Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  4-v lapsi autossa ilman istuinta

Lähettäjä: TRRE 
Päivämäärä:   13.9.24 22:48:22

Kaveri kuskaa 4,5-vuotiasta lastaan autossa ilman turvaistuinta. Istuu siis ihan vain auton penkillä turvavyö kiinni.

Olenko jotenkin väärässä kun luulin, että sääntöjä on kiristetty ja nykyään lapsilla pitää olla turvaistuin lyhyilläkin matkoilla?

Hän jakaa someen videoita joissa näkyy kun lapsi istuu liikkuvan auton penkillä. Välillä kaveri kuvaa itse ajaessaan ja välillä kyydissä istuessaan. Kaveri siis itsekin rikkoo lakia kun kuvaa puhelimella autolla ajaessaan. Ja kolaritilanteessa lapsi kyllä menee ihan muusiksi.

Mitä mieltä?

  Re: 4-v lapsi autossa ilman istuinta

Lähettäjä: vuh 
Päivämäärä:   13.9.24 22:49:25

just tänään googlasin aiheesta. Alle 150cm pitää olla turvaistuimessa ja vähintään 4v asti selkä menosuuntaan

  Re: 4-v lapsi autossa ilman istuinta

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   13.9.24 22:58:44

No sitä mieltä että ihan hölmöä hommaa ja leikkimistä lapsen hengellä. Mutta hankala tuohon on puuttua ellei kaveri usko puhetta tai saa käräytettyä (jos julkaisee videoita, voisi toki kokeilla lähettää poliisille ja katsoa tekevätkö asialle mitään).

Lain mukaan alle 135cm lapsi täytyy aina olla turvalaitteessa, selkä menosuuntaan on suositus, ei vaatimus. Samoin suositus on että takapenkillä.

  Re: 4-v lapsi autossa ilman istuinta

Lähettäjä: TRRE 
Päivämäärä:   13.9.24 23:05:54

Hän laittaa videoita someen ihan julkiselle tililleen, eli varmaan monikin videoita nähnyt.

  Re: 4-v lapsi autossa ilman istuinta

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   13.9.24 23:19:03

"
just tänään googlasin aiheesta. Alle 150cm pitää olla turvaistuimessa ja vähintään 4v asti selkä menosuuntaan"

Hyvin googlattu tai ainakin sisäistetty hakutulokset. Kannattaa ehkä googlata uudestaan.

  Re: 4-v lapsi autossa ilman istuinta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.9.24 23:23:40

Alle 135 cm tulee olla turva/korokeistuimessa autossa.

Laki sanoo näin.

se, että ketä kiinnostaa tosta sakottaa on ihan se ja sama.

  Re: 4-v lapsi autossa ilman istuinta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.9.24 23:46:05

Hyvin usein näkee ihan 1-2 vee lapisa tuodaan päiväkotiin niin, että istuvat repsikanpekillä ihan ilman mitään. Hyvä, jos turvavyö on kiinni.

  Re: 4-v lapsi autossa ilman istuinta

Lähettäjä: Pätkä 
Päivämäärä:   14.9.24 00:06:49

Olen aikuinen ja 149 cm pätkä. Minulla on ajokortti. Pitäisikö minun siis istua turvaistuimessa, kun ajan autoa? Eikö niissä turvaistuimissa ole painorajat? Ainakin omassa lapsuudessani ysärillä laiha kaverini istui vielä istuinkorokkeella, minulta se oli otettu pois, kun olin liian painava. Olisikohan painoraja ollut 35 kg.

  Re: 4-v lapsi autossa ilman istuinta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 00:55:56

Tieliikennelaki
94 §

Lasten turvalaitteet
Autossa käytettävän lasten turvalaitteen tulee olla tyyppihyväksytty E-säännön n:o 44 muutossarjan 03, E-säännön n:o 129 tai moottoriajoneuvojen turvavöitä ja turvajärjestelmiä koskevan neuvoston direktiivin 77/541/ETY mukauttamisesta tekniikan kehitykseen annetun komission direktiivin 2000/3/EY mukaisesti taikka mainitun E-säännön tai direktiivin myöhemmän version tai muutoksen mukaisesti. Muussa ajoneuvossa kuin autossa käytettävän lasten turvalaitteen on oltava ajoneuvolaissa sekä sen nojalla annetuissa säännöksissä ja määräyksissä asetettujen vaatimusten mukaisesti tyypiltään hyväksytty.

Alle 135 senttimetriä pitkän lapsen kuljettamiseen henkilö-, paketti- ja kuorma-autossa on käytettävä lasten turvalaitetta, jos ajoneuvossa on turvavyöt tai lasten turvalaite on muuten ajoneuvoon asennettavissa. Tästä velvollisuudesta voidaan kuitenkin poiketa taksiliikenteessä olevassa ajoneuvossa siten, että alle 135 senttimetriä pitkää lasta saadaan kuljettaa turvavyötä käyttäen muulla kuin etuistuimella, mikäli turvalaitetta ei ole saatavilla. Alle 3-vuotiasta lasta ei kuitenkaan saa koskaan kuljettaa ajoneuvossa ilman turvalaitetta.

Lasta ei saa kuljettaa etuturvatyynyllä suojatulla istumapaikalla selkä menosuuntaan suunnatussa turvaistuimessa, ellei turvatyynyä ole tehty toimintakyvyttömäksi.

Alle 135 senttimetriä pitkän lapsen kuljettamiseen ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella varustetussa ajoneuvossa on käytettävä lapsen kuljettamiseen soveltuvaa istuinta tai lasten turvalaitetta.

Linja-autossa lapsen on omalla istumapaikalla istuessaan käytettävä istumapaikalle asennettua turvavyötä tai lasten turvalaitetta.

Alle 135 senttimetriä pitkää lasta moottorikelkan ja raskaan moottorikelkan perävaunussa kuljetettaessa on käytettävä turvavyötä tai turvalaitetta, jos ajoneuvossa on turvavyöt tai lasten turvalaite on muuten ajoneuvoon asennettavissa. (17.12.2020/1040)

Alle 135 senttimetriä pitkän lapsen kuljettaminen muussa kuin tässä pykälässä tarkoitetussa ajoneuvossa on sallittua vain, jos ajoneuvossa on lapsen kuljettamiseen soveltuva istuin ja turvavyö taikka lasten turvalaite.

  Re: 4-v lapsi autossa ilman istuinta

Lähettäjä: hoitsu 
Päivämäärä:   14.9.24 01:37:10

Tuossa ylempänä tulikin lainkohdat kattavasti, ennen ollut tosiaan 140cm saakka koroke/turvaistuin mutta laitettu 135cm uuteen lakiin. Aikuisiahan tuo ei koske, mutta esim. meidän äiti on pituudeltaan 145cm ja joutuu käyttämään koroketta ajaessa.

  Re: 4-v lapsi autossa ilman istuinta

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   14.9.24 07:08:06

"Eikö niissä turvaistuimissa ole painorajat?"

On. Meidän 4,5v lapsella on käytössä Cybex Solutuio s-2 istuin. Painoraja max. 50kg ja pituus max 150cm. Tämä istuin menee siis hyvin siihen asti kunnes lapsi ei enää tarvitse istuinta.

On tosiaan laitonta kuljettaa alle 135cm lasta ilman turvaistuinta, mutta aika monta laista piittaamatonta ihmistä näkee tuolla liikenteessä päivittäin mm. Ylinopeutta ajetaan jatkuvasti.

  Re: 4-v lapsi autossa ilman istuinta

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   14.9.24 07:36:49

Ensiviikolla on tehostettu turvalaitteiden seuranta. Toivottavasti tällaiset kuskaajat saisivat edes sakot, eikä pelkkää varotusta.

  Re: 4-v lapsi autossa ilman istuinta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 08:03:48

Ja itseasiassa monissa uusissa ei enää ole painorajaa. Koska lapsi istuu turvaistuimen vöissä.

  Re: 4-v lapsi autossa ilman istuinta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 08:06:21

Ja aikuisella tilanne muutenkin hieman eri. Pää on ihan eri kokoinen suhteessa vartaloon, kuin lapsella. Lapsen vartalo on muutenkin kehittyneempi. Mutta kyllä minä 158cm aikuisena tarvisin välillä koroketta, että vyö reitittyy oikein.

  Re: 4-v lapsi autossa ilman istuinta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.9.24 08:13:57

"Alle 150cm pitää olla turvaistuimessa ja vähintään 4v asti selkä menosuuntaan"

Tämä on tosiaan vain suositus. Laki sanoo, että kaikki alle 3-vuotiaat käyttävät turvaistuinta ja lisäksi alle 135cm pitkät lapset jotakin turvalaitetta, mikä voi olla myös istuinkoroke. Selkä menosuuntaan olemisesta laki ei määrää mitään.

Luultavasti tuo aloittajan kaverin 4-vuotias on alle 135cm, joten lain mukaan hänellä pitäisi olla vähintään istuinkoroke.

  Re: 4-v lapsi autossa ilman istuinta

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.9.24 08:49:02

Eihän se ole pelkästään autolla ajaminen, kyllä näkee samaa piittaamattomuutta esim. pyöräilyn saralla. Lapsi tarakalle ilman turvaistuinta ja seuraavaksi lapsen jalka pinnojen välissä. Tulee pahaa jälkeä, terveisin nimim. sivusta seurannut.

  Re: 4-v lapsi autossa ilman istuinta

Lähettäjä: las 
Päivämäärä:   14.9.24 09:37:47

Lastensuojeluilmoituksen paikka. Tässä kun jokaisen aikuisen ihmisen älyllä ajatellen tahallaan asetetaan lapsi sekä vakavan loukkaantumisen että kuoleman vaaraan.

Nämä on niitä hetkiä kun pitäis osata valita Ht.netin tai jonkun muun väliltä.

  Re: 4-v lapsi autossa ilman istuinta

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   14.9.24 10:04:56

"LähettäjäPätkä

Päivämäärä14.9.24 00:06:49

Olen aikuinen ja 149 cm pätkä. Minulla on ajokortti. Pitäisikö minun siis istua turvaistuimessa, kun ajan autoa? Eikö niissä turvaistuimissa ole painorajat? Ainakin omassa lapsuudessani ysärillä laiha kaverini istui vielä istuinkorokkeella, minulta se oli otettu pois, kun olin liian painava. Olisikohan painoraja ollut 35 kg."

Tuolta katso tuo taikasana _aikuinen_. Lapsen luusto kehittyy vielä ja suhteessa pää on iso verrattuna vartaloon. Aikuisen luusto on kestävyydeltään hieman erilaisessa kunnossa kasvettujen vuosien myötä, vaikka pituutta ei olisikaan siunattu.

Ihmettelen kyllä suuresti miten aina löytyy joku kertomaan kuinka on näin ja näin lyhyt aikuinen ja naureskellaan sille että pitäisikö autoa ajaa turvaistuimessa. Aikuisen ja lapsen luuston erona on vuosien myötä tuleva kehitys, ei pituus. Pituus on vaan turvaistuimia ajatellen helpompi määritellä.

  Re: 4-v lapsi autossa ilman istuinta

Lähettäjä: TRRE 
Päivämäärä:   14.9.24 13:38:09

Hänelle on kyllä sanottu asiasta, mutta vastaus on aina jotain haistavttua ja voivttua ja hankielämää. Poliisejakan ei kiinnosta. Johtuukohan kaupungista jossa asuvat vai mistä. Ihan Suomessa siis.

Kuskaa lasta satunnaisesti myös pakun etupenkillä, vaikka muuten lapsi onkin aina takapenkillä.

Olen lapsena jättänyt jalan polkupyörän pinnojen väliin kun istuin tarakalla ilman turvaistuinta mummolan pihalla. Tapahtui joskus 80-luvun lopulla ja voin sanoa, että tuli pahaa jälkeä ja muistan sen tilanteen edelleen, kun pinnojen väliin jäänyttä jalkaa pestiin VEDELLÄ. Kävi kipeää, koska huuhtominen pitäisi tehdä keittosuolalla. Isä piti väkisin kiinni ja mummo pesi. En sen jälkeen halunnut istua tarakalla edes turvaistuimessa...

  Re: 4-v lapsi autossa ilman istuinta

Lähettäjä: qtqa 
Päivämäärä:   14.9.24 13:44:01

"Olen aikuinen. Pitäisikö minun."

Aikuinen on myös itse vastuussa itsestään kun lapsi on aina aikuisen vastuulla. Ihmettelen minäkin että mistä riittää näitä aikuisia ihmisiä rääkymään että "Entäs minä". Ehkä olette iän puolesta aikuisia mutta henkiseltä kehitykseltänne lapsen tasolla?

  Re: 4-v lapsi autossa ilman istuinta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 14:30:21

"Tuossa ylempänä tulikin lainkohdat kattavasti, ennen ollut tosiaan 140cm saakka koroke/turvaistuin mutta laitettu 135cm uuteen lakiin."

Laissa on aina ollut 135 cm.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.