Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Auttavatko mielialalääkkeet oikeasti...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.24 14:07:36

... juuri ongelmallisiin tunteisiin vai leikkaavatko ne kaikkia tunteita niin että ihmisestä tulee tahdoton ja sisäisesti harmaa säilyke?

  Re: Auttavatko mielialalääkkeet oikeasti...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.24 14:13:51

Riippuu ihan ihmisestä ja siitä, miten kyseinen lääke hänelle sopii. Henk. koht mulla ei yksikään kokeilluista (paljon!) masennuslääkkeistä vaikuttanut mieleen yhtään mitenkään :D ei tosin tullut haittojakaan, paitsi viekkareilta en säästynyt minäkään.

Joku toinen taas menee lääkkeistä kokonaan ihan turraksi ja sitten ovat ne, jotka saavat lääkkeistä juuri sen avun jota tarvitsevatkin. Kokeilematta ei voi tietää miten omalla kohdalla käy.

  Re: Auttavatko mielialalääkkeet oikeasti...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.24 14:16:21

Riippuu ongelmasta ja lääkkeestä. Yksi lääke on tehnyt minusta turran, loput 8 kokeiltua ei. Ongelma on lähinnä se että pitää jaksaa kokeilla lääkkeitä vaikka saisi jostain kamaliakin sivuvaikutuksia tai vaikka vastetta ei meinaisi löytyä eikä luovuttaa ensimmäisen jälkeen.

  Re: Auttavatko mielialalääkkeet oikeasti...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.9.24 14:17:52

Vaikutuksia on monenlaisia. Osa on ylipäätään tasaavia ja jotkut alentavat vaikkapa ahdistusta. Ihmisen tunne-elämän kemia on sen varran monimutkaista että ihan helppoa ratkaisua ei ole. Masennus ei myöskään ole yksi tunne, vaan aika laaja verkko erilaisia mekanismeja jotka ovat kenollaan mikä mihinkin suuntaan.

  Re: Auttavatko mielialalääkkeet oikeasti...

Lähettäjä: oma kokemus 
Päivämäärä:   13.9.24 14:20:56

Minä olen saanut vaikeisiin PMS oireisiin. Joko auttavat ahdistukseen ja raivoon, tai sitten on lumevaikutus, mutta huomaan että pahin menee syrjään ja pystyn kokemaan myös positiivisia tunteita napin jälkeen.

  Re: Auttavatko mielialalääkkeet oikeasti...

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   13.9.24 16:06:13

Joitain auttavat ja joitain eivät, mutta sivuvaikutukset voivat olla erittäin vahvoja ja pysyviä lääkkeen käytön lopetuksen jälkeen.

Yksi suuri ongelma on myös se, että lääke menettää tehoaan käytettäessä, koska aivot adaptoituvat lääkkeen aiheuttamaan kemialliseen muutokseen. Niinpä määrää on nostettava, jolloin kasvavat myös sivuvaikutusten määrät.

En suosittele ennen kuin on kokeillut perusterveitä elämäntapoja ja alkoholin pois jättämistä, terapiaa, työpaikan vaihtoa, uudelleen kouluttautumista vähemmän stressaavalle alalle tai raskaan kumppanin heivaamista.

  Re: Auttavatko mielialalääkkeet oikeasti...

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   13.9.24 16:07:32

Riippuu tosiaan ihmisestä ja osittain myös masennusoireilusta ja sen syistä.

Minä olen kokeillut muutaman ja vaikutukset ovat hyvin erilaisia. Ensimmäinen vaikutti kipuihin, jotka olivat masennuksen taustalla. Sen haitat olivat kuitenkin melko pahoja, joten ei jatkettu sillä. Seuraava ei auttanut olotilaan. Se tosin aiheutti sen, että itkin hyvin herkästi eli jotain sekin elimistössä teki.

Kolmas sitten auttoi minut ylös suosta. En koe, että se olisi latistanut tunteita. Kuitenkin sain sen avulla sen verran voimia, että jaksoin käydä terapiassa ratkomassa mielen solmuja. Sen ja terapian avulla toivuin vuosia kestäneestä masennuksesta.

Kolmas on kulkenut vuosia mukana niin, että kun mieliala lähtee laskuun, aloitan sen ja syön vähintään 6 kk. En tiedä onko siitä mitään apua, mutta sellainen selkänoja se on.

Nyt jouduttiin ottamaan rinnalle toinen lääke 10 vuoden jälkeen. Se tekee oman tehtävänsä ja on selvästi ollut piristävä. Tällä kombolla jaksan tehdä osa-aikaisesti töitä ja kotitöitäkin. Ilman työtä olisin hyvin syvällä suossa, siksi haluan tehdä sitä, vaikka täydenkin sairausloman saisin.

  Re: Auttavatko mielialalääkkeet oikeasti...

Lähettäjä: ------- 
Päivämäärä:   13.9.24 16:28:59

Minulla leikkasi kaikkia tunteita, kaikki taiteellinen harrastaminen esimerkiksi jäi pois, kirjoittaminen, maalaaminen, musiikin soittaminen ja se on äärimmäisen surullista mutta toisaalta lääkkeillä olo on muuten parempi ja olen nyt työkykyinen, joten valitsen harmauden mieluummin kuin ylisuuret tunteet.

  Re: Auttavatko mielialalääkkeet oikeasti...

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   13.9.24 17:37:47

Kysyhän rohkeasti lääkäriltä niin saat juuri sinulle tärkeintä tietoa. Tuo aloituksen kysymys on äärimmäisiin suuntiin viittaava. Vaikea ajatella, että mikään lääke vaikuttaisi juuri ja vain tiettyyn tunteeseen. Herää myös kysymys, miksi haluat vaikutuksen tarkasti yhteen tunteeseen, koetko että semmoisen saavuttaminen olisi realistista tai lääketieteellisesti toivottavaa? Samoin "tahdoton harmaa säilyke", ajatteletko että tuo olisi sinua hoitavan lääkärin hoidon tavoite realistisesti? Ajatustavassasi on huomattavaa negatiivisuutta hoitavaa tahoa ja lääkkeitä kohtaan.

Oma kokemukseni on, että mielialalääkket auttaa. Ilman niitä olisin toimintakyvytön. Käytän eri lääkkeitä rauhoittamaan, nukkumiseen ja masennus/ahdistusoireisiin. Minulla on diagnosoitu paniikkihäiriö, ahdistushäiriö, masennus ja unihäiriö. Ilman lääkkeitä olen sairaalakunnossa, koska en huolehdi itsestäni ja irtaudun todellisuudesta. Toki yhtä tärkeää omalla kohdallani on elintavat, pelkkä lääkitys ei riitä. Lääkitys auttaa siihen, että pystyn ylläpitämään päivärytmiä ja työkyvyn ja saan revittyä itseni raiteille huonoina kausina.

Kenenkään muun kokemuksista en tiedä :)

  Re: Auttavatko mielialalääkkeet oikeasti...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.24 18:14:31

"Herää myös kysymys, miksi haluat vaikutuksen tarkasti yhteen tunteeseen, koetko että semmoisen saavuttaminen olisi realistista tai lääketieteellisesti toivottavaa? "

Minulla on luova työ, jossa dynaaminen ja poukkoileva mieli on tärkeä. Ilman sitä en pysty tekemään työtäni, joten pelkään, että lääkkeet leikkaavat pois herkän viriävyyden ja luovuuden.

  Re: Auttavatko mielialalääkkeet oikeasti...

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   13.9.24 19:53:21

Tulee tasapaksu olo ja jonkin ajan päästä alkaa lihomaan, rupeaa haisemaan hielle kun ei jaksa/ viitsi käydä suihkussa jne.

  Re: Auttavatko mielialalääkkeet oikeasti...

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   14.9.24 08:02:13

No minulla harmaus, ilottomuus, haluttomuus tehdä asioita ja kyvyttömyys kokea mielihyvää olivat masennuksen pahimpia oireita. Mikään ei tuntunut miltään.

Sopivalla lääkityksellä ilo, energia ja asioista nauttiminen palasivat elämään. Kuin olisi siirtynyt mustavalkofilmistä värilliseen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.