Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oksentaako koirat usein?

Lähettäjä: Doggy 
Päivämäärä:   12.9.24 23:36:29

Itsellä alkaa pikkihiljaa loppua usko koiran oksentelun takia :(

Ollut todella herkkävatsainen aina, mutta viimeiset vuodet oksentelu lisääntynyt. On tutkittu ja sappirakkokin poistettu, mutta ei poistanut koko ongelmaa.

Oksentaako kenenkään muun koirat koskaan?

  Re: Oksentaako koirat usein?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   13.9.24 00:37:44

Ei oksenna paitsi, jos on syönyt heinää, saattaa oksentaa. Mulla on useampi koira eikä kukaan niistä oksenna juuri koskaan.

  Re: Oksentaako koirat usein?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.9.24 07:19:05

Mulla on ollut muutama koira ja kaikki ovat oksentaneet välillä, ehkä keskimäärin kerran viikossa tai kahdessa.

  Re: Oksentaako koirat usein?

Lähettäjä: Pöllö 
Päivämäärä:   13.9.24 07:21:59

Useita koiria ollut ja suurin osa on oksentanut säännöllisen epäsäännöllisesti, noin kerran tai kaksi kuukaudessa. Nykyinen koira oksentaa ehkä kerran vuoteen mitä pidän erikoisena.

  Re: Oksentaako koirat usein?

Lähettäjä: Ade 
Päivämäärä:   13.9.24 07:22:13

Oksenteli suht usein, kun ruokin tietämättömyyttäni liian harvoin/epäsäännöllisesti. Tilanne eskaloitui kun oksensi kerran verta, käytin välittömästi lääkärissä ja aloin syöttää kellontarkasti monta kertaa päivässä pienempiä määriä ruokaa - oksentelu on loppunut kokonaan, ja koira voi hyvin.

  Re: Oksentaako koirat usein?

Lähettäjä: Pöllö 
Päivämäärä:   13.9.24 07:27:02

Nykyinen koirani on 11-vuotias ja on oksentanut aikuisiällä ehkä kolme kertaa. Pentuna oksensi useammin kun oli syönyt jotain epämääräistä. Tällä taitaa olla teräsvatsa kun ripuliakaan ei ole juuri ollut. Muistaakseni vain kerran niin että on jouduttu yölläkin käymään ulkona.

  Re: Oksentaako koirat usein?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.24 08:15:00

Normaali koira ei oksenna päivittäin tai edes viikottain.
Mulla pentu, ollut kotona nyt 5kk ja oksentanut 7krt.
- 2x matkapahoinvointi
- 1x liian kiireellä hotkittu peuran paska
- 2x oli syönyt jotain sopimatonta (saman päivän aikana)
- 2x syönyt ruohoa ja oksensi ne (närästys)

Eli aina ollut joku syy. Ei nämä syyttä oksentele.

  Re: Oksentaako koirat usein?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.24 08:50:14

Koira ollut meillä kaksi vuotta, en muista että olisi oksentanut kertaakaan. Löysää vatsaa kyllä on ollut, mutta ei koskaan oskentelua.

  Re: Oksentaako koirat usein?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.24 09:45:40

Kaksi 12v koiraa, molemmat oksentaa ehkä kerran vuodessa heinän syömisen jälkeen. Ei muutoin.

  Re: Oksentaako koirat usein?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.9.24 09:51:39

Oksentaako kellertävää vaahtoa?
Oma koirani teki tuota aamuyöstä kun alkoi olemaan vatsa tyhjänä, iltaruoka myöhemmäs iltaa ja sillä ratkesi. Tai ruokinta useamman kerran päivässä. Tyhjä vatsa saa jotkut koirat oksentamaan.

  Re: Oksentaako koirat usein?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.9.24 10:03:29

Heinäoksennusta pari kertaa vuodessa, nyt vanhemmiten muutaman kerran on oksentanut jos on syönyt liian ison annoksen läskiä tai jotain kerralla.

  Re: Oksentaako koirat usein?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   13.9.24 10:50:36

Varmaan kuukausittain joku oksentaa. Useimmiten johtuu joko heinän syönnistä tai karvanlähtöaikaan siitä, että puruluuta syödessä ovat syöneet omia karvojaan jotka ovat siihen luuhun tarttuneet pedistä tms. Joskus joku on ulkona syönyt kissanpaskaa, oksia tms. ja oksentaa sitten niitä.

  Re: Oksentaako koirat usein?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   13.9.24 10:58:53

Jos oksentaa keltaista nestettä, lisää ruokintakertoja, 3-4 kertaa päivässä ruoka. Liota nappularuoka, tee kaikesta ruuasta pehmeää puuroa.

Oksentaminen on sellainen, että se myös jää helposti päälle, ruokatorvi ärtyy mahahapoista ja oksennus tulee aina vaan herkemmin. "Oksennuslihakset" vahvistuvat ja refleksi on herkemmässä. Se kova pala ruuassa voi osua ruokatorveen niin, että laukaisee refleksin.

Jos saisi mentyä päivän kerrallaan ettei oksenna, niin ruokatorvi saisi toipua, sitten se voi taas jäädä vähemmälle.

  Re: Oksentaako koirat usein?

Lähettäjä: Doggy 
Päivämäärä:   13.9.24 12:36:12

Tämä syö jo 3 kertaa päivässä pieniä annoksia. Sillä ei vaikutusta turvottaako vai ei. Ilmeisesti jonkinlaista refluksia, kun jos on tunti/pari aiemmin syönyt ja sitten käy juomassa vettä, niin saattaa pulauttaa.

  Re: Oksentaako koirat usein?

Lähettäjä: lalla 
Päivämäärä:   13.9.24 15:01:30

Alkoi oksentelemaan kolmivuotiaana. Tutkittiin paljon ja kokeiltiin kaikenlaista. Lopulta löytyi IBD.

  Re: Oksentaako koirat usein?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   13.9.24 15:13:57

Ruoka ei sovi koiralle?

  Re: Oksentaako koirat usein?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.9.24 16:20:51

Minä aloin syöttämään yhtä koiraa 6 kertaa päivässä niin loppui pulauttelut kokonaan.

  Re: Oksentaako koirat usein?

Lähettäjä: siivoojatar 
Päivämäärä:   13.9.24 20:49:46

Oksentaa aina silloin kun olen ollut pitkän päivän töissä (koiralla max 6 tuntia yksinoloa) ja olen rättiväsynyt ja vannonut itselleni kotimatkalla että tänään en tee kotona mitään extrahommia. Usein oksentaa myös silloin kun eteisen matto on pesty ja senpä takia eteisen kuramaton päällä onkin yleensä vanha froteepyyhe siinä kohtaa mihin koira useimmiten oksentaa. Jos pyyhe on unohtunut niin ihan varmasti oksentaa. Ruokinnalla ei ole mitään tekemistä oksentamisen kanssa tässä tapauksessa. Luita ei enää anneta yhtään, niistä oksentaa ihan satavarmasti.

  Re: Oksentaako koirat usein?

Lähettäjä: Ei nyt omalla 
Päivämäärä:   13.9.24 21:14:48

Leo-uros yleensä heinää syötyään, 2-5x vuodessa...? Beaglen pentu 5kk on tainnut nyt tietääkseni oksentaa 2 kertaa, heinistä ja toisen kerran ihan vettä kun ahneuksissaan piti vetää sitä oikein urakalla... :D
Syövät nyt 3x päivässä. Pennun takia, leolle laitettiin sen tuloon asti aamulla kuivana kuppi täyteen nappuloita ja naposteli päivän aikana pois. Mutta tuon ahmatin kanssa ei puhettakaan...

  Re: Oksentaako koirat usein?

Lähettäjä: Kitkat 
Päivämäärä:   13.9.24 22:15:55

Meillä koira oksensi usein. Oli ruokaherkkyyksiä joita sitten selviteltiin.

  Re: Oksentaako koirat usein?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   15.9.24 02:03:01

Minulle eläinlääkäri joskus sanoi että koira on oksenteleva eläin, kun olin jostakin huolissani. Lienee totta. Koirahan usein syö välittömästi sen mikä tulee ylös, niin ei voi koiran oksentelukertoja tietää, jos ei ole koiran seurassa 247.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.