Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: Aamu! 
Päivämäärä:   12.9.24 06:19:49

Se fiilis, kun on lähtenyt lenkille tähtien valossa, juossut rauhallista tahtia reilun tunnin, huomaa aamun vähän valkenevan, ja kun tulee kotiin, laittaa kahvin tippumaan, käy kylmässä suihkussa, avaa tietokoneen ja sieltä aamun lehden näköispainoksen – ja tajuaa, että kello on vasta 6.15.

Ihan koko päivä edessä.

Näin alkaa hyvä päivä. Miten sinulla?

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: PumpkinSpice 
Päivämäärä:   12.9.24 06:36:17

Sama kaava kuin joka arkiaamu, eli lenkille, tosin itse lähden koiran kanssa. Joka päivä 4:45 soi kello, sängystä ylös, ulko-/lenkkivaatteet niskaan, koira valjaisiin ja menoks. Puolet kävelyä, puolet hölkkää. Tosin tänään oli verensokerit ilmeisesti vähän turhan matalalla, ei paljoa hölkkäilty kun pyörrytti sen verran (on viime aikoina vähän unohtunut syöminen, kun stressiä). Mutta sitten kotiin, koiralle ruoka, kahvi tulille, nopea suihku (ilman hiusten pesua) ja kahvin ääreen. Se ensimmäinen hörppy aamukahvista tekee niin hyvää! Sitten mies heräilee, aamuhalit ja kahvihetki hänen kanssaan. Sitten vaatteet päälle ja päivä käyntiin. Kivaa päivää kaikille :)

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.9.24 06:37:33

06 aamutalliin viimeistään, tänään jo 05:30. Normimeininki.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 06:46:43

Olisipa tuo mahdollista, ole kiitollinen että pystyt. Sairauksien takia aamut on ikäviä, kivuliaita ja hankalia.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: Aamu! 
Päivämäärä:   12.9.24 06:51:33

Pisteelle: olen ehkä siitä harvinainen, että todella olen kiitollinen, että pystyn. Olen ollut itse liikuntakyvytön onnettomuuden seurauksena (luu poikki), lisäksi olen seurannut läheisen sairauksien takia rajoittunutta elämää. Siksikin nämä aamut ovat niin hienoja. Olen tietoinen siitä, että minulle voi vielä tulla aamu, jota en pysty aloittamaan näin.

Niin kauan kuin pystyn, riemuitsen näistä aamuista.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   12.9.24 06:57:03

Mä herään kaksi kertaa viikossa 5:45, lähden lenkille noin kuudelta. Hölkkään noin puoli tuntia, ei kulje, sattuu, itkettää, pitää mennä miltei kävelyvauhtia. Sitten suihku ja sitten onkin kiire järjestää lapset päivän toimiin kouluun ja päiväkotiin ja lähteä itse töihin.

Mutta selviän ja olen tyytyväinen että edes yritän aamuisin liikkua.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   12.9.24 07:00:01

Tykkään kanssa herätä ajoissa, ja viime talvena yritin kävellä lenkin ennen töihin lähtöä, mutta ei toiminut itsellä. Siis lenkki toimii hyvin, mutta en pääse riittävä ajoissa nukkumaan kun lapset ja kotitaloustyöt on jonkun hoidettava.

Kokeilin myös sitä että kävelen suoraan sängystä avantoon (40m kävelyä), siellä 1-2minuuttia ja suihkun kautta aamukahville. Viikossa ei poistunut kynnys pulahtaa niin lopetin aamu-uinnit :D

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   12.9.24 07:01:09

Miehen tuoma teekupponen jäähtyy tuossa yöpöydällä, sen rauhassa nautittuani siirryn työhuoneen puolelle.

Aloittajan aamu kuulostaa kyllä kivalta, mutta jos minä heräisin neljältä riittävän virkeänä lähteäkseni lenkille ja ollakseni tuossa pisteessä tuohon aikaan, niin käytännössä jonkun asian pitäisi stressata poikkeuksellisen pahasti. Lisäksi tuo aamureippailu ja lyhyeksi jääneet yöunet kostautuisi väsymyksenä juuri kun pitäisi olla töiden ääressä skarppina. Joskus olen onnistunut käymään lenkillä tässä kuuden seitsemän välillä ja vaikka se tarkoittaa ihan normaalia heräämisaikaa, niin lenkin jälkeinen väsymys iskee sitten hankalasti päivän aktiiviseen aikaan.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: Aamu! 
Päivämäärä:   12.9.24 07:07:11

Niin me ollaan yksilöitä - mikä sopii yhdelle, ei sovi kaikille. Minulle lenkki tuo virtaa, ei väsymystä. No, tuo se väsymyksenkin joskus, mutta silloin on jotain muuta, joka ohessa vaikuttaa. Yleensä liikunnasta saa energiaa, vaikka se kuluttaa energiaa.

Näistä kommenteista oivalsin myös yhden asian, josta saan olla kiitollinen: minulla on mahdollisuus mennä nukkumaan riittävän ajoissa. Ei ole pakko valvoa myöhään vaan illat saa rauhoittaa ja mennä aikaisin sänkyyn. Yhdeksältä viimeistään olen sikiunessa.

Vuorokausirytmiltään iltapainotteiselle tällainen olisi painajaista tai mahdotonta. Hänellä on omat riemunaiheensa, suon sen mielihyvin. Meitä aamuvarhaisia on vähemmistö, ja sen huomaa, kun tuolla aamulenkillään liikkuu. Saa olla "yksin maailmassa".

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   12.9.24 07:18:41

Juurikin näin. Itselle toimisi että nukkumaan klo 22 ja ylös kuudelta. Mutta nukkumaan meno venyy väkisin 23 asti, ja herään silti kuudelta.

Otan sitten univajetta kiinni pienillä päiväunilla työpäivän jälkeen, jotta jaksan urheilla illalla ja hoitaa kaikki askareet. Ei todellakaan paras rytmi luontaisesti aikaisin heräävälle. Tämä on nyt tätä toistaiseksi.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: Ihanin aamu 
Päivämäärä:   12.9.24 07:40:46

Paras aamu mökillä kesällä kun katson klo7 makkarin ikkunasta ulos ja näen männyt ja sinisen taivaan.
Lepäilen rauhassa vielä tunnin ja käyn sitten huussissa.
Menen järven rantaan katsomaan aamuaurinkoa
ja tyyntä vettä. Ketään näy missään. Jumppaan ja
venyttele laiturilla. Ajattelen että täydellinen
kesäpäivä tulossa.

Kotona en saavuta mitään zen- hetkeä. En saa aamuista mitään ihmeellistä nautittavaa irti mitenkään mutta ei ne aamuhetket mitään kurjia ole. En vaan ole aamuihminen ja kestää että pääsen vauhtiin. Voin vaan ihmetellä näitä reippaita ja aamuvirkkuja jotka lenkkeilee klo6.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   12.9.24 08:29:31

"Juurikin näin. Itselle toimisi että nukkumaan klo 22 ja ylös kuudelta."

Joo mutta eihän se tuohon aloittajan suoritukseen riitä, se vaatii heräämisen noin 4:30. Silloin pitäisi päästä nukkumaan klo 20-21 välillä, enkä itse ainakaan saa siihen aikaan millään unta vaan sitten valvoisin koko yön. Esimerkiksi eilen lopetin työt klo 21 maissa - ihan päivätyö eikä mikään iltavuoro, aloitin yhdeksältä. Meillä valtiolla kun on näitä suojatyöpaikkoja, missä ei tarvitse tehdä mitään ja on ihan liikaa porukkaa töissä. Heti töiden jälkeen ei unta saa vaan kyllä hetki pitää tehdä jotain muuta.

Mielelläni liikkuisin ja jumppaisin aamulla, koska työpäivän jälkeen ei ainakaan jaksa. Tänä kesänä se ei ole valitettavasti onnistunut yhtään. Täytyy yrittää taas kun kelloja käännetään, silloinhan kello 7 on uusi 6.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   12.9.24 08:36:03

Itse käyn koiran kanssa seitsemän aikaan noin 20 min kävelyn ja sekin riittää maadoittamaan ja aloittamaan päivän hyvin.
Joten jos ei ole mahdollista herätä kukonlaulun aikaan ja juosta, niin vaikka lempeä kävely talon ympäri riittää.
Soveltakaa.
Kiitos aloittaja kivasta aloituksesta.
Minä postaan usein myös aamukuvan ig:hen, siis sumuisesta maisemasta ja monet ovat sanoneet että sekin tuo heille hyvän fiiliksen omaan aamuun.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.9.24 09:06:55

Mä postasin joskus tänne vastaavanlaisen aloituksen, vastauksina tuli "valehtelet" "et kuitenkaan herää noin aikaisin, ei kukaan herää" ja muuta sellaista.

Tosiaan kyllä aamulenkkeily on ihanaa, mutta itse en siitä uskalla mainita, ettei ihmiset suutu. Joitain ärsyttää se, että joku herää helposti klo 4.30.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   12.9.24 09:13:54

Minäkin olen aamuvirkku. Ajoitan treenit mieluiten keskipäivään. Jos teen kunnon treenin jo aamusta, työtehoni heikkenee aamulla. Päivällä taas saan siitä lisävirtaa.

Nyt alkaa olla ehkä jo vähän liikaa urheilua arjessa ja vapaalla, pitäisi hieman vähentää, ettei ylikunto kolkuttelisi nurkan takana.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: Aamu! 
Päivämäärä:   12.9.24 09:26:14

"Lähettäjä: --
Päivämäärä: 12.9.24 09:06:55

Mä postasin joskus tänne vastaavanlaisen aloituksen, vastauksina tuli "valehtelet" "et kuitenkaan herää noin aikaisin, ei kukaan herää" ja muuta sellaista.

Tosiaan kyllä aamulenkkeily on ihanaa, mutta itse en siitä uskalla mainita, ettei ihmiset suutu. Joitain ärsyttää se, että joku herää helposti klo 4.30."

Ovatkohan nämä ärsyyntyjät samoja, joiden mielestä maailma pyörii aamuvirkkujen ehdoilla ja on olemassa joku "aamuvirkkujen tyrannia"? Olen huomannut samantapaista ärsyyntymistä itsekin, erityisesti näillä keskustelupalstoilla. Vaikka minä aamuvirkkuna en ikinä sano, että toisenlainen päivärytmi olisi väärä (koska se ei ole, se on vain erilainen kuin omani), niin minun päivärytmiäni on muilla lupa haukkua ja välillä minut siihen samaan syssyyn ihmisenä.

Minäkin herään helposti klo 4.30. Heräämiseni on yleensä juuri tuossa 4.30 ja 4.45:n välissä. Sen jälkeen en enää nuku. Tämä on joidenkuiden mielestä tosiaankin erityisen ärsyttävää. En tajua. Minua ei ärsytä vähääkään se, että joku valvoo puoleenyöhön tai sen yli. Minun ei onneksi tarvitse valvoa. Vastaavasti en pakota ketään heräämään aamuvarhain.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: Hulda 
Päivämäärä:   12.9.24 12:48:41

Ihanaa! Joku muukin on aamuvirtaisa tyyppi!

Oli joulu tai juhannus, maanantai tai sunnuntai. Käyn aina 6-7.00 aamulenkin. Ja siitä arkisin töihin. Jos keli on kaamee, on levoton ja jotenkin nuhruinen olo, jos ei pääse lenkille.

Olen aina ollut aamuvirkku, herään aina viimeistää kuudelta. Kahvit ja ulos. Aikaisissa aamuissa on jotakin taikaa. Usvaa, aamun sarastus, lintujen laulu... niin ihanaa!

Vastaavasti illalla kasin jälkeen turha puhua mulle enää mitään :D

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: LiK 
Päivämäärä:   12.9.24 13:03:41

Joka aamu käyn hyvin pian heräämisen jälkeen hyvin rauhallisen kävelylenkin koiran kanssa. Raitis ulkoilma auttaa pysymään pirteänä koko päivän. Jos haluan reippaalla, käyn juoksulenkin iltapäivällä tai illalla, mutta siitä en koe saavani mitään energiaa - endorfiineista puhumattakaan. Juoksu on lähinnä velvollisuus, etten ihan sohvaperunaksi heittäydy.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.9.24 13:05:06

Kävely vielä menis, mut muu urheilu on kuin suossa rämpisi. En ole lainkaan aamuihminen, ei kroppakaan ole.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   12.9.24 13:55:30

Paras aamu mulle on sellainen loma-aamu, kun mies ei ole kotona. Kuudelta käytän koirat pihalla, annan niille ruuan ja käyn itse vessassa. Sitten kömmin takaisin sänkyyn ja nukun ysiin. Sen jälkeenkin vielä voi loikoilla, selata nettiä tai lukea kirjaa ja koirat kuorsaa vieressä. Aamulenkille siinä 11 maissa. Mutta arkena tuo ei toteudu, vaan sinne lenkille pitää lähteä klo 6. En nauti, mutta pakkohan sinne on mennä, kun on koirat tullut hankittua. Juoksemaan ei aamulla pysty, kun selän täytyy ensin vetristyä. Illalla vasta pystyy juoksemaan, mut kiva että edes silloin

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.9.24 14:16:00

Pumpkin Spice: älä anna koiralle ruokaa heti lenkin jälkeen, anna sen huokaista hetki.
Itsellä myös aikainen hölkkä aamulla koirien kanssa, aamu valkeni lenkin aikana. Tuntuu mukavalta, tosin jossain kohti työpäivää saattaa alkaa väsyttää, jos yöunet jäi liian vähiin.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: Tipi 
Päivämäärä:   12.9.24 14:24:08

Se on jännä kun mielestäni stereotyyppisesti tuollaista aamuvirkkuutta ja -reippautta arvostetaan enemmän kuin iltavirkkuja. Minulle tuo olisi kidutusta. Minun luontaisen rytmi on että 23-7 unta ja herään päivään kunnolla siinä 9-10 aikaan. Joskus nuorena yritin maailmanpaineen takia kokeilla aamulenkkejä, mutta lopetin nopeasti kun joka ikinen kerta tuli niin kova fyysinen paha olo. Minulle optimaalisin aika liikkua on klo 18-20 välillä. Ihmiset on tosiaan erilaisia!

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: Nih 
Päivämäärä:   12.9.24 20:29:04

Aikoinaan pystyin itsekin menemään kuudeksi lenkille! Nykyään jo vuoden verran herännyt 4.45 ja mennyt töihin viimeistään puoli kuuteen. Ei ole enää aamulenkeille aikaa ja se harmittaa. Kuten joku yllä kirjoitti, aamuissa on oma taikansa! <3 onneksi työpäivät päättyy puoli kaksi ja näin on aina aikaa harrastaa ja illalla pääsee rauhoittumaan sopivasti että kymmeneltä viimeistää on jo untenmailla. En valita.

Seurustelin kerran iltavirkun kanssa ja siitä tuli välillä ongelmia kun minä en jaksa valvoa ja tykkään herätä aikaisin, herra ei jaksa herätä ja tykkää valvoa. Nyt tiedän, että seuraava kumppani jos sellainen minulle suodaan, on suositeltavaa olla myös aamuvirkku :D

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: nusu 
Päivämäärä:   12.9.24 20:43:32

Aamutalliin klo 0500 ja samalla hörppään päivän ensimmäisen oluen.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 21:00:38

Vielä parempaa on uinti. Uimahalli lähes tyhjä, ja se freesi tunne kun sieltä tulee ulos…

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: Ruby 
Päivämäärä:   12.9.24 21:14:19

Oi, kuulostaa aika ihanalta.
Itse olen iltavirkku ja tuo olisi ihan mahdotonta. Kroppa ei vaan toimi aamuisin. Ajatuksena olisi kuitenkin ihana herätä aikaisin, nähdä auringonnousu ja lenkkeillä rauhassa. Siltikin olisi vielä koko päivä edessä.
Mutta puolensa on myös myöhään lenkkeilyssä. Usein saa mennä metsässä ihan yksin ja ihana rauha ympärillä. Talvella vielä jos kuun loistaa ja valaisee hanget, niin on ihan täydellistä.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 21:28:00

Hyvä päivä alkaa mahdollisimman hitaasti ja rauhallisesti. Heräämisen jälkeen ensimmäiset neljä tuntia on paras vain loikoilla, juoda kahvia ja hoitaa yksinkertaisimpia työtehtäviä. Sitten kun päivään on saanut heräillä tuntikausia yksin ja rauhassa, niin voi alkaa skarppiintumaan vaikeampiin työtehtäviin ja sietämään vilinää ja sosiaalisuutta. Lenkkeilylle paras aika on siinä 18-21 välillä, ehdottomasti.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: Aamu 
Päivämäärä:   12.9.24 21:46:20

Vuorotyöläisenä ja tallinpitäjänä voi vain unelmoida kivoista aamulenkeistä.
Kello soi neljältä ja hevosten ruokintaan. Ja väsyttää, harvoin olen pirteä. Varsinkaan kun on edellisenä iltana todennut säätiedotuksesta ja ikkunasta, että menee 20 min ylimääräistä lapioida lumimyräkän jäljiltä ovia auki.
Vapaapäivinä tai yövuoropäivinä herkuttelen nukkumalla 6 asti.
Kesät on parhaita kun hevoset pääsääntöisesti laitumella. Aamulla rehut eteen ulos ja vesien tarkastus, jonka jälkeen voi joko mennä takaisin nukkumaan tai muuten hetken loikoilla hidasta aamua.
Voisin kuvitella itseni koiran kanssa 15 min happihyppelylle aamuisin, jos se koira olisi ainut huolehdittava ja asuisin tiuhaan asutulla seudulla. Nyt koira hoitaa aamuisin omat lenkkeilynsä pihassa omaan tahtiinsa

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 23:19:18

Tohon aikaan nukun vielä koska iltavuoro, toisinaan tohon aikaan oon jo töissä koska aamuvuoro.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.24 05:01:16

Aamutalliin klo 5.00, eli nyt. Nautin :)

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   13.9.24 05:23:57

Niin meitä on erilaisia. Minä menen nukkumaan n klo 4-6, heräilen kahdentoista, puoli yhden aikaan. Ja tätä myöhään nukkumistahan paheksutaan hurjasti, kun pakkohan ihmisen on olla laiska, kun heräilee iltapäivällä!

Itselleni on aivan sama, milloin kukakin nukkuu tai on nukkumatta. Paras vireystilani on siinä klo 18-00 aikaan ja saan parhaiten keskityttyä asioihin.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   13.9.24 08:41:38

Olisi ihanaa mutta näin vuorotyössä en tuohon pysty. Toissapäivänä lopetin työt klo 22, seuraavana aamuna aloitin 07. Ja kun kumpikin perheestä tekee vuorotyötä ja kotona päiväkoti ikäinen niin elämä menee sen mukaan miten ollaan töissä. Harvoin ollaan kumpikin aamulla kotona :D mutta tämä on tätä meidän elämää, tähän vaiheeseen ei nyt aikaiset aamulenkit sovi. Joskus on taas toinen vaihe :)

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: Eräs 
Päivämäärä:   13.9.24 08:51:43

Tänään heräilin kuuden aikaan, koirat lenkille ja sitten aamu-uinnille uimahalliin!
Oli ihanaa.

En kyllä tiedä, miksi aamuvirkkuus on niin yliarvostettua Suomessa -ehkä vanha agraariyhteiskunta arvostaa sitä, että noustaan aikaisin (lypsämään lehmät, jos sellaisia olisi). Ihmisiä on erilaisia, ikävää, että sitä arvotetaan. Jokainen on hyvä sellaisena kuin on.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: nips 
Päivämäärä:   13.9.24 08:57:47

Mä taas olen iltavirkku ja ei hemmetti herätys ennen klo 7 on kidutusta. Pakko kuitenkin herätä seiskalta koska työt ovat 8-16, toki liukuma käytössä mutta sekin vain +/- 30 min eli viimeistään 8.30 on oltava työpaikalla.

Mä olen iltaisin virkeimmilläni. Ah kuinka ihanaa iltahämärässä tai ihan keskellä yötä on kulkea kirkkaan taivaan alla koiran kanssa. Erityisesti kun viime aikoina on kovasti ollut ropsia taivalla, miten upea näky kun taivas välkehtii vihreissä väreissä.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: orange 
Päivämäärä:   13.9.24 09:45:07

”En kyllä tiedä, miksi aamuvirkkuus on niin yliarvostettua Suomessa ”

Ei se nykyään taida edes olla enää. Ymmärretään, että ihmiset elää eri rytmissä ja se on yleisesti tosi ok.
Itsekin olen iltavirkku enkä ole kokenut että sitä mitenkään vähemmän arvostettaisi kuin aamuvirkkuutta. Tai ainakaan nyt äkkiseltään en saa kiinni tilannetta missä moinen ilmenisi.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.9.24 10:37:13

Olen aamuntorkku ja ennemmin koin aamutalliin menon ennen töihin lähtöä kovin raskaana. Vastassa oli yön jäljiltä hieman tunkkainen talli-ilma, iltatallin heinienjaon jälkeen lakaisematta jäänyt käytävä ja nälkäisen levottomat hevoset. Koko aamutalli oli kotitallin pidossa se raskain ja tympein osuus.

Sitten tein muutoksia. Ilmanvaihtoa parannettiin ja karsinoihin tuli automaatit. Nyt aamutalliin mennessä on vastassa hyvä ilmanlaatu, putipuhdas tallikäytävä ja valmiiksi ruokitut rauhalliset hevoset. Koko aamutalli kääntyi ihan päälaelleen! Nyt aamutalliin meno on minulle parasta koko hevostenpidossa. On ihana astella puhtaaseen ja rauhalliseen talliin, jossa aamunkajossa hevoset rouskuttavat heiniään. Eikä heräämisaika enää rytmity hevosten nälkäisyyden mukaan, vaan voin nukkua vähän pidempään jos haluan. Sekin vaikuttaa paljon jaksamiseen ja väsymyksen tunteeseen.

Minusta jokaisen etenkin kotitallinpitäjän kannattaisi miettiä mitkä on ne jutut miksi kokee vaikka aamutalliin menon raskaana ja koittaa tehdä pieniä muutoksia. Vaikka se lippa ovien eteen ettei tarvitse lapioida lumia ovien edestä ensimmäisenä aamulla tai ulkopuolinen auraaja, heinäkassit valmiiksi karsinan ovien eteen jos ei automaatteja, kuivat loimet käden ulottuville, tarhaheinät valmiina kannellisissa astioissa tai mitä ikinä, mikä helpottaa aamua ja saa aikaan sen tunteen, että aamutalliin onkin ihan kevyt ja kiva mennä.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.9.24 10:41:38

Olisihan se kiva herätä aikaisin virkeänä, mutta pahat nukahtamisongelmat tekevät sen, että heräämisaikakin helposti venyy. Voin siis mennä sänkyyn ihan ajoissa, mutta jos nukahtamisessa menee 3h, niin p*skaahan se on joutua heräämään aikaisin.

Jos joudun joskus heräämään jo aamuyöllä, on ihan fyysisesti paha olo. Sydän hakkaa tuhatta ja sataa, vatsa on ihan sekaisin, ja olo on huono.

Joskus yritin juoksulenkkejä aamuisin, mutta koska kroppa on aamulla väsynyt eikä hermosto ole vielä herännyt, ei tuosta tullut mitään (vaikka olisikin hyvät unet takana). Salille menen 4x viikossa työpäivän jälkeen ja treeni kulkee hyvin, kun on syönyt jo pari ateriaa ja elimistö on hereillä. Ja iltakävelyt on parasta.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.24 10:55:19

Menee ihan ohi ketjun aiheen, mutta vinkkinä teille joiden tallinovien eteen pakkaa kinostumaan lunta lapioitavaksi niin katoksen lisäksi se, että pahimpiin tuulensuuntiin lyö nyt sulan maan aikaan pätkän lumiverkkoaitaa maahan tekee sen, että ne lumet kinostuvatkin sinne kauemmas aidan juureen. Alkaa pysymään ovien edusta lumettomana.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: hei 
Päivämäärä:   13.9.24 20:56:29

Olen vasta viime aikoina huomannut miten paljon enemmän energiaa mulla on päivään kun herään ennen kuutta. Ei ole koiraa enkä lenkkeile, mutta teen satunnaisesti aamutalleja omalla tallilla ja niinä aamuina kun sieltä tulen täysin energisoituneena ja valmiina päivään, ajattelen että olispa ihanaa joka aamu herätä liikkumaan. Mutta en vaan saa lähdettyä lenkille. Onkohan mitään keinoa millä saisin itseni myös muina aamuina kammettua vaikka edes pienelle ulkoilulle?

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   13.9.24 21:20:15

Teen vuorotyötä ja herään kesällä vapaapäivinäkin helposti klo 5, kun on niin valoisaa. Rutiini on se, että päästän koiran pihalle ja juon kupin kahvia. Sen jälkeen pienelle kävelylle.

Tänään oli vapaapäivä. Heräsin vasta kahdeksalta. Raahasin koiran ulos sateeseen ja lähdin sen jälkeen salille. Kävin aamusaunassa ja sen perään joogassa. Ihan mahtava aloitus viikonlopulle.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: Aanokki 
Päivämäärä:   13.9.24 22:41:53

Aamut hienoja kuten illatkin. Aloitan päivän luonnossa ja lopetan luontoon. Järkevään aikaan vuodesta seuraan aurinkoa kuten nyt ja kesällä ehkä klo 5:30 ja klo 20 ja talvella vasta kasilta ja iltalenkki jo viiden kuuden aikaan. Vihaan talvia kaikilta osin.

Olen aina halveksinut näitä ˚olen aamun tai illanvirkků- korostajia. Tai että pitää syödä koko ajan tai ravata vessassa tai päästä lounaalle tai kahville tai jotain muuta, koska minä minun tarpeet ja pakko tai kuolen ti elämä menee raiteiltaan.

Päivä lähtee hyvin käyntiin ulkoilemalla. Koirien jälkeen tallihommat ja sitten töihin, iltapäivällä sali ja heppahommat ja koirat. Siinä vanha pysyy reippaana.

  Re: Hyvä päivän aloitus varhaisella lenkillä

Lähettäjä: Nnn 
Päivämäärä:   13.9.24 22:55:58

Näiden aamuvirkku iltavirkku verensokeri ihmisten synti on myös kellojensiirrosta vinkuminen ja aikataulujen ahdistavuus sekä usein heikko paineensietokyky kera heikon epämiellyttävyydensitokyvyn.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.