Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten olette saaneet ADHD-diagnoosin?

Lähettäjä: hups 
Päivämäärä:   14.9.24 11:07:09

Ihan mielenkiinnosta. Mistä ja miten saitte diagnoosin, mitä maksoi koko prosessi jne?

Kahden lääkärin (tt ja tk) mielestä minulla on selviä merkkejä ADHD:stä. Itselleni asia ei ollut oikeastaan tullut aiemmin mieleen, että ADHD:sta voisi olla kyse, vaikka toki olin aina tietynlaisia haasteita huomannut, mutta olin vain ajatellut olevani tyhmä ym. Oma mielikuva ADHD:stä se kliseinen ympäriinsä juoksenteleva ja häiriköivä lapsi :D Olen siis asioinut lääkäreillä ihan eri vaivan vuoksi ja siellä on sitten oirekuvan perusteella noussut etsiin myös tämä ADHD:n mahdollisuus.

No, molemmat lääkärit ovat tehneet selväksi, että heidän kauttaan tutkimuksia ei ole mahdollista tehdä tai diagnoosia saada. Tk:ssä siis olen ollut lääkärin kanssa keskustelemassa ja lisäksi tehnyt erilaisia oirekyselyitä, ja näiden perusteella siis vahva epäily hänellä. Sain kuitenkin hänen kauttaan kokeiluun lääkkeitä ja niistä on ollut apua. Mutta ilmeisesti jotta lääkkeistä voisi saada Kela-korvausta ja että niiden käyttöä ylipäätään voisi jatkaa, tarvitsisi olla diagnoosi.

Siksi siis kyselen, miten olette saaneet diagnoosin, mitä prosessiin kuului, mitä maksoi jne? Onko diagnoosista ollut jotain erityistä hyötyä tai haittaa, versus tilann e että olisitte vain olleet "aika varmoja että teillä on ADHD" ja yrittäneet itse esim. rakentaa arkeanne sen mukaan?

Kiitos jos joku jakaa kokemuksiaan :)

Re: Miten olette saaneet ADHD-diagnoosin?

Lähettäjä: Mi 
Päivämäärä:   14.9.24 11:28:20

Kysymys kuuluu: mitä hyödyt diagnoosista?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 11:34:56

"Kysymys kuuluu: mitä hyödyt diagnoosista?"

Öö... No sitähän aloittaja itsekin juuri kysyi, joten aika tyhmä kysymys? Miten olisi esim. mahdollisuus saada niitä arkea helpottavia lääkkeitä?

Itse pohdin ihan samaa kuin aloittaja. Mutta jos olet aloittaja jo kokeillut lääkkeitä ja kokenut niistä olevan hyötyä, niin itse kyllä yrittäisin sen diagnoosin hommata. Pitäisi itsekin mennä juttelemaan asiasta jonnekin, mutta en meinaa saada aikaiseksi. :D

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.9.24 11:37:57

Sain yksityiseltä psykiatrilta kun lähdin avautumaan sosiaalisesta ahdistuneisuudestani 3kerralle kirjoitti diagnoosin. Totesi minulla olevan todennäköisesti add joka vaikuttanut opiskeluun kun käytiin samalla paljon muita asioita läpi kuin tuo itse asia.

On auttanut mm siinä että pääsin korottamaan lukion arvosanojani uudestaan lisäajalla. Sitä kautta sain opiskelupaikan ja opiskelupaikassa ymmärretään tätä. Eli ei tarvitse olla aivan itkukurkussa jokaisesta hylätystä kurssista kun kelalla on lausunto tästä keskittymishäiriöstä. Teen pala kerrallaan ja onnistun tällä rauhallisemmalla pänttäystahdilla.

Päivämäärä:   14.9.24 11:41:39

Ja lisään vielä ettei ole varaa syödä niitä lääkkeitä jatkuvasti. Lisdeksamfetamiinilla saisin kyllä varmaan pidettyä opiskelutahdista kiinni. Sen verrran laittoi vauhtia tekemiseen mutta koska ei ole erityiskorvausta ainakaan vielä ja lääkkeen hinta 127e/30tabl niin suoritan tällä rauhallisemmalla tahdilla ilman lääkkeitä toistaiseksi.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   14.9.24 12:24:54

Yksityiseltä ADHD-asiantuntijalta. Julkiselta ja opiskelijaterveydenhuollosta nostivat kädet pystyyn, kun "pärjään koulussa ihan hyvin, ei voi olla ADHD".

Minä olen vieläpä stereotyyppinen ympäriinsä juoksenteleva ylivilkas tapaus :D

Lähettäjä: aa 
Päivämäärä:   14.9.24 12:44:47

Kiinnostaa myös! Mihin lääkäriin siis käytännössä olette hakeutuneet ja onko sieltä ohjattu eteenpäin? Olen ymmärtänyt, että prosessiin liittyisi paljon (kalliita) tutkimuksia sekä esim. vanhempien haastattelemista (siis aikuisenkin ihmisen kohdalla, että onko jo lapsuudessa oirekuvaan sopivaa)?

Lähettäjä: 888 
Päivämäärä:   14.9.24 12:47:01

Joskus parikymppisenä hakeuduin tutkimuksiin adhd/add muistaakseni kouluterveyden kautta (amk). Taustalla lukihäiriö ja todella haasteellinen ylioppilastutkinto. Vaikeudet jatkuivat amk:ssa ja tutkimuksiin pääsin kun opettaja sitä suositteli.

Ei ollut adhd. Oli paha lukihäiriö, lieviä muita oppimisvaikeuksia ja jonkin asteinen autismi :D
Sain lisäaikaa ja valmistumisen jälkeen osasin hakeutua töihin, joissa en joudu olemaan meluisissa ympäristöissä tai tekemään vaativaa asiakaspalvelua.

Lähettäjä: Kuulaakeri 
Päivämäärä:   14.9.24 13:29:00

Hakeuduin muissa asioissa työpaikkapsykologille ja lääkärille. Siellä sitten tehtiin ensimmäisiä lomaketestejä ja sain lähetteen psykiatrille. Neljä psykiatrikertaa ja diagnoosina adhd.

Piti pyytää äidiltä tosiaan noita arvioita lapsuudesta, läheisiltä kuvausta nykytilanteesta, neuvolapapereita ja koulutodistuksia. Ja itse toki täytin omia arviolomakkeita muutaman.

Mitään muita tutkimuksia ei tähän kuulunut kun tätä paperityötä ja juttelua. Olihan sillä hintaa kun psykiatrin yhden tunnin käyntikerta maksoi sen 300e.
Onneksi oli itsellä kattava työterveys.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   14.9.24 19:00:44

Itse myös paljon miettinyt tätä. Täällä ainakaan ei kuulemma edes jonoon pääse julkisen kautta. Eikä rahaa yksityiseen. Työterveys ymmärtääkseni melko suppea. Pakko kai vain pärjäillä jotenkin.

Diagnoosi olisi hyvä myös muutoin. Vaikka asioita on toki jo nyt työstänyt, niin kyllä diagnoosi toisi tietyn armon.

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 19:14:50

mitä hyötyä teille on noista diagnooseista?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   14.9.24 19:22:42

Tekoälyn vastaus kysymykseeni:
Sinä
Lähettänyt sinä:
mitä hyötyä on eri diagnooseista? esim. ADHD

Copilot
Luodaan vastauksia sinulle…

Lähettänyt Copilot:
Diagnooseista, kuten ADHD:sta, on monia hyötyjä, jotka voivat parantaa elämänlaatua ja helpottaa arkea. Tässä muutamia keskeisiä hyötyjä:

1. Ymmärrys ja itsetuntemus
Diagnoosi auttaa henkilöä ymmärtämään paremmin itseään ja käyttäytymistään. Esimerkiksi ADHD-diagnoosi voi selittää keskittymisvaikeuksia, impulsiivisuutta ja ylivilkkautta, mikä voi tuoda helpotusta ja vähentää itseään kohtaan koettua kritiikkiä1.

2. Hoidon ja tuen saaminen
Diagnoosi mahdollistaa asianmukaisen hoidon ja tuen saamisen. ADHD:n kohdalla tämä voi tarkoittaa lääkitystä, terapiaa ja erityisjärjestelyjä koulussa tai työpaikalla, jotka auttavat hallitsemaan oireita ja parantamaan toimintakykyä2.

3. Yksilöllinen hoitosuunnitelma
Diagnoosin avulla voidaan laatia yksilöllinen hoitosuunnitelma, joka ottaa huomioon henkilön erityistarpeet ja -haasteet. Tämä voi sisältää esimerkiksi kognitiivista käyttäytymisterapiaa, työmuistin harjoituksia ja muita tukitoimia2.

4. Tuki ja ymmärrys ympäristöltä
Kun diagnoosi on tehty, myös läheiset, opettajat ja työtoverit voivat paremmin ymmärtää henkilön käyttäytymistä ja tarpeita. Tämä voi johtaa parempaan tukeen ja vähemmän väärinkäsityksiin3.

5. Oikeudet ja etuudet
Joissakin tapauksissa diagnoosi voi oikeuttaa erilaisiin etuuksiin ja palveluihin, kuten erityisopetukseen, kuntoutukseen tai taloudelliseen tukeen. Tämä voi merkittävästi parantaa elämänlaatua ja mahdollisuuksia selviytyä arjessa3.

6. Ennaltaehkäisy ja varhainen puuttuminen
Diagnoosi mahdollistaa varhaisen puuttumisen, mikä voi ehkäistä oireiden pahenemista ja vähentää riskiä liitännäisongelmien, kuten masennuksen tai ahdistuksen, kehittymiselle2.

Lähettäjä: Kuulaakeri 
Päivämäärä:   14.9.24 19:28:31

Ihan kivan listan sait aikaan tekoälyllä.
Sanoisin että omalla kohdalla nuo 1, 2 ja 4 on ne mitä tältä diagnoosilta "toivoin", ja täytyy sanoa että tuli aika helpottunut olo, kun en ilmeisesti olekaan vain tyhmä ja tilannetajuton pölvästi. :)

Lähettäjä: Törppö 
Päivämäärä:   15.9.24 09:37:31

Vääriä positiivisia diagnooseja tulee tänä päivänä kuin sieniä sateella, koska taaperosta asti pilataan keskittymiskyky ylistimuloinnilla. Ja jos lapsena säästyy, voi häiriön ihan itse hankkia nuorena tai aikuisenakin. Aivot muokkautuvat sen mukaan, mitä sinne syöttää. Ihan näin vinkkinä ADHD tutkimuksia, diagnooseja ja lääkityksiä haikaileville - korjatkaapa puoleksi vuodeksi elin- ja ajankäyttö tavat - voitte yllättyä.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   15.9.24 10:05:17

^ Siksi aikuisilla kyselläänkin vanhemmilta, onko sellaista ja tällaista oireilua ollut jo lapsena. Me vähän päälle kolmekymppiset ollaan vielä eletty lapsuus, jossa ärsykkeiden määrä oli kohtuullinen, joten jos tietyt piirteet ovat olleet läsnä jo lapsuudessa niin tuskin on itse hankitusta oireilusta kyse.

Päivämäärä:   15.9.24 10:57:13

Törppö, adhd oireet ovat aika paljon muutakin kuin vaikea keskittymiskyky. Oireet ovat laajemmin toiminnanohjauksessa.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   15.9.24 11:28:44

Itse olen pyrkinyt muokkaamaan arkeani ja esim. työtapojani jo todella paljon ja tehnyt havaintoja sekä lukenut kirjallisuutta aiheesta, jotta saisin ns. helpotettua elämääni.

Itsellä myös sellainen tilanne, että vahvasti lääkärinkin taholta epäilys ADHD:sta. Kun olen aiheesta lukenut, tuntuu että moni ns. oire on ollu lapsesta asti, mutta että aikuisena kun olen uupunut esim työelämän vaatimusten vuoksi, niin ovat vielä vahvistuneet.

Työelämä esim. juuri muuttuu entistä vaativammaksi koko ajan ja sellaisia ns. simppelimpiä hommia on vähemmän. Itselläni on (ehkä ainakin osittain juuri mahdollisen AHDH:n takia) vaikeaa pärjätä työssä ja se kuormittaa ja vahvistaa sitten entisestään tuota oireilua. Jos on vaikeaa muutenkin lähtökohtaisesti vaikka keskittyä ja ymmärtää ohjeita, niin jos työtä on liikaa, se vaatii multitaskausta ja jatkuvaa heti reagointia ja ohjeet ovat levällään siellä täällä tai joka suunnasta tulee erilainen ohjeistus, niin kyllähän silloin se keskittyminen ja ymmärtäminen menee vaan entistä vaikeammaksi...

Lähettäjä: Coconut 
Päivämäärä:   15.9.24 11:38:19

Miehelläni (31v) on ADHD. Ja on kyllä ihan selkeä tapaus, ei tarvitse miettiä onko diagnoosi oikea :D Eikä adhd tosiaan ole vain huonoa keskittymiskykyä, vaan niin hirveän paljon muutakin ja enemmän.
Sanoisin että diagnoosin suurin hyöty on ollut lääkkeet. Niiden avulla pärjää hyvin työssään, on saanut amk opinnot loppuun ja voi muutenkin paremmin kaikin puolin. Auttanut myös esim hänen uniongelmiinsa.
Ja kyllä myös diagnoosi on helpottanut häntä henkisesti. Vaikka hän edelleen tuskailee sen kanssa miten esim asioiden loppuun asti tekeminen, keskittyminen tai vaikka juttujen aloittaminen on joskus hyvin vaikea ja sättii siitä itseään, niin diagnoosin jälkeen hän on pystynyt vähän antamaan armoa itselleen. Hän on ymmärtänyt paremmin itsekin ettei ole tyhmä (koska sitä ei todellakaan ole!) ja oppinut aivoilleen sopivampia toimintamalleja.
Nuorempana hän myös purki tuota itseensä turhautumista ja omin sanojensa mukaan loputonta ajatusten surinaa alkoholiin, juhlimiseen ja vastaavaan välillä tyhmääkin toimintaan. Nykyään sellaiselle ei ole tarvetta.
Auttaa toki myös esim minua ymmärtämään paremmin häntä ja auttamaan tarvittaessa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.9.24 12:09:17

Mulla on ollut teinistä asti ongelmia, ja vuosien psykiatreilla ramppaamisen jälkeen päädyin psykiatrille joka oli sitä mieltä että mulla on ADD, eli ADHD ilman hyperaktiivisuutta. Tämä diagnoosi on käsittääkseni vanhentunut, eli ADD:ta ei enää diagnosoida erikseen vaikka hyperaktiivisuutta ei olisi. Hoito kuitenkin sama. Sain silloin Concerta-reseptin, siihen aikaan sen resepti tehtiin setelipainossa ja vietiin yhteen apteekkiin ja vain siitä yhdestä apteekista pystyi hakemaan Concertaa. Huumeresepti siis :D

Myöhemmin kävin vielä kuntoutustutkimuksessa joka kesti 2-3kk, ja diagnoosi pysyi. Käsittääkseni nykyään ADHD-diagnoosi vaatii kuntoutustutkimuksen tai vastaavan, sitä ei voi diagnosoida satunnaisilla käynneillä.

Concerta auttaa kyllä alkuun saamaan tehokkaasti asioita aikaan, mutta pidemmässä käytössä ainakin mulle aiheuttaa ärtyneisyyttä. Sivuoireet tietenkin on yksilöllisiä. Ikävin juttu kuitenkin on se että se valitettavasti menettää muutamassa vuodessa tehonsa, ainakin oman ja tuttujen kokemusten mukaan. En ole enää käyttänyt aikoihin Concertaa.

Eli en koe hyötyneeni diagnoosista sillä tavalla, että sen saadakseni näkisin hirveästi vaivaa saati käyttäisin rahaa.

Päivämäärä:   15.9.24 12:30:15

Nuo keskittymisvaikeudet eivät välttämättä tosiaan ole mikään ADHD:n keskeisin ongelma. Voivat toki olla, mutta monella suuremmat haasteet liittyvät muihin asioihin. Itselläkin oli pitkään sellainen väärinkäsitys, että ADHD on vain keskittymiskyvyttömien ja ylivilkkaiden ihmisten vaiva eikä itselleni voi olla ADHD:tä, koska jaksan istua pitkiä aikoja paikoillani ja keskittymiskykyni on parhaimmillaan niin loistava, että voin sulkea koko ulkomaailman pois ja unohtaa jopa syödä ja juoda, kun olen niin täysillä keskittynyt johonkin asiaan. Mutta itse asiassa juuri tällaiset hyperfokustilathan ovat tyypillinen ADHD-piirre. Harmi vaan, ettei sitä hyperfokuksen kohdetta voi yleensä itse valita ja valitettavan usein hyperfokus keskittyy johonkin vähemmän rakentavaan asiaan jonkin tarpeellisemman tehtävän kustannuksella.

Mitä olen nyt asioihin vihdoinkin perehtynyt, niin hyvin moni ADHD-diagnoosin saanut kokee kaikkein vaikeimpien haasteiden liittyvän erityisesti toiminnanohjauksen häiriöihin tai puutteelliseen tunteiden säätelykykyyn, ei välttämättä ensisijaisesti keskittymiskykyyn vaikka se siinä nimessä onkin (joidenkin asiantuntijoiden mukaan ADHD on jopa vähän harhaanjohtavasti nimetty). Asioita voi olla vaikea aloittaa tai saattaa päätökseen, ja tunnereaktiot ovat usein voimakkaita ja niitä voi olla vaikea hillitä. Tämä on aika ilkeä kierre ainakin itsellä, kun en vaan saa jotain asiaa tehtyä ellei ole suunnilleen ase ohimolla, ja sitten suutun itselleni ihan silmittömästi ja kiepaloin siinä itseinhossa pitkän aikaa puhuen itselleni käsittämättömän rumasti (mikä saattaa johtaa siihen, että sen raivon ja itseinhon energisoimana saatan vihdoin saada tehtyä jotain, tai sitten ihan päinvastoin vajoan jonkinlaiseen apaattiseen paralyysitilaan).

Lähettäjä: NN 
Päivämäärä:   15.9.24 15:16:25

Mä sain mielenterveystoimistosta toissa vuonna. Terapeutti sattui olemaan erikoistunut tähän ja kysyi haluaisiko tehdä testit. Sain siihen lääkityksen. Oli kallis enkä saanut siitä kovin suurta hyötyä. Diagnoosista ei ole ollut haittaa. On muitakin diagnooseja kuten asperger vuodelta 2003, lievä masennus ja yleinen ajdistuneisuushäiriö.
Vuosiluku aspergerin kohdalla, ettei kenenkään tarvitse mussuttaa, ettei sitä enää ole.

Lähettäjä: Coconut 
Päivämäärä:   15.9.24 16:32:59

” jaksan istua pitkiä aikoja paikoillani ja keskittymiskykyni on parhaimmillaan niin loistava, että voin sulkea koko ulkomaailman pois ja unohtaa jopa syödä ja juoda, kun olen niin täysillä keskittynyt johonkin asiaan. Mutta itse asiassa juuri tällaiset hyperfokustilathan ovat tyypillinen ADHD-piirre. Harmi vaan, ettei sitä hyperfokuksen kohdetta voi yleensä itse valita ja valitettavan usein hyperfokus keskittyy johonkin vähemmän rakentavaan asiaan jonkin tarpeellisemman tehtävän kustannuksella.”

Tämä on muuten niin oleellinen asia myös mieheni kohdalla, että pakko vielä laittaa toinenkin kommentti tähän ketjuun, sen verran hyvän huomion nostit! Hänellä tuo keskittymisen kohde on musiikin soitto ja on ihan uskomatonta miten hän saattaa harjoitella aivan täydellä keskittymisellä tuntikausia yhtään muuta häsläämättä, väsymättä, syömättä, juomatta ja suunnilleen edes käymättä vessassa :D Verrattuna siihen, miten monet tosi pienet ja helpot asiat taas on joskus tosi vaikea saada tehtyä (esim vaikka jonkun paperilomakkeen täyttö) tuo on ihan uskomatonta. Lääkitystä aloittaessa hän jopa vähän pelkäsi menettääkö soittokykyään/ sitkeyttä harjoitella, mutta tuohon piirteeseen lääkitys ei ole kyllä vaikuttanut.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   16.9.24 06:19:41

Minä sain lähetteen työterveydestä kunnalliselle ja sieltä diagnoosin, työkaverit sen ensin diagnisoi minulle :D, mutta en uskonut. Toki työterveys psykologi ensin teki tämän havainnoin kun kävin hänellä ja hän oli varma asiasta ja kysyi haluaisinko lähteä oikeisiin tutkimuksiin.

Päivämäärä:   16.9.24 07:26:47

Sain julkisen puolen psykiatrilta lähetteen paikkaan joka oli erikoistunut neuropsykologisiin tutkimuksiin, oli vissiin yksityinen mutta en maksanut siitä mitään. Siellä tehdyt tutkimukset viittasivat ADHD:n, joten psykiatri teki diagnoosin.

Päivämäärä:   16.9.24 08:25:43

"Työelämä esim. juuri muuttuu entistä vaativammaksi koko ajan ja sellaisia ns. simppelimpiä hommia on vähemmän."

Minusta tämä on omituista, että niin moni puhuu tästä. Itse koen täysin päinvastoin. Loistan työssä, jossa "monta rautaa tulessa" ja jatkuvia keskeytyksiä. Jotenkin tuntuu, että mulle tämä on tuttua, aivoni ovat tottuneet tähän enkä stressaa siitä. En edes yritä saada asioita valmiiksi yksi kerrallaan (ikinä), joten on luonnollista että töissä sama meno jatkuu.

En myöskään kestä simppeliä, toistavaa työtä vaan tylsistyn helposti. Haluan oppia uutta kehittyä, kehittää, tehdä asioita omalla tavalla... Toki liika kuormitus on liikaa kaikille. Koen kuitenkin kestäväni keskeytyksiä, kiirettä ja muutoksia paremmin kuin moni nentti.

Siksi minusta on outoa, että adhd:n kohdalla nostetaan simppelien, suorittavien töiden vähentyminen esiin. Itse näen ne ennenkaikkea autistien ja kehitysvammaisten alueena. Monelle adhd ihmiselle taas simppeli, tasainen, muuttumaton työ on pahin kaikista. Toki tilanteita ja ihmisiä on erilaisia.

Lähettäjä: Just tää 
Päivämäärä:   16.9.24 09:07:56

”Siksi minusta on outoa, että adhd:n kohdalla nostetaan simppelien, suorittavien töiden vähentyminen esiin. … Monelle adhd ihmiselle taas simppeli, tasainen, muuttumaton työ on pahin kaikista. Toki tilanteita ja ihmisiä on erilaisia.

Juu tämä. Joku liukuhihnalla saman asian tekeminen 8h päivässä ei vaan adhd aivoille yleensä mitenkään päin sovi

Päivämäärä:   16.9.24 09:53:03

"Koen kuitenkin kestäväni keskeytyksiä, kiirettä ja muutoksia paremmin kuin moni nentti."

Sama juttu täällä. Toki minulla ei diagnoosia ole, mutta erittäin vahva epäily kuitenkin.

Sen sijaan se mitä en kestä on jatkuva päätöksenteko, erityisesti jos päätökset perustuvat johonkin muuhun kuin jonkinlaiseen objektiiviseen dataan. Henkilökohtaisessa elämässä tämä näkyy vaikka siinä, että en osaa päättää mitä laittaisin päälleni tai mitä söisin. Elin vaikka kuinka kauan ilman paistinpannuakin, kun en halunnut enää pinnoitettua pannua, mutta en osannut päättää millaisen pinnoittamattoman pannun ostaisin ja sen käytön opetteleminenkin tuntui niin tylsältä tällaiselle ruuanlaiton vihaajalle. :D Olenkin sanonut, että miten hemmetissä minun pitäisi osata päättää mitä elämältä haluan, kun yhden paistinpannuakin kanssa on jo vaikeuksia. Lienee sanomattakin selvää, etten vieläkään tiedä, mikä minusta aikuisten oikeasti tulee isona (olen yli 30) ja takana on liuta kesken jääneitä koulutuksia ja kokeiluja.

Työelämässä olisin ehkä parhaiten soveltuva sellaiseen rooliin, jossa voisin tuottaa läjän erilaisia vaihtoehtoja ja ideoita erilaisiin tilanteisiin, koska niitä vaihtoehtoisia skenaarioita mieleni tuottaa vaikka liukuhihnalta, ja sitten joku muu tekisi niistä sen lopullisen päätöksen. Toisaalta olen kyllä myös organisointikykyinen: jos tavoite vaan on selkeä, niin minä kyllä yleensä tiedän, miten siihen voitaisiin päästä nopeasti ja tehokkaasti. Ongelma on vaan se, että jos itse pääsen/joudun asettamaan tavoitteet tai päämäärän, niin aika nopeasti alkaa se jahkaaminen ja tavoitteiden eläminen... Olisiko tämä sittenkin parempi... Vai tämä... Ei kun hei, nyt keksin, sittenkin tämä! Odottakaa nyt hetki, en sittenkään ole tähän tyytyväinen, kohta keksin sen kuningasidean! Esim. koulussa tämä näkyi niin, että jos vaikka ainekirjoituksen aiheen sai valita vapaasti, niin en koskaan meinannut päästä edes alkuun. Sitten muuten oli ihan sama, mikä tehtävänanto oli, kunhan se vaan oli selkeästi rajattu. Jos tehtävänantona olisi ollut vaikka että kirjoita tarina koiran hännän näkökulmasta niin olisin vaan tuumannut että ok ja ruvennut hommiin.

Päivämäärä:   16.9.24 10:23:19

^Voin niin samaistua tuohon päätöksenteon vaikeuteen. Tai nimenomaan pikemminkin tavoitteen asettamisen vaikeus. Tai tavoitteen valinnan vaikeus.

Mä en tiedä voiko liittyä tähän, mutta olen huomannut itsessäni jonkin verran parisuhde odc oireita. Eli ajatus sitoutumisesta on todella vaikea, sillä lähden miettimään niin laajasti, yliajattelemaan, pyörittelen skenaarioita ja mietin hyviä ja huonoja puolia. Koska ihmiset eivät ikinä ole täydellisiä, tuntuu todella vaikealta "tyytyä johonkin" vaikka 90% arjesta olisi todella ihanaa.

Päivämäärä:   16.9.24 11:59:00

Joo, voihan ihmissuhteiden vaikeus... Siitäkin voisi kirjoittaa vaikka kuinka pitkän esseen. Minullakin on tuota sitoutumisen vaikeutta ja liuta muitakin ihmissuhdeongelmia.

Aika hemmetin monta palikkaa naksahti kohdalleen kyllä ihmissuhderintamallakin, kun rupesin perehtymään adhd-juttuihin. Esimerkiksi itsellä hyperfokus saattaa kohdistua myös ihmisiin ja kun se iskee päälle, niin joku tyyppi pyörii mielessä 24/7 ja saatan olla tähän ihan epäterveen obsessoitunut. Onneksi yhden teini-iän ylilyönnin jälkeen opin kerrasta piilottamaan tämän muilta ihmisiltä etten vaikuta joltain hullulta stalkkerilta. Sitten se hyperfokus vaan jossain vaiheessa katoaa kuin savuna ilmaan niin kuin hyperfokuskiinnostuksille on tapana muutenkin käydä, enkä jälkeenpäin enää ollenkaan tajua mikä siinä ihmisessä oli niin ihanaa ja ihmeellistä.

Tässä vaiheessa sitä on jo oppinut, että itsellä on aika vahva taipumus kyllästyä ihan kaikkeen, ja niin kauheaa ja valitettavaa kuin se onkin, niin usein tämä koskee myös ihmisiä, oli kyse sitten ystävyys- tai seurustelusuhteita. Sen takia lyön nykyään aika lailla jarrua pohjaan heti jos näyttää siltä, että joku ihmissuhde meinaa kehittyä turhan läheiseen suuntaan, vaikka kyseessä olisi kuinka ihana ja kiinnostava ihminen. En halua satuttaa ketään oman hyvin suurella todennäköisyydellä vähintäänkin kausittain lopahtavan kiinnostukseni vuoksi, enkä toisaalta halua myöskään väkisin pitää moneen ihmiseen yhteyttä pelkästään jonkinlaisesta velvollisuudentunnosta (se on itselleni tosi kuormittavaa kaikkien muiden pakollisten velvoitteiden lisäksi). Olen huomannut hakeutuneeni elämäni aikana aika usein miesvaltaisiin porukoihin ja kenties syy on juuri tässä, että niissä suhteet (ja tarkoitan tällä siis täysin platonisia suhteita) on yleensä helpompi pitää jotenkin kevyempinä ja etäisempinä. Eikä porukassa niin haittaa, vaikka aina ei jaksaisikaan pitää aktiivisesti yhteyttä.

Ja sitten se hemmetin seksi. Olen miettinyt senkin suhteen, että mikä ihme minussa on vikana, mutta adhd antaa kyllä siihenkin selityksen. Kuten kaikki muukin elämässäni, tämäkin on ailahtelevaa. Joskus kiinnostaa, joskus ei. Adhd:ssa voi käsitykseni mukaan olla liitännäisenä joko yli- tai aliseksuaalisuutta (hyperseksuaalisuus ja hyposeksuaalisuus taitaa olla viralliset termit) ja itsellä taitaa kuppi kallistua enemmän tuonne aliseksuaalisuuden puolelle. Sitten taas kausittain saattaa seksi kiinnostaa ja paljonkin. Seksi voi olla kivaa, kiinnostavaa ja jännittävää, mutta en kyllä itse saa siitä irti mitään maatajärisyttävää fyysistä nautintoa. Olen yleensä enemmän oman pääni sisällä kuin kehossani, jos ymmärrätte mitä tarkoitan, ja tämä on varmasti osasyy tuohon, että seksi fyysisenä aktina ei usein tarjoa kovinkaan paljon. Pahinta kuitenkin on, jos seksi kestää liian pitkään ja kyllästyn kesken kaiken, vaikka alussa olisinkin ollut mukana. :D

Yhdessä asumista olen kokeillut kerran, sekään ei oikein mennyt nappiin. Esim. sellainen jatkuva pieni siivoaminen ja tavaroiden vieminen paikoilleen heti käytön jälkeen ei sovi itselleni yhtään, vaan vaatii jatkuvaa ponnistelua, ja ymmärrettävästi sekaisuuteni voi ärsyttää kumppania. Toisaalta minua taas ärsyttää, jos joudun kotonakin jatkuvasti skarppaamaan ja ponnistelemaan. Itse siivoan enemmänkin sillä tavalla, että ensin keräillään motivaatiota päivä-pari ja sitten siivotaan kämppä lattiasta kattoon yhtenä pyörremyrskynä (tässä edesauttaa, jos joku on tulossa kylään :D). Koti on minulle turvasatama maailmalta, se paikka jossa saan ihan rauhassa kuplaantua pääni sisälle ja hyperfokusoitua mihin haluan, ja valitettavasti itse ainakin huomasin ärsyyntyväni ja kuormittuvani, kun siellä kotona oli joku muukin häiritsemässä kuplaani, puhumassa tai koskettelemassa kuplan sisään ja monesti vielä ihan väärällä hetkellä. Olen parhaimmillani aika puhelias ja sosiaalinen ihminen, mutta kotona on saatava olla ihan vaan rauhassa omissa ajatuksissaan tai alkaa hermosto olla koetuksella.

Ja joo, kyllä minä itsekin tiedän, että sellaiseen perinteiseen parisuhteeseen ei minusta taida enää olla. Toivottavasti kukaan adhd-henkilön kumppani ei nyt säikähtänyt tästä kirjoittamastani, koska aika karmealtahan tämä kuulostaa. Nämä käytösmallit voivat kuulua adhd-neurotyyppiin tai olla kuulumatta, ei me kaikki tietenkään olla samasta puusta, vaikka luulenkin, että aika moni pystyy myös samaistumaan kirjoittamaani.

Päivämäärä:   16.9.24 12:12:58

"
Lähettäjä: --
Päivämäärä: 14.9.24 12:24:54

Yksityiseltä ADHD-asiantuntijalta. Julkiselta ja opiskelijaterveydenhuollosta nostivat kädet pystyyn, kun "pärjään koulussa ihan hyvin, ei voi olla ADHD".

Minä olen vieläpä stereotyyppinen ympäriinsä juoksenteleva ylivilkas tapaus :D"

^ Oikeasti? Missä opiskelijaterveydenhuollossa pelaa näin huonosti?
Minä pääsin tutkimuksiin ja prosessi kesti kauan, mutta minulle YTHS oli tosi positiivinen kokemus. Kukaan ei tyrmännyt alkutaipaleella vaikka heti eti haastattelussa kerroin vetäväni kursseista pelkkiä vitosia, korona-ajan keskellä huonosti järjestetyssä etäopiskelussa... :D

Mutta olenkin varma että se mun YTHS- psyka on 100% nepsy myös.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   17.9.24 10:39:26

"Työelämä esim. juuri muuttuu entistä vaativammaksi koko ajan ja sellaisia ns. simppelimpiä hommia on vähemmän."

Minusta tämä on omituista, että niin moni puhuu tästä. Itse koen täysin päinvastoin. Loistan työssä, jossa "monta rautaa tulessa" ja jatkuvia keskeytyksiä. ""Jotenkin tuntuu, että mulle tämä on tuttua, aivoni ovat tottuneet tähän enkä stressaa siitä. En edes yritä saada asioita valmiiksi yksi kerrallaan (ikinä), joten on luonnollista että töissä sama meno jatkuu."

En myöskään kestä simppeliä, toistavaa työtä vaan tylsistyn helposti. Haluan oppia uutta kehittyä, kehittää, tehdä asioita omalla tavalla... Toki liika kuormitus on liikaa kaikille. Koen kuitenkin kestäväni keskeytyksiä, kiirettä ja muutoksia paremmin kuin moni nentti.

Siksi minusta on outoa, että adhd:n kohdalla nostetaan simppelien, suorittavien töiden vähentyminen esiin. Itse näen ne ennenkaikkea autistien ja kehitysvammaisten alueena. Monelle adhd ihmiselle taas simppeli, tasainen, muuttumaton työ on pahin kaikista. Toki tilanteita ja ihmisiä on erilaisia."

En tarkoittanut, että tarvitsisin välttämättä itsekään rutiininomaista suorittavaa työtä. Vaan ylipäätään, että työssä on yhä enemmän nopeatempoista päätöksentekoa ja vaativaa soveltamista sekä suurta vastuunottoa vaativia tehtäviä. Ne ovat ainakin itselleni myrkkyä. Jos on vaikeaa tehdä loogista päätöstä edes siitä mitä ostaa kaupasta ruoaksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.