Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevoset on rasisteja.

Lähettäjä: kokemus opettaa 
Päivämäärä:   13.9.24 16:51:28

Värilliset eivät tykkää valkoisista, ravurit ei ratsuista. Onko hevonen ylimielinen pidettävä? Mitä olette mieltä? Itselläni ei ole mitään hevosia vastaan mutta kunhan on tullut pyörittyä viimeiset 20v niin siinä kerkiää oppia yhtä jos toista :)

Re: Hevoset on rasisteja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.24 16:52:57

Ihan ymmärrettävää hevosen kaltaiselle saaliseläimelle että oudot pelottaa ja selvästi joukosta erottuvat jätetään myös vähän lauman ulkoreunamalle, ehkä sieltä peto nappaa ne ensimmäisenä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.9.24 16:53:42

Valkoinen houkuttelee sapelihammastiikerin paikalle ja se syö koko lauman. Sen vuoksi siitä ei pidetä.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   13.9.24 19:58:09

Totta. Oma liinakko suokki luimisteli aina ruunikoille.

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   13.9.24 20:19:40

Muistan aina, kun lapsena kävin ratsastustunneilla oli ponitunneilla yksi poni jota piti aina yhdellä kentän sivulla asettaa sisäänpäin, jos toisella puolella oli hevostunti menossa. Tämä poni purki aina puremaan niitä kahta kimoa, jotka hevospuolelle saattoivat olla tunnilla.

Lähettäjä: Tollo 
Päivämäärä:   13.9.24 20:32:00

Mun hevonen on värirasisti. Rodulla tai käyttötarkoituksella ei ole väliä. Tykkää vain omanvärisistä ruunikoista ja tummemmista mustaan asti. Rautiaat ja varsinkin kimot kierretään kaukaa.

Lähettäjä: Doggy 
Päivämäärä:   13.9.24 21:38:32

Kaikki omat suokit olleet kavereita vain toisten suokkien kanssa :D muut rodut ei kiinnosta.

Päivämäärä:   13.9.24 21:51:31

Hevonen ei ole rasisti. Se toimii vain omien vaistojensa mukaan. Rasismi vaatisi sellaista ajattelua, johon hevonen lajina ei kykene. Ihminen ikävä kyllä pystyy siihen liiankin hyvin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.9.24 21:53:45

Ihminenkin on rasisti, mutta vähäisenkin ymmärryksen opittuaan tajuaa, että samaa verta me kaikki vuodetaan ja jokainen käy p*skalla.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   13.9.24 21:58:30

Meillä aikoja sitten oli poni joka inhosi suokkeja. En tiedä miksi-oliko sitä joskus edellisissä kodeissa joku suokki kiusannut... Se oli meillä kisoissakin mukana ja verkassakin vihoitteli suokeille jos niitä oli samaan aikaan. Muuten oli ihan ok muille hevosille. Se tosiaan oli rasisti.

Päivämäärä:   13.9.24 22:05:43

"Hevonen ei ole rasisti. Se toimii vain omien vaistojensa mukaan. Rasismi vaatisi sellaista ajattelua, johon hevonen lajina ei kykene. Ihminen ikävä kyllä pystyy siihen liiankin hyvin."

Itseasiassa juuri päinvastoin. Rasismi juontuu ihan samoista vaistoista kuin hevosilla ja muilla eläimillä. Sen sijaan ihmisen älykkyys on kohonnut niin, että meidän ei pitäisi enää toimia vastojen varaisesti, vaan älyn. Rasistit ovat elävä todiste siitä, että tätä älyä vaan ei ole kaikille suotu :D

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   13.9.24 22:44:34

Mun hevonen vihasi liinakkoja suokkeja :D Tummanruunikko itse.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   14.9.24 08:30:10

Sen sijaan ihmisen älykkyys on kohonnut niin, että meidän ei pitäisi enää toimia vastojen varaisesti, vaan älyn

- kyllä, mutta ne vaistot sieltä usein puskee ensin esille vaikkei sitä heti tiedostaisikaan.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   14.9.24 08:48:02

Oudon ja " väärän" värinen hevonen on kertakaikkiaan outo ja pelottava. Mulla on kimo poni ja mä olen sen kanssa tässä vuosien varrella säikäyttänyt useamman meidän kylän ravihevosen. Niin suokin kuin lämppärin. Viimeisimpänä tuon tien toisella puolella asuvan naapurin suokin joka on heidän omakasvatti ja nähnyt ikänsä tuota ponia. Mutta kun se tuli tiellä vastaan suokki kääntyi aisojen välissä 180° ja paineli täyttä ravia omaan pihaan....

Mun kaverilla on tamma joka vihaa kaikkia vaaleita hevosia oli ne liinakoita, voikkoja, kimoja tai valkoisenkirjavia. Hyökkii päälle jos pistää samaan aitaan. Perus rautiaat ja ruunikot on sellaisia mihin suhtautuu neutraalisti mutta mitä tummempi ja varsinkin mitä pienempi sitä ihanampi. Musta shettis on jotain mitä tuo tamma suorastaan rakastaa.

Mun liinakko suokki oli aikoinasn tallilla jossa oli iso metsäinen tarha. Tusinaruunikot, mustat, tavan rautiaat sulautui sinne metsään hyvin mutta valkomerkkinen liinakko loisti sieltä puiden keskeltä kuin majakka. Omisiko tuossa yksi syy miksi hevoset pelkää ja "syrjii" tietynvärisiä? Perusruskea maastoutuu ympäristöön mutta vaalea on kyin huutonerkki joka pistää silmään.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   14.9.24 08:53:39

Usein on tätä kuultu. Omalta tallilta on kokemus että ei ollut värillä mitään väliä. Samassa tarhassa menivät kimo, rautias, kulomusta, voikko, ruunikko ja kokoerotkin olivat miniponista hevoskokoon. Enemmän taitaa olla siitä tottumisesta kyse.

Lähettäjä: Melkotyhmä 
Päivämäärä:   14.9.24 08:55:51

Bannattu kohta

Päivämäärä:   14.9.24 14:53:08

Oma suokkiruuna ihastuu vain suokkeihin. Muuttuu heti läheisriippuvaiseksi, jos tarhaa edes kerran suokkitammojen kanssa. Minkä tahansa muun rotuisen kanssa, tai suokkiruunien kanssa ei tule tällästä läheisriippuvaisuutta. :D On tarhannut tamma suokkien näköisten kylmäveristen kanssa, shettisten, puoliveristen ja eri kokoisten ponienkin kanssa. Kuitenkin läheisriippuvaisuus syntyy vain kun tarhaa suokkitammojen kanssa.

Ollut kans joku hevonen joka pelkäsi mustavalkoista ponia alkuun. Tottui sitten. Rasismia kerrakseen :D

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   15.9.24 10:37:58

Mistä se hevonen tietää oman värinsä:-D

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   15.9.24 10:40:42

^^ sillähän on laaja näkökenttä joten kai se kylkensä väri näkee

Lähettäjä: Kaisa 
Päivämäärä:   15.9.24 14:40:35

Hoidin joskus oria joka ei suostunut astumaan kimoja.

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   16.9.24 11:23:50

20 v pitänyt omaa tallia jossa ollut aika kaiken värisiä hevosia. vähemmän esim ravureita/exravureita jotka ehkä ei olisi tottuneet niin suureen väriskaalaan kuin ratsutalleilla on - ja koskaan en ole nähnyt vähäisintäkään viitettä että hevosille olisi värillä vähäisintäkään merkitystä. Ei niin mitään perää näissä huuhaakuvitelmissa mitä jotkut tykkää viljellä.

Ei ole ollut neljä sukkaa ajanhukkaa, eikä tähti ilman sukkaa ole ollut pahapäinen, eikä kimoja ole vihattu. Edes kupera otsainen ei ole ollut äkäinen. Eikä issikoille ei ole tuon taivaallisen väliä vaikka muut hevoset ei ole issikoita. Niiden omistajat sen sijaan ajoittain on huolissaan 'lajitovereiden puuttumisesta'. Minä olen tällöin hiljaa huolissani siitä että ilmeisesti lobotomian läpikäynyt kulkee vapaana.

Lähettäjä: Liisi 
Päivämäärä:   16.9.24 12:13:57

Issikat on ainakin rasisteja.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   16.9.24 13:01:58

höpöhöpö ei ole issikat rasisteja, niiden omistajissa on vielä keskimääräistä enemmän hörhöjä jotka kuvittelee omiaan :D

Lähettäjä: ¤ 
Päivämäärä:   16.9.24 13:07:03

Ainut jota olen nähnyt vierastettavan kunnolla on ollut lehmänkirjava väritys.

Päivämäärä:   16.9.24 14:32:41

Oon tavannut lämppäreitä jotka inhoaa poneja ja suomenhevosia. Ei tarvitse kuin taluttaa väärän rotuinen ohi, niin ovat korvat luimussa kaltereissa kiinni. Toinen lämpönen kun menee ohi, niin eivät reagoi mitenkään.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   16.9.24 16:33:33

"Hevonen ei ole rasisti. Se toimii vain omien vaistojensa mukaan. Rasismi vaatisi sellaista ajattelua, johon hevonen lajina ei kykene. Ihminen ikävä kyllä pystyy siihen liiankin hyvin."

Tämä. Rasismi on käsitteenä jotain muuta, ja kuuluu ihmisten väliseen törkeään käytökseen.

Lähettäjä: piu 
Päivämäärä:   16.9.24 16:52:18

Joku täällä ei tunne hevosen sielunelämää..

Lähettäjä: Halpaahuvia 
Päivämäärä:   16.9.24 18:29:26

Valitettavasti me ihmiset ollaan myös eläimiä. Meitä ohjaa monet sisäsyntyiset vaistot ja onkin minusta korkealentoista kuvitella että ihmiset älyllään voisivat ne sivuuttaa. Sen suhteen suvaitsevaisuusolettama on epärealistinen. Tuttuus luo turvallisuutta monella tavoin. Tietty ulkoasu, kulttuuriin syöpyneet uskomukset ja käsitykset oikeasta ja väärästä on kovin kulttuurisidonnaista. Eipä ihme nykypäivän turvattomuuden ja vieraantumisen tunteet itse kullakin.

Lähettäjä: duncan 
Päivämäärä:   16.9.24 18:30:49

No eihän kaikki hevoset siedä tallissa vieruskaveria eikä tarhakaveria. Eikä joitain voi laittaa tunnillakaan menemään peräkkäin. Niin se vaan on..

Päivämäärä:   16.9.24 20:34:59

En määrittelisi hevosia rasisteiksi, koska niillä ei ole älykkyyttä arvioida oman toimintansa moraalia, niinkuin ihmisellä on. Tai no, kaikilla ei selvästikkään ole.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.9.24 14:47:01

Tungen kissoineni hevoskeskusteluun, kun kissa-aiheisiinkin ängetään usein hevosilla ja koirilla.

Joskus huvitin itseäni kuvittelemalla mitä kissat voisi ajatella värityksistään. Pitäisikö mun punainen itseään isojen kissapetojen sielunveljenä ja eläinmaailman intiaanina, ja harmaat viirukissat olisi sen mielestä niiiin tylsiä ja tavallisia kissahiiriä. Muut suhtautuisi punaturkkeihin hieman alentuvasti, vaikka mieluusti kertovat isoisoisoisänsä olleen oikein hurja punainen, joka muuten hajupäissään kiipesi pitäjän korkeimman puun latvaan, monesti. Valkoisia pidettäisi hienohelmoina, mitä suhistelua ne ei olisi kuulevinaankaan. Kolleja kiehtovat kolmeväriset punkkarikissat on sisimmässään hyvin perhekeskeisiä. Mustavalkoiset on äkäisiä, mikä ei ole ihme kun luullaan lehmäksi, ja jokainen musta läntti nenän alla syntynyt joutuu sietämään ihmisiltä osoittelua koko käsivarren mitälla. Sitten on vielä ne mustat... noh, piruparat.

Tieteellistä todistelua asiasta ei tietääkseni ole, mutta ensimmäinen punainen kissani suhtautui ehkä pikkuisen sallivammin samannäköisen naapurin kissan vierailuihin, tai ehkä oli vain vanhuuttan muuttunut suopeammaksi. Toinen vihaa tasaisesti kaikkia muita kissoja, mutta sen mielestä koirat on ok.

Lähettäjä: Moro 
Päivämäärä:   18.9.24 16:20:28

Meillä oli joskus 10 hevosta ja lampaita samalla, isolla metsä/peltolaitumella. Muodostui klikkiryhmiä. Ruunikot ponit ja lämppäri yhdessä porukassa, rautiaat suokit toisessa. Ainut kimo ei oikein kelvannut kumpaankaan sakkiin, joten raasu hengaili lampaiden kanssa. Ukkosella kerääntyivät kaikki yhteen kuitenkin, hevoset ja lampaat, värillä ei ollut silloin väliä :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.