Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lääkäri kirjoitti lausunnon

Lähettäjä: hoitaja 
Päivämäärä:   13.9.24 05:25:58

suosittelee 80 prossan työaikaa :) tässä pohdin että saanko nipistettyä talouttani ja pärjäänkö kun palkka pienenee. Toisaalta bensakulut vähenee ja saan 3-viikon työlistassa 3 vapaapäivää enemmän. Mitähän tekis

  Re: Lääkäri kirjoitti lausunnon

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   13.9.24 06:09:23

Mä olen tehnyt yhden vuoden 80 % työaikaa. Lisääntynyt vapaa oli ihanaa, mutta palkka putosi jotenkin vielä enemmän kuin olin etukäteen arvellut. Omassa työssä on paljon lisiä, niin myös niiden lisien vähentyminen kannattaa muistaa.

Mutta aion hakea 80 prosenttista ehdottomasti uudestaan sitten kun lainat on maksettu kolmen vuoden päästä. Silloin riittää pienempikin palkkaa.

  Re: Lääkäri kirjoitti lausunnon

Lähettäjä: kateellinenKatti 
Päivämäärä:   13.9.24 06:53:52

Miten te saatte noita 80 pinnaisia? Mulle ainoastaan lykätään käteen sairaslomaa, vaikka olen useaan kertaa tuonut ilmi, että kehoni jaksaisi ja kestäisi varmasti tehdä töitä vähän pienemmällä tuntimäärällä ja tahtoisin töihin. Mutta ei, taas laitettiin kokonaan saikulle :/

  Re: Lääkäri kirjoitti lausunnon

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   13.9.24 07:11:19

Ei meillä ainakaan (kaupunki työantajana) mitään lääkäriä tarvita. Jutteli lähiesihenkilön kanssa asiasta ja pyörittelin laskelmia palkanlaskennan kanssa etukäteen, meillä kun on aika monimutkainen tes. Mutta sitten vaan vapaamuotoinen kirjallinen hakemus työnantajalle ja 4 kuuksudrn kuluttua, eli seuraavan kauden alusta alkoi vuoden mittainen kokeilu.

  Re: Lääkäri kirjoitti lausunnon

Lähettäjä: Opr 
Päivämäärä:   13.9.24 11:54:09

Opettajana tein hetken 80% työaikaa mutta työ ei vähentynyt yhtään.. eli sain vaan vähemmän palkkaa, mutta tein yhä saman määrän työtä.

Riistoa. Ei ikinä enään

  Re: Lääkäri kirjoitti lausunnon

Lähettäjä: Möpsö 
Päivämäärä:   13.9.24 11:59:52

Mitä opetit? Ja opetatko enään ollenkaan?

  Re: Lääkäri kirjoitti lausunnon

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.9.24 12:00:34

Sain esimieheltä pyytämällä 80% työajan. Asun yksin vuokralla, omistan auton, neljä kissaa ja harrastuskoiran. Hyvin pärjään. Käteen jää n.1800e/kk.

  Re: Lääkäri kirjoitti lausunnon

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   13.9.24 13:10:57

Olen tehnyt 75% työaikaa yhden kesän kun lapset oli pieniä. Tein saman määrän työtunteja kuussa kuin normaalilla listalla, mutta vapaapäiviä enemmän. Peruspalkasta vähennettiin -400€. Ei siinä ollut mitään järkeä.

Aiemmassa työssä tein hetken lasten vuoksi 80% työaikaa, eli 6h/pv. En saanut pitää kunnon ruokista ja jouduin tehdä omat työni vain kaksi tuntia lyhyemmässä ajassa. En tehnyt sitäkään sitten kuin hetken. Ei siinä ollut mitään järkeä, työt vaan kasaantui ja rahat väheni.

Nykyisessä työssä meillä saa helposti esim. 50% väliaikaisesti, kun monella on fyysisiä ongelmia työn takia. Ja pitkän sairasloman jälkeen nostetaan työmäärää vähitellen. Tämä on hyvä systeemi.

  Re: Lääkäri kirjoitti lausunnon

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   13.9.24 13:24:31

Kelahan maksaa osasairauspäivärahaa, jos työaika on 40-60 % täydestä työajasta. Toki tulot putoaa, mutta pystyy vähentämään ihan reilustikin. Toki tähän tarvii lääkärin lausunnon ja sitä saa vain 150 päivää kahdessa vuodessa.

Ihan taivaallinen keksintö, kun ei ole täysin työkykyinen.

  Re: Lääkäri kirjoitti lausunnon

Lähettäjä: hä 
Päivämäärä:   13.9.24 21:57:54

Sannaa on kyllä huijattu huolella!

  Re: Lääkäri kirjoitti lausunnon

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.9.24 22:03:24

Siis minkä ihmeen takia te teette 100% tai normaalimäärän mukaan töitä, jos on sovittu esim. 75% tai 80% työajasta? Työaikakirjanpito ja sen mukaan palkka tai ylimääräistä vapaata. Tai selvä keskustelu esimiehen kanssa, että mitä vastuita jätän pois. Ja jos esimies ei tätä älyä, niin on ihan ok jättää loput työtehtävät tekemättä ja sanoa ettei aika riitä, jos kenenkään henki ei siitä vaarannu. Pitäkää nyt hyvän tähden oikeuksistanne kiinni.

Ja hyvänen aika, monet tauot/ruokkikset on määritelty jo tessissä. Sen mukaan mennään, ellei ole paikallista sopimusta.

  Re: Lääkäri kirjoitti lausunnon

Lähettäjä: Pottu 
Päivämäärä:   13.9.24 22:58:25

Tosiaan kuuden tunnin työvuoroon ei kuulu ruokista varmaan missään tessissä, tokihan voi kysyä sopiiko tehdä 6,5h päivää joka sisältää puolen tunnin ruokiksen.

Työnantajasta myös riippuu onko se vähennettävä 20% työaika yksi työpäivä viidestä vai työpäivien lyhennys ja työpäivien lukumäärä edelleen 5. Meidän työpaikalla se olisi työpäivien lyhennys, on vaikea löytää tuuraajaa yhdelle täydelle työpäivälle viikossa.

Jos Kelasta haluaa osasairauspäivärahaa, lääkärintodistus tarvitaan. Jos palkan pudotus ei haittaa, ei tarvita lääkäriä vaan oman esihenkilön luo vaan jutulle ja miettimään olisiko mahdollista vähentää työtä.

  Re: Lääkäri kirjoitti lausunnon

Lähettäjä: Tulppu 
Päivämäärä:   13.9.24 23:15:06

Opettajilla (erityisesti luokanopettajilla ja vastaavilla "kokonaisuudesta vastaavilla" työajan lyhennys on haastavaa. Jos luokanopettaja tekee vähemmän opetustunteja, palkka putoaa, mutta työmäärä ei vähene lainkaan samassa suhteessa. On silti hoidettava kaikki luokan oppilasasiat, kuten viestintä koteihin, tuen tarpeen asiat, lasten päivittäiset ristiriitatilanteet, palaverit jnejne. Siitä kokonaisuudesta ei pysty pilkkomaan kellekkään oikein mitään eikä se opetustuntien vähentäminen yleensä ole se kuormitusta vähentävä tekijä. Helpompaa on esim. aineenopettajalla, joka ei sitten lainkaan opeta esim. tietyn luokan tunteja vaan siitä kokonaisuudesta vastaa joku muu. Jos luokanopettajana kokeilee lyhennettyä työaikaa niin ehdottomasti siten, että yksi kokonainen päivä on opetuksesta vapaa. Muutoin vaan tekee edelleen täysin samat asiat, mutta vähemmällä palkalla.

  Re: Lääkäri kirjoitti lausunnon

Lähettäjä: Saana 
Päivämäärä:   13.9.24 23:21:03

Olen tehnyt nyt reiöun 3 vuotta 60% työaikaa. Olen kolme päivää viikossa töissä. En helpolla luovu, on ihan parasta. Käteen jää reipas 2000 € kuukaudessa.

  Re: Lääkäri kirjoitti lausunnon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.24 23:30:58

Hyvähän se on hyväpalkkaisessa työssä tehdä lyhennettyä työaikaa. Pienipalkkaisessa työssä se alkaa taas tuntua.

  Re: Lääkäri kirjoitti lausunnon

Lähettäjä: hoitaja 
Päivämäärä:   14.9.24 06:32:25

mulla on polvessa kulumaa joka sinänsä ei haittaa kovin paljoa, mutta haluan enemmän vapaata..hoitajan työ on todella fyysistä ja paikat hajoo kun ikää on jo 58v. vuoden alusta alan varmasti tehdä vähemmän

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.