Lähettäjä: Tiku82
Päivämäärä: 12.9.24 01:14:49
Puolivuotiaan olen vielä itse saanut laumautettua... tavallaan. Nelikuinen oli vielä äärettömän helppo saada oppimaan hevosiin, lampaisiin ym. Olen saanut sekalaiseen eläinlaumaan sovitettua myös muutaman aikuisenkin laumiksen ilman ongelmia.
Tuo puolivuotias oli haastava, oli elänyt tarhassa ilman minkäänlaista tapakasvatusta. Tärkeä sosialistamisvaihe oli jo mennyt ohi ja luonnostaan hyvin aran pennun kanssa tehtiin töitä että saatiin edes arki toimimaan. Eläinten kanssa tuo ongelmia arkuus ja terävyys, saalisvietti syttyy samantien jos esim kissa leikkii. Tuosta koirasta ei olisi tullut eläinvahtia vaikka sen olisi vienyt lampolaan kasvamaan 8 viikkoisena.
Tuttavapiirissä on jonkinverran ulkomailta tuotuja laumiksia, ovat tullessaan olleet yli 6kk koska maahantuonti säädökset. Ongelmat on alkanut oikeastaan vasta 8-9kk ikäisinä tulleiden kanssa, vietit alkaa heräilemään ja joudutaan tekemään töitä jo sen asian kanssa että koira hyväksyy uuden omistajan.
Se miten pentu on pidetty vaikuttaa paljon. Jos perus elämän ääniin ja menoon sosialistaminen on huolehdittu ja riippuen pennun luonteesta niin kyllä puolivuotias on vielä helposti opetettavissa eläimiin.
|