Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   12.9.24 17:13:19

Ja taas täällä avautumassa. Meillä on lapsi (6lk) jota on kiusattu parina vuonna tosi runsaasti. Viime keväänä tilanne saatiin rauhoitettua ja koulu alkoi taas hyvällä mielellä syksyllä. Mutta. Lapsi ei halua mennä leirikouluun, joka on keväällä. Viime vuonna jo tästä puhuttiin, mutta sanoin vaan että katsotaan myöhemmin, mieli voi muuttua. Nyt ei enää voi miettiä, koska varauksia aletaan tekemään.

Minulle ei ole mikään ongelma että lapsi olisi rinnakkaisluokan kanssa tai vaikka kotona sen viikon, kun muut ovat leirikoulussa. Mutta koululle se ei sovi, koska kyse on opetuksesta (samaa opetustahan se rinnakkaisluokka saa), ja tasa-arvosta. Jos lapseni ei suostu lähtemään, koko leirikoulu perutaan, koska yhtä ei voi jättää matkasta. Minusta tämä on aivan älytöntä.

Ja voitte kuvitella, että kiusaaminen on alkanut taas nostaa päätään, kun leirikoulu on yhden lapsen varassa. Muut syyttävät lasta siitä. Jopa opettaja ja rehtori ovat maanitelleet lasta lähtemään mukaan, ja opettaja on jopa sanonut että lapseni on ”julma ja anteeksiantamaton”, ja että hänen pitäisi vain unohtaa menneet. Hän on jo päässyt kiusaamisesta yli terapian avulla eikä kanna kaunaa, mutta ymmärrän ihan hyvin, että ei halua lähteä viikoksi reissuun tuossa porukassa.

Mikä nyt oikein neuvoksi? Miten oikein vakuutan opettajan tai ainakin rehtorin siihen, että antavat lapseni jäädä koululle? Opetukseenhan hän voi osallistua, eikä sinänsä jää mistään paitsi - ei rinnakkaisluokkakaan mene leirikouluun.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   12.9.24 17:17:05

Ei pitäisi olla mitään ongelmaa, ihmettelen miten on mahdollistakaan laittaa yhden lapsen syyksi peruuntumista. Ole yhteydessä johonkin korkeampaan tahoon ja pyydä kunnon perustelut.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   12.9.24 17:17:40

Haet jostain lääkärintodistuksen (terapeutti tms?) ettei lapsi voi osallistua. Onhan tuo nyt ihan pefasta pakottaa lapsi leirikouluun kiusattavaksi.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.9.24 17:18:17

Ota yhteyttä korkeammalle kun siihen rehtoriin. Hänelläkin on pomo.
Mä olen alakoulussa töissä, ja on kyllä oppilas saanut jäädä leirikoulusta pois, jos ei sinne ole (hyvästä syystä) ollut lähdössä.
Mun mielestä sun lapsella on oikeasti ihan hyvä syy olla lähtemättä.

Opetusta siellä naapuriluokassakin saa, ei sen pitäisi siitä olla kiinni.

Jos mikään muu ei auta, niin ilmoittautuu mukaan ja on sitten sairas, kun pitäisi lähteä.

Asiattomasti hoidettu opettajalta tuo.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: Siismitäaktuaalist 
Päivämäärä:   12.9.24 17:18:24

Jos lapseni ei suostu lähtemään, koko leirikoulu perutaan, koska yhtä ei voi jättää matkasta. Minusta tämä on aivan älytöntä.

Eihän asia nyt herranjestas voi noin mennä!! :O Olen työskennellyt koulussa aikoinaan ja aina oli joku niitä lapsia jotka eivät lähteneet syystä tai toisesta leirikouluun. Se ei vaikuttanut mitenkään muuhun porukkaan ja asiat koulussa sille poisjäävälle kyllä järjestyi leirikoulun ajaksi.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 17:21:46

Nykyään tosiaan johtuu tasa-arvosta tuo että ei voi ottaa kaikkia paitsi yhtä. Kun aiemmin on ollut niitä juttuja että joku ei pääse mukaan taloudellisista syistä, nykyään on pakko viedä nekin jotka ei halua.

Itse olen ohjeistanut vaan ilmoittamaan sairaaksi ne, jotka ei halua tulla. Tai hakemaan ”lomaa”. Kurja toki, senkin rahan voisi käyttää muuhun, mutta ei muutakaan oikein voi.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: pippis 
Päivämäärä:   12.9.24 17:23:05

Miksei lapsi voisi mennä, jos kiusaamisasia on jo hoidettu? Jos lapsella ei ole mukavaa luokkalaisten kanssa, tarvitaan jotain lisätoimia ja jatkokäsittelyä.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   12.9.24 17:28:39

Mikä on syynä siihen, että koko leirikoulu peruuntuisi, jos yksi ei halua lähteä?
Olen koulussa töissä ja meillä on ihan tavallista, että syystä tai toisesta joku ei halua / pysty lähtemään leirikouluun. Silloin oppilas opiskelee rinnakkaisluokan mukana ne päivät eikä siinä ole mitään erikoista. Ei ole yhdestä kiinni.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.9.24 17:31:10

Lähettäjä: pippis
Päivämäärä: 12.9.24 17:23:05

Miksei lapsi voisi mennä, jos kiusaamisasia on jo hoidettu? Jos lapsella ei ole mukavaa luokkalaisten kanssa, tarvitaan jotain lisätoimia ja jatkokäsittelyä.

Ihanaa, kun kaikki olisikin noin helppoa.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: pippis 
Päivämäärä:   12.9.24 17:32:43

^ Itse kyllä vetäisin lapseni pois luokasta, jossa hänellä ei ole hyvä ja rento olla. Juuri tämän takia koulun vaihto ON joskus ratkaisu. Mutta kukin tavallaan.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 17:33:23

Syy lienee ssma kuin kiusaamiseen eli paskapää opettaja ja idiootti rehtori.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.9.24 17:34:35

Siellä taitaa olla opettaja ja rehtori nyt ne pahimmat kiusaajat.

Ilmoitatko lapsen sinne ja sitten kun se leirikoulu alkaa niin kaa kummaa, tuli vatsatauti ja heti perään korona.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   12.9.24 17:53:08

Nyt kyllä opettaja ja rehtori suorastaan yllyttävät kiusaamiseen, jos asia todella on noin hoidettu! Eihän muiden oppilaiden tulisi edes saada tietää asiasta etenkin kun tilanne on ollut tulenarka kiusaamisen suhteen. Tämä asia pitäisi nyt nostaa tapetille. Aikuiset kasvatustieteiden ammattilaiset heittävät itse bensaa liekkeihin syyllistämällä lasta.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: Opettaja 
Päivämäärä:   12.9.24 17:57:38

Kuulostaa kyllä erikoiselta, että yhden takia leirikoulu peruttaisiin. Olen itse alakoulun luokanopettaja ja melkein joka toinen vuosi meillä on joku oppilas, joka ei ole syystä tai toisesta osallistunut leirikouluun. Oppilas on jäänyt koululle esimerkiksi viidesluokkalaisten kanssa tekemään hommia ja yhtenä vuonna oikein toimelias kuudesluokkalainen hyppäsi ekaluokkaan suorittamaan ikäänkuin tettiä.

Eli ei pitäisi olla millään lailla mahdotonta, että yksi jää pois.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   12.9.24 18:03:26

Mä en ollut aikoinaan leirikoulussa. Kiusaamista ei ollut, mutta en kyllä tahtonut viettää luokkalaisteni kanssa yhtään enempää aikaa kuin oli pakko. Osallistuin kyllä kaikkiin yhteisiin rahankeruuponnistuksiin jne. Sen viikon olin sitten istumassa jonkun alemman luokka-asteen tunneilla, mutta sain lukea kirjaa, piirtää jne. Eli opetusta ei ollut.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   12.9.24 18:10:39

Ilmottaudutte mukaan ja sitten kun se kevät ja leirikoulu koittaa ja lapsi ei vieläkään halua lähteä, ilmoitat lähtöpäivä että lapsi on kuumeessa. Problem solved. Ei kannata tehdä asioista liian vaikeita

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.9.24 18:15:08

Lapsi ei halua leirikouluun, koska ei halua majoittua kiusaajiensa kanssa. Maisteri se ja se päättää, etteivät myöskään kiusaajat lähde leirikouluun. Asia selvä, maisteri on puhunut.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   12.9.24 18:15:16

Ope ei siis ole asiasta puhunut luokalle, vaan asiasta on puhuttu vanhempien kesken ja jonkun vanhemmat ovat puhuneet asiasta lapselleen.

Opettaja ja reksi vetoaa että ylemmältä taholta on tullut päätös, että kaikki lähtee tai ei kukaan. Mutta kai se pitää olla sinne yhteydessä, tai sitten vaan tosiaan ”huijata”.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 18:15:37

Semmoinen uniikki lumihiutale siellä tällä kertaa.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   12.9.24 18:16:38

Lähtisikö lapsi jos lähtisit valvojan ominaisuudessa mukaan? Leirikouluihin usein lähtee vanhempia valvojiksi.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.9.24 18:23:15

.: tuntuuko kiusaaminen hyvältä?

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   12.9.24 18:23:47

Ilmoiat ettei lapsi lähde kerta opetgsja ei pysty eikä osaa puutyua kiusaamiseen. Ilmoita muille vanhemmille syy. Sano ketga ekvät saa lapsissn kjfkkn jää leirikojlu mapsrltadk käymättä

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 18:25:16

Kolmiviiva: olen itsekin ollut kiusattu, mutta en olisi ikinä kehdannut hakea huomiota vaarantamalla muiden leirikoulun. Ei se viikko kivaa ole, mutta siitä selviää.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   12.9.24 18:25:56

On ihan tekaistu syy muka yhden lapsen vuoksi leirikoulun peruuttaminen. Taitaa kiusaajat olla open lellikkejä.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: Ope itsekin 
Päivämäärä:   12.9.24 18:29:45

Joissain kouluissa on tällainen käytäntö. Kaikille on varattava paikka, kukaan ei saa jäädä ilman. Pois voi jäädä sitten ilmoittautumalla sairaaksi, lomalle tms. Näyttää huonolta paperilla jos yksi on ns. koulun puolesta jätetty ilman paikkaa. Tästä voisi jotkut vanhemmat nimittäin nostaa metelinkin jälkeenpäin. Koulu turvaa oman selustan, ei sen ihmeempää. Sen sijaan on outoa että asiasta on tehty iso juttu eikä reagoitu vain ”ok, ilmoita lapsi poissaolevaksi”.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: ed 
Päivämäärä:   12.9.24 18:42:16

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 12.9.24 18:15:37

Semmoinen uniikki lumihiutale siellä tällä kertaa."

-
.
Niin se opettaja vai? Vähän on joo

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 19:14:21

Ilmoitat lapsen mukaan ja hups, lähtöpäivänä on korona/vatsatauti/yms. Muut kerkee jo bussiin kun ilmoitat, ettei lapsi osallistu.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 19:17:14

” Ope ei siis ole asiasta puhunut luokalle, vaan asiasta on puhuttu vanhempien kesken ja jonkun vanhemmat ovat puhuneet asiasta lapselleen.”

No sun lapsen ei kannata ITSE huudella, että ei ole lähdössä. Kulaanhan ei sitä tiedä (edes vanhemmat), että kenen mirkku tai markku on lähdössä jos sitä ei huutele ympäriinsä. Eikä sun pidä puhua lapsen asioita muiden vanhempien kuullen.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   12.9.24 19:23:17

Mitä muuten jonkun toisen lapsen vanhemmalle kuuluu aloittajan lapsen asiat? Opettajako siellä siis juoruaa?

Jännä muuten, että tässä topikissa open ja reksin ammattitaitoa kyseenalaistetaan urakalla, mutta muutama päivä sitten toisessa topikissa opettaja ehdottomasti oli ammattitaitoinen, pätevä ja oikeassa, ja sen kyseenalaistajat olivat heti hankalia vanhempia. Niinpä niin. Opettajatkin todella kiusaavat, mahdollistavat kiusaamisen, ruokkivat kiusaamista ja sulkevat silmänsä.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 21:21:29

" Hän on jo päässyt kiusaamisesta yli terapian avulla eikä kanna kaunaa"

Ei. Ei hän siitä pääse KOSKAAN, IKINÄ YLI. Tottakai se vaikuttaa lopun elämänsä ja varsinkin tuollaisessa tilanteessa pelottaa sen uusiutuminen. Ja ihan aiheellinen pelko!

"Nyt kyllä opettaja ja rehtori suorastaan yllyttävät kiusaamiseen, jos asia todella on noin hoidettu! Eihän muiden oppilaiden tulisi edes saada tietää asiasta etenkin kun tilanne on ollut tulenarka kiusaamisen suhteen."

Ja tämä asia kannattaa käsitellä perusteellisesti lapsenkin kanssa, että hänessä ei ole mitään vikaa ja että tuollainen painostaminen ja tykinruuaksi asettaminen on ehdottomasti väärin toimittu aikuisilta.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: Pia 
Päivämäärä:   12.9.24 21:27:15

Opettajat on usein kiusaamisen syyllisiä mitä suurimmassa määrin. Kiusaajien mustat on mielistele sä opettajaa ja ostamassa lahjoja sille leirikouluun kerätyilä rahoilla.
Mun lasten alakoulussa toisen open lapsi oli mun lapsen luokalla ja junailemassa leirikojlurahoja kollegansa lahjakortteihin esim 200e urheilukauppaan. Opettaja oli lukihäröinen kiusaaja kuspo.
Esim lukitsi lapsia luokkaan jos harmitti

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   12.9.24 21:31:20

Käsittämätöntä että yhden takia muutkaan eivät pääsisi lähtemään.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.9.24 21:57:20

Se on kylläkin kiusaajille ihan oikein jos eivät pääse. Tosin tässä isoin juttu ett opettaja ja reksi oikein fasilitoi kiusaamista
Nämä maripaita pikkumyyt jotka ei osaa itse mitään eikä pärjää aikuisten maailmassa käy leikkikoulu-yliopiston ja palaa kouluun vihdoinkin valta-asemassa.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   12.9.24 23:07:15

Onhan tuo nyt älytöntä, että jos joku ei halua lähteä niin sitten ei lähde kukaan. Sama systeemi oli jo 20v sitten.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   13.9.24 04:28:16

"Ei. Ei hän siitä pääse KOSKAAN, IKINÄ YLI. Tottakai se vaikuttaa lopun elämänsä ja varsinkin tuollaisessa tilanteessa pelottaa sen uusiutuminen. Ja ihan aiheellinen pelko!"

No tuota, enpä kyllä muistele laisinkaan, vaikka minua kiusattiin rankasti ala-asteella, lemmikkini sai tappouhkauksia, tavaroita piiloteltiin, haukuttiin jne. Tästä on aikaa kuitenkin jo 30 vuotta, pääsin niistä yli jo vuosikymmeniä sitten. Pitäisin todella outona, jos joku märehtisi 40-50- vuotiaana jotain vuosikymmeniä sitten tapahtunutta koulukiusaamista. Aikuinen osannee käsitellä asioita hieman eri tavoin.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: Öh 
Päivämäärä:   13.9.24 07:20:25

Tää kuulostaa kyllä nyt niin älyttömältä, että pakko huutaa provoa.

Mut jos on totta niin ilmoita se lapsi sinne leirikouluun ja sit kun sen aika, ilmoita että lapsi on kipeä.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.24 09:39:47

"Lähettäjä: ?
Päivämäärä: 12.9.24 18:10:39

Ilmottaudutte mukaan ja sitten kun se kevät ja leirikoulu koittaa ja lapsi ei vieläkään halua lähteä, ilmoitat lähtöpäivä että lapsi on kuumeessa. Problem solved. Ei kannata tehdä asioista liian vaikeita" Oikein hyvä idea sekä kiusaajia että opea ja reksiä vastaan... Ei tarvi kinata. Ope ja reksi jotka yrittävät painostaa lasta lähtemään vasten tahtoaan ovat luultavasti näitä kivakouluihmisiä, jotka kertovat maailmalle että meidän koulussa ei kiusata vaikka totuus on niin päin vastoin kuin olla voi. Ja todellakin on pelko että lapsi voi siellä leirillä oikein huonosti muiden toimesta ja omien huonojen kokemustensa vuoksi ja kun nyt jo tuntee ja pelkää ettei voi siellä hyvin, siis kokee ettei ole hyvä olla siinä porukassa. Lapsen etu nyt etusijalle eikä sen pihkanan "kivakoulun" etu.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: noppa 
Päivämäärä:   13.9.24 09:50:33

Kuulostaa provolta. Ei tuollaista sääntöä ole, että kaikkien on pakko osallistua. Homma menee niin, että kaikilla täytyy olla mahdollisuus osallistua varallisuudesta riippumatta, mutta kenenkään ei ole pakko osallistua jos ei halua.

Minulla on kolme lasta viimeisen viiden vuoden aikana käynyt leirikoulussa. Yhdenkään luokalta ei ole kaikki lapset lähteneet leirikouluun ja se on ollut ihan ok. Nämä ovat sitten jääneet koululle opiskelemaan rinnakkaisluokan kanssa. Syitä lähtemättömyydelle voi olla monia, eikä ne sinänsä kuulu kenellekään. Parista lapsesta tiedän syyn,miksi eivät ole lähteneet, kun he ja vanhemmat ovat sen avoimesti kertoneet. Toinen näistä lapsista oli nepsy, eikä hän voi kuvitellakaan yöpyvänsä oman kodin ulkopuolella, joten leirikouluun lähteminen oli ajatuksenakin hänelle mahdoton. Toinen lapsista jätti leirikoulun harrastuksen vuoksi välistä. Ei halunnut olla treeneistä pois yhtään, joten jäi mieluummin kotiin ja meni illalla treeneihinsä.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: mutsi 
Päivämäärä:   13.9.24 09:53:13

Ilmoittautukaa leirikouluun ja jos mieli muuttuu niin jättää vaan menemättä. Lähtöaamuna korkea kuume tms. kuka sitä kotiin tulee tarkistamaan?

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: Mökkö 
Päivämäärä:   13.9.24 09:57:29

Leirikoulurahat kerätään pitkän ajan kuluessa, ja lapsinei voi mitenkään tietää, pystyykö osallistumaan leirikouluun vuosien päästä. Minä olisin alimmilla luokilla ollut aivan liekeissä keräämässä rahaa, mutta kun se murrosikä iski ensimmäisenä meidän luokalta minulle ja siitä tietysti kiusattiin rajusti, niin en todellakaan olisi mennyt peseytymään ja nukkumaan näiden ääliöiden kanssa. Pahimmillaan vielä kuukautisten aikaan.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.24 09:57:52

Mahatauti on hyvä syy. Ja uskottava, kun stressaa sitä tulevaa pahan olon viikkoa, Sit lapsi kyselee perästäpäin "kavereilta" oliko kivaa ja et hällä oli "kivaa" viettää viikko vessassa ämpäri sylissä.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: ver 
Päivämäärä:   13.9.24 10:03:08

Rahojen keräämiseen menee tosiaan aikaa, helposti vähintään pari-kolme vuotta. Rahat kerätään yhdessä, leirikouluun pitää päästä kaikkien luokan oppilaiden riippumatta siitä miten paljon on oikeastaan osallistunut rahojen keräämiseen. Myös esim. uusi oppilas joka aloittaa luokassa vasta 6.luokalla pääsee siis leirikouluun vaikkei ole alusta asti rahoja kerännyt. Vastaavasti luokalta voi oppilas lähteä muuton takia, ei saa "osuuttaan" mukaan :-D Ei silti pidä olla pakollista osallistua eikä muiden reissu siitä kiinni.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.9.24 10:08:49

ilmoita lapsi mukaan, ilmoita sitten että on sairaana. Paljonko leirikoulu maksaa?

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   13.9.24 11:01:45

Ilmoittaudutte ja jos ei halua lähteä niin jää pois sairastumisen takia esim koronaa liikkeellä niin uskottavaakin.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   13.9.24 11:03:12

Ilmoittaudutte ja sitten lapsi vaan on ""sairaana"".

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   13.9.24 11:11:30

Voihan joku sairastua ja olla viikon kipeänä? Ei todellakaan ole yhdestä oppilaasta kiinni nuo asiat. Nyt opettajille ja rehtorille valot päälle.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   13.9.24 11:16:32

"Paljonko leirikoulu maksaa?"
Meillä ainakin luokat keräsi tuon leirikoulumaksun.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: Eebs 
Päivämäärä:   13.9.24 11:25:52

Kuten moni jo todennut, älä tee asiasta itse vaikeaa ja numeroa ja teatraalista. Ilman mitään jumppaa kotona ilmoitat lapsen sinne leirikouluun, sanot että katsotaan asiaa keväällä ja sitten jos keväällä ei halua lähteä, soitat lähtöaamuna että lapsi on sairaana.

Aikuiset tekevät asioista välillä uskomattoman mutkikkaita.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.24 11:28:52

” Mahatauti on hyvä syy. Ja uskottava, kun stressaa sitä tulevaa pahan olon viikkoa, Sit lapsi kyselee perästäpäin "kavereilta" oliko kivaa ja et hällä oli "kivaa" viettää viikko vessassa ämpäri sylissä.”

Ja näin opetamme lapsen välttelemään epämukavia asioita valehtelemalla. Voi v…. mitä touhua.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: Möpsö 
Päivämäärä:   13.9.24 11:30:29

Jos lapsi välttää väkivallan valehtelemalla, niin on ihan ok valehdella.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   13.9.24 11:30:52

"näin opetamme lapsen välttelemään epämukavia asioita valehtelemalla. Voi v…. mitä touhua."
Tarkoitus pyhittää kyllä keinot tässä asiassa, kun kerran kiusaamisesta on kyse.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.24 11:41:45

Kiusaajien mammat, itsekin kiusaajat, joiden mielestä lapsen pitäisi mennä mukaan, voivat täällä kirjoittelun sijaan alkaa opettaa lapsosilleen empatiaa muita ihmisiä kohtaan- tai alkaa ensin itse opiskella, mitä sellainen tarkoittaa.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: Möpsö 
Päivämäärä:   13.9.24 11:43:58

Mammat? Eikö papoilla ole vieläkään mitään vastuuta?

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.9.24 12:44:07

Minusta nämä asiat on sellaisia, että lapsella on oppimisen paikka. Joskus pitää tehdä asioita, jotka tuntuvat epämieluisilta. Maailma kun ei pyöri, jos kukaan ei niitä epämieluisia asioita suostu tekemään. Pyytäisin opettajan kanssa palaveria että lasta ja ilmapiiriä on pidettävä erityisen tarkkaan silmällä, ja puututtava erittäin herkästi, jos jotain ilmenee.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   13.9.24 12:50:09

Opettajien ns silmällä piti on aivan yhtä tyhjän kanssa, varsinkin kun on aloittajaan kertoman tyyppiset ooet. Lapsi suosiolla kotiin, ei ketään lähetetä ehdoin tahdoin kiusattavaksi. Kaksoispiste voi itse opetella kasvamista kiusattuna.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.9.24 12:54:33

Kaksoispiste on ollut kiusattu melkein koko peruskoulun ajan :). Ja itse pidän karhunpalveluksena sitä, että omat vanhemmat ei puuttuneet siihen kun lintsasin epämukavista tapahtumista. Näkyi esim. vielä yliopistotasolla, kun en osannut sosialisoitua ja verkostoitua.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   13.9.24 13:43:53

"Minusta nämä asiat on sellaisia, että lapsella on oppimisen paikka. Joskus pitää tehdä asioita, jotka tuntuvat epämieluisilta." Tuo nyt on lapselle enemmän kuin epämieluisaa...

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: Möpsö 
Päivämäärä:   13.9.24 13:45:19

..: vaikka sinun vanhempasi ovat toimineet mielestäsi väärin, niin sinua ei auta yhtään vaikka tuo kiusattu lapsi teljettäisiin viikoksi 24/7 kiusaajiensa armoille.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: mutsi 
Päivämäärä:   13.9.24 14:47:28

Kyllä, joskus pitää tehdä epämieluisia asioita mutta ei hitto sentään, jos toinen on kiusattu niin ei todellakaan tarvitse lähteä leirikouluun kiusaajien kanssa vaikka kuinka olisi vähentynyt tuo kiusaaminen.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   13.9.24 14:54:47

mutta kiusaaminen on juuri nyt aisoissa niin mitä luulette leirikoulusta poisjäämisen kiusaamiselle tekevän ? varsinkin jos järjenvastaisesti tästä keskustellaan ihan julkisesti ja muita lapsia uhkaillaan perumisella..

Rehtori ja opettaja ihan dorkia eivätkä tehtäviensä tasalla eli koulun voi olettaa olevan kehno, ehkä jopa huono ja kulttuurin siellä joka tapauksessa mätä. Sitä kannattaa miettiä ihan erillisenä asiana ja tehdä päätöksiä tulevasta.

Lapsen kannalta en ihan purematta niele ajatusta, että jos jotain ei nyt haluaisi (ja on kuitenkin alunperin vielä halunnut!?) niin ei ole pakko ja siitä tehdään aikuisten toimesta iso show. On haluttu leirikouluun, leirikoulu on osa opetusta, nyt sinne leirikouluun mennään. Varsinkin kun kiusaamisasia on hoidettu ja vaikkei lapselta unohdu niin sellaisista huolimatta elämässä on asioita tehtävä ja ihmisten kanssa oltava. Poisjääminen ihan varmasti nostaa kiusaajien tutkaan takaisin.. sekin kannattaa sitten päätöstä siunatessa hyväksyä.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   13.9.24 14:57:59

Opettaja edelleen mielestäni toiminut väärin puhuessaan vanhempien kanssa ilmeisesti nimellä, kuka ei ole osallistumassa, tai ainakin tarpeeksi tunnistettavasti, että aloittajan lapsi ei ole osallistumassa ja nyt kaikkien leirikoulu uhkaa peruuntua tämän vuoksi. Selvähän se on, mikä tuollaisen lopputulos on. Tietenkin vanhemmat puhuu lastensa kanssa kuka mihinkin sävyyn (joka opettajan olisi pitänyt tajuta) ja soppa on valmis.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   13.9.24 15:09:58

Kyllä meilläkin rehtori perui leirikoulun koko luokalta kutosluokalla, koska yksi oppilas ei saanut siihen osallistua (kulttuurierot). Itse oppilaalle ja hänen vanhemmilleen olisi ollut ihan ok, että olisi vitosten kanssa sen ajan. A-luokka sitten pääsi leirikouluun saaristomerelle ja B-luokka katseli bussin lähtöä pihalla. Eipä ihan reilua tuokaan.

Yläkoulussa mahdollinen tuleva ongelma oli ilmeisesti ratkaistu niin, että vaikka nyt saksaa lukevilla oli tiedossa perinteinen Berliinin matka ysillä. Niin rahan keräys yms järjestettiin kouluajan ulkopuolella "Saksakerhon" kautta ja tämä "Saksakerho" teki matkan Berliiniin. Eli mikäli matkalle halusi, niin kerhoon oli osallistuttava ja kenenkään poisjäänti ei myöskään estänyt matkaa.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.9.24 15:11:30

Hmmmm...: eli kiusaaminen sitten vain itsestään tapahtuu, jos lapsi ei mene leirikouluun?

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: u 
Päivämäärä:   13.9.24 16:16:01

"Pitäisin todella outona, jos joku märehtisi 40-50- vuotiaana jotain vuosikymmeniä sitten tapahtunutta koulukiusaamista. Aikuinen osannee käsitellä asioita hieman eri tavoin."

Ei asioita tarvitse märehtiä, mutta silti on meitä, jotka emme ole päässeet kouluväkivallasta yli. Minä masennuin ja olin itsetuhoinen paljon kouluajan jälkeen, yliopiston loppuvuosina. Nyt olen 40-vuotias eikä minulla ole koskaan ollut esimerkiksi parisuhdetta, koska kouluajoista on jäänyt niin pahat traumat toisista ihmisistä. Tätä ei muuta se, että sinä pidät sitä todella outona.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.9.24 16:20:07

Normaalisti tuollaiset hoidetaan niin että pakolliseen leirikouluun ilmoittaudutaan ja leirin aloitus aamuna ollaan sitten vatsataudissa eikä valitettavasti pääse osallistumaan.
On todella vahingollista pakottaa lapsi osallistumaan tuollaiseen.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.24 16:29:26

Mitä tuo kaksi pistettä höpisee, oikein tosi kiusaaja, jaa että lapsi pitäisi laittaa sosiaalistumaan ja verkostoitumaan kiusaajien keskelle vastoin tahtoaan... Ennemmin voisi kuvitella että kiusatuksi joutuminen lapsena aiheuttaisi sen ettei aikuisena ja yliopistoaikoina pysty sosiaalistumaan ym kun ei voi luottaa siihen että kaikki eivät ole kuspäitä kiusaajia. Ehkä kiusaaminen on ollut kahden pisteenkin myöhempien ongelmien taustalla, vaikka puhuu muuta, koska se vain on niin tärkeetä saada joku lapsi alistetuksi kiusaamiselle, vai kuinka.

  Re: Lapsi ei suostu leirikouluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.24 17:05:38

Ongelma ei ole se että joku sairastuu/muuttaa pois tms. Ne on ihan normaaleja syitä jäädä pois leirikoulusta. Sen sijaan niin ei saa tehdä, ettei yhdelle varata paikkaa leirikouluun. Siinä on kohta perässä isot pomot.

Mutta ope ja reksi sekoilee ihan huolella, olisivat vaan sanoneet että ap voi ilmoittaa lapsensa poissaolevaksi lähempänä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.