Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   12.9.24 08:51:04

Te, jotka syötte työpaikan taukohuoneessa, kommentoidaanko teidän syömisiänne jatkuvasti? Meillä on normaalisti työpaikalla ruokala, siellä saan yleensä syödä suhteellisen vapaasti. Tosin jos maustan ruokia niin silloin pari kollegaa kommentoi asiaa aina jotenkin. Nyt työpaikan ruokala on remontissa ja kiinni, niin useimmat ottavat omia eväitä töihin. Meille kuuluisi lounasetu, mutta oma esihenkilöni on tuonut esiin, että pitää ottaa eväät, eikä saa mennä muualle lounaalle.

Ihmettelen, miksi silmätikuksi olen nyt taukohuoneessa joutunut. Jos syön jotain raejuustoa, rahkaa tms (urheilen), niin joka päivä joku tulee kommentoimaan, että se on väärää merkkiä. Sellaista merkkiä ei tunnu löytyvänkään, joka kelpaisi kaikille. Työ liittyy hieman maatalouteen, joten eri osuuskaupat, meijerit jne tuntuvat herättävän vahvoja tunteita. Olen nuori, vasta työuraa aloitteleva ja en osta halvimpia markettien merkkejä, joista tuottajalle ei jää mitään, yritän ostaa ok hintaisia tuotteita jotka olisivat eettisesti hyviä valintoja. Silti joka ikinen päivä näille valinnoilleni tuhahdellaan ja arvostellaan ääneen.

Toinen asia on ruokien suoranainen kommentointi. Jos syön esim. rahkaa ja ananasta tai raejuustoa ja tonnikalaa, niin saan kuulla koko ruokailun ”hyi yök, minä en tuollaista pystyisi syömään”, ”kamalan hajuistakin”. Viime viikolla kollega sai kuulemma migreenin tonnikalan hajusta ja joutui lähtemään kotiin. Työhuoneissa emme kuitenkaan saa syödä, emmekä oikein ulkonakaan. Esihlö on linjannut, että omat eväät ja ne syödään taukohuoneessa. Esihlö on yksi näistä, jotka eniten kommentoivat syömisiäni. Ja myös työpaikan työsuojeluvaltuutettu on mukana tässä.

Eilen sain esihlöltä huomautuksen, että iltapäivän kahvitauolla ei saa syödä, vaan se on kahvitauko. Meillä on siis iltapäivällä yhteinen kahvitauko, mutta en tiennyt ettei silloin saisi syödä mitään. Osaston muilla työntekijöillä on kahvitauolle keksejä yms. Olin eilen lähdössä treeneihin suoraan töistä ja söin kahvitauolla proteiinipatukan. Tauon jälkeen esihlö tuli huoneeseeni sanomaan, että kahvitauolla ei saa syödä, vain ruokatauolla. Ja että hänelle oli valitettu, että syömiseni häiritsee. Tietenkin voisin syödä proteiinipatukan työhuoneessa salaa, mutta se tuntuu minusta hassulta, kun muut syövät kuitenkin keksejä kahvitauolla -miten proteiinipatukka eroaa tästä?

Onko tämä teistä ihan normaalia? Tämä on ensimmäinen työpaikkani ja olin onnellinen kun sain sen. Omalla alalla tällä seudulla on vähän työpaikkoja. Minusta tämä ei kuitenkaan tunnu kivalta, että ei saa syödä rauhassa, itse olen oppinut ettei toisten syömisiä pidä kommentoida. En tiedä ärsytänkö siksi, että olen korkeammin koulutettu kuin muu tiimi esihlö mukaan lukien, vai ärsyttääkö se, että syön suht terveellisesti. En kuitenkaan tuo näitä asioita mitenkään esiin.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 08:54:24

Anna mä arvaan että esihenkilö on nainen? Joo ei todellakaan ole normaalia käytöstä.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   12.9.24 08:56:00

Joo, sellainen viisikymppinen nainen on.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.9.24 08:56:03

Jos olet hoikka ja nuori ja paremmin koulutettu kuin muut siellä, niin homman nimi on kateus.

Esihenkilö ei kylläkään voi sua estää syömästä kahvitauolla, tuo on jo laitonta.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Ruokapuheet 
Päivämäärä:   12.9.24 09:01:09

Jospa sanoisit niille muille että puhuttaisko muusta kuin ruoasta.
Ja mitä ne muut syövät jos kalakin etoo nenässä?
Tuo on jotain henkistä väkivaltaa ja toivottavasti tottuvat sinuun. Yritä olla asiallinen ja ystävällinen. Huumorikin auttaa jos on niitä huumorintajuisia siellä.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   12.9.24 09:03:32

Kiitos kommenteista. Minustakin tuntuu, että on tosi outoa, että muut saa syödä keksejä, mutta minä en saa syödä proteiinipatukkaa. Sanoinkin esihenkilölle tästä, mutta kahvikeksit on kuulemma eri asia.

En oikein tiedä mitä voin tehdä kun mukana on esihenkilö ja työsuojeluvaltuutettu.

Työsuojeluvaltuutettu oli kertonut myös parille ihan kivalle työkaverilleni, että minun puheitani ei kannata uskoa, että en kuulemma erota totuutta mielikuvituksestani tms. Nämä siis kertoivat minulle asiasta. En ymmärrä mitä tuo edes tarkoitti, yrittikö pelastaa omaa selustaansa vai mitä.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 09:04:59

Lähtisin menemään tuollaisesta mädästä yhteisöstä. Työsuojeluvaltuutettu kun on mukana paskanhämmentämisessä niin siitä ei koskaan päästä eroon. Terv. nimim. Nähty On.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   12.9.24 09:05:01

Voi apua mille työpaikalle olet oikein joutunut. Tauolla saat syödä, kakkia, juoruilla jne. ihan oman mielesi mukaan.

Meillä tulee ruuat työnantajan puolesta ja jokainen saa valita mitkä tuotteet ottaa mukaansa töihin. Monet tuo lisäksi omia eväitä. Niistä tietysti ollaan kiinnostuneita, jos on uutuustuotteita mitä en ole vaikka vielä maistanut tai jos joku on tehnyt oikein hyvännäköistä ruokaa. Moni tuo karkkiakin. Ainoa mikä nyt särähtää korvaan, jos joku alkaa voivottelemaan omaa "lihavuuttaan" ja ruokien rasvaisuutta vaikka. Näille parikymppisille tytteleille (jotka kerjäävät vain kehuja omasta ulkomuodostaan) olen joskus sanonut suoraan, että nyt suu kiinni ja anna muiden syödä rauhassa.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Saana 
Päivämäärä:   12.9.24 09:06:39

Oletko maatalouden neuvontaorganisaatiossa töissä? Jos kyllä, niin en ihmettele menoa...
Mutta sinun oikeuksia tuossa poljetaan. Saat syödä, mitä haluat ja myös kahvitunnilla saa syödä. Napauta vastaan vain, ei sinua voida irtisanoa siksi, että syöt vääränmerkkistä rahkaa.

Mitä ne muut sitten syö, jos sinun eväät ovat noin eksoottisia?

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   12.9.24 09:10:50

En halua sanoa tarkemmin työpaikkaa, kun joukossa on muita hevosihmisiäkin ja palkään, että minut tunnistetaan ja tilanne pahenee.

Muut syövät eineksiä eli eivät sen kummemmin kuin minäkään. Itse joudun lisäämään vain päälle proteiinia, että jaksan treenata sen määrän minkä treenaan.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   12.9.24 09:15:39

Itse ollut vastaavassa tilanteessa. Sinnittelin, kun muita paikkoja ei ollut. Ikävästä esihenkilöstä huolimatta etenin organisaatiossa ja pääsin vaikuttamaan asioihin. Tsemppiä ja toivottavasti löydät ratkaisun. Tuo on kiusaamista!

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   12.9.24 09:15:52

Tonnikalasta kannattaisi ehkä luopua. On olemassa kala-allergisia jotka saa oireita ihan siitä hajustakin. Yhdellä työpaikalla oli tällainen ja meillä kaikilla oli se yhteisymmärrys, ettei työpaikan jääkaappiin ja taukotiloihin tuoda kalaa.

Jos muita häiritsee maitotuitteiden merkit niin laita ne kotona rasiaan ja syö siitä.

Tuo proteiinipatukkajuttu kieltämättä on tosi outo.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Trondheim 
Päivämäärä:   12.9.24 09:16:05

Ihan hirveää. Ottaisin varmaan raejuustoni pakasterasiassa mukaan kunnes saan uuden työn.

Meillä kommentoidaan vain positiivisesti, paitsi joskus naureskellaan esimerkiksi yhden ketsupeille mutta sekin hyvässä hengessä. Tai saatetaan kysyä esimerkiksi että pitääkö joku erityisen paljon vaikka ananaksesta, kun syö sitä aina.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 09:18:42

Etkö voi pilkkoa sitä proteiinipatukkaa ja syödä työpöydän ääressä huomaamattomasti? On toi kyllä niin sairasta touhua ettei mitenkään voi ymmärtää. Ainahan työpaikoilla on ollut eväiden kommentoijia mutta että saa toisen tonnikalasta migreenin... Onko esimiehellä esimies?

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   12.9.24 09:22:23

Kyllä minäkin napauttaisin aloittajaa jos työ liittyy kotimaiseen maatalouteen ja sitten käyttää ulkomailta tuotuja maitotuotteita.
Mutta jos tuote on kotimainen niin sille meijerille on kyllä sitten ihan sama.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   12.9.24 09:26:20

Eiköhän kala-allerginen saisi kerrottua allergiastaan jos on niin allerginen, että samassa huoneessa kalatuotteen kanssa oleminen sairastuttaa?

Muutenkin on aika erikoinen lähtökohta, että omaa käytöstä pitäisi lähteä radikaalisti muuttamaan sairaan työyhteisön takia. Silloin mahdollistaa ja hiljaisesti hyävksyy toiminnan.

Itse harkitsisin kahta vaihtoehtoa:
Kävisin muualla syömässä ruokatauolla. Ruokatauko on omaa aikaa, eikä esihenkilö voi määrätä missä ihminen sen viettää. Kannattaa olla tarkkana että on tasan ruokatauon ajan poissa. Mutta käyttäisin lounasedun.

Jos ensimmäinen ei ole mahdollinen, laittaisin napit korville taukohuoneessa ja sanoisin, että kuuntelen alan webinaaria tauolla ja kehitän itseäni :D Sekös tuollaisia harppuja ärsyttäisi. Kun se tosiaan on omaa aikaa ja silloin saa tehdä mitä haluaa. Olet jo yrittänyt sopia joukkoon ja olla kiva, joskus auttaa kun viittaa tuollaisille kintaalla eikä välitä heistä yhtään.

Ajattele, että ovat vähän surullisia, elämäänsä tyytymättömiä reppanoita jotka kiusaavat muita kun eivät kykene tekemään parannuksia omaan elämäänsä.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   12.9.24 09:29:47

Mikä oikeus kenelläkään on napautella yhtään ketään syömisistä?
Kaikilla ei ihan oikeasti ole RAHAA niihin kotimaisiiin tuotteisiin, etenkään jos yrittää syödä terveellisesti. Tosin aloittajan aloituksesta sain vaikutelman, että syö kotimaista. Mutta vaikka ei söisi, asia ei kuulu kenellekään.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   12.9.24 09:30:33

Ajattele, että ovat vähän surullisia, elämäänsä tyytymättömiä reppanoita jotka kiusaavat muita kun eivät kykene tekemään parannuksia omaan elämäänsä.

- lihansyöjälemmikkiä pitävä vegaani jumputti minulle lihansyönnistä.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Rigo 
Päivämäärä:   12.9.24 09:30:53

Huhhuh millaisia työkavereita, tuo EI todellakaan ole normaalia tai ok heiltä!

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   12.9.24 09:33:26

Olen pahoillani, miten kurjassa tilanteessa olet!

Minä olin hieman vastaavassa (ei liittynyt ruokaan) myös ensimmäisessä työpaikassani valmistumisen jälkeen. Silloinen esimieheni ei ollut saanut vaikuttaa rekryprosessiin, vaan minut oli hänen tiimiinsä rekrynnyt kaksi ylempää pomoa, eikä lähiesimieheltä oltu kysytty mitään. Se hiersi hänen kengässään ja ensimmäinen vuosi kyseisessä työpaikassa oli aivan hirveä. Se laantui siitä sitten aikanaan kyllä, mutta en koskaan viihtynyt kyseisessä työpaikassa. En vain uskaltanut heti vaihtaakaan, kun ensimmäisestä "oikeasta" työpaikasta oli kyse. Sinnittelin 2,5 vuotta ja löysin sitten muualta töitä.

Vaikea sanoa, onko sinnittely ja "toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos" se ratkaisu sinun kohdallasi. Oletko ollut ko. työpaikassa kuinka kauan? Kunhan ruokalan remontti valmistuu niin varmasti helpottaa vähän. Tsemppiä sinulle! Työuran alussa ei ole helppoa niin vain vaihtaa maisemaa.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   12.9.24 09:35:18

Aina ei kannata tapella tuulimyllyjä vastaan.
Kuinka kauan se ruokalan remontti kestää? Odota nyt siihen asti. Älä vie tonnikalaa töihin. Laita maitotuotteet pakasterasiaan. Pilko se proteiinipatukka näteiksi paloiksi rasiaan ja kerro, että ovat keksejä. Tai tosiaan napostele ne salaa työhuoneessa.

Tässä on nyt kuultu vain asian toinen puoli. Jos aloittaja ärsyttää noin monia ihmisiä työpaikalla niin sieltä voisi tulla aivan erilainen tarina.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   12.9.24 09:38:57

Tonnikala haisee oikeasti kuvottavalta.
Ja sen pyynti on monesti todella epäeettistä. Sivusaaliina kuolee vaarantuneita merieliöitä.
Tonnikalan voit jättää kotiin mutta muuten syöt mitä haluat

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.9.24 09:44:19

Kysyisin suoraan, että ymmärtävätkö kiusaavansa. Sitähän tuo meinaan on, työpaikkakiusaamista.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: migge 
Päivämäärä:   12.9.24 09:45:33

Vahvat hajut, esim. se tonnikala, voi oikeasti laukaista migreenikohtauksen. Minulle riittää joskus muiden ärsykkeiden lisäksi ihan esim. se että käyn tankkaamassa auton ja jollain on lorahtanut pikkuisen bensaa maahan tai muualle, että haisee.

Yleisestä kohteliaisuudesta pienissä tiloissa pitäisi välttää syömästä mitään kovin haisevaa. Esim. tonnikalaa tai voimakkaasti haisevin maustein maustettuja ruokia.

Laita ruokasi rasioihin ja muut eivät voi kommentoida merkkiä. Mieti myös omaa käytöstäsi ja ns. valitse taistelusi, kuten yllä jo ohjeistettiinkin.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   12.9.24 09:45:39

Kala-allergiasta ei voi olla kyse, sillä tämä migreenipotilas syö itse päivittäin lohikeittoa, lohisalaattia ja kun työpaikan ruokala oli vielä auki, otti myös salaattipöydästä tonnikalaa itse salaattinsa lisukkeeksi.

Olen ollut keväästä asti työpaikalla ja remontin pitäisi valmistua vuoden loppuun.

Ei ole kyse siitä, ettenkö tulisi työkavereiden kanssa toimeen. Kuten sanottu, monen kanssa olen ihan työkaveri. Näemme vapaa-ajalla jne. Kaikkien kanssa näennäisesti hyvät välit. Enemmän sanoisin, että työpaikan ruokataukokulttuuri on hieman erikoinen. Ja myös pomon tapa puuttua esim. siihen, että söin proteiinipatukan kahvitauolla.

En aio muuttaa omaa toimintaani, koska en ole mielestäni tehnyt mitään väärin.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: inkku 
Päivämäärä:   12.9.24 09:48:11

Jo on kipeää touhua

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   12.9.24 09:50:04

"En aio muuttaa omaa toimintaani, koska en ole mielestäni tehnyt mitään väärin."

Tässähän se ärsytyksen aihe tulikin. Työpaikkaan sopeutuminen on AINA kasa kompromisseja. Jos tulee uusi joka ei aio sopeutua mitenkään niin tottakai se ärsyttää. Syystäkin.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Lii 
Päivämäärä:   12.9.24 09:51:11

Ei todellakaan tarvitse pilkkoa sitä proteiinipatukkaa ja syödä salaa tai väittää keksiksi. Kahvitauolla saa syödä, siitä ei voi huomautusta antaa. Kahvia ei sen sijaan ole pakko juoda. Varmaan siitäkin voi huomauttaa.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Kokemus 
Päivämäärä:   12.9.24 09:51:29

Suoraan sanottuna sairasta touhua!
Älä lähde yhtään mukaan tuohon. Jatkat samaan malliin. Proteiinipatukasta kysyisin luottamusmieheltä, jos sellainen löytyy työpaikalta. Jos pomo tulee valittamaan asiasta uudelleen, sanoisin, että varmistin luottamusmieheltä, että sen syöminen kahvitauolla on ok.

Ei kannata lähteä yhtään tuohon, että yrittävät tehdä sinusta kiusatun. Suhtaudu asiaan koulutetusti ja esihenkilömaisesti. Kun kohtaat kaikki työpaikan draamat ammattimaisesti, sinusta tulee vielä esihenkilö sen alikoulutetun ja alikehittyneen henkilön tilalle. Kokemusta on :)

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: TR 
Päivämäärä:   12.9.24 09:52:41

Huh, oikea mätä manipuloivien kotkien työpaikka. Tuollainen ei todellakaan ole normaalia. Esimiehellä ja työsuojeluvaltuutetulle ei ole mitään oikeutta puuttua. Jokainen saa syödä ja viettää LAKISÄÄTEISEN taukonsa niinkuin haluaa.
Sano vain napakasti, että asia ei kuulu teille.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   12.9.24 09:55:39

Jestas mikä paikka.
Saat syödä kahvitauolla vaikka toisen lounaan kunhan ehdit kahvitauon rajoissa.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 09:57:33

Provohan tämän täytyy olla, tai suomalainen työyhteisö on sairaampi kun kukaan myöntää.

Miksi aloittajan pitäisi muuttaa mitään tapojaan. Kyseessähän on jo syrjintä. Miten voitte kommentoijat itsekin yökkäillä jollekkin tonnikalalla ihan lukemisen perusteella.
Aloittajana jos nenä kestää, ostaisin hapansilakkapurkin ja avaisin sen taukotilassa.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   12.9.24 10:01:19

Ei ole todellakaan provo, totta joka sana.
Mausteita kommentoidaan esim. siten, että jos lisään täysin suolattomaan ruokaan hieman suolaa "etkö ollutkaan terveysintoilija, miten sä nyt suolaa voit pistää". En ole milloinkaan sanonut olevani mikään terveysintoilija. Eli ihan kommentoijan oma käsitys.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   12.9.24 10:01:24

Siis mitä? Onko tämä tottakaan? Itse en ottaisi kovin haisevia ruokia mukaan, mutta muuten on kyllä oikeasti tasan jokaisen oma asia, mitä syö.

Olen kasvissyöjä, ja entisen työpaikkani taukohuoneessa sain usein kuulla työpaikan äijien mielipiteitä omista ruuistani. On se rankkaa kun toisen lihattomat syömiset ärsyttää niin paljon että pitää kommentoida ;) Jännä, että itse en kommentoinut kenenkään liharuokia...

Monilla ihmisillä on outo tarve osoittaa suureen ääneen, että joku on erilainen. Vaikea sanoa, mikä ap:n työ"kavereiden" tarkoitus on. Harvinaisen typerää sakkia kyllä ovat.

"Tauon jälkeen esihlö tuli huoneeseeni sanomaan, että kahvitauolla ei saa syödä, vain ruokatauolla."
Typerintä mitä olen ikinä kuullut. Ei tuollaista voi kukaan käskeä.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: ( 
Päivämäärä:   12.9.24 10:02:54

Aloittaja on ensimmäisessä työpaikassaan ja selkeästi ei ole mitään käsitystä työelämästä. Jokainen työpaikka on omanlaisensa ja kannattaa ensin aina sopeutua muottiin ja vasta kun on vakiinnuttu niin alkaa varovasti muuttamaan käytäntöjä. Eikä näytä hyvältä tulevaisuus kun toteaa, että ei aio muuttua mitenkään.

No, ehkä kokemus sitten vähän opettaa aloittajaa vuosien mittaan.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   12.9.24 10:03:15

"Työpaikkaan sopeutuminen on AINA kasa kompromisseja. Jos tulee uusi joka ei aio sopeutua mitenkään niin tottakai se ärsyttää. Syystäkin."

Luitko aloituksen? Ihanko pitäisi ostaa tietyn merkkistä ruokaakin jotta sopeutuu työpaikalle? :D

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 10:04:49

Jos ei ole provo niin ohita työsuojeluhenkilä ja yhteyttä työsuojelupiiriin, tuossahan on jo niin monta asiaa pielessä. Onko tämä joku pikkupaikan leipomo tms.

Eihän kukaan voi kieltää syömistä kahvitauolla, sekopäitä kaikki.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 10:07:06

Vaikka työpaikkaan pitää sopeutua, ei tarvi kuunnella arvosteluja ja ostaa ruokaa joka muita mielyttää. Se ei ole sopeutumista vaan nöyrtymistä kiusaajien edessä.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 10:07:45

"Vahvat hajut, esim. se tonnikala, voi oikeasti laukaista migreenikohtauksen. Minulle riittää joskus muiden ärsykkeiden lisäksi ihan esim. se että käyn tankkaamassa auton ja jollain on lorahtanut pikkuisen bensaa maahan tai muualle, että haisee."

Migreenikko on hyvä ja menee kotiinsa olemaan neljän seinän sisällä suojassa pahoilta lounaansyöjiltä. Et voi koko maailmaa pompottaa pääsi kanssa. Ihmisillä on oikeus syödä tauolla normaaleja ruokia. Tonnikala on normaali ruoka.

"Kyllä minäkin napauttaisin aloittajaa jos työ liittyy kotimaiseen maatalouteen ja sitten käyttää ulkomailta tuotuja maitotuotteita."

Asia ei kuulu sulle. Olet samanlainen kiusaaja kuin aloittajan työkaverit napautteluinesi. Jokainen syö mitä haluaa etkä sinä päätä siitä oli ala mikä hyvänsä. Nyt vähän valoja päälle taas aikuiset ihmiset.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 10:08:40

Entäs tämä lounasetu, jos se kuuluu, siihen ei esihenkilä saa puuttua.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Pulla 
Päivämäärä:   12.9.24 10:09:49

Mulla on työkaveri,joka on maa-ja metsätalous tieteiden maisteri.Vahtaa toisten kasviksia,että ovathan varmasti kotimaisia.
Itse näkyy syövän ulkomaisia maito-ja lihatuotteita.Niiden kotimaisuudella ei vissiin ole niin väliä.Eikä hedelmien.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 10:12:48

Kertooko tämä topa suomalaisen naisen sielun suppeudesta vai mistä.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Trondheim 
Päivämäärä:   12.9.24 10:14:43

.: kyllä selvästi kertoo. Suomalainen nainen on hirveä, kun ei hyväksy aloittajan kohtelua.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 10:16:28

Eikös täällä moni hyväksy, ja paheksuu hänen normaaleja ruokia.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Trondheim 
Päivämäärä:   12.9.24 10:17:11

Ja he sitten ovat nämä kaikki suomalaiset naiset. Ok.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: ( 
Päivämäärä:   12.9.24 10:17:41

"Migreenikko on hyvä ja menee kotiinsa olemaan neljän seinän sisällä suojassa pahoilta lounaansyöjiltä. Et voi koko maailmaa pompottaa pääsi kanssa. Ihmisillä on oikeus syödä tauolla normaaleja ruokia."

Sanoisitko samaa hajusteyliherkälle. Että lähde kotiisi siitä, kyllä meillä on oikeus käyttää hajuvesiä.

Työpaikalla normaalia on ettei syödä voimakkaan hajuisia ruokia. Tonnikala on sellainen.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   12.9.24 10:18:05

Huh huh mitä meininkiä! Aivan järkyttävää, ettei aikuisilla ihmisillä ole sen vertaa reflektiokykyä, että osaisivat pitää suunsa kiinni jos ei ole mitään järkyttävää sanottavaa.

Vaikka aloittaja söisi pelkkää Cooppia, se ei ole syy kiusata ketään!
Vai olisiko teistä ok, että olisi vaikka luokkaretki, siellä eväät ja jotain lasta kiusattaisiin halvemmista eväistä? Ei tietenkään. Eikä se ole ok aikuisten työpaikallakaan.

Se, joka täällä sanoi, että jokaisen työpaikan tapoihin on sopeuduttava, on varmaan itsekin kiusaaja. Ei kyse ole työpaikan tapoihin sopeutumisesta. Ymmärtäisin kommentoinnin jos aloittaja purisi ruokatauolla eläviltä lepakoilta päitä irti. Niin kauan kun hän syö normaaleja, kaupassa myytäviä elintarvikkeita, ei ole ok kommentoida!

Joskus on ihan hyvä vilauttaa kiusaamiskorttia. Ei suoraan, mutta epäsuorasti. Voi vaikka todeta, että yhdellä kaverilla on ollut ikävä työpaikkakiusaamistapaus syömisiin liittyen, onneksi on kääntymässä kaverin kannalta hyvin koko ikävä tilanne. Se, että sanoo sanan ääneen, saa jo yleensä vaikutuksen aikaan.

Ja ihan oikeasti, jos joku joka itse syö tonnikalaa, lähtee toisen syömän tonnikalan vuoksi kotiin sairastamaan, on näytettävissä, että tilanne ei ole todellinen.

Aloittajana en välittäisi noista ihmisistä, mutta etenisin yrityksessä siihen asemaan, että voisin puuttua epäkohtiin.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   12.9.24 10:23:29

Hirveä työpaikka ja hirveitä ihmisiä . Itse koin vastaavaa mennessäni töihin nuorena työntekijänä aikoja sitten.
Osallistuin keskusteluun ruoanlaitosta minua vanhempien rouvien kanssa, koska he tuppautuivat kopiokoneelle samaan aikaan.
Mainitsin ruokia joita teen itse, ja osaan ruokia jopa kalastimme kalat itse tai saimme lihoja tutuiltamme. ( koska tuolloin en vielä tiennyt että he vain saavat sanoa mielipiteensä tai omia asioitaan)
Kalaruokiin nämä tädit kuorossa yökkäilivät että ” hyi kalaa” ym ” kivaa”. Tästä meni sitten muutama vuosi kun kilpaa kipittivät vääräsäärineen läheiseen lounasravintolassa joka kerta kun siellä oli kalaa tarjolla : )
Myöhemmin huomasin että kaikki mitä yritin sanoa , oli muutenkin heidän mielestään väärin. Tässä samassa laumassa oli muitakin myötäilijöitä ja tuhisijoita joka asiaan . Todellinen syy taitaa olla kateus , näin jälkeenpäin ajateltuna , koska olen tehnyt asioita joihin he eivät ikinä kykenisi.
Kai tuollainen käytös on jonkunlaista henkistä köyhyyttä ja huonoa kotikasvatusta.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 10:25:22

Aloittajan kannattaa ohittaa esihenkilö ja etsiä ylempää joku jolle kertoo saman mitä aloituksessa, niin arvosteluista kun ihan siitä lounasedusta, siitähän maksat verotusarvon kuitenkin. Joten pahasti on asiat pielessä. Kirjoita vaikka hesarin mielipidepalstalle sama ja kerro yhtiön nimi niin jotain alkaa kiinnostamaan.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.9.24 10:27:44

Eväsrasiat käyttöön, niin loppuu se tuotemerkkien kyttääminen. Samoin voi lisätä suolan jo kotona kohdilleen, niin ei tarvitse kenenkään siitäkään kommentoida.

Kahvitauolla voi syödä mitä haluaa ja mitä ehtii.

Ap:n työpaikka on ilmeisen sairas hengeltään ja naisvaltainen, mutta yritä sinnitellä siihen asti, että löydät paremman.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 10:30:09

Miksi pitäisi ottaa eväsrasiat käyttöön, tuolaisessa yhteisössä en ihmetteli vaikka joku kävisi syljeskelemässä eväsrasiaan ja sitten naureskeltaisiin pöydässä. Vikahan ei ole ruuan merkissä vaan sairaassa yhteisössä.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Trondheim 
Päivämäärä:   12.9.24 10:31:44

Juovatko kaikki kahvia kahvitauolla?

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   12.9.24 10:31:50

Mun työpaikalla on yksi kala- allerginen joka ei saa oireita tonnikalasta. Kukaan ei silti tuo kalaa sisältäviä eväitä vaikka ko. henkilölle riittäisi että ei syödä samaan aikaan ja taukotila tuuletetaan kalan syönnin jälkeen.

Mulla oli ennen työkaveri joka söi ultraterveellisesti, tai, no "terveellisesti" eli ei rasvaa, ei suolaa, ei sokeria, ei lisäaineita. Ei syönyt eineksiä. Jos jollakulla oli pakastepizza tai vaikkapa Saaroisten ruukku alkoi saarnata etkö tiedä että tuossa on X määrä suolaa, Y määrä rasvaa, sitätätä ja tuota. Teki ison numeron kun ei koskaan ottanut tarjolla ollutta pullaa, konvehteja tai helteellä pomon tuomia suolatikkuja ja vissyä. Täytyy sanoa että välillä ihan kiusalla porukalla olettiin kaikki evääksi pizzat tai syötiin kahvitauolla karkkia. Välillä mietti kun mulla on tuttuja joilla allergioita, keliakiaa ja yhdellä Crohnin tauti että kuka haluaa ehdointahdoin tehdä syömisestä äärimmäisen hankalaa, tuon työkaverin muu perhe söi kokonaan eri ruokia ja saivat kuulla samat saarnat päivästä toiseen. Joku syömishäiriöhän tuossa takuulla oli taustalla.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.9.24 10:35:24

Mitä v*ttua :D Sairas työpaikka.

Todennäköisesti noita tanttoja risoo se, että syöt terveellisesti ja urheilet. Jostain kumman syystä normaalit, terveet elämäntavat aiheuttavat joissain ihmisissä kateutta.

Söisin jatkossakin tauoilla mitä haluan ja sanoisin, että ruokiani ei tarvitse kommentoida, kiitos.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 10:36:23

Onko ruokatauko palkallinen, jos ei ole saat poistua työpaikalta.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   12.9.24 10:39:56

Lähettäjä: Mä
Päivämäärä: 12.9.24 09:10:50
En halua sanoa tarkemmin työpaikkaa, kun joukossa on muita hevosihmisiäkin ja palkään, että minut tunnistetaan ja tilanne pahenee.

Provohan tämä on.
Tai sitten aloittaja on aika yksinkertainen eikä tajua, että hänen kertomistaan jutuista työpaikka selviää varmasti siellä olevalle hevosihmisille.
- uusi työntekijä joka treenaa ja syö terveellisesti ja on paremmin koulutettu kuin muut
- työpaikan ruokala on rempassa vuoden loppuun
- työ liittyy hieman maatalouteen

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Trondheim 
Päivämäärä:   12.9.24 10:41:09

Hmm: joo, nuo ovat takuulla täysin paikkansapitäviä eikä yhtään muunneltuja juttuja. Esimerkiksi se ruokala on ihan varmasti remontissa vuoden loppuun.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   12.9.24 10:43:49

Ruokatauko on palkaton, eli saisin poistua työpaikalta. Pomolla on vain joku hätä siitä, että kukaan poistuisi ruokatauolla, muistuttelee sähköpostissa ottamaan eväitä.

En aio alkaa käyttää eväsrasioita, sillähän kiusaajat vain voittaisivat? Luultavasti keksisivät myös vain jonkun uuden syyn kiusata?

Sillä joka sai "migreenin" tonnikalan hajusta EI OLE kala-allergiaa. Syö itse kalaa, myös tonnikalaa.

Työyhteisö nyt vain on tuollainen. Muutenkin ihmeellistä touhua monessa muussa asiassa, en vain halua kirjoittaa tänne tunnistettavasti.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 10:43:52

Jos työpaikalla olisi joku aasialainenja hän söisi esim paahdettuja heinäsirkkoja lounaalla, saisiko asiasta yökötellä ja valittaa päänsärystä jne. Ei se olisi syrjintää, sama pätee aloittajan eväisiin. Täällä joku vertasi tonnikalaa hajuvesiin, hajuvesiä ei tarvi käyttää, syödä pitää. Mutta kuka saa sanella mitä syöt. ei kukaan työyhteisössä. Samoin tuo kahvitaukoasia vallan käyttöä johon ei ole oikeutta. Miksi toiset saa toiset ei, ilmeisesti esihenkilö läski ja hänelle on sanottu työterveydessä että jätä kahvin kanssa syötävät pois. ja purkaa vitutustaan näin.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   12.9.24 10:47:19

Valitettavasti työkaverisi ovat mielenvikaisia. Kannattaa vaihtaa asap työpaikkaa.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.9.24 10:49:45

En kyllä ymmärrä kuinka toisten ruuat voi noin paljon kiinnostaa. Ei tule edes katsottua mitä ruokia työkaverit syö tauolla.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   12.9.24 10:55:46

Joo ei todellakaan ole normaalia, eikä kahvitauolla syömistäkään voi kieltää.

Ainoastaan yhden kerran on kukaan kommentoinut minun eväitä lounastauolla, mutta ei negatiivisesti silloinkaan. Meillä on kansainvälinen työyhteisö ja kerran kun minulla oli (eines)maksalaatikkoa mukana, niin yksi eteläeurooppalainen työntekijä innostui siitä, kun kuulemma hänen äitinsä aina teki maksaruokia ja hän rakastaa sitä tuoksua. Joskus olen itsekin joltakin työkaverilta kysynyt, että mitä ruokaa hänellä on, kun tuoksuu niin hyvältä, mutta muuten en ole kommentoinut kenenkään syömisiä.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: June 
Päivämäärä:   12.9.24 10:55:50

Tossa tarinassa ei ole totuuden siementäkään.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: JEP 
Päivämäärä:   12.9.24 11:00:56

Provohan tuo on, kaikki tunnusmerkit. Keksitään liikuttava pitkä tarina nuoresta viattomasta joka on ekassa työpaikassaan ja kateelliset kamalat noidat töissä kiusaavat raukkaparkaa joka ei ole tehnty mitään väärää...

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Säsy 
Päivämäärä:   12.9.24 11:01:26

Mulle aikoinaan kuittailtiin, kun kävin lounaalla ruokalassa. Muut joivat vain kahvia lounaaksi. Aikuinen kuulemma kestää päivän syömättä. Mulla oli kuitenkin täyden työpäivän päälle pitkä työmatka.

Yhdessä työpaikassa mun syömiset oli liian eksoottisia. Tyyliin, että olisi ollut sushia tms. Siihen aikaan ei vaan sushia ollut saatavilla.

Yhdessä paikassa kerrottiin, että voi käydä lounaalla ulkopuolella firman. Näytettiin niitä lounaspaikkojakin. Käytännössä sitä ei sitten kuitenkaan voinut minnekään lähteä. Olisi pitänyt eväitä syödä paikassa joka oli kylmä ja täynnä pakokaasu ja, vaikka itse työ oli siistiä sisätyötä toimistossa

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Plöö 
Päivämäärä:   12.9.24 11:05:58

Niin, aikuisen pitää kuulemma kestää syömättä työpäivä, junamatka, tallireissu, kaupunkireissu jne jne jne. Jos edes kerran päivässä erehtyy syömään (ja juuri silloin, kun on aikaa istahtaa) Niin joku pahoittaa mielensä.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Toukka 
Päivämäärä:   12.9.24 11:15:06

Saatko ruokatauosta palkkaa? Jos et, niin se on sun omaa aikaa ja siihen ei voi kukaan puuttua.

Yksi tapa voisi olla pyytää kirjallinen ohjeistus että missä, milloin ja mitä saa syödä. Vaikka vetoamalla siihen, että sinulle on epäselvää ja sitten ei unohtuisi. Kirjallisesta ohjeesta voi napsasta kuvan sitten liittoon. Sieltä saa apua eskalointiin.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 11:22:33

Kysyisin miksi keksit sallitaan ja miten proteiinipatukka eroaa kekseistä.tässä kohdin? Kyllähän tuo on voitava perustella eikä vain sanoa, että näin tehdään.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 11:26:55

”Te, jotka syötte työpaikan taukohuoneessa, kommentoidaanko teidän syömisiänne jatkuvasti?”

Kyllä, lähes päivittäin. Syön kasvisruokaa ja olen töissä metallialalla. Siihen tottuu kyllä. Välillä lähden keskusteluun mukaan, välillä en. Meillä ruokien kommentointi ja vertailu on yleistä, joten en ota sitä pahalla.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Pulla 
Päivämäärä:   12.9.24 11:29:58

Ja jos satut olemaan ketogeenisella ruokavaliolla niin ole ihan rauhassa,mutta anna muiden syödä niitä hiilareita.Ei tartte kommentoida mitään.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.9.24 11:32:17

Minulla on kaksi työkaveria, joiden vaimot ovat kotiäitinä. Niinä päivinä, kun meillä on evästä mukana, kysytään näiltä aina, mitä emäntä on laittanut. Ennen oli myös työkaveri, jonka mies teki ruuat ja häneltä kysyttiin, mitä isäntä on laittanut. Sitten kehutaan ja kadehditaan.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 11:36:14

Herranjumala mikä työpaikka. Yritä päästä muualle töihin, on niitä kivojakin olemassa.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: M50 
Päivämäärä:   12.9.24 11:54:33

Perus matalan intensiteetin työpaikkakiusaamistahan tuo on. Ei noita todennäköisesti edes pätkääkään oikeasti kiinnosta sinun syömiset ja eri ruuat, se nyt vaan sattuu olemaan se mikä on tällä kertaa valittu aseeksi ja tekosyyksi. Ja menee tosiaan jo laittoman puolellekin, jos lounasaika ei ole palkallista ei työpaikalla voi vaatia pysymään, eikä palkallisellakaan ilman erittäin hyvää perustetta ja tuo "kahvitauolla ei saa syödä"-ssäntö on jo ihan despotismia. (Oma vasta-argumentti siihen olisi että ookoo suostun jos kukaan täällä ei sitten syö yhtään mitään - keksiä, pähkinää, suklaapatukkaa, kurkkupastilleja, ei mitään, vain nestemäistä. Sitten katsoisin kauanko jatkavat kärvistellä ja "käräyttäisin" jokaisen syöntiyrityksen heti, mahdollisesti jopa ryystäen samalla makkarasoppaa leilistä)

Oma veikkaus on että se mikä tässä varsinaisesti hiertää on se että olet nuori, lupaava ja paremmin koulutettu kuin nämä kääkät tulevat koskaan olemaan, ja todennäköisesti myös hyvä työssäsi ja ehtinyt jo osoittamaankin sen. Silloin on ihan sama kuinka hyvin teet hommasi ja kuinka hyvä tiimipelaaja yrität olla, vahinko on jo tapahtunut eikä sitä oikeastaan pysty korjaamaan koska eivät nämä ihmiset muutu eivätkä ikinä näe mitään vikaa omassa toiminnassaan. Ainoa mikä tepsii on ylempää tullut uhkaus vakavista seuraamuksista jos tämmöinen pelleily jatkuu, se painaa tämän ainakin hetkeksi pinnan alle, ei suinkaan tietenkään hävitä. Been there, done that. Ja nyt kun olen itse se viisikymppinen esihenkilö niin varon erittäin tarkasti sortumasta itse tähän ja yritän olla samanlainen kuin ne omat nuoruuden esikuvat ja mentorit: Tuen ja tsemppaan jokaista kykyjensä mukaan, olematta kuitenkaan liian holhoava ja kulkematta perässä tai kurkkimatta jatkuvasti olkapään yli. Ja menen vessaan räimimään itseäni hetkeksi avarilla kasvoille jos huomaan jääneeni itselleni kiinni minkäänlaisesta pikkumaisuudesta :D

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   12.9.24 11:56:54

Tuo kirjalliset ohjeet oli hyvä vinkki!
Kiva myös kuulla, että kuulostaa niin uskomattomalta, että luulette provoksi. En siis ole tulossa hulluksi ja kuvittele itsekseni, että tämä ei ole normaalia.

Muistin vielä yhden kommentin kesältä, kun ruokala oli auki. Lounaaseen kuuluu jälkiruoka ja voi valita ottaako jonkun makean jälkkärin vai hedelmän. Otan aina hedelmän, jonka olen syönyt tyhmyyttäni iltapäiväkahvitauolla. Yksi kollegoista katsoi inhoten kun söin banaanin ja kommentoi "tiedätkö, kuinka hirveä määrä sokereita tuossa on". Vastasin rehellisesti, että en kyllä tiedä.

En oikein ymmärrä tuotakaan. Itse syövät sen makean jälkkärin heti lounaan päälle. Kun minä säästän hedelmän iltapäivään, olen joku idiootti, koska en tiedä kuinka paljon hedelmissä on sokeria + en tiennyt, että iltapäiväkahvitauolla saa syödä vain keksejä.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Hopy 
Päivämäärä:   12.9.24 12:00:23

Nono, eihän kahvitauolla saanu syödä.
Koita ny muistaa mitä satuilet.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   12.9.24 12:06:42

No ei kuulosta ihan ok:lta.
En ole kuullut, että esihenkilö voisi kieltää kahvitauolla syömisen. Mitä jos ihmisellä olisi vaikka joku terveyssyy, diabetes, raskaus, mikä vaan? Ja sellaisestahan ei esimies saa kysyä. Mikähän hänellä oli perusteena kieltämiselle?
Ja se että esihenkilö itse kritisoi sinun syömisiäsi jatkuvasti ei myöskään ole mitenkään yleinen normi, ei ensinkään. Se että tulee sanomaan, kuinka "syömisestäsi on valitettu"--- ties vaikka ihan vaan omasta puolestaan siinä puhuisi. Ei taida olla mitenkään tervehenkinen työyhteisö, tai ainakaan esimies ei sellaista kertomasi perusteella vaikuta tukevan.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   12.9.24 12:11:17

Entä jos kiinalainen työtoveri syö koiraa?

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: zappelina 
Päivämäärä:   12.9.24 12:18:26

Neuvo: tallenna keskusteluja kännykän äänitallentimella, ja vie tallennukset työsuojelupiiriin kuultavaksi.

Sinua kiusataan työpaikallasi, ja sinulla on oikeus vaatia korvausta kärsimyksistäsi.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Discossa 
Päivämäärä:   12.9.24 12:54:58

"Nono, eihän kahvitauolla saanu syödä.
Koita ny muistaa mitä satuilet."

Hopy ei taida osata lukea?
Banaani episodi oli tapahtunut kesällä, ennen tätä proteiinipatukkaepisodia.

Vai oletko kenties asianosainen, joka on säikähtänyt ja koittaa saada uhrin näyttämään satuilijalta?

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 14:14:44

""Migreenikko on hyvä ja menee kotiinsa olemaan neljän seinän sisällä suojassa pahoilta lounaansyöjiltä. Et voi koko maailmaa pompottaa pääsi kanssa. Ihmisillä on oikeus syödä tauolla normaaleja ruokia."

Sanoisitko samaa hajusteyliherkälle. Että lähde kotiisi siitä, kyllä meillä on oikeus käyttää hajuvesiä."

Olen sanoutunut irti työstä, jossa samassa pisteessä työskenteli hajuvesiterroristi. Maailma ei pyöri minun hajusteyliherkkyyteni ympärillä. Uudessa paikassa yritän koeajalla havainnoida pystynkö jäämään, usein en pysty. Aina haisijat eivät ole naisia hajuvesineen vaan esim salilta tullut nuori mies joka on uinut halvassa deodorantissa ennen työhön tuloa ja varmistanut olevansa hurmaavan tuoksuinen. Siinä paikassa oli onneksi tuulettimia ja laitoin yhden puhaltamaan mieheen päin niin kestin vuoron. En ikinä valittaisi töissä kenenkään ruuan hajusta tai muustakaan. Ihmiset ei muutu eikä muuta tapojaan. Se hajuvesitantta ei tajua miten vahvasti haisee ja laittaa 10 sijaan vain yhden suihkauksen ja haisee silti. Joskus olen tehnyt töitä särkylääkkeen turvin mutta se päänsärky on erilaista eikä olo täysin paranen lääkkeellä jos haisija on vieressä. Maailma pyörii radallaan ja matkassa pysyy kiusaajat ja haisijat. Herkät kärsii.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.9.24 14:19:54

"Lähettäjä: (
Päivämäärä: 12.9.24 10:17:41

"Migreenikko on hyvä ja menee kotiinsa olemaan neljän seinän sisällä suojassa pahoilta lounaansyöjiltä. Et voi koko maailmaa pompottaa pääsi kanssa. Ihmisillä on oikeus syödä tauolla normaaleja ruokia."

Sanoisitko samaa hajusteyliherkälle. Että lähde kotiisi siitä, kyllä meillä on oikeus käyttää hajuvesiä.

Työpaikalla normaalia on ettei syödä voimakkaan hajuisia ruokia. Tonnikala on sellainen."

Hajusteet eivät ole millään tasoa pakollisia. Ruokaa taasen ihmisen täytyy syödä. Tonnikala ei edes haise mitenkään ihmeellisen paljon, ja jos aletaan hajuja kieltämään, niin aika monet ruuat saa kieltää..

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   12.9.24 15:02:33

Meillä yksi oh yritti kerran rajoittaa aamukahvin syömisiä. Kertoi että aamupalaa ei saa syödä, vain pieni leipä sallittu. Kysyin samantien tarkennusta leivän kokoon muiden räjähtäessä nauramaan. Ei osannu kertoa tarkemmin joten jatkettiin vanhaan malliin.

Älä ole kuulevinasi, jos sanat löytyy niin antaisin samalla mitalla takaisin.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Ei oikeesti 
Päivämäärä:   12.9.24 15:32:56

Ei oikeesti. Laitonta touhuahan tuo on sun esimieheltä. Kahvi- ja ruokatauolla saat syödä just mitä huvittaa. Toki jos työyhteisössä esim pähkinäallergikko, niin silloin niitä pähkinöitä ei kahvitilassa syödä.

Edellä annettiin hyviö neuvoja: ohjeet kirjallisena ja nauhuri puhelimesta pyörimään. Ja sitten työsuojelupiiriin yhteys.

Mutta tosi ikävä tilanne kaiken kaikkiaan ap. Tsemppiä sulle!

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   13.9.24 11:48:02

Olen töissä pienessä perheyrityksessä. Mulla on sellainen outo ongelma, että työkaveri yrittää jatkuvasti tyrkyttää vaimonsa tai äitinsä tekemiä leipomuksia tai jotain karkkeja. Olen sanonut monesti että ei kiitos, en syö mitään missä on liivatetta. Silti aina uudelleen tarjoaa juustokakkuja ja liivatekarkkeja. Harmistuu tai jopa suuttuu kun en ota. Joskus olen jonkun muffinin syönyt, ei maistunut millekään muulle kuin sokerille. En halua syödä tuollaisia, jos syön sokeria niin sen pitää olla hyvää!

En ymmärrä mikä hänen ongelmansa on. Ei minulle tarvitse kenenkään tuoda jatkuvasti kakkua tai karkkia, en syö sellaisia muutenkaan usein. Silti vähintään kerran kuussa käydään tämä sama asia läpi. Hei mä toin sulle Ullan tekemää juustokakkua! Voi v...

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   13.9.24 14:29:42

Lähettäjä: ?
Päivämäärä: 12.9.24 09:29:47

Mikä oikeus kenelläkään on napautella yhtään ketään syömisistä?
Kaikilla ei ihan oikeasti ole RAHAA niihin kotimaisiiin tuotteisiin, etenkään jos yrittää syödä terveellisesti. Tosin aloittajan aloituksesta sain vaikutelman, että syö kotimaista. Mutta vaikka ei söisi, asia ei kuulu kenellekään.
------
Hauska kommentti, koska kotimaiset tuotteet nimenomaan on terveellisempiä kuin ulkomainen sonta, mikä on kyllästetty antibiooteilla ja lisäaineilla. Sekä on epäeettisesti tuotettu.
Ja kun tutkii mm. ulkomaisen ja kotimaisen tuotteen raaka-ainepainoja vs. kilohintaa, huomaa että moni ulkomainen tuote on jatkettu vedellä, sokerilla tms, jolloin se oikea kilohinta on itseasiassa kalliimpi.
Kyllä minäkin kommentoisin, jos on suomalaisen maatalouden kanssa tekemisissä, ja ostaisi ulkomaista paskaa jota syö työpaikalla.
Muuten se ja sama, mitä syö ja missä.

  Re: Ruokien kyttäys ja kommentointi

Lähettäjä: Kesätyö 
Päivämäärä:   13.9.24 14:59:31

Olin opiskeluaikana 4 vuotta samassa paikassa kesätöissä. Vakituisilla työntekijöillä oli lounasetu ja kävivät syömässä lounasravintoloissa. Minulla ei etua ollut, niin söin omia eväitä. Ensimmäiset 3 vuotta työpaikka oli samassa paikassa ja siellä oli taukotila, jossa söin. Aina piti parin tyypin tulla käymään taukotilassa ja katsomaan, mitä söin. Jos minulla oli jälkkärinä esim. mansikoita pakasterasiassa ja kansi oli auki, napsivat sieltä mansikoita vaikka kielsin.

Viimeisenä kesänä työpaikka muutti toiseen paikkaan, eikä taukotilassa enää ollut pöytää. Esim. kahvit jokainen haki omaan huoneeseensa tai sitten meni jonkun työkaverin huoneeseen juomaan kahvia. Minullakin oli oma työhuone, jossa söin eväitä. Työpäivän aikana huoneessani kävi työasioissa yleensä vain lähiesimies. Kun söin eväitä, aina jonkun muun piti tulla huoneeseeni tekemään tikusta asiaa. Eikä se asia liittynyt mitenkään työhön. Joku saattoi tulla kysymään, alkaako paikallisen jalkapallojoukkueen saman päivän kotipeli klo 18 vai 18.30. En tiedä miksi minulta sellaista kysyttiin, en seuraa jalkapalloa enkä tiennyt, että samana päivänä edes oli kotipeli.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.