Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko ollut "omaishoitajana" tai hoidettavana

Lähettäjä: tilapäisesti 
Päivämäärä:   13.9.24 13:53:47

...aikuiselle tilapäisesti koskaan? Tarkoitan että onko esim. puolisosi ollut kotona suurinpiirtein sairaalakunnossa ja olet joutunut toimimaan käytännössä hoitajana. Tai toisinpäin? Miten sujui? Kerron oman tilanteeni kuhan tulee vastauksia, että sais vähän perspektiiviä, aloittaja kun haukutaan aina ensin.

  Re: Oletko ollut "omaishoitajana" tai hoidettavana

Lähettäjä: SJ 
Päivämäärä:   13.9.24 14:14:33

Isoäitini (80v+) vasen käsivarsi murtui pari vuotta sitten. Hän on oikeakätinen.

Kipsiä ei saanut, ainoastaan sellainen kantoliina. Muuttui yhdessä yössä ihan avuttomaksi. Ei muka osannut pestä enää edes hampaita yhdellä kädellä (vaikka sai apua hammastahnan laittamiseen). Syöminen yhdellä kädellä oli hankalaa, vaikka ruokana oli keittoa, jota on ennenkin syönyt pelkästään oikeassa kädessä olevalla lusikalla.

Sukulaisten kesken jaettiin avustusvuorot.

  Re: Oletko ollut "omaishoitajana" tai hoidettavana

Lähettäjä: SJ 
Päivämäärä:   13.9.24 14:22:46

^ Ja jatkona edelliseen, minulta oli murtunut oikea käsivarsi (olen oikeakätinen) pari vuotta ennen isoäidin tapaturmaa. Asun yksin enkä tarvinnut apua kuin autokyydeissä. Toki ensimmäisenä päivänä, kun sain kyydin ensiavusta kotiin, tarvitsin apua rintsikoiden avaamiseen. Sitten käytinkin vain pään yli puettavia urheilutoppeja. Ne pystyin pukemaan itse. Minulla on manuaalivaihteinen auto, niin en pystynyt autoa ajamaan vaan tarvitsin kuskin, jos jonnekin piti autolla mennä. Kaupassa autokuski oli myös apuna, työnsi kärryjä ja pakkasi ostokset. En tiedä, miten kauppareissut olisivat sujuneet yksikätisenä ilman apua.

  Re: Oletko ollut "omaishoitajana" tai hoidettavana

Lähettäjä: että näin 
Päivämäärä:   13.9.24 15:11:36

Olen ollut vuodesta 2006 lähtien. Silloin äiti sai aivoverenvuodon ja menetti puhe- ja liikuntakykynsä. Eli kolme vuotta ja kuoli 2009. Olin äidin edunvalvoja ja hoidin kaikki hänen asiansa yli 400km päästä.
Kun äiti kuoli alkoi isällä muisti pettämään (todettiin myöhemmin Alzheimer) aloin yhä enemmän hoitamaan kaikki isän asiat yli 400km päästä. Isä asui loppuun asti omakotitalossa. Vuodesta 2012 hoidin isän kaikki pankkiasiat, tilasin polttoöljyt, polttopuut, putkimiehen, sähkömiehen ym. Onneksi isällä oli naisystävä joka ilmoitti mulle aina jos jokin asia esim öljy loppu, vessa vuotaa ym niin hoidin täältä käsin kaikki. Isä kuoli 2021.
Mun mies joka on mua 14v vanhempi on sairauden vuoksi muuttanut vajaa 3v sitten vuokra-asuntoon mikä on liikuntarajoitteisia varten. Viimeiset vuodet täällä kotona ja alkuajat uudessa asunnossa oli yhtä ryyppäämistä ja sotkemista. Olen hoitanut kaikki hänen asiat eli laskut ym kohta 10 vuoden ajan koska hän itse ei enää ole kyennyt siihen. Hänellä käy kotihoito 3 krt päivässä vaihtamassa vaipat, suihkuttamassa, pesemässä pyykit, vaihtamassa petivaatteet ja antamassa lääkkeet.
Mä hoidan kaikkien laskujen ja muiden asioiden lisäksi ruokapuolen, käyn kaupassa, teen hänelle kaikki ruuat, voileivät valmiiksi jääkaappiin, tuon tupakat ym. Tämä 4 kertaa viikossa, mikä tekee viikossa noin 120km autolla ajoa. Yhteiskunta on säästänyt aika paljon siinä kun olen hoitanut mun läheisiä.
Olen aika loppu tähän..

  Re: Oletko ollut "omaishoitajana" tai hoidettavana

Lähettäjä: Janita 
Päivämäärä:   13.9.24 15:55:36

Multa oli mennyt vasen käsi ja autolla ajo oli vaikeaa. Meinasin kerran kolaroidakin. Lopetin siihen. Sit soittelin kavereita jeesaamaan ja se alkuun autto, mutta vaivasin liikaa. Mulla oli ollu vähän alustavaa säätöä yhen kiltin, mutta vähän pliisun tyypin kaa. Se asu 30 km:n päässä ja kun tarttin sen jeesiä seuraavana aamunakin niin se jäi sit ensin yheksi yöksi kylään, oltiinkin sit fwb-pohjalla. Vähän tuli halpa olo, mutta on sitä ny yhen yön juttujakin ollut enkä mä olis yksin pärjänny mitenkään, etenkään lumitöiden kaa.

  Re: Oletko ollut "omaishoitajana" tai hoidettavana

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   13.9.24 16:11:35

Mummolle oli muutaman viikon, kun ukki joutui sairaalaan. Mummo oli ihan täysin petipotilaana, vessakäynnit piti avustaa, lääkkeet antaa ja ruoka syöttää. Yöllä huuteli avuksi kun tarvitsi jotain. Oli ihan todella rankkaa, olin 24/7 hälytysvalmiudessa ja yöunet jäi heppoisiksi. Mummo sitten piristyi kun ukki tuli takaisin kotiin.

  Re: Oletko ollut "omaishoitajana" tai hoidettavana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.24 18:18:52

"Yhteiskunta on säästänyt aika paljon siinä kun olen hoitanut mun läheisiä."

Paitsi että kuvaamasi asiat eivät olisi menneet yhteiskunnan vastuulle. Jos sinä et olisi ollut äitisi edunvalvoja, olisi hänellä ollut maksullinen yleinen edunvalvonta. Nyt sinä sait edunvalvontatyöstäsi palkkiota.

Jos et olisi hoitanut isäsi kuvioita, hänen samassa asunnossa oleva naisystävänsä olisi.

Jos lopettaisit miehesi auttamisen, niin häntä kannustettaisiin ottamaan maksullinen ateriapalvelu ja maksullinen kauppapalvelu. Muut asiat kotihoito jo hoitaakin. Mahdollisesti lisäksi maksullinen edunvalvonta tai jos ei ole vielä siinä kunnossa, niin sitten sosiaaliohjaajan-/työntekijän apu ja tämä on se ensimmäinen mahdollinen kulue yhteiskunnalle. Ja kuvauksesta päätellen miehesi kaipaisi sosiaaliohjaajan/sosiaalityöntekijän käyntejä ihan nytkin, vaikka sinä autat.

Kukaan ei pakota auttamaan läheisiään tässä maassa. Se on valinta. Turha uhriutua ja heittäytyä marttyyriksi. Hienoa että autat, mutta jos et halua auttaa, niin parempi ihan oman jaksamisen kannalta, että lopetat.

  Re: Oletko ollut "omaishoitajana" tai hoidettavana

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   13.9.24 22:22:42

No, ei noitten mainittujen tehtävien kuluja asiakasmaksuilla olisi katettu, joten yhteiskunta on säästänyt. Itse olen ollut vuorokauden "sairaanhoitajana", hyvä ystävänainen kotiutettiin käsileikkauksen jälkeen siinä kunnossa, että oksensi ennen taksia sairaalassa ja ku oli kotonaan sänkyyn päässyt ja anestesia-aineet haihtu, niin istuminenkin aiheutti niin kovaa huimausta, että sen oli pakko heittää pitkälleen. Seuraavana aamuna vasta oli omatoiminen ja pääs sängystä pois.

  Re: Oletko ollut "omaishoitajana" tai hoidettavana

Lähettäjä: että näin 
Päivämäärä:   14.9.24 06:45:54

Naisystävä ei asunut samassa asunnossa vaan toisessa kaupungissa.

En ottanut äidin tilitä edunvalvojapalkkiota vaikka olisin saanut.

Helppo tulla vttuilemaan kun ilmeisesti käsite lähimmäisenrakkaus on täysin vieras.

  Re: Oletko ollut "omaishoitajana" tai hoidettavana

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.9.24 08:33:08

Ihmiset luulevat että yhteiskunta ei pyöri verovaroin tai että vaikka sairaalamaksuilla katetaan todelliset kulut. Tietysti toimintasi on säästänyt yhteiskunnan resursseja.

  Re: Oletko ollut "omaishoitajana" tai hoidettavana

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   15.9.24 15:30:12

Vasen ranne murtui yks talvi. Ei siinä mitään, olen oikeakätinen, mutta menin sit parin viikon kuluttua kaatumaan baari-illan jälkeen liukkalla jäällä ja oikea käsi meni. Lääkärit ystävällisesti kipsas sen sellasen kulmaan, että sain just ja just syötyä kikkaillen yhdellä lusikalla tai haarukalla. Kaikki ruoat piti paloitella mulle. Se oli hankalaa. Mutta se, etten pystynyt itse pukeutumaan, riisumaan edes housuja tai peseytymään oli sit kyllä tosi kova pala ja itku tuli välillä. Onnellinen se jonka ainoa murhe oli rintsikat.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.