemmin, että häneltä on jäänyt puhelu vastaamatta3.

6. Henkilökohtaiset syyt
Työnhakijalla voi olla henkilökohtaisia syitä, kuten perhetilanteita tai terveysongelmia, jotka estävät häntä vastaamasta puhelimeen heti2.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 19:36:10

Tässä tekoälyn vinkit työnhakijalle, puhelimeen vastaamiseen:

inä
Lähettänyt sinä:
Miten voisin parantaa vastaamista puheluihin?
Copilot
Luodaan vastauksia sinulle…

Lähettänyt Copilot:
Puheluihin vastaamisen parantaminen voi helpottaa arkea ja vähentää stressiä. Tässä muutamia vinkkejä, jotka voivat auttaa:

1. Valmistaudu etukäteen
Jos odotat tärkeää puhelua, varmista, että olet rauhallisessa ympäristössä ja että puhelimesi on käden ulottuvilla. Tämä auttaa sinua vastaamaan nopeasti ja itsevarmasti1.

2. Käytä helppokäyttötoimintoja
Älypuhelimissa on monia helppokäyttötoimintoja, jotka voivat helpottaa puheluihin vastaamista. Voit esimerkiksi säätää puhelimen kosketusherkkyyttä tai ottaa käyttöön valomerkkejä, jotka ilmoittavat saapuvista puheluista1.

3. Harjoittele vastaamista
Jos puheluihin vastaaminen jännittää, voit harjoitella ystävän tai perheenjäsenen kanssa. Tämä voi auttaa vähentämään jännitystä ja parantamaan itsevarmuutta2.

4. Pidä mielessäsi positiivinen asenne
Muista, että suurin osa puheluista on positiivisia tai neutraaleja. Yritä lähestyä puheluita avoimin mielin ja ajattele niitä mahdollisuutena kommunikoida ja ratkaista asioita2.

5. Hallitse stressiä ja ahdistusta
Jos puheluihin vastaaminen aiheuttaa ahdistusta, voi olla hyödyllistä harjoitella rentoutumistekniikoita, kuten syvähengitystä tai mindfulness-harjoituksia. Tämä voi auttaa sinua pysymään rauhallisena ja keskittyneenä2.

6. Käytä puhelinvastaajaa
Jos et pysty vastaamaan puhelimeen heti, varmista, että puhelinvastaajasi on käytössä ja että siinä on selkeä viesti. Tämä antaa soittajalle mahdollisuuden jättää viestin, ja voit palata asiaan myöhemmin3.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 19:36:53

No miksi laitatte hakemukseen sen numeronne kun ette siihen vastaa. Miksette kysy ja tallenna numeroa josta kenties teille soitetaan työpaikan takia.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 19:43:51

” Tuntematon numero? Joka on ilmoitettu sinulle, kun haet jotain työpaikkaa ja hakemuksesi on vastaaotettu?
Tyyliin tavoittelemme sinua numerosta halutessamme mahdollisia lisätietoja työhaastatteluasi varten: +358 xx xxxx xx”

Mitä olen työpaikkoja elämäni aikana hakenut, niin yhdestäkään ei ole etukäteen ilmoitettu mistä numerosta mahdollisesti soittavat. Ilmoituksissa on kyllä ollut mainittuna ”lisätietoja henkilö(i)ltä A 040xxxxx ja B 040xxxx.” Mutta silti minua saatetaan tavoitella jostain muusta (tuntemattomasta) numerosta.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 19:48:42

"Mitä olen työpaikkoja elämäni aikana hakenut, niin yhdestäkään ei ole etukäteen ilmoitettu mistä numerosta mahdollisesti soittavat."

Et siis ole hakenut meille. Etkä ole kysynyt asiaa lisätietoa antavista numeroista? Koska he merkitsevät ainakin meillä soittajan tiedot ja ne yhdistetään hakemukseen, kun hakija osaa kommunikoida puhelimessa.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 19:52:39

Miksi työnantaja yrittää soittaa hakijalle?
1. Hakemuksen tarkentaminen
Työnantaja saattaa haluta tarkentaa hakemuksessa annettuja tietoja tai kysyä lisäkysymyksiä, jotka eivät tulleet esille hakemuksessa.

Haastattelukutsut
Puhelimitse voidaan kutsua hakija työhaastatteluun tai sopia haastatteluajankohta. Tämä on usein nopein tapa varmistaa, että hakija saa tiedon ajoissa.

Ensivaikutelman luominen
Joissakin tapauksissa työnantaja haluaa saada ensivaikutelman hakijasta puhelimitse ennen varsinaista haastattelua. Tämä voi auttaa arvioimaan hakijan viestintätaitoja ja sopivuutta tehtävään.

Rekrytointiprosessin eteneminen
Työnantaja voi soittaa ilmoittaakseen rekrytointiprosessin etenemisestä, kuten siitä, että hakija on päässyt seuraavaan vaiheeseen tai että päätös on tehty.

Kysymysten esittäminen
Työnantaja voi myös soittaa vastatakseen hakijan kysymyksiin työtehtävästä, työpaikasta tai rekrytointiprosessista. Tämä voi auttaa hakijaa tekemään paremmin informoidun päätöksen.

Vahvistus ja varmistus
Joskus työnantaja haluaa varmistaa, että hakija on edelleen kiinnostunut tehtävästä ja että hänen tietonsa ovat ajan tasalla

Jokainen voi itse miettiä, kannattaako vastata puheluihin vai ei.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 19:54:04

Puheluun vastaajat saavat lisäpisteitä, jos verrataan heihin keitä on haastavaa tavoittaa puhelimitse.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.9.24 19:59:58

Mä en vastaa puhelimeen koska muuten joutuisin joka päivä, yleensä useampaan kertaan torjumaan jankkaavia puhelinmyyjiä. Pomoni ei maksa mulle puhelimessa puhumisesta. Enkä kyllä jaksa vapaa-ajallakaan vastailla häiriköille. Jos on asiaa niin voi laittaa viestin tai sähköpostia. Hyvin harvoin näin on, esim. tk/lääkärin soitoista ilmoitetaan aina etukäteen.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.9.24 20:07:42

Ja lisään vielä että mulla on markkinointikielto laitettu varmaan 10 vuotta sitten, mutta se kun ei koske paikkoja mihin olet itse pakon edessä numerosi antanut. Melkein joka paikkaan pitää ilmoittaa numero. Esim. kun olen joskus tilannut hesarin ja sinne antanut numeroni niin markkinointikielto ei estä niitä soittelemasta joka viikko.

Enkä halua vastata ja lyödä vain luuria korvaan, koska se on aika burgeria käytöstä, ihminen se puhelinmyyjäkin on.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 20:24:53

Olen huomannut, että ihmisten kyky kommunikoida puhelun välityksellä heikkenee ja heikkenee. Pelätään olla puhelimessa, kun kaikkeen ei voi niin valmistautua mitä toinen sanoo tai kysyy. Ja joillekin on todella vaikea soittaa vaikka asia ratkeaisi parhaiten ja nopeiten niin silti laitetaan viestejä, sähköposteja jne.

Siispä jos työnkuvaan kuuluu myös puhelimessa asiointi niin silloin nimenomaan haluaisi yllättää ihmisen soittamalla asiasta, että kuulisi vähän miten ihminen toimii ns. yllättävissä tilanteissa puhelimitse.

Ja mitä itse olen paikkoja hakenut niin kyllä sen jälkeen olen pyrkinyt vastaamaan kaikkiin puheluihin ja jos en ole voinut vastata niin soittanut takaisin.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Nador 
Päivämäärä:   14.9.24 20:29:09

Me laitetaan haastatteluun kutsuttavielle sähköpostia. Ei oo ollut iso vaiva meille. Paljon rekrytään parikymppisiä.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.9.24 20:33:23

Koska en halua puhua, hope this helps

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   14.9.24 20:34:21

Epäillään häiriösoitoksi..

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.9.24 20:39:07

Olen aina ilmoittanut, ettei kannata yrittää soittaa ja listannut työvuorojani varsin pitkälti eteenpäin, mutta esim. ratsastusvalmennuksia tms. en tiedä kovin pitkälle tulevaisuuteen. Vastaajanikin kertoi, että tekstiviestillä tai sähköpostilla tavoittaa helpoimmin, tai viestinkin voi vastaajaan sanella, mutta sittemmin operaattori muutti vastaajapalvelun maksulliseksi, joten irtisanoin sen. Silti rekryt soittavat, soittavat ja soittavat...

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 20:39:17

"Me laitetaan haastatteluun kutsuttavielle sähköpostia. Ei oo ollut iso vaiva meille. Paljon rekrytään parikymppisiä."

Joo tällainen toimintatapa ei olisikaan mikään ongelma.

Kuitenkin työtehtävissä meillä tarvitaan puhelimessa puhumisen taitoa, vastaamiskykyä ihan tuntemattomiin numeroihin työpuhelimessa jne.

Tuo tarvittava taito, on helpointa testata jo ennen varsinaista haastattelua, säätää meinaan hitokseen kaikkien aikaa ja vaivannäköä.

Tämä keskustelu kyllä selvensi, ettei kaikki pysty vastaamaan puhelimeen.
Puhelimeen vastaaminen on taito, jota kaikilla ei ole tai siihen tarvittavaa sosiaalista kykyä (jos nyt unohdetaan heidät, jotka työajalla eivät voi vastata puhelimeensa).

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 20:42:50

" *
Päivämäärä: 14.9.24 20:39:07

Olen aina ilmoittanut, ettei kannata yrittää soittaa ja listannut työvuorojani varsin pitkälti eteenpäin, mutta esim. ratsastusvalmennuksia tms. en tiedä kovin pitkälle tulevaisuuteen. Vastaajanikin kertoi, että tekstiviestillä tai sähköpostilla tavoittaa helpoimmin, tai viestinkin voi vastaajaan sanella, mutta sittemmin operaattori muutti vastaajapalvelun maksulliseksi, joten irtisanoin sen. Silti rekryt soittavat, soittavat ja soittavat..."

Et varmaankaan ole joka paikkaan soveltuva, ensisijaisesti palkattava hakija.
Ongelmaa tuskin on, jos otat vastaajaviestiin yhteyttä sinulle ja soittajalle sopivassa hetkessä.

Jos sinua on haasteellista saada kiinni.
Sinulla lienee ymmärrystä ja osaamista soittaa halutessasi annettuina soittoaikoina takaisin?
Jos mikään kertomistani vaihtoehdoista ei käy, et välttämättä ole sopivin hakija kaikkiin tehtäviin.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.9.24 20:42:53

Vaikken nykyään juurikaan koskaan vastaa, se ei kerro mitään puhelintaidoistani. Olen ollut vuosia töissä niin puhelinvaihteessa, puhelinmyyjänä kuin puhelinasiakaspalvelussakin.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 20:44:16

"Vaikken nykyään juurikaan koskaan vastaa, se ei kerro mitään puhelintaidoistani."

Vastaamattomuus ei periaatteessa vaikuta haastatteluprosessiin, jos se ei ole este työnhakijan tavoitettavuudelle.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   14.9.24 20:52:58

No tänään tuli puhelu Sambiasta. En vastannut, ei ole tuttuja siellä enkä ole hakenut töihinkään sinne suuntaan.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   14.9.24 20:54:15

Tämä:
".

Päivämäärä14.9.24 17:55:20

"Puhelimeen vastaaminen kuuluu niihin alkeellisiin työssä tarvittaviin taitoihin. Meille ei ole sopivin hakija, jos puhelimeen vastaaminen ja yhden tärkeän työvälineen käyttäminen on kohtuuttoman haasteellista."

Vastaan työaikana jokaiseen työpuhelimeen tulevaan puheluun. Henkilökohtaiseen puhelimeen soitteleville tuntemattomille en välttämättä vastaa eikä puhelin aina edes ole mukana 24/7. Ihan eri asiat kyseessä. Työpuhelimen kantamisesta ja siihen vastaamisesta maksetaan palkkaa ja se kuuluu työtehtäviini, vapaa-ajallani sen sijaan en rupea päivystämään puhelinta."
Näin yrittäjänä ymmärrän enemmän kuin hyvin.. itse joudun vastaamaan asiakkaille myös vapaalta.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.9.24 21:02:22

Monessa työpaikassa puhelinta ei saa olla työajalla, tauolla esim. sen viestin kerkeää laittaa ja vastaamaan, mutta soittamaan ei kerkeä. Lisäksi kaikenmaailman huijarit, jotka soittelee iltamyöhään.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.9.24 21:10:39

Ne rekryt vaan eivät osaa kirjoittaa tekstiviestiä saati sähköpostia tai edes sanella asiaansa vastaajaan. En viitsi laittaa yövuoron jälkeen kelloa soimaan parin tunnin unien jälkeen soittaakseni takaisin tuntemattomaan numeroon virka-aikaan, tai edes rekryfirmaan, jolleivat ole osanneet kertoa asiaansa muutoin. On tympeää jättää nukkuminen väliin vain kuullakseen, että soittelivat tarkistaakseen jonkin asian, joka hakemuksessa ihan selkeästi jo lukee, tai kertoakseen, että tällä kertaa valinta ei osunut kohdalleni.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 21:15:23

"Monessa työpaikassa puhelinta ei saa olla työajalla, tauolla esim. sen viestin kerkeää laittaa ja vastaamaan, mutta soittamaan ei kerkeä."

Soittaminenhan on lähes aina nopeampaa. Huomaahan se jo tämän keskustelun vieteistä. Moni kommentoi niin, kuin ei olisi aiempia viestejä koskaan nähnytkään tai ei kykene viestejä ymmärtämään.

Puhelimitse on viestejä helpompi nopeasti ymmärtää: vastaajan kielitaito, tilannetaju, kuullun ymmärtäminen, reaktiokyky jne.
Saman informaation kaivaminen viesteistä vaatii useita eriviestejä, jolloin ainakaan haastattelijalle se ei ole millään tavoin ajallisesti järkevää. Varsinkin kun eri vietien välissä on vastaajasta riippuen tunteja, päiviä, viikkoja...

Toisaalta ei silläkään ole väliä. Haastateltavat siirtyvät lokeroihin, heidän vastauksiensa perusteella.

Tsemppiä kaikille työnhakuun.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 21:17:01

"Ne rekryt vaan eivät osaa kirjoittaa tekstiviestiä saati sähköpostia tai edes sanella asiaansa vastaajaan."

Ihan höpölöpön tarinaa tältä kirjoittajalta.
Tsemppiä hänen työnhakuunsa kuitenkin.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.9.24 21:31:29

Höpönlöpömpää on tehdä johtopäätöksiä hakijan taidoista sen perusteella, ettei hän aina vastaa puhelimeen.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 21:39:14

"Höpönlöpömpää on tehdä johtopäätöksiä hakijan taidoista sen perusteella, ettei hän aina vastaa puhelimeen."

Mitä väliä tälläkään asialla on kenellekään muulle kuin hakijalle?
Hakija on ainoa, joka asiaan pystyy vaikuttamaan.

Puhelimeen vastaamattomuus/hankalasti tavoitettavuus on ihmisen oma valinta lähestulkoon aina.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 21:39:32

Vastaan jos on sellainen tilanne, että voin. Soitan takaisinpäin vain jos olen erityisesti osannut odottaa soittoa.

Soittelen omassa työssäni ihmisille, jotka eivät tunnista numeroani. Jos eivät vastaa, lähetän viestin perään. Mielestäni on fiksua ja kohteliasta toimia niin, koska nykyään iso osa vieraista numeroista soittajista tosiaan on puhelinkauppiaita ja viestin laittaminen on helppoa. Olen kuvitellut, että tämä on ihan yleinen käytäntö.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.9.24 21:55:23

En lukenut nyt aiempia viestejä, koska ketju on pitkä. Vastaan kuitenkin omasta puolestani.

Olen 30v. Mulla on vaan yksinkertaisesti puhelin aina äänettömällä. Mua ei kiinnosta olla tavoitettavissa, ei sen kummempaa. En jaksa puheluita ja piippauksia viesteistä jatkuvasti. Katson ne, kun itselle sopii. Jos satun huomaamaan jostain numerosta soitettavan, vastaan kyllä. Paitsi tutuille en vastaa, jos ei huvita.

Vaikka toimin näin oman puhelimeni kanssa, se ei tarkoita ettenkö vastatessa osaisi puhua puhelimessa. Eikä se tarkoita, että kokisin sitä mitenkään epämukavaksi. Se ei myöskään tarkoita, etten työajalla hoitaisi puhelimessa kaikkea töihin liittyvää. Tietysti työpuhelimessa äänet ovat päällä työaikana ja soitot ym. onnistuvat, kuten pitää. :)

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   14.9.24 22:22:21

Lolan kaltaisten pätemistarpeisten ihmisten takia olen yrittäjä. Ei tarvitse olla moisten kanssa tekemisissä kun voi valita asiakkaansa :) Kauhea vänkääminen asiasta, jolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, hoitaako ihminen työnsä asianmukaisesti vai ei. Jos rekrytoija ei kykene ilmoittamaan etukäteen esim. Milloin koettaa tavoitella, rekryttävän pitäisi päivystää puhelintaan. Sama meininki kuin terveyskeskuksen takaisinsoitto-rumba, puhelin otettava pöntöllekkin mukaan...

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 22:26:08

Lola, sulle ei vastata, koska huono maine kiirii edellä. Kukaan halua sun kanssa samaan työpaikkaan. Varmoja ongelmia tiedossa meinaan.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.9.24 22:27:01

Hakijan oma valinta toki on, että käy töissä ja harrastuksissa ja elää elämäänsä, eikä istu sisällä puhelin kourassa odottamassa puhelua, jota ei ehkä koskaan tule. Itse kylläkin palkkaisin mieluummin hakijan, jolla on elämässään sisältöä kuin sellaisen, jolle puhelin on juurtunut käteen.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   14.9.24 22:42:22

Olen yli 40v täti ja jos olen ratsastamassa esim. en välttämättä vastaa. Jos on tärkeää asiaa, kohtelias ihminen (myös työpaikkaa tarjoava) laittaa viestin, millä asialla soittelee. Normaalia kommunikaatioita minusta.

Mullekin tulee paljon kaiken maailman bitcoin-myyjä soittelijoita, etten ole jaksanut aina tuntemattomiin numeroihin vastailla. Onneksi nykyisin numero-spoofaus on vähenyt, kun sitä on teknisesti estetty operaattorien toimesta.

Sitten on eri asia, jos kandidaatti ei soita takaisin. Siitä voi tehdä jo päätelmät. Näin itse toimin, kun olen palkkaajan roolissa.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   14.9.24 22:44:40

Ai niin, on eri asia, jos mulla on työliittymä, siihen vastaan aina. Privanumero on sitten toinen juttu. Eli minusta ei senkään vuoksi voi vastaamattomuudesta täysin tehdä päätelmiä, miten ihminen työnsä hoitaa.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   14.9.24 22:52:45

"Todella ärsyttävää, kun olisi helpompi selvittää asia puhelimessa nopeasti, mutta näiden kanssa joutuu näpytteleen noita tekstareita"

Päinvastoin. Inhoan sitä, kun jotkut työkaverit ja asiakkaat haluavat hoitaa asiat puhelimella eivätkä voi laittaa sitä perhanan sähköpostia. Puhelin soi tasan tarkkaan sillä hetkellä kun olet 2 minuuttia pois, vaikka vessassa. Hetken päästä huomaat että puhelu on tullut, soitat takaisin, mutta toinen ei vastaa kun sattuu sillä hetkellä olemaan juuri esim vessassa. Hetken päästä hän huomaa puhelun tulleen, soittaa takaisin, mutta minä olen hakemassa kahvia tai printterillä. Jne jne muutaman kerran.

No sitten kun lopulta on päästy molemmat puhelimen päähän, tyyppi selittää asiansa. Tai no jos on tuttu, niin ei toki heti, vaan ensin on kohteliasta pälättää niitä näitä viitisen minuuttia. Kun päästään asiaan, kysymys on hyvin harvoin sellainen, johon suoralta kädeltä mitään selvittämättä siinä odottaessa osaa vastata. Ja asiakin niin monipolvinen, että puhelimessa tehtyjen hatarien muistiinpanojen pohjalta voi jotain unohtua. Usein keskusteluun on hyvä ottaa mukaan pari muutakin tyyppiä, jotka tietävät asiasta. Joten yleensä joutuu lopulta kuitenkin sanomaan, että voisitko laittaa saman sähköpostilla.

Eli se siitä nopeudesta... Monta keskeytystä työpäivään, edestakaisin soittelua, vartti pälätystä, kun saman olisi voinut hoitaa yhdellä sähköpostiviestillä, johon toinen vastaa sopivaan aikaan kun on saanut asian selvitettyä.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 23:09:09

"Töissä puhelimeen vastaaminen on ihan eri asia kuin vapaa-ajalla. Eli se, vastaako vapaa-ajalla tuntemattomiin numeroihin, ei kyllä kerro vielä mitään siitä, miten työajalla työpuhelut hoituvat."

Niin tämä. Miksi vastaisin johonkin epämääräiseen puheluun, jonka soittajan numeroa ei löydy mistään numeropalveluista tai googlaamalla jonkun firman sivuilta? 99% näistä soittelijoista kerjää vaan rahaa tavalla tai toisella. Voipi myös olla, että se oma sen hetkinen työ tai harrastus on sellaista, ettei siellä vastailla mihinkään (henk.koht.) puheluihin.

Kannattaa siis rekryäjän joko sopia, koska soittaa tai ainakin varmistaa, että se oma numero löytyy jostain muualta kuin kukasoitti -palvelun mustalta listalta, jotta siihen viitsii soittaa takaisin.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.9.24 23:12:51

En vastaa, jos en tiedä, kuka soittaa, koska minua on häiriköity ja muutenkin todennäköisesti soittaja on myyjä.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   14.9.24 23:21:50

Jep, rekrytoijana siirrän kaltaisesi, eivät vastaa puheluihin kasaan.
Saa olla melkoiset meriitit, jotta kasasta pääsee jatkoon.

Voin vain kuvitella millainen työpaikkailmoitus on, kun et täälläkään osaa kirjoittaa :'D "siirrän kaltaisesi, eivät vastaa puheluun kasaan" :DDDDDD

Ja "kun ilmoittaa soita numeroon." Luoja tätä ihmisten kirjoitustaidon puutetta... ja sinä olet korkeasti kouluttautunut?! Salli minun nauraa. Jatkan kohta.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: hah 
Päivämäärä:   14.9.24 23:22:51

Miksi jankkaat koko ajan samaa asiaa? Luuletko olevasi joku jumala? Et varmaan edes ole töissä missään saati rekryämässä.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   14.9.24 23:26:29

En vastaa, koska olen saanut joskus täysin puskista työhaastattelupuhelun, jossa siis rekrytoija kysyy, että onko minulla aikaa tehdä pieni puhelinhaastattelu siinä sillä sekunnilla. Juu no en vain muista mihin olen edes hakenut, mitä työssä vaaditaan, missä se on yms. Kiva sitten takellella jotain, kun en tiedä yhtään mistä puhutaan. Jos joku miettii miksi en voi muistaa hakemiani töitä, niin ihan siksi, että niitä on ollut hirveä kasa kerralla. Nyt en ole enää aikoihin hakenut enkä hae, vaan vaihdan maakuntaa ja haen siellä seuraavan kerran töitä.

Kyllä tärkeällä asialla oleva lähettää viestin perään. Silloin toisella on aikaa etsiä se hakemuksensa sähköpostista, etsiä työpaikkailmoitus ja käydä se vielä läpi ja valmistautua puheluun. Jos et sen vertaa vaivaudu tekemään, ei minuakaan kiinnosta. Maailman pienin vaiva on lähettää tekstiviesti.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Ellen 
Päivämäärä:   15.9.24 03:25:15

Itse en vastaa numeroon, jota ei puhelin ilmoita tutuksi numeroksi tai ole ylhäällä itsellä. Syynä ihan puhtaasti se, että puhelinmyyjät häiriköivät 24/7.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   15.9.24 04:48:41

Jollain jumittaa kaupassa. Hae salkkua ja laita se puhelin kiinni ainakin viikoksi

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: X* 
Päivämäärä:   15.9.24 05:03:02

"Ne rekryt vaan eivät osaa kirjoittaa tekstiviestiä saati sähköpostia tai edes sanella asiaansa vastaajaan. En viitsi laittaa yövuoron jälkeen kelloa soimaan parin tunnin unien jälkeen soittaakseni takaisin tuntemattomaan numeroon virka-aikaan, tai edes rekryfirmaan, jolleivat ole osanneet kertoa asiaansa muutoin. On tympeää jättää nukkuminen väliin "

Tehtailetko jatkuvasti työhakemuksia? Rekryäjät soittelee sulle säännöllisesti? Teetkö pelkkää yövuoroa? Miksi kello pitäisi asettaa aamulle soimaan, etkö muka herää virka-ajan puitteissa? Edes sen uuden ja paremman työpaikan toiveessa? Ehkä näissä tekosyissä on se syy, ettei ole natsannut?

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Asenne 
Päivämäärä:   15.9.24 08:24:06

Osalla on kyllä todella ylimielinen asenne. Tietenkään kaikkialla ei voi vastata puhelimeen, mutta osalla näyttää olevan ihan asenne kysymys. Pitäisi laitella tekstiviestiä, sähköpostia yms. Kun asia hoituu paljon nopeammin kaikkien osapuolten osalta ihan vaan puhelimeen vastaamalla. Ihanko tosissaan osa näistä kuvittelee rekrytoinnissa olevan aikaa kirjoitella ja vastailla johonkin tekstiviesteihin. Osa ihmisistä kun ei osaa viesteillä edes vastata yksinkertaiisiin kysymyksiin.

En toimi rekryssä, mutta menisi minullakin noin ylimieliset ihmiset sinne ei jatkoon kastiin.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: koihat 
Päivämäärä:   15.9.24 08:44:15

Puheesta ei jää tositetta siitä, mitä on sovittu. Teksti on parempi kommunikaatioväline, koska kumpikin näkee, mitä on sovittu.

Itselläni syy vastaamattomuuteen on myös tämä:

"en kyllä yleensä vastaa outoihin numeroihin ellen tiedä odottaa puhelua jostain. Inhoan yli kaiken sitä kuinka nykypäivänä pitää olla jatkuvasti tavoitettavissa ja kaikenmaan huijarit soittelee jopa iltamyöhään. Siksi puhelimeni onkin pysyvästi äänettömällä."

Ja todellakin mun puhelin on koko ajan äänettömällä, mulla on niin paljon tekemistä, että en ehdi vastaamaan kaiken maailman hörhöille. Jos jollain on oikeaa asiaa, voi laittaa teksaria tai watsappiin.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Asenne 
Päivämäärä:   15.9.24 08:53:46

koihant//Jos sinulle ihan oikeasti jatkuvasti soittelee kaiken maailman huijarit niin olisiko syytä laittaa estot. Jos haet töitä niin kai sinä nyt ymmärrät, että sieltä mihin hait niin todennäköisesti soitetaan sinulle. Vai ihanko oikeasti toimit myös samalla tavalla, kun odotat lääkärin soittoa? Et vastaa puhelimeen, koska se voi olla kaiken maailman hörhö. Jos vastaat lääkärin soittoon niin mikä on ylivoimaisen vaikeaa vastata rekryn soittoon. Sinä kun olet töitä hakenut niin luonnollisesti odotat rekrystä soittoa.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.9.24 08:56:56

” Jos sinulle ihan oikeasti jatkuvasti soittelee kaiken maailman huijarit niin olisiko syytä laittaa estot.”

Millä kikalla ajattelit, että saat estettyä huijarisoitot?

” Jos haet töitä niin kai sinä nyt ymmärrät, että sieltä mihin hait niin todennäköisesti soitetaan sinulle.”

Monestakaan paikasta ei soiteta, laitellaan vaan sähköpostilla ”valintamme ei kohdistunut juuri sinuun.” Parhaimmista paikoista ei tule edes sitä. Lisäksi joissain tapauksissa rekryt ovat todella pitkiä, eli joutuisi päivystämään puhelimen ääressä pitkäänkin. Yövuoron jälkeen minä nukun, en vastaile yhteenkään soittoon, en vaikka presidentti soittaisi.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Asenne 
Päivämäärä:   15.9.24 09:14:26

. //Googlesta suoramarkkinointi kielto niin saat vastauksen kysymykseesi.

Ja vaikka osassa laitetaan sähköpostia niin se ei yhä edelleen poista sitä, että osassa paikoissa soitetaan. Jos työpaikka ei kiinnosta niin se on oma valinta ja mielestäni turha itkeä, jos oma asenteen vuoksi ei saa työpaikkaa, kun ei viitsi vastata puhelimeen.

Itse olen esim. Hakenut yhteen tiettyyn toimipaikkaan. Toimipaikasta tuli sähköpostiviesti ettei onnistanut, mutta pari päivää tästä tuli sitten soitto toisesta toimipaikasta jossa ei ollut avointa hakua, että heillä paikka auki ja tulisitko haastatteluun. Tämä toimipaikka oli itseasiassa parempi kuin se, mihin alun alkaen hain. Sain paikan ja työskentelin siellä 5 vuotta kunnes siirryin muualle. Tämäkin paikka olisi jäänyt saamatta, jos olisin ollut asenteella etten vastaa kaiken maailman huijareille eli joskus kannattaa ihan oikeasti miettiä omaa asennettaan.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.9.24 09:16:38

”Googlesta suoramarkkinointi kielto niin saat vastauksen kysymykseesi. ”

Markkinoinnilla ja huijauksilla on tasan tarkkaan yhteistä se, että molemmat ovat perseestä. Suoramarkkinointikielto ei estä huijauspuheluita.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Asenne 
Päivämäärä:   15.9.24 09:20:07

. //Mutta vähentää lehtimyyjien yms. Soittelua mitä suurin osa inhoaa tässäkin ketjussa ja huijarin tunnistaa jo usein ihan siitä numeron etuosasta. Kiinnostaisi tietää kuinka paljon sinullekin ihan oikesti jotkin huijarit soittelee, kun noin paljon niitä pitää pelätä vai meneekö tuo pelko ihan oikeasti jo yli varovaisuuden puolelle.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.9.24 09:26:29

” Kiinnostaisi tietää kuinka paljon sinullekin ihan oikesti jotkin huijarit soittelee, kun noin paljon niitä pitää pelätä vai meneekö tuo pelko ihan oikeasti jo yli varovaisuuden puolelle.”

Siis kuka sanoi, että pelkään huijarisoittoja tai lehtimyyjiä? :D Vastaan kyllä puhelimeen, jos se soi ja tilanne on sellainen, että puhelimeen on sovelias vastata. Toki niihin, joiden suuntanumero viittaa ulkomaille niin en vastaa.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Nyyti 
Päivämäärä:   15.9.24 09:27:47

Meiltä hakijoille lähtee aina viesti jossa lukee lyhyesti että hakija on valittu haastatteluun ja soitamme päivänä x ajan sopimiseksi. Jos se ei käy, voi ehdottaa eri päivää. Ei ole ollut ongelmia puheluihin vastaamisessa :)

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.9.24 09:30:27

Nyytin firmalla on fiksu tapa. Noin se kannattaa hoitaa.

  Re: Miksi et vastaa puhelimeen?

Lähettäjä: Jen 
Päivämäärä:   15.9.24 09:38:03

Teen töitä kotoa käsin ja työpäivän aikana vastaan vain työpuhelimeen tuleviin puheluihin.
Jos olen kaupassa, harrastuksissa, kylässä ym. en vastaa puhelimeen, koska haluan olla rauhassa ja kaipaan lankapuhelin-aikaa, jolloin ei tarvinnut olla jatkuvasti tavoitettavissa.
Kotona vapaata viettäessäni vastaan kyllä puhelimeen. Vastaan myös, jos tiedän odottaa puhelua.

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.