Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   12.9.24 12:31:55

Aloitanpa uuden topan taas reilun viikon tauon jälkeen, kun taas topa täyttyi ja keskustelut jäivät vähän kesken.

Aiempi ketju: http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=9772827&t=9771861

Otin muutamasta neuvosta vaarin: vähensin hiilaria, lisäsin avokadoöljyä ruokavalioon (1 rkl / pv salaattiin), pienensin vähän annoskokoa (-200 kcal lisää), painotin isommin ruokia aamupäivälle illan sijaan ja lisäsin liikuntaa (2 x viikossa porrastreeniä, ihan kävellen toistaiseksi).

Eli nyt on ollut 1200 - 1300 kcal päivässä evästä, 1x sulkapallo, 1x zumba, 3 kävely/hölkkälenkkiä ja 2 porraskävelyä viikossa.

Nyt on 9 päivässä paino pudonnut 1,2 kg. :) Hyvä muutos siis, kiitos vinkeistä. Kävin myös työterveystarkastuksessa viime viikolla, ja sain ajan melko laajahkoihin verikokeisiin ihan varuiksi. Kilpparin katsovat myös.

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: Hellikorvis 
Päivämäärä:   12.9.24 12:36:25

Huh että ihmiset vetää pienillä kaloreilla! Nostan kyllä hattua. Itse en tuollaisella jaksaisi kättä nostaa, saati liikkua noin! Minä siis syön päälle 2000 päivittäin (painoa 50kg, pituutta 162cm). Laihtumaan alan jos menee alle sen. Mutta niin ne vaan on ihmiskehot erilaisia. Hienoa jos olet löytänyt toimivan arjen itsellesi! :)

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 12:52:23

Itselläni tulee kauhea ahmimiskohtaus jos noin pienillä kaloreilla yritän. Toki sillä laihtuu mutta tulevat korkojen kanssa takaisin ja kroppa vielä muistaa tämän ja vetää peruskalorit taas alhaisemmaksi.

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: apua 
Päivämäärä:   12.9.24 13:20:59

hormonitoiminnan ja aivojen hyvinvoinnin vuoksi ei suositella alle 1400 kaloreita. Tiedäthän tämän?

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   12.9.24 13:33:00

Vajailla kaloreilla voi mennä jonkun aikaa. Yksi tankkauspäivä voisi olla viikossa, jolloin et laske kaloreita, vaan syöt enemmän ravitsevaa ruokaa, jotta jaksat taas hyvin. Kitudieetillä laihtuu, mutta olo ei ole hyvä, varsinkin jos urheilee samalla.

Oletko kiinteytymässä vai pudottamassa painoa, ettei väliä jos lihaksista lähtee osa painosta? Tämä pitäisi olla ensimmäisenä tiedossa ennen dieetin aloittamista.

Käy kehonkoostumusmittauksessa, jotta tiedät paljonko rasvaa on kehossa ja paljonko sitä pitäisi pudottaa, ohjelma kertoo lukemia.

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 13:36:47

Aloitan joka aamu laihdutuksen kahden munan munakkaalla ja neljän tunnin päästä vesitän koko systeemin ahmimalla kaikkea mitä löydän.

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: Fab 
Päivämäärä:   12.9.24 13:51:12

Ihan järjetöntä hommaa, ap.

Suosittelen lukemaan Kaisa Jaakkolan ja Patrik Borgin kirjoja tai osallistumaan jommankumman verkkokurssille.

Tuossa sun touhussa tai aiemmissa ketjuissa saaduissa "neuvoissa" ei ole mitään järkeä. Harjoitat vaan aineenvaihduntasi ja aiheutat turhaa kärsimystä itsellesi ja maksat kova oppirahat.

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   12.9.24 13:54:09

Niin, ainahan se on vähän näin että tekee miten tekee niin se on aina väärin :D ensin suositellaan näitä ja vaikka ne toimivat, se onkin taas väärin...

Nyt on saanut sen 3 kk junnaamisen jälkeen painoa alas, joten ehkä jotain tekee oikeinkin.

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   12.9.24 13:54:47

Ja ei, nälkä ei ole edes ollut. Ihan hyvin jaksaa töissä ja vapaalla

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: Fab 
Päivämäärä:   12.9.24 13:57:09

Pessi:

Mistä aiot vähentää kaloreita kun paino ei enää putoakaan nykyisellä tyylillä? Syötkö sitten 1000 kcal, josta siirrytään 800 kilokaloriin?

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   12.9.24 14:30:23

Eiköhän se paino putoa niin kauan kuin makrot ovat kunnossa ja syö vähemmän kuin kuluttaa.

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   12.9.24 15:14:27

Itse laihdutin ison määrän alkaen 9kk sitten.

Pidin hiilarit olemattoman vähäisenä, mitä nyt ruisleipää söin 2 palaa päivässä. Muuten rahkaa, kalaa ja kanaa + salaattia. Aika nihilististä. En koskaan paljon, vaan ehkä 3h välein.

Kävelin keskiarvolta 9 tai 13km maksimi vauhtia noin 20 päivää kuukaudessa. Yhtään en juossut, tähän sitten sulkapalloa ja padelia päälle. Kunto lähti kasvamaan, ja se auttoi pitämään motivaatiota yllä.

Tällä putosi yli 1kg/viikko tasaisesti. Toki otin välillä rennommin yksittäisen päivän, ja se ehkä? auttaa että kroppa ei mene täysin säästöliekille. mutta luota omaan systeemiin ja tulokset seuraa kyllä.

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: Testi 
Päivämäärä:   12.9.24 15:15:07

Menet ap yhtä pienillä kaloreilla kuin minä aikanaan. Se aiheutti mulle pitkän päälle pahat puutostilat ravintoaineista.

Nykyisin saan onneksi syödä enemmän lihomatta, kun on korjattu vitamiinit (d, b12, folaatti) ja ferritiini kohdilleen. Plus kilpirauhasarvot parani mulla maidottomalla ja gluteenittomalla ruokavaliolla (mulla igG vasta-aineet niille koholla)

Sivuhuomiona, että jos ferritiini on alle 75, ei kilpirauhanen voi toimia enää normaalisti. Aineenvaihdunta hidastuu ja silloin lihoo helpommin. Siksi suosittelen lämpimästi labrakokeita jokaiselle laihduttajalle! Olisinpa itse käynyt jo sillon 20v sitten.

Vinkki vitonen, Puhdissa tän viikon labrapaketit -20% https://www.puhti.fi/puhtipaivat/

Itse otatin tämän, kun oli tarpeen selvittää kilpirauhas-arvot, ferritiini, b12, pitkä sokeri jne.
https://www.puhti.fi/tuote/raskautta-suunnittelevan-terveystarkastus/

Ei tartte suunnitella raskautta, vaikka ton ottaa.

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   12.9.24 15:51:23

"Kitudieetillä laihtuu, mutta olo ei ole hyvä, varsinkin jos urheilee samalla."

Mulla taas ihan päinvastainen kokemus, makroilla aika paljon merkitystä.

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   12.9.24 16:06:29

Suosittelen pätkäpaastoa, en kitukaloreita. Tutustu aiheeseen, YouTube pullollaan hyvää sisältöä englanniksi. Suomalaisten pt:iden tekemät videot suomeksi ovat aika puutaheinää, ne videot kannattaa unohtaa.

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   12.9.24 19:13:25

Jopas tulee taas erilaista kommenttia kuin edellisessä ketjussa...

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: juw 
Päivämäärä:   12.9.24 19:41:11

"Huh että ihmiset vetää pienillä kaloreilla!"
"Itselläni tulee kauhea ahmimiskohtaus jos noin pienillä kaloreilla yritän."
Jne.

Jostain kumman syystä ihmiset ajattelevat että vähän kaloreita = vähän ruokaa.

Syödä saa vaikka kuinka paljon, vaikka hiilareita ei paljon kertyisikään. Eikä silti tarvitse syödä ketogeenisesti. Monesti riittää pelkkä hiilareiden vähentäminen, ihan vaikka vehnäleivän, makaronin ja sokerin poistaminen/vähentäminen ruokavaliosta, jos niitä on aiemmin kulunut paljon. Kun nuo korvaa kasviksilla, niin saa mahan täyteen ja kaloreita ei silti kerry paljoa.

Kaloreiden vähentäminen ei siis todellakaan tarkoita syömisten vähentämistä tai syömättömyyttä. Monilla se voi tarkoittaa myös syömisten lisäämistä.

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   12.9.24 20:12:01

Juw, juu yllättävän paljon saa syödä esim. Porkkanaa, parsakaalia ja muita kasviksia (kurkuista ym. Puhumattakaan) samaan kalorimäärään kuin vaikka 200 g karkkia :D mitä siis ennen vedin monta kertaa viikossa iltapalaksi.

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 20:23:28

Onko sulla välillä syömisen kanssa vapaapäiviä? Että otat ihan rennosti ja syöt mitä mieli tekee? Se voi myös boostata aineenvaihduntaa. Muista myös lepoviikot jotta keho saa palautua. Muuten jatka samaan malliin :)

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   12.9.24 20:55:45

Itse laihdutan aina noin että vedän muutaman päivän 1200 kalorilla.

Käyn siis joka aamu puntarilla ja jos paino ylittää 55.0 niin pidän muutaman 1200 päivän. Näin olen pitänyt itseni vuosia 54 kilon painossa.

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: Säsy 
Päivämäärä:   12.9.24 21:01:02

Mee ihan oikeesti Patrik Borgin kurssille, äläkä ota täältä mitään oppia. Oot myöhemmin vaan ongelmissa, vaikka nyt laihtuisit. Sitten se on taas vaikeampaa.

Minä saisin kahdessa viikossa kymmenen kiloa pois. Mutta nykyään tiedän mihin ongelmiin se vie.

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: kilokamu 
Päivämäärä:   12.9.24 22:34:02

Aloittaja ei kertaakaan kommentoi että eikö oikeasti ole koko kesänä juhlinut missään juhlissa tai grillijuhlissa, juhannusjuhlissa, kavereiden kesäillanvietossa, mökkiviikonloppua jotka helposti jumittivat painon.

Saati sitä että omista opinnoista tiedän ettei opettajat silmä kovana tuijota opiskelijoiden tekemän ruuan öljyn, sokerin, voin, hunajan ja kastikkeiden lotraamista, kuten aloittaja väitti että opettajat silmä kovana seuraavat reseptien noudattamista, no eivät seuraa!

= Aloittaja on lounailla paljon isommilla kaloreilla kuin kuvittelee eikä oikeasti ole noin alhaisila kaloreilla mitä kuvittelee. Mutta oli myös aiemmin paljon korkeammilla ja syytä oli laskea.

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: eje 
Päivämäärä:   12.9.24 23:12:06

Olen nähnyt monia Patrik Borgin mainosvideoita instassa ja on kyllä niin luotaantyöntävä tyyppi että huhhuh. En ikinä ostaisi häneltä mitään valmennusta...

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 23:17:04

Päivämäärä12.9.24 20:55:45

I"tse laihdutan aina noin että vedän muutaman päivän 1200 kalorilla.

Käyn siis joka aamu puntarilla ja jos paino ylittää 55.0 niin pidän muutaman 1200 päivän. Näin olen pitänyt itseni vuosia 54 kilon painossa."

Mulla sama. Tosin maksimipaino mulla 58kg.

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   13.9.24 07:11:00

"Minä siis syön päälle 2000 päivittäin (painoa 50kg, pituutta 162cm). Laihtumaan alan jos menee alle sen."

Nääs kun aloittajalla on vähän niinkuin tarkoituskin laihtua.

Itse laitoin laskuriin iän, pituuden ja painon, joiden perusteella peruskulutus oli jotain vähän alle 2000, ja jos/kun halusi laihtua niin suositteli 1355 kcal per päivä. Kyllä sillä laihtui ihan sopivasti puolisen kiloa viikossa ja hyvin jaksoi.

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   13.9.24 07:12:44

Ja ne omat lukemat oli aloittaessa 48 v, 170 cm, 70 kg.

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: Hellikorvis 
Päivämäärä:   13.9.24 07:42:56

Lähettäjä: Ö
Päivämäärä: 13.9.24 07:11:00

"Minä siis syön päälle 2000 päivittäin (painoa 50kg, pituutta 162cm). Laihtumaan alan jos menee alle sen."

Nääs kun aloittajalla on vähän niinkuin tarkoituskin laihtua.

Juu kyllä minä nyt sen ymmärsin, vaikka olenkin aika tyhmä :D Mutta tarkoitin vaan, että itselleni riittää laihtumiseen kun tippuu vähänkin alle 2tonniin, vahingossakin se välillä käy. Sillä siis vaan sanoin, että itse en pystyisi noin pieniin vähän päälle tonnin kaloreihin ja ihailin aloittajan sitkeyttä :) Ihailtavaa, että jengi jaksaa noin pienillä määrillä. Itse kun syön välillä kuten joku hevonen ja oikeasti häpeän sitä, ei kovin naisellista… Mutta kehot on niin kovin erilaisia.

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.9.24 08:44:06

Aloittaja saa kyllä noilla kaloreilla lihakset laihdutettua pois nopeasti. Hetken sen seurauksena paino putoaakin. Kannattaisi yrittää etsiä sellaiset elämäntavat, joita pystyisi ylläpitämään loppu elämän ja keskittyä enemmän hyvään oloon ja terveyteen kuin vaa'an tuijottamiseen.

  Re: Miksi en laihdu? En käsitä..:( vol. 3

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   13.9.24 22:22:31

"Aloittaja ei kertaakaan kommentoi että eikö oikeasti ole koko kesänä juhlinut missään juhlissa tai grillijuhlissa, juhannusjuhlissa, kavereiden kesäillanvietossa, mökkiviikonloppua jotka helposti jumittivat painon."

Kyllä mä mielestäni jo kerran vastasin, että kesällä lomalla on helppo laihduttaa, kun on aikaa laskea kaloreita, laittaa ruokaa kunnolla ym. Arkena helposti hektisessä elämässä syö vain nopeasti jotain.
Joten ei, en syönyt kesälläkään yli kalorimäärän. Jos jotkut illanistujaiset ovatkin olleet, niin sielläkin voi esim. Syödä dippikasvuksia makkaran sijaan.
Eli vastaus: kyllä juhlin, mutta en mättänyt herkkuja.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.