Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 15:11:40

Olen navetassa ollut muutamia viikkoja elämässäni työharjoittelussa. Navetta tai lihatuotanto ei ole koskaan ollut intohimoni mutta nyt vuosia myöhemmin olen ihastunut ylämaankarjaan. Navetassa söivät ja joivat todella isoja määriä mutta siellä maidontuotanto olikin se idea.

Jos sellaisia ottaisi pienen lauman lemmikiksi, ovatko paljon kalliimpia kuin hevostenpito? Meiltä löytyy paljon laiduntilaa mutta talvella erityisesti syövätkö aivan liian hurjasti? Erityisesti kun maitoa ei ole tarkoitus kerätä ollenkaan eikä tuottaa vasikoita. Ovatko samanhintaisia pitää kuten hevoset mitä tulee ruokaan?

Ja millaisia ylämaankarja yleisesti ottaen on? Ovatko lupsakoita ? Hoito on ilmeisesti melko helppoa lehmäksi, koska ovat niin alkuperäisiä ja kasvattavat hyvän turkin talveksi. Kunhan on isot laitumet ja standardien mukainen katos ovat jo melko tyytyväisiä? Meillä on laajasti tilaa, olen perinyt vanhempieni tilan jossa on ennen ollut lehmiä mutta minun elinaikana kaikki lehmät on jo lähteneet. Vähän liian hiljaista joten joku maatilaeläin olisi kiva. Nyt vaan hevosia.

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: Fakta 
Päivämäärä:   14.9.24 15:33:19

Nauta syö ja juo aina isoja määriä, se on märehtijä joten ruokaa on oltava koko ajan saatavilla. En ottaisi lemmikiksi vaan, lihovat joutoeläiminä pilalle ja isommasta hieholaumasta saa vaan ongelman jotka telovat toisiaan jos ketään ei ole tarkoitus siementää/astuttaa ja kiimat pyörivät ympäri vuoden kolmen viikon välein kaikilla. Joku hoito/ eristystila sairaille on oltava ja käsittelyhäkki tai lukkoaita hoitoon. Sorkat pitää pystyä hoitamaan, korvamerkit tippuneiden tilalle pitää saada takaisin.

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjäkerma 
Päivämäärä:   14.9.24 15:34:17

Mooi! Mulla on kolme sk lemmua lemmikkinä, ei oo niin kallista hoitaa kun hepat.. riittääkö sulla ovissa leveys jos ylämaankarjaa 😀 vaikka ei ne kyllä sisällä viihdy kun karmeella räntäsateella..muuten helppoja hoitaa ja lupsakoita ovat..

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 15:40:42

Lehmät on kovia paskomaan.

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.9.24 15:55:19

Naudat tosiaan paskovat paljon ja ei niin kuivaa kuin hevosen lanta. Mielestäni myös pissaa tulee enemmän kuin hevosesta. Työläs lemmikki.

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 16:06:44

Ja eivät todellakaan pasko yhteen kohtaan kuten hevoset vaan ympäriinsä sitä liejua. Jotkut tykkää makoilla siinä vaikka onkin puoli karsinaa kuivana.

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: gw 
Päivämäärä:   14.9.24 16:09:52

Lemmikkilehmä ei tarvitse niin paljoa ruokaa kuin maitoa tuottava ja aika monet lemmikkilehmät onkin syötetty läskipalloiksi.

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   14.9.24 16:57:00

Lemmikkilehmän lanta on myöskin kiinteää koska sen ei tarvitse syödä kilotolkulla viljaa ja valkuaista kuten lypsävän. Kuivalla heinällä ei paska lennä ollenkaan.

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.9.24 17:14:04

Muistaakseni joku kertoi, että ylämaankarja erityisesti syö mielummin kuivaheinää talvella kuin säilöä. Saa korjata jos oon väärässä. Kakka varmaan sitkeämpää kuivalla kuin säilöllä.

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 17:14:49

Ootko miettinyt jos ottaisit ne lehmät joltain maitotilalta niistä mitkä olisi menossa teuraaksi? Lehmän eli ikä Suomessa ei ole kovin paljon tiloilla, vaikka luonnostaan se olisi paljon pidempi.

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   14.9.24 17:22:01

Nautakin lihoo, jos sillä on koko ajan vahvaa ruokaa edessä. Kuiva heinä, tai jopa oljen sekoitus voisi olla hyvä. Ei minusta mene hevosta kalliimmaksi se ruokinta, kivennäislisät ym. toki täytyy myös antaa.

Ylämaankarja on aika työläs, nostavat sarvillaan irti kaiken mahdollisen, puut, katokset ym. Ainoa hyvä asia on niiden kylmänkestävyys. Katoksen saat valmistaa ratakiskoista, että kestää.

Ottaisin suomenkarjaa lemmikiksi, pieniä kooltaan, sarvettomia ja vähempään tyytyväisiä. Sonneja on paljonkin tarjolla ja ne kun kastroi, saa mahtavia lemmikkieläimiä.

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 18:17:27

Lapinlehmät on vaan aika... Mielenkiintoisia luonteeltaan. Ei ehkä helpoimmasta päästä, suloinen ulkokuori pettää niiden kohdalla monet. Länsisuomalainen taitaa olla peruslehmin luonteeltaan suomalaisista. Mutta ovat tylsän yksivärisiä ruskeita, siksi eivät yhtä haluttuja väripilkkuja kuin lapinlehmä ja kyyttö.

Jerseyt on todella kauniita eikä vissiin kovin suuria.

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: rumpu 
Päivämäärä:   14.9.24 18:27:12

Jep, ota mieluummin suomenkarjaa

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: hj 
Päivämäärä:   15.9.24 06:51:00

Miten olisi suomenkarjan lehmät. Ovat pienempiä ja vähäruokaisempia kuin ylämaankarja, ja jokseenkin yhtä karuissa oloissa pärjäävät.

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.9.24 07:12:05

Ota sonni joka lajista suomenkarjaa, saat eriväriset jos se sitten on kriteeri.
Pallit pois niin ovat leppoisia.
Kiimaisia lehmiä on kamala pitää.

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.9.24 07:19:09

Mummoni sanoi, että hevonen söi sen mitä kolme (lypsävää) lehmää. Joten ruoan puolesta veikkaisin edullisemmaksi kuin hevosta.

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   15.9.24 08:40:44

Ootko miettinyt jos ottaisit ne lehmät joltain maitotilalta niistä mitkä olisi menossa teuraaksi? Lehmän eli ikä Suomessa ei ole kovin paljon tiloilla, vaikka luonnostaan se olisi paljon pidempi

- minä en kyllä lehmällisenä antaisi/ myisi kellekään lehmää lemmikiksi joka olisi menossa teuraaksi.
Ei ole mitään takeita että näitä lemmikkilehmiä hoidettaisiin yhtään sen paremmin kuin hoidan itsekään ja lisäksi siinä olisi se riski että tämä lemmikkilehmän pitäjä keksisi someen paikkansapitämättömiä mustamaalausjuttuja lehmän aiemmasta elämästä.

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: Kurmu 
Päivämäärä:   15.9.24 08:43:46

Jotenkin tuntuu että sen suomenkarja lemmikkilehmänkin elämä olisi terveempää jos se saisi toimia siinä tarkoituksessa johon se on kesytetty ja jalostettu.

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.9.24 09:13:53

AP:lle tiedoksi on myös olemassa mini scottish highland cow. Pienempi versio ylämaankarjasta. En tiedä onko niitä Suomessa. Syövät varmasti vähemmän kuin normikokoiset.

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: Totta 
Päivämäärä:   15.9.24 09:15:46

Lehmän alempi elämä tuotantoeläimenä ja vielä tehotuotantoeläimenä

Voin kuvitella

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   15.9.24 09:33:32

^^ Kuvittelu onkin eri asia kuin oikea arjesta saatu tieto lehmien parissa.

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: Muumää 
Päivämäärä:   15.9.24 09:41:37

Miksei aloittaja kysellyt asioita silloin kun oli siellä navetassa harjoittelemassa?
Annas kun arvaan olit hamsterinruokinta linjalla opiskelemassa etkä saanut petshopista harjoittelupaikkaa mutta harjoittelupaikka piti saada joten harjoitteluajan seisoit jonkun navetassa tumput suorana ja vain jotain ynähdellen eikä minkäänlaisia oma- aloitteisuutta tai kysymyksiä karjanhoitoon tai niiden ruokintaan liittyen..

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   15.9.24 09:52:22

Muumää: Toivottavasti saat apua. Ihan kaikki ei ole kunnossa, jos tuolla tavalla pitää tuntematonta tai yhtään ketään haukkua.

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: Muumää 
Päivämäärä:   15.9.24 10:15:57

En minä ole ketään haukkunut vaan kerroin miten moni lehmistä ei kiinnostunut toimii maatilaharjoittelussa tai sellainen joka rupeaa myöhemmin " pelastamaan" lehmiä.

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   15.9.24 10:43:53

"En minä ole ketään haukkunut vaan kerroin miten moni lehmistä ei kiinnostunut toimii maatilaharjoittelussa tai sellainen joka rupeaa myöhemmin " pelastamaan" lehmiä."

Kyllä, sinä haukuit aloittajaa (tai jotakuta muuta tässä keskustelussa). Jos olisit kertonut yleisesti, et olisi käyttänyt sinä-persoonaa ("olit", "et saanut", "seisoit").

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: Totta 
Päivämäärä:   15.9.24 10:46:46

^^Kuvittelu onkin eri asia kuin oikea arjesta saatu tieto lehmien parissa.

Viittasin tuohon joon kommenttiin

Minulla kyllä on arjesta saatuja kokemuksia ja siksi suhtautuminen lehmiin positiivista yleensä ja aloittaja pitäkööt karjaa lemmikkinä jos haluaa ja ymmärtää myös ne riskit että nuo ylämäänkarjan yksilöt ovat isoja eläimiä aikuisena
jotka tarvitsevat kokeneen käsittelyn.
Eivät tosiaan mitään some- postauksia siitä kuinka ihania lemmikkejä ovat jokaiselle.

  Re: Lemmikiksi lehmiä?

Lähettäjä: Fakta 
Päivämäärä:   15.9.24 11:18:13

. : luuletko että teuraaksi menevä lehmä on täysin terve ja huvikseen vaan lahdataan? Kyllä meillä on ainakin joku oikea syy poistoon (esim. kipeät jalat) ja siinä vaiheessa on eläimen kiusaamista jatkaa sen eloa lemmikkinä jonkun elämäntapaintiaanin lemmikkinä. Plus lehmästä saa liki tonnin teuraana, ei taida löytyä rahoja maksuun. Mikä luonnollinen elinikä, lehmä on tuotantoeläin, ei sillä ole mitään elinikää luonnossa!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.