Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: Bia 
Päivämäärä:   12.9.24 19:46:48

alkoholia viihdemielessä ystäväporukalla. Siten, että kaksi kertaa vuodessa yhtenä päivänä juotte itsenne humalaan.

Minkä ikäinen lapsesi oli, kun 1. kerran vietit ns. tyttöjen illan kotikaupungissa/aivan naapurikunnassa, eli tulit yöksi kotiin?

Tämähän ei nyt ollut mikään moraalikysymys eikä koske minua velaa. Vaan haikeana kysyn. Ei siitä sen enempää.

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.9.24 19:53:35

Eli itket katkerana kun joku sun äitikaveri ei lähde sun kanssa humpalle vaikka sä haluuuu....uuuuuu....uuuut.

Meillä oli vauva siinä kohtaa 9 kk ikäinen, huoli myös pullon ja nukkui yöt hyvin eli heräsi 1-2 kertaa maks yössä.

Tokan kanssa varmaan reilu 1 vuotias ja olin samantien koko yön pois että saa aamulla nukkua rauhassa eikä tarvitse heti herätä siihen lapsiperhearjen kaaostykitykseen kukonlaulun aikaan.

Nyt en jaksa lähteä kirveelläkään kun lapset 2 ja 4 ja nuorempi edelleen heräilee öisin pari kertaa ja päivät on niin rankkoja lasten kanssa muutenkin, saatikka krapulassa parin tunnin yöunilla kun lapset herää klo 6 ja univelkoja ei saa koskaan nukuttua takaisin.

Mutta jos lapsi on esimerkiksi täysi-imetyksellä, ei se äiti voi lähteä humpalle vaikka kaveri kuinka haluaisi. Voi myös olla että lapsi/lapset nukkuu niin huonosti ettei siksi jaksa. Monella tuntuu myös olevan sellaiset miehet että on helpompi kun ei lähde kun mies laittaisi koko illan kitinäviestejä ja kiukuttelisi elämän rankkuutta viikon putkeen.

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.9.24 19:54:36

Olipa ilkeä vastaus

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.9.24 19:55:46

Joskus on oltava rehellinen ja se voi tuntua ilkeältä, jos ei näe asiaa usealta kannalta.

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.9.24 19:56:19

Ja itse en ole ollut tyttöporukalla, mutta kun lapsi syntyi kesällä, niin syksyllä mentiin mieheni kanssa tilaisuuteen, jonne oli pakko päästä. Olimme mummolassa yötä ja vauva jäi sinne nukkumaan kun lähdimme. Join alkoholia illan aikana.

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: Bia 
Päivämäärä:   12.9.24 19:59:53

.. , oletko ihan varma että sinun kannatti lisääntyä kun asia sinut katkeroitti tuolla tavalla...? Vai onko pimpissäsi ollut viime aikoina jotain muuta kuin pippeli? Siltä räähkäämisesi kuulostaa. Olisit miettinyt, kannattiko elämänhalu lässäyttää tuohon pisteeseen :D

Katkeruutta en tunne, kiitos vain tunteensiirrosta itsestäsi minuun, asiasta jota en koskaan ole halunnut. Eli lisääntymisestä. Jos luen oikein, niin tekstissäni lukeekin "haikeana". Syynä on yksi ihminen pienestä pitkäaikaisesta porukasta. Pääsen kyllä mainitsemallesi humpalle seurassa ilman häntäkin, sitähän sinä kysyit ;)

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   12.9.24 20:03:27

11 kk taisi meidän esikoinen olla, kun olin työporukan pikkujouluissa ja tulin noin yhden maissa kotiin.

Toisesta en muista, jotakin vuoden tienoilla myös. Kolmas oli kans vähän alle vuoden.

Siinä vaiheessa on voinut olla pois kun vauva nukahtaa muutenkin kuin tissille eikä yöllä tankkaa juurikaan.

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: Holm 
Päivämäärä:   12.9.24 20:12:08

En ole juonut ollenkaan imetysaikana eli ensimmäiseen vuoteen. Ja senkään jälkeen en koskaan humalaan vaan kohtuudella.

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: Piikki 
Päivämäärä:   12.9.24 20:16:09

Duodecim määrittelee humalan näin: "Humalalla tarkoitetaan tilaa, jossa alkoholi on muuttanut käyttäytymistä, suorituskykyä ja mielentilaa." Eihän muutos ole aina kohti negatiivista, vaan humalalla voi olla myös positiivisia vaikutuksia. Useimmilla mieli rentoutuu ja juttua alkaa tulla herkemmin jo yhden juoman jälkeen. Eli yhdenkin jälkeen on humalassa.

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: Elisa 
Päivämäärä:   12.9.24 20:19:39

"En ole juonut ollenkaan imetysaikana eli ensimmäiseen vuoteen. Ja senkään jälkeen en koskaan humalaan vaan kohtuudella."

Tätähän tässä kysyttiin.

Haluatko kunniamerkin tästä rintaan vai otsaan?

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 20:21:33

No en ole vielä yhtään kertaa ollut viihteellä mutta työ sellainen että olen pois kotoa 1-2 yötä kerrallaan eli voisin olla kännissäkin ilman että lapsi tietäisi. Työt aloitin heti kun äitiysloma loppui eli lapsi oli hiukan alle 10kk.

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: Urpå 
Päivämäärä:   12.9.24 20:53:16

Esikoinen oli 6vuotta ja kuopus 3 vuotta kun lähdin illaksi viihteelle.

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.9.24 21:00:03

Via:

Voi lässyti lää, onko tarhaikäinen keksinyt oikeen uusia sanoja kun osaa tuollaista kieltä käyttää.

Mitä hittoa sä velan tuollaisia kyselet ja näet muiden asioista vaivaa.

Itse nautin elämästäni lasten kanssa, mutta yöriennot on minimissä kun unta muutenkin saa aika vähän.

Lapset on myös ihana tekosyy jos joku puolituttu ärsyttävä ihminen ruinaa menoihin jotka ei kiinnosta tai on vaikka työpaikan kekkerit vapaa-ajalla.

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 21:01:58

10 taisi olla esikoinen. Ei vaan huvittanut, oli parempiakin ajanviettotapoja.

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: Mamma 
Päivämäärä:   12.9.24 21:04:35

Ilmainen vinkki.

Jos ikävöit kaveriasi, niin sovi tapaamiset enemmän hänen ehdoillaan. Lapset viihtyy yleensä hyvin rannalla, leikkipuistoissa jne. Siinä on hyvä samalla aikuisten rupatella ja vaihtaa kuulumisia.

Minuakin vähän kiinnostaa, että kuinka vanha mahtaa aloittajan kaverin vauva olla jos aloittaja on pahoittanut mielensä kun kaveriasi elää omaa uutta erilaista elämänvaihettaan. Ei ole mielestäni ihme, jos vauvaikäisen äiti ei lähde illanviettoon, jos imettää. Jos taas koskaan ei löydy aikaa ja lapset jo pian koulussa, niin vähän erikoista.

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.9.24 22:03:38

Kävin "tyttöjen kanssa ulkona" kun vauva oli 6kk. Alkoholia käytin (yksittäisiä skumppalasillisia lukuunottamatta) vasta kun lopetin imettämisen

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   12.9.24 22:13:26

Ensimmäisen kerran otin useamman alkoholiannoksen juhannuksena kotona, kun esikoinen oli 8 kk eikä herännyt enää yöllä syömään. Samana kesänä taisin olla myös illan kaupungilla, niin että tulin yöksi kotiin. Vauva oli n. 11 kk kun olin kaksi yötä pois kotoa ystävien kanssa mökillä.

Toinen lapsi oli 7 viikkoinen, kun lähdin työkaverin eläkejuhliin. Join 2-3 alkoholiannosta ja olin pois kotoa n. 6 tuntia. Ystävien kanssa iltaa viettämässä olin ensimmäisen kerran kunnolla, kun vauva oli 6 kk. Ensimmäinen reissu (reilu vrk) oli vauvan ollessa 7 kk ikäinen.

Molempia lapsia täysimetin ja esim. kuopuksen kohdalla tuo 6 tuntia pois, kun vauva oli 7 viikkoinen, oli ihan maksimi. Tuntui että rinnat räjähtää maidosta. Koska olin juonut, en voinut tietenkään imettää, vaan jouduin vielä kotona pumppaamaan rinnat tyhjiksi ennen kuin pääsin nukkumaan.

Mikäli ystäväsi imettää, ei lähteminen ole pelkästään vauvasta kiinni, vaan myös äidin omasta olosta. Rintoja ei voi laittaa offille, vaan maitoa syntyy koko ajan vauvan tarpeiden mukaan. Mikäli sitä ei saa pois, voi syntyä rintatulehdus. Mitä pienempi vauva, sitä enemmän maitoa syntyy lyhyelläkin poissaololla. Rintojen lypsäminen/pumppaaminen ei tosiaan ole herkkua reissussa. Ei varsinkaan minkään baarin vessassa. Eikä kaikki naiset edes heru rintapumpulle tai saa lypsettyä. Mikäli haluaa että vauva saa vain äidinmaitoa, maitoa pitää lypsää etukäteen pakkaseen. On äitejä, joilta tulee maitoa vaikka litra päivässä pumpaten ja niitä jotka ei saa pisaraakaan. Jälkimmäiset ei voi lähteä oikein mihinkään, koska eivät saa ilman vauvaa rintoja tyhjäksi tai vauvalle ravintoa.

Itse kuulun niihin onnekkaisiin, että pumppaus toimii, mutta en tosiaan saa maitoa litrakaupalla pakkaseen, vaan jouduin aloittamaan pumppaamisen viikkokausia etukäteen että sain vauvalle varastoon ruokaa kerättyä. En ole koskaan epäillyt miehen pärjäämistä vauvan/lasten kanssa ja varsinkin toisen vauvan kohdalla oikein odotin että pääsen johonkin (esikoisesta oli vaikeampi irrottautua), mutta ei se lähteminen todellakaan imetyksen vuoksi ole kovin yksinkertaista. Ja kahden lapsen kanssa ei koskaan ehdi itse levätä ja yöt on rikkonaisia, joten jo väsymyksen takia joutuu kieltäytymään.

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.9.24 22:15:17

Sama:

"Itse kuulun niihin onnekkaisiin, että pumppaus toimii, mutta en tosiaan saa maitoa litrakaupalla pakkaseen, vaan jouduin aloittamaan pumppaamisen viikkokausia etukäteen että sain vauvalle varastoon ruokaa kerättyä"

Tuntuu olevan joillekin onnekkaille minimeijereille vaikea ymmärtää että mä ihan oikeasti saan vaan 30 ml maitoa 20 min pumppauksella molemmista rinnoista sähköpumpulla. Siinä saa ihan tosissaan tehdä töitä että saa vauvalle eväät varastoon kerättyä.

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.9.24 22:18:56

Ja sitten taas toisaalta ne onnekkaat minimeijerit on toki ihan tuskaisia jo 2 tuntia ilman pumppaamista kun itse voisin olla pumppaamatta ainakin 6 tuntia.

Rintatulehdus on ihan @!#$ä, nostaa helposti yli 40 asteen kuumeen, aivan älytön kipu, Itse ainakin tärisen oksensin monta kertaa ja kun sen on kerran saanut niin uusiutuu helposti. Itse saanut kerran kun kuljin syksyllä takki auki ja imettänyt en ollut 8 kk enää.

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: Eebd 
Päivämäärä:   12.9.24 22:24:06

"Minkä ikäinen lapsesi oli, kun 1. kerran vietit ns. tyttöjen illan kotikaupungissa/aivan naapurikunnassa, eli tulit yöksi kotiin?"

3 kk. Vauva aina pulloruokinnalla.

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   12.9.24 22:25:11

..: ikävää että elämäsi ja ystäväpiirisi on noin hankalaa, että joudut hankkimaan elämänsisältösi lapsista ja pakenemaan äitiyteen ettet joudu heidän kanssaan tekemisiin.

Ei tarvitse olla vela ettäkö ystävyyssuhteita ja menoja miettii, eikä myöskään lapseton käy jatkuvasti baareissa dokaamassa.

Kuulostat kyllä aika kärttyiseltä ja katkeralta siihen nähden että kerrot nauttivasi lapsi elämästä etkä "lähtisi kirveelläkään" perhe-elämän ulkopuolisiin rientoihin..

No mutta onneksi olet varmasti sitten omassa unelmassasi, mutta joku toinen voi välillä ihan mielellään lähteä liikenteeseen, ilman että ihan kaikkeen kuuluu ne lapset mukaan :)

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.9.24 22:34:31

Aloittaja, minusta kysyit ihan asiallisesti ja tottakai sinulla on ikävä yhteisiä menojanne. Jos asiasta ei tiedä, silloin on hyvä kysyä. Minun kaverini saa taas kohta lapsen, ja mietin että pääsemmeköhän viettämään perinteiset syksyn pikkujoulut kahdestaan. Ja en todellakaan aio (vielä) kysyä asiaa häneltä, toivon vain että pääsemme ja nyt sitten purin tämän asian tässä.

Minä sain tosiaan pumpattua maitoa ja saimme asiat järjestettyä niin, että pääsimme menemään. En silti ole mikään hiton minimeijeri vaan ihan ihminen, äiti, nainen, ystävä, tytär jne.

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: Huono äiti 
Päivämäärä:   12.9.24 22:37:45

Mulla oli sellainen tilanne että maitoa ei enää 4 viikon jälkeen tullut, eli lapsi korvikkeella kasvanut ja tosiaan sektiolla vielä perätilan takia syntynytkin raukka. Oli kuitenkin niin ihana ja helppo vauva, että jo pienestä pitäen nukkui 6-7 tunnin unet. Olin ystävän synttäreillä kun vauva oli 4kk ja ihan yön yli olin kun mies vauvan hoiti. Kovasti ei alko maistunut mutta muutama lasi nyt kuitenkin.

  Re: Äiti-ihminen, joka harvakseltaan yleensäkin juot

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   12.9.24 22:43:16

Selvennykseksi, että kirjoitin pitkän selostuksen imetyksestä ja pumppauksesta aloittajalle tiedoksi, koska ei varmaankaan velana ole aiheeseen tutustunut. Ystävällä voi olla itselläänkin haluja lähteä ja nähdä, mutta ei vaan pääse (vielä) em. syistä. Tosin jos vauva on esikoinen, huomasin itsestäni ja monista ystävistäni että vauva saa elämän ihan ylösalaisin ja yhtäkkiä vauvakuplassa on ihana olla ainakin ekat 6 kk. Kyllä se ystävä taas aikanaan lähtee mukaan, kun lapsi vähän kasvaa. Kannattaa kuitenkin itse olla aktiivinen ja pyytää ystävää sellaisiin aktiviteetteihin, mihin vauvan kanssa on helppo lähteä, esim. luoksesi kylään tai kävelylenkille. Näin ystävyys pysyy yllä ja suhde läheisenä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.