Lähettäjä: Hmm
Päivämäärä: 12.9.24 22:13:26
Ensimmäisen kerran otin useamman alkoholiannoksen juhannuksena kotona, kun esikoinen oli 8 kk eikä herännyt enää yöllä syömään. Samana kesänä taisin olla myös illan kaupungilla, niin että tulin yöksi kotiin. Vauva oli n. 11 kk kun olin kaksi yötä pois kotoa ystävien kanssa mökillä.
Toinen lapsi oli 7 viikkoinen, kun lähdin työkaverin eläkejuhliin. Join 2-3 alkoholiannosta ja olin pois kotoa n. 6 tuntia. Ystävien kanssa iltaa viettämässä olin ensimmäisen kerran kunnolla, kun vauva oli 6 kk. Ensimmäinen reissu (reilu vrk) oli vauvan ollessa 7 kk ikäinen.
Molempia lapsia täysimetin ja esim. kuopuksen kohdalla tuo 6 tuntia pois, kun vauva oli 7 viikkoinen, oli ihan maksimi. Tuntui että rinnat räjähtää maidosta. Koska olin juonut, en voinut tietenkään imettää, vaan jouduin vielä kotona pumppaamaan rinnat tyhjiksi ennen kuin pääsin nukkumaan.
Mikäli ystäväsi imettää, ei lähteminen ole pelkästään vauvasta kiinni, vaan myös äidin omasta olosta. Rintoja ei voi laittaa offille, vaan maitoa syntyy koko ajan vauvan tarpeiden mukaan. Mikäli sitä ei saa pois, voi syntyä rintatulehdus. Mitä pienempi vauva, sitä enemmän maitoa syntyy lyhyelläkin poissaololla. Rintojen lypsäminen/pumppaaminen ei tosiaan ole herkkua reissussa. Ei varsinkaan minkään baarin vessassa. Eikä kaikki naiset edes heru rintapumpulle tai saa lypsettyä. Mikäli haluaa että vauva saa vain äidinmaitoa, maitoa pitää lypsää etukäteen pakkaseen. On äitejä, joilta tulee maitoa vaikka litra päivässä pumpaten ja niitä jotka ei saa pisaraakaan. Jälkimmäiset ei voi lähteä oikein mihinkään, koska eivät saa ilman vauvaa rintoja tyhjäksi tai vauvalle ravintoa.
Itse kuulun niihin onnekkaisiin, että pumppaus toimii, mutta en tosiaan saa maitoa litrakaupalla pakkaseen, vaan jouduin aloittamaan pumppaamisen viikkokausia etukäteen että sain vauvalle varastoon ruokaa kerättyä. En ole koskaan epäillyt miehen pärjäämistä vauvan/lasten kanssa ja varsinkin toisen vauvan kohdalla oikein odotin että pääsen johonkin (esikoisesta oli vaikeampi irrottautua), mutta ei se lähteminen todellakaan imetyksen vuoksi ole kovin yksinkertaista. Ja kahden lapsen kanssa ei koskaan ehdi itse levätä ja yöt on rikkonaisia, joten jo väsymyksen takia joutuu kieltäytymään.
|